freelancer-toimittajien koulutustaso

..?

Löytyisiköhän mistään tilastoja freelancer-toimittajien koulutustasosta? Free-listaa tutkiessa todella harva ilmoittaa mitään tutkintoa! Testasin satunnaisesti valittuja nimiä myös googlaamalla, ja neljälle kymmenestä löytyi tällä tavoin jokin tutkinto.

Totta kai toimittajajoukosta löytyy vaikka minkälaisia taustoja, mutta olisi mielenkiintoista tietää, kuinka paljon free-toimittajien tausta keskimäärin eroaa esimerkiksi aikakauslehden vakkaritoimittajien taustoista. Alaa opiskelevana olen käsittänyt, että ainakin pääkaupunkiseudulla esimerkiksi
(kirjottavaksi) kesätoimittajaksi on todella vaikeaa päästä ilman alan korkeakoulututkintoa tai muuta yleissivistävää yliopistotason koulutusta.

11

7784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyy

      tilastoa aiheesta. Freelancer-toimittajan määritelmä on sen verran hankala. Jotkut kirjoittamisen innosta kihisevät abitytöt pitävät itseään freelancer-toimittajina heti, kun saavat myytyä pari juttua johonkin Tuppukylän Jorinoihin kympillä per juttu. Jotkut kirjoittavat enemmänkin ja isommalla rahalla mutta saavat silti vain osan tuloistaan kirjoittamalla eivätkä ehkä ensisijaisesti määrittele itseään toimittajiksi.

      Monet koulutetut tai toimittajiksi parhaillaan opiskelevat ihmiset ovat sanomalehdissä kesätöissä ja talvisin tekevät opintojen lomassa samaan lehteen satunnaisesti päivän tai parin työsuhteita. Ovatko ne sitten freelancereita vai pätkätyöläisiä vai mitä?

      Minun nähdäkseni useimmilla freelancer-toimittajilla ei ole pätevää toimittajakoulutusta, sillä useimmilla toimittajilla yleensäkään ei sitä ole. Lehtiä on Suomessa tuhansia plus vielä radio- ja tv-kanavat ja verkkotoimitukset siihen päälle. Toimittajia on kymmeniä tuhansia, vähintään. Toimittajakoulutusta on vain kahdessa yliopistossa, joissa toimittajan tutkintoon tähtääviä koulutuspaikkoja joitain kymmeniä vuodessa. Nyt ei lasketa kaikkia toimittajan työtä _sivuavia_ ja sen _kaltaisia_ tutkintoja, medianomeja ym. eikä kansanopistojen toimittajalinjoja, joista aika vähän osaavia toimittajia koskaan pinnalle ponnistaa.

      Aikakauslehtijournalismin opettaja Maija Töyry Taikista (siellä on joku lyhyt akl-journalismin aikuisopetuksen linja) on sanonut, että aikakauslehtien toimittajat ovat yleensä oman erikoisalansa ammattilaisia ja ovat toimittajan työssään itseoppineita. Esim. ruokatoimittajat ovat yleensä kotitalousopettajia ja talousekspertit jotain kansantalouden maistereita tms.

      Monet toimittajat, myös sanomalehdissä, ovat tehneet sivuaineena jonkun journalistiikan appron tms. ja lukeneet pääaineena sitä, mistä nyt työkseen kirjoittavat. Hyvä tie tämäkin.

      • merkonomejako?

        Kuules suurin osa kovaa toimittajan liksaa vetävistä "toimittajista" on ei minkään koulutuksen saaneita, tai no merkonomia löytyy ja sitten ylioppilasta ja yliopistossa opiskellutta koskaan miksikään valmistumatta..
        eli se siitä TOIMITTAJIEN koulutuksesta ja päätoimittajat ovat luku erikseen jos ne on edes ylioppilaita niin johan kelpaa viisastella kuin kansakoulunopet pääkirjoituksissaan vuodesta toiseen samoja virsiä.


      • friilanssi
        merkonomejako? kirjoitti:

        Kuules suurin osa kovaa toimittajan liksaa vetävistä "toimittajista" on ei minkään koulutuksen saaneita, tai no merkonomia löytyy ja sitten ylioppilasta ja yliopistossa opiskellutta koskaan miksikään valmistumatta..
        eli se siitä TOIMITTAJIEN koulutuksesta ja päätoimittajat ovat luku erikseen jos ne on edes ylioppilaita niin johan kelpaa viisastella kuin kansakoulunopet pääkirjoituksissaan vuodesta toiseen samoja virsiä.

        Itse tuntemillani toimittajilla on kaikilla yliopisto-opintoja takanaan, mutta monilla vanhemmilla jäi aikoinaan gradu kesken, kun hommia löytyi lehdestä. En tunne ketään merkonomia, joka olisi toimittajanhommiin päässyt. Aikoinaan myös HSllä oli oma koulunsa, Sanomien toimittajakoulu, josta mm. Jari Tervo on valmistunut. Sehän lopetettiin sittemmin. Sieltä on moni alan ammattilainen tullut.

        Nykytoimittajilla, siis nuoremmilla, on kyllä loppututkinto yliopistosta, ja aika usein se ylenpi tutkinto eli maisterin paperit.

        Itse olen lisuri, ja teen muita hommia päätyökseni, mutta siinä sivussa free-hommia omalta tutkimusalaltani eri lehtiin. Varsinaista toimittajan koulutusta minulla ei siis ole, vaan olen vain alkanut aikoinaan kirjoittelemaan oman alani juttuja eri paikkoihin, ja siitä se lähti. Osan jutuistani kirjoitan nykyään englanniksi ulkomaisiin julkaisuihin ja nettisivuille.


      • mediamokke
        friilanssi kirjoitti:

        Itse tuntemillani toimittajilla on kaikilla yliopisto-opintoja takanaan, mutta monilla vanhemmilla jäi aikoinaan gradu kesken, kun hommia löytyi lehdestä. En tunne ketään merkonomia, joka olisi toimittajanhommiin päässyt. Aikoinaan myös HSllä oli oma koulunsa, Sanomien toimittajakoulu, josta mm. Jari Tervo on valmistunut. Sehän lopetettiin sittemmin. Sieltä on moni alan ammattilainen tullut.

        Nykytoimittajilla, siis nuoremmilla, on kyllä loppututkinto yliopistosta, ja aika usein se ylenpi tutkinto eli maisterin paperit.

        Itse olen lisuri, ja teen muita hommia päätyökseni, mutta siinä sivussa free-hommia omalta tutkimusalaltani eri lehtiin. Varsinaista toimittajan koulutusta minulla ei siis ole, vaan olen vain alkanut aikoinaan kirjoittelemaan oman alani juttuja eri paikkoihin, ja siitä se lähti. Osan jutuistani kirjoitan nykyään englanniksi ulkomaisiin julkaisuihin ja nettisivuille.

        ketä ylipäätään kiinnostaa toimittaminen paitsi nimenomaan toimittamista pääalanaan yliopistoissa opiskelleita, jos heitäkään.
        Kilpailu on kova, työtä ei arvosteta (paitsi ne jotka haluavat toimittajiksi ja toiset toimittajat) ja palkkaus kehno.
        Etenkin jälkimmäinen on melko juttu.
        Tulevaisuudessa suurin osa toimittajista on tyttösiä, jotka lähtivät opiskelemaan unelmaansa todeksi. Sitten isoja lehtiä lukuunottamatta suurin osa lehdistä lakkaa ilmestymästä ja tyttöset vaihtavat alaa.

        Fakta 1: ala, jonne miehet haluavat on tulevaisuuden ala. Ala, jonne naiset haluavat, tulee kärsimään.
        Fakta 2: tahtomalla tulla joksikin, mitä itseä 20 vuotta vanhemmat tekevät, ei voi koskaan tulla yhtä cooliksi kuin he ovat. 20 vuoden kuluttua silloiset nuoret haluavat tulla joksikin, jota jotkut muut tekevät. Siis muoti-ilmiöt muuttuvat ja rahavirrat niiden perässä.
        Fakta 3: koulutus on uskonto.


      • ehkä sa,maa
        friilanssi kirjoitti:

        Itse tuntemillani toimittajilla on kaikilla yliopisto-opintoja takanaan, mutta monilla vanhemmilla jäi aikoinaan gradu kesken, kun hommia löytyi lehdestä. En tunne ketään merkonomia, joka olisi toimittajanhommiin päässyt. Aikoinaan myös HSllä oli oma koulunsa, Sanomien toimittajakoulu, josta mm. Jari Tervo on valmistunut. Sehän lopetettiin sittemmin. Sieltä on moni alan ammattilainen tullut.

        Nykytoimittajilla, siis nuoremmilla, on kyllä loppututkinto yliopistosta, ja aika usein se ylenpi tutkinto eli maisterin paperit.

        Itse olen lisuri, ja teen muita hommia päätyökseni, mutta siinä sivussa free-hommia omalta tutkimusalaltani eri lehtiin. Varsinaista toimittajan koulutusta minulla ei siis ole, vaan olen vain alkanut aikoinaan kirjoittelemaan oman alani juttuja eri paikkoihin, ja siitä se lähti. Osan jutuistani kirjoitan nykyään englanniksi ulkomaisiin julkaisuihin ja nettisivuille.

        voitko kertoa millaisia palkkioita saat?


      • kortsu rulaa
        mediamokke kirjoitti:

        ketä ylipäätään kiinnostaa toimittaminen paitsi nimenomaan toimittamista pääalanaan yliopistoissa opiskelleita, jos heitäkään.
        Kilpailu on kova, työtä ei arvosteta (paitsi ne jotka haluavat toimittajiksi ja toiset toimittajat) ja palkkaus kehno.
        Etenkin jälkimmäinen on melko juttu.
        Tulevaisuudessa suurin osa toimittajista on tyttösiä, jotka lähtivät opiskelemaan unelmaansa todeksi. Sitten isoja lehtiä lukuunottamatta suurin osa lehdistä lakkaa ilmestymästä ja tyttöset vaihtavat alaa.

        Fakta 1: ala, jonne miehet haluavat on tulevaisuuden ala. Ala, jonne naiset haluavat, tulee kärsimään.
        Fakta 2: tahtomalla tulla joksikin, mitä itseä 20 vuotta vanhemmat tekevät, ei voi koskaan tulla yhtä cooliksi kuin he ovat. 20 vuoden kuluttua silloiset nuoret haluavat tulla joksikin, jota jotkut muut tekevät. Siis muoti-ilmiöt muuttuvat ja rahavirrat niiden perässä.
        Fakta 3: koulutus on uskonto.

        Mielenkiintoinen puheenvuoro mediammokelta.

        Voin vain sanoa sen että että aikoinaan tienasi, nyt ei. Tyttöset ja sukulaiset rulaa, ja munaa ei ole missään. Maksullinen media tulee kuolemaan suomessa, ulkolaiset uutispalvelut ja mainiot mielipide blogit tulevat korvaamaan sisäsiittoisten keskiverto suomalaisjournojen jälkeläisten tuotokset.


      • friilanssi
        mediamokke kirjoitti:

        ketä ylipäätään kiinnostaa toimittaminen paitsi nimenomaan toimittamista pääalanaan yliopistoissa opiskelleita, jos heitäkään.
        Kilpailu on kova, työtä ei arvosteta (paitsi ne jotka haluavat toimittajiksi ja toiset toimittajat) ja palkkaus kehno.
        Etenkin jälkimmäinen on melko juttu.
        Tulevaisuudessa suurin osa toimittajista on tyttösiä, jotka lähtivät opiskelemaan unelmaansa todeksi. Sitten isoja lehtiä lukuunottamatta suurin osa lehdistä lakkaa ilmestymästä ja tyttöset vaihtavat alaa.

        Fakta 1: ala, jonne miehet haluavat on tulevaisuuden ala. Ala, jonne naiset haluavat, tulee kärsimään.
        Fakta 2: tahtomalla tulla joksikin, mitä itseä 20 vuotta vanhemmat tekevät, ei voi koskaan tulla yhtä cooliksi kuin he ovat. 20 vuoden kuluttua silloiset nuoret haluavat tulla joksikin, jota jotkut muut tekevät. Siis muoti-ilmiöt muuttuvat ja rahavirrat niiden perässä.
        Fakta 3: koulutus on uskonto.

        Näkyy kiinnostavan jumalatonta kasaa ihmisiä. Sitäpaitsi, nettipalstojenkin toimittaminen ja sinne rahasta kirjoittaminen on toimittajan työtä. Siinä mielessä, alalla kyllä riittää töitä niille yliopistosta tuleville, mutta joka ikisen niemennokan AMKn medianomeille valitettavasti ei.

        Niin, ja jos joku valitsee ammattinsa sen perusteella, mikä mahdollisesti on 20 vuoden kuluttua cool, niin sääliksipä käy. Toimittajan työ on hemmetin kivaa ja vaihtelevaa työtä, siksipä sitä itsekin olen tehnyt.


      • friilanssi
        ehkä sa,maa kirjoitti:

        voitko kertoa millaisia palkkioita saat?

        Palkkioni vaihtelevat paljon, koska kirjoitan aika paljon kulttuuripuolen lehtiin, jotka tunnetusti maksavat pienimpiä palkkioita. Joiltakin yrityslehdiltä taas olen saanut todella hyvät rahat. Suosituspalkkiot löydät netistä, www.journalistiliitto.fi. Siltä pohjalta kannattaa pyytää siinä vaiheessa, kun kokemusta ja koulutusta on jonkin verran.


      • mediamokke
        kortsu rulaa kirjoitti:

        Mielenkiintoinen puheenvuoro mediammokelta.

        Voin vain sanoa sen että että aikoinaan tienasi, nyt ei. Tyttöset ja sukulaiset rulaa, ja munaa ei ole missään. Maksullinen media tulee kuolemaan suomessa, ulkolaiset uutispalvelut ja mainiot mielipide blogit tulevat korvaamaan sisäsiittoisten keskiverto suomalaisjournojen jälkeläisten tuotokset.

        Se juuri on huonoa, että jos ala haalii sitä massaa, joka haluaa tehdä työtä, kun se näyttää kivalta, niin työn taso laskee.
        Lehdet sun muut eivät enää kiinnosta.
        Tämä tietenkin haittaa vain tätä massa-ainesta.
        Tosigurut päättävät itse mikä on fiksua ja alkavat tehdä sitä tyhjästä. Aikanaan perustivat ensimmäiset sanomalehdet. Sitten televisioasemat.
        Veikkaan, että seuraava mediajuttu tulee olemaan hienojen rakennusten rakentaminen. Siis rakennukset ovat viestintää siinä missä lehdetkin. Nythän on jo lähes vuosisata rakennettu rumia kerrostaloja yms.
        Onhan rakennus paljon pitkäkestoisempi viestintäformaatti kuin joku männystä jalostettu huonolaatuinen sanomalehtipaperi, joka heitetään pois eikä muisteta mitään


      • nap
        ehkä sa,maa kirjoitti:

        voitko kertoa millaisia palkkioita saat?

        Iltapäivälehdiltä voi ottaa aukeaman jutusta noin 300.
        Jos aukeama on viikonloppuliitteessä, hinnan voi tuplata.
        Aikakauslehdet maksavat paremmin. Kuvalehdiltä voi surutta veloittaa ainakin 500 aukeaman jutusta.

        Jos tosi huonosti menee, Vihreä Lanka voi maksaa pikkujutusta 20 euroa.

        Nämä ovat ihan pelkkiä arvioita kuullun ja kokeillun perusteella. Todellisia taksojahan kun ei ole olemassa.


    • med

      Joillakin on tiedottajan, toimittajan, ym. media-alan koulutus, mutta yleensä he hakeutuvat paremmille palkoille kunnon firmoihin. Pelkästään freelancerina itseään työllistävät kirjoittavat yleensä omalta alaltaan, esim. kulttuuri jne. satunnaisesti ja tarjoavat minne milloinkin juttujaan. Moni on "oman alansa" töissä ja tekee freelance toimittajan hommia sivutyönä. Näin olen kuullut/ottanut selvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2472
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      73
      1102
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe