pentu kerrostaloon

pentunen

Mulle on tulossa pieni koira kerrostaloyksiööni. Kerrostaloasunnossa koiraa pitävät, miten järjestitte pennulle pissa- ja kakkapaikan? Eli oliko esim. kissojen hiekkalaatikko-tyylinen vai mitä? Pentu joutuu olemaan parin viikon yhdessä olon jälkeen yksinään päivät, joten minne opetan sen silloin tekemään tarpeensa? Vai tuleeko tässä nyt ristiriitaa sen kanssa, että ei saa sisälle tehdä vaan pitää olla sisäsiisti?

19

5131

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heimo

...yksin ollessaan. Naapurisi voivat ilmoittaa siitä eläinsuojelijoille ja voit saada syytteen eläinrääkkäyksestä.

Kahdessa viikossa sitä ei voi saada sisäsiistiksi eikä oppimaan olemaan päivät yksin.

Ei koira opi käymään hiekkalaatikossa. Se lirii minne sattuu. Jos se sattumalta lirii hiekkälaatikkoon ja siihen kehittyy haju, johon se ymmärtää pissiä niin hyvä.

• pentunen

Kyllä mä pennun otan. Enkä varmasti ole ainut, joka on ottanut pennun kerrostaloasuntoon! Enkä varmasti ole ainut, joka joutuu pennun yksinään jättämään töiden takia. Olen mä kuitenkin sen kanssa 2 ekaa viikkoa, jotkut ei ole yhtään vaan jättävät heti yksinään.

• Nimetön
        pentunen kirjoitti:

Kyllä mä pennun otan. Enkä varmasti ole ainut, joka on ottanut pennun kerrostaloasuntoon! Enkä varmasti ole ainut, joka joutuu pennun yksinään jättämään töiden takia. Olen mä kuitenkin sen kanssa 2 ekaa viikkoa, jotkut ei ole yhtään vaan jättävät heti yksinään.

...kerrostalossa. Niin että lykkyä tykö vain.

Itselläni on ollut kaksi koiraa, mutta opettaminen olemaan yksin oli vähän vaikeaa. Harjoittelin niin, että ensin se jäi vain kymmeneksi minuutiksi yksin ja siitä vähin erin pitemmäksi ajaksi.

Heimo

• gegs
        pentunen kirjoitti:

itsekin otin pennun kerrostaloon, mutta olin silloin työtön ja mulla oli oikeesti aikaa koiralle. :)

tuossa ajassa voi tulla kiirus.. ja on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ aloittaa pennun yksinolo harjoitukset jo seuraavana päivänä kun pentu on tullut kotiin. tietenkin pikkuhiljaa..
        koko päiväksi ei kannata pentua jättää noin äkkiä, hanki sille hoitaja (dogsitter?) ainakin!
        on julmaa jättää pentu heti yksin, se kokee sen rangaistuksena eikä ymmärrä miksi se "hylätään".

• gegs
        gegs kirjoitti:

itsekin otin pennun kerrostaloon, mutta olin silloin työtön ja mulla oli oikeesti aikaa koiralle. :)

tuossa ajassa voi tulla kiirus.. ja on ERITTÄIN TÄRKEÄÄ aloittaa pennun yksinolo harjoitukset jo seuraavana päivänä kun pentu on tullut kotiin. tietenkin pikkuhiljaa..
        koko päiväksi ei kannata pentua jättää noin äkkiä, hanki sille hoitaja (dogsitter?) ainakin!
        on julmaa jättää pentu heti yksin, se kokee sen rangaistuksena eikä ymmärrä miksi se "hylätään".

ja tosiaan en opettaisi sitä kusemaan ja paskomaan sisälle, mihkään hiekka-astiaankaan..
        viet sen aina ulos kun on syönyt, herännyt ja leikkinyt. (itse kävin jopa päälle 20krt päivässä ulkona kun pentu tuli). vaatii paljon työtä ja hermojakin.. mutta kannattaa.

kahdessa viikossa se ei sisäsiistiksi varmaankaan opi.. eihän koira pysty oikein pidättämäänkään kuin vasta 4-6kk iässä.. ja silloinkin vahinkoja sattuu.
        mutta koiran hoitaja kyllä sitten hoitaa sen ulos oikeina aikoina?
        kannattaa ostaa tuire kaimion pennun kasvatus kirja, todella hyvä. :)

• Itselläni on 4kk ikäinen pentu,ja asun kerrostalossa. Sisälle en ole ollenkaan opettanut tekemään. Ahkerasti ulkona ollaan juostu,itsellekin liikuntaa kun päivässä monia monia kertoja juoksee rappuja ylös ja alas..;)
      Nyt pentu 4 kk ikäinen ja melkein täysin sisäsiisti,mutta kovaa työtä se on vaatinut. Itse kyllä oon ollut koko ajan kotona,niin pennun ei ole tarvinnut yksin päiviä olla.
      Kannattaa jos joutuu yksin olemaan,niin joku hoitaja saada pennulle.. :) Myös monet käyttää sanomalehtiä,niin kannattaa niitä aina laittaa kun yksin jää.

• LILLII

Pentu nimenomaan pitää totuttaa ajoissa yksin olemiseen mutta pieniä aikoja kerralla...
        Eihän sille aina voi hoitajaa hommata jos se joutuu olemaan 4-6 tuntia yksin...
        siitähän tulee vielä iso ongelma joskus...
        mitä aiemmin pennun totuttaa yksin sitä paremmin se siihen tottuu ja oppii olemaan hetken yksin..pennulle kannattaa jättää tekemistä paljon...
        Nykyään ihmiset saattavat ottaa koiran esim.v-loppun a ja mennä sitten heti maanantaina töihin... se on ihan normaalia... hjos koiran kanssa viettää tiiviisti esim.4 viikon loman sen alku aikana..sehän kiintyy ja oppii siihen että sen kanssa on aina joku..sittenm voikin tulla vaikeaa yhtääkkiä totuttaa se yksin oloon...
        Höpsis jotkut hoitajat..siis tietenkin jos on pitkä aika mutta kyllä nyt muutaman tunnin koiran on pärjättävä yksin... :)

• LILLII kirjoitti:

Pentu nimenomaan pitää totuttaa ajoissa yksin olemiseen mutta pieniä aikoja kerralla...
        Eihän sille aina voi hoitajaa hommata jos se joutuu olemaan 4-6 tuntia yksin...
        siitähän tulee vielä iso ongelma joskus...
        mitä aiemmin pennun totuttaa yksin sitä paremmin se siihen tottuu ja oppii olemaan hetken yksin..pennulle kannattaa jättää tekemistä paljon...
        Nykyään ihmiset saattavat ottaa koiran esim.v-loppun a ja mennä sitten heti maanantaina töihin... se on ihan normaalia... hjos koiran kanssa viettää tiiviisti esim.4 viikon loman sen alku aikana..sehän kiintyy ja oppii siihen että sen kanssa on aina joku..sittenm voikin tulla vaikeaa yhtääkkiä totuttaa se yksin oloon...
        Höpsis jotkut hoitajat..siis tietenkin jos on pitkä aika mutta kyllä nyt muutaman tunnin koiran on pärjättävä yksin... :)

Juu,totta sanot. Mutta tarkoitin sillä hoitajalle että joka voisi aina silloin tällöin käyttää koiran ulkona,jos työpäivä on se 8 tuntia tai enemmän.
        Itsekin olen pennun jättänyt yksin kotiin,mutta vähitellen pidentänyt aikaa. ensin 5 minuuttia,sitten pidentää ja pidentää..

• edesäkö

samaa miettinyt, 5.kerros ja miten selvitä,onneksi asumisemme tässä on väliaikaista,mutta jännittää tämä.

• miih

saattaa olla vaikeeta alussa! miten kauan joutuu yksin olemaan sitten? saattaa myös naapurit hermostua koska koira luultavammin ulvoo päivät. onko varaa haukunestopantaan? Itse olen sellaisen joutunut hankkimaan! Mutta ajan mittaan tietenkin tottuu yksinoloon!

• d,mn,jd

Oppii sisäsiistiksi miten oppii, ulvoo tai ei ulvo, tottuu tai ei totu. Eihän koiratkaan ole kaikki samasta muotista valettuja!

Opetat sen ensin paperille. Luovutusiässä se ei sisäsiisti ole millään, Olen sitäpaitsi kuullut että joillain pienillä roduilla saattaa mennä pidätyskykyynkin kauemmin koska rakko on pieni?

Varaudu jokatapauksessa pesemään lattiasi monta kertaa päivässä. Kesällä voi olla helpompaa mutta talvella on ihan turha kuvitellakaan ehtivänsä ulos kerrostalosta jos pari kuukautta vanha koira osoittaa hädän merkkejä. Ulos tekemistä tietenkin ylistät maasta taivaaseen namupalojen kera aina kun sellaista tapahtuu, ja kehut myös kun osuu paperille. Paprullehan sen on pakko kuitenkin tehdä yksin jäädessään.

Kun pidätyskyky on kasvanut vähän vanhempana niin aletaan harjoittelemaan tosissaan ulostekemistä. Se vaatii lähestulkoon vaatteet päällä nukkumista jonkin aikaa, ja hauvalla voi mennä tovi ennenkuin se tajuaa jutun juonen kun aikaisemmin se paperikin oli ok paikka tehdä tarpeensa. Jos pääset omakotitaloon vierailulle tässä vaiheessa niin jo viikonlopussa voi syntyä käänteentekevä oivallus asiasta: vieraassa paikassa ei ole sisätiloissa vielä määritelty paikkaa mihin tehdä, ja omakotitalossa on helppo päästää koira ulos heti kun alkaa siltä näyttää.

Yksinoloon se alkaa tottua jo ensimmäisestä päivästä lähtien sujuvasti siinä sivussa kun menet vessaan. Ei saisi myöskään heti rynnätä apuun kun huuto alkaa kuulua, ettei koira opi saamaan sinua takaisin paikalle huutamalla. Avaat oven sitten kun tulee hiljaista. Jos ei tule hiljaista muuten niin koita saada jokin ääni,kolina aikaiseksi jota koira hiljenee kuuntelemaan ja sitten ovi auki.

Jos sinulla on videokamera, voit laittaa sen nauhoittamaan kun lähdet ulos, niin näet ainakin alkumetrit mitä koira tekee poissaollessasi. Naapurit valjastat juoneen mukaan yksinkertaisesti kysymällä onko poissaollessasi metelöity ja kertomalla heti alkuun että toivot heidän kertovan sinulle jos koira on poissaollessasi äänekäs että pystyt puuttumaan asiaan. Näin saat asiasta paitsi tiedon, myös naapurit rauhoitettua. Ihmiset ovat siitä jänniä että niiden pitää saada edes näennäinen osa ja päätösvalta tapahtumiin jotka tällaisessa tiiviissä asumisessa saattaa heihin jotenkinkaan vaikuttaa: Niinpä bileet, remontti ja koiran ulina siedetään aivan huomattavasti paremmin kun olet asiasta puhunut ja ilmoittanut heille, vaikkei se desibelejä yhtään vähennä.

• pentunen

Kiitos vastauksista! Varsinkin tuosta viimeisimmästä. Melkein tuli jo paha mieli itselle siitä, että otan pennun kerrostaloon vaikka monet ihmiset tekevät niin. Mulla on kuitenkin lapsuudenkoti omakotitalossa, joten sielläkin opetellaan, kerrostaloasunto on vain vuokralla eri paikasta.

• bubutsi

koira kerrostalossa ja ihan hyvin on pärjätty. vanha koiramme (perheeni koira) opetettiin aluksi paperille mutta käytettiin samalla säännöllisesti ulkona. oppi pidättelee ulos mut samalla tiesi minne tarpeet tehdä jos ei jaksanu odottaa. nyt tää meidän uus tipsupentu tekee myös tarpeensa sekä paperille että ulos. (pisut välillä paperille, kaikki kakit ulos). mun mielestä on hyvä opettaa pieni koira paperillekin. itse asiassa meidän perhekoira (joka siis asuu meidän äitin kanssa) käy vielä 10 vee välillä paperilla esim. vkl aamuyönä ihan itse mikä tarkottaa sitä et silloin saa ihminen nukkua pitempään. ja kääpiökoirien kanssa tuo on myös hyvä taito osata kovilla pakkasilla ku ulkona palelee niin kovin että koira ei halua siellä kauan olla. ja samoin myös jos itse sairastuu niin koira osaa tehdä osan tarpeista paperillekin.

yksin jättämisestä: mielestänmi tuo 2 vk on ihan hyvä, opeta senkin aikana pentua olemaan yksinään niin pärjää sit myöhemmin. kun käytät sen 2 vk säännöllisesti ulkona tiettyinä kellon aikoina (ja muuten annat sen pissata paperille) se tottuu siihen milloin mennään ulos ja saattaa jopa pidätellä sinne asti ja kovan tarpeen sattuessa voi turvautua paperiin.
        itse meillä pentu ollu nyt 5 pv ja eilen jätettiin eka kerran yksin ku käytiin kaupassa (15 min). hyvin meni ku pentu nukkui koko sen ajan (eli en tiedä oliko tuosta harjotuksesta edes hyötyä). muutenki pentu on tottunu et saatan mennä välillä yläkertaan taikka kellariin ja tulen kyllä sieltä pois. hieman ollaan myös istuttu pihalla pennun nukuessa eli hän on heränny yksi ja tullu sit portaille katsomaan missä ollaan. tänään ajattelin et jätän sen illalla puoleksi tunniksi yksinään, pe myös. La se saisi jo pärjätä yli tunnin yksinään ja Su sitten jo 2 h. Ma joudun jättämään sen yksin 4-5 h. saas nähdä kuinka menee. jätän pennulle paljon puruluita ja radion päälle. lisäksi ajattelin hankkia hänelle sellaisen motivointipallon (jonne saa namuja piiloon) eli sen kans riittää varmaan puuhaa.

• vanupallo

nyItse asun kerrostalossa(yksiössä vielä) ja ei kyllä mitään hiekkalaatikoita! Sanomalehdet yms on tarpeen tekoja varten. Ja pentunahan pitää vähän väliä käyttää pisulla pihalla. eli hissilla vaan(ainakin meillä, asun 7. kerroksessa).

Itse vietin 'mammalomaa' 4½ päivää ennen kuin palasin töihin. Heti ekasta päivästä(lue:kun on sopeutunut) alkoi yksinharjoittelu. työpäiväni matkoineen n. 7h, ja max.4h yksin kunnes poikakaverini menee seuraa pitämään ja ulkoiluttamaan. Hyvin on pärjätty, naapureita ei ole häirinnyt yms.

Eli 7vkoisena haimme islan kotiin ja huomenna tulee 9vkoa täyteen eikä mitään valittamista. Hissiin suorastaan juostaan ja tähän asti kerrostalo elämä on sujunut loistavasti.

• Koiran joskus hankin

Niin mites kun meillä on parkettilattiat joka huoneessa, meneekö pissi paperin läpi eli pilaako se parketin kokonaan?
        haluaisin ottaa koiran ja sitä olen jo pitkään miettinyt, samalla myös pelkään parkettimme kohtaloa jos koira pissii siihen joka päivä, vaikkakin sanomalehden päälle mutta kyllä varmasti joka paikkaan lattioille ruikkii..

• d,mn,jd
        Koiran joskus hankin kirjoitti:

Niin mites kun meillä on parkettilattiat joka huoneessa, meneekö pissi paperin läpi eli pilaako se parketin kokonaan?
        haluaisin ottaa koiran ja sitä olen jo pitkään miettinyt, samalla myös pelkään parkettimme kohtaloa jos koira pissii siihen joka päivä, vaikkakin sanomalehden päälle mutta kyllä varmasti joka paikkaan lattioille ruikkii..

Me laitettiin paperin alle vielä jätesäkki, en ole ihan varma auttaako vai haittaako se. Nimittäin jos menee hiukankaan yli tai ohi, (ja meneehän se) niin se pissi menee sinne muovin alle ja jos ei muista tarkistella asiaa niin saattaa hautua siellä pitempäänkin. Meillä on lattioissa laminaatit halvimmasta päästä, ja kyllä joistain kohdin saumat ovat turvonneet. Sellaisista kohdin mihin oli pissinyt päivällä toistuvasti ja missä ei siis ollut paperia lainkaan, koiralla kun oli oma mielipiteensä sopivasta pissipaikasta, meillä taas omamme.

Parketti on kyllä siitä paha että ei tarvitse välttämättä kummosia spurtteja ottaa kun koiran kynnet kyntää pohjia myöten. Saahan sen tosin sentään hiottua, toisin kuin laminaatin.

• Minulla on...
        Koiran joskus hankin kirjoitti:

... pieni sekarotuinen pentu (9 vkoa ja risat), joka opettelee tekemään ulos ja sisällä lehdelle. Hyvä vinkki, jonka sain eläinkaupasta, ovat olleet Clean Go Pet Super Absorbent Puppy pads -pissa-alustat. Niissä on alimpana kerroksena muovi, joka estää pissan imeytymisen lattiaan. Hinta noin 7 euroa/7 kpl.

• pennun ostaja

tulin keskusteluunne vasta nyt, kiitos sinulle koemntistasi,olisin halukas kuuntele elisää sillä kt asukki olen itsekin

• Chinese.Butterfly

meillä oli paperit lattialla siihen asti että koira täytti 4-5kk aina kun olimme töissä. Sisälle pissimisestä ei sanottu mitään, siivottiin vähin äänin pois. Ulos tehtäessä kehuja kovasti! Ei siinä sen kummempia kikkaskonsteja tarvitse(minun mielestä).Tuosta yksin olemisen harjoittelusta kukaan ei maininnut sinulle että vanha kunnon niksihän on jättää radio hiljaseille päälle, ei tule niin yksinäinen olo :) voit myös leikittää pentua ennen kuin astut ovesta ulos niin että pentu on luultavasti väsynyt ja alkaa nukkumaan kun lähdet. ja tosiaan, ensin opetat yksinoloa menemällä vaikka vessaan 5min, sitten kun se sujuu viet roslat 10min, kun se sujuu voit kipaista kiskalla 20 min jne..parissa vkossa meillä on ainakin hyvin keretty opettelemaan tuota ihan hyvin. Ekoina päivinä pennun ollessa yksin 8 tuntia äitini kävi kurkimassa kerran päivässä että miten menee, ja hyvinhän se pärjäsi kun oli radio auki, luita, leluja ja aktiivipallo ilona

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3697
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      130
      1508
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1391
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1078
    5. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      191
      1077
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      987
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      961
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      940
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      905
    Aihe