Riemastuttavatko murkkuikäiset lapsenlapset?

Beaata

Mitenkäs muilla kesä ja murkkuikäiset lapsenlapset? Tulevatko he ns. hoitoon pitkiksi ajoiksi ja jos tulevat, valtaavatko tenavat sänky- ja sohvapaikat, tv:n ja atk:n? Kelpaako ruoka? Miten ongelmia on ratkottu? Meillä sai pojat atk:n jumiin ja kun sanottiin, ettei siihen sitten enää kosketa, otti tytär pojat autoon eikä ole enää yli viikkoon ottanut yhteyttä, vaikka ennen soitti joka päivä.

10

536

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lea

Mulle ei ole sentään noin käynny,mutta kun lapset on ollu kotonaan kurittomia on tyttö sanonu ,että kyllä mummo tulee ja pistää teidät kuriin. Ei sekään ole oikein mielestäni. Toi tuolien valtaus on kyllä meilläkin tuttujuttu.

• ii-li

"Jos et ole heti kiltisiti, niin naapurin setä (siis MINÄ) kutsuu poliisin". Kiristelin hampaitani ja painuin ohi. Kysymys oli kyllä nuoremmasta kuin murkkuikäisestä, mutta sama asia: sivullisella uhkaileminen on samaa kuin kertoisi, että hän on ilkeä tai pelottava.

• lea
        ii-li kirjoitti:

"Jos et ole heti kiltisiti, niin naapurin setä (siis MINÄ) kutsuu poliisin". Kiristelin hampaitani ja painuin ohi. Kysymys oli kyllä nuoremmasta kuin murkkuikäisestä, mutta sama asia: sivullisella uhkaileminen on samaa kuin kertoisi, että hän on ilkeä tai pelottava.

Näin minäkin sen ajattelin ja huomautinkin siitä,mutta sain vaan makeat naurut.En todellakaan hyväksy tollasta(pelottelua)kenenkään suhteen.

• ii-li kirjoitti:

Yksi YK:n avustustyöntekijä kertoi ensimmäisestä Afrikankomennuksestaan. Kun hän tuli kylään juoksivat kaikki leikki-ikäiset lapset viivana majoihinsa. Syy: heitä oli peloteltu että jollette ole kiltisti, valkoinen mies vie teidät!

Ihan niinkuin minua pienenä mustalaisilla...

• ii-li
        vaarivaari kirjoitti:

Yksi YK:n avustustyöntekijä kertoi ensimmäisestä Afrikankomennuksestaan. Kun hän tuli kylään juoksivat kaikki leikki-ikäiset lapset viivana majoihinsa. Syy: heitä oli peloteltu että jollette ole kiltisti, valkoinen mies vie teidät!

Ihan niinkuin minua pienenä mustalaisilla...

...että "mustalaiset" ryöstäisivät lapsia. Naapurin lapsille kyllä oli opetettu niin, ja he olivat aina peloissaan kun romaniryhmä ilmestyi paikkakunnalle. Yleensä ryhmä hevosineen leiriytyi lihantarkastamon pihaan, mutta kerran aivan meidän kotimme lähelle. Naapurin lapset olivat pelosta kankeina. Leirissä tanssittiin (siellä oli veivattava grammari), ja minä olisin halunnut mennä mukaan. Kahden isomman pojan voimin minut pidettiin kaukana paikasta. Olin silloin 5-vuotias.

Minun ensimmäinen suuri rakkauteni oli romanityttö. Olin kolmevuotias. Tytöllä oli isot tummat silmät ja pitkät, mustat silmäripset. Hän oli kaunis kuin kuva. Hän asui jossakin lähellä, en tiedä missä, emmekä me kovin monta kertaa tavanneet. Hänen äitinsä kävi kansakoulua. (Äiti oli 16-vuotias.) Sen vuoksi tyttö oli usein koulun pihassa. Minä asuin silloin koululla. - On sekin ollut kovaa! Tyttö oli minun ikäiseni, ja hänen äitinsä vielä lapsi.

Minun opettajaäitini puolusti koulun kahta romanioppilasta kuin vahtikoira. Molemmat olivat monta vuotta vanhempia kuin muut oppilaat.

• Markeliina

lapsia koko kesäkuun hoidossa, toiset vain päivähoidossa, joitakin on ollut yökylässäkin.

Meillä kaikki tietävät, että mummin kanssa on turha ryppyillä. He syövät kiltisti, mitä eteen kannan. Tietysti pyrin laittamaan sellaista, mistä he pitävät.

Olen keskustellut lasteni kanssa kasvatuskysymyksistä. Nykyään on vallitsevaa vapaa kasvatus, mutta olen sanonut oman mielipiteeni asiaan ja kaikki tietävät, että meillä ei olla kuin pellossa. Eikä siitä vanhempien auta ottaa nokkiinsa, koska he kuitenkin apua tarvitsevat.

Lastenlapset tulevat kuitenkin mielellään meille. Olen heidän kanssaan paljon, leikin ja pelaan kaikenlaisia pelejä.

• viidanhelmi

Meillä tytär suuttuu jos huomautan jostain.
      Ruoka ei kelpaa, koko mökki on vallattu.
      Olen ollut hissukseen kun käyvät harvakseltaan, asuvat toisella puolella Suomea.
      Rakastan heitä, mutta olen joskus niin kiukkuinen että on pakko lähteä kävelylle.
      Turha yrittää muuttaa mitään kyllä kai ne siitä järkiintyy.
      En itse osannut nuorena olla vanhempien ihmisten mieliksi joten se taitaa olla ongelmana jokaisella sukupolvella.

• *jemina

Minulla on pojantytär 13 vee, tällä hetkellä tosi vaikea pikkumurkku. Hän käy kouluaikana noin kerran kuussa viikonloppu / yökylässä. Yleensä silloin kun kotona on mennyt pahasti sukset ristiin. Nyt kesällä olimme yhdessä risteilyllä ja tarkoitus on mennä vielä kesäteatteriin, viikoksi en häntä tällä hetkellä kutsu luokseni.
      Pikkuneiti vietti nuorempana paljon aikaa meillä, koululomia ja kesällä vähintään kaksi viikkoa. Silloin hän ei vielä pitkästynyt ja kiukutellut. Nyt mieheni kuoleman jälkeen, asun pienessä asunnossa, eikä pihan lapsissa ole hänelle tuttuja. Omia kavereita hän ei voi tuoda tänne, en pysty majoittamaan kuin yhden henkilön kerralla. Kyllä hän täällä ollessa sujuvasti valtaa sohvan, TV:n ja tietsikan. Ruoka kyllä maistuu ja suihkussa hän viihtyy tuntitolkulla, varmasti osittain siksi, että kotona lapsia on viisi ja äiti kiljuu vesimaksusta, eikä tyttö saa käydä suihkussa kuin joka toinen päivä. Nyt katsellaan ja elellään tätä vaihetta ja odotellaan tulevia , toivottavasti, rauhallisempia aikoja.

• Likka

Vanhin lapsenlapseni on 8-vuotias, joten tämä on vielä edessä.Lapset saavat olla lapsia liian vähän aikaa.Salkkareista opitaan kaikkia ihmissuhdesotkuja. Jo alakouluikäisille markkinoidaan pikkupimujen vaatteita, napapaitoja ja lantiohousuja. Ostan lapsenlapsille usein yöpukuja ja alusvaatteita. En löytänyt mistään kunnon vyötärölle ulottuvia pikkuhousuja, stringejäkin oli pikkutytöille kaupan. Lopulta Hgin Sokokselta löysin ja ostin kaikille tytöille monta paria.Lelutkin ovat kaikenmaailman brätsejä ja hiimanneja. En oikein pidä näistä velhokirjoistakaan.Meidän lastenlasten vanhemmat rajoittavat paljon lastensa tv:n ja videoiden katselua ja mummolassa on sama linja.

• Beaata

Hymyilitti lukiessani vastauksianne. Samanlaista on siis ilmapiiri aika monessa paikassa... :-)
      Jos todella rakas tyttäreni vielä ottaa yhteyttä, kuten uskon, otan opikseni: en näe mitään, en kuule mitään, en puhu mitään. Hänen kotonaan ei ole lapsille ollut mitään rajoja. Ehkä siksi, että meillä oli tietyissä asioissa rajoituksia ja niitä valvottiin. Ehkäpä tytär päätti, että heillä lapset saavat aikanaan olla kuten haluavat. Olen kertonut, että meillä on meidän säännöt ja toivon niitä noudatettavan, mutta en puutu siihen mitä kotonanne teette. Ehkä hän ymmärtää paremmin saatuaan ikämittariinsa 6-kymppiä täyteen. Hyvää kesää ja lenkkipolulla tavatessamme ajatellaan, että ehkä heilläkin on murkut kesälaitumilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      328
      7121
    2. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4338
    3. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3165
    4. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2967
    5. Nimikirjaimet

Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      149
      1800
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      212
      1746
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1577
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1438
    Aihe