IT-Tradenomin palkka

Kohta valmis

Terve vaan!

Onko porkukalla kokemuksia siitä, minkälaista liksaa vastavalmistunut tradenomi yleensä saa?
Olen nyt ollut suuressa firmassa kesätöissä ja osa-aikaisena talvisin kolme vuotta. Viimeisen puolitoista vuotta käytännössä päivittäin. Palkka on nyt 1750.

Mietin vaan, että mitä sitä kehtaa pyytää, kun paperit saa kouraan syksyllä. Itse olen miettinyt, että tällä kokemuksella se voisi hyvinkin olla jotain 2500 kieppeillä...
Olenko ihan väärässä?

51

33990

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tman

Oletko katsonut mitä Insinööriliiton palkkasuosituksissa sanotaan?

• on väliä??

Tradenomilla on pitkä matka inssin tasoon.

• Tradenomi
        on väliä?? kirjoitti:

Tradenomilla on pitkä matka inssin tasoon.

pomona, kun noin katkerat olet, hihihihih

• Maisteri

Kerro heti, jos saat jostain 2500 EUR alkupalkan, niin minä tulen samaan firmaan töihin, enkä vaadi kuin 7500 EUR, koska minulla on 10 vuoden kokemus.

Maisteri

• NormiMies

Herra Maisteri ei ole nyt oikein ymmärtänyt että palkkaa ei makseta suoraan työvuosien perusteella.

• MahtiJoonatan

Jätkähän on ollut siellä 3v jo duunissa, eli ei se mikään alkupalkka olis enää.

• Kohta valmis

Katsoin suosituksia:

Tradenomiliitto sanoo 2000 - 2600 €.
      Insinööriliitto sanoo seuraavaa alkupalkaksi:
      Kokemus euro/kk
      vähäinen 2300
      kohtalainen 2550
      hyvä 2900

En koe olevani kovin kaukana todellisuudesta sen 2500 €:n kanssa. Täällä vielä sanoivat, että mielellään minut pitäisivät valmistumisen jälkeenkin.

Maisteri hakee vaan AMK:hon, mikäli palkka kiinnostaa =)

Ajattelin tällä aiheella etsiä todellisen elämän kokemuksia, jotka ovat mielestäni aina parempia kuin teoria.

• Kohta valmis

Sorry, tuli näppierhe otsikkoon ensin...

• Maisteri

En ole kiinnostunut AMK:sta vaan tietämään työpaikasta, jossa tradenomillekin todella maksettaisiin heti 2500 EUR/kk.

Maisteri

• asd_001
        Maisteri kirjoitti:

En ole kiinnostunut AMK:sta vaan tietämään työpaikasta, jossa tradenomillekin todella maksettaisiin heti 2500 EUR/kk.

Maisteri

...että minulle (siis IT-Tradenomille) maksetaan tällä hetkellä 2950e ja kohta vieläkin enemmän! Taitaa Maisteria harmittaa kun ei omat taidot riitä :D

Ja työkokemusta on 4,5 vuotta.

• Maisteri
        asd_001 kirjoitti:

...että minulle (siis IT-Tradenomille) maksetaan tällä hetkellä 2950e ja kohta vieläkin enemmän! Taitaa Maisteria harmittaa kun ei omat taidot riitä :D

Ja työkokemusta on 4,5 vuotta.

Juu, ei harmita. Ihmettelin vain, että tradenomille maksetaan jossain 2500 EUR/alkupalkka, kuten ketjusta alusta sai helposti käsityksen. Toisaalta, jos kaveri on ollut paikassa töissä jo 3 v., ja on osoittaunut eteväksi työtekijäksi, niin 2500 EUR voi olla hyvä palkkataso, ja ihan sama mikä todistus on kourassa, kunhan on ok kaveri.

• Työmies
        Maisteri kirjoitti:

Juu, ei harmita. Ihmettelin vain, että tradenomille maksetaan jossain 2500 EUR/alkupalkka, kuten ketjusta alusta sai helposti käsityksen. Toisaalta, jos kaveri on ollut paikassa töissä jo 3 v., ja on osoittaunut eteväksi työtekijäksi, niin 2500 EUR voi olla hyvä palkkataso, ja ihan sama mikä todistus on kourassa, kunhan on ok kaveri.

Onnittelut.

Joskin mielestäni aika mölhöä ajatella koulutuksen vaikutusta palkkaukseen, ainakaan "jos jossain maksetaan tradenomille xyz" -tyyppisesti.

Omien kokemuksieni mukaan viisas työnantaja maksaa työtehtävän ja tehdyn työn perusteella - ei koulutuksen.

Työkokemuskin on mielestäni aika turha peruste palkan suuruudelle/pienuudelle. Osaamisen tulisi ratkaista. Joskin myönnettävä on että työ tekijäänsä opettaa.

• sain
        Maisteri kirjoitti:

Maisteri

tuon, heti valmistuttuani. Paikka oli BasWare. Tervetuloa työhaastatteluun.

• yhdessäkään
        Työmies kirjoitti:

Onnittelut.

Joskin mielestäni aika mölhöä ajatella koulutuksen vaikutusta palkkaukseen, ainakaan "jos jossain maksetaan tradenomille xyz" -tyyppisesti.

Omien kokemuksieni mukaan viisas työnantaja maksaa työtehtävän ja tehdyn työn perusteella - ei koulutuksen.

Työkokemuskin on mielestäni aika turha peruste palkan suuruudelle/pienuudelle. Osaamisen tulisi ratkaista. Joskin myönnettävä on että työ tekijäänsä opettaa.

firmassa vielä töissä, jossa palkat jaoteltaisiin 'insinööri ja tradenomi' -palkkoihin. Kyllä ne on osaamisen mukaan aina tullut. Nämä nuoret insinööripojat ja -tytöt on vielä hieman pihalla nykykuvioista, ja eivät ole huomanneet, että insinööri nykyisin on aika kaukana siitä mitä se oli ennen. Vuosien tuoma kokemus opettaa sitten huomaamaan, että vastavalmistunut insinööri ei ole käytännössä vielä mitään.Kuten ei tradenomikaan. Työ opettaa, ja samaa alkupalkkaahan he IT puolella saavat. Liiketalouden puoli on tosiaankin huonommin palkattua.

• Kohta valmis

Katsoin suosituksia:

Tradenomiliitto sanoo 2000 - 2600 €.
      Insinööriliitto sanoo seuraavaa alkupalkaksi:
      Kokemus euro/kk
      vähäinen 2300
      kohtalainen 2550
      hyvä 2900

En koe olevani kovin kaukana todellisuudesta sen 2500 €:n kanssa. Täällä vielä sanoivat, että mielellään minut pitäisivät valmistumisen jälkeenkin.

Maisteri hakee vaan AMK:hon, mikäli palkka kiinnostaa =)

Ajattelin tällä aiheella etsiä todellisen elämän kokemuksia, jotka ovat mielestäni aina parempia kuin teoria.

• Iivari II

Meinaatko että sun työkokemus riittäisi tradenomiliiton suosituksen yläpäähän? Ei edes kolmea vuotta täysipäiväisenä. Herää jo, ei 3v ole työkokemus eikä mikään edes kokopäiväisenä.

• Lähes valmis
        Iivari II kirjoitti:

Meinaatko että sun työkokemus riittäisi tradenomiliiton suosituksen yläpäähän? Ei edes kolmea vuotta täysipäiväisenä. Herää jo, ei 3v ole työkokemus eikä mikään edes kokopäiväisenä.

Vertasin lähinnä tohon insinööriliiton suositukseen. Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan.

En tosiaan laita sitä työkokemusta sinne yläpäähän, mutta pitäisin sitä kuitenkin lähes kohtalaisena ottaen huomioon, että kyse on samasta firmasta jossa olen nyt töissä. Juuri tästä syystä täällä todennäköisesti halutaankin minun jatkavan, sillä osaan nämä hommat jo ja tunnen firman. On se yrityksellekin kallista opettaa uusi kaveri hommiin, kun toinen osaa jo kaiken tarvittavan.

Näinhän se menee, että koulusta saat paperin, töissä koulutuksen.

Tämä tietenkin vain minun mielipide ja sen takia haluaisinkin muilta fiksuja mielipiteitä ja kokemuksia. Eli kun kijoitatte, niin olisi kiva kuulla teidän koulutus ja palkka/aloituspalkka.

• Kameli2
        Lähes valmis kirjoitti:

Vertasin lähinnä tohon insinööriliiton suositukseen. Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan.

En tosiaan laita sitä työkokemusta sinne yläpäähän, mutta pitäisin sitä kuitenkin lähes kohtalaisena ottaen huomioon, että kyse on samasta firmasta jossa olen nyt töissä. Juuri tästä syystä täällä todennäköisesti halutaankin minun jatkavan, sillä osaan nämä hommat jo ja tunnen firman. On se yrityksellekin kallista opettaa uusi kaveri hommiin, kun toinen osaa jo kaiken tarvittavan.

Tämä tietenkin vain minun mielipide ja sen takia haluaisinkin muilta fiksuja mielipiteitä ja kokemuksia. Eli kun kijoitatte, niin olisi kiva kuulla teidän koulutus ja palkka/aloituspalkka.

Kohta valmistunut: Vertasin lähinnä tohon insinööriliiton suositukseen. Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan.

Älä vertaa insinööriliiton suosituksiin.

Ei vastaa edes luokituksiltaan. Trad. tutkinto on esim ½ vuotta lyhyempi.

• ...............
        Lähes valmis kirjoitti:

Insinöörin ja tradenomin koulutukset eivätkä tehtävät työelämässä ei ihan vastaa toisiaan. Insseille maksetaan paremmin tehtävistä johtuen. Yleisesti ottaen.

Tradenomiliitto suosittaa 2000-2600 euroa vastavalmistuneen aloituspalkaksi. Se on Insinööriliiton suositusta matalampi, mutta kyseessä on siis ihan eri tutkinnot ja tehtävät. Ja pyytäähän saa ihan mitä tahansa, mutta on eri asia, suostutaanko sitä maksamaan. Sinuna saattaisin pyytää 2500-2700 (jos kerran olet niin hyvä ja hallitset hommasi aivan täydellisesti) ja olisin valmis neuvottelemaan sitä alemmaksi, jos kovasti nikotellaan.

• Herätys.
        Lähes valmis kirjoitti:

"Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan. "

Kylähän tuo on nyt niin, että tradenomin koulutus on vielä kaukana insinöörin koulutuksesta. Ihme kuvitelmia ihmisillä on. On tainnut taas maikka hokea kaikki vuodet oppilaalle että kyllä tradenomin koulutus on melkein sama kuin insinöörin. Näin saavat sitä itsetuntoa kohotettua vähän itselleenkin.

• asd_001
        Lähes valmis kirjoitti:

Isojen firmojen lähtöpalkka Tradenomeille taitaa olla 2200e/kk ( - 100e). Eli kyllä tuo 2500e on oikealla tasolla, olettaen tietysti että osaat hommasi ja työnantaja on ollut tyytyväinen tekemisiisi.

• ................

Tradenomiliitto voi suosittaa vaikka 10000e/kk, mutta kun tradenomit ei useasti vaan itse sitä ymmärrä, että tradenomikoulutus ei todellakaan ole arvostettua.
        Tuo 2500e/kk on aika kaukaa haettu juttu. Katsoppas vaikka sieltä samalta tradenomiliiton sivulta todelliset kk-palkat. Toimihenkilön ka-palkka on 1786e/kk. Asiantuntijan 2308e/kk. Eli tuon puolessa välissä olet.
        Insinööriliiton palkkoja sinun on turha katsella, kun tuo tradenomikoulutus ei vastaa lähelläkään sitä....

t.inssi vm.2004. Kaksi vuotta duunissa asiantuntijatehtävissä. Palkka 3100e/kk edut.

• Lähes valmis
        ................ kirjoitti:

Tradenomiliitto voi suosittaa vaikka 10000e/kk, mutta kun tradenomit ei useasti vaan itse sitä ymmärrä, että tradenomikoulutus ei todellakaan ole arvostettua.
        Tuo 2500e/kk on aika kaukaa haettu juttu. Katsoppas vaikka sieltä samalta tradenomiliiton sivulta todelliset kk-palkat. Toimihenkilön ka-palkka on 1786e/kk. Asiantuntijan 2308e/kk. Eli tuon puolessa välissä olet.
        Insinööriliiton palkkoja sinun on turha katsella, kun tuo tradenomikoulutus ei vastaa lähelläkään sitä....

t.inssi vm.2004. Kaksi vuotta duunissa asiantuntijatehtävissä. Palkka 3100e/kk edut.

Niin no, olen tällä hetkellä siinä puolessa välissä (hieman alle 1900€), kun olen harjoittelija-tittelillä ollut töissä. Eli ajattelin kumminkin, että palkka nousisi valmistumisen myötä.

Meillä on myös automaattisesti puhelinetu kaikille vakituisille ja halutessa myös autoetu. Tosin on oma auto, joten en sitä etua tarvitse.

Voihan se tietysti olla, kun en tiedä, että palkka ei juurikaan nouse. Kuvittelisin kumminkin, että kun paperit saa kouraan niin palkka nyt nousisi sen 500€ vähintään. Ennen tätä keskustelua luulin että enemmänkin.

Kaveri, joka insinööri sai kauan haettuaan paikan, jossa hänelle maksettiin 2400€, muissa paikoissa tarjottiin vähemmän. Onhan kaikki tietysti kovin tapauskohtaista.

• asd_001
        ................ kirjoitti:

Tradenomi ja Insinööri ovat molemmat AMK-tutkintoja. Laajuus on sama. Ainoa ero näillä tutkinnoilla on se, että Tradenomi on kaupallisen ja Insinööri teknisen alan koulutus.

Valitettavasti Tradenomeja valmistuu ihan liikaa eikä heille löydy koulutusta vastaavaa työtä. Tämän vuoksi palkat eivät vastaa koulutusta. Mutta jos pääsee koulutusta vastaavaan työhön, niin ihan huoletta voi pyytää samaa palkkaa kuin Insinööritkin. Itse ainakin teen niin!

Insinööri -nimikkeen arvoa nostaa myös historia-status.

• Lähes valmis
        asd_001 kirjoitti:

Isojen firmojen lähtöpalkka Tradenomeille taitaa olla 2200e/kk ( - 100e). Eli kyllä tuo 2500e on oikealla tasolla, olettaen tietysti että osaat hommasi ja työnantaja on ollut tyytyväinen tekemisiisi.

Kyllä ovat ainakin kovin vakuutelleet, että homma toimii. Enkä usko että aina pyytäisivät takaisin, jos ei toimisi...

• Totuus esille.
        asd_001 kirjoitti:

Tradenomi ja Insinööri ovat molemmat AMK-tutkintoja. Laajuus on sama. Ainoa ero näillä tutkinnoilla on se, että Tradenomi on kaupallisen ja Insinööri teknisen alan koulutus.

Valitettavasti Tradenomeja valmistuu ihan liikaa eikä heille löydy koulutusta vastaavaa työtä. Tämän vuoksi palkat eivät vastaa koulutusta. Mutta jos pääsee koulutusta vastaavaan työhön, niin ihan huoletta voi pyytää samaa palkkaa kuin Insinööritkin. Itse ainakin teen niin!

"Tradenomi ja Insinööri ovat molemmat AMK-tutkintoja. Laajuus on sama."

Ensinnäkään tuo laajuus ei ole molemmilla sama. Insinöörillä se laajuus on hieman enemmän.
        On niitä muitakin näitä AMK-tutkintoja jotka on nostettu ylemmälle koulutusstatukselle, koska tähän maahan pitää kaikille saada tuo jonkinlainen korkeakoulututkinto. Tutkinto on vain tutkinto pelkästään paperilla.
        Ja palkkaa saa toki pyytää saman verran kuin insinöörillekin maksettaisiin. Tosin sitä ei ihan heti taida saada. Eri asia on sitten ne insinöörit jotka ovat esim. eri alalla jonka palkkataso on jo reippaasti alempana kuin muiden. Näihin on turha verrata.
        Ei muuta kuin ne todelliset tilastot esille esim. liitoista, niin sieltä se totuus löytyy. Tradenomien alkupalkka kun on siellä jossakin 2000 euron paikkeilla ja insinöörillä siinä 2500 euron paikkeilla. Ja työkokemus sitten nostaa nopeasti tuon eron yli tuhanteen. Luulenpa ettei tradenomi koulutuksella ihan heti päästä tuonne 4000 euron pintaan, niinkuin taas moni insinöörin koulutuksella taas pääsee. Ja toki on aina poikkeuksia, mutta niissä taas ratkaisee ihan joku muu kuin koulutus. Minullakin on kaveri joka pelkällä vanhalla teknikon koulutuksella saa palkkaa yli 6000/kk. On vaan sopivasti pysynyt firmassa joka on muutaman hengen nyrkkipajasta noussut isoksi kansainväliseksi firmaksi. Tuollaisestako aloittaa ja etenee firman mukana, niin kaikki on mahdollista. Näin se vaan nyt on.

• IT-orja
        Herätys. kirjoitti:

"Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan. "

Kylähän tuo on nyt niin, että tradenomin koulutus on vielä kaukana insinöörin koulutuksesta. Ihme kuvitelmia ihmisillä on. On tainnut taas maikka hokea kaikki vuodet oppilaalle että kyllä tradenomin koulutus on melkein sama kuin insinöörin. Näin saavat sitä itsetuntoa kohotettua vähän itselleenkin.

Heh heh, ei taida poika tietää mitään noista aloista. Itse olen nimittäin opiskellut kumpaakin alaa. Tradenomit ovat vain enemmän suuntautuneet liiketoimintaan ja insinöörit tekniikkaan, mutta kummatkin saavat samanlaisen koulutuksen vaikkapa ohjelmointiin. Itse olen ollut IT-yrityksessä töissä n. 5 vuotta ja meillä on sekä tradenomeja että insinöörejä. Tranomeja arvostetaan yrityksessämme siinä mielessä enemmän, että he tuntuvat olevan sosiaalisempia ja ymmärtävän yrityksen toiminnasta jotakin. Toisaalta insinööreillä tuntuu olevan enemmän noita matemaattisia taitoja.

Totta kai haluaisin kuulla sinun mielipiteesi asiasta.

• Barkos
        Kameli2 kirjoitti:

Kohta valmistunut: Vertasin lähinnä tohon insinööriliiton suositukseen. Insinöörihän kukakuinkin vastaa tradenomin koulutusta, ei sisällöltään välttämättä, mutta luokitukseltaan.

Jotkut opiskelevat pidempään ja jotkut vähemmän aikaa, jotkut enemmän kursseja ja jotkut vähemmän. Puoli vuotta 3 1/2 ja 4 vuoden opiskeluissa ei merkitse yhtään mitään. Hyvin harvaa esimiestä kiinnostaa, oletko opiskellut 3 vai 4 vuotta, kunhan olet valmistunut ja sinulla on työkokemusta, etkä ole maannut sohvalla kaikkea "vapaa-aikaasi".

• Työmies
        asd_001 kirjoitti:

Itse olen pahainen merkonomi-tradenomi-fm ja emäntä on amk-inssi. Ja tältä pohjalta en todellakaan sanoisi tradenomin ja inssin painivan samassa sarjassa.

Tämä siis jos unohdetaan kaikki harrastuneisuus ja muu Todellinen Osaaminen (koulus ei välttämättä kuulu tähän)..

Insinöörikoulutus on vielä tänäkin päivänä melko matemaattista/teknistä ja siten antaa mielestäni paremmat lähtökohdat IT-pelleilyssä menestymiseen.

AMK/Yliopisto-tutkinnot eivät vaikuttaneet palkkaukseeni juurikaan - ei sillä ettenkö katsoisi olevani alipalkattu :)

• asd_001
        Totuus esille. kirjoitti:

Ensinnäkään tuo laajuus ei ole molemmilla sama. Insinöörillä se laajuus on hieman enemmän.
        On niitä muitakin näitä AMK-tutkintoja jotka on nostettu ylemmälle koulutusstatukselle, koska tähän maahan pitää kaikille saada tuo jonkinlainen korkeakoulututkinto. Tutkinto on vain tutkinto pelkästään paperilla.
        Ja palkkaa saa toki pyytää saman verran kuin insinöörillekin maksettaisiin. Tosin sitä ei ihan heti taida saada. Eri asia on sitten ne insinöörit jotka ovat esim. eri alalla jonka palkkataso on jo reippaasti alempana kuin muiden. Näihin on turha verrata.
        Ei muuta kuin ne todelliset tilastot esille esim. liitoista, niin sieltä se totuus löytyy. Tradenomien alkupalkka kun on siellä jossakin 2000 euron paikkeilla ja insinöörillä siinä 2500 euron paikkeilla. Ja työkokemus sitten nostaa nopeasti tuon eron yli tuhanteen. Luulenpa ettei tradenomi koulutuksella ihan heti päästä tuonne 4000 euron pintaan, niinkuin taas moni insinöörin koulutuksella taas pääsee. Ja toki on aina poikkeuksia, mutta niissä taas ratkaisee ihan joku muu kuin koulutus. Minullakin on kaveri joka pelkällä vanhalla teknikon koulutuksella saa palkkaa yli 6000/kk. On vaan sopivasti pysynyt firmassa joka on muutaman hengen nyrkkipajasta noussut isoksi kansainväliseksi firmaksi. Tuollaisestako aloittaa ja etenee firman mukana, niin kaikki on mahdollista. Näin se vaan nyt on.

Myönnetään, että taitaa siinä muutaman opintoviikon ero olla (tosin ei kaikissa tapauksissa), mutta tutkinto on kuitenkin tasoltaan sama, eli molemmat AMK-tutkintoja. Ainoastaan suuntautuminen on eri. DI != KTM ???

En sitä väittänytkää, etteikö loppupeleissä ratkaisisi oma osaaminen! Itsellänikin on lukuisia FM:iä/DI:iä työkavereina ja väittäisin, että he tienaavat minua vähemmän. Kuten aiemmin yritin kertoa, niin Tradenomin tutkintoa EI arvosteta niin paljoa kuin Insinöörin. Periaattessa kuitenkin niiden pitäisi olla samantasoista, eikö?

Perushommat (=koodaaminen) kyllä hoituu vaikka datanomin papereilla. Kaikki on itsestä kiinni. Ymmärsin kuitenkin, että kysyjä haki jotain perusteita palkkapyynnölleen?! Säälittää ne Tradenomit, jotka tyytyvät opistoasteisiin palkkoihin...

• Totuus esille.
        asd_001 kirjoitti:

Myönnetään, että taitaa siinä muutaman opintoviikon ero olla (tosin ei kaikissa tapauksissa), mutta tutkinto on kuitenkin tasoltaan sama, eli molemmat AMK-tutkintoja. Ainoastaan suuntautuminen on eri. DI != KTM ???

En sitä väittänytkää, etteikö loppupeleissä ratkaisisi oma osaaminen! Itsellänikin on lukuisia FM:iä/DI:iä työkavereina ja väittäisin, että he tienaavat minua vähemmän. Kuten aiemmin yritin kertoa, niin Tradenomin tutkintoa EI arvosteta niin paljoa kuin Insinöörin. Periaattessa kuitenkin niiden pitäisi olla samantasoista, eikö?

Perushommat (=koodaaminen) kyllä hoituu vaikka datanomin papereilla. Kaikki on itsestä kiinni. Ymmärsin kuitenkin, että kysyjä haki jotain perusteita palkkapyynnölleen?! Säälittää ne Tradenomit, jotka tyytyvät opistoasteisiin palkkoihin...

"Myönnetään, että taitaa siinä muutaman opintoviikon ero olla (tosin ei kaikissa tapauksissa), mutta tutkinto on kuitenkin tasoltaan sama, eli molemmat AMK-tutkintoja."

No niin kuten jo yritin edellisessä viestissäni hienovaraisesti vihjata, niin toki molemmat ovat MAK-tutkintoja. Mutta ei se valitettavasti vain tee noista tutkinnoista "saman arvoisia". Niinkuin itsekin kirjoitit niin insinööriä nyt vaan arvostetaan enemmän. Tämä näkyy myös palkassa. Ja on monia muitakin AMK-tutkintoja, jotka siis ovat lähes samanlaajuisia. Mutta valitettavasti noita ei kuitenkaan voi laittaa edes samalla viivalle vertailuun. Vaikka vaadittavat opintoviikot olisivat samat, niin koulutuksen vaatimukset saattavat olla ns. "ihan eri planeetalta". Ja tämä on se, mihin tuo työnantaja kiinnittää eniten huomioita. Ja tuo siis näkyy siinä palkkakuitissa.
        Olen itse tuon vanhan opisto-asteen insinöörin tutkinnon suorittanut ja sen päälle vielä kavin omaksi iloksi aikoinaan suorittamassa vaadittavat 30-opintoviikkoa AMK, jotta sain tuon AMK-liitteen tutkintooni. Ja valitettavasti täytyy sanoa, vaikkakin julkisuudessa toisin yritetään väittää, niin työnantajat kyllä pakkaavat arvostamaan "vanhaa" opsito-insinööriä huomattavsti enemmän kuin AMK-tutkinnon suorittanutta. Ja en ihmettele. Toki AMK:sta valmistunee päteviä ja hyviäkin tyyppejä, mutta nuo pääsykriteerit tuppaavat olla sellaisia mihin aikaisemmin viittasin. Kun jokaiselle suomalaiselle yritetään saada jonkinlainen ylemmänasteen koulutus. Ja jos ei muuten, niin muutetaan kaikki opinahjot jonkinlaisiksi korkeakouluiksi. Tiedon tasoahan tämä ei sinällänsä lisää.
        Ja vielä lopuksi siteraan vanhaa elektroniikan maikkaani(tarkoituksenani ei siis ole mollata kosmetologeja): pitäessään aikoinna meille lektroniikan laskuharjoituksia, totesi hän meille lyheyesti: "jos nämä asiat tuntuvat vaikeilat, niin onhan noita kosmetologilinjoja, menkää sinne niin ei tarvitse näitä miettiä".

• Työelämässä ne kyllä
        Kameli2 kirjoitti:

ovat samalla viivalla, näin se vain menee nykyisin t. Haastattelija

• Työnantajana
        ............... kirjoitti:

Insinöörin ja tradenomin koulutukset eivätkä tehtävät työelämässä ei ihan vastaa toisiaan. Insseille maksetaan paremmin tehtävistä johtuen. Yleisesti ottaen.

Tradenomiliitto suosittaa 2000-2600 euroa vastavalmistuneen aloituspalkaksi. Se on Insinööriliiton suositusta matalampi, mutta kyseessä on siis ihan eri tutkinnot ja tehtävät. Ja pyytäähän saa ihan mitä tahansa, mutta on eri asia, suostutaanko sitä maksamaan. Sinuna saattaisin pyytää 2500-2700 (jos kerran olet niin hyvä ja hallitset hommasi aivan täydellisesti) ja olisin valmis neuvottelemaan sitä alemmaksi, jos kovasti nikotellaan.

Minun nyt on taas kerran insinöörejä masennettava, mutta kyllä nykyisin tradenomi ja insinööri on niin palkassa, kuin työhönotossakin olleet aivan tasan samalla viivalla. Luulo ei ole aina tiedon väärti :-)

• se vain
        Herätys. kirjoitti:

sinulle ikävää tietoa: samalla viivalla ovat nykyisin, ja katsoppas teidän firmasta, ketkä ne sinun pomonasi tuppaavat nykyään olemaan :-)

• kun annatte
        Totuus esille. kirjoitti:

jatkuvasti väärää tietoa. Liiketalouden Tradenomilla voi olla tosiaan alkupalkka tuo 2000 ja risat, muuta IT puolen käyneellä insinöörejä ja tradenomeja ei eroiteta millään muotoa enää työhaasstattelussa. Tämä on aikalailla faktaa, koska seuraan lähltä työhönottoa. Ikävä rikkoa sinun haavemaailmasi, mutta ne ajat on jo takana kun insinööri oli kova sana. Nykyisin DI vastaa 70 luvun insinööristatusta. Ja kyllä, olen tradenomi, 5 vuotta alalla ja keskim palkkani on yli 4000.

