eikö

työnhakija

55v saa etsiä töitä?Pidetään jo höperönä kun haluaa töihin mutta pakkohan on vielä hakea milläs sitä elää!
Eri asia pääseekö minnekkään mutta työnhakija pitää olla.

23

1124

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Salli

Otan osaa, työnhakija! Itselleni suurin painajainen olisi, jos vielä tässä iässä joutuisin työttömäksi, koska TIEDÄN, etten saisi töitä. Lamasta lähtien yli 45-vuotiaat on luokiteltu raakeiksi, jotka eivät kelpaa työelämään kuin poikkeustapauksissa, eivät sittenkään, vaikka olisivat kuinka ahkeria ja ammattitaitoisia.

Ehkä muutaman vuoden päästä päivä paistaa risukasaankin, kun suuret ikäluokat ovat jääneet eläkkeelle ja se paljon mainostettu työvoimapula iskee. (En tosin usko siihen hetkeäkään - työllistäisivät ensin ne 200 000, jotka nyt roikkuvat kortistossa ja puhuisivat työvoimapulasta vasta sitten.)

• miten Voikkaan tehtaan työntekijöistä suurin osa siirtyi n.400 ilmeisesti työttömyys tai ennenaikaiselle eläkkeelle ja todennäköisesti ei työelämään enää palaa. Muutama sata sai muualta töitä ja taisi olla 400, jotka joutuivat työttömyys kortistoon. Ei hyvältä näytä tälläinen kehitys ja yli 50v ovat varmaan ne, jotka muodostivat eläkeläis ryhmän. Tietenkin on hyvä se, että jollainen turva ihmisille kuitenkin järjesty, vaikka eläke muodossa.

• Mettäläinen kirjoitti:

miten Voikkaan tehtaan työntekijöistä suurin osa siirtyi n.400 ilmeisesti työttömyys tai ennenaikaiselle eläkkeelle ja todennäköisesti ei työelämään enää palaa. Muutama sata sai muualta töitä ja taisi olla 400, jotka joutuivat työttömyys kortistoon. Ei hyvältä näytä tälläinen kehitys ja yli 50v ovat varmaan ne, jotka muodostivat eläkeläis ryhmän. Tietenkin on hyvä se, että jollainen turva ihmisille kuitenkin järjesty, vaikka eläke muodossa.

Ei taida näin paljon olla irtisanottuja, kun tiedotusvälineet tahtovat antaa eri lukuja, mutta n. lähes 600 työntekijästä taitaa olla kyse.

• rattoisaa!

Talous ei voi olla työnhaun TODELLINEN peruste 55:lla!
      Kun elelee omien tarpeitten mukaan ilman näyttämisen paineita niin työttömyyskorvaukset riittävät hyvin.
      Testasin itse v53:sta aloittaen.
      Tuossa vaiheessa talous on kunnossa jos on tullakseen!

Työttömän etuoikeuksia.
      Paitsi tietenkin ajankäytöstään päättäminen yleensäkin niin varsinkin matkustelun vapaus!

Ei tarvitse neuvotella lomistaan kenenkään kanssa.
      Päättää itse ajankohdan ja keston ja ilmoittaa työkkäriin ja kassaan ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
      Kuka palkkatyöläinen pystyy toimimaan näin?

Itse hyödynsin myös mahdollisuuden olla 3:n kk:n jaksoja työnhakijana EU-alueella.
      Olimme Espanjassa. Vaimo otti 'rokulia' tärkeästä osa-aikakassan työstään.
      Pieni palkka > vähän ansion menetystä!

Mielestäni 55 jengin olisi syytä ajatella hupenemassa olevia elinvuosiaan ja löytää niihin muuta sisältöä kuin työ.

Ei se eläminen ole mikään ongelma!
      Asenne saattaa olla, varsinkin luopuminen oman korvaamattomuuden mielikuvasta!
      Hautausmaat ovat täynnä korvaamattomia ihmisiä!

• Loistava.polku

Entäs jos työttömällä on vielä lapsetkin elätettävänä. Eikä ole vaimoa.

Eikä ainakaan Helsingin vuokria työttömyyskorvauksella maksella - hyvä kun edes palkka riittää - saati lisäksi Espanjan-matkoja.

Kukas töissä kävisi jos ei tarvitsisi.

• rattoisaa!
        Loistava.polku kirjoitti:

Entäs jos työttömällä on vielä lapsetkin elätettävänä. Eikä ole vaimoa.

Eikä ainakaan Helsingin vuokria työttömyyskorvauksella maksella - hyvä kun edes palkka riittää - saati lisäksi Espanjan-matkoja.

Kukas töissä kävisi jos ei tarvitsisi.

Aloittaja ilmoitti iäkseen 55v.
        Saattaa tietenkin olla alle 18v lapsia mutta taitaa olla harvinaisempaa.

Asuinpaikka on valintakysymys.
        Helsingistä on helppo muuttaa pois. Sinne on vaikeampi päästä.

Eräs tuttavani möi jostain sieltä kerrostalokaksion.
        Osti rahoilla Kaakkois-Suomalaisesta kaupungista valmiin omakotitalon puutarhatontteineen ja kertoi vielä parin vuoden lämmityskustannusten jääneen jäljelle.

Espanjan työnhaku.
        Halpislentoja löytyy.

Autolla meno kannattaa jo kahdella ihmisellä.
        Siellä on eläminen vieläkin jonkin verran halvempaa joka 3:n kk:n aikana jo tuntuukin!

Työssäkäynnin tarve?
        Osa ihmisistä roikkuu epätoivon vimmalla työn syrjässä kiinni viime tippaan ilman taloudellisia perusteita!
        Mielestäni kyllä 55 jengi joutaisi hyvin pätkätöihin > kortistoon > putkeen > työttömyyseläkkeelle.

50:setkin ehtisivät tarvitessaan kohentamaan "vetäytymisehtojaan" viimeisen 5:n vuoden aikana.

Hieman ruokakuntakohtaista suunnittelua kehiin!

• Tunnen monta yli 50. joiden on pakko hakea töitä, kun ansiosidonnainen loppuu ja putoaa päivärahoille.
        Ei kaikilla ole ollut mahdollisuutta kerätä omaisuutta,asuvat vuokralla, saattaa olla velkoja tms.

Riittääkö pelkkä työttömyyskorvaus matkusteluun? Tuskinpa.

Itselläni kävi tuuri, että sain 53v. vakipaikan, joten tsemppiä muillekkin työtä haluaville.

• siinä vaiheessa,kun jäitte eläkkeelle 53-vee.??

Itse olen -54,ollut monta vuotta pois työelämästä, mutta vielä otan kahden nuorimman opiskelusta "osavastuun". He kesä- ja viikonlopputöillä hoitavat osan ja minä mahdollisuuksien mukaan lopúista opiskelun kustannuksista.
        Opintovelkaa vain jos on aivan 'viimeinen pakko'.

Onneksi on jonkinverran realisoitavaa omaisuutta, jolla voi ylimääräisiä hankintoja rahoittaa ja sen mielelläni heidän eteensä teen.

Nykyisellä tulotasolla emme pystyisi avittamaan heitä ja itse olemme heidät halunneet maailmaan saattaa, niin tottakai myös niin pitkälle kuin mahdollista, myös heidän tukenaan olemme ja tasoitamme tietä.

• rattoisaa!
        emw34 kirjoitti:

siinä vaiheessa,kun jäitte eläkkeelle 53-vee.??

Itse olen -54,ollut monta vuotta pois työelämästä, mutta vielä otan kahden nuorimman opiskelusta "osavastuun". He kesä- ja viikonlopputöillä hoitavat osan ja minä mahdollisuuksien mukaan lopúista opiskelun kustannuksista.
        Opintovelkaa vain jos on aivan 'viimeinen pakko'.

Onneksi on jonkinverran realisoitavaa omaisuutta, jolla voi ylimääräisiä hankintoja rahoittaa ja sen mielelläni heidän eteensä teen.

Nykyisellä tulotasolla emme pystyisi avittamaan heitä ja itse olemme heidät halunneet maailmaan saattaa, niin tottakai myös niin pitkälle kuin mahdollista, myös heidän tukenaan olemme ja tasoitamme tietä.

Tyttö, silloin 24v, poika 22v. Molemmat opiskelemassa Helsingissä.
        Toinen yliopistossa, toinen Otaniemessä.

Penskat rahoittivat itse opintonsa sivutöillä myös tuon jälkeenkin.
        Oppivat arvostamaan työtä ja rahaa!

Sen jälkeen olemme satunnaisesti sponssanneet heitä.
        Viihde-elektroniikkaa, matkoja, rahaa.
        Siis ei puutteeseen vaan ylimääräistä.
        Noin 34000E.

Täsmennys: En päässyt 53v eläkkeelle vaan työttömäksi.
        Vaimolla työpaikka marketin osa-aikaisena kassana minun 55-ikääni saakka.
        Tuon välin tein työpätkiä.

Emme mekään nykyisillä tuloilla pystyisi sponssaamaan. Kaikki menee matkustamiseen.

"Varmuusvaranto" on asunnoissa ja pörssissä.

