Kaksoispätevyys?

hyöty?

Mietin tässä melkein valmiina aineenopena, että pitäisikö tehdä luokanopettajan opinnot, jotta saisin pätevyyden alakouluunkin. Saan ne tehtyä vuodessa (monialaiset opinnot).
Onko kokemusta hyödystä?
Saako aineenope-luokanope paremmin luokanopen hommia
kuin pelkkä luokanope?
Oman alani aineenopettajan virkoja ei ole kovin paljoa tarjolla vastavalmistuneelle nuorelle naiselle, joka mitä luultavammin jää pian kuitenkin äitiyslomalle (näin siis varmaan ajattelevat), ja jolla ei ole paljoa työkokemustakaan. Luokanopettajan paikkoja on enemmän tarjolla...
Onko palkka muuten oikeasti aineenopen palkka? Tästä on ollut epäselvyyksiä.

Siis kokemuksia ja mutu-tuntumia kehiin!

22

6242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi ope

      Olin aineenopettaja 10 v, tuli burn out. Tein monialaiset opinnot kun ne järjestettiin kotipaikkakunnalla. Olen ollut 5 v luokanopettajana. Mulle sopii paremmin työskentely saman porukan kanssa eri aineita opettaen.
      Palkka on hiukan huonompi ja opetusvelvollisuus suurempi, mutta eipä burn outista ole merkkiäkään.

      Ei todellakaan ole helpompi saada töitä, ainakaan mun koulutuksella. Luokanopettajan koulutusta tunnutaan arvostavan enemmän. Nyt en enää voikaan vaihtaa työpaikkaa eri kuntaan. Kunnissa säästetään sillä, että virkoihin otetaan vastavalmistuneita. Ei tarvitse maksaa palvelulisiä. No, riippuu tietysti kunnasta.

      • Kuka voisi arvostaa...

        Aika erikoinen vaite... Kuka voisi arvostaa enemman alempaa koulutusta - eli luokanopettajan koulutusta. Enpa ymmarra.

        Tama kirjotus on hyva todiste siita, etta luokanopettajuus ei ole yhta vaativaa kuin aineenopettajuus. Siksi puheet ala-asteen opettajien palkkojen koroutuksita on loputtava tykkanaan!!!!


      • Yksi ope
        Kuka voisi arvostaa... kirjoitti:

        Aika erikoinen vaite... Kuka voisi arvostaa enemman alempaa koulutusta - eli luokanopettajan koulutusta. Enpa ymmarra.

        Tama kirjotus on hyva todiste siita, etta luokanopettajuus ei ole yhta vaativaa kuin aineenopettajuus. Siksi puheet ala-asteen opettajien palkkojen koroutuksita on loputtava tykkanaan!!!!

        Aiempi kirjoitukseni on vain yksi subjektiivinen kokemus. En sanonut, että luokanopettajan työ olisi HELPOMPAA, vaan erilaista. Ja sopii siis minulle.

        Aineenopettajana ei tarvinnut olla yhteydessä vanhempiin eli olla tavoitettavissa aamusta iltaan. Aineenopettajana sai pitää neljäkin samaa tuntia, eli suunnittelua oli todella paljon vähemmän. Aineenopettajana ei tarvinnut kasvattaa oppilaita niin alusta pitäen kuin luokanopettajana.

        Koska nyt olen asiantuntija sekä aineen- että luokanopettajan tehtävistä, sanon asiantuntijan mielipiteen. Molemmat työt ovat vähintään yhtä vaativia, mutta jostain syystä useimmilla aineenopettajille on opetusvelvollisuus neljä-viisi tuntiakin vähemmän. Plus luokanvalvojan tehtävästä saa erillisen korvauksen, mutta luokanopettajan ei. Kumma juttu, koska luokanopettajalla on paljon enemmän kontakteja huoltajiin!


      • idiootti taas avasi
        Kuka voisi arvostaa... kirjoitti:

        Aika erikoinen vaite... Kuka voisi arvostaa enemman alempaa koulutusta - eli luokanopettajan koulutusta. Enpa ymmarra.

        Tama kirjotus on hyva todiste siita, etta luokanopettajuus ei ole yhta vaativaa kuin aineenopettajuus. Siksi puheet ala-asteen opettajien palkkojen koroutuksita on loputtava tykkanaan!!!!

        suunsa!

        Luokanopettaja ei ole pätkääkään alempi kuin aineenopettaja, vähintään 160 opintoviikon maisterin tutkinnon opiskelevat luokanopettajat.

        Luokanopettajan pääaine on kasvatustiede, ja aineenopettajalla pääaine on opetettava aine, esim. englanti. Yhtään pidemmälle ei aineenopettaja lue, se on sillä sipuli.

        Ja muuten OKL:stä Helsinki, Jyväskylä ja Oulu on Suomen top 10 vaikeimmat opiskelupaikat- listalla, johon kuuluu siis TEAK, TAIK, psykat, lääkikset, oikikset jne. Mietipä sitä kun tulet pätemään seuraavan kerran, epäonnistuja ;)


      • aineenopettajan
        idiootti taas avasi kirjoitti:

        suunsa!

        Luokanopettaja ei ole pätkääkään alempi kuin aineenopettaja, vähintään 160 opintoviikon maisterin tutkinnon opiskelevat luokanopettajat.

        Luokanopettajan pääaine on kasvatustiede, ja aineenopettajalla pääaine on opetettava aine, esim. englanti. Yhtään pidemmälle ei aineenopettaja lue, se on sillä sipuli.

        Ja muuten OKL:stä Helsinki, Jyväskylä ja Oulu on Suomen top 10 vaikeimmat opiskelupaikat- listalla, johon kuuluu siis TEAK, TAIK, psykat, lääkikset, oikikset jne. Mietipä sitä kun tulet pätemään seuraavan kerran, epäonnistuja ;)

        pääainetta on kyllä opiskeltu laudaturin verran ja mahdollista sivuainetta cumun verran. Ainakin itse olen opiskellut vähiten kasvatustieteitä, tosin suoritin niistäkin cumun, vaikka vähempikin olisi riittänyt.


      • mikä ero?
        aineenopettajan kirjoitti:

        pääainetta on kyllä opiskeltu laudaturin verran ja mahdollista sivuainetta cumun verran. Ainakin itse olen opiskellut vähiten kasvatustieteitä, tosin suoritin niistäkin cumun, vaikka vähempikin olisi riittänyt.

        Myös luokanopettajat opiskelevat pääainettaan laudaturin verran.


      • Ei, ei
        Yksi ope kirjoitti:

        Aiempi kirjoitukseni on vain yksi subjektiivinen kokemus. En sanonut, että luokanopettajan työ olisi HELPOMPAA, vaan erilaista. Ja sopii siis minulle.

        Aineenopettajana ei tarvinnut olla yhteydessä vanhempiin eli olla tavoitettavissa aamusta iltaan. Aineenopettajana sai pitää neljäkin samaa tuntia, eli suunnittelua oli todella paljon vähemmän. Aineenopettajana ei tarvinnut kasvattaa oppilaita niin alusta pitäen kuin luokanopettajana.

        Koska nyt olen asiantuntija sekä aineen- että luokanopettajan tehtävistä, sanon asiantuntijan mielipiteen. Molemmat työt ovat vähintään yhtä vaativia, mutta jostain syystä useimmilla aineenopettajille on opetusvelvollisuus neljä-viisi tuntiakin vähemmän. Plus luokanvalvojan tehtävästä saa erillisen korvauksen, mutta luokanopettajan ei. Kumma juttu, koska luokanopettajalla on paljon enemmän kontakteja huoltajiin!

        Luokanvalvojan palkkio aineenopettajelle on perusteltu: hän joutuu ottamaan ryhmän kasaan monesti ajalla, joka on oppituntien ulkopuolelle. Sinä, kansankynttilä, näät omia palleroisiasi joka tunti. Eli jyrkkä EI ala-asteiden luokanvalvojuuskorvauksille.


      • Mikä logiikka?
        idiootti taas avasi kirjoitti:

        suunsa!

        Luokanopettaja ei ole pätkääkään alempi kuin aineenopettaja, vähintään 160 opintoviikon maisterin tutkinnon opiskelevat luokanopettajat.

        Luokanopettajan pääaine on kasvatustiede, ja aineenopettajalla pääaine on opetettava aine, esim. englanti. Yhtään pidemmälle ei aineenopettaja lue, se on sillä sipuli.

        Ja muuten OKL:stä Helsinki, Jyväskylä ja Oulu on Suomen top 10 vaikeimmat opiskelupaikat- listalla, johon kuuluu siis TEAK, TAIK, psykat, lääkikset, oikikset jne. Mietipä sitä kun tulet pätemään seuraavan kerran, epäonnistuja ;)

        Hakijamäärätkö ratkaisevat sinun TOP-kymppisi? Millaisia taitoja ja tietoja tarvitaan OKL:ään? Pari hassua lässynlässyn-kirjaa, jotka voi omaksua käymättä lukiota. Sen sijaan lääkikseen, jonka itse olen käynyt, on hyvä hallita fysiikka peruskoulua enemmän. Mitä sanot tähän?


      • Mutta...
        mikä ero? kirjoitti:

        Myös luokanopettajat opiskelevat pääainettaan laudaturin verran.

        Voin sanoa, että kasvatustieteen cum laudet eivät ole mitään verrattuna esimerkiski fysiikan tai historian vastaavaan arvosanaan.


      • juuri
        Mutta... kirjoitti:

        Voin sanoa, että kasvatustieteen cum laudet eivät ole mitään verrattuna esimerkiski fysiikan tai historian vastaavaan arvosanaan.

        esim. matematiikasta laudatur, fysiikasta cumu ja kemiasta appro ja päälle vielä ne pedagogiset.


      • laudaturista
        Mutta... kirjoitti:

        Voin sanoa, että kasvatustieteen cum laudet eivät ole mitään verrattuna esimerkiski fysiikan tai historian vastaavaan arvosanaan.

        en osaa sanoa, mutta se cumu oli tosi helppo nakki verrattuna esim. matematiikan cumuun.


      • helppoa...
        idiootti taas avasi kirjoitti:

        suunsa!

        Luokanopettaja ei ole pätkääkään alempi kuin aineenopettaja, vähintään 160 opintoviikon maisterin tutkinnon opiskelevat luokanopettajat.

        Luokanopettajan pääaine on kasvatustiede, ja aineenopettajalla pääaine on opetettava aine, esim. englanti. Yhtään pidemmälle ei aineenopettaja lue, se on sillä sipuli.

        Ja muuten OKL:stä Helsinki, Jyväskylä ja Oulu on Suomen top 10 vaikeimmat opiskelupaikat- listalla, johon kuuluu siis TEAK, TAIK, psykat, lääkikset, oikikset jne. Mietipä sitä kun tulet pätemään seuraavan kerran, epäonnistuja ;)

        Tottakai fyysikolle fysiikan syventävät opinnot ovat helpompia kuin ei-fyysikolle!
        Ja tottakai lääkärille fysiikka ja kemia on helpompaa kuin jokin muu aine.

        Ettekö tajua, että juuri tämän oman lahjakkuuden ja kiinnostuksen perusteella se oma ala valitaan. Ei kai kukaan matemaattisesti lahjaton valitse fysiikkaa tai sosiaalisesti taitamaton tai humanistisissa tieteissä lahjaton valitse kasvatustiedettä.

        Eipäs vertailla alojen vaikeutta tai helppoutta, hyvät opettajat!

        Toiselle helppoa, toiselle vaikeaa...


      • Edellinen
        Ei, ei kirjoitti:

        Luokanvalvojan palkkio aineenopettajelle on perusteltu: hän joutuu ottamaan ryhmän kasaan monesti ajalla, joka on oppituntien ulkopuolelle. Sinä, kansankynttilä, näät omia palleroisiasi joka tunti. Eli jyrkkä EI ala-asteiden luokanvalvojuuskorvauksille.

        palleroisiani näen joka tunti, mutta en heidän huoltajiaan. Alakoulussa kun yhteyksiä koteihin pidetään muutenkin kuin pitämällä kerran lukukaudessa vanhempainilta tai lähettelemällä jälki-istuntolappuja allekirjoitettavaksi.
        Huom! Olen ollut aineenopettajana luokanvalvojana, nyt luokanopettajana. Vuosien työkokemuksen omaavana TIEDÄN ja osaan vertailla eri tavalla kuin sellainen, joka on tehnyt vain jompaakumpaa työtä!

        Minusta on lapsellista ajatella, että jos jotkut saa lisää korvausta, se on jotenkin itseltä pois.


      • pa joo
        helppoa... kirjoitti:

        Tottakai fyysikolle fysiikan syventävät opinnot ovat helpompia kuin ei-fyysikolle!
        Ja tottakai lääkärille fysiikka ja kemia on helpompaa kuin jokin muu aine.

        Ettekö tajua, että juuri tämän oman lahjakkuuden ja kiinnostuksen perusteella se oma ala valitaan. Ei kai kukaan matemaattisesti lahjaton valitse fysiikkaa tai sosiaalisesti taitamaton tai humanistisissa tieteissä lahjaton valitse kasvatustiedettä.

        Eipäs vertailla alojen vaikeutta tai helppoutta, hyvät opettajat!

        Toiselle helppoa, toiselle vaikeaa...

        kaikkien aineenopettajien mielestä alasta riippumatta, joita olen koulussamme jututtanut sanoivat, että kasvatustieteet ovat aivan pullaa, verrattuna aineopintoihin. Olen itse samaa mieltä. Vaikka olenkin fyysikko, niin pääaineeni cumu oli todella vaativa ja sen suorittaminen kesti reilusti yli 6 vuotta. Kasviksen cumu oli opiskeluni helpoin kokemus, arvosana erinomaiset tiedot. Kyllä sitäkin luin, ei siinä mitään, mutta ei siinä aivoja kyllä tarvittu.


      • on kevyttä pullaa
        pa joo kirjoitti:

        kaikkien aineenopettajien mielestä alasta riippumatta, joita olen koulussamme jututtanut sanoivat, että kasvatustieteet ovat aivan pullaa, verrattuna aineopintoihin. Olen itse samaa mieltä. Vaikka olenkin fyysikko, niin pääaineeni cumu oli todella vaativa ja sen suorittaminen kesti reilusti yli 6 vuotta. Kasviksen cumu oli opiskeluni helpoin kokemus, arvosana erinomaiset tiedot. Kyllä sitäkin luin, ei siinä mitään, mutta ei siinä aivoja kyllä tarvittu.

        Olen "lukenut" kasvatustieteen laudaturin ja myös sosiologian laudaturin. Jos vertaan jo näitä, niin aivan eri planeetoilta ovat: kasvatustiede on "piece of cakea". Mummonikin suorittaisin noita tenttejä.


      • Juu, juu
        Edellinen kirjoitti:

        palleroisiani näen joka tunti, mutta en heidän huoltajiaan. Alakoulussa kun yhteyksiä koteihin pidetään muutenkin kuin pitämällä kerran lukukaudessa vanhempainilta tai lähettelemällä jälki-istuntolappuja allekirjoitettavaksi.
        Huom! Olen ollut aineenopettajana luokanvalvojana, nyt luokanopettajana. Vuosien työkokemuksen omaavana TIEDÄN ja osaan vertailla eri tavalla kuin sellainen, joka on tehnyt vain jompaakumpaa työtä!

        Minusta on lapsellista ajatella, että jos jotkut saa lisää korvausta, se on jotenkin itseltä pois.

        Olen kyllä sitä mieltä, että aineenopettajien palkkoja pitää nostaa. Miten niitä nostetaan, jos luokanopettajat vinkuvat luokanopettajapalkkoja. Katsopa, kansankynntilä, rahaa ei ole liikoja jaossa.


      • ed.kirj.
        on kevyttä pullaa kirjoitti:

        Olen "lukenut" kasvatustieteen laudaturin ja myös sosiologian laudaturin. Jos vertaan jo näitä, niin aivan eri planeetoilta ovat: kasvatustiede on "piece of cakea". Mummonikin suorittaisin noita tenttejä.

        Helppoahan se on, mutta kyllä se silti tärkeätä on!


      • ja opiskelupaikka vaikuttaa...
        helppoa... kirjoitti:

        Tottakai fyysikolle fysiikan syventävät opinnot ovat helpompia kuin ei-fyysikolle!
        Ja tottakai lääkärille fysiikka ja kemia on helpompaa kuin jokin muu aine.

        Ettekö tajua, että juuri tämän oman lahjakkuuden ja kiinnostuksen perusteella se oma ala valitaan. Ei kai kukaan matemaattisesti lahjaton valitse fysiikkaa tai sosiaalisesti taitamaton tai humanistisissa tieteissä lahjaton valitse kasvatustiedettä.

        Eipäs vertailla alojen vaikeutta tai helppoutta, hyvät opettajat!

        Toiselle helppoa, toiselle vaikeaa...

        Niin no itselläni oli niin, että kyllä ne kasvatustieteen opinnot teettivät huomattavasti enemmän töitä OKL:ssa kuin cumut matematiikan ja historian laitokselle. Vaikeutta vaikea mennä arvioimaan, mutta aikaa ja vaivaa kasvatustiede vaati paljon enemmän, koska OKL:ssa on paljon demo-opetusta, jossa on läsnäolopakko. Sen lisäksi tulevat sitten tentit ja erilaiset harjoitustehtävät. Historian ja matematiikan cumuista selvisin pelkissä tenteissä käymällä ja aikaa ja vaivaa niiden suorittamiseen meni huomattavasti vähemmän. Uskon, että kasvatustieteen cumun saa esim. avoimessa yliopistossa todella helpolla, mutta noita opintoja arvioidessa kannattaa muistaa, että opinojen sisällöt eivät vastaa välttämättä lainkaan sitä, mitä ne opinnot ovat jossain muualla. En minäkään usko, että matematiikan laitoksen opiskelijat saavat cumunsa niin helpolla kuin minä sain omani... Mielestäni tämä luokanopettajien dissaaminen tällä palstalla on aivan käsittämätöntä, ja se osoittaa vain sen, miten vähän nämä luokanopettajia väheksyvät opettajat heidän työstään tietävät. Olen itse tehnyt sekä aineenopettajan että luokanopettajan työtä ja molemmat niistä ovat erittäin vaativia, erityistä ammattitaitoa ja koulutusta vaativia töitä. Luokanopettajan työt eivät ole pätkääkään helpompia tai kevyempiä kuin aineenopettajan työt (pikemminkin päin vastoin), ne ovat vain täysin erilaisia töitä.


      • Luokanopettaja lomalla
        ja opiskelupaikka vaikuttaa... kirjoitti:

        Niin no itselläni oli niin, että kyllä ne kasvatustieteen opinnot teettivät huomattavasti enemmän töitä OKL:ssa kuin cumut matematiikan ja historian laitokselle. Vaikeutta vaikea mennä arvioimaan, mutta aikaa ja vaivaa kasvatustiede vaati paljon enemmän, koska OKL:ssa on paljon demo-opetusta, jossa on läsnäolopakko. Sen lisäksi tulevat sitten tentit ja erilaiset harjoitustehtävät. Historian ja matematiikan cumuista selvisin pelkissä tenteissä käymällä ja aikaa ja vaivaa niiden suorittamiseen meni huomattavasti vähemmän. Uskon, että kasvatustieteen cumun saa esim. avoimessa yliopistossa todella helpolla, mutta noita opintoja arvioidessa kannattaa muistaa, että opinojen sisällöt eivät vastaa välttämättä lainkaan sitä, mitä ne opinnot ovat jossain muualla. En minäkään usko, että matematiikan laitoksen opiskelijat saavat cumunsa niin helpolla kuin minä sain omani... Mielestäni tämä luokanopettajien dissaaminen tällä palstalla on aivan käsittämätöntä, ja se osoittaa vain sen, miten vähän nämä luokanopettajia väheksyvät opettajat heidän työstään tietävät. Olen itse tehnyt sekä aineenopettajan että luokanopettajan työtä ja molemmat niistä ovat erittäin vaativia, erityistä ammattitaitoa ja koulutusta vaativia töitä. Luokanopettajan työt eivät ole pätkääkään helpompia tai kevyempiä kuin aineenopettajan työt (pikemminkin päin vastoin), ne ovat vain täysin erilaisia töitä.

        Helvetti sentään, että on yksinkertaista porukkaa tällä palstalla. Lukekaapa itse noita kommenttejanne. Väitättekö, että olette yliopistotutkinnon omavaa porukkaa. Luokanopettajana päivittäin töissä kuulee saman tason väittelyä välitunneilla ekaluokkalaisten suista. Tosin hekin perustelevat paremmin. "Meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä!" Jatkakaa vaan lääkärit ja aineenopettajat tasokasta väittelyänne. Kyllä siitä on helppo huomata kuinka vaativia on ollut opintonne ja millaisia älynlahjoja koulutuksenne vaatii!

        Tosin haluan kuitenki osallistua "keskusteluunne" teidän tasoisellanne kommentilla:
        Tosiasia on, että lääkärit ovat rahanahneita kengän kärkiään ja seiniä pälyileviä luonnevikaisia antibiootin kirjoittelijoita, joilla ei ole minkäänlaista vastuuta jatkuvista hoitovirheistään ja aineenopettajat ovat yhden alan näennäisasiantuntijoita, jotka ovat ajautuneet opettajan tehtäviin, koska kyvyt ja aineenhallinta ei ole riittänyt omalla suppealla alalla parempiin hommiin, eikä riitä opettajaksikaan!


      • sydämellä työtä tekevä
        Luokanopettaja lomalla kirjoitti:

        Helvetti sentään, että on yksinkertaista porukkaa tällä palstalla. Lukekaapa itse noita kommenttejanne. Väitättekö, että olette yliopistotutkinnon omavaa porukkaa. Luokanopettajana päivittäin töissä kuulee saman tason väittelyä välitunneilla ekaluokkalaisten suista. Tosin hekin perustelevat paremmin. "Meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä!" Jatkakaa vaan lääkärit ja aineenopettajat tasokasta väittelyänne. Kyllä siitä on helppo huomata kuinka vaativia on ollut opintonne ja millaisia älynlahjoja koulutuksenne vaatii!

        Tosin haluan kuitenki osallistua "keskusteluunne" teidän tasoisellanne kommentilla:
        Tosiasia on, että lääkärit ovat rahanahneita kengän kärkiään ja seiniä pälyileviä luonnevikaisia antibiootin kirjoittelijoita, joilla ei ole minkäänlaista vastuuta jatkuvista hoitovirheistään ja aineenopettajat ovat yhden alan näennäisasiantuntijoita, jotka ovat ajautuneet opettajan tehtäviin, koska kyvyt ja aineenhallinta ei ole riittänyt omalla suppealla alalla parempiin hommiin, eikä riitä opettajaksikaan!

        Voi hyvänen aika
        On todella surullista lukea vnhempana ja myös nuorten kanssa työtä tekevänä teidän kommentteja. Näen sen, että olette vielä alussa,hyvin alussa. Yrittäkkää päästä koulusta irti ja ymmärtää todellista elämää. Se ei ole arvosanoja eikä arvioita. Teitä kaikkia tarvitaan tukemaan ja ohjaamaan kasvaa lasta ja nuorta. Ei ole enää kysymys teidän pätemisen tarpeesta vaan lapsen tukemisesta. En kehtaa iteseäni opettajaksi myöntää, jos työkaverit ovat tuolla tasolla. Surullista...


      • jooy
        sydämellä työtä tekevä kirjoitti:

        Voi hyvänen aika
        On todella surullista lukea vnhempana ja myös nuorten kanssa työtä tekevänä teidän kommentteja. Näen sen, että olette vielä alussa,hyvin alussa. Yrittäkkää päästä koulusta irti ja ymmärtää todellista elämää. Se ei ole arvosanoja eikä arvioita. Teitä kaikkia tarvitaan tukemaan ja ohjaamaan kasvaa lasta ja nuorta. Ei ole enää kysymys teidän pätemisen tarpeesta vaan lapsen tukemisesta. En kehtaa iteseäni opettajaksi myöntää, jos työkaverit ovat tuolla tasolla. Surullista...

        Ja aivan sama mitä kursseja, yksi on liukuhihnatyöntekijä, toinen opettaja, missä ero?


      • OnkoTiedettä
        laudaturista kirjoitti:

        en osaa sanoa, mutta se cumu oli tosi helppo nakki verrattuna esim. matematiikan cumuun.

        Enpä siitä tiedä, mutta joissakin yliopistoissa on mahdollisuus valita tehtäväksi joko normaali gradu oman pääaineen mukaan tai ns. ´opegradu´, jossa tutkitaan pääainettasi/ oepettavan ainen teemoja koulumaailmassa. Kaikki sen meillä tällaisessa yliopistossa tiesivät, että opegradu on helpompi ja että siitä saa paremman arvosanan helpommalla. Ei ole niin ´kovaa tiedettä´ kuin mitä normaaleihin graduihin vaaditaan...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1991
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1898
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1475
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe