Sormukset

Ulalla

Heippa. Tää saattaa olla aivan tyhmä kysymys, mutta on oikeasti vaivannut mua pitkään... en ole kihlautumassa tai menossa naimisiin, mutta kiinnostaa tietää noin yleisesti. Eli...

Kihlasormushan on sellainen tavallinen sormus, jossa ei yleensä käytetä kiviä tms. ja molemmille katsotaan omat (samanlaiset?) sormukset. Vihkisormus taas on ehkä "arvokkaampi", jossa on kiviä.

Haluaisinkin tietää, kun esim. mies kosii, niin hän kosii yleensä tällä arvokkaammalla sormuksella, jossa on jokin näyttävä timantti. Onko vain niin, että tästä tulee vihkisormus, mutta kosimisen jälkeen käydään ostamassa ne tavalliset sormukset ja jätetään tämä kosimisen yhteydessä ollut sormus odottamaan vihkipäivää??
Vai käytetäänkö sitä kihlasormuksena??

Entä miehen kihla- ja vihkisormus?? Jos naiselle tulee tavallinen sormus ja kaunis vihkisormus, joita hän pitää molempia jatkossa sormessaan (onko myös tavallista, että vihkimisen jälkeen käytetään vain vihkisormusta vai??) niin entä mies sitten?? Onko miehellä myös kaksi sormusta?? En ole kyllä nähnyt eli miesten kihlasormus on myös vihkisormus??

Ääk...toivottavasti ymmärsitte kysymykset ja pystytte niihin vastailemaan... :)

12

3861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ntiVaan

      Miks kihlasromus on "tavallinen"? Miks siinä ei voi käyttää timantteja? Ei se noin minusta mene. Kyllä kihlasormus voi olla nätti ja siinä voi olla timantti tai pari tai jotain muuta kuin pelkkä sileä. Vihkisormuksen voi sitten valita vähän "hienomman". Mutta kyllä ite ainakin vastustan pelkkää "tavallista" sileää sormusta, koska nätimpiäkin saa suht edullisesti.

      • ntiVaan

        Niin ja se on makuasia miesten sormukset. Jotku haluaa molemmat, joilleki kihlasormus on vihkisormus...eli makuasioitahan nää sormusasiat on :)


      • ...

        niin, mikä kenenkin mielestä on nätimpi. tai tyylikkäämpi.


    • ....

      Suomessa on perinteisesti ollut tapana, että kihlasormukset ovat sileät ja molemmilla samanlaiset. Kihlassa voi aivan hyvin olla myös timantteja, muita kiviä tai kuviointia ja ne voivat olla erilaiset miehellä ja naisella.

      Vihkisormuksessa on perinteisesti sitten timantteja, mutta sekin voi aivan hyvin olla sileä tai juuri sellainen, kun morsian haluaa. Toki on hyvä ottaa huomioon sormusten rungon, kivien ja niiden istutuksen kestävyys. Yleensähän niitä pidetään jatkuvasti, jolloin käytännöllisyys ja kulutuskestävyys ovat tärkeitä.

      Tuo "harha", että mies kosii valtavan timanttisormuksen kanssa tulee luultavasti amerikkalaisista ohjelmista. Siellä on enemmänkin tapana, että kihlasormus on näyttävämpi ja vihkisormus voi sitten olla "tavallisempi". Jenkeissä kihla on usein vielä varustettu yhdellä suurella timantilla.

      Kihlat ostetaan yleensä kihloihin mennessä ennen tai jälkeen kosinnan ja vihkisormuksia katsellaan sitten hääsuunnitelmien edetessä. Useimmat naiset käyttävät kihla- ja vihkisormusta yhdessä ja ne valitaankin yhteensopiviksi. Kihlan voi hyvin jättää pois käytöstäkin jos niin haluaa tai siirtää vaikka toiseen sormeen.

      Miehet käyttävät usein vain kihlasormusta, jonne kaiverretaan myös vihkipäivämäärä. Nykyään on yleistynyt, että miehet ottavat käyttöön toisen sormuksen. Useimmiten se on ilman kiviä, mutta mikään ei estä niidenkään käyttöä. Miehen kihlasormus voidaan myös vaihtaa uuteen samalla kun morsiamen vihkisormusta hankitaan.

      • kuten haluatte

        Vihkisormus on pakollinen,mutta senkin voi lainata jos ei omaa raaski ostaa.
        Sormukseksi käy mikä renkula tahansa jos ei kultaa tai hopeaa raaski ostaa.
        Perinteet on heitetty romukoppaan.


      • pakollinen?
        kuten haluatte kirjoitti:

        Vihkisormus on pakollinen,mutta senkin voi lainata jos ei omaa raaski ostaa.
        Sormukseksi käy mikä renkula tahansa jos ei kultaa tai hopeaa raaski ostaa.
        Perinteet on heitetty romukoppaan.

        Vihkisormus ei suinkaan ole pakollinen vaan vapaaehtoinen! Ainakin maistraatissa sen sormuskohdan voi jättää vihkikaavasta pois?


      • asukin on vapaa
        pakollinen? kirjoitti:

        Vihkisormus ei suinkaan ole pakollinen vaan vapaaehtoinen! Ainakin maistraatissa sen sormuskohdan voi jättää vihkikaavasta pois?

        Jos menee työstä suoraan vihittäväksi,heillä ei haittaa jos ei ehdi vaihtaa työhaalareita pois.Suoritus on maksuton,mutta ylityön jälkeen ts. illalla joutuu pulittamaan 200 euroa.Jos hyvää säkää riittää niin lähimarketissa saattaa olla ilmainen kakkukahvitarjoilu,siinäkin säästää parin kupposen verran.
        Ai,mutta kysyttiinkö tässä pääseekö halvalla naimisiin?
        No mutta ilmaiseksikin pääsee naimisiin.


      • olla itse
        asukin on vapaa kirjoitti:

        Jos menee työstä suoraan vihittäväksi,heillä ei haittaa jos ei ehdi vaihtaa työhaalareita pois.Suoritus on maksuton,mutta ylityön jälkeen ts. illalla joutuu pulittamaan 200 euroa.Jos hyvää säkää riittää niin lähimarketissa saattaa olla ilmainen kakkukahvitarjoilu,siinäkin säästää parin kupposen verran.
        Ai,mutta kysyttiinkö tässä pääseekö halvalla naimisiin?
        No mutta ilmaiseksikin pääsee naimisiin.

        paikan päällä? =(


      • Charles
        asukin on vapaa kirjoitti:

        Jos menee työstä suoraan vihittäväksi,heillä ei haittaa jos ei ehdi vaihtaa työhaalareita pois.Suoritus on maksuton,mutta ylityön jälkeen ts. illalla joutuu pulittamaan 200 euroa.Jos hyvää säkää riittää niin lähimarketissa saattaa olla ilmainen kakkukahvitarjoilu,siinäkin säästää parin kupposen verran.
        Ai,mutta kysyttiinkö tässä pääseekö halvalla naimisiin?
        No mutta ilmaiseksikin pääsee naimisiin.

        Halvalla ja halvalla... Joku väitti (olitko sinä itse?), että vihkisormus on pakollinen. Se ei ole pakollinen, ei edes kirkossa. Jos papille sanoo, ettei sormuksia ole, jää toimituksesta pois kohta, jossa sormusten kanssa häsätään. Niin yksinkertaista se on.


      • gertrud
        kuten haluatte kirjoitti:

        Vihkisormus on pakollinen,mutta senkin voi lainata jos ei omaa raaski ostaa.
        Sormukseksi käy mikä renkula tahansa jos ei kultaa tai hopeaa raaski ostaa.
        Perinteet on heitetty romukoppaan.

        Aiomme mennä tänä kesänä naimisiin; avioliitosta olemme sopineet jo kauan sitten (=kihlaus) ilman mitään sormuksia.
        Vihkiäistilaisuudessa pujotamme toisillemme samanlaiset sileät sormukset. Tämä tapa tuntuu meidän tyylillemme sopivalta.


    • kosiessa

      Ehkä sinun tuttavapiirissäsi tai Kauniissa ja Rohkeissa... Mutta mä en ole monellakaan nähnyt kovin isoa timanttia kihlasormuksessa tai edes vihkisormuksessa.

      Monet kosii ilman sormusta (tai jollain väliaikaisella rinkulalla tms.) ja KIHLAsormukset käydään sen jälkeen valitsemassa yhdessä. Jos sormukset halutaan. Kaikki eivät halua. Tai jos miehellä on sormus kosiessa, se on tietysti se kihlasormus.

      Useimmiten taitaa miehellä olla vain yksi sormus, mutta on yelistynyt että miehelläkin on kaksi sormusta.

    • Mä en tajua tätä,että ensin pitää hankkia joku timanttisormus kihlasormukseksi ja vasta sitten kun mennään alttarille niin sitten ostetaan kultaiset sormukset.Mitä rahan tuhlausta!
      Tulisi paljon halvemmaksi ostaa vain ja ainostaan ne kultaiset sormukset niin sitten ei tarvitse taas ostaa uusia...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe