Onko kenelläkään antaa hyviä linkkivinkkejä tai kirjavinkkejä erilaisista tempuista, joita koiralle voi opettaa? Olisi kivaa, jos sivulla olisi vielä kerrottu edes lyhyesti, kuinka ko. temppu opetetaan, ei vain kerrottu itse temppua.
Meillä on ihana vilkas ja nokkela 4 kk ikäinen koiranpentu, joka on jo oppinut perusjuttuja (istu, maahan, ylös, kummasta kädestä...), ja multa alkaa mielikuvitus loppua, kun koiralle pitäisi keksiä lisää aivojumppaa. Kiitos vinkeistä :)
Temppusivuja
2
287
Vastaukset
Pieni koiratemppukirja, jonka kirjoittajaa en muista. Ei siinä kyllä ollut kauhean montaa temppua ja ne muutamat on aika tunnettuja. Tai ehkä mun "vähättelyni" johtuu siitä, että mun koira osasi jo suurimman osan niistä tempuista kun sain kirjan.
Ja sitten olen lukenut yhtä englannin kielistä kirjaa, jossa oli kans pari temppua... kirjan nimi on Little dogs - training your pint-sized companion. Löysin sen Ylöjärven kirjastosta.
Temppuja voi keksiä itsekin. Tarkkailee, mitä oma koira tai muiden koira tekee. Tai saa idean jostain ihmisten liikkeestä tai esineistä. Myös esimerkiksi koiratanssivideoista (googleta (canine (musical) freestyle, heelwork to music, koiratanssi, dog dance)) löytyy liikkeitä ja temppuja. Silloin joutuu kyllä pähkäilemään, miten se opetetaan koiralle. Eikä kirjojen tai nettisivujenkaan ohjeet aina toimi kaikille koirille - ja taas pähkäillään. Temppu pitää pilkkoa osiin ja opettaa palkan avulla pienissä pätkissä. Juuri se osiin pilkkominen on, ainakin minulle, se vaikein osuus.
Tässä jotain temppuja, mutta opetusohjeita en viitsi laittaa, kun niitten kirjoittamiseen menee iäisyys eikä ne välttämättä toimikaan. Ja ohjeet ovat erilaiset isoille ja pienille koirille.
Jalkojen välistä pujottelu paikallaan seistessä ja liikkeessä.
Peruuttaminen
Piruetti molempiin suuntiin
Takajaloillaan seisominen (ei ehkä sovi kaikkien koirien fysiikalle)
Jalkojen välissä kävely
seuraaminen kummallakin puolella
Erilaisten tavaroiden tunnistaminen, etsiminen ja tuominen
Kumartaminen
Ryömiminen
Lisähaasteita saa jo ehkä sillä, että harjoittaa koiraa välillä ulkona, niin että koira oppii tottelemaan erilaisissa ympäristöissä ja häiriön alla - tätä kutsutaan yleistämiseksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831561
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88868- 8832
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56829- 53802
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58763Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html188741Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80705Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41690Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.170671