Vetämättä hihnassa

Jalo

Meillä on uusi n. 6 vuotias sekarotuinen koira, joka "pelastettiin" parempiin oloihin. Koiruus on muuten ihana luonteeltaan, tottelevainen ja reipas, mutta vetää innoissaan hihnassa. Vanhakin voi kai oppia ja ajattelin että voisin osallistua johonkin tottelevaisuuskurssille sen kanssa.

Kotona pitäisi kuitenkin alkaa treenata vetämättä hihnassa menoa, sillä pian saapuu koiranpentu taloon ja niitä ei kyllä ulkoiluteta yhdessä ennen kuin molemmat osaa kulkee "nätisti". Tämä kaveri painaa 25 kg ja uusi koiruus isona paljon enemmän, joten siinä ei kauheesti vedetä, muuten on emäntä nenällään..

Onko hihnan nykäisy tai täysi pysähtyminen tuonut tuloksia millaisella aikavälillä? Palkitaanko kun tulosta tulee? Valjaat on kaverille ostettu ja flexin voisi vaihtaa lyhyemmän hihnan käyttöön toistaiseksi.

Kaikkia vinkkejä vastaanotetaan! Ja jos on kokemuksia koirakouluista tän asian tiimoilta!

9

1262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      kolme tervu-narttua ja kaikki vetivät pienenä. Täysi pysähdys hihnan kiristyessä, ja sitten kun koiran omasta aloitteesta löystyy, heti palkinto (makupala ainakin aluksi)
      Ja kyllä vanha koira oppii, itse uudelleenkoulutin äitini tiibetinspanielin 5-vuotiaana. Tokoilemaan vaan!

      Hyvää kesää :)

    • kylässänyt

      Laita hihna vatsan alta selkäpuolelle ja lenkkiin. Näin hihna kiristyy ja löystyy tarvittaessa.
      Käytän tätä monta kertaa ohitustilanteissa jos epäilen että koira meinaa vetää.
      Kokeile ihmeessä tätä, mutta tuo edellinen on myös hyvä ja toimi meillä myös.

      • kylässänyt

        Mahalenkkiin tavallinen hihna tietysti.

        Pysähtelytaktiikka tehosi todella nopeasti aikuiselle koiralle joka oli ennen tottunut kulkemaan fleksissä. En muista montako päivää meni, mutta hermot ei menny. Palkkana ei muuta kuin pääsy taas eteenpäin. Tottui nopeati hihnan pituuteen.
        Ensimmääinen koirani oli aluksi tottunut tavalliseen hihnaan. Sitten jossain vaiheessa ostin fleksin ja käytin sitä pitkään. Kun sitten taas siirryin tavalliseen hihnaan koira veti -> ei siis tajunnut että nyt ei pääse niin pitkälle kuin ennen.


      • lenkki
        kylässänyt kirjoitti:

        Mahalenkkiin tavallinen hihna tietysti.

        Pysähtelytaktiikka tehosi todella nopeasti aikuiselle koiralle joka oli ennen tottunut kulkemaan fleksissä. En muista montako päivää meni, mutta hermot ei menny. Palkkana ei muuta kuin pääsy taas eteenpäin. Tottui nopeati hihnan pituuteen.
        Ensimmääinen koirani oli aluksi tottunut tavalliseen hihnaan. Sitten jossain vaiheessa ostin fleksin ja käytin sitä pitkään. Kun sitten taas siirryin tavalliseen hihnaan koira veti -> ei siis tajunnut että nyt ei pääse niin pitkälle kuin ennen.

        miten tuo mahalenkki tehdään minäkin olisin kiinnostunut :)


      • kylässänyt
        lenkki kirjoitti:

        miten tuo mahalenkki tehdään minäkin olisin kiinnostunut :)

        Vaikeaa selittää yksinkertaisemmin kuin edellä olen tehnyt, mutta yritän.
        Siis koiralle tavallinen hihna pantaan. Vie hihna sivusta etutassujen takaa toiselle sivulle, eli mahan alta. Sitten pujotat hihnan selänpäältä ja sen hihnan välistä.


    • Eläinkaupasta saa esim. kuonopantoja. Äärimmäisen tehokas, eikä ole haitaksi koiralle. Koiran yrittäessä vetää pää kääntyy niin, ettei vetäminen onnistu. Tehoaa hyvin itsepäisiinkin koiriin!