• beatr1ce

ehkä auttausi jos mainitsisitte koulutuksen ja tyokokemuksen mukana sijainnin?

Olettaisin että pääkaupunki seudulla olisi korkeampi palkka.
      Se mikä on ihan hyvä palkka yhdessä kunnassa voi olla ruhtinaallinen toisessa.

• Kohta valmis

Oikeassa olet. Itse työskentelen pääkaupunkiseudulla.

• päällysmies

Ihan faktatietona voin kertoa, meillä on pari tradenomia töissä. Aloituspalkkana heillä TES:n mukainen 1800€ / kk edut. Testaushommia pääasiassa tekevät ja suunnittelua. 2 vuoden jälkeen meillä on ollut tapana nostaa palkkaluokkaan 2. jolloin taulukko sanelee korvaukseksi vajaat 2500€ / kk firman omat edut.

Jos ei työnantaja lähde leikkiin mukaan ja nosta liksaa muiden tasolle, niin työntekijät lähtee muualle töihin. Tästäkin on pari esimerkkiä.

• tenator

Palkan määrään voit itse vaikuttaa, kun osoitat vain pätevyytesi. Itse tein töitä opiskeluaikanani ja kun siirryin päättötyön jälkeen nykyiselle työnantajalleni,palkkani oli yli 4000. Tosin ammattikokemusta tutkinnon kera jonkin verran. Tsemppiä!

• Noin

Neljä vuotta sitten alkupalkkana 2250. Tietysti bonarit ja ylityöt nosti sitä jonkinverran ylöspäin. Nyt kk palkka on 3550 bonarit ja alaisena noin 20 insinööriä :-) Mukavia kavereitahan ne on kaikki, mutta kun eivät oikein halua olla pomoja...mutta kai sen paskahomman voidaan me tradenomit tehdä :-). Meillä vastavalmistunut insinööri saa saman palkan kuin tradenomikin. Kummallakin palkka nousee osaamisen mukaan, ei muun. Voi nousta nopeasti tai ei, itsestä se on kiinni. Ja aika harva vanhempi insinööri on noin kiinni vanhasta status ajattelusta kuin te nuoret...siperia opettaa..

• Päällikkö

"Nyt kk palkka on 3550 bonarit ja alaisena noin 20 insinööriä "

Siis tuolla kuukausipalkalla noin monta alaista. Myyt kyllä itsesi halvalla. Muutamalla alaisen vastuulla pitäisi saada vähintäin 4500€/kk. Itsellänikään ei ole varsinaisia alaisia kuin 5 ja muutama alihankkija siihen päälle. Ja palkkani on kuitenkin reilusti yli 5000€/kk. Ja tämä ei ol edes mikään varsinainen it-työpaikka. Tuotteemme on jotain ihan muuta, mutta siihenkin tarvitaan toimivaa softaa.

• se olikin
        Päällikkö kirjoitti:

"Nyt kk palkka on 3550 bonarit ja alaisena noin 20 insinööriä "

Siis tuolla kuukausipalkalla noin monta alaista. Myyt kyllä itsesi halvalla. Muutamalla alaisen vastuulla pitäisi saada vähintäin 4500€/kk. Itsellänikään ei ole varsinaisia alaisia kuin 5 ja muutama alihankkija siihen päälle. Ja palkkani on kuitenkin reilusti yli 5000€/kk. Ja tämä ei ol edes mikään varsinainen it-työpaikka. Tuotteemme on jotain ihan muuta, mutta siihenkin tarvitaan toimivaa softaa.

Sehän on tradenomi, ne tekee ilmaiskeis tollasia hommia kun on manageri titteli ja liuta alaisia.. ;-)

• datanomi

Koittakaa nyt perkl. tajuta, että ei sillä koulutuksella ole paljoakaan tekemistä palkan ja työpaikan kanssa. Työkokemus ja todellinen osaaminen ratkaisee.

Mun ryhmässä on pari tietoliikenne insinööriä, heillä on täsmälleen samat tiedot kuin mullakin opintotason koulutuksella ja saamme saman liksan kaikki.

• olen minä

Itsekin datanomi(siis näitä Kauppaoppilaitos). Kokemusta alalta 4v ja liksa rapiat 4000. Ajattelin vielä mennä päivittämään itseni tradenomiksi, jos vaikka tuosta vielä nousisi =)

• Kohta valmis

Kiitos kaikille vastanneille.
      Tosin tästäkin topicista meni pointti, kun alettiin höpisemään insinöörin ja tradenomin eroja...

Mäkin oon kyllä sitä mieltä, että kokemus se on, joka eniten ratkaisee. Tämän takia olenkin melko luottavainen sen palkan suhteen, sillä mulla on siihen tulevaan jopiin erittäin hyvät edellytykset. Varmasti paremmat, kuin kellään muulla tradenomilla taikka sen puoleen insinöörilläkään.

Nähtäväksi siis jää, kuinka äijän käy. Mutta nyt juteltuani täällä töissäkin muiden kanssa, niin ei se palkka siitä ainakaan pienempi tule olemaan.

• Trade No Me

Itse aloitin 1.5 vuoden tradenomiopintojen jälkeen koodarihommissa kesätyöläisenä. Palkka oli tuolloin markka-aikana n. 9300mk/kk. Tein noita hommia opintojeni ohessa enemmän tai vähemmän osa-aikaisena vajaa pari vuotta ja lopussa liksa oli n.1800 euroa/kk. Nyt takana on tuosta ajankohdasta n. 2.5 vuotta toisenlaista IT alan työtä ja palkka on 2650 euroa, eli ei mikään ihmeellinen. Muut edut sitten kompensoivat. Oma käsitykseni on, että työstä maksettava korvaus on sidoksissa osaamiseen ja vastuuseen, ei niinkään pelkkiin työvuosiin.

• se on....

ainakin tällä alalla, että kenellekkään ainakaan alle 35-vuotiaalle ei makseta lanttiakaan työvuosista saatika sitten koulutuksesta.
        Jos jollain keinolla on sen ensimmäisen paikan onnistunut saamaan, niin sitten (ainakin hieman pienemmissä firmoissa) näytöt ratkaisevat tulevan ura-/palkkakehityksen.
        Isommissakin firmoissa tämä varmasti pätee, mutta siellä tuo palkkakehitys ainakin luullakseni toimii enemmän taulukkopohjalta.
        Se kuka sitten niitä ensimmäisiä duunipaikkoja saa, onkin täysin toinen asia. Tällöin täytyy sanoa, että koulutus, työn vaativuus sekä aikaisempi työkokemus ovat ratkaisevia asioita. Ja ikävä kyllä insinöörit ja di:t polkevat hyvin usein tradenomit jo työnhaun alkuvaiheessa jalkoihinsa.

t. inssi vm.2004, 3250e/kk.

• juurakonraivaaja

Lienee turha väittää, että insinöörit ja tradenomit olisivat samalla viivalla ja myöskin turha väittää etteivät olisi, sillä asia lienee aina tapauskohtainen ja firmasta ja sen tavoista riippuva.

Joihinkin virkoihin ei tradenomi voi edes hakea kun vaaditaan insinööri/DI -paperit. Ja sitten on myös niitä mihin ei voi hakea ilman DI papereitakaan.

• Päällikkö.

Näinhän tämä nimenomaa on. On paljon sellaisia työtehtäviä(siis ohjelmistoalalla) jossa esim. tradenomi ei vaan pärjää ja jossa tarvitaan insinöörin koulutusta. Yksi tärkeimpiä työvälineitä softan vääntäjällä saattaa olla esim. oskilloskooppi. Pitää ihan oikeasti ymmärtää fysikaalisia ilmiöitä jne...
        En väitä etteikö olisi trdenomin koulutusta saanutta ihmistä joka ei edellämainittuja asioita hanskaa. Mutta yleisesti ottaen näin on.
        Ja toisaalta taas insinööri ei varmaankaan ole saanut muuta kuin syventävän opetuksen jostain tietystä softanvääntämistaidosta ja ei omaa taas välttämättä mitään laaja-alaista katsantokantaa laajoista tietojärjestelmistä.
        Itse alalla 22 vuotta olleena voin kylläkin sanoa että kehitys on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut melkoisen huimaa. Ei siis koulutuksen kannalta vaan työssä vaadittavien tietotaidon vaatimusten kannalta. Vielä reilu kymmenen vuotta sitten softanvääntäjäksi päätyi se joka osasi edes jotain tehdä, koulutus oli ihan sivuseikka. Nykyään vaaditaan lähes aina jokin soveltuva pohjakoulutus ennenkuin pääsee edes yrittämään. Ja silloinkin kokemuksella on merkittävä osa.
        Ja jos vielä verrataan tradenomin ja insinöörin koulutusta toisiinsa, niin niinkuin mainitsit niin on olemassa virkoja joihin tradenomi ei voi edes hakea, insinöörin koulutus kun on minivaatimus. Ja toisaalta on paikkoja joihin vaaditaan vähintäin tradenomin koulutus ja noihin siis kelpaa myös insinööri.

• palkkaus

minkä palkkataulukon mukaan firmassa menetellään? vai onko sellaista?
      onko palkkaus TESn mukainen? vaadi että ainakin vähintään TESn mukainen.
      Jos et heti vaadi kunnon palkkaa niin pysyt kuopassa koko työsuhteen ajan.
      nimim. kokemusta on.

• Kohtuulliset

Ei paperit ratkaise mitään, osaaminen se on.

30v, ei mitään koulutusta, järjestelmäsuunnittelijana 5v, 3500e muut edut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      193
      1321
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1138
    3. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      860
    4. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      745
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      702
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33