Kirjoitit jossain viestissäsi, että vl on sinusta oikeaoppisempi kuin esim. helluntailaisuus, kun ei keskity ihmeiden hakemiseen. Joka taas mielestäsi on merkki siitä, että näissä seurakunnissa toimivat väärät profeetat.
Miten UHKAROHKEAA ja EPÄRAAMATULLISTA. Oletko miettinyt mitä aioit sanoa perustellaksesi julkiset kommenttisi ? Ajattele asiaa Jumalan edessä...
Elämme uudenliiton aikaa, jolloin Pyhä Henki on annettu keskellemme. Pyhä Henki jakaa armolahjoja.
Uudessa testamentissa on mainittu armolahjoja, kuten kielilläpuhuminen, profetointi, viisuden sanat, uskon lahja... Lisäksi kerrotaan lahjojen merkityksestä ja niiden koettelusta.
Raamatussa myös kehoitetaan TAVOITTELEMAAN erityisesti profetoimisen armolahjaa.
Nyt, kun jossain Afrikassa kuolleitakin herää Jeesuksen nimeen rukoillessa, kyse on mielestäsi väärästä hengestä?
Helluntaiherätys ei KESKITY ihmeiden HAKEMISEEN, vaan opetuksen perusta on Jumalan Sana. Armolahjat ovat olennainen osa, mikä on raamatun mukaista. Armolahjat eivät tule itsestä tai paholaisesta, vaan ovat Jumalan lahjaa. Armolahjat rakentavat seurakuntaa.
Itse sain kielilläpuhumisen armolahjan muistaakseni ollessani yläasteella. Kieli jota puhun ei ole tuntemani. Sanat, joita en ole suunnitellut puhuvani ovat useimmiten samat (monimutkaiset, joita en suunnittele, ne vain tulevat). Sen lisäksi, että raamatun mukaan kielet on annettu merkiksi niille, jotka eivät usko, uskon Jumalan antavan sanat tiettyä tarkoitusta varten. En voi leuhkia kielilläpuhumisella, sillä JUMALA on antanut lahjan myös minulle kuin monille muillekin. Anova saa ja pyytävälle annetaan... Isä tietää mitä tarvitaan.
Minulle tulee vielä mieleen vertaus leivisköistä. Isäntä antoi rahoja palvelijoilleen. Toinen vei rahan pankkiin, jossa se kasvoi korkoa. Toinen kätki omansa peltoon PELON ja ehkä VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDENKIN vuoksi. Kun isäntä palasi, pankissa oli toisen palvelijan raha kasvanut korkoa ja palvelija antoi rahan korkoineen takaisin isännän iloksi. Toinen palvelija kertoi arvanneensa isännän olevan kova ja armoton mies ja kätkeneensä siksi lantin peltoon, että voisi palauttaa.
Isäntä suuttui tälle palvelijalle.
Ajattelen, että kysymys on KUULIAISUUDESTA. Uskon varaan antautuminen raamatun mukaan on oikein. Ihmisaivoitusten mukaan toimiminen puolestaan väärin. No, minusta armolahjatkin on tosiaan tarkoitettu käytettäväksi, eikä "mullan alle" odottamaan.
Weha, voitko kirkkain silmin sanoa, että vl on oikeaoppinen tuomitessaan muiden raamatunmukaisen suhtautumisen armolahjoihin?
WEHA! Ihmeiden
64
2190
Vastaukset
- sano...
itse meistämme esimerkiksi sitä, että ehkäisy on synti. Vaan ilmoitamme Jumalan tahtoa. Jumalan tahtoa on kunnioitta jokaisen ihmisen elämää, myöskin tulevaa elämää. Herra yksin päättää kenelle sen antaa ja kenen kohdussa kasvatta. Meidän ei ole syytä puuttua elämän ja kuoleman asoihin. Yksin Herra voi näistä asioista päättää. Kirjoitan tämän nyt tähän, vaikka tästä on monesti sanottu, sanotaan se vielä.
- tro
..estämällä kuolemaa, esim.lääkärit. Edistätte myös kuolemaa, esim tupakointi. Tämäkin on monta kertaa sanottu..
- mitä merkitystä
höpöttää jotain josta ei saa mitään selvää. Kuule nyt on niin hyviä kielikursseja joka kielestä ja kun niitä opettelee on se hyöty, että niistä saa selvänkin.
Kyllä se "kaanaankieli", joka uskovaisilla on käytössä avautuu meille vl uskon kautta ei meillä tarvitse olla mitään itsesuggestoitua höpinää- Yksi vaan
koska ko. kappaleessa puhutaan srk:n kokouksesta, Paavali paheksuu lahjan käyttöä tässä yhteydessä, jos sanoja ei ymmärretä. Tämä on aivan ymmärrettävää käytännöllisyyttä.
Raamatussa ei ole erikseen kohtaa jossa puhuttaisiin kielillä puhumisen yksityisestä käytöstä, harmi sinänsä. Mutta kyllä minusta on selvää että apostoli tässä paheksuu yksityistä kielilläpuhumista Jumalan ja ihmisen välillä vain seurakunnan läsnäollessa.
"Jos näet rukoilen kielillä, minun henkeni rukoilee, mutta ymmärrykseni jää hyödyttömäksi." (1Kor.14:14)
Eli kun ihmisen henki rukoilee, se on syvintä mahdollista yhteyttä Jumalaan, ei tyhjän hokemista.
Mutta...
"Jos kiität Jumalaa vain hengelläsi, miten paikalla oleva ulkopuolinen voi sanoa kiitokseesi aamenen, kun hän ei ymmärrä mitä sanot? Sinä kyllä kiität hyvin, mutta TUO TOINEN ei siitä hyödy." (1Kor.14:16)
Tämä on siis ohje seurakunnan kokouksia varten.
Siis: voiko joku sanoa, että kun ihmisen henki rukoilee, se on tyhjän hokemista? Rukouksessa on nähdäkseni kyse nimenomaan ja ennenkaikkea siitä että ihmisen henki on yhteydessä Jumalan Henkeen. Sanat ovat vain työvälineitä, ja kielillä rukoilemisen lahja on ymmärtääkseni annettu erityisesti ilmaisuvaikeuksista kärsiville kristityille.
Ihminen joka rukoilee kielillä, rukoilee Jumalan Hengen täyttämänä Jumalan tahdon mukaisesti. Eihän ihminen pysty oppimansa kielen puitteissa koskaan ilmaisemaan itseään Jumalalle täydellisesti. Siksi Jumala tekee sen ihmisen puolesta Pyhässä Hengessä. Näin olen ymmärtänyt. Eikö Jumala ole luvannut että Henki rukoilee meidän puolestamme kun emme itse osaa tehdä sitä oikein, olemme hämmentyneitä tai uupuneita emmekä osaa ilmaista mitä tunnemme ja kaipaamme? - God'Child
Yksi vaan kirjoitti:
koska ko. kappaleessa puhutaan srk:n kokouksesta, Paavali paheksuu lahjan käyttöä tässä yhteydessä, jos sanoja ei ymmärretä. Tämä on aivan ymmärrettävää käytännöllisyyttä.
Raamatussa ei ole erikseen kohtaa jossa puhuttaisiin kielillä puhumisen yksityisestä käytöstä, harmi sinänsä. Mutta kyllä minusta on selvää että apostoli tässä paheksuu yksityistä kielilläpuhumista Jumalan ja ihmisen välillä vain seurakunnan läsnäollessa.
"Jos näet rukoilen kielillä, minun henkeni rukoilee, mutta ymmärrykseni jää hyödyttömäksi." (1Kor.14:14)
Eli kun ihmisen henki rukoilee, se on syvintä mahdollista yhteyttä Jumalaan, ei tyhjän hokemista.
Mutta...
"Jos kiität Jumalaa vain hengelläsi, miten paikalla oleva ulkopuolinen voi sanoa kiitokseesi aamenen, kun hän ei ymmärrä mitä sanot? Sinä kyllä kiität hyvin, mutta TUO TOINEN ei siitä hyödy." (1Kor.14:16)
Tämä on siis ohje seurakunnan kokouksia varten.
Siis: voiko joku sanoa, että kun ihmisen henki rukoilee, se on tyhjän hokemista? Rukouksessa on nähdäkseni kyse nimenomaan ja ennenkaikkea siitä että ihmisen henki on yhteydessä Jumalan Henkeen. Sanat ovat vain työvälineitä, ja kielillä rukoilemisen lahja on ymmärtääkseni annettu erityisesti ilmaisuvaikeuksista kärsiville kristityille.
Ihminen joka rukoilee kielillä, rukoilee Jumalan Hengen täyttämänä Jumalan tahdon mukaisesti. Eihän ihminen pysty oppimansa kielen puitteissa koskaan ilmaisemaan itseään Jumalalle täydellisesti. Siksi Jumala tekee sen ihmisen puolesta Pyhässä Hengessä. Näin olen ymmärtänyt. Eikö Jumala ole luvannut että Henki rukoilee meidän puolestamme kun emme itse osaa tehdä sitä oikein, olemme hämmentyneitä tai uupuneita emmekä osaa ilmaista mitä tunnemme ja kaipaamme?Kuulostaa raamatulliselta.
- miekin vl
tuo kielilläpuhuminen hellareilla olisi naurettavuuden huippu ellei se olisi niin säälittävää, että kun ei ole Pyhän Hengen todistusta Jumalan lapseudesta, pitää keksiä tuollaisia muka "armolahjoja" ja siten todistella itselleen olevansa uskovainen.
- hellarineiti
Ap.t.2:
1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
13 Mutta toiset pilkkasivat heitä ja sanoivat: "He ovat täynnä makeata viiniä".
14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
16 Vaan tämä on se, mikä on sanottu profeetta Jooelin kautta:
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.' - erästä nettilähetystä
jossa oli näitä innokkaista katulähetystyöntekijöitä ja heidän "todistuksiaan" ja kielillä puhumistä.
Lähinnä se kuulosti kanalaumalta joka kotkotti ja kaakatti kiljahdellen.
Sitten seurasin nettilähetystä keuruulta jossa oli tämä ulkolainen nainen joka lietsoi kansaa huutamaan kilpaa hallelujaa ja aamenta, jos ei sellaisessa tilaisuudessa ihminen suggeroidu niin ihme on ja se ei ole varmaankaan Pyhän hengen työtä. Minulle tuli baalin papit mieleeni kun he Elian kanssa "kisasivat" siitä onko Baal voimakkaampi jumala vai Israelin Jumala.
Olen myös nähnyt ihan henkilökohtaisesti kuinka kielillä puhumista on yritetty kymmenvuotiaalle tytölle. Siinä ravisteltiin ja suorastaan huudettiin ja lapsi oli ihan hysteerisessä tilassa, jos itse olisin ollut silloin aikuinen olisin kyllä mennyt väliin,sillä se oli henkistä väkivaltaa sitä lasta kohtaan.
Ei ole ihme jos Nokia liikkeen johtaja on riitatilanteessa Luterilaisen kirkon opin kanssa sillä nekin touhut ei kestä päivän valoa, Esim se yritys herättää lasta kuolleista, vuosia sitten. Minkälaiset traumat jäi sen lapsen vanhemmille siinä touhussa?'
¨
Ei ole ihme että raamattu varoittaa että viimeisinä aikoina tulee eksyttäjiä:
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut.
26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
28 Missä raato on, sinne kotkat kokoontuvat.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.
20 Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko.
22 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
Mark. 13:6
Monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä se olen', ja he eksyttävät monta.
Tänä päivänä on tärkeintä se mikä on rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi kuin itseäsi", Kuinka moni meistä pystyy tähän??? - ihminen sen
hellarineiti kirjoitti:
Ap.t.2:
2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
9 Me parttilaiset ja meedialaiset ja eelamilaiset ja me, jotka asumme Mesopotamiassa, Juudeassa ja Kappadokiassa, Pontossa ja Aasiassa,
10 Frygiassa ja Pamfyliassa, Egyptissä ja Kyrenen puoleisen Liibyan alueilla, ja täällä oleskelevat roomalaiset, juutalaiset ja käännynnäiset,
11 kreetalaiset ja arabialaiset, me kuulemme kukin heidän puhuvan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12 Ja he olivat kaikki hämmästyksissään eivätkä tienneet, mitä ajatella, ja sanoivat toinen toisellensa: "Mitä tämä mahtaakaan olla?"
14 Niin Pietari astui esiin niiden yhdentoista kanssa, korotti äänensä ja puhui heille: "Miehet, juutalaiset ja kaikki Jerusalemissa asuvaiset, olkoon tämä teille tiettävä, ja ottakaa minun sanani korviinne.
15 Eivät nämä ole juovuksissa, niinkuin te luulette; sillä nyt on vasta kolmas hetki päivästä.
17 'Ja on tapahtuva viimeisinä päivinä, sanoo Jumala, että minä vuodatan Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, ja nuorukaisenne näkyjä näkevät, ja vanhuksenne unia uneksuvat.
18 Ja myös palvelijaini ja palvelijattarieni päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni, ja he ennustavat.
19 Ja minä annan näkyä ihmeitä ylhäällä taivaalla ja merkkejä alhaalla maan päällä, verta ja tulta ja savupatsaita.
20 Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'Että silloin se oli ainoa keino saarnata sanaa kaikille eri kuilisille ja nämä miehet olivat oppimattomia kalastajia. Silloin oli Kielillä puhumiselle täysi peruste, mutta tänä päivänä osaavat kaikki eri kieliä ja niitä opetetaan kouluissa. Nyt ei tarvitse kielillä puhumistä evankelioimiseen siinä mielessä miten Helluntailaiset kielillä puhumisen käsittävät.
--------------------------------------------------
28 Jumala on seurakunnassaan asettanut ensinnäkin jotkut apostoleiksi, toiseksi jotkut profeetoiksi ja vielä jotkut opettajiksi. Muutamilla on voima tehdä ihmeitä, toisilla parantamisen lahja, toisilla kyky auttaa muita, toimia johtajana tai puhua kielillä. [12:28-30: Room. 12:6-8; Ef. 4:11-16 : Ef. 2:20, 3:5; 2. Tim. 1:11]
29 Eivät kai kaikki ole apostoleja? Tai profeettoja? Tai opettajia? Tai ihmeiden tekijöitä?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen lahjaa? Eiväthän kaikki puhu kielillä tai tulkitse tällaista puhetta?
31 Mutta tavoitelkaa kaikkein arvokkaimpia armolahjoja! Nyt minä osoitan teille tien, joka on verrattomasti muita parempi.
Tässä Raamatunpaikassa sanotaan että ei kaikkien tarvitse tavoitella kielillä puhumistä.
Jos kielillä puhumista on, täytyy myös olla selittäjiä.
------------------------------------------------
1 Mutta mitä hengellisiin lahjoihin tulee, niin en tahdo, veljet, pitää teitä niistä tietämättöminä.
2 Te tiedätte, että kun olitte pakanoita, teitä vietiin mykkien epäjumalien luo, miten vain tahdottiin.
3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.
4 Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama;
5 ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama;
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo. - yxpakana
Älä sie vl nyt sitten enää koskaan valita, että joku parjaa vl:iä. Sillä aika julkeasti kirjoitit toisten uskosta!!!
- hehehh
hellarineiti kirjoitti:
Ap.t.2:
21 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.'Teidän helluntailaisten kieltä ei ole kukaan osannut vielä kääntää.
Raamatussa kielletään "puhumasta tuuleen", jota teidän kielilläpuhuminen jos mikään on! - Sinun aikasi tulee
palkitaan aikanaan.
- sinulle-
erästä nettilähetystä kirjoitti:
jossa oli näitä innokkaista katulähetystyöntekijöitä ja heidän "todistuksiaan" ja kielillä puhumistä.
Sitten seurasin nettilähetystä keuruulta jossa oli tämä ulkolainen nainen joka lietsoi kansaa huutamaan kilpaa hallelujaa ja aamenta, jos ei sellaisessa tilaisuudessa ihminen suggeroidu niin ihme on ja se ei ole varmaankaan Pyhän hengen työtä. Minulle tuli baalin papit mieleeni kun he Elian kanssa "kisasivat" siitä onko Baal voimakkaampi jumala vai Israelin Jumala.
Olen myös nähnyt ihan henkilökohtaisesti kuinka kielillä puhumista on yritetty kymmenvuotiaalle tytölle. Siinä ravisteltiin ja suorastaan huudettiin ja lapsi oli ihan hysteerisessä tilassa, jos itse olisin ollut silloin aikuinen olisin kyllä mennyt väliin,sillä se oli henkistä väkivaltaa sitä lasta kohtaan.
Ei ole ihme jos Nokia liikkeen johtaja on riitatilanteessa Luterilaisen kirkon opin kanssa sillä nekin touhut ei kestä päivän valoa, Esim se yritys herättää lasta kuolleista, vuosia sitten. Minkälaiset traumat jäi sen lapsen vanhemmille siinä touhussa?'
¨
23 Jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tahi: 'Tuolla', niin älkää uskoko.
24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
26 Sentähden, jos teille sanotaan: 'Katso, hän on erämaassa', niin älkää menkö sinne, tahi: 'Katso, hän on kammiossa', niin älkää uskoko.
27 Sillä niinkuin salama leimahtaa idästä ja näkyy hamaan länteen, niin on oleva Ihmisen Pojan tulemus.
29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
19 Sillä niinä päivinä on oleva ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut hamasta luomakunnan alusta, jonka Jumala on luonut, tähän asti, eikä milloinkaan tule.
20 Ja ellei Herra lyhentäisi niitä päiviä, ei mikään liha pelastuisi; mutta valittujen tähden, jotka hän on valinnut, hän on lyhentänyt ne päivät.
21 Ja jos silloin joku sanoo teille: 'Katso, täällä on Kristus', tai: 'Katso, tuolla', niin älkää uskoko.
22 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut.
Tänä päivänä on tärkeintä se mikä on rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi kuin itseäsi", Kuinka moni meistä pystyy tähän???Olen monesti huomannut, että siihen mistä toista syyttää, saattaakin itse syyllistyä. Mieleeni tuli lukiessani kuvaustasi, kuinka kielilläpuhuminen kuulosti mielestäsi kuin kotkottavalta kanalaumalta, että itse en välttämättä rohkenisi käyttää vastaavaa kuvaustapaa teidän "liikutuksista".
Edelleen kielilläpuhumisesta ja siitä miltä se kuulostaa... Raamatussa kuvataan Pyhällä Hengellä täyttymistä kuin olisi "juopunut". Pyhästä Hengestä täyttyminen on vaan ihan eri asia. Toinen asia on, että puhuttaessa eri kieliä impulsiivisesti se voi toki kuulostaa omituiseltakin. Tärkeintä on, että kontrolli on Jumalalla, eikö vain.
Kerrot seuraamastasi nettilähetyksestä. Miten nainen lietsoi kansaa huutamaan hallelujaa ja aamenta. oletankin, että tämä on sinun herätysliikkeessäsi vierasta, sillä teillä tuskin SALLITTAISIIN liian poikkeavia puhetapoja. Itse ajattelen, että Jumalalla on erilaisia lapsia, joilla erilaiset persoonallisuudet. Uskonnollisuus ja juoruaminen on kuitenkin pahempaa kuin elävä spontaani usko ja omalla tavallaan puhuminen. Toki on hyvä ottaa huomioon kulttuurin tavat, jossa julistaa evankeliumia, tietyssä määrin. Mutta enpä alkaisi haukkumaan Jumalan palvelijaa.
Nokialiikkeestä kirjoitit ikävään sävyyn. Minusta kertoo uskosta, jos kuolleen lapsen puolesta rukoillaan. Sattuneesta syystä monet eivät tätä harrasta. Minä ainakin toivoisin, että lapseni puolesta rukoiltaisiin tuossa tilanteessa. Onhan Jumala edelleen sama ihmeitä tekevä Jumala, joka saa kuitenkin tehdä tahtonsa mukaan. - ...
hehehh kirjoitti:
Teidän helluntailaisten kieltä ei ole kukaan osannut vielä kääntää.
Raamatussa kielletään "puhumasta tuuleen", jota teidän kielilläpuhuminen jos mikään on! - totta!
hehehh kirjoitti:
Teidän helluntailaisten kieltä ei ole kukaan osannut vielä kääntää.
Raamatussa kielletään "puhumasta tuuleen", jota teidän kielilläpuhuminen jos mikään on!Jopa itsekin tiedän esimerkkejä, että hepreaa lukematon ystäväni alkoi puhumaan hepreaa. Aili Heinonen saarnasi Romaniassa tunnin Romaniaksi. Eräs lähetystyöntekijä Ruotsista sai kuulla Afrikassa sikäläisen puhuvan ruotsia...
- PH toimii
totta! kirjoitti:
Jopa itsekin tiedän esimerkkejä, että hepreaa lukematon ystäväni alkoi puhumaan hepreaa. Aili Heinonen saarnasi Romaniassa tunnin Romaniaksi. Eräs lähetystyöntekijä Ruotsista sai kuulla Afrikassa sikäläisen puhuvan ruotsia...
Vanhoillislestadiolaiset eivät pysty muuta kuin ivaamaan Pyhän Hengen työtä ja Pyhän Hengen armolahjoja. Nämä lahjat eivät toimi lainkaan vl-herätysliikkeessä, koska siellä raiskataan Jumalan sanaa ja valehdellaan sekä vääristellään Raamatun opeista kuulijoille.
Tämäkin ketju osoittaa, että ketjuun kirjoittaneilla vanhoillislestadiolaisilla ei ole mitään käsitystä Pyhän Hengen armolahjoista ja niiden toiminnasta. Pelkkää Raamatun vääristelyä kommentissa toisensa perään. En viitsi ruveta oikomaan veeällien rienaamista.
Ei helmiä sioille. - silmässä,
erästä nettilähetystä kirjoitti:
¨
Tänä päivänä on tärkeintä se mikä on rakkauden kaksoiskäsky: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi kuin itseäsi", Kuinka moni meistä pystyy tähän???mutta et malkaa omassasi?
En ole hellari enkä vl., joten voin varsin puolueettomasti tarkastella teidän kommenttejanne. Kirjoitat: "Lähinnä se kuulosti kanalaumalta joka kotkotti ja kaakatti kiljahdellen.(--) jos ei sellaisessa tilaisuudessa ihminen suggeroidu niin ihme on (--).
Ok, jokaisella mielipiteensä, mutta jotenkin huvittavaa, että tällaista kirjoittaa vl. Vl-liike on tunnettu "liikutuksista". Erityisesti aikaisemmin liikutukset olivat tyypillisiä ja hyvin yleisiä. Se se vasta kummallisen kuuloista onkin! Varmasti se on tulosta aivan samanlaisesta suggestoitumisesta kuin hellareiden kielilläpuhumisetkin. Eli minusta on hassua, että vl:t, joiden piirissä samantyyppinen "kiihoittuminen" on yleistä, voivat kritidoida hellareita. Näin ulkopuolisen silmään homma on aivan samanlaista.
Kirjoitat vielä, että 10-vuotiasta tyttöä vastaan harjoitettiin melkein henkistä väkivaltaa. Lisäksi mainitset Nokia liikkeestä, että niiden hommat eivät kestä päivänvaloa.
Niin, näin se rikka unohdetaan omasta silmästä. Ei siitä ole kuule kauan kun ev.lut. kirkko harkitse vakavia toimia vl:liä kohtaan. Eivät vl:lien toimet todellakaan kestäneet päivänvaloa. Myös henkinen väkivalta, jota todella harjoitettiin, ei ollut harvinaista.
En silti halua tuomita koko vl-liikkettä teidän menneisyyden vuoksi. Ymmärrän myös, että yksi mätä omena, ei tee koko laumasta mätää. Toivoisin sinun ymmärtävän saman hellareista. Jos joku on todellakin tehnyt tuollaista lapselle, niin se on ehdottoman väärin! Minulla on kuitenkin paljon hellareita ystävinä, ja voin vakuuttaa, että he ovat sydämmellisiä ihmisiä, jotka tuomitsevat tuollaisen toiminnan. Usko tai älä, mutta suuri osa hellareista ei ole koskaan saanut mitään armolahjoja, vaikka liike on siitä tunnettu. Tunnettiinhan teidätkin aikoinaan erityisen hyvin liikutuksista, mutta kuinka moni todella liikuttuu? Sinä itse? Ja vielä vähemmän on mitään lasten pakottamista puhumaan kielillä tms. Jotenkin tuntuu, että tuollaiset puheet ovat vain ulkopuolisten panettelua. Ja vielä tuosta sanasta, että kielilläpuhumista on "yritetty". Mitä se tarkoittaa? ja kerrotko missä tämä tapahtui? Tuo on vakava syyte, ja jos sellaista on tapahtunut, niin eihän se ole oikein. Sanoin tästä ystävilleni, ja he tuomitsivat sen. Olivat kiinnostuneita missä se tapahtui? Kerrotko sen, niin ehkä asia voidaan selvittää. Jos esim. johtohahmot ovat syllisiä, niin tuollainen pitää lopettaa. - kaikkia soittimia
PH toimii kirjoitti:
Vanhoillislestadiolaiset eivät pysty muuta kuin ivaamaan Pyhän Hengen työtä ja Pyhän Hengen armolahjoja. Nämä lahjat eivät toimi lainkaan vl-herätysliikkeessä, koska siellä raiskataan Jumalan sanaa ja valehdellaan sekä vääristellään Raamatun opeista kuulijoille.
Tämäkin ketju osoittaa, että ketjuun kirjoittaneilla vanhoillislestadiolaisilla ei ole mitään käsitystä Pyhän Hengen armolahjoista ja niiden toiminnasta. Pelkkää Raamatun vääristelyä kommentissa toisensa perään. En viitsi ruveta oikomaan veeällien rienaamista.
Ei helmiä sioille.En ole ikinä käynyt soittotunneilla, mutta osaan soittaa korvakuulolta joka ikistä soitinta mitä on käteeni annettu, soitan siis oikein, ihan kuin muusikko nuotista. Lahjani tulivat esiin jo lapsena eikä kukaan oikein uskonut mistä tämä kaikki tulee mutta äiti sanoi että taivaan lahja on. Jumala antaa ihmisille erilaisia lahjoja. Toisille kielillä puhumisen, toisille kyvyn osata musisoida jne. Minä sain taidon soittaa mitä tahansa soitinta.
- ole Raamatun
kaikkia soittimia kirjoitti:
En ole ikinä käynyt soittotunneilla, mutta osaan soittaa korvakuulolta joka ikistä soitinta mitä on käteeni annettu, soitan siis oikein, ihan kuin muusikko nuotista. Lahjani tulivat esiin jo lapsena eikä kukaan oikein uskonut mistä tämä kaikki tulee mutta äiti sanoi että taivaan lahja on. Jumala antaa ihmisille erilaisia lahjoja. Toisille kielillä puhumisen, toisille kyvyn osata musisoida jne. Minä sain taidon soittaa mitä tahansa soitinta.
ilmoittama armolahja. Huomaan, ettei vl:t edes tiedä, mitä armolahjat ovat. Lukekaan Raamattua! Musiikaallisuus on Jumalan lahja, mutta ei armolahja.
Osaatko soittaa rumpuja tai kitaraakin? - viulua, pianoa,
ole Raamatun kirjoitti:
ilmoittama armolahja. Huomaan, ettei vl:t edes tiedä, mitä armolahjat ovat. Lukekaan Raamattua! Musiikaallisuus on Jumalan lahja, mutta ei armolahja.
Osaatko soittaa rumpuja tai kitaraakin?kitaraa, huilua, kanteletta... lisäksi osaan laulaa hyvin vaikeitakin lauluja. Kyllä ne ovat taivaan lahjoja. En ole vl, jos sitä luulet.
Kyllä Jumala on tarkoittanut evankeliumin levittämiseen nämä musiikilliset lahjani, jotta saan ylistaa Jumalaa näillä keinoin ja viedä ilosanomaa eteenpäin. - musiikaallisuutesi
viulua, pianoa, kirjoitti:
kitaraa, huilua, kanteletta... lisäksi osaan laulaa hyvin vaikeitakin lauluja. Kyllä ne ovat taivaan lahjoja. En ole vl, jos sitä luulet.
Kyllä Jumala on tarkoittanut evankeliumin levittämiseen nämä musiikilliset lahjani, jotta saan ylistaa Jumalaa näillä keinoin ja viedä ilosanomaa eteenpäin.on lahja Jumalalta, ja keino viedä evankeliumia eteenpäin. Hyvä, jos/kun käytät tätä lahjaasi! Armolahja se ei kuitenkaan ole.
Armolahjat ovat lueteltu Raamatussa: Kielilläpuhumisen, profetoimisen, tiedon sanan, henkien erottamisen, terveeksi tekemisen armolahjat. Puuttuikohan joku? Lahjat ovat moninaiset, mutta henki on sama. Näitä armolahjoja tulee anoa Jumalalta. Kuka tahansa uskovainen voi saada noita lahjoja, ei ne ole syntymälahjoja. - no kerropas
musiikaallisuutesi kirjoitti:
on lahja Jumalalta, ja keino viedä evankeliumia eteenpäin. Hyvä, jos/kun käytät tätä lahjaasi! Armolahja se ei kuitenkaan ole.
Armolahjat ovat lueteltu Raamatussa: Kielilläpuhumisen, profetoimisen, tiedon sanan, henkien erottamisen, terveeksi tekemisen armolahjat. Puuttuikohan joku? Lahjat ovat moninaiset, mutta henki on sama. Näitä armolahjoja tulee anoa Jumalalta. Kuka tahansa uskovainen voi saada noita lahjoja, ei ne ole syntymälahjoja.mitä esim. tiedon sana pitää sisällään? Pystyn vaikka improvisoimaan uusia kappaleita tuosta noin vain ja vaikka sanoittamaan ne, runoilemaan jne. Sen lisäksi että olen musiikillisesti taitava ilman oppia, olen myös luonnostaan kielellisesti lahjakas, runoilu, sanoitus...
Minä en ole pyytänyt Jumalalta mitään armolahjoja enkä pyydä, sillä tiedän, että saan häneltä kaiken sen minkä tarvitsen. En pyydä enempää. Järkeä olen saanut sen verran, että olen voinut suorittaa korkeakoulututkintoja. Sen verran olen joskus rukoillut, että selviän opinnoista kunnialla ja määräajassa, että töihin pääsin. Enempää en uskaltanut pyytää, sillä Herra tietää, mitä tarvitsen ja antaa kyllä sen. Pyydän aina asiassa kuin asiassa, että "Tapahtukoon Sinun tahtosi.."
On varmasti turha keskustelu tälläinen, kun se lähtee jo eri vanhurskauttamisopista. Siinä on nähdäkseni todellinen ero.
Raamatullinen kielilläpuhuminen ei ole sitä mitä, olen kuullut puhuttavan esim. hellareiden keskudessa tms. karismattisissa piireissä. Samaa "kieltä" puhutaan pakanauskoisakin.
Raamatullinen kielilläpuhuminen oli aina nähdäkseni ymmärrettävää kieltä.
apt.14:8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
Se oli myös juutalaisille merkki, jota he eivät ymmärrä.
Apt.2:4. He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi.
5. Jerusalemissa asui hurskaita juutalaisia, joita oli tullut sinne kaikkien kansojen keskuudesta, mitä taivaan alla on.
6. Kun tämä ääni kuului, paikalle kerääntyi paljon väkeä, ja hämmästys valtasi kaikki, sillä jokainen kuuli puhuttavan omaa kieltään.
7. He kysyivät ihmeissään: "Eivätkö nuo, jotka puhuvat, ole kaikki galilealaisia?
8. Kuinka me sitten kuulemme kukin oman synnyinmaamme kieltä?
9. Meitä on täällä partilaisia, meedialaisia ja elamilaisia, meitä on Mesopotamiasta, Juudeasta ja Kappadokiasta, Pontoksesta ja Aasian maakunnasta,
10. Frygiasta, Pamfyliasta, Egyptistä ja Libyasta Kyrenen seudulta, meitä on tullut Roomasta,
11. toiset meistä ovat syntyperäisiä juutalaisia, toiset uskoomme kääntyneitä, meitä on kreetalaisia ja arabialaisia - ja me kaikki kuulemme heidän julistavan omalla kielellämme Jumalan suuria tekoja."
12. He eivät tienneet, mitä ajatella. Ihmeissään he kyselivät toinen toiseltaan: "Mitä tämä oikein on?"
13. Mutta jotkut pilkkasivat: "He ovat juovuksissa, makeaa viiniä täynnä."
Kun siis apostoleita (virka), ei enään ole ja Raamattu loppuun kirjoitettu ja sen sana apostolisin merkein vahvistettu (Mark.16:20; Hebr.2:3-4; 2.kor12:22), tuossa merkityksessä ei enään ihmeitä ole.
Raamattu varoittaa mieltymyksestä ihmeisiin, Joh. 4:48; 1 Kor. 1:22; 12:31.
Sensijaan meidän on otettava vakavasti Jeesuksen sanat: "Ja monta väärää prophetaa nousevat ja viettelevät monta" (Matt.24:11).- miekin vl
Weha kirjoitti ihan oikein. helluntaina kuulivat ymmärrettävää kieltä jokainen omaa kieltänsä, eivät mitään "siansaksaa" jota hurmosliikkeissä yritetään selittää armolahjaksi ja joka on vain omaa tekoa ja oman hurskauden esilletuomista jolla ei ole mitään tekemistä tuon helluntaintekstin kanssa
- miekin vl
miekin vl kirjoitti:
Weha kirjoitti ihan oikein. helluntaina kuulivat ymmärrettävää kieltä jokainen omaa kieltänsä, eivät mitään "siansaksaa" jota hurmosliikkeissä yritetään selittää armolahjaksi ja joka on vain omaa tekoa ja oman hurskauden esilletuomista jolla ei ole mitään tekemistä tuon helluntaintekstin kanssa
Et ole koskaan käynyt helluntaiseurakunnassa, vl kun olet.
- että...
miekin vl kirjoitti:
te ymmärrätte sen, että jos ei ole ketään jolle ko. kielellä pitäisi selvittää uskomisen asiaa, niin silloin se ei ole kielilläpuhumista. Elikkä jos on tilaisuus, jossa on eri kielinen ja tälle pitäisi uskon asioista puhua, niin silloin olisi tämän lahjan käyttötarve. Usko on sitä, että lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
- miekin vl
miekin vl kirjoitti:
en ole vl kodista, joten olen joutunut etsimään Jumalan valtakuntaa ja sitä etsiessäni olen käynyt myös hellareiden telttakokouksessa, mutta Jumalan valtakuntaa ja rauhaa en sieltä löytänyt
- tutor
apt.14:8. Niinikään, jos pasuna antaa epäselvän äänen, kuka silloin valmistautuu taisteluun?
9. Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.
Wehakin näyttää ymmärtävän, ettei VL:ten käyttämälle 1776 käännökselle ole raamatullisia perusteita. - Pätkä
miekin vl kirjoitti:
en ole vl kodista, joten olen joutunut etsimään Jumalan valtakuntaa ja sitä etsiessäni olen käynyt myös hellareiden telttakokouksessa, mutta Jumalan valtakuntaa ja rauhaa en sieltä löytänyt
puupäältä.
- miekin vl
Pätkä kirjoitti:
puupäältä.
fiksua nimitellä toista joka sanoo oman kantansa asiaan, etkö kestä kuulla
- väärässä.
En itse ole helluntailainen (olen ihan vain luterilainen), enkä ole koskaan puhunut kielillä tai saanut muitakaan armolahjoja. Paavali kuitenkin puhuu kielilläpuhumisesta ja profetoimisesta, ja pitää niitä armolahjoina. Puhe ei ollut tuolloinkaan ymmärrettävää kieltä. Näin Paavali kirjoittaa:
Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa. 2 Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu SALAISUUKSIA.
Paavali itse puhui kielillä, mutta piti profetoimista parempana, koska silloin se hyödyttää koko seurakuntaa. Kielilläpuhuminen hyödytti vain itseä, koska sitä yleensä kukaan osannut tulkita. Paavali jatkaa:
Sama koskee teitäkin: ellette puhu SELVÄÄ KIELTÄ, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää?
Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa. 19 Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.
Opetuslapset kyllä puhuivat myös ymmärrettäviä kieliä, kuten pyhän hengen vuodatuksen yhteydessä. Mutta Paavali puhuu hurmoskielestä, salaisuuksista jne. Esimerkiksi jos seurakunta olisi kreikankielinen, mutta yksi jäsen olisi italialainen ja kiittäisi Jumalaa omalla kielellään, niin tokkopa Paavali siihen olisi puuttunut. Kielilläpuhujat kuitenkin puhuivat salaisuuksia, hurmoskielensanoja, joita muut eivät ymmärtäneet, joten Paavali ei pidä siitä. - Pätkä
miekin vl kirjoitti:
fiksua nimitellä toista joka sanoo oman kantansa asiaan, etkö kestä kuulla
tajua omaa tyhmyyttään. :))
väärässä. kirjoitti:
En itse ole helluntailainen (olen ihan vain luterilainen), enkä ole koskaan puhunut kielillä tai saanut muitakaan armolahjoja. Paavali kuitenkin puhuu kielilläpuhumisesta ja profetoimisesta, ja pitää niitä armolahjoina. Puhe ei ollut tuolloinkaan ymmärrettävää kieltä. Näin Paavali kirjoittaa:
Pyrkikää rakkauteen, mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja, ennen kaikkea profetoimisen lahjaa. 2 Kielillä puhuva ei näet puhu ihmisille vaan Jumalalle; kukaan ei ymmärrä häntä, Hengen valtaamana hän puhuu SALAISUUKSIA.
Paavali itse puhui kielillä, mutta piti profetoimista parempana, koska silloin se hyödyttää koko seurakuntaa. Kielilläpuhuminen hyödytti vain itseä, koska sitä yleensä kukaan osannut tulkita. Paavali jatkaa:
Sama koskee teitäkin: ellette puhu SELVÄÄ KIELTÄ, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää?
Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa. 19 Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia HURMOSKIELEN sanoja.
Opetuslapset kyllä puhuivat myös ymmärrettäviä kieliä, kuten pyhän hengen vuodatuksen yhteydessä. Mutta Paavali puhuu hurmoskielestä, salaisuuksista jne. Esimerkiksi jos seurakunta olisi kreikankielinen, mutta yksi jäsen olisi italialainen ja kiittäisi Jumalaa omalla kielellään, niin tokkopa Paavali siihen olisi puuttunut. Kielilläpuhujat kuitenkin puhuivat salaisuuksia, hurmoskielensanoja, joita muut eivät ymmärtäneet, joten Paavali ei pidä siitä.Olet luterilainen? Selität Raamattua kovin karismaattisesti.
Eräs tuttunu(helluntailainen) kertoi kuinka sai "kielet" : ”n.sata kertaa, kiitos Jeesus, ja sain kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua tai itse perkeleestä, valheen isästä ja mestarista.
Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Raamatullisluterilaisuudessa emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.
Siis mitä kieltä Paavali puhui?
1.kor.14:18. Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki.
On siis kysymys jo olemassa olevasta kielestä.
Varmaa on, ettei Paavali kehoita ketään tuuleen puhumaan, koska se on hedelmätöntä.- miekin vl
Pätkä kirjoitti:
tajua omaa tyhmyyttään. :))
sillä eipä muuta ole kuin tyhmyyttä, jos ei osaa kesskusteluun tuoda muuta kuin haukkumanimen
- Pätkä
miekin vl kirjoitti:
sillä eipä muuta ole kuin tyhmyyttä, jos ei osaa kesskusteluun tuoda muuta kuin haukkumanimen
tässä ketjussa vain Jumalan pilkkaa ja Pyhän Hengen armolahjojen ivaamista.
Joten:
Olet tyhmä ihminen! - miekin vl
Pätkä kirjoitti:
tässä ketjussa vain Jumalan pilkkaa ja Pyhän Hengen armolahjojen ivaamista.
Joten:
Olet tyhmä ihminen!Jumalaa en pilkkaa, sanon vain totuuden sanoja eksytyksesstä nimeltä helluntailaisuus.
- Pätkä
miekin vl kirjoitti:
Jumalaa en pilkkaa, sanon vain totuuden sanoja eksytyksesstä nimeltä helluntailaisuus.
lausumaan totuuden sanoja. Perkele asuu suussasi ja sinä puhut sitä kieltä.
- miekin vl
Pätkä kirjoitti:
lausumaan totuuden sanoja. Perkele asuu suussasi ja sinä puhut sitä kieltä.
jätän omaan arvoonsa sinun kirjoituksesi, mutta sen vielä sanon, että armolahjoilla ja helluntailaisten "kielillä" siansaksan höpöttämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Minä olen Jumalan suuresta armosta saanut uskoa Jumalan valtakunnassa syntini anteeksi ja sitä samaa armoa toivon sinullekin, antakoon Jumala sinulle armonsa, että tulisit tuntemaan Hänen totuuutensa ja Jumalan valtakunnan salaisuudet - kommenttia:
weha kirjoitti:
Olet luterilainen? Selität Raamattua kovin karismaattisesti.
Eräs tuttunu(helluntailainen) kertoi kuinka sai "kielet" : ”n.sata kertaa, kiitos Jeesus, ja sain kielet”. Huomionarvoista on, että kysymyksessä on ns. ”siansaksa”, jota kukaan ei ymmärrä. On syytä tarkata pyhän Raamatun opetuksia: 1. maailmassa ei ole yhtään kieltä, joka ei olisi ymmärrettävissä (1.Kor.14:10). 2. Raamatussa kielilläpuhuminen oli, jo jotain olemassa olevaa kieltä, so. erikieliä (Apt.2:6; 11:15; 1.Kor.12:28). 3. Raamatussa kielilläpuhuminen oli vain muutamille tarkoitettu lahja (1.Kor.12:28) ja Paavali nimenomaan sanoo, etteivät kaikki puhuneet kielillä (1.Kor.12:30). Helluntailaisten kielilläpuhuminen, joka heidän mielestään kuuluu kaikille, on joko sielullista läpikiitoksella saatua, matkittua tai itse perkeleestä, valheen isästä ja mestarista.
Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön. (1.Kor.14:19-20), Paavali taas kiittää Jumalaa, että hän puhuu kielillä enemmän kuin muut, mutta sanoo, ettei tule olla ymmärrykseltään lapsi. Vielä kun (jakeessa 26) nimenomaan sanotaan: ”mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoot rakennukseksi”. Raamatullisluterilaisuudessa emme tahdo asettaa kielilläpuhumista jalustalle kenenkään ihailtavaksi. Jumalan sana ja sakramentit synnyttävät uskon ja pitävät sitä yllä. Mitkään muut armolahjat, eivät yllä samaan. Me ihmiset kun olemme niin taipuvaisia ”sekoilemaan”, niin on hyvä rukoilla ja pyytää Jumalalta, että hän puhuisi meille yhä selkeästi saarnojen ja laulujen ynnä todistuksien kautta.
Siis mitä kieltä Paavali puhui?
1.kor.14:18. Minä kiitän minun Jumalaani, että minä taidan usiammalla kielellä puhua kuin te kaikki.
On siis kysymys jo olemassa olevasta kielestä.
Varmaa on, ettei Paavali kehoita ketään tuuleen puhumaan, koska se on hedelmätöntä.Aloitetaan siitä, että sanot kielilläpuhumisen olevan vain muutamille tarkoitettu lahja.
Paavali sanoo kuitenkin mm. näin: "mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja" ja näin: Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin toivoisin teidän profetoivan."
On selvää, että kaikki eivät puhu kielillä. (1.Kor.12:30). Esim. tuossa Raamatun jakeesta käy ilmi, että seurakunnan jäsenillä on monenlaisia tehtäviä, eivätkä kaikki siis puhu esim. kielillä. Tästä huolimatta Paavali käskee tavoittelemaan puhumista, koska kukaan ei voi tietää kuka omistaa sen armolahjan. Jos esim. Paavali olisi tiennyt, että vain kuusi ihmistä osaa puhua kielillä, niin miksi hän kehottaisi siihen?
Käsittääkseni helluntailaiset ajattelevat, että kaikki ovat potentiaalisia kielilläpuhujia. Mitä väärää siinä on? Ei se ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Käskeehän Paavalikin tavoittelemaan. Ja ilman tavoittelemista ei voi nähdä lopputulosta. Ja käyhän se helluntaiseurakunnastakin ilmi, että kaikki eivät todellakaan ole kielilläpuhujia. Eli aivan kuin Raamattu sanookin, että kaikki eivät saa kielilläpuhumisen armolahjaa, mutta tavoittelemaan kehotetaan.
Miten Paavalin lause: Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa" todistaa, että kysymys oli jo olemassaolevasta kielestä? Kuten väitit.
Varmaa todellakin on, että Paavali ei kehota tuuleen puhumaan. Se on varma. Tuuleen puhuminen tarkoittaa juuri kielilläpuhumista, hurmoskielen sanoja, joita muut eivät ymmärrä. Paavalin mielestä tuuleen puhuminen eli kielilläpuhuminen ei rakenna seurakuntaa semalla tavalla kuin profetoiminen. Kielilläpuhumiseen hän kuitenkin kannustaa, jos henkilö rukoilee myös puheen tulkitsemisen lahjaa.
Kirjoitat: Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön.
En näe ollenkaan mitenkä nuo jakeet selittäisivät kielen olleen jo olemassaolevaa kieltä? Jakeissa 13-19 Paavalihan puhuu ainoastaan siitä, että jos puhuu kielillä, niin tulee rukoilla myös ymmärtämisen lahjaa. Koska kielilläpuhuminen on hengellä rukoilemista, ja silloinhan ymmärrys jää syrjään. Silloin puhuu vain itselleen, mutta ei hyödytä seurakuntaa. Siitähän Paavali vain kirjoittaa. En siis ymmärrä, miten jakeet olisivat todistus olemassaolevasta kielestä. Selitätkö tarkemmin?
Mutta missään Raamatussa ei puhuta, että Paavali kehottaa hankkimaan vain "oikeita kieliä". Hän puhuu salaisuuksista, hurmoskielestä, enkelten kielestä jne. Enkelten kieli ei varmastikaan ollut jo olemassaolevaa kieltä! Varsinkaan kun Paavali käyttää sitä yhteydessä, jossa puhuu myös ihmisten kielestä.
Onhan kielilläpuhumisessa vaaransakin. Se saattaa ajaa uskovia pois. Tämän mahdollisuuden Paavalikin tiedosti, ja kehotti olemaan harkitseva. Armolahjoja esiintyy myös väärillä hengellisyyksillä, mutta se ei tarkoita, että kaikki olisi perkeleestä. Kyllä Jumalain armolahjoja lähettää omilleen. - vääristele
Jos luet raamattua huomaat, että kielilläpuhuja ei itse puhu kielillä, vaan Pyhä Henki hänessä rukoilee joko
1) ihmisten kielillä
tai sitten
2) enkelten kielillä
Kuten tiedät, enkelten kieli on eri asia kuin ihmisten kieli, sillä ihmiset ja enkelit ovat kaksi eri asiaa.
Kielilläpuhuminen ei ole ihmeteko.
Se on normaali ja luonnollinen Pyhän hengen teko.
Älä sekoita Jumalan armolahjoja ihmetekoihin, sillä ne ovat kaksi eri asiaa.
Markus 16:20 kertoo siitä, että Jumalan lapsissa oleva Pyhä henki tekee omia tekojaan, jotka eivät ole ihmisten tekoja, vaan Jumalan tekoja.
Hebr.2:3-4 kerrotaan siitä, miten jo alkuseurakunnassa Pyhä henki toimi. Siinä ei kerrota, että Pyhä henki on lopettanut toimintansa alkuseurakunnan jälkeen ja vetäytynyt toimeettomuuteen ;)
Älä vääristele Jumalan Sanaa: älä lisäile sinne omiasi kuten teet.
Raamatussa ei ole mainitsemaasi jaetta 2.Kor.12:22
Ole ystävällinen, äläkä viitsi huijata ihmisiä.
Luuletko sinä, että Jumala on antanut sinulle luvan huijata ja valehdella?
Etkö ymmärrä, että ihminen, jossa Pyhä henki elää, ei voi tullaisia tekoja tehdä?
En ole hellari, vaan olen luterilainen. - Pätkä
miekin vl kirjoitti:
jätän omaan arvoonsa sinun kirjoituksesi, mutta sen vielä sanon, että armolahjoilla ja helluntailaisten "kielillä" siansaksan höpöttämisellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Minä olen Jumalan suuresta armosta saanut uskoa Jumalan valtakunnassa syntini anteeksi ja sitä samaa armoa toivon sinullekin, antakoon Jumala sinulle armonsa, että tulisit tuntemaan Hänen totuuutensa ja Jumalan valtakunnan salaisuudetettä olet aivan sekaisin. Sitä se vanhoillislestadiolaisuus harhaoppeineen teettää. :((
- miekin vl
Pätkä kirjoitti:
että olet aivan sekaisin. Sitä se vanhoillislestadiolaisuus harhaoppeineen teettää. :((
sekaisin olo on sinun mielestäsi sitä että on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa niin mielelläni olen sekaisin ja toivon sydämestäni samaa sinulle
kuule kyllä se Jumala hulluistaan huolen pitää - Pätkä
miekin vl kirjoitti:
sekaisin olo on sinun mielestäsi sitä että on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa niin mielelläni olen sekaisin ja toivon sydämestäni samaa sinulle
kuule kyllä se Jumala hulluistaan huolen pitääihmisiin ja ihmisten keksimiin harhaoppeihin. Sinä olet vanhoillislestadiolainen. Minä luotan Jumalaan ja Raamatun oppeihin. Minä olen uskovainen.
Sinun oppisi keksijät eivät pysty keksimään Pyhän Hengen armolahjoja. Niinpä sinä pystyt vain pilkkaamaan ja ivaamaan näitä armolahjoja. Minä uskon Raamattuun Jumalan sanana. Minä uskon myös Pyhän Hengen armolahjoihin, koska Raamattu niistä puhuu ja olen toki nähnyt armolahjojen toimivan.
Sinä olet pilkkaaja, minä olen uskovainen. kommenttia: kirjoitti:
Aloitetaan siitä, että sanot kielilläpuhumisen olevan vain muutamille tarkoitettu lahja.
Paavali sanoo kuitenkin mm. näin: "mutta tavoitelkaa myös henkilahjoja" ja näin: Toivoisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin toivoisin teidän profetoivan."
On selvää, että kaikki eivät puhu kielillä. (1.Kor.12:30). Esim. tuossa Raamatun jakeesta käy ilmi, että seurakunnan jäsenillä on monenlaisia tehtäviä, eivätkä kaikki siis puhu esim. kielillä. Tästä huolimatta Paavali käskee tavoittelemaan puhumista, koska kukaan ei voi tietää kuka omistaa sen armolahjan. Jos esim. Paavali olisi tiennyt, että vain kuusi ihmistä osaa puhua kielillä, niin miksi hän kehottaisi siihen?
Käsittääkseni helluntailaiset ajattelevat, että kaikki ovat potentiaalisia kielilläpuhujia. Mitä väärää siinä on? Ei se ole ristiriidassa Raamatun kanssa. Käskeehän Paavalikin tavoittelemaan. Ja ilman tavoittelemista ei voi nähdä lopputulosta. Ja käyhän se helluntaiseurakunnastakin ilmi, että kaikki eivät todellakaan ole kielilläpuhujia. Eli aivan kuin Raamattu sanookin, että kaikki eivät saa kielilläpuhumisen armolahjaa, mutta tavoittelemaan kehotetaan.
Miten Paavalin lause: Minä puhun kielillä enemmän kuin kukaan teistä, ja siitä kiitän Jumalaa" todistaa, että kysymys oli jo olemassaolevasta kielestä? Kuten väitit.
Varmaa todellakin on, että Paavali ei kehota tuuleen puhumaan. Se on varma. Tuuleen puhuminen tarkoittaa juuri kielilläpuhumista, hurmoskielen sanoja, joita muut eivät ymmärrä. Paavalin mielestä tuuleen puhuminen eli kielilläpuhuminen ei rakenna seurakuntaa semalla tavalla kuin profetoiminen. Kielilläpuhumiseen hän kuitenkin kannustaa, jos henkilö rukoilee myös puheen tulkitsemisen lahjaa.
Kirjoitat: Myös se kieli minkä Paavali sanoo olevan salaisuuksia Hengessä (1.Kor.14:2), oli jotain jo olemassa olevaa kieltä, sillä hän (jakeissa 13-15) opettaa, että on rukoiltava Hengellä ja myöskin ymmärryksellä, koska muuten ymmärrys on hedelmätön.
En näe ollenkaan mitenkä nuo jakeet selittäisivät kielen olleen jo olemassaolevaa kieltä? Jakeissa 13-19 Paavalihan puhuu ainoastaan siitä, että jos puhuu kielillä, niin tulee rukoilla myös ymmärtämisen lahjaa. Koska kielilläpuhuminen on hengellä rukoilemista, ja silloinhan ymmärrys jää syrjään. Silloin puhuu vain itselleen, mutta ei hyödytä seurakuntaa. Siitähän Paavali vain kirjoittaa. En siis ymmärrä, miten jakeet olisivat todistus olemassaolevasta kielestä. Selitätkö tarkemmin?
Mutta missään Raamatussa ei puhuta, että Paavali kehottaa hankkimaan vain "oikeita kieliä". Hän puhuu salaisuuksista, hurmoskielestä, enkelten kielestä jne. Enkelten kieli ei varmastikaan ollut jo olemassaolevaa kieltä! Varsinkaan kun Paavali käyttää sitä yhteydessä, jossa puhuu myös ihmisten kielestä.
Onhan kielilläpuhumisessa vaaransakin. Se saattaa ajaa uskovia pois. Tämän mahdollisuuden Paavalikin tiedosti, ja kehotti olemaan harkitseva. Armolahjoja esiintyy myös väärillä hengellisyyksillä, mutta se ei tarkoita, että kaikki olisi perkeleestä. Kyllä Jumalain armolahjoja lähettää omilleen.1.kor.14:10. Maailmassa on, kuka tietää, kuinka monta eri kieltä, mutta ei ainoatakaan, jonka äänet eivät ole ymmärrettävissä.
9. Sama koskee teitäkin: ellette puhu selvää kieltä, kuinka teidän puhettanne voidaan ymmärtää? Sananne haihtuvat taivaan tuuliin.
Siis ei tuuliin puhuminen ole kuin "siansaksaa".
14. Sillä jos minä kielillä rukoilen, niin minun henkeni rukoilee, mutta minun mieleni on hedelmätöin.
15. Kuinkas se siis on? Minä rukoilen hengessä, ja rukoilen myös mielessäni: minä veisaan hengessä, ja veisaan myös mielessäni.vääristele kirjoitti:
Jos luet raamattua huomaat, että kielilläpuhuja ei itse puhu kielillä, vaan Pyhä Henki hänessä rukoilee joko
1) ihmisten kielillä
tai sitten
2) enkelten kielillä
Kuten tiedät, enkelten kieli on eri asia kuin ihmisten kieli, sillä ihmiset ja enkelit ovat kaksi eri asiaa.
Kielilläpuhuminen ei ole ihmeteko.
Se on normaali ja luonnollinen Pyhän hengen teko.
Älä sekoita Jumalan armolahjoja ihmetekoihin, sillä ne ovat kaksi eri asiaa.
Markus 16:20 kertoo siitä, että Jumalan lapsissa oleva Pyhä henki tekee omia tekojaan, jotka eivät ole ihmisten tekoja, vaan Jumalan tekoja.
Hebr.2:3-4 kerrotaan siitä, miten jo alkuseurakunnassa Pyhä henki toimi. Siinä ei kerrota, että Pyhä henki on lopettanut toimintansa alkuseurakunnan jälkeen ja vetäytynyt toimeettomuuteen ;)
Älä vääristele Jumalan Sanaa: älä lisäile sinne omiasi kuten teet.
Raamatussa ei ole mainitsemaasi jaetta 2.Kor.12:22
Ole ystävällinen, äläkä viitsi huijata ihmisiä.
Luuletko sinä, että Jumala on antanut sinulle luvan huijata ja valehdella?
Etkö ymmärrä, että ihminen, jossa Pyhä henki elää, ei voi tullaisia tekoja tehdä?
En ole hellari, vaan olen luterilainen.niin luulee, että Raamattu opettaa, että joku ihminen puhuisi enkelien kieliä.
Voitko näyttää sellaisen kohdan Raamatusta, että joku ihminen puhuu enkelten kieliä? Ellet, vaikene.- miekin vl
Pätkä kirjoitti:
ihmisiin ja ihmisten keksimiin harhaoppeihin. Sinä olet vanhoillislestadiolainen. Minä luotan Jumalaan ja Raamatun oppeihin. Minä olen uskovainen.
Sinun oppisi keksijät eivät pysty keksimään Pyhän Hengen armolahjoja. Niinpä sinä pystyt vain pilkkaamaan ja ivaamaan näitä armolahjoja. Minä uskon Raamattuun Jumalan sanana. Minä uskon myös Pyhän Hengen armolahjoihin, koska Raamattu niistä puhuu ja olen toki nähnyt armolahjojen toimivan.
Sinä olet pilkkaaja, minä olen uskovainen.vl oppi on suoraan raamatusta mutta sinun harhakuvitelmasi on se, ettei se ole.
Oikein sanoit että siellä sinun ihailemissasi joukoissa keksitään omatekoisia armolahjoja. Ne ovat siis keksittyjä, eräskin ihminen oli seurannut jonkun "kielilläpuhumista" ja kertoi, ettei siinä ollut päätä eikä häntää.
Me emme pysytkään keksimään armolahjoja, Jumala antaa niitä sen mukaan kuin hyväksi näkee ei meidän tarvitse niillä autuutta ansaita ja tuollainen itsekeksitty profetoiminenkin on vain väärien profeettojen huulten höpinää.
Turhapa meidän on tästä väitellä, joten en enää vastaa. Tervetuloa suviseuroihin kuulemaan puhdasta evankeliumin saarnaa! - Pätkä
miekin vl kirjoitti:
vl oppi on suoraan raamatusta mutta sinun harhakuvitelmasi on se, ettei se ole.
Oikein sanoit että siellä sinun ihailemissasi joukoissa keksitään omatekoisia armolahjoja. Ne ovat siis keksittyjä, eräskin ihminen oli seurannut jonkun "kielilläpuhumista" ja kertoi, ettei siinä ollut päätä eikä häntää.
Me emme pysytkään keksimään armolahjoja, Jumala antaa niitä sen mukaan kuin hyväksi näkee ei meidän tarvitse niillä autuutta ansaita ja tuollainen itsekeksitty profetoiminenkin on vain väärien profeettojen huulten höpinää.
Turhapa meidän on tästä väitellä, joten en enää vastaa. Tervetuloa suviseuroihin kuulemaan puhdasta evankeliumin saarnaa!"vl oppi on suoraan raamatusta"
viikon vitsi. :))
"Oikein sanoit että siellä sinun ihailemissasi joukoissa keksitään omatekoisia armolahjoja."
Minä en ihaile mitään joukkoa. Minä ihailen jokaista ihmistä, joka on löytänyt Kristuksen ja pyrkii kilvoittelemaan uskon tietä Raamatun viitoittamalla tavalla. Vanhoillislestadiolaiset eivät kuulu näihin ihmisiin.
Kommenttisi oli alusta loppuun pelkkää vl-roskaa! tutor kirjoitti:
Wehakin näyttää ymmärtävän, ettei VL:ten käyttämälle 1776 käännökselle ole raamatullisia perusteita.uudemmasta, että ulkopuoliset jotain saattas ymmärtää...
Pätkä kirjoitti:
"vl oppi on suoraan raamatusta"
viikon vitsi. :))
"Oikein sanoit että siellä sinun ihailemissasi joukoissa keksitään omatekoisia armolahjoja."
Minä en ihaile mitään joukkoa. Minä ihailen jokaista ihmistä, joka on löytänyt Kristuksen ja pyrkii kilvoittelemaan uskon tietä Raamatun viitoittamalla tavalla. Vanhoillislestadiolaiset eivät kuulu näihin ihmisiin.
Kommenttisi oli alusta loppuun pelkkää vl-roskaa!En siihen voi ensinkään yhtyä...jotain ne väärät on Raamatussa, jotka merkkejä hamuilevat ja kun oppikin on väärä, niin uudestikastajia ne tarkoittaa....
- spiritkid :))
Heippa vaan,
täällähän käydään tiukkaa keskustelua... arvaan kuitenkin, että tuskin vl:t ovat oman oppinsa sitomina kiinnostuneita tai edes uteliaita Jumalan toiminnasta armolahjojen tai muiden ihmeiden kautta, sen verran tiukasti pelko sitoo tätä liikettä.
Haluaisin muistuttaa, että lestadiolaisuuden alkuvaiheissa esiintyi monenlaisia ilmiöitä, mm. kielilläpuhumista, äänekästä kiittämistä, ym. ym... Kuinka "raikasta" silloinen kielilläpuhuminen oli, vaiko pelkkää "kotkotusta", (kuten jotkut täällä ovat ko. lahjaa kritisoineet) en pysty arvioimaan, (!!) MUTTA sitä esiintyi, ja Lestadius itse hyväksyi sen. Miksei olisi?
Nämä piirteet on kuitenkin miltei kokonaan nykylestadiolaisuudessa unohdettu, ja keskitytty aivan muihin asioihin. Perinnäissääntöihin, kieltoihin, yhtenäiskulttuuriin... Jumalan etsintä on jäänyt toisarvoiseksi :((
Nuorena uskoontulleena, entisenä vl-liikkeen jäsenenä olin todella kiitollinen kielten lahjasta - ja olen yhä! Siinä henkeni voi keskustella Jumalan kanssa, ohi aivokapasiteettini ja oman ymmärrykseni.
Vaarallista pilkata Jumalan lahjoja ja toimintatapoja, parempi tutkia tarkasti ja asiallisesti, ja pitää se mikä hyvä on. Helluntailiikkeessä, kuten karismaattisissa liikkeissä yleensä, ontapahtunut paljon ihmisten ylilyöntejä ja puutteita, kuten aina tapahtuu ihmisten kesken. Ei mikään liike ole 100 % virheetön!
rakkaat vl:t - toivon teille janoa ja nälkää elävän Jumalan puoleen...- Oulunsalo
on muutamassa vl-kommentissa niin rankkaa Pyhän Hengen armolahjojen pilkkaamista, että oksat pois. "Rohkea" pitää olla kirjoittajan, joka alkaa ivata Raamatussa selvästi esiintyviä asioita.
Mutta kunnon vl uskaltaa toki pilkata Jumalan sanaa ja nostaa omaa omavanhurskasta rintaansa. - nimitettiin
Oulunsalo kirjoitti:
on muutamassa vl-kommentissa niin rankkaa Pyhän Hengen armolahjojen pilkkaamista, että oksat pois. "Rohkea" pitää olla kirjoittajan, joka alkaa ivata Raamatussa selvästi esiintyviä asioita.
Mutta kunnon vl uskaltaa toki pilkata Jumalan sanaa ja nostaa omaa omavanhurskasta rintaansa.opetuslasten, jopa Jeesuksenkin puhetta.
- puhuttin
nimitettiin kirjoitti:
opetuslasten, jopa Jeesuksenkin puhetta.
123
- Oulunsalo
nimitettiin kirjoitti:
opetuslasten, jopa Jeesuksenkin puhetta.
verrata ollenkaan itseäsi ja vl-harhaherätysliikettä oikeisiin Jumalan ihmisiin.
Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80),”
”1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).”
”harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s.”
Nykyajan karismaattinen liike ei ole Pyhästä Hengestä. Tämä käy selväksi sen epäraamatullisesta asenteesta sanaan ja sakramentteihin ja sen vääristä periaatteista ja käytännöstä kysymyksessä uskonveljellisestä yhteydestä. Pyhä Henki on sanan kautta ilmoittanut että kirkollinen yhteys täytyy todeta ja sitä tulee harjoittaa kirkon puhtaiden tuntomerkkien , Sanan opetuksen ja sakramenttien perustalla....
Jos [karismaattisella] liikkeellä olisi Henki, se opettaisi ja pysyisi siinä, mitä Henki on ilmoittanut Sanassaan mm. kirkollisesta yhteydestä.- puhujat
weha kirjoitti:
Hurmahenkisyys, joka hylkää turhana ulkonaisen sanan (Schmalkaldenin uskonkohdat, III, rippi, 10: "Kaikki se, mistä ilman tätä sanaa ja sakramentteja Hengestä kerskaillaan, on perkeleestä." Ks. myös Puolustus XIII, 12 s. Yks. ohje, Täyd. selitys, II, 4, 80),”
”1. Meidän asiamme ei ole määrätä Jumalalle, milloin ja missä määrin hänen täytyy antaa lahjojaan, 1 Kor. 12: 11 ( "niinkuin hän tahtoo" ).”
”harhaoppisten tekemät merkit ovat saatanan työtä, 5 Moos. 13: 1-3; Matt. 24:24; 2 Tess. 2:9s.”
Nykyajan karismaattinen liike ei ole Pyhästä Hengestä. Tämä käy selväksi sen epäraamatullisesta asenteesta sanaan ja sakramentteihin ja sen vääristä periaatteista ja käytännöstä kysymyksessä uskonveljellisestä yhteydestä. Pyhä Henki on sanan kautta ilmoittanut että kirkollinen yhteys täytyy todeta ja sitä tulee harjoittaa kirkon puhtaiden tuntomerkkien , Sanan opetuksen ja sakramenttien perustalla....
Jos [karismaattisella] liikkeellä olisi Henki, se opettaisi ja pysyisi siinä, mitä Henki on ilmoittanut Sanassaan mm. kirkollisesta yhteydestä.Vl-liikkeen alkuaikoina on esiintynyt mm. kielillä puhumista. Mistä tämä "armolahja" on tullut, jos niitä näkemyksesi tapahtui vain kristinuskon alkuaikoina, minkä jälkeen ne loppuivat? Eivätkö kielilläpuhumiset olleetkaan Jumalasta, vai olivatko ne O.M. selitystä lainaten, tieteellisesti selitettävää joukkohurmosta? Kumpi vaihtoehto on sopiva vl-kielilläpuhujiin?
- alkujaan
weha kirjoitti:
Jos [karismaattisella] liikkeellä olisi Henki, se opettaisi ja pysyisi siinä, mitä Henki on ilmoittanut Sanassaan mm. kirkollisesta yhteydestä.Muistutan sinua lestadiolaisuusliikkeen alkuajoista:
se oli yhtä hurmosta ja hurmoshenkeä. Ihmisiä kaatuili kuin Niilo Ylivainion kokouksissa ja ihmiset joutuivat liikutuksiin ja puhuivat kielillä, jotka eivät olleet ymmärrettäviä.
Olen useita kertoja 1980-luvulla nähnyt tämän saman tilan seuroissa, kun mummelit ovat joutuneet tähän hurmostilaan ;)
Kuule, siinä ei mummot suomenkieltä puhuneet, vaan jotain aivan muuta :)
Heiluivat kuin heinäseipäät ja ulisivat ja huusivat kuin eläimet ja väliin huusivat kuin tavallisessa helluntailaiskokouksessa ihmiset huutavat "Kiitos Herralle" :)
Jo omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että ei vl-liikkeen hurmoksella ja helluntailaisuuden hurmoshenkellä ole ollut mitään sen kummempaa eroa: samanlaisia olivat.
Historian dokumeteissa kuvataan, miten lestadiolaisuuden alkuaikoina nimenomaan ihmiset joutuivat siihen hurmostilaan. Se on oleellinen osa lestadiolaisuutta, ja sen tähden lestadiolaisuus levisikin silloin aikanaan.
Lestadiolainenliike oli nimenomaisesti karsimaatinen liike :) Sitä kutsuttiin hurmosliikeeksi. Näitä kirkon piirissä syntyneitä hurmosliikkeitä alettiin sitten kutsua herätysliikkeiksi, koska tämä hurmoshenki aiheutti ihmisissä herätyksen, ts. ihmiset tulivat uskoon.
Sitähän ei ole koskaan ollut vl-liikkeessä, vaan vl-liikkeessä hankitaan jäseniä synnyttämällä, eikä Sanan julistamisella, eikä anneta Pyhän hengen tehdä työtään missä ja miten Hän haluaa.
Raamatun asiayhteyksistä irrottamasi jakeet eivät millään tavoin kumoa niitä Raamatun jakeita, joissa kerrotaan, että jokaisessa uskovassa Pyhä henki tekee niitä omia tekojaan ja jakaa armolahjojaan.
tapasi kumota Raamattua Raamatulla on kummallinen.
Toki se on mahdollista, sillä Raamattu on äärimmäisen ristiriitainen ja sanoo lähes joka asiaan monenlaisia mielipiteitä: se jakaa samoihin asioihin itselleen ristiriitaisia ja kumoavia mielipiteitä. Niin ristiriitainen on Raamattu, ja sinä vaan käytät Raamatun ristiriitoja hyväksesi kumotaksesi Raamatun jakeilla Raamatun jakeita.
Olisi hyvä opetella olemaan irrottelematta Raamatun asiayhteyksistä jakeita.
Kun sinä irrottelet asiayhteyksistä jakeita, kuten aina teet, sinä vaan käytät niitä jakeita Raamattua itseään vastaan.
raamattu on täynnä niitä jakeita, joissa kerrotaan, että Jeesuksen seuraajat tekevät maailman loppuun asti niitä tekoja, joita Raamatussa kuvataan.
utta, älä sekoita ihmisten ihmetekoja Pyhän hengen armolahjoihin, sillä se itä Pyhä Henki tekee, on toinen asia kuin ihmeteot, joita ihminen Jumalan armosta joskus saattaapi tehdä. - jälleen;)
puhujat kirjoitti:
Vl-liikkeen alkuaikoina on esiintynyt mm. kielillä puhumista. Mistä tämä "armolahja" on tullut, jos niitä näkemyksesi tapahtui vain kristinuskon alkuaikoina, minkä jälkeen ne loppuivat? Eivätkö kielilläpuhumiset olleetkaan Jumalasta, vai olivatko ne O.M. selitystä lainaten, tieteellisesti selitettävää joukkohurmosta? Kumpi vaihtoehto on sopiva vl-kielilläpuhujiin?
Ehkä weha on sitä mieltä, että Lestadiuksen aikaan saama hurmos oli väärää henkeä? Lestadiuksen saarnat olivat siis väärässä hengessä tapahtruvaa julistusta wehan mielestä.
Ehkä weha on sitä mieltä, että kaikki ne mummelit, jotka vielä taannoin joutuivat vl-seuroissa hurmoksiin ja puhuivat kielillä, olivat väärässä hengessä ja saarnaajat olivat väärässä hengessä kun heidän saarnanasa aiheutti kielilläpuhumista? alkujaan kirjoitti:
Muistutan sinua lestadiolaisuusliikkeen alkuajoista:
se oli yhtä hurmosta ja hurmoshenkeä. Ihmisiä kaatuili kuin Niilo Ylivainion kokouksissa ja ihmiset joutuivat liikutuksiin ja puhuivat kielillä, jotka eivät olleet ymmärrettäviä.
Olen useita kertoja 1980-luvulla nähnyt tämän saman tilan seuroissa, kun mummelit ovat joutuneet tähän hurmostilaan ;)
Kuule, siinä ei mummot suomenkieltä puhuneet, vaan jotain aivan muuta :)
Heiluivat kuin heinäseipäät ja ulisivat ja huusivat kuin eläimet ja väliin huusivat kuin tavallisessa helluntailaiskokouksessa ihmiset huutavat "Kiitos Herralle" :)
Jo omien kokemusteni perusteella voin sanoa, että ei vl-liikkeen hurmoksella ja helluntailaisuuden hurmoshenkellä ole ollut mitään sen kummempaa eroa: samanlaisia olivat.
Historian dokumeteissa kuvataan, miten lestadiolaisuuden alkuaikoina nimenomaan ihmiset joutuivat siihen hurmostilaan. Se on oleellinen osa lestadiolaisuutta, ja sen tähden lestadiolaisuus levisikin silloin aikanaan.
Lestadiolainenliike oli nimenomaisesti karsimaatinen liike :) Sitä kutsuttiin hurmosliikeeksi. Näitä kirkon piirissä syntyneitä hurmosliikkeitä alettiin sitten kutsua herätysliikkeiksi, koska tämä hurmoshenki aiheutti ihmisissä herätyksen, ts. ihmiset tulivat uskoon.
Sitähän ei ole koskaan ollut vl-liikkeessä, vaan vl-liikkeessä hankitaan jäseniä synnyttämällä, eikä Sanan julistamisella, eikä anneta Pyhän hengen tehdä työtään missä ja miten Hän haluaa.
Raamatun asiayhteyksistä irrottamasi jakeet eivät millään tavoin kumoa niitä Raamatun jakeita, joissa kerrotaan, että jokaisessa uskovassa Pyhä henki tekee niitä omia tekojaan ja jakaa armolahjojaan.
tapasi kumota Raamattua Raamatulla on kummallinen.
Toki se on mahdollista, sillä Raamattu on äärimmäisen ristiriitainen ja sanoo lähes joka asiaan monenlaisia mielipiteitä: se jakaa samoihin asioihin itselleen ristiriitaisia ja kumoavia mielipiteitä. Niin ristiriitainen on Raamattu, ja sinä vaan käytät Raamatun ristiriitoja hyväksesi kumotaksesi Raamatun jakeilla Raamatun jakeita.
Olisi hyvä opetella olemaan irrottelematta Raamatun asiayhteyksistä jakeita.
Kun sinä irrottelet asiayhteyksistä jakeita, kuten aina teet, sinä vaan käytät niitä jakeita Raamattua itseään vastaan.
raamattu on täynnä niitä jakeita, joissa kerrotaan, että Jeesuksen seuraajat tekevät maailman loppuun asti niitä tekoja, joita Raamatussa kuvataan.
utta, älä sekoita ihmisten ihmetekoja Pyhän hengen armolahjoihin, sillä se itä Pyhä Henki tekee, on toinen asia kuin ihmeteot, joita ihminen Jumalan armosta joskus saattaapi tehdä.tutustumaan Seppo Lohen kirjaan "sydämen kristillisyys", sieltä asiat selkenevät.
- God'sChild
weha kirjoitti:
tutustumaan Seppo Lohen kirjaan "sydämen kristillisyys", sieltä asiat selkenevät.
Kertoisitko olennaisimmat pointit kirjasta... Kaikki tuskin saavat kirjaa käsiinsä?
Etkö itse osannut vastata mielipiteeseen "lestadiolaisella ainoalla oikealla tavalla"? En ihmettele, sillä vaikea totuutta on uskottavasti kritisoida.
Minulla ei ole mitään sinua vastaan henkilökohtaisesti, mutta kaavamaisia uskonnollisia opetuksia vastaan kylläkin! God'sChild kirjoitti:
Kertoisitko olennaisimmat pointit kirjasta... Kaikki tuskin saavat kirjaa käsiinsä?
Etkö itse osannut vastata mielipiteeseen "lestadiolaisella ainoalla oikealla tavalla"? En ihmettele, sillä vaikea totuutta on uskottavasti kritisoida.
Minulla ei ole mitään sinua vastaan henkilökohtaisesti, mutta kaavamaisia uskonnollisia opetuksia vastaan kylläkin!jaksa kaivaa esiin.
Aihe ei itseä sinänsä innosta tai kiinnosta, koska tiedän ja uskon, että olen oikeassa uskossa. Jos tämä kerran on oikea usko, niin kaikki vastustajat ovat vääriä.
Näin yksinkertainen asia on minule ainakin. Näin on kirkastunut asiat myös hiljattain muutamalle muulle. Olen jopa saanut olla siunaamassa syntejä anteeksi. Ne ovat koskettavia hetkiä.jälleen;) kirjoitti:
Ehkä weha on sitä mieltä, että Lestadiuksen aikaan saama hurmos oli väärää henkeä? Lestadiuksen saarnat olivat siis väärässä hengessä tapahtruvaa julistusta wehan mielestä.
Ehkä weha on sitä mieltä, että kaikki ne mummelit, jotka vielä taannoin joutuivat vl-seuroissa hurmoksiin ja puhuivat kielillä, olivat väärässä hengessä ja saarnaajat olivat väärässä hengessä kun heidän saarnanasa aiheutti kielilläpuhumista?Ei ollut käsittääkseni väärää Henkeä, vaan Pyhä Henki pursusi yli, että alkoivat kiittämään. Se ei ollut mitään karismaattista kieltä.
Jumalaa ei tule kiusata:
5. Silloin otti perkele hänen kanssansa pyhään kaupunkiin, ja asetti hänen templin harjalle,
6. Ja sanoi hänelle: jos sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa.
7. Niin Jesus sanoi hänelle: taas on kirjoitettu: ei sinun pidä kiusaaman Herraa sinun Jumalaas.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san2362634- 1011114
Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu1221068Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153992Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58985Upotuskaste on raamatullisin kaste
Jokainen raamattua lukenut tietää sen. Päivänselvä asia. Vauvalle annettu kaste ei löydy raamatusta.717897- 63821
Perussuomalaisten kansanedustajalta erittäin raju puheenvuoro eduskunnassa massamaahanmuuttoa vastaa
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012019924.html Hyvä, että perussuomalaiset tuo Suomen kansalle tätä vihervasemmisto237770- 35710
- 116708