      Sit vinkki, mikäli tätä kokeilet --> Koira varmasti yrittää hinkata kuonopantaa pois, muista kieltää joka kerta!

      Eläinkaupoista saa, hinta pyörii siinä kympin hujakoilla.

      Suosittelen lämpimästi:)

      Niin ja opettaessa olemaan vetämättä, fleksi vaihdettava ehdottomasti normaaliin hihnaan!

    • Koiruliini

      Hirtopanta on kaikista parhain kun koira vetää vetaisu hihnasta ja koira muistaa sen vielä huomennakin ja alkaa lopettaa vetämisen.. Minulla itselläni on saksanpaimenkoira ja on todella tottelevainen ja hirtto pannalla opettu.

      • jepjepj

        Siis meillä opetetaan kaikki koirat olemaan vetämättä kuristuspannan avulla.
        Puolivuotta sitten saimme aikuisen koiran jonka hihnakäyttäytyminen oli jotain ihan hirveätä. Oppi kävelemään yhdellä kadun pätkällä kunnolla ja oppi samalla EI-sanan. Ei siis nykäisyä ilman kieltoa. Koiralle pitää kertoa että se tekee väärin. Tämän jälkeen riittää pelkkkä EI jos hihna kiristyy.
        Ei mitään pysähtelyjä ja ei todellakaan mitään makupalalla palkkaamista. Ei sitä makupalaa kuitenkin saa koiralle oikealla hetkellä eli palkatkaa vaan niitä koirianne siitä että ne katsovat teitä/heiluttavat häntää/haistelevat maata jne...


      • jepjepj kirjoitti:

        Siis meillä opetetaan kaikki koirat olemaan vetämättä kuristuspannan avulla.
        Puolivuotta sitten saimme aikuisen koiran jonka hihnakäyttäytyminen oli jotain ihan hirveätä. Oppi kävelemään yhdellä kadun pätkällä kunnolla ja oppi samalla EI-sanan. Ei siis nykäisyä ilman kieltoa. Koiralle pitää kertoa että se tekee väärin. Tämän jälkeen riittää pelkkkä EI jos hihna kiristyy.
        Ei mitään pysähtelyjä ja ei todellakaan mitään makupalalla palkkaamista. Ei sitä makupalaa kuitenkin saa koiralle oikealla hetkellä eli palkatkaa vaan niitä koirianne siitä että ne katsovat teitä/heiluttavat häntää/haistelevat maata jne...

        Jos kuristuspantaa osaa käyttää, se todennäköisesti toimiikin. Mutta vaaranahan on, että koira saa jonkin vamman niskanikamiin. Eikä se nykiminen tunnu kivalta tavallisesta koiranulkoiluttasta. Ja kun sitä saa tehdä koko ajan... (riippuu tosin koirasta ja pakotteen voimakkuudesta ja ajoituksesta). Meillä oli muistaakseni nuoremmalla belgillä metallinen kuristin ja nahkainenkin, kun metallinen kulutti karvat puhki, eikä mitään vaikutusta. Sai nykiä ja koira tuntui mieluummin kuristuvan, kuin löystävän. Eikä ole mikään kova käyttömali, vaan ihan pehmee tervunarttu. Sitten se lopetti. En oikein tiedä miksi. Joko koira itse aikuistui (lopetti myös tavaroiden järsimisen) tai sitten ulkoiluttaja (silloin varhaisteini tyttö) sai koiran silmissä jonkinlaista uskottavuutta. Ja kun aloin vielä pyöriä koiran kanssa enemmänkin, se kävelee kuin unelma narussa.

        Helpointahan se on opettaa kunnolla heti pennusta, mutta kaatunutta maitoa ja toisten virheitä on turha surra. Se pysähdys-pysähdys/suunnanvaihto, on kyllä aika turhauttavaa joillakin koirilla.

        Ja tosta makupalan ajoittamisesta. Kyllä koiralle pystyy kertomaan tasantarkkaan sen hetken, jona se teki oikein. Siihen voi käyttää naksutinta tai pilliä tms. äänimerkkiä, joka on jo aikaisemmin opetettu koiralle merkitsemään: "hei, tuosta hyvästä saat kyllä namia!"


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      784
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      14
      557
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      521
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      486
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      23
      443
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      46
      407
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      29
      405
    Aihe