Kiitos Hiski Salomaa-vinkistä
Panin Hiskin googleen
Näppäsin Vikipedian linkkiä ja jopas jottain!!!!
Aikamoinen persoonallisuus.
”Vapauden kaipuu” oli ääninäyte, tiskarin jenkka mainittiin, nyt tiedän nimen , jolla etsiä.
Jos näppäät siellä ”lännen lokaria! Tulee kivoja juttuja.
mm. Lännen lokari ja Hella Wuolijoki
Hiski Salomaa oli anarkosyndikalisti????
5
595
Vastaukset
- lea
Mut huomasin just,että ny sä kaivelet vanhoja. Ihan hyvä niin.
http://pomus.net/001430
Aikoinaan Helismaan "suutarin tytär" oli YLE:n kiellettyjen listalla - Alli Paasikivi oli suutarin tytär ;-)- mirjamarja
...olevansa tuo, mikä vaiva se sitten onkin!
Yritin katsoa Googlesta, en oikein käsittänyt mitä sana tarkoittaa. - ii-li
Ymärrän kyllä jotenkuten, mitä se tarkoittaa, mutta en ole ikinä kuullut sitä aikaisemmin. (Anarkososialismin olen kuullut, mutta kovin vaikealta termiltä sekin tuntuu.)
Jotakin tekemistä sillä sanalla on anarkismin ja ammattiyhdistysten kanssa.
1900-luvun alussa Suomesta Amerikkaan lähteneet olivat monesti kommunisteja, jotka halusivat rakentaa Amerikassa ihanneyhteiskunnan. Sellaisista yhteisöistä TV:ssä on ollut useitakin ohjelmia.
Ikävä vain, että monet heistä lähtivät 30-luvulla vapaaehtoisesti Neuvostoliittoon rakantamaan maailmaa. Monet heistä päätyivät Siperian vankileireille.
No, joka tapauksessa: Hiski Salomaa oli kyllä aikamoinen persoona. Olen ennenkin kirjoittanut siitä, miten minua ihmetytti tiskarin jenkassa: "Kyllä torstai meitä nyt laulattaa". Myohemmin minulle selvisi, että torstai oli palvelusväen vapaapäivä.
Hella Wuolijoki todellakin iski suorassa radio-ohjelmassa säpäleiksi "Lännen lokari" -levyn.
Se lokari-sanakin oli minulle pitkään mysteeri. Vasta aikuisella iällä ymmärsin, että se on metsuri. (Logger = tukkijätkä, metsuri.)- soilike
Sieltä tuli tieto tästä melkein 70 v takaisesta radikaalista.
Kuten sanoin , mielenkiintoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä12811168Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on15610334- 268040
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1976578Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.535681- 745092
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1514434Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai274259Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas754097Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1353655