Pentukissan ruokavalio?

Minttu1966

Olen hiukan ihmeissäni ohjeista, joiden mukaan kissan ruokia ei saisi kauheasti vaihdella? Taas toisaalla neuvotaan antamaan paljon erilaisia, ettei tulisi krantuksi? Mikä on oikea tapa ruokkia 12-viikkoista pitkäkarvaista pentukissaani?

Maitoa en ole antanut kun kuulemma voi aiheuttaa ripulin. Olen antanut eri merkkisiä penturuokia, kuivaraksuja on jatkuvasti veden kera tarjolla, lauantaimakkaraa, seitiä, tonnikalaa vedessä (tonnikalan öljykin kuulemma aiheuttaa ripulia), katkarapuja, jauhelihaa ym.

Jostain olen kuullut, että pitkäkarvaiselle kissalle voi antaa ruoan ohessa ruokaöljyä, niin turkki voi hyvin? Jossain taas neuvottiin, että kissalle ei saa antaa raakaa lihaa ilman maitotuotteita(hyla)esim. raejuustoa tai kermaviiliä?

Olen yrittänyt käydä mahdollisimman monilla sivustoilla lukemassa ohjeita, mutta on todella ristiriitaisia ohjeita...jopa yhdistysten sivuilla?

5

841

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antero..

Tästä linkistä löydät taatusti pätevät ohjeet ruokkia pitkäkarvaista pentukissaasi:

http://www.nipsu-nappulan.net/info.htm

Kasvattajan ohjeilla pääsevät rotukissan omistajatkin parhaisiin tuloksiin.

• sotken sormeni

vielä tähän sapuskaan :)

itse marketti valmisruokia ostaessani, katson, ettei pussit sisällä, viljaa eikä sokeria. niitä merkkejä / laatuja ei paljoa ole.. eläinkaupan märkäpöperöt ovat yleensä huomattavasti laadukkaampia.

enkä usko, että on terveellistä syöttää vallan kuivaruokaa. oli raksut kuinka laadukkaita tahansa, ei voi sanoa, että niitä syömällä ei virtsavaivoja synny. kissa tarvitsee nestettä, mieluiten ruuan joukosta,(liha! tai märkämössöt..) jolloin se imeytyy parhaiten.. jos kissa syö paljon raksuja, pidä huoli, että myös juo!

ihmisen tonnikalassa on turhasti suolaa kissalle..(varmuudenvuoksi..)

suosittelen, että tutkailet edelleen asiaa itse, pikkuhiljaa oppii..

• Sae

Kissalle on hyvä antaa mahdollisimman monipuolisesti eri ruokia. Helpottaa kummasti tilannetta, jos kissa esim myöhemmin allergisoituu jollekin eikä voi enää syödä kaikkea. Ripulia tai muita mahavaivoja ei tule, jos kissan totuttaa alusta asti tai vähitellen uusiin ruokiin. Yleensä ruokaa kieltävät vaihtamasta ne, joiden kissa on koko ikänsä syönyt yhtä-kahta ruokaa ja saanut ripulin uudesta ruuasta.

Maitoa ei kannata kissalle antaa. Itse en käytä mitään maitotuotteita kissoilla, koska en näe sitä tarpeelliseksi. Raakaa lihaa voi aivan hyvin antaa ilman mitään lisukkeita, en ole koskaan kuullut tuota, että pitäisi maitotuotteita lisätä joukkoon. Ehkä sillä ajetaan takaa kalkki-fosforitasapainon saamista, sillä liha sisältää paljon fosforia suhteessa kalkkiin. Varmempi tapa on ripotella lihan päälle munankuoriputua 1tl/lihakilo (voi tehdä itse: pestyt kuivat kuoret, joista on poistettu kalvot murskataan esim morttelissa hienoksi jauhoksi). Kalkkilisää on hyvä käyttää pentuaikana ja myös vanhempana, jos lihaa on suunnilleen puolet tai enemmän ruokavaliossa. Lisäkalkkia ei tarvita, jos pentu saa Pirskattia.

Makkaraa, katkarapuja ja ihmisten tonnikalaa voi antaa vain herkkuna eli tyyliin pieni rippu kerran kuussa riittää. Makkaroissa on paljon mausteita, joissakin sipulia jne, jotka eivät sovi kissalle. Huuhdo katkaravut hyvin ennen kissalle antamista, jotta ylimääräinen suola poistuu. Ihmisten tonnikalaa parempi vaihtoehto on kissan tonnikala (Pirkan), johon on lisätty E-vitamiinia. Liiasta ihmisten tonnikalan syöttämisestä kissa voi sairastua ja lisäksi se sisältää liikaa suolaa. Ripulia en ole koskaan kuullut yhdistettävän tähän.

Ruokaöljyn sijaan kannattaa käyttää kalaöljyä. Sitä saa esim Kennelrehulta, eläinkaupoista tai Pirkan kapseleina (jotka sisältävät vain E-vitamiinin). Kalanmaksaöljyä ei saa käyttää vitamiinien yliannostusvaaran takia. Kasviperäiset öljyt eivät imeydy ja ne paremminkin vain liukastavat suolta kuin vaikuttavat turkin kuntoon.

Kissan ruokkimiseen on monta tapaa ja niistä pitää vain itse löytää se "oikea", itselle sopivin tapa. Jokainen tietenkin toitottaa omaa tapaansa ainoana oikeana. ;)

Itse ruokkisin pennun laadukkailla eläinkaupparaksuilla ja raa'alla lihalla, sisäelimillä (ei maksaa pennulle), keltuaisella ja kalalla. Kasvusajan lisäksi Pirskattia ja myöhemmin tarpeen mukaan, lisäksi sillloin tällöin kalaöljyä kuureina.

• Man-of-Mystery

meillä ainakin
      Kirjoittanut: gegs 11.6.2006 klo 13.11

on annettu 2 krt päivässä tuoreruokaa (jota yleensä jää kuppiin... ovat aika nirsoja) joka on yleensä ollut whiskasin ruokia.
      olen kuullut että pennun ruokinnassa tuoreruokana voi antaa niitä aikuisille kissoille tarkoitettuja pusseja/purkkeja, mutta kuivaruoka on tärkeämpi juttu ja se on oltava sitten ihan pennulle tarkoitettua ja mieluiten ELÄINKAUPASTA eikä mitään markettiruokaa.
      meillä on kuivaruokaa jatkuvasti tarjolla ja ne on aina ostettu eläinkaupasta. yleensä olemme ostaneet royal canin kissanpentu ruokaa (ensin sitä babycattia ja nyt ollaan siirrytty kitteniin). kissojemme turkit ovat UPEASSA KUNNOSSA ja kissat voivat muutenkin todella hyvin. ei tipu karvaa, vähän ulostetta ja ei haise niin pahalle.. ovat syntyneet syyskuussa ja edelleen pidämme penturuokaa.
      ovat paljon paremmassa kunnossa kuin markettiruualla ruokitut kaverini ja porukoiden kissat. näiltä tippuu karvaa, tulee paljon ulostetta ja ylipainoakin löytyy. eivät niin virkeitä.

royalin ruoka on todella, siis TÖRKEÄN KALLISTA, mutta se kannattaa.
      tästä linkistä saat lisätietoa royalista http://www.royalcanin.fi/ :)
      myös koiranpentuni syö royalia.

• ...

törkeän kallista? kalliimmaksi tulee kyllä markettimössöt..

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas nuoren kuolema

Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭
      Lapua
      199
      8000
    2. Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät

Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa
      Maailman menoa
      100
      3794
    3. "Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"

Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin
      Maailman menoa
      132
      3674
    4. Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä

Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma
      Maailman menoa
      89
      2971
    5. Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"

sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni
      Maailman menoa
      148
      2587
    6. Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa

Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.
      Maailman menoa
      47
      2496
    7. Orpo hiiri kadoksissa, Marin jo kommentoi

Kuinka on valtiojohto hukassa, kun vihollinen Grönlantia valloittaa? Putinisti Purra myös hiljaa kuin kusi sukassa.
      Maailman menoa
      4
      2318
    8. Kuinka paljon teillä

on ikäeroa?
      Ikävä
      142
      2104
    9. Sinusta kulta paljastuikin yllättävä

taito. Vaikuttavaa. ❤️
      Ikävä
      68
      1564
    10. Miksi suorittamisesta tulee

Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a
      Sinkut
      65
      1429
    Aihe