• pakko olla työnhakija
        rattoisaa! kirjoitti:

Noin 34000E.

Emme mekään nykyisillä tuloilla pystyisi sponssaamaan. Kaikki menee matkustamiseen.

oma valinta olla työtön vaikka olis varoja sillä päivärahat loppuu jos tulee karenssia!Pitäs ottaa vaikka provikkatyö ja siitä ei tiedä millon rahaa saa eli ei se ole oma valinta sillä työkkäri painostaa kun on työnhakija!

• rattoisaa!
        pakko olla työnhakija kirjoitti:

oma valinta olla työtön vaikka olis varoja sillä päivärahat loppuu jos tulee karenssia!Pitäs ottaa vaikka provikkatyö ja siitä ei tiedä millon rahaa saa eli ei se ole oma valinta sillä työkkäri painostaa kun on työnhakija!

Tilanne 50 vaiheessa riippuu aikaisemmin tehdyistä valinnoista!

Pakko olla työnhakijana. Totta kai!
        Itse jatkoin 500pv:n riittävyyttä jättämällä välillä osan nostamatta.

Karenssia. Tietenkin jos kieltäytyy osoitetusta työstä!
        Minulle ei 7:n vuoden aikana tullut yhtään työhönosoitusta. Itse hankin jonkin verran pätkiä.

Työkkäri painostaa. Ei painostanut ainakaan minua. Olin "aktiivinen" työnhakija.

Kohtuulliset kulutustottumukset aiempina vuosina turvaavat kaikille normaalia palkkatyötä tehneille valinnanvapauden 50 vaiheessa!
        Tietenkin edellytyksellä ettei ole pakottavaa tarvetta "pullistelukulutukseen" naapureille näyttämisen vuoksi!

• ei pullistelija
        rattoisaa! kirjoitti:

Tilanne 50 vaiheessa riippuu aikaisemmin tehdyistä valinnoista!

Pakko olla työnhakijana. Totta kai!
        Itse jatkoin 500pv:n riittävyyttä jättämällä välillä osan nostamatta.

Karenssia. Tietenkin jos kieltäytyy osoitetusta työstä!
        Minulle ei 7:n vuoden aikana tullut yhtään työhönosoitusta. Itse hankin jonkin verran pätkiä.

Työkkäri painostaa. Ei painostanut ainakaan minua. Olin "aktiivinen" työnhakija.

Kohtuulliset kulutustottumukset aiempina vuosina turvaavat kaikille normaalia palkkatyötä tehneille valinnanvapauden 50 vaiheessa!
        Tietenkin edellytyksellä ettei ole pakottavaa tarvetta "pullistelukulutukseen" naapureille näyttämisen vuoksi!

mitä pidät pullisteluna? Sitäkö, että haluaa käydä joskus elokuvissa,ehkä joskus syömässä ulkona, ostaa vaatteita muualtakin kuin kirpparilta, käydä joskus kampaajalla jne.

Aiempien vuosien minimipalkkaansiot on menneet elämiseen;vuokraan, ruokaan , lasten tarpeisiin, ihan normaaliin elämiseen.Niillä tuloilla ei käyty ulkomailla eikä osteltu "pullistelukulutusvehkeitä". Säästöjä ei ole päässyt kertymään,joten se siitä valinnanvapaudesta.

• rattoisaa! kirjoitti:

Noin 34000E.

vastauksesta.

Meilläkin lasten (20/22v.) oma valinta on pyrkiä välttämään opintolainaa ja ja rahoittaa opiskelunsa itse, vaikka olen kyllä useasti sanonut, että voisivat keskittyä pelkästään kouluun ja hoitaisin siitä aiheutuneet kustannukset.
        Eivät kuitenkaan ole halunneet sitä "hyväksikäyttää" s.o. vanhempiaan, vaan "elävät omillaan".

Autot ja siitä aiheutuneet maksut olen huolehtinut, koska niin on parempi mahdollisuus hankkia/ ottaa vastaan töitä, sillä usein nuorten työ on melko sirpaleista työajat hankalia, jopa mahdottomuus muuten hoitaa.

ps.itse tyydyn aina meidän "halvimpaan" ajopeliin, sillä lasten turvallisuuden vuoksi ja luotettavuuden takia se on järkevin valinta.

• pitkitystä
        emw34 kirjoitti:

vastauksesta.

Meilläkin lasten (20/22v.) oma valinta on pyrkiä välttämään opintolainaa ja ja rahoittaa opiskelunsa itse, vaikka olen kyllä useasti sanonut, että voisivat keskittyä pelkästään kouluun ja hoitaisin siitä aiheutuneet kustannukset.
        Eivät kuitenkaan ole halunneet sitä "hyväksikäyttää" s.o. vanhempiaan, vaan "elävät omillaan".

Autot ja siitä aiheutuneet maksut olen huolehtinut, koska niin on parempi mahdollisuus hankkia/ ottaa vastaan töitä, sillä usein nuorten työ on melko sirpaleista työajat hankalia, jopa mahdottomuus muuten hoitaa.

ps.itse tyydyn aina meidän "halvimpaan" ajopeliin, sillä lasten turvallisuuden vuoksi ja luotettavuuden takia se on järkevin valinta.

nosta ansiosidonnaista välillä miten on työhaun kanssa,pitääkö siitä ilmottaa työnvälitykseen,siis miten tämä toimii.

• Salli
        rattoisaa! kirjoitti:

Aloittaja ilmoitti iäkseen 55v.
        Saattaa tietenkin olla alle 18v lapsia mutta taitaa olla harvinaisempaa.

Asuinpaikka on valintakysymys.
        Helsingistä on helppo muuttaa pois. Sinne on vaikeampi päästä.

Eräs tuttavani möi jostain sieltä kerrostalokaksion.
        Osti rahoilla Kaakkois-Suomalaisesta kaupungista valmiin omakotitalon puutarhatontteineen ja kertoi vielä parin vuoden lämmityskustannusten jääneen jäljelle.

Espanjan työnhaku.
        Halpislentoja löytyy.

Autolla meno kannattaa jo kahdella ihmisellä.
        Siellä on eläminen vieläkin jonkin verran halvempaa joka 3:n kk:n aikana jo tuntuukin!

Työssäkäynnin tarve?
        Osa ihmisistä roikkuu epätoivon vimmalla työn syrjässä kiinni viime tippaan ilman taloudellisia perusteita!
        Mielestäni kyllä 55 jengi joutaisi hyvin pätkätöihin > kortistoon > putkeen > työttömyyseläkkeelle.

50:setkin ehtisivät tarvitessaan kohentamaan "vetäytymisehtojaan" viimeisen 5:n vuoden aikana.

Hieman ruokakuntakohtaista suunnittelua kehiin!

Ei tietenkään Helsingissä pakko ole asua, mutta jos töitä yrittää hakea, täällä on kuitenkin parhaat mahdollisuudet. Jos on asunut pääkaupunkiseudulla suurimman osan elämästään, kaikki tuttavat ovat täällä. Suurehkossa kaupungissa on myös parhaat mahdollisuudet sen lisääntyneen vapaa-ajan viettämiseen, kulttuuritarjonta esimerkiksi ihan omaa luokkaansa (tosin työttömänä ei ole varaa harrastaa niin paljon kuin haluaisi).

Työttömyyseläke on lopetettu. 55-vuotiaat eivät sitä enää saa, muistaakseni se lakkautettiin niin, että sitä eivät enää saa tänä vuonna alle 60-vuotiaat (siis tähän vuoteen asti voimassa, ja maksetaan vain yli 60-vuotiaille). Ikärajat voivat olla väärät, mutta sen tiedän ihan varmasti, että uusia työttömyyseläkkeitä ei enää (ensi vuonna?) saa.

"Vailla taloudellisia perusteita"? No, jos on ikänsä ollut hyväpalkkaisissa töissä ja saanut jonkin verran säästöön pahan päivän varalle tai vaikka perinyt omaisuutta, niitä ei ehkä olekaan. Sen verran kuitenkin palkkatilastoja tunnen, että tiedän suurimmalla osalla työntekijöistä olevan niin pienet palkat, että niistä ei säästöjä jää. Eläkekin pienenee neljä prosenttia jokaisesta vuodesta, jonka aikaistaa eläkkeelle jäämistään.

Missähän niitä "vetäytymisehtoja" oikein pääsee sopimaan? Taitavat nämä optiot ja kultaiset kädenpuristukset olla vain kourallisella huippujohtajia, ei tavallinen duunari sellaisista pääse nauttimaan. Meidän ehtomme sanelevat Suomen lait ja työehtosopimukset.

Eivät ne kaikki ole omia valintoja, kyllä useimmilla työssä pitää taloudellinen pakko.

• rattoisaa!
        pitkitystä kirjoitti:

nosta ansiosidonnaista välillä miten on työhaun kanssa,pitääkö siitä ilmottaa työnvälitykseen,siis miten tämä toimii.

Itse jatkoin 500pv:n kalenteriaikakestoa ilmoittamalla työkkäriin etten ole työmarkkinoiden käytettävissä tietyllä aikavälillä.

Kassan työtöntyötön lapuun jätin sen välin merkkaamatta ja ilmoitin syyn.

Kukaan ei kysynyt perään!

• rattoisaa!
        ei pullistelija kirjoitti:

mitä pidät pullisteluna? Sitäkö, että haluaa käydä joskus elokuvissa,ehkä joskus syömässä ulkona, ostaa vaatteita muualtakin kuin kirpparilta, käydä joskus kampaajalla jne.

Aiempien vuosien minimipalkkaansiot on menneet elämiseen;vuokraan, ruokaan , lasten tarpeisiin, ihan normaaliin elämiseen.Niillä tuloilla ei käyty ulkomailla eikä osteltu "pullistelukulutusvehkeitä". Säästöjä ei ole päässyt kertymään,joten se siitä valinnanvapaudesta.

Päätökset jotka perustuvat muuhun kuin omaan tarpeeseen ovat mielestäni pullistelua.
        Syntyy pienistä päivittäisistä ratkaisuista.

On yleistä ajatella mitä kuvitellaan toisten ajattelevan minusta.
        Vaikuttaa valintoihin vaatetuksessa, vapaa-ajan vietossa, kestokulutushyödykkeissä. Tyypillisimpänä auto. ym.

Penskat opetetaan samaan. Ei meidän pojalle kelpaa kuin Nike-malliin.

Meillä muija oli 70-luvulla lasten kanssa kotona saamatta mistään markkaakaan. Meni sitten kaupan kassalle osa-aikaiseksi. Alkuun 4h/ilta, myöhemmin 6h. Nykyinen nettoeläke hieman yli 700E/kk.
        Itse olin kohtuullisesti ansaitseva metallin sekatyöläinen. Perheemme tulot olivat kai lähellä työläisperheen keskiarvoa.
        Nykyinen työttömyyseläkkeeni on niukka mutta toki suurempi kuin muijalla.

Emme koe pihistäneemme mistään mutta tietenkin olemme harkinneet rahankäyttömme.
        Päätökset olemme tehneet omien tarpeidemme perusteella. Emme toisten ihmisten aivoilla.

Matkustaminen on ollut heikkoutemme. Siihen ovat kuluneet kaikki lomamme rakennusvuotta lukuun ottamatta.
        Vaatetuksessa olemme panostaneet laatuun ehkä muodin kustannuksella. Talvipalttoon uusimisten asemesta muijalle on kelvannut 80-luvun alussa teetätetty urossaaganahka minkkiturkki esim.
        On sillä myös pitkä punakettu ja lyhyt supi.
        Ripustettavaa rihkamaa mielestään tarpeeksi.

Autoa olen vaihtanut noin 15-vuoden välein jne.

Työssäkäynnin lopetuspäätöksen teimme itse koska olimme niin suunnitelleet ja katsoimme että meillä oli siihen mahdollisuus ja halu nauttia sen suomasta valintojen vapaudesta.

Tietysti joku pitää sitä pihistelynä ettemme ole ihmeemmin viihtyneet kapakoissa. Tupakoinnin lopetin lasten terveyden vuoksi 25-vuotta sitten.
        Rakentamisen jälkeen, velat niskassa, keitin vuosikaudet pontikkaa ja tein uuteolutta. Autohuollot ja korjaukset tein itse koska ajatuskin niistä maksamisesta tuntui hullulta. Jne.

Ehkä olemme "elämäntapaintiaaneja"?
        Pidän ruuan laitosta joten esimerkiksi 3kk:n työnhakureisulla Espanjassa kävimme kahtena päivänä ulkona syömässä päivän menuun. Maksaa nykyään 7 - 8E/hlö.
        Takaliddlessä 0,7l vodka 3,11E, olutta saa jatkuvasti alle 20s/tölkki jne.

Jos sitten juolahtaa mieleen lähteä parille viikon risteilylle Karibialle tai pariksi viikoksi Mexicoon tai Azoreille tai Kap Verdelle tai Veronan oopperafestareille niin sitten lähdetään tarvitsematta ryhtyä laskemaan euroja.

Tämä on meidän valintamme ja toteutettu pienehköillä tuloilla ilman perintöjä tai lottovoittoja.

Siis uskallan kokemuksestani väittää että harkitsemalla tänään päivittäistä kulutusta kuka tahansa palkkatyön tekijä, puutetta kärsimättä, pystyy suunnittelemaan viimeiset vuosikymmenensä (toivottavsti jäljellä, ensimmäinen kymppi vasta täyttymässä)halujensa mukaan, kohtuullisuuden puitteissa!

• Dipl.insinööri
        rattoisaa! kirjoitti:

Päätökset jotka perustuvat muuhun kuin omaan tarpeeseen ovat mielestäni pullistelua.
        Syntyy pienistä päivittäisistä ratkaisuista.

On yleistä ajatella mitä kuvitellaan toisten ajattelevan minusta.
        Vaikuttaa valintoihin vaatetuksessa, vapaa-ajan vietossa, kestokulutushyödykkeissä. Tyypillisimpänä auto. ym.

Penskat opetetaan samaan. Ei meidän pojalle kelpaa kuin Nike-malliin.

Meillä muija oli 70-luvulla lasten kanssa kotona saamatta mistään markkaakaan. Meni sitten kaupan kassalle osa-aikaiseksi. Alkuun 4h/ilta, myöhemmin 6h. Nykyinen nettoeläke hieman yli 700E/kk.
        Itse olin kohtuullisesti ansaitseva metallin sekatyöläinen. Perheemme tulot olivat kai lähellä työläisperheen keskiarvoa.
        Nykyinen työttömyyseläkkeeni on niukka mutta toki suurempi kuin muijalla.

Emme koe pihistäneemme mistään mutta tietenkin olemme harkinneet rahankäyttömme.
        Päätökset olemme tehneet omien tarpeidemme perusteella. Emme toisten ihmisten aivoilla.

Matkustaminen on ollut heikkoutemme. Siihen ovat kuluneet kaikki lomamme rakennusvuotta lukuun ottamatta.
        Vaatetuksessa olemme panostaneet laatuun ehkä muodin kustannuksella. Talvipalttoon uusimisten asemesta muijalle on kelvannut 80-luvun alussa teetätetty urossaaganahka minkkiturkki esim.
        On sillä myös pitkä punakettu ja lyhyt supi.
        Ripustettavaa rihkamaa mielestään tarpeeksi.

Autoa olen vaihtanut noin 15-vuoden välein jne.

Työssäkäynnin lopetuspäätöksen teimme itse koska olimme niin suunnitelleet ja katsoimme että meillä oli siihen mahdollisuus ja halu nauttia sen suomasta valintojen vapaudesta.

Tietysti joku pitää sitä pihistelynä ettemme ole ihmeemmin viihtyneet kapakoissa. Tupakoinnin lopetin lasten terveyden vuoksi 25-vuotta sitten.
        Rakentamisen jälkeen, velat niskassa, keitin vuosikaudet pontikkaa ja tein uuteolutta. Autohuollot ja korjaukset tein itse koska ajatuskin niistä maksamisesta tuntui hullulta. Jne.

Ehkä olemme "elämäntapaintiaaneja"?
        Pidän ruuan laitosta joten esimerkiksi 3kk:n työnhakureisulla Espanjassa kävimme kahtena päivänä ulkona syömässä päivän menuun. Maksaa nykyään 7 - 8E/hlö.
        Takaliddlessä 0,7l vodka 3,11E, olutta saa jatkuvasti alle 20s/tölkki jne.

Jos sitten juolahtaa mieleen lähteä parille viikon risteilylle Karibialle tai pariksi viikoksi Mexicoon tai Azoreille tai Kap Verdelle tai Veronan oopperafestareille niin sitten lähdetään tarvitsematta ryhtyä laskemaan euroja.

Tämä on meidän valintamme ja toteutettu pienehköillä tuloilla ilman perintöjä tai lottovoittoja.

Siis uskallan kokemuksestani väittää että harkitsemalla tänään päivittäistä kulutusta kuka tahansa palkkatyön tekijä, puutetta kärsimättä, pystyy suunnittelemaan viimeiset vuosikymmenensä (toivottavsti jäljellä, ensimmäinen kymppi vasta täyttymässä)halujensa mukaan, kohtuullisuuden puitteissa!

silmääni nuo sinun aikaisemmat kommenttisi: nykyinen varanto asunnoissa ja pörssissä. Mikähän mahtoi olla kohtuullisesti ansaitsevan metallin sekatyöläisen keskipalkka?

• rattoisaa!
        Dipl.insinööri kirjoitti:

silmääni nuo sinun aikaisemmat kommenttisi: nykyinen varanto asunnoissa ja pörssissä. Mikähän mahtoi olla kohtuullisesti ansaitsevan metallin sekatyöläisen keskipalkka?

Inhottava kysymys sinänsä.

Vakuutusyhtiön TYÖTTÖMYYSeläkelaskelman perustana oleva, ensimmäisen työpaikan palkka vuosilta 1969 - 72 oli 3346,85E/kk.
        Se oli köyhää aikaa. Nykyään ovat asiat paljon paremmin.

Kyllä tietysti tuon jälkeen ansiot nousivatkin mutta viimeiset työttömyyvuodet vähemmän eläke%-kertymää ( 40% ) romahduttivat eläketason.
        Työttömyyskorvaus itsessään oli aivan lapsellinen.

Ps. Sotkeennuin välillä myös puu- ja lujitemuoviaskareisiin.

• Salli
        rattoisaa! kirjoitti:

Inhottava kysymys sinänsä.

Vakuutusyhtiön TYÖTTÖMYYSeläkelaskelman perustana oleva, ensimmäisen työpaikan palkka vuosilta 1969 - 72 oli 3346,85E/kk.
        Se oli köyhää aikaa. Nykyään ovat asiat paljon paremmin.

Kyllä tietysti tuon jälkeen ansiot nousivatkin mutta viimeiset työttömyyvuodet vähemmän eläke%-kertymää ( 40% ) romahduttivat eläketason.
        Työttömyyskorvaus itsessään oli aivan lapsellinen.

Ps. Sotkeennuin välillä myös puu- ja lujitemuoviaskareisiin.

Jos 60-70-lukujen vaihteessa olet tienannut yli 3000 EUROA kuukaudessa, olet kyllä ollut tosi hyväpalkkainen. Itse olin silloin ihan ensimmäisissä työpaikoissani, ja muistelen palkan olleen (silloista rahaa) tuhannen markan tietämissä. Olin toimistotöissä, ja tuo tonni oli opiskelijan kesätyöpalkaksi ihan mukava. Siivoojana tai baariapulaisena olisi palkka ollut paljon pienempi.

• rattoisaa!
        Salli kirjoitti:

Jos 60-70-lukujen vaihteessa olet tienannut yli 3000 EUROA kuukaudessa, olet kyllä ollut tosi hyväpalkkainen. Itse olin silloin ihan ensimmäisissä työpaikoissani, ja muistelen palkan olleen (silloista rahaa) tuhannen markan tietämissä. Olin toimistotöissä, ja tuo tonni oli opiskelijan kesätyöpalkaksi ihan mukava. Siivoojana tai baariapulaisena olisi palkka ollut paljon pienempi.

Ota huomioon että kyseessä on vakuutusyhtiön indeksillä korjaama palkka!
        Pitäisi melkein vastata tämän päivän rahan arvoa mutta palkkaindeksi on juossut nopeammin kuin laskentaperuste = vakuutusyhtiöiden intresseissä.
        Vastaisi nykyään palkkaindeksin kautta laskettuna ehkä noin 4500-5500E.
        Aloituspalkkani oli noin 4 x rautakaupan c-myyjän palkka. Vaimo oli siellä töissä joten helppo verrata.

Kokonaistaloutta ajatellen ei kannata tuijottaa minun bruttooni. Pahimmoillaan 70-luvulla maksoin tuloveroa 47,5%.
        Kokonaisuudessaan perheemme nettotulot olivat samaa tasoa tuntipalkkaisen metallialan työntekijäperheen kanssa.

• rattoisaa! kirjoitti:

Ota huomioon että kyseessä on vakuutusyhtiön indeksillä korjaama palkka!
        Pitäisi melkein vastata tämän päivän rahan arvoa mutta palkkaindeksi on juossut nopeammin kuin laskentaperuste = vakuutusyhtiöiden intresseissä.
        Vastaisi nykyään palkkaindeksin kautta laskettuna ehkä noin 4500-5500E.
        Aloituspalkkani oli noin 4 x rautakaupan c-myyjän palkka. Vaimo oli siellä töissä joten helppo verrata.

Kokonaistaloutta ajatellen ei kannata tuijottaa minun bruttooni. Pahimmoillaan 70-luvulla maksoin tuloveroa 47,5%.
        Kokonaisuudessaan perheemme nettotulot olivat samaa tasoa tuntipalkkaisen metallialan työntekijäperheen kanssa.

huomata kuinka alkuun aivan toisenoloinen vaikutelma voi olla keskustelun ja perustelujen saattelemana aivan simmpeli juttu.

Kun kyselin perhesuhteistasi, olin aivan "vääränlaisessa" käsityksessä teidän olosuhteista, siis 'kuvittelin' olevan.

Samanlainen ajatuksenjuoksuni asioiden hoitamisesta monin osin on.
        Olen myös sopeuttanut koko elämän ajan tulo-/menopuolen olosuhteisiin sopiviksi.
        Itsellä vain intressit ja kiinnostukset ovat erilaiset.
        Olen elänyt osan aikaa yltäkylläisesti mutta myös pitkiäkin jaksoja hyvin tarkalla taloudella,ja siltikin lainanhoitoihin, joita metallialan yrityksen ja kodin hankinnan vuoksi oli melkoiset, pidin koko ajan 2-vuoden lainanhoitokuluihin(=200000mk) riittävää "omaisuuserää", jonka tarpeen mukaan olisin realisoinut.

En ole pankkiin säästäjätyyppi, mutta ei myös tuota tuskaa luopua jostain hankitusta tavarasta, rakennuksesta tms. vaan jos asiat vaatii, niin toimin ja 'hukkaan'(myyn) ja hankin taas, kun aika on otollinen ja jos en pysty entisiin miittasuhteisiin, niin tyyydyn siihen mihin on varaa.

• rattoisaa!
        Salli kirjoitti:

Ei tietenkään Helsingissä pakko ole asua, mutta jos töitä yrittää hakea, täällä on kuitenkin parhaat mahdollisuudet. Jos on asunut pääkaupunkiseudulla suurimman osan elämästään, kaikki tuttavat ovat täällä. Suurehkossa kaupungissa on myös parhaat mahdollisuudet sen lisääntyneen vapaa-ajan viettämiseen, kulttuuritarjonta esimerkiksi ihan omaa luokkaansa (tosin työttömänä ei ole varaa harrastaa niin paljon kuin haluaisi).

Työttömyyseläke on lopetettu. 55-vuotiaat eivät sitä enää saa, muistaakseni se lakkautettiin niin, että sitä eivät enää saa tänä vuonna alle 60-vuotiaat (siis tähän vuoteen asti voimassa, ja maksetaan vain yli 60-vuotiaille). Ikärajat voivat olla väärät, mutta sen tiedän ihan varmasti, että uusia työttömyyseläkkeitä ei enää (ensi vuonna?) saa.

"Vailla taloudellisia perusteita"? No, jos on ikänsä ollut hyväpalkkaisissa töissä ja saanut jonkin verran säästöön pahan päivän varalle tai vaikka perinyt omaisuutta, niitä ei ehkä olekaan. Sen verran kuitenkin palkkatilastoja tunnen, että tiedän suurimmalla osalla työntekijöistä olevan niin pienet palkat, että niistä ei säästöjä jää. Eläkekin pienenee neljä prosenttia jokaisesta vuodesta, jonka aikaistaa eläkkeelle jäämistään.

Missähän niitä "vetäytymisehtoja" oikein pääsee sopimaan? Taitavat nämä optiot ja kultaiset kädenpuristukset olla vain kourallisella huippujohtajia, ei tavallinen duunari sellaisista pääse nauttimaan. Meidän ehtomme sanelevat Suomen lait ja työehtosopimukset.

Eivät ne kaikki ole omia valintoja, kyllä useimmilla työssä pitää taloudellinen pakko.

Työttömyyseläkkeen ikäraja on jo jonkin aikaa, ainakin 3-vuotta, ollut 60v.
        Itse "kipristelin" siihen.
        "Lähtölaskennan" ikäraja nousi 55 > 57:ään.
        Itse jouduin tuohon saumaan.

Pääkaupunkiseudulla asuminen on valintakysymys.
        Kuten totesin, sieltä on helppo muuttaa pois, vaikea mennä.

Aikaisemmilla ja myöhemmilläkin kulutustottumuksilla luodaan pienilläkin palkoilla ne "taloudelliset perusteet" joihin valinnan vapaus perustuu.

Tietenkin perusasenne että pitäähän sitä tehdä vaikka mitä kun ne muutkin.
        Ja karmein kaikesta: Mitähän minusta ajatellaan jos en ---. Jne.
        Kyllä silloin hyvätkin tulot hupenevat.
        Mutta sekin on valinta.
        Jotain pientä tänään. Pois jostain suuremmasta huomenna.

Pakko pysyä töissä!?
        On kai pakko pysyä hengissä vaikka työpaikka loppuisikin?! Mitenkäs se on mahdollista?

Kyllä ihmiset omilla reunahdoillaan luovat nuo "mahdottomuudet"!

Oma eläkekertymä%:ni on noin 40% johtuen alkulaskennasta 23v, opiskeluajoista ja villeistä poikamiesvuosista sveduissa.
        Lisäksi loppupään pitkä työttömyys pudotti eläkettäni noin 800E/kk verrattuna ansiotyöhön.

Kaukana mistään kädenpuristuksista mutta valinnan vapaus ja mielestäni riittävän hyvä toimeentulo kuitenkin.

Itse rakennettu "pakkotyö" on kuviteltujen ympäristön paineiden luomaa harhaa.
        Mistään ei haluttaisi luopua vaan todistaa jotain tarpeetonta kanssaihmisille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3463
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      40
      2277
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      35
      2168
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      1927
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      42
      1528
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1339
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1252
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      259
      1200
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1155
    10. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1119
    Aihe