narttu vai uros?

Elina

Olemme harkinneet miesystäväni kanssa, että hankkisimme vuoden sisällä saksanpaimenkoiran pennun. Kumpi oliis teidän mielestänne parempi vaihtoehto nuorelle pariskunnalle uros vai narttu? Hyviä ja huonoja puoli molemmista kaivattaan.. :) Olemme aikeissa kouluttaa koiran kunnolla ja muutenkin touhuta paljon tulevan haukun kanssa.

8

856

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenniska

      Itsellä kokemuksia vain uroksista joten en voi eroa paljon kertoa.. Mutta, uros on suoraviivainen, asia on tai ei ole. Ei ole välimaastoa, "yritän pomottaa -> ai ei onnistu, odotetaan seuraavaa kertaa." Uroksella monesti "mieli sekaisin" jos lähistöllä juoksunen narttu, korvat katoaa ja piippailua tulee, ja näitä narttujan on melkein aina lähistöllä :D Mutta itse uroksen kannalla, vaikka niitä kokemuksia nartusta ei olekkaan :)

      • peikotar

        Hei

        Mielestäni ensimmäiseksi koiraksi narttu on vallan mainio ratkaisu. Minä en edes myisi ensimmäiseksi koiraksi urosta, koska ne ovat yleensä paljon kovempia ja hankalampia kasvattaa. Urokset tosin ovat suoraviivaisempia, niillä on joko on tai off -juttuja. Narttu vaatii enemmän kärsivällisyyttä ja huumorintajua, mutta on ensimmäisenä koirana mielestäni parempi vaihtoehto.


      • Smirrell

        Yhdyn 'Jenniskan' mietteisiin.

        Mulla on ensimmäisenä koirana sakemanniuros. Hienosti on mennyt! Jämäkkä on saanut olla, mutta kyllä tuota mussukkaa on saanut suukotella ja rapsutellakin. Ihana kaveri :)


    • Me ei ees urosta mietitty ja moni kasvattaja ei edes anna ekaks koiraks urosta. Nartun kanssa menny tosi hyvin. No täytyy sanoo ettei uroksista juurikaa oo kokemusta vielä. Ainut nartulla noi juoksut aina aiheuttaa erityisjärjestelyjä. Eikun onnea koiran etsinnässä. On nartuisakii sit kovia olemassa, mut kasvattajat kyl yleensä osaa katto sopivat koirat ostajille.

      • Sakunarttuja

        ...pitää niitä juoksuja niin monimutkaisina ja ihmeellisinä? Mulla on aina ollut narttuja, eikä niistä juoksuista ole ikinä mitään ihmeempää hankaluutta ollut. Sisällä koirat pitää juoksuhousuja - siis NE PITÄÄ niitä, eikä revi pois, koska minä pomona olen niin päättänyt. Ulkona ei kaveerata urosten kanssa. Piste.


    • ..........

      Niitäkin kun löytyy laidasta laitaan..itelläni molemmat ja jos noista kahdesta pitää vertailla niin kyllä tuo neitokainen on ollut kovempi pala purtavax..ukko on taas sitten mielin kielin "kyllä mami teen kaiken mitä haluat" vaikka pentu vielä onkin..eli jokainen vuhve on yksilöllinen..mut yleemsähhän sitä sanotaan etä nartut on helpompia..mut eikös ne laumassakin kieroilulla asemansa hommaa? Se riippuu kanssa ihmisestä et kumman kans tulee toimeen ja osaako kouluttaa...muttta onnex on nämä ihanat ihmiset (kasvattajat) olemassa jotka neuvoo ja opastaa..meillä ainakin yhteispeli pelittää mainiosti! Tsemiä uuden perheenjäsenen etsinnässä!

    • hurttia

      Oma narttu on aina ollut ihana tasainen ja varma tyttö. Se on kokonsa vuoksi ollut älyttömän ketterä ja nopea menemään ja toimimaan.
      Juoksuaikana muuttuu hivenen äksyksy ja on kipeän oloinen(pistää urokset ruotun kovalla kädellä) mutta muuten lupsakka tapaus...
      Tosin narttu on sellainnen aina ollut ettei se turhia louskuttele tai rähise, vaan on toiminnan tyttö...

      Uros taas on iso ja jykevä, ei niin ketterä.
      Vuoteiseksi asti ihana mussukka, mut vuoden jälkeen alkoi ongelmia sitten tulla ihan roppakaupalla...nartut veti nuoren ukon pään ihan sekasin, ei maistunu ruoka, ei voinu keskittyy kentällä, toiset urokset piti tilaisuuden tullen koittaa listiä, kokoajan pitää väntää kättä ja muistutella et kukas se olikaan se ketä kuunneltiin...(nyt tosin helpottanut), pallit poistettiin ja töitä on saanut tän koiran kans tehä tuplaten verrattuna narttuun...tuntuu et tällä uroksella on juoksut kokoajan ;)
      Toki kaikki on erilaisia, mut kyllä minä nartun ekaksi ottaisin.

      Nyt äijällä on ikää jo reippaat kaksi ja meno jatkuu...tän elämä on pitänyt tehdä erittäin mustavalkoiseksi ja pienenkin tilaisuuden koittaessa yrittää nostaa itteään laumassamme korkeemmalle. Silmille ei yritä tulla mut kaikenlaista muuta kivaa...
      Ja on erittäin hienoa kun tuomonen 70cm ja melkein 50kg koira päättää ruveta temppuilemaan ;)

    • m-li

      Yksi tykkää äidistä ja toinen.. Itse olen myös sillä kannalla, että narttu on parempi ensimmäiseksi koiraksi. Juoksuthan siellä pari kertaa vuodessa sotkee, mutta ainakin meillä on tytöt ihan "täyspäisiä" juoksunkin aikana. Hyviä harrastuskoiria saa molemmista. Narttu on kyllä kierompi kuin uros, ja vaatii ehkä enemmän oveluutta ja sitä huumorintajua kouluttamisessa, mutta on toisaalta yleensä laumaviettisempi ja pehmeämpi kuin uros ja siten helpompi kouluttaa. Yksilöllisiä eroja on sukupuolesta riippumatta suuntaan jos toiseenkin ja jämäkkyyttä koulutukseen vaativat sekä urokset että nartut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisiin ei ole luottamista

      Ainakaan useimpiin suurin osa hakee vain hyötyä miehistä tavalla tai toisella.
      Ikävä
      121
      3000
    2. Olet niin lähellä

      .... mutta en tiedä haluatko nähdä tai kuulla minusta. Minulla on ikävä sua, minua nuorempi nainen.
      Ikävä
      54
      2273
    3. Mies miten reagoisit jos

      satuttais näkemään sattumalta?
      Ikävä
      56
      2199
    4. Minun täytyisi lopettaa

      Kaipaaminen. Siksi kun en pysty mihinkään. Tulee vain harmia kun kaipaan. Olen niin väsynyt, ei kiinnosta mikään, enkä e
      Ikävä
      32
      2094
    5. Miksi rikkaiden pitäisi

      maksaa köyhien ja laiskojen verot, en ymmärrä tätä laskuoppia?
      Maailman menoa
      192
      1559
    6. Tänään onkin hyvä päivä

      Selata koko päivän Tinderin hunajaisia naisia. Jospa löytyy se rakkaus. Vähän kuin pelaisi hedelmäpelejä. 💘🍑🍍
      Sinkut
      61
      1449
    7. Sun kannattais nainen yrittää edes ehostaa

      ittees ja olla tyylikkäämpi. Oot kuin navettapiika. Ei millään pahalla. 😃 Mieheltä
      Ikävä
      121
      1392
    8. Kuvaile kaivattusi luonnetta

      Millaista ihmistä kaipaat?
      Ikävä
      58
      1330
    9. Muistatko? Juha Mieto täräytti Farmilla suorat sanat - Nyt hiihtäjälegenda uudelleen tosi-tv:ssä!

      Näinköhän Mietaalle käy Miina Äkkijyrkän kohtalo… Edellisellä Farmi-kaudella Mietaa teki ns. miesten töitä ahkerasti, pä
      Tv-sarjat
      8
      1143
    10. Melankolian kosketus

      Olet ihana enkä saa sinua öisinkään mielestäni; olet se nouseva aurinko joka minua valvottaa. Rintaani pakottaa ja silmi
      Ikävä
      59
      1063
    Aihe