Mikä on 3-kympin kriisi?

kohta kolmekympppinen

Kohta 30 täynnä ja ei mitään merkkejä 3-kympin kriisistä. Mikä se on ja mistä se johtuu?
Onko se ikäänkuin kriisi jossa harmitellaan, ettei ollaan enää nuoria ja jotain on jäänyt tekemättä/kokematta?

118

42432

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yzc

Huomaat kyllä sitten kun se kolahtaa.

• aksu.

-70;kymppiä tuli täyteen ,ei ne elämän halut ole kadonneet .aika menee metsällä,kalalla ja metsä töissä,kun pitää poltto puut kerätä .puuta on taas 30 mottia ,riittää taas ,ei tarvi säästää lämpöä .kiva selata nettiä talvella, kun ei palele .puita pannuun .nainen, tuo luomakunnan ihana luomus tulee etsittyä netistä usein,oliko se todella noin seksikkään näköinen rintoineen,tupsuineen ja se ihana ,no en sano kehon leijuva .tällä iällä kyllä osaan antaa arvon naiselle.NAINEN,pidä itsestäsi.

• Kaikki vaihtoon!

En ikinä uskonu koko juttuun, mutta sitten kun se kolahti, niin huomasin! Vaimo vaihtoon, maisemat vaihtoon, suku vaihtoon, auto vaihtoon, kaikki vaihtoon... Että silleen!
        Soon sitä!
        Yritän vain keksiä, miten selviän tästä... Totta vai tarua? Harvoin voi tutkia elämäänsä näin tarkoin, kuin nyt! Ehkä se arkinen elämä kohta taas maistuu?!
        Sitä vain etsii uusia asioita ja yritää löytää elämän tarkoitusta ja ylireagoi kaikkea! Keskeisin asia on nyt vaihtoon vai ei! Melkein jo meni kaikki vaihtoon, mutta odotan ja odotan... mutta mitä?

• asdfghjkjhgfd

Jos tajuaa muutenkin, että ei ole mikään lapsi enää, niin ei tuon takia tarvitse panikoida. Joillekin kaikki tulee yllätyksenä.

• Greippi

Kait sitä itselläkin joku pohdiskelujen aika silloin oli mutta oli niin kädet täynnä arkea ettei ehtinyt kriiseilemään :)

Eräs just kohta 30 täyttävä ystäväni kyllä on aivan selvästi kriisissä: mikään ei tunnu miltään, ei kosketa, ei kiinnosta. Avovaimon kanssa ei kuulemma loppuikää vietetä - mutta ei puhettakaan että hänelle asiasta kerrottaisiin.
      Kauhea haku on päällä - pitää löytää uusia suhteita, ostaa moottoripyörä,kokeilla rajoja - mutta tosiaankaan, mikään ei vaan tunnu miltään...

• tulkinta

Siinä mietitään jo tehtyjä valintoja ja jäljellä olevia mahdollisuuksia. Parikymppisenä kaikki ovet ovat vielä auki, myöhemmin vähemmän.

Toisilla on kriisi aina, joillakin ei koskaan. Ystäväni erosi, laihdutti, laittoi itsensä uuteen kuosiin, otti uuden miehen, jätti lapsensa ja muutti ulkomaille.

• vuosimallia-68 eli 38v

En ole huomannut mitään kriisiä.
      Tietääkseni se ei edes tule kaikille,ei ainakaan
      näköjään minulle.Ei näy ainakaan,missä lie,hukassako?

• heeeeeeeesssu

joo ei 3 kymppisenä kriisiä ollu,kädet oli täynnä töitä siks vissii,nyt ku 39 4 kympin kriisi on
        ei o enää kiireitä aikaa miettii ikää,ja muuta
        voi helvetti..mitähän pitäs keksiä,et täst selviäis
        muuttas kiinaan varmaa se auttas.

• ..IKÄÄNKUIN..
        heeeeeeeesssu kirjoitti:

joo ei 3 kymppisenä kriisiä ollu,kädet oli täynnä töitä siks vissii,nyt ku 39 4 kympin kriisi on
        ei o enää kiireitä aikaa miettii ikää,ja muuta
        voi helvetti..mitähän pitäs keksiä,et täst selviäis
        muuttas kiinaan varmaa se auttas.

siis tosiaan...muuta Kiinaan ja ala laskeen ikääs IKÄÄNkuin alaspäin, taaksepäin. Pysähdy vasta ku tuntuu hyvältä. Kun oot tarpeeks vaipoissa voit tulla takas Suomeen ja alottaa alusta nänni,tutti,sikari tai NÄNNI-suussa kohtaa elämästä. Valinnan vapaus on JUURI SINULLA!OLE OMA ITSESI IÄSTÄ RIIPPUMATTA, äläkä sitä sen enempiä mieti. Elämä vie kuitenkin eteenpäin....OIKEESTI

• mitä 40-senä

Kriisit on totta. Mutta ne ovat myös teko syy perustella tekojaan, valintojaan,löyhentynyttä moraaliaan..
      En usko ,että omanikaan olisi alkanut 29 ja kestänyt tänne 35. Eikä loppua näy...
      Mutta eikös ne sano ,että 40 on parasta aikaa naisen elämässä..
      Oota vain kyllä se jotenkin itsestään viiden vuoden sisässä ilmaisee.

• kun tulet

40.
      Sitten sen tiedät ja sen jälkeen sekavammaksi menee...

• teptee

Kohta se minäkin täytän 30 ja kriisi näyttää jo iskeneen, jos se todellakin on sitä 'mikään ei tunnu miltään' -tunnetta. Mikään ei innosta, mistään ei innostu. Onneksi sentään työelämä raottuu juuri nyt aivan uudenlaisesti, jospa siitä iskisi intoa...

• Moperisti

Kyllä se siitä tulee, mulla kesti 35 vuotiaaksi. Kaikki oli vakiintunutta ja hyvin kunnes...

-10 vuotta nuorempi naisystävä
        -Avioero
        -Talo ja mökki myyntiin, omaisuus jakoon.
        -Pieni kerrostaloasunto vuokrakasarmista
        -Moottoripyörät alle ja vuosi ympäri maailmaa uuden ystävän kanssa
        -Nyt rahat alkaa loppua ja pitäisi etsiä työpaikkaa, ja alkaa pelottaa vakiintuminen.

Miten ja milloin tämä mahtaa loppua???

• omalla
        Moperisti kirjoitti:

Kyllä se siitä tulee, mulla kesti 35 vuotiaaksi. Kaikki oli vakiintunutta ja hyvin kunnes...

-Avioero
        -Nyt rahat alkaa loppua ja pitäisi etsiä työpaikkaa, ja alkaa pelottaa vakiintuminen.

järjenkäytöllä olla mitään tekemistä asian kanssa?
        Joskus tuntuu että kriisi on syyllinen eikä ihminen :)
        Jatka vaan samaa rataa onnellinen hymy päällä :)

• kokenut
        Moperisti kirjoitti:

-Avioero

se loppuu kun alkaa 50 kriisi joten kriisissä ollaan 20 - 25 vuotta

• Sinkku 38vuotias
        Moperisti kirjoitti:

-Avioero

Otin 25. vuoden asuntolainan. Tavoitteena maksaa tämä 2000000E asunto yksin. Pakko painaa metallialalla pitkää päivää. Tyttöystävä löysi paremman miehen,kuin minä.

• ssentään!
        Sinkku 38vuotias kirjoitti:

Otin 25. vuoden asuntolainan. Tavoitteena maksaa tämä 2000000E asunto yksin. Pakko painaa metallialalla pitkää päivää. Tyttöystävä löysi paremman miehen,kuin minä.

Meinaatko olla onnellinen asunnostasi, kun aina olet töissä, etkä pääse nauttimaan mistään muusta kuin työnteosta? Sitten kun olet maksanut tuon asunnon 25v. päästä kokonaan, oletko miettinyt olevasi vielä silloin terveenä/kunnossa nauttiaksesi asunnostasi? Kovalla työnteolla saa kaikkenlaista materiaallista paljon, mutta siinä voi mennä terveys ja kärsiä ihmissuhteet ja perheelämä, jos nytten tuossa tahdissa kerkee edes sellaista hankkimaan.

T. Leppoisasti vuokralla asuva
        Voimia sulle kumminkin;)

• otit

2 miljoonaa€ lainaa eikä sulle edes olis myönnetty...

• virhe
        otit kirjoitti:

2 miljoonaa€ lainaa eikä sulle edes olis myönnetty...

Luulenpa että on ko. henkilöllä sujahtanut yksi nolla liikaa tuohon lainan summaan :) 200 000 e oli varmaan?

• taisin
        ssentään! kirjoitti:

Meinaatko olla onnellinen asunnostasi, kun aina olet töissä, etkä pääse nauttimaan mistään muusta kuin työnteosta? Sitten kun olet maksanut tuon asunnon 25v. päästä kokonaan, oletko miettinyt olevasi vielä silloin terveenä/kunnossa nauttiaksesi asunnostasi? Kovalla työnteolla saa kaikkenlaista materiaallista paljon, mutta siinä voi mennä terveys ja kärsiä ihmissuhteet ja perheelämä, jos nytten tuossa tahdissa kerkee edes sellaista hankkimaan.

T. Leppoisasti vuokralla asuva
        Voimia sulle kumminkin;)

eilen itsekkin katsoa nollia väärin, siis liian vähän. Oho, vai 2 milliä lainaa! Joo. siinä saakin sitten duunia painaakkin vähän enemmän kuin tossa nopsasti väärin lukemani 200 000e lainassa. Köhöm. Eipä taida kovin monta 2 millin taloa täältä Suomesta edes löytyä. Niin ja jos löytyy, niin tuskin lainarahoilla sellaista kukaan järkevä edes ostaisi, saati edes lainaa saisi.
        Niin, onhan jo pelkän 200 000 euronkin lainassa kova maksaminen yksin.

• kävi

...tai sitten tyttöystäväsi löysi sopivamman...eli hän ei ollut sinulle sopiva.
        Löydät varmasti vielä jonkun kivan, ihanan, mukavan kumppanin...

• popsikas
        taisin kirjoitti:

eilen itsekkin katsoa nollia väärin, siis liian vähän. Oho, vai 2 milliä lainaa! Joo. siinä saakin sitten duunia painaakkin vähän enemmän kuin tossa nopsasti väärin lukemani 200 000e lainassa. Köhöm. Eipä taida kovin monta 2 millin taloa täältä Suomesta edes löytyä. Niin ja jos löytyy, niin tuskin lainarahoilla sellaista kukaan järkevä edes ostaisi, saati edes lainaa saisi.
        Niin, onhan jo pelkän 200 000 euronkin lainassa kova maksaminen yksin.

100 000 lainan maksaminenkin on aika tavallisen vaikeeta yksin, kun ei voi painaa metallialalla töitä eikä omalla alallakaan pitkää päivää vaan pienipalkkaisena yksinhuoltajanaisena pitää minun elämän.. mutta en valita, olen itse elämäni ratkaisun tehnyt ja nautinhan minä talostani :)

hattua nostan sulle, itelleni ja kaikille muille jotka maksavat ison asuntolainan yksin pois.

• olispa ohi jo
        Moperisti kirjoitti:

-Avioero

niin mun eks-mieheltä..harmi et sitä ei voi muuttua sen vaimokkeen kans..juu eisitä pitää toista loukata ja sit huomata muutaman vuoden päästä,et voi että kun sais sen entisen elämän takasin.Tsemppiä sulle kuitenkin.

• ja meni

Mulle tuli kolmenkympin kriisi, tosin vähän ennen kuin täytin. Mietin silloin elämästäni että "tätäks tää on". Tein ratkaisun ja lopetin suhteen jossa en ollut onnellinen. No, eipä elämä senkään jälkeen oo menny ihan putkeen. Nyt odottelen seuraavaa kriisiä, merkkejä alkaa olla. Tai sit on vaan hyvä syyttää ikää...

• Rituliiii

mulle ei tullu mitää sen kummempaa kriisiä.. pikemminki villitys.. sitä piti mennä joka suuntaa ja säheltää mitä milloinkin... onneksi sitä tuli rauhotettua puolen vuoden sisällä...

• vuottasikana

30-kympin kriisi ehkä on just tuota mitä sä nyt teet?

• Sammuva tähti tuleva tähti

Murrosikä, nuoren aikuisen kriisit, kolmenkypin kriisi, neljänkympin kriisi.. Tarkoittaa vain että meitä ei kiinnosta sun ongelmat oikeasti. Arkielämän temppu jolla määritellään ikävät asiat helposti, jotta niitä ei tarvitsisi käsitellä. Tsemppiä, katsele maailmaa joka päivä uutena!

• kriisiin

kriisistä kriisiin

• ei senttiäkään

Kolmenkympin kriisi tarkoittaaa sitä, ettei ole rahaa edes kolmeakymppiä... ; )

• tiuku83

mul on jo kriisi ja oon "vasta" 23. aivan hirveetä ajatella et tästä koko ajan vanhenee....yäk

• 3-kymppinen

voin "lohduttaa", että asiat vaan vuosi vuodelta pahenee.. jos tuossa iässä on jo kriisi, niin kolmekymppisenä ei ole enää mitään toivoa

• heebo123

sillä on väliä, siten on kriisi jos sen sellaiseksi tekee.

• onnellinen västäräkki

Kriisi on mahdollisuus löytää jotakin uutta itsestä, elämästä ja maailmasta. Ole onnellinen jos satut tämän mahdollisuuden saada! Se on kuin ovi uuteen maailmaan... Täytyy vaan uskaltaa kohdata itsensä ja sisimpänsä ja pysähtyä opettelemaan itsensä kuuntelemista. Ja vielä täytyy uskaltaa "ovesta ulos" ja kulkea sitä uutta tietä eteenpäin ja polun varrella unelmasi odottavat sinua... Itse aloin kolmenkympin lähestyessä kauhistua, että elämä on kohta takana, enkä ole vielä ehtinyt tehdä "mitään". Tuntui, että vanheneminen alkaa 30v. Nuoruus on takana. Oli aika surkee olo... MUTTA kun 30v ovi avautui huomasin, et nythän se elämä vasta alkoikin. Tuntuu että elämä on täynnä mahdollisuuksia, jotka vain odottaa tulevansa poimituksi. Tuntuu, että asiat vain tapahtuu omalla tavallaan, kuin jokin punainen lanka kuljettaisi eteenpäin.. Kun opin kuuntelemaan itseäni, avauduin.. Löysin itseni! Ja olen mielettömän onnellinen sisältä päin omassa itsessäni! Rankan tien kuljin. Kannatti uskaltaa "astua ovesta ulos" ja sille tielle lähteä. Oikea mielistä Rohkeutta, Uskoa, Toivoa ja Rakkautta kaikille! T: kohta 31v

• ohittanut

Ei vielä pähkäile mielestäni sitä onko nuori vai ei enää, mutta haluaa muutoksia elämäänsä.
      Usein nämä muutokset ovat uusi mies, uusi työpaikka, opiskelu tms. eli jos jokun vanhassa on ollut huonosti, halutaaan elämään laatua ja parannusta.
      Itselläni kriisi tuli vasta 32 -vuotiaana,piti tavallaan nollata tilanne. Mitä on tullut tehtyä, mitä pitäisi korjata ja mitä haluan tulevalta.Se ei siis putoa juuri kolmikymppispäivänä taivaalta.

• Vasuri'

Vai eikö kriisiä tulekaan miehille? Järkeenkäypää.

• mitää

tarkoita, 30-kympin, 40-kympin, 50-kympin kriisit. Josjoku sellaista kokee, nii se on henkistä.Ei tarvi liikaa tuijottaa sitä kalenteria. Psyyke on ratkaisevin ja ei mitää kriisiä, sen kriisin kokevat vain kateelliset sukulaiset, tuttavat ja ns. ystävät. Tätä mieltä minä oon ---- ja tulen olemaan aina lapsen mielinen.

• vm 72

Itselläni kriisi alkoi siinä 25 v. pikkuhiljaa ja huomaamatta aloin olla tyytymätön elämääni. Jotain puuttui, mutten oikein tiennyt että mitä. Enkä tiennyt mitä elämältäni olisin halunnut. Se ahdisti. Totesin lopulta etten tiennyt itsekään kuka minä oikein olen, mitä haluan, mikä on elämäntarkoitukseni jne. Olin elämässäni liukunut huomaamatta pois omasta itsestäni. Sitä oli alkanut monessakin tapauksessa esittämään jotakin roolia ja lopulta unohtanut mikä oli rooliminää ja mikä oikeaa. Siitä oma kriisini kumpusi. Ja täytyi uudelleen etsiä sitä omaa minäänsä. Siinä tarvitaan sitten rehellisyyttä ja avoimuutta, anteeksiantoa, omien tunteiden tunnistamista ja hyväksymistä.

Rankka matka oli minullakin tähän päivään, mutta en yhtään päivää vaihtaisi pois. En helppoa elämää olisi halunnutkaan, tylsähän se olisi ollut. Vaikkapa se kriisi ei taida olla vieläkään läpikäyty.

Kriisi on muutosmahdollisuus. Se tulee sisältäpäin. Se kertoo, jos jossakin kohdassa olet lähtenyt "väärään" suuntaan, pois itsestäsi.

En tiedä tuleeko se kaikille, mutta itse olen iloinen siitä, että se tuli nyt, eikä vasta vanhainkodissa.

• mie vaan

mulla on alkamassa 40.kriisi vaikka olen vasta 38.v.siis tää on ihan tajutonta hommaa.olen koko ajan hermostunu pahalla päällä en tiijä mitä haluan.ja joka viikonloppu pitäis päästä bilettään.pahin tempuista minkä menin tekeen oli se kun petin miestäni toisen kanssa sitä ei olis pitäny tehä,mutta en voinu itelleni mitään.ja heti olo parani ku hyppäsin vieraan kanssa sänkyyn ei oo täysjärkistä todellakaan.

• anis pentti

siittä, että olet nainen, ei sillä iän kanssa oo mitään tekemistä

• isiirik

Ite oon 45 ja mitään kriisejä ei ole ollut. Puhuvat viidenkympin villityksestä. No mitä se sitten tuonee mukanaan. Eiköhän se ole niin, että kun on kaikki lähimmäisten kanssa kohdallaan, niin mitään kriisejä ei ehkä olekkaan. Mitä se vaihtamalla paranee, korjataan entistä on midän motto. Se on kyllä onnistunut tähän asti.

• kriisi on

sitä että etsii 30 euron seteleitä epätoivoisesti,löytämättä niitä.Vois antaa setelipainolle vinkin että helpottaa ihmisiä painamalla niitä.
      Onneksi on 3 -kympin nopeusrajoituksia jossain olemassa, että ei sen takii tarvii kriisiytyy.

• mie vaan

johan täällä on lapsellista sakkia.mene leikkikouluun niin saat siellä lisä opetusta noille typerille jutuilles.

• 4 -kymppinen
        mie vaan kirjoitti:

johan täällä on lapsellista sakkia.mene leikkikouluun niin saat siellä lisä opetusta noille typerille jutuilles.

Toinen yritti huumorilla keventää kriisikeskusteluita ja sinä lapselliseksi tuumaat. Huumorin puutetta!! Yritä löytää elämääsi pilkettä silmäkulmaan - jos se ei sitten 38:lla ole jo myöhäistä =(

• Äkänen?
        mie vaan kirjoitti:

Vaiko muutenvaan väärällä jalalla noussut?
        Relaa jo ;)

• se kriisi on,

kun eka harmaa hius tulee ja nämä kauheat silmänympärysrypyt alkaa muodostumaan!!
      Tossa ekaksi jo 23v iski jo kauhea olo. Olin niin kauhuissani, että kohta sitten oon 30v ikäloppu ja sinne ei ole aikaa kuin vaan toi 7 vuotta. No 30v tuli täyteen ja ei ihmeempää paniikkia iskenytkään. Mutta 32v näköjään hiffasin, että iik nyt alkaa vanhuus!
      Tyttärenikin sanoi: äiti, sulla on timanttihiuksia! No, kai tästä nyt selviää(?).
      Muuten huomaa sen miten äkkiä silmänympärys rypyt alkaa kehkeytymään muutamassa vuodessa 30 eteäpäin. Kohta täytän 34 ja hui kauhistus tätä ryppyjen määrää! Kaikista huvittavinta on se kun olen näin ryppykammoinen, vaikka en missityyppiä olekkaan. Joo, kai meillä jokaisella sitten on omat kriisimme. Mutta voin kyllä sanoa, että kyllä jo kauhistuttaa toi neljänkympin lähestyminen ja ne tulevat rypyt IIK!:D

• mie vaan

on sullakin ongelma ku rypyt.ite oon 38.v.eikä vielä ryppyjä ole tullu ja vaikka niitä alkaiskin tulee niin yks lysti en ota mokomista stressiä.on tässä vakavempiakin asioita mietittävänä.

• vanheneminen

Hei!

Mielestäni rypyt silmänympärillä voi olla myös kauniilta. Esim. kun nauraessa ne kertoo minusta sydämmellisyydestä ja ilosta.

• temelight

Se meinaa sita,etta krapulat tulee ain vaan pahemmiks,et voi,tai voit tietysti,hillua ja pitaa lystia entiseen malliin,mutta valitettavasti joudut maksamaan siita kovemman hinnan kuin viela uskotkaan.Se meinaa sita,etta kauneus on katoavaista,ja rumuus sen kuin lisaantyy.Sina vanhenet yhdessa akkasi kanssa ja sun alkaa tehda mieli kayda polkasemassa vierasta lihaa edes joskus.Alat kehitella ja selitella mita ihmeellisempia tarinoita,huijataksesi lahimmaisiasi,oillisista,selittamattomista poissaoloistasi.Tilanne ei kuitenkaan ole aivan toivton.Luota minuun,olen suomalainen ja 40-v.Muista,et ole yksin meita on monta tuhatta miljoonaa,jotka vanhenevat kanssasi samaan aikaan.Tee se asiaan kuuluvasti,tyylilla!

• Tri Jung

Usein kolmenkympin kriisin ensioireina mainitaan
      epäilevä itsetutkiskelu, joka ilmenee esimerkiksi
      siten, että henkilö lähettää asiaa kummastelevia
      viestejä internetin keskustelupalstalle.

Mitä enemmän kys. hlö asiaa pohtii, sitä vankemmin
      kriisi saa otteen, ja sitten ollaankin jo kohta pakko-
      paidassa ja letkuissa suljetulla osastolla.

• * Asutko omistusasunnossa
      * Oletko riittävän kouluttautunut
      * Elätkö parisuhteessa jota kannattaa jatkaa
      * Onko lapsia.
      * Jos ei olisiko syytä tehdä
      * Onko yleiskuntosi kohdallaan
      * Harrastatko säännöllistä liikuntaa
      * Onko vakituinen työ
      * Onko työsi mielekästä
      * Syötkö terveellisesti
      * Tupakoitko
      * Jos tupakoit 30 vuoden jälkeen elimistö ei korjaa aiheutuneita vaurioita samaa tahtia kuin 20V
      * Sama alkoholin suhteen
      * Luusto ei enää kehity
      * Tuliko hampaat nuorempana kunnolla hoidettua
      * Tästä eteenpäin yleinen fyysisen kunnon alamäki
      * Miehillä eturauhasvaivat edessä
      * Naisilla tiesmitä ja kiire alkaa lasten saamisen suhteen.
      * Onko suvussa sydän-ja verisuonitauteja. Jos on puolet elämästä todennäköisesti käyty.

Sitten mietiskelet tätä listaa seuraavankerran morkkiskrapulassa. Niin koet kenties jotain mitä voit kutsua 30V-kriisiksi

• kamikaze 33

iskee salakavalasti ja voi kestää vuosia(minulla 3 vuotta).
      Rauhaton olo, tekee mieli muuttaa kaikkea; ystävistä työpaikkaan ja melkeinpä puolisoakin.
      Valitettavasti sille ei voi mitään, se tulee ja menee ja sitten on taas mukavan seesteinen olo.

• hajanaisia

Elämä ei oman kokemukseni perusteella pidemmän päälle tunnu mielekkäältä, jos siinä ei ole merkitystä. Kriisiaikoina asia varmasti korostuu.

Tietty ystävät, perhe, opiskelu, työ ym. iloa ja tekemistä tuottavat asiat saavat tuntumaan elämän mielekkäältä ja ovat todella ihania/arvokkaita asioita, joista kannattaa pitää huolta. Niiden puute/ongelmat niissä voi tietty myös aiheuttaa kriisiä.

Mutta vaikka olisi kaikki olisi hyvin, omistaisi kaikkea mitä tarvitsee , voi tuntua tyhjältä.
      (Silloin ei mielestäni kannata silti heittää arvokkaita asioita pois mutta ei myöskään ajatella että onni tulisi pelkästään noista asioista)

Mutta elämä vailla syvempää merkitystä ei tyydytä.

Elämä mielestäni tuntuu ELÄMÄLTÄ kaikista eniten silloin kun
      - olen ystävien kanssa ja puhutaan jostain merkityksellisestä
      - voin auttaa toisia ja palvella toisia
      - olen yhteydessä Jumalaan esim. juttelemalla hänen kanssaan rukouksessa, kuuntelemalla hänen puhettaan Raamattua lukiessa tai seurakunnassa käydessä
      - voin tuntea olevani oikeassa paikassa/tehtävässä/työssä
      - kertoessani Jeesuksesta ihmiselle, joka sitä tarvitsee(Voisi tapahtua useamminkin...)

Jollain tavalla itsekäs elämä loppujen lopuksi tympii ja eläminen suurempaa päämäärää/toisia varten Jumalan yhteydessä tuntuu mielekkäältä.

ELÄMÄ on kokemukseni mukaan Jumalan yhteydessä, se on sitä vettä, joka voi tyydyttää sisimpäni kaipauksen ja tuo ihmeellisen ilon, vaikka elämä välillä olisikin vain arkea. Toivon kuitenkin, että en eläisi vain itselleni, vaan sellaista elämää mitä Jumala toivoisi minun elävän.

(En siis tuputa, sanon vain, mistä itse tunnen löytäväni merkityksen)

• TAAS MENEE

On se vaan ihme ja kumma. Vaikka joku alottais keskustelun viemäriverkon kunnosta, niin eiköhän joku tarjoa Jumalaa ratkaisuksi. Alkaa jo pikku hiljaa kyllästyttää.

• MillaG

Mä vaihdoin paikkakuntaa, miestä, ammattia... ja nyt olen erittäin onnellinen, oikeet päätökset oli =)))

• runosielu

Eihän sitä oikeesti tiedä mistä se johtuu..
      Pitää yrittää kestää vaan :D kait se vähän jokaisella vastaan tulee toisilla vahvemmin toisilla menee aika huomaamatta ohi..Elämässä on monenlaista
      ihmeellistä juttua oikeesti,jota ei itsekkään aina käsitä miten kaikki tapahtuu.

Voihan se olla toki että pelätään vanhenemista ja siks aletaan käyttäytyy kuin oltas nuoria jälleen
      ja sekin jos elämä on ykstoikkosta yritetään piristää itseämme jollain.

• riisi tukkii masun

Psykologisesti asiaa ajatellen joka ikäkausisiirtymässä on omat kriisinsä. On eka vuodesta (kävelyn oppiminen, puheen orastaminen, sosiaalinen perusturva) lähtien.

Kriisillä tarkoitetaan kulloiseenkin ikäkauteen sisältyviä vaiheita, niiden läpikäyntiä ja siirtymistä seuraavaan kasvukauteen. Eli ne ovat tavallaan kasvun porrasaskelmia. 30-kriisi voisi siten sisältää jo aikuisikässä olevan nuoren elämänvaiheen muutoksia: opiskelun jälkeisen ajan, työn, perheenperustamisen/ perheellisen elämänvaiheeseen kuuluvia tapahtumia. 30-kymppinen saattaa pohtia em. asioita ajankohtaisina tai päällekaatuvina. Kotoa on jo lähdetty :) ja ovi maailmaan on ollut saranoita myöden auki, mutta mikä risoo? Äiti ottaa pähän tyyliin: Tuollaisia tapoja en sitten siirrä oman lapseni kasvatukseen jne. Tai: minen uskalla perustaa perhettä kun uraputkikin stressaa, velkaako rakentamseen...Eli ihan nuoren aikuisen elämänvaiheisiin keskimäärin tuossa iässä littyviä pohdintoja. Ei niiden tarvi terapia-asteelle viedä, ne vaan mietityttävät tai sitten eivät. Myöhempiä kriisejä on 40-50 vaiheissa lasten kotoa irtautuminen, oman elämän paikoilleen loksahtaminen, parisuhteen uudelleen kartoittaminen, oman elämän tarkastelu. Myöhemmin eläkeikä, erilaiset vaivat - perhana soikoon - ja lapsenlapset, konfliktit, iäkkyys jne.

Kriseistähän me parhaiten tiedostamme uhmaiän, murkkuiän ja vaihdevuodet. Mutta noiden väliin mahtuu erilaisia kasvukynnyksiä. Se, miten me niistä selviämme määrittelee usein sen, miten me jatkamme elämäämme ja kasaammeko selvittämättömiä rappuja sinne loppupäähän...Valinta on sinun mutta et ole yksin:) Kaikki vaikuttaa kakeen.

Kriiseillään ja kasvetaan, sillä valmiiksihan me emme tule koskaan.

• sitä

että heräät aamuyöllä hiestä läpimärkänä. Ihmettelet missä olet, kuka nukkuu vieressäsi. Lisäksi tunnet että kaikki mitä olet siihen asti saanut aikaan ei ole oikeastaan minkään arvoista ja olisit voinut käyttää elämäsi toisinkin ja tehdä toiset valinnat. Sitä on kolmenkympin kriisi.

• kriisejä koko elämä

Taitaa olla niin ,että jos kaikki kriisit halutaan nimetä, niitä tulisi ihmisen ainakin joka viidennelle ikävuodelle yksi. Tämä enintään noin viisvuotisjakso on usein paljon lyhyempikin. Katso seuraava kriisiluettelo:
      -oma syntymä
      -kahden vuoden uhma
      -kuuden vuoden uhma
      -koulun alkamiseen liittyvä kriisi
      -yläasteelle siirtymisen kriisi
      -murrosikä
      -lukioon tai amikseen sopeutumisen kriisi
      -yo-kirjoitukset tai lopputyön kriisi
      -jatko-opiskeluun tai työnhakuun hakemiseen ja sinne sopeutumiseen liittyvä kriisi
      -kotoa pois muuttamiseen liittyvä kriisi
      -itsenäistymiseen liittyvää kriisiaikaa
      - parisuhteen / sinkkuelämän etsintäkriisi
      -parisuhteen / sinkkuuden vakiinnuttamiskriisi
      - avioliittokriisejä, erokriisejä
      - yksinäisyyskriisejä
      - lasten hankintakriisit (tai hankkimatta jättäminen)
      - tässä kohtaa täytät 30v

Luettelo jatkuu ja jatkuu
      Kun miettii miten kriisialtista on ihmisen elämä,
      ei ole mikään ihme että jos 30-vuotiaana on kokenut jo noista kriiseistä monet, niin sitten alkaa miettiä että pitäiskö jo vakiintua, tai löytää uusi kumppani, tai tehdä lapsia jos niitä ei vielä ole.

-uuden opiskelun tai

• sopeutuva

Tarkoitat siis että kriisit olisivat jotain sopeutumista uusiin elämänkäänteisiin, joita välttämättä tulee eteemme? Kriisistä selviytyminen olisi sitten uuteen tilanteeseen soputuneisuutta. Joo....

• kiire!!!!

Jo skolemkymppisenä ei ole vielä päässyt tai halunnut naimisiin, eikä ole saanut lapsia, voi iskeä ikään liittyvä KRIISI, ainakin naisilla.
      Kolmekymppinen nainen tietää, että mieheen tutstumiseenkin voi mennä pari vuotta, että uskaltaa tehdä sen kanssa lapsia. Sitten olisi jo 32v. Eka lapsi saattaisi syntyä kun nainen on33v. Jos kuitenkin haluaa lapsia enenmmän kuin kaksi, niin kiirettä pukkaa. VArsinkin kun kolmestakymmenestä ikävuodesta lähtien raskaaksi tuleminen vaikeutuu jakolmestaviidestä menee jo melkein keinohedelmöityksen puolelle.

Kolmenkympin kriisi koskettaa miestä, joka elää kriisivaiheessa olevan naisen kanssa. Kriisi voi tarttua, oli mies sitte minkäikäinen vaan. En tie olisko miehellä samanlaista kriisiä, joka liittyisi ehkä siihen ettei haluaisi tulla liian vanhana isäksi.?????? MIEHET KERTOKAAAAAAAA!!!

• ja 60

kympin kullitus...onneks oon vasta vähän päälle 20 vuotta ni ei tarvii ajatella moisia :D ai ai kun nuori ois ja naiset jumalois!!!!

• tarkoittaa...

että sinulla on kaapissa riisiä.

• ja paljon namuja

niin johan viinikumihumalassa kriisit iskee.

Hei haloo, eläkää.

• Äiti*

Niin, luin osittain koko litanian läpi, mikäli otsikointi vaikutti yhtään fiksulta. Määritelmää kuitenkaan en saanut 30 kriisille, vaan onko sitä lainkaan olemassakaan, siis tiettyä pilaria minkä mukaan tuo kriisi pukkaa tulemaan ja missä muodossa. Eiköhän se ole se ns. Persoonallisuus ero mikä vaikuttanee kriisin laatuun, kokoon jne...?

Olen nyt siis 28 vuotias, 3 muksun äiti, Onnellisesti avoliitossa. Kyllä.
      Mutta mitä se onnellisuus sitten on, kun kuitenkin mieli ja sielu vaeltaa vapaana kuitenkin vaikka miestäni rakastankin? Olen Horoskoopissa vesimies, joka taas muistuttaa enemmänkin persoonani oikeasti olemassa olosta. Tyypillinen veskari siis.
      Huomasin masennuksenkin kokeneena, jotta nyt on joku Kriisi meneillään.. Tekee mieli mennä, kotiolot siis ei kauheasti jaksa kiinnostaa, varsinkaan sen jälkeen kun jäin 2 sijalle miehen autoprojektin kanssa kilpailusta. Mittako tuli täyteen, vai oliko se Kriisi joka nosti julmasti päätään?
      Humalanhakuisen baari illan jälkeen... Kävelen vieraan miehen kanssa kotia päin, Jutellen... En vastaa oman miehen soittoihin, tein itsestäni luottamuksettoman ihmisen, kun en vastannut puheluun... Oliko tämäkin oire tulevasta Kriisistä? Miksi käyttäydyn "Itsetuhoisesti" ja vieläpä samalla tiedostaen moisen?

...Ja mitä tulee noihin, et kaveri on jättänyt lapsensa ja lähtenyt vieraan miehen matkaan... On kypsymättömyyttä. Mun rakkaat lapsukaiset tulee sinne minne äitikin, tosin poikkeuksetta on k-18 alueet, mut sit on hoitaja sitä varten. Hatun nosto ohessa isille jotka joutuvat, haluavat jäädä lapsien kanssa.

-Kuitti.

• Milkgirl

Mun mielestä koko 3-kympin kriisi on ihan turha. Sillon kuitenkin on vielä nuori ja elämä mahiksia täynnä, sulla itelläs on langat omaan elämääsi,sä pystyt vaikuttamaan valintoihis oli ikä mikä vaan, jos oot täysil sielun ja ruumiin voimil varustettu...
      4-kympin kriisi on jo konkreettisempi, silloin on ku jouluna, tilinteon hetki, mitä on aikaansaanut elämässä.
      Menee itseensä ja tilittää itsellensä elämänsä kuviot... Lapset pitäis olla suurin piirtein tehtynä, pitäs olla (hyvä) puoliso,ammatti, asema, virka, talo, auto ja kesämökki...Sekä h.... velkaa tietenkin...:( Mut ulospäin pitää näyttää messevältä...!
      Kaikki ei oo silti miltä näyttää. Kysy iteltäs ootko onnellinen. Jos voit vastata kyllä, asia ok. Tärkeintä on onni ja mielenrauha elämässä, ei mammona. Kukaan ei voi tehdä toista onnelliseksi, onni lähtee itsestä.Olet oman onnesi seppä...:)

• Heidi76

Eipä ole 30 kriisiä näkynyt, vai johtuuko lie siitä että olen viimeisillä raskaana ja kaksi lasta ennestään. Elämä "hymyilee". Jospa se kriisi tuleekin vasta 40 vuotiaana. Lapset silloin isompia, asunto lainasta reilut puolet maksettu pois. Pääsee menemään omia menojaan. Jokohan vihdoin ja viimein silloin pääsis oman motskarin sarviin, mene ja tiedä. Pääsis katsomaan maailmaa taas uusin silmin. Nykyään kotona oloa ja töissä käyntiä. Jos sitä 40 vuotiaana olis taas parikymppinen, mutta onko sekään hyvä asia?????

• NIKU

30-kriisi on ku ajat 30 ja nopeusrajoitus on 20..

• JO-UNI

Esim. vääristynyt uskonollinen kasvatus kyseenalaistetaan. Entiset eväät eivät ehkä riitä. Tehdään valintojakin. Luotetaanko itsen vai Jumalaan etc.

• "MARIIA"

Tämän lisäksi,ei se niin kaunotar oo tuo Emilia vuorisalmi, yäk mikä diiva

• nainen 75

heehhe, itsellä 30 "kriisi" pukkas et otin toisen tatskan ja ostin bemarin:d no tosin lapsia ei ole, ja en todellakaan tunne itseäni 31wee..

• 3-kymppinen

mikä iskee 3-kymmpisenä, että niin

• Äiti*

Jos kerta pystyt väittämään moista, niin mihin unohtui peruste?

• mies 33

naisilla alkaa tekee munaa mieli ihan hillitömästi.Yleensä vanha parisuhde päättyy ja
      uusi alkaa..pienen huoraamistauon jälkeen.

• vielä...

Juu kyllähän äitiliinien hormoonit taitaa 30-kymppisenä ohjailla jonkinverran elämän suuntaa,

mutta odotas 40 kriisiä. Sit on maammat vasta vauhdissa. Kaikki perustellaan sitten sillä, miten "minun oli aika ryhtyä elämään omaa elämää, kun mies oli vienyt itsenäisyyteni"...

Jalkoväli kurauttaa viimeisiä fanfaarejaan, ja äipät tajuavat väistämättömän väliaikaisuutemme. Kakskymppisten pimujen uhka on tuolloin todellinen ja äitiliinit yrittävät vielä tavoittaa viime pisarat elämän eliksiiristä.

• nyt...
        vielä... kirjoitti:

Juu kyllähän äitiliinien hormoonit taitaa 30-kymppisenä ohjailla jonkinverran elämän suuntaa,

mutta odotas 40 kriisiä. Sit on maammat vasta vauhdissa. Kaikki perustellaan sitten sillä, miten "minun oli aika ryhtyä elämään omaa elämää, kun mies oli vienyt itsenäisyyteni"...

Jalkoväli kurauttaa viimeisiä fanfaarejaan, ja äipät tajuavat väistämättömän väliaikaisuutemme. Kakskymppisten pimujen uhka on tuolloin todellinen ja äitiliinit yrittävät vielä tavoittaa viime pisarat elämän eliksiiristä.

täällä puhuu 36v, hyväkroppainen, hyvännäköinen kahden lapsen äiti.
        Miehet voivat ottaa kaksikymppisiä jos riittää pelkkä SEKSI, mutta jos taas haluaa haastetta, elämän näkemystä ja kokemusta ja laatua....niin kannattaa harkita.
        SITÄPAITSI, 40v naiset eivät todellakaan ole epätoivoisia vaan...tasapainoisia.

• Korvaa Naisen
        nyt... kirjoitti:

Miehet voivat ottaa kaksikymppisiä jos riittää pelkkä SEKSI, mutta jos taas haluaa haastetta, elämän näkemystä ja kokemusta ja laatua....niin kannattaa harkita.

Tämä on valitettava totuus.

Kolmeenkymppiin mennessä on naisten valitukset tullut kuulluksi moneen kertaan. Kolmekymppisenä täytyy saada vapaus.

• Mertsi Mikkelistä
        Korvaa Naisen kirjoitti:

Tämä on valitettava totuus.

Kolmeenkymppiin mennessä on naisten valitukset tullut kuulluksi moneen kertaan. Kolmekymppisenä täytyy saada vapaus.

Hyi olkoon! Meidän suvussa ollaan kunnolla nahka nahkaa vasten.

• ab.
        nyt... kirjoitti:

-luonnