Kuten nimimerkistäni näkyy, että olen vielä yhä noviisi.
Tein kuoritusta raparperilohkosta ja pakastetusta kuoritusta omenalohkosta kotiviiniä. Tein ohjeen mukaan Gold Wine-pakkauksesta. Valitettavasti käyminen loppui jo kesken, puolitoista viikon käymisen jälkeen. Lisäsin tänään Re-strat-hiivan. Nyt kolmisen tuntisen jälkeen ei näy vielä käymisen merkkiä. Mittasin huvikseni alkoholia, taisi olla 11prosenttia. Siis koko marjapakkaus oli 4 kg kuorittua raparperialohkoa, 1kg kuorittua pakastettua happamia omenalohkoja ja 7 kg sokeria. Taisi olla liian makeaa...Heitänkö lopulta koko satsin? vai odotanko kärsivällisesti jokohan käyminen lähtee?
Silti mun toinen eräni mustaherukkapakasteesta tehty kotiviini on herkullinen, ja % oli 14. Säästän tämän satsin 50-vuotisjuhlajuomaksi. Viimeinen, ehkä pieleenmennyt raparperisatsi on kolmas yritykseni. Eka satsini oli omenaviini, onnistuneen päihtyvä, mutta valitettavasti mauton ja sameanvärinen, taisi olla jokunen 13 %. Erehdyksestä oppii ja kotiviinin teko on mukavaa puuhastelua etenkin kun kotipuutarha pursuaa marjoista ja sitäpaitsi kukaan ei juo kotitekoista mehua eikä edes hilloa! Hauskaa Jussia!
raparperista ja omenista kotiviiniä
15
13162
Vastaukset
- Kotiviinin ystävä
Miksi heittäisit pois? Osta ominaispainomittari, jos sinulla ei sitä vielä ole, niin näet, kuinka paljon sokeria hiiva on syönyt. Näissä kotiviineissä on sekin, että jos ei aineissa ole happoa riittävästi, pitää lisätä sitruunahappoa. Sitä saa apteekista tai viinitarvikeliikkeistä.
Olen tekemässä myös raparperista viiniä (en kuorinut raparpereja, en yleensä myöskään omenia). Laitoin ensin 5 kg sokeria ja viiden päivän kuluttua vielä 2,5 kg. Laitoin alkuvaiheessa sitruunahappoa n. 20 g (½ pussia). Nyt on kulunut kaksi viikkoa ja huomenna otan raparperipussin pois. Sen ominaispaino oli tänään 6 eli sokeri oli aika vähiin jo kulunut. Lämpiminä päivinä käyminen on ollut melko reipasta. Odottelen ehkä päivän, pari ja katson, vieläkö pulputtelee ja viini menee kuivemmaksi. Sitten lapon sen ja laitan käymisen pysäytysaineen.
Jos et saa hiivaasi kuluttamaan sokeria riittävästi, viiniä ei tarvitse myöskään makeuttaa myöhemmässä vaiheessa. Tuskin siitä nyt silti kovin makeaa jää. (Ystävistäni kaikki pitävät enemmän sellaisesta kotiviinistä, joka ei ole kuivaa. Niitä kammottavan kuiviakin jossain tarjotaan - ei meillä. Makuasia) Ja se prosentti on mielestäni toisarvoinen seikka.- noviisi
tajuan nyt hommani jujun... siis ominaispainomittari on se olennainen etenkin jos hiiva kävi loppuun muttei tiedetä onko sokeri loppu. No, ostan maanantaina sen kaivatun mittarin. Muutama päivä sitten lisätty Re-start- hiiva kävi tänään hiljakseen, liian hitaasti. Kai 2 minuuttia, monta kulpivaa kerralla. Vesilukko on sellainen kuplamainen(3osainen), ei yksinkertaisesti muotoiltu. Onkohan vesilukon muodolla merkitystä ja onko kannen tiiviydellä myös tärkeä osuus? Kai se rapaerperi on vaikea kasvi...Kyllä minä silti tein tottelemattomasti, ravistelin ja hiljaa avasin kannen ja työnsin varovasti marjapussin hivenen alas ja ylös, mutten sekoittanut koko satsia. Hiivamönjä kellui ja näkyi vähäsen vaahtoa. Vaahto on kai käymisen merkki? Mähän olen kärsimätön noviisi!Milloin tiedän luovuttaa koko hommasta ja teen lopulta mauttoman raparperinviinin pulloon? Pitänee huomioida että viininteon tila on noin 25 astetta, välillä 26 astetta.
- Kotiviinin ystävä
noviisi kirjoitti:
tajuan nyt hommani jujun... siis ominaispainomittari on se olennainen etenkin jos hiiva kävi loppuun muttei tiedetä onko sokeri loppu. No, ostan maanantaina sen kaivatun mittarin. Muutama päivä sitten lisätty Re-start- hiiva kävi tänään hiljakseen, liian hitaasti. Kai 2 minuuttia, monta kulpivaa kerralla. Vesilukko on sellainen kuplamainen(3osainen), ei yksinkertaisesti muotoiltu. Onkohan vesilukon muodolla merkitystä ja onko kannen tiiviydellä myös tärkeä osuus? Kai se rapaerperi on vaikea kasvi...Kyllä minä silti tein tottelemattomasti, ravistelin ja hiljaa avasin kannen ja työnsin varovasti marjapussin hivenen alas ja ylös, mutten sekoittanut koko satsia. Hiivamönjä kellui ja näkyi vähäsen vaahtoa. Vaahto on kai käymisen merkki? Mähän olen kärsimätön noviisi!Milloin tiedän luovuttaa koko hommasta ja teen lopulta mauttoman raparperinviinin pulloon? Pitänee huomioida että viininteon tila on noin 25 astetta, välillä 26 astetta.
Hei, voit kyllä reilusti avata sen kannen ja sekoitella marjapussia. Minulla on tammesta tehty keppi, jota olen vuosien varrella käyttänyt lukemattomat kerrat. Hämmentelen marjapussia ja painan sen nesteen alle ja käännän mielellään eri asentoon kuin aiemmin. Teen tätä parin, kolmen päivän välein. Viini kuohuu alkuun kovastikin, kun sitä hämmentelee ja sitten kun alkaa laantua, voipi lopettaa. Uskon, että hämmentely edistää käymistäkin. Hiiva pystyy polttamaan määrätyn määrän sokeria. Uusi hiiva ei "jatka" siitä mihin toinen jäi. Ei siis kannata niitä sinne heitellä useampia.
Kannen tiiviys vaikuttaa siihenkin, kupliiko vesilukko, sillä jos kansi valskaa, ei kuplimista välttämättä tule usein ja viini saattaa silti käydä hyvin. Puhtauden takia tiiviys on tärkeä. Veden määrä vesilukossa on tärkeämpi kuin sen muoto. Ei liikaa vettä.
Sain oman raparperiviinini käymisen lopetetuksi eilen. Ominaispainomittari näytti /- 0:aa ja prosentteja tuli 14. Se on aika yleinen lukema näissä kotiviineissä. Raparperi yleensä käy hyvin, kesäaika ja lämminkin auttavat. Mutta sitä sitruunahappoa pitää lisätä, ellei mukana ole jotain hyvin hapanta marjaa.
Ehdotan, että jos jatkat tätä mielenkiintoista harrastusta, osta jokin kotiviinin tekokirja. Itselläni on Mestari Wallen Kotiviiniopas ja uudempana Suomalainen Kotiviini ja Olut. Tätä viimeksi hankittua en ole lukenut vielä kovinkaan tarkkaan, mutta tuon aiemman kävin alussa hyvin perusteellisesti lävitse ja tarvittaessa olen hakenut sen esiin.
Ei siitä viinistä jää sameaa, kun lapot riittävän monta kertaa, et ota sakkaista viiniä mukaan ja sekoittelet lapotun viinin reippaasti. Hyvää onnea! - yhä noviisi
Kotiviinin ystävä kirjoitti:
Hei, voit kyllä reilusti avata sen kannen ja sekoitella marjapussia. Minulla on tammesta tehty keppi, jota olen vuosien varrella käyttänyt lukemattomat kerrat. Hämmentelen marjapussia ja painan sen nesteen alle ja käännän mielellään eri asentoon kuin aiemmin. Teen tätä parin, kolmen päivän välein. Viini kuohuu alkuun kovastikin, kun sitä hämmentelee ja sitten kun alkaa laantua, voipi lopettaa. Uskon, että hämmentely edistää käymistäkin. Hiiva pystyy polttamaan määrätyn määrän sokeria. Uusi hiiva ei "jatka" siitä mihin toinen jäi. Ei siis kannata niitä sinne heitellä useampia.
Kannen tiiviys vaikuttaa siihenkin, kupliiko vesilukko, sillä jos kansi valskaa, ei kuplimista välttämättä tule usein ja viini saattaa silti käydä hyvin. Puhtauden takia tiiviys on tärkeä. Veden määrä vesilukossa on tärkeämpi kuin sen muoto. Ei liikaa vettä.
Sain oman raparperiviinini käymisen lopetetuksi eilen. Ominaispainomittari näytti /- 0:aa ja prosentteja tuli 14. Se on aika yleinen lukema näissä kotiviineissä. Raparperi yleensä käy hyvin, kesäaika ja lämminkin auttavat. Mutta sitä sitruunahappoa pitää lisätä, ellei mukana ole jotain hyvin hapanta marjaa.
Ehdotan, että jos jatkat tätä mielenkiintoista harrastusta, osta jokin kotiviinin tekokirja. Itselläni on Mestari Wallen Kotiviiniopas ja uudempana Suomalainen Kotiviini ja Olut. Tätä viimeksi hankittua en ole lukenut vielä kovinkaan tarkkaan, mutta tuon aiemman kävin alussa hyvin perusteellisesti lävitse ja tarvittaessa olen hakenut sen esiin.
Ei siitä viinistä jää sameaa, kun lapot riittävän monta kertaa, et ota sakkaista viiniä mukaan ja sekoittelet lapotun viinin reippaasti. Hyvää onnea!Tänäänkin ostin ominaispainomittarin ja se näytti jokusen 50, eli kai 5, yläpuolella. Ilmeisesti sokeri häipyi jo aikanaan. Re-start-hiivan lisääminen ei auttanut viiniin uudelleen käymisen. Joten päätin lappoa toiseen astiaan ja loppusakan heitin pois ja toisessa asiassa sekoitin kauan kauhalla ja sitten laitoin ne loput aineet(pysäyttäjä ja selvike). Huomenna laitan superselvikkeen ja jätän sen astian selkeytymään 5 päiväksi tai kauemmaksi( toisin sanoen niinkauan olen mökillä. Raparperiviini näyttää erittäin sakkaiselta silti(kai johtui siitä Re-start-hiivasta). Kun lapotaan toiseen astiaan, niin jätetäänkö vielä selkeytymään muutamaksi tunniksi ennenkuin jälleen lappoamista, tämäkö homma kestää toistuvasti kunnes ollaan tyytyväinen viinin riittävään kirkkauteen ennen lopullista pullotusta? Joka kerta sakkapohja heitetään( noin puolitoista- 2litraa)pois? Montako tuntia vähimmäisselkeytymisessä? Mittasin viinimittarilla, taisi olla nyt 12 prosenttia.Maku on silti aika makean äitelä. Kelpaa mulle sellaisenaan vaikkapa "kakkosjuomaksi" eli en kehtaa tarjota tätä viiniä vierailleni.
Harjoitus tekee mestarin ja myös lukemalla melkon omia sivuja, ei välttämättä tarvi ostaa kirjaa. Mutta kiitos kuitenkin sinulle,kotiviinin ystävä!
;) - Kotiviinin ystävä
yhä noviisi kirjoitti:
Tänäänkin ostin ominaispainomittarin ja se näytti jokusen 50, eli kai 5, yläpuolella. Ilmeisesti sokeri häipyi jo aikanaan. Re-start-hiivan lisääminen ei auttanut viiniin uudelleen käymisen. Joten päätin lappoa toiseen astiaan ja loppusakan heitin pois ja toisessa asiassa sekoitin kauan kauhalla ja sitten laitoin ne loput aineet(pysäyttäjä ja selvike). Huomenna laitan superselvikkeen ja jätän sen astian selkeytymään 5 päiväksi tai kauemmaksi( toisin sanoen niinkauan olen mökillä. Raparperiviini näyttää erittäin sakkaiselta silti(kai johtui siitä Re-start-hiivasta). Kun lapotaan toiseen astiaan, niin jätetäänkö vielä selkeytymään muutamaksi tunniksi ennenkuin jälleen lappoamista, tämäkö homma kestää toistuvasti kunnes ollaan tyytyväinen viinin riittävään kirkkauteen ennen lopullista pullotusta? Joka kerta sakkapohja heitetään( noin puolitoista- 2litraa)pois? Montako tuntia vähimmäisselkeytymisessä? Mittasin viinimittarilla, taisi olla nyt 12 prosenttia.Maku on silti aika makean äitelä. Kelpaa mulle sellaisenaan vaikkapa "kakkosjuomaksi" eli en kehtaa tarjota tätä viiniä vierailleni.
Harjoitus tekee mestarin ja myös lukemalla melkon omia sivuja, ei välttämättä tarvi ostaa kirjaa. Mutta kiitos kuitenkin sinulle,kotiviinin ystävä!
;)Minä olen pitänyt viisi päivää jokaisen lappoamisen välillä viinin seisomassa, että sakka ehtii laskeutua ja tiivistyä pohjaan. Ja sitten lapon varovaisesti, ettei pohjamuta lähde liikkeelle. Koskaan en ole lapponut kolmea kertaa enempää. Ei sitä sakkaa enää niin paljoa jää seuraavilla kerroilla, joskus saattaa olla vain desinkin verran viiniä, jossa näkyy sakkaviiruja ja sen voi heittää pois. Toisiin viineihin alkaa tulla sakkaa myöhemmin säilytysvaiheessa. Se voi johtua marjavuodestakin. Useimmiten viinini ovat kirkkaita, on ollut jopa 10 v vanha viinikin, jota nautimme pari vuotta sitten. Ja se oli hyvää! (Jätin alkuvuosina "vuosikertaviinipullon" hamaan tulevaisuuteen nautittavaksi. Sitten ne juotiin jossain vaiheessa, kun haluttiin todeta, miten viini on säilynyt.)
Yleensä viini kirkastuu, mitä enemmän viimeisen lappoamisen jälkeen sitä hämmentelee.
Ja 5 tai 50 ominaispainona on aivan eri juttu toisiinsa verrattuna! Minulla on "pahimmillaan" jäänyt ominaispainoksi 32. Viini oli muistaakseni herukasta tai mustikasta, mutta se oli makeudestaan huolimatta erittäin pidetty viini. Sellainen 10 on hyvä sokeripitoisuus minun ja ystävieni mielestä. Se ei ole kovin makea, mutta kuitenkin sellainen, että ei hiukset nouse pystyyn niinkuin noilla rutikuivilla on tapana tehdä. Tällaisiakin on saanut maistella. Makuasia, josta ei pidä kiistellä. Jos saan viinin käymään tuonne nollan paikkeille, lisään viimeisen lappoamisen jälkeen hedelmäsokeria maun mukaan eli esim. tämän kertaiseen viiniin laitan suunnilleen yhden paketin 2 dl pullotusvaihetta ennen. - konna2
Ei siitä viinistä jää sameaa, kun lapot riittävän monta kertaa, et ota sakkaista viiniä mukaan ja sekoittelet lapotun viinin reippaasti. Hyvää onnea!Miksi pitää? En ole ikinä lisännyt ja pääosin on aina tullut hyvää viiniä ,eri hedelmistä ja marjoista.
- Kotiviinin ystävä
konna2 kirjoitti:
Miksi pitää? En ole ikinä lisännyt ja pääosin on aina tullut hyvää viiniä ,eri hedelmistä ja marjoista.
"Viini tarvitsee käydäkseen riittävän happopitoisuuden. Käymisen edellytyksenä on, että litrassa viinimehua happomäärä on n. 5-7 g miedossa viinissä ja 10-11 g väkevässä viinissä."
Lainaus Kari Wallen kotiviinioppaasta, jota "orjallisesti" noudatan. Mustaviinimarja on sellainen, ettei siihen tarvitse lisätä sitruunahappoa, omenaviiniin taas pitää jne. Olen tämän käytännössä aikanaan todennut ja happopitoisuuslista eri marjoista on erittäin hyvä lunttilappu. Ei tarvitse ainakaan tämän syyn takia ihmetellä, miksi viini ei käy... - konna2
"Viini tarvitsee käydäkseen riittävän happopitoisuuden. Käymisen edellytyksenä on, että litrassa viinimehua happomäärä on n. 5-7 g miedossa viinissä ja 10-11 g väkevässä viinissä."
Lainaus Kari Wallen kotiviinioppaasta, jota "orjallisesti" noudatan. Mustaviinimarja on sellainen, ettei siihen tarvitse lisätä sitruunahappoa, omenaviiniin taas pitää jne. Olen tämän käytännössä aikanaan todennut ja happopitoisuuslista eri marjoista on erittäin hyvä lunttilappu. Ei tarvitse ainakaan tämän syyn takia ihmetellä, miksi viini ei käy...Olen parikertaa tehnyt omenaviiniä ,enkä ole happoa lisännyt kummallakaan kerralla. Ja hyvin tuo ainakin kävi ,ihan loppuun asti. Mutta ei siitä sitrúunahaposta tietty haittaakaan ole, en vaan ole käyttänyt.
- adsfg
Mun mielestä raparperiviiniin ei pitäis lisätä happoa. Raparperihän on helkoisen hapanta jo itsessään..
- konna2
?????? Kylläpäs juo ja kylläpäs syö.
- terkut noviisilta
Tulin juuri kotiin. Raparperiviini alkaa olla jo paljon selkiytynyt lappoamisen jälkeen ja kohta alkaa pullotus, muistinkin sekoittaa viinin. Maku on huomattavasti parempi selkiytymisen aikana,ei enää äitelänmakea. En silti jaksa pullottaa kun on todella hellettä! Ei kai haittaa jos viini säilyy
kannellisessa saavissa vielä parisen päivää, josko pullotusvoimani palaisi, hehee!
Tähän asti en ole lisännyt sitruunahappoa, enkä edes rusinoita! Siis kaikkiin kolmeen viinierään.
Joo, nytpä voin mehustaa marjoja jollekulle joka pitää kotitekoisesta viinimarjamehusta. Satuin mainitsemaan tuttavalle että minulla on paljon marjapensaita. Pitäisi kokeilla vaikkapa mustaherukkahyytelön tekoa myöhäiskesällä, muistaakseni se oli minusta erittäin hyvää, sopii monien ruokien kanssa.
Sitäpaitsi omatekoinen kotiviini on yksi hyvistä tuomisista vieraille jonka luokse menen. - se sama
terkut noviisilta kirjoitti:
Tulin juuri kotiin. Raparperiviini alkaa olla jo paljon selkiytynyt lappoamisen jälkeen ja kohta alkaa pullotus, muistinkin sekoittaa viinin. Maku on huomattavasti parempi selkiytymisen aikana,ei enää äitelänmakea. En silti jaksa pullottaa kun on todella hellettä! Ei kai haittaa jos viini säilyy
kannellisessa saavissa vielä parisen päivää, josko pullotusvoimani palaisi, hehee!
Tähän asti en ole lisännyt sitruunahappoa, enkä edes rusinoita! Siis kaikkiin kolmeen viinierään.
Joo, nytpä voin mehustaa marjoja jollekulle joka pitää kotitekoisesta viinimarjamehusta. Satuin mainitsemaan tuttavalle että minulla on paljon marjapensaita. Pitäisi kokeilla vaikkapa mustaherukkahyytelön tekoa myöhäiskesällä, muistaakseni se oli minusta erittäin hyvää, sopii monien ruokien kanssa.
Sitäpaitsi omatekoinen kotiviini on yksi hyvistä tuomisista vieraille jonka luokse menen.Jos nyt et vielä pullota viiniäsi ja on epäilys, että siinä kuitenkin on sakkaa (joka laskeutuu pohjaan odottaessasi), lapo se vielä kertaalleen ja vasta sitten pullota. Montako kertaa olet lapponut?
Minulla on myös raparperiviini siinä vaiheessa, että yksi lappo ja pullotus on edessä neljän päivän kuluttua. Toisessa lapossa jäi sakkaa ½-1 litraa ja lapottu viini näytti kirkkaalta. Otan kuitenkin sen kolmannen lapon vielä, koska käytännön kokemus on osoittanut, että niistä jämistä alkaa sakka kummasti lisääntyä kuukausien kuluessa. Viiniä on kuitenkin vielä vuodenkin päästä kellarissa.
Tee kaunis, henkilökohtainen etiketti lahjoittamiisi pulloihin, niin saaja on onnessaan:) Teen tietokoneella ja laitan usein kuvan saajasta ja hänelle sopivaa tekstiä. Tietenkin myös viinin tiedot, kuten prosentti, pullotuspäivä ja nimi. Valmistukseen käytettyjen tuotteiden luettelostakin monet ovat kiinnostuneita. (Tällaista harrastin alkuinnostuksissani.) - vähemmän noviisi
se sama kirjoitti:
Jos nyt et vielä pullota viiniäsi ja on epäilys, että siinä kuitenkin on sakkaa (joka laskeutuu pohjaan odottaessasi), lapo se vielä kertaalleen ja vasta sitten pullota. Montako kertaa olet lapponut?
Minulla on myös raparperiviini siinä vaiheessa, että yksi lappo ja pullotus on edessä neljän päivän kuluttua. Toisessa lapossa jäi sakkaa ½-1 litraa ja lapottu viini näytti kirkkaalta. Otan kuitenkin sen kolmannen lapon vielä, koska käytännön kokemus on osoittanut, että niistä jämistä alkaa sakka kummasti lisääntyä kuukausien kuluessa. Viiniä on kuitenkin vielä vuodenkin päästä kellarissa.
Tee kaunis, henkilökohtainen etiketti lahjoittamiisi pulloihin, niin saaja on onnessaan:) Teen tietokoneella ja laitan usein kuvan saajasta ja hänelle sopivaa tekstiä. Tietenkin myös viinin tiedot, kuten prosentti, pullotuspäivä ja nimi. Valmistukseen käytettyjen tuotteiden luettelostakin monet ovat kiinnostuneita. (Tällaista harrastin alkuinnostuksissani.)Raparperi- ja omenaviini pullotettu tänään!
Kirkasta on! Sopivan makea. Huomasin että jos oli sameaa niin makeus oli niin äitelää. Olin laponnut viimeksi eilen kannelliseen saaviin kun en jaksanut pullottaa. Sakkaa oli muistaakseni vajaa sentti, heitin pois ja tänään pulloon lapposin , ei ollut yhtään sakkaa(vai onko näössäni vikaa?). Joo, hyvä tietää, että silti sakkaa muodostuu ajan mittaan pullon pohjassa. Korkitus on se vihoviimeinen raskas osuus kotiviinin teossa, onneksi kokeilin laittaa puolet satsista viinipulloihin ja loput puolen litran olutpulloihin. Kas, olutpullon korkitus luonnistuu paremmin, viinipullon korkitus luonnonkorkilla on voimaa ja hikeä!
Lapotus taisi olla kai kolmas, ellei pulloihin lapotus lasketa mukaan.
En siis laittanut sitruunahappoa ja rusinoita ekaan omenaviiniin( ne olivat ns. talviomenoita, hyvin säilyivät vielä jouluna kylmiössä), enkä toiseen mustaherukkaviiniin enkä edes raparperi-ja omenaviiniin. Melkon ohjeen mukaan mansikka-, mustikka ja vastaava marja -> sitruunahappoa!
Mulla on vielä pakastimessa punaherukkaa, viherkarviaista. Pitää käyttää ne pois ennenkuin tulee uuden tämän kesän sato pakastimeen!
Kyllä noviisilta onnistuu, kunhan on malttia, huolellisuutta ja kans tärkeimmät esineet! -> lämpömittari ja sekoituslasta! Joo, teenkin etiketit pulloihin, kukin taaplaa tyylillään, mutta otan niksistäsi vaarin josko tietokoneessa onnistuu. Suurkiitos teille! ;)
- mipa
Rapaperiviinin teko onnistuu varmasti kun menettelet seuraavasti:5-6 kg raparperia, jotka pätkit kuorineen pesun jälkeen n. sentin pätkiksi ja panet siiviläpussiin johon lisäät 750 gr rusinoita,600 gr pakastemansikoita,6 kg sokeria ja ruokalusikallisen liitujauhoa.Pane sokeritja siiviläpussi 30 litran viiniämpäriin ja kaada kiehuvaa vettä n.10 litraa niiden päälle.Täytä astia lämpimällä vedellä.Käytä Suomen Kotipanimo oy:n kehittämiä viinintekoon tarkoitettuja aineita, ja toimi niiden mukana tulevien ohjeiden mukaan.Ota siiviläpussi sisältöineen pois n.viikon kuluttua ja täytä astia lämpimällä vedellä.Noudata erityistä siisteyttä, desifioi kaikki käyttämäsi astiat.varmasti hyvä tulee.
- Anonyymi
Kaikista luonnon marjoista saa hyvää ja maukasta kotiviiniä.
Puolukka on ainoa marja, jota kärsivällisyys koettelee, itselläni ainakin!
Rusinoita on hyvä käyttää 0.5 kg 25 litraa viiniä kohden, sekä raparperin kanssa, että omenoissa!
Jos ei ole hemmetin kiire, anna kuplia ilmalukon, kunnes yksi pulpautus minuutissa on tahti!
Ei sen ihmeellisempiä laitteita tarvita!
Sen jälkeen aina lapotaan puhtaaseen astiaan. Sekoitetaan käymisenpysäyttäjä, kitosaani, viinin selvike. Kaikki voi laittaa heti ja peräjälkeen! Sitten viikko odottelua. Lapotaan taas puhtaaseen astiaan koko satsi. Pari päivää kannen alla rauhassa. Sen jälkeen, jälkimaustamisen (sokeri) ja maistelun myötä iloisiin pullotustalkoisiin! Skol!
JJ Lehti. Vanha-Ulvila.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1075718Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453743Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503255Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4572629Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2661662- 871386
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321333Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151326- 771258
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1521220