Äidinkielen kirjoitukset syksyllä?

tyttö tuollainen88

Kaipaisin vinkkejä miten valmistautua reilun kahden kuukauden päästä pidettäviin äidinkielen kirjoituksiin. Kurssiarvosanani ovat olleet kiitettäviä ysejä, mutta silti olen epävarma kirjoitustaitojeni suhteen. Suurin pelkoni on, etten ehdi kirjoittaa ainetta valmiiksi, sillä olen tottunut miettimään kirjoitelmiani pitkään ja hartaasti. Minun mielestäni tekstin luominen on aina prosessi, mihin minä tarvitsisin valtavasti aikaa.

Miten kannattaisi siis valmistautua äidinkieleen? Vai onko se sellainen aine, että mitään ei ole enää tässä vaiheessa tehtävissä? Olen yrittänyt lukea kirjallisuutta ja seurata sanomalehtia. Olisiko muuten kenelläkään aavistusta mikä saattaisi olla syksyn kirjoitusten teemana? Kerran oli se ruoka, keväällä tais olla viestintä ellen väärin muista... Otan erittäin mielelläni vinkkejä vastaan!

6

5859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yo06

Itse en valmistautunut siihen juuri mitenkään. Koetta edeltävänä iltana ja muistaakseni edellisenä päivänä katselin jotain kielioppijuttuja ja ohjeita erilaisten kirjoitelmien laatimiseen. Ja tupla-laudatur tuli (eli molemmista aineista).

Itsellänikin oli tapana lukioaikana käyttää paljon aikaa kirjoitusten tekemiseen kotona, ja inhosin sitä, kun koeaineet piti kirjoittaa kiireessä. Mutta kyllä se siitä. Ei yo-kokeissa tarvitse alkaa mitään 99 pisteen aineita tavoittelemaan. Kirjoitat sellaisen perusvarman 92 laudaturin aineen niin, että varmasti ehdit. En kirjoittanut mitään ihmeellistä, vaan perus lässyn lässyä yo-aineisiin, tietysti mahdollisimman laadukkaasti ulkoisten puitteiden suhteen.

Niin tai enhän tiedä, että millaista arvosanaa tavoittelet. Kyllä se kuitenkin taitaa yleensä mennä niin, että kirjoituksissa saadaan suunnilleen samoja arvosanoja kuin lukion kursseillakin. Ehkä hitusen tiukempaa voi olla hyvien arvosanojen napsailu. Jos olet kirjoittanut paljon laudatureja, voit odottaa L:llää, jos eximioita, niin E:tä jne.

Itse kirjoitin kursseilla pääosin laudatureja, mutta sekaan mahtui muutama eximia ja jopa yksi magna. Toistan vielä: älä tavoittele piste-ennätystä, vaan kirjoita perusvarma aine "ammattitaidolla". Olkoon tasosi sitten mikä hyvänsä. Veikkaanpa, että helposti käy huonosti kun alkaa riskeeraamaan.

• ......

Hei! Luitko sitten ollenkaan jotain hyvää kirjallisuutta tai seurasitko paljon mediaa, kulttuuria jne.? Itse olen aivan ylilaiska saamaton paska mitä tulee hyvään kirjallisuuteen tai Hesarin kulttuurisivuihin. Kuinka suuri paino kirjoituksissa on tällaisella yleissivistyksellä? Olen kirjoittanut lukiossa pääasiassa E:n ja L:n aineita, mut auttaako kirjotuksissa enää nää lässyn lässyn jorinat? vähän huolestuttaa.. Ei taida tätä menoo se paljon haaveiltu laudatur tulla :/

• yo06
        ...... kirjoitti:

Hei! Luitko sitten ollenkaan jotain hyvää kirjallisuutta tai seurasitko paljon mediaa, kulttuuria jne.? Itse olen aivan ylilaiska saamaton paska mitä tulee hyvään kirjallisuuteen tai Hesarin kulttuurisivuihin. Kuinka suuri paino kirjoituksissa on tällaisella yleissivistyksellä? Olen kirjoittanut lukiossa pääasiassa E:n ja L:n aineita, mut auttaako kirjotuksissa enää nää lässyn lässyn jorinat? vähän huolestuttaa.. Ei taida tätä menoo se paljon haaveiltu laudatur tulla :/

"Luitko sitten ollenkaan jotain hyvää kirjallisuutta --" Vähän.

"-- seurasitko paljon mediaa, kulttuuria jne.?" Luen tavallisesti päivittäin uutiset netistä. Mutta on aivan tuurista kiinni, sattuuko jotain uutista tarvitsemaan kirjoituksissa. Toisessa kirjoitelmassa ei juuri päässyt tietoja hyödyntämään, kun taas toisessa oli hyödyksi mm. Suomi24-keskustelujen(!) anti.

"Kuinka suuri paino kirjoituksissa on tällaisella yleissivistyksellä?" Riippuu aineen tyypistä. Otsikkoaineessahan kaikki on kiinni omista pohjatiedoistasi. Sen sijaan novellianalyysissa ei yleissivistystä paljon pääse hyödyntämään. Sanoisin, että tuskin yleissivistykseen homma tulee kaatumaan. Monenlaista ainevaihtoehtoa oli viime keväänäkin tarjolla.

• moikka!

itse pelkäsin keväällä ennen kirjoituksia myöskin sitä, miten ihmeessä ehdin kirjoittaa hyvän aineen kuudessa tunnissa...äidinkielen preliminäärissä kuitenkin huomasin, kuinka aika riitti liiankin hyvin, enkä siinä kokeessa viihtynytkään neljää tuntia enempää...molemmat oikeat yo-aineet kirjoitin vajaassa viidessä tunnissa ja arvosanaksi sain vahvan eximian!!

kannattaa opiskella pilkkusäännöt, yhdyssanat, kongruenssit ja isot alkukirjaimet yms. kielioppiasiat hyvin, jos meinaa saada hyviä arvosanoja...vaikka aine olisi loistava, mutta pilkutukset ovat päin metsää, on mahdollista saada korkeintaan C...(tai näin oma äidinkielenopeni aikoinaan kertoi...)

äidinkielestä ei kuitenkaan kannata ottaa kamalaa ylimääräistä stressitaakkaa, koska kaikkihan me suomea osaamme!!...menet vain kokeeseen, otat rennosti, valitset itseäsi kiinnostavan aiheen ja annat mielikuvituksen lentää...lopulta huomaat kasanneesi yllättävän nopeasti ensimmäisen version...siitä sitten vain toista versiota ja sitten puhtaaksi...

tsemppiä!!

• tyttö tuollainen

Kiitos hyvistä vinkeistä! Jotenkin helpottui olo ja eihän se maailma yhteen äidinkieleen kokeeseen kaadu! Pitää vaan toivoa, että olisi hyvät aiheet.

• Laudaturisti

Oma valmistautumiseni rajoittui vain ja ainoastaan siihen, mitä koulussa käytiin läpi. Lukioaikanani olin huitonut lähinnä eximian aineita höystettynä parilla magnalla ja yhdellä laudaturilla, mutta itse kirjoituksissa jaksoin sitten keskittyä ja tehdä aineen huolella loppuun asti, mikä näkyi arvosanassakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuolemanrangaistus

Mielestäni kuolemanrangaistus on väärin kaikissa tilanteissa. Vaikka joku olisi murhannut 10 ihmistä, hänen surmaaminen
      Laki ja rikos
      92
      6260
    2. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      310
      5593
    3. Riikka Purra ei estä tehomaksun käyttöönottoa

Sähkön hinnoittelua koskevan määräyksen on määrä astua voimaan vuoden 2029 alusta, Energiavirastosta kerrotaan. Määräyk
      Maailman menoa
      55
      3429
    4. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      12
      3255
    5. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      106
      2749
    6. Jos kaikki lopulta kuolevat, onko edes pahimmillakaan rikoksilla mitään väliä?

Kaikki kuolevat lopulta. Siksi ihmisten tekemillä rikoksillakaan ei lopulta ole mitään merkitystä. Joidenkin mielestä t
      Filosofia
      10
      1730
    7. Sinä olet minun forEver

Sinä olet minun sielussain, sydämessäin, huulillain, sinä olet ain, Sinä olet vieressäin, kainalossain, sylissäin, ain,
      Ikävä
      21
      1700
    8. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      18
      1614
    9. Mies joka vetäytyy osoittaa teoillaan

Ettei halua olla tekemisissä. Mies joka ei vastaa viesteihin, ei halua sua. Mies joka jättää sut epätietoisuuteen, ei
      Ikävä
      186
      1175
    10. Toksinen ja negatiivinen kansa

Samaan muottiin valetut
      Suomussalmi
      88
      985
    Aihe