thyroxin ja ravintolisät

kokemuksia???

olen käyttänyt GNLD:n ravintolisiä pari vuotta. Minulla on todettu kilpirauhasen tulehduksen jälkeinen vajaatoiminta noin 20 vuotta sitten ja siihen olen käyttänyt thyroxinia 0.1 mg 1 tabl/pv. TSH arvot ovat olleet tasaisia koko akan. Nyt TSH arvo oli laskenut alle ohjearvojen reilusti ja sehän osoittaa liikatoimintaa? Onko vastaavia kokemuksia kenelläkään..TIEDÄN ETTEIVÄT RAVINTOLISÄT OLE LÄÄKKEITÄ EIVÄTKÄ PARANNA SAIRAUKSIA JA LÄÄKÄRI MÄÄRÄÄ MITEN TOIMITAAN (kuten virallisesti tiedotetaankin) ....MUTTA olen kiinnostunut tietämään onko vastaavia kokemuksia ja voiko kilpirauhasen toiminta mennä "sekasisin" kun käyttää ravintolisiä ja lääkitystä. En halua kiihkomielisiä vastauksia vaan todellisia kokemukseen perustuvia vastauksia, kiitos.

49

21278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelleriina

      Jos sinulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, et saa käyttää ainakaan luontaistuotteita, joissa on merilevää. En nyt muista tarkkaan miksi, olisiko niin, että merilevässä on jotain, joka muistuttaa kilpirauhashormonia vai olisiko kyseessä jodi?

      Jodi on toinen aine, jota kilpparivaivaiset eivät saa käyttää suun kautta. Esim. ydinlaskeuman sattuessa muut paitsi kilpirauhas"vaivaiset", ottavat joditabletteja. Jodihan ei suojaa ydinsaasteessa muuta kuin kilpirauhasen, joten elimistö saa jokatapauksessa säteilyä muualle, vaikka voisikin ottaa joditabletit.

      Nämä ovat minun "arvailuja", kun itsellänikin on kilpirauhasen vajaatoiminta. Merilevän ja jodin ottokiellon tiedän varmasti, mutta en tiedä, mitä ko. ravintolisä sisältää. Voisiko olla jompaa kumpaa?

      • Jodla

        ei jodilla saa kilpirauhassairaat suojata kilpirauhastaan? Se suojaaminen estää syövältä. Eihän vajaa- tai liikatoiminta mitään syöpää ole. Pitäiskö vielä muiden kilpparivaivojen lisäksi hankkia kilpparisyöpäkin?


      • ...
        Jodla kirjoitti:

        ei jodilla saa kilpirauhassairaat suojata kilpirauhastaan? Se suojaaminen estää syövältä. Eihän vajaa- tai liikatoiminta mitään syöpää ole. Pitäiskö vielä muiden kilpparivaivojen lisäksi hankkia kilpparisyöpäkin?

        Nimimerkillä "Pelleriina" on paljon mielipiteitä ja hyvä niin. Jos ei kuitenkaan ole tietoa, ei kannata esiintyä tietävänä. Harhaanjohtaa vakavassa asiassa muita.


      • kokemuksia???

        merilevääpä hyvinkin yhdessä tuotteessa on. En ole koskaan kuullut mitä voi syödä ja mitä ei. Ja lääkärit eivät osaa sanoa juuta ei jaata..ainoastaan kieltää mutta ilman perusteluja. Mistään en ole saanut asiatietoa mihin ja miten tällaiset tuotteet vaikuttavat , useissa muissa luontaistuotteissa on maininta miten SAATTAVAT edistää jotain elimistön toimintaa...kuitenkin nämä tuotteet antavat selvästikin "poweria" ja en haluaisi lopettaa niiden käyttöä ilman todellista tietoa.


      • pelleriina
        ... kirjoitti:

        Nimimerkillä "Pelleriina" on paljon mielipiteitä ja hyvä niin. Jos ei kuitenkaan ole tietoa, ei kannata esiintyä tietävänä. Harhaanjohtaa vakavassa asiassa muita.

        Jodi:
        "Älä ota joditablettia, jos olet yliherkkä jodille tai sinulla on todettu kilpirauhasen toimintahäiriö" Lähde: http://www.stuk.fi/sateilyvaara/toimintaohjeet/fi_FI/jodi/

        Ei siis ole minun keksintöni, eikä pelkkä mielipide. Asiasta löytyy tietoa ihan helposti googlaamalla, jos lääkäri ei ole "muistanut" mainita. Ei ole tarkoitus johtaa ketään harhaan.

        Merilevä:
        Kilpirauhanen säätelee tyroksiini – hormoonillaan aineenvaihduntaa. Merilevä-tableteilla kiihotetaan kilpirauhasen toimintaa. Lähde: http://www.voimaharjoittelu.net/painonpudotus-a-222.html

        Sanon sinulle saman: "jos ei ole tietoa, ei kannata esiintyä tietävänä. Harhaanjohtaa vakavissaan muita." Lisään vielä, että jos ei ole viitseliäisyyttä tarkistaa jonkun kirjoitusta, ei pidä myöskään esittää, että se on harjaanjohtavaa. Minä kirjoitan vain siitä, mistä tiedän. Kehottaisin sinulle samaa!


      • lukenut aiheesta

        Jos on liikatoimintaa, silloin ei saa merilevää ja jodia sisältäviä tuotteita käyttää.


      • pelleriina
        lukenut aiheesta kirjoitti:

        Jos on liikatoimintaa, silloin ei saa merilevää ja jodia sisältäviä tuotteita käyttää.

        Vaikka olisi vajaatoimintaa, joka on Thyroxin-lääkityksellä saatu normaalisti toimimaan, merilevä vaikuttaa samalla tavalla kuin normaaliin kilpirauhasen toimintaan eli kiihdyttää sitä. Silloin jouduttaisiin rukkaamaan lääkitystä ja käymään verikokeissa mittauttamassa kilpirauhasen toiminta. Eli ei sovi oli liika- tai vajaatoimintaa.

        Sama asia jodin kanssa, ei saa käyttää, jos kilpirauhasessa on todettu vikaa. Jodihan ei suojaa ydinturmissa mitään muuta kuin kilpirauhasen, joten mitään muuta hyötyä säteilysairauksille sillä ei ole. Joditablettien vaikutus perustuu siihen, että kilpirauhanen on tavallaan "kyllästetty" jodilla, joten säteilylaskeumasta tullutta jodia ei "mahdu" kilpirauhaseen em. syystä.


      • ccxx
        pelleriina kirjoitti:

        Jodi:
        "Älä ota joditablettia, jos olet yliherkkä jodille tai sinulla on todettu kilpirauhasen toimintahäiriö" Lähde: http://www.stuk.fi/sateilyvaara/toimintaohjeet/fi_FI/jodi/

        Ei siis ole minun keksintöni, eikä pelkkä mielipide. Asiasta löytyy tietoa ihan helposti googlaamalla, jos lääkäri ei ole "muistanut" mainita. Ei ole tarkoitus johtaa ketään harhaan.

        Merilevä:
        Kilpirauhanen säätelee tyroksiini – hormoonillaan aineenvaihduntaa. Merilevä-tableteilla kiihotetaan kilpirauhasen toimintaa. Lähde: http://www.voimaharjoittelu.net/painonpudotus-a-222.html

        Sanon sinulle saman: "jos ei ole tietoa, ei kannata esiintyä tietävänä. Harhaanjohtaa vakavissaan muita." Lisään vielä, että jos ei ole viitseliäisyyttä tarkistaa jonkun kirjoitusta, ei pidä myöskään esittää, että se on harjaanjohtavaa. Minä kirjoitan vain siitä, mistä tiedän. Kehottaisin sinulle samaa!

        Kuitenkin kirjoitit itse, etää nämä ovat vain "arvailuja".

        Koita nyt päättää !


      • fyysikko1
        pelleriina kirjoitti:

        Jodi:
        "Älä ota joditablettia, jos olet yliherkkä jodille tai sinulla on todettu kilpirauhasen toimintahäiriö" Lähde: http://www.stuk.fi/sateilyvaara/toimintaohjeet/fi_FI/jodi/

        Ei siis ole minun keksintöni, eikä pelkkä mielipide. Asiasta löytyy tietoa ihan helposti googlaamalla, jos lääkäri ei ole "muistanut" mainita. Ei ole tarkoitus johtaa ketään harhaan.

        Merilevä:
        Kilpirauhanen säätelee tyroksiini – hormoonillaan aineenvaihduntaa. Merilevä-tableteilla kiihotetaan kilpirauhasen toimintaa. Lähde: http://www.voimaharjoittelu.net/painonpudotus-a-222.html

        Sanon sinulle saman: "jos ei ole tietoa, ei kannata esiintyä tietävänä. Harhaanjohtaa vakavissaan muita." Lisään vielä, että jos ei ole viitseliäisyyttä tarkistaa jonkun kirjoitusta, ei pidä myöskään esittää, että se on harjaanjohtavaa. Minä kirjoitan vain siitä, mistä tiedän. Kehottaisin sinulle samaa!

        On hiukan eri asia nuo apteekin joditabletit verrattuna esim. suolasta tai merilevistä saatavaan tarpeelliseen jodilisään. Joditabletteja käytetään ydinonnettumuuden sattuessa ja niissä on jodia suuria määriä. Siitä että tämmöinen tabletti kielletään kilpirauhasen toimistahäiriön tapauksessa ei voi vetää johtopäätöstä että myös pienet annokset jodia olisi kielletty. Jos tyroksiiniarvo on matala, pitäisi saada enemmän jodia. Ylitoiminnan tapauksessa saattaa olla eri asia, siitä en tiedä.


      • Anonyymi

        Merilevää saa syödä lääkkeen (vajaatoiminta) kanssa, mutta merilevä tauotetaan ennen laboratoriokoetta. Jos leposyke nousee merilivän käytöstä, niin ehkä lääkettä voi vähentää.


      • Anonyymi
        pelleriina kirjoitti:

        Vaikka olisi vajaatoimintaa, joka on Thyroxin-lääkityksellä saatu normaalisti toimimaan, merilevä vaikuttaa samalla tavalla kuin normaaliin kilpirauhasen toimintaan eli kiihdyttää sitä. Silloin jouduttaisiin rukkaamaan lääkitystä ja käymään verikokeissa mittauttamassa kilpirauhasen toiminta. Eli ei sovi oli liika- tai vajaatoimintaa.

        Sama asia jodin kanssa, ei saa käyttää, jos kilpirauhasessa on todettu vikaa. Jodihan ei suojaa ydinturmissa mitään muuta kuin kilpirauhasen, joten mitään muuta hyötyä säteilysairauksille sillä ei ole. Joditablettien vaikutus perustuu siihen, että kilpirauhanen on tavallaan "kyllästetty" jodilla, joten säteilylaskeumasta tullutta jodia ei "mahdu" kilpirauhaseen em. syystä.

        Saahan "vajakki" syödä jodioitua suolaakin. Eri asia on liikatoimintainen.


    • kapula

      Olen ollut käytännöllisesti katsoen terve. Kuitenkin stressaavia tekijöitä on ollut työ, opiskelu, äitini omaishoitaja jne. Pääsin kuntoutukseen, jossa sitten tehtiin erilaisia tutkimuksia ja todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Kokemukset isoäitini, äitini, tätini lääkkeiden sivuvaikutuksista opettivat minua, että en ala käyttään mitään lääkkeitä. Kerroin lääkärille, joka alkoi miettiä lääkitystä vaivaani, että haluan kokeilla omia juttujani (olin kuullut ystävältäni FitLine:n tuotteista, joita kehoitetaan käyttään vähintään kolme kk.), johon hän sanoi, että käy kolmen kuukauden päästä verikokeissa. Niin kävin ja tulokset olivat kohentuneet. Se rohkaisi jatkamaan. Nyt olen pärjännyt ilman lääkkeitä ja kilpirauhaseni toiminta on normaali, kiitos FitLine-tuotteiden.

      • kapula

        Ja kun olen sisämaassa käytän myös Kelpasan merilevää, mutta kun olen meren äärellä, en sitä tartte.


      • kokemuksia??

        Olen lääkärin suostumuksella vähentänyt thyroxinin annostusta ja siksi mietinkin, meneekö koko toiminta kilpirauhasen "sekaisin".
        Kuvittelen, että tämä GNLD:n tuote on aiheuttanut tämän muutoksen verikokeen arvoihin. Tuote on monivitamiini ja riisilese-soija-vehnäalkiovalmiste, ja sisältää myös tätä merileväjauhetta. Mutta en todellakaan ole saanut "vertais-kokemuksia" mistään..mutta katseltuani Fitline tuote-esittelyä, kuvittelen että tuotteet toimivat samantapaisesti. Aika näyttää uskallankjo jatkaa ravintolisien syöntiä...


      • kapula
        kokemuksia?? kirjoitti:

        Olen lääkärin suostumuksella vähentänyt thyroxinin annostusta ja siksi mietinkin, meneekö koko toiminta kilpirauhasen "sekaisin".
        Kuvittelen, että tämä GNLD:n tuote on aiheuttanut tämän muutoksen verikokeen arvoihin. Tuote on monivitamiini ja riisilese-soija-vehnäalkiovalmiste, ja sisältää myös tätä merileväjauhetta. Mutta en todellakaan ole saanut "vertais-kokemuksia" mistään..mutta katseltuani Fitline tuote-esittelyä, kuvittelen että tuotteet toimivat samantapaisesti. Aika näyttää uskallankjo jatkaa ravintolisien syöntiä...

        Niin se on, että itse parhaiten tietää vaikutukset omassa kropassaan. Tänä päivänä on juuri tärkeetä ryhtyä itse hoitamaan itseään, kun kuuntelee lääkkeiden liikakäyttöä ja sivuvaikutuksia kaikkine kuoleman tapauksineen ja semmoisineen. Onnea yrityksellesi hoitaa ravintolisillä, itse olen onnistunut.


      • mummeliini
        kokemuksia?? kirjoitti:

        Olen lääkärin suostumuksella vähentänyt thyroxinin annostusta ja siksi mietinkin, meneekö koko toiminta kilpirauhasen "sekaisin".
        Kuvittelen, että tämä GNLD:n tuote on aiheuttanut tämän muutoksen verikokeen arvoihin. Tuote on monivitamiini ja riisilese-soija-vehnäalkiovalmiste, ja sisältää myös tätä merileväjauhetta. Mutta en todellakaan ole saanut "vertais-kokemuksia" mistään..mutta katseltuani Fitline tuote-esittelyä, kuvittelen että tuotteet toimivat samantapaisesti. Aika näyttää uskallankjo jatkaa ravintolisien syöntiä...

        "Tuote on monivitamiini ja riisilese-soija-vehnäalkiovalmiste"
        Soija on yleensä geenimanipuloitua, usein vehnäkin, riisistä en osaa sanoa eli myös nuo voivat olla suorastaan epäterveellisiä. Samoin usein on myös geenimanipuloitua maissitärkkelystä tai jotain nanosellumuotoa vitamiinipillereissä. Alkää käyttäkö rypsi, rapsi tai auringonkukkaöljyjä myöskään jos terveenä haluatte olla. Ei light tuotteita, energiajuomia, kevytmaitoa eikä myöskään margariinia. Luomutuotteita ja voita :)


    • abbil

      Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja olen käyttänyt Thyroxia 0,1/pv.
      Nyt olen pari kuukautta syönyt vitamiinilisiä, jotka sisältävät jodia ja minulle
      on alkanut tulla kilpirauhasen liikatoimintaa.
      Epäilen vahvasti, että vitamiinilisät ovat syynä.

      • ccxx

        Hyvinkin niin vaikka ei niissä valmisteissa ole kuin max 150 mcg, joka on hyvin pieni määrä, mutta silloin otetaankin uudet kokeet ja lasketaan lääkeannostusta jos tarpeen; kai nyt jokainen mielummin käyttää luonnonmukaista jodia kuin synteettistä lääkettä.
        Monet hoitavat vajaatoimintaa pelkällä jodilisällä.


    • EMMA.

      HEI.ONKO KUKAAN HUOMANNUT,ETTÄ VIHREÄ HELMI KLORELLA AIHEUTTAISI VUOTOJA VAIHDEVUOSIEN AIKANA.OLEN VUODOTTAMALLA HORMONIHOIDOLLA JA AINA KUN ALOITAN NIIDEN NAUTTIMISEN TÄMÄ TAPAHTUU.

    • luonnon ruokaa

      Miehelläni on vajaatoiminta. Syö luonnollista monivitamiinia, jossa on 75µg jodia eli puolet virallisesta päivittäisestä saantisuosituksesta.

      Mitään ongelmia ei ole tullut.

      Jodia saa ihan ruuastakin.

      Tosin kilppariongelmaiset EIVÄT saa käyttää erikseen jodia lisäravinteena.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kilpirauhanen.htm

      • ccxx

        No miksi miehesi sitä sitten kuitenkin käyttää?
        Oletteko asiasta eri vai samaa mieltä?


    • tieto8

      Ja tuleeko pimpistäsi kilpirauhashormoneita, minulta tulee.

    • viljat pois

      Gluteiiniviljat aiheuttaa kilpparitulehdusta.

      • Olen lukenut kyllä samaa.


    • jasmin5

      mites sitten jos kilpirauhas arvot koholla, muttei niin paljon et sais tyroxinin? vaikuttaako silloin jodi haitallisesti?

      • ccxx

        Ei. Mutta kohtuudessa kannattaa pysyä -etsi netistä muiden kokemuksia.


    • Yks vaan

      Ihmettelen tuota ketjun aloittajan ongelmaa. Kilpirauhanenhan on elpynyt ja alkanut tuottaa itse enemän tyroksiiniä. Silloin et tarvitse syödä tyroksiiniä enää noin paljon. Eli tilanne on mennyt paremmaksi.

    • Ihmettelijä

      Niin kannattaa tutkia asiaa. Voisikohan olla mahdollista, että nimenomaan tuo jodi voisikin auttaa vajaatoiminnasta kärsivää. Ei siihen kuole vaikka ottaisi niitä jodix tabletteja. Pitäisi varmaan ymmärtää mitä miten se esim thyroxin ja jodi saa aikaa. Ihan kyllä sitä tarvittavaa hormonia.

    • Yks vaan
      • kilppis

        Aloitin käyttämään Kelpiä , rauhas säryt rinnoista kaulalta hävis kokonaan.Minulla vajaatoimintaa ollut menen uusiin kokeisiin.Jännää saada tulokset, olo ollut hyvä.


    • Yks vaan

      Eiköhän tuo Jodix ole liian vahva tuote? Se on tarkoitettu hätätapauksiin radioaktiivisen laskeuman tapauksissa. Sillä kyllästetään elimistön
      jodivarastot, jolloin elimistö ei enää ota vastaan radioaktiivista jodia.

    • Naturegirl
    • jotain..

      Jodi on kilpirauhasen toiminnalle välttämätön hivenaine. Jodin saanti on tarpeen myös kaikille eläimille. Jodin puute voi aiheuttaa kilpirauhasen toiminnan häiriöitä. Jodia tarvitaan kahden hormonin, tyroksiinin ja trijodityroniinin, valmistamiseen kilpirauhasessa. Jodia tarvitaan myös kehon jokaisen solun ja elimen optimaaliseen toimintaan. Kilpirauhasen lisäksi esimerkiksi aivot, rintarauhanen, munasarjat, eturauhanen ja lisämunuaiset tarvitsevat sitä. Samoin jodia tarvitaan monien muidenkin hormonien muodostuksessa kehossa. Optimaalisena jodin saantina Suomessa pidetään vähintään 150 µg vuorokaudessa.

      Jodin puutoksen oireina on väsymystä, hitautta ja painonnousua. Pitkäaikainen puutos aiheuttaa kilpirauhasen suurentumisen eli struuman. Jodin puute etenkin raudan ja A-vitamiinin puutteellisen saannin kanssa voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa, kasvun ja kehityksen häiriöitä. Kilpirauhasen vajaatoiminta voi lapsen kehitysvaiheessa aiheuttaa vakavia kasvu- ja kehityshäiriöitä. Lievempikin puute lisää muun muassa oppimishäiriöitä lapsilla.

      Esimerkiksi Isossa-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa raskaana olevien naisten elimistön alhainen jodipitoisuus oli yhteydessä syntyvien lasten alempaan älykkyysosamäärään ja heikompiin lukuvalmiuksiin alakouluiässä. Raskausaikana jodin tarve kasvaa.


      Saatko tarpeeksi jodia?

      Jodi on tärkeässä osassa moitteettomassa rasva-aineenvaihdunnassa. Liian vähäinen jodin saanti tekee ihmisen viluiseksi ja lihomisherkäksi, jolloin paino nousee tavallista helpommin.

      Saatavissa olevasta jodista kilpirauhanen käyttää vain osan, sillä 70% jakautuu todellisuudessa muiden kudosten kesken, joita ovat maitorauhaset, silmät, vatsan limakalvot, valtimoiden seinämät, kohdunkaula ja sylkirauhaset. Liian vähäisen saannin tiedetään aiheuttavan sisäelinten ja aineenvaihdunnan toiminnallisia häiriöitä.


      Ruuasta ei saa välttämättä riittävästi jodia!
      http://www.aka.fi/fi/T/Kysytyt-kysymykset/Voiko-minulle-tulla-jodin-puutos-jos-en-lisaa-mihinkaan-ruokasuolaa-ja-valtan-kaikkea-suolaista-Nimi-Pekka-Kerttula/

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kilpirauhanen.htm

    • sdjsao

      jos vajaatoiminta johtuu jodin puutoksesta jodin saanti auttaa ihan vaikka monivitamiinipilleristäkin. muuten kai siitä on haittaa. jodia ei saa syödä edes monivitamiinipillerissä jos syö tyroxinia.

    • On apua

      TSH ei ole "mittari", vaan T4V ja T3V. Aivolisäkeperäisessä TSH on aina alle yhden, mutta "normaalissa" vajaatoiminnassa 0,5:n ja 100:n välillä (lähde: kilpirauhassairaudet-palsta). Molemmissa tapauksissa T4V voi olla viitearvoissa.

      Käytän L-Tyrosinia, vitamiineja, Zn, Se, Cu, Ca, Mg, kalaöljyt Thyroxinin lisäksi. Arvot ovat parantuneet lähtötilanteesta ilman ravintolisiä. Näin ollen ne lievittävät vajaatoimintaa. Jodivalmisteita en ole kokeillut.

    • jodia syödään
    • Lauriina1

      L-tyrosinea ei saa käyttää jos on tyroxin lääkitys eikä mitään jodivalmisteita ei edes monivitamiinia jossa on jodia. L-tyrosine vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan ilmeisesti piristävästi, mutten tiedä miksei sitä saisi käyttää tyroxin lääkityksen kanssa. koska ulkomailla sitä saatetaan tietääkseni määrätä tyroxinin lisäksi.

    • Aina jotain

      Olen sairastanut vajaatoimintaa v. -93 lähtien. Nyt alkanut tuntua oireita, esim. palan tunnetta kurkussa. Viimeisin verikoe osoitti, että alkaa olla liikatoiminnan rajoilla. Mietin, että mistähän johtuu. Eräänä päivänä tajusin, että olen syönyt viime syksystä lähtien Vitaeproota, jossa, yllätys yllätys, on leväuutetta. Elikkä vitaeproot nurkkaan, oireet helpottuu.

    • liisukkaff

      voisiko olla että olet syönyt jodia tai merilevää jossa on jodia. jodia ei kuulemma saa syödä jos on tyroxin lääkitylsellä. monissa monivitamiineissakin on toi jodi mukana.

    • itsensä.lääkäri

      Mieluummin käytän merilevälisää kuin olen jatkuvasti tyroxin lääkityksellä. Täytyy varmaan itse vähentää tyroxiinin annostusta nyt kun käytän kelpia. Lääkärit ovat tyhmiä kun eivät ensinnäkään mittaa jodiarvoja eivätkä kokeile luonnonmukaista hoitoa.

    • Jodia_kehiin

      Jos on vajaatoiminta, niin tietenkin sitä kannattaa korjata mahdollisimman pitkälle luonnollisella lääkkeellä elimerilevällä tai siitä jalostetulla jodilla (esim. Kelp-tabletit). Jos on Tyroksiini-lääkitys lisäksi, niin sen annostusta voi joutua laskemaan, kun jodi alkaa vaikuttaa. Itse asiassa jodia käyttämällä Tyroksiinista voi päästä kokonaan eroon, ja mikäs sen parempaa! Täytyy vain muistaa käydä kontrolloimassa kilpirauhasarvot säännöllisesti, jottei kilpirauhanen päädy liikatoimintaan. Eli jos käytät jodia, tarkista arvot säännöllisesti ja vähennä tarvittaessa Tyroksiinin annostusta.

    • Joditasot

      Miksi täällä ei ole kiinnostusta tutkia ihmisten joditasoja, kun jodin puutteen negatiiviset vaikutukset tiedetään hyvin?

    • EiGreipille

      Greippi ei kuulemma sovi mm. thyroxin-lääkkeiden kanssa.

      Ja tässä keskustelussa on mainittu jodi sekä merilevä. MItkähän muuta aineet ovat kiellettyjä thyroxin-lääkityksessä?

      • Puolituntinen

        Kalsiumvalmisteita ei saa ottaa samaan aikaan Thyroxinin kanssa. Farmaseutti ja Enso ovat maininneet. Vähintään puolen tunnin kuluttua saa ottaa normaalisti.


    • vajaatoimintaasairastava

      Hauska keskustelu. Itse käytän levää, vaikka sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. Ajatus oli lääkärin. Mutta totta. Levän käytön suhteen pitää olla varovainen. Eli söin kerran suuren annoksen sushia, jossa on huomattava määrä levää. Koska unohdin olla varovainen, sain ylitoiminnan oireita, jotka kestivät aikansa.
      Eli jodia on vajaatoimintaisenkin saatava. Käyttö on vain mitoitettava lääkityksen kanssa yhteen.

    • Anonyymi

      mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän uskoo lääkärin vihjailuihin ja sitä vähemmän uskoo terveyskauppojen uutisiin. 86v

      ei lääkärit halua väitellä, heillä ei ole aikaa ja ja kulutkin on konaisuudessa 6-10 euroo minuutti jos alkavat selitellä , elämänkoululaiselle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1465
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1092
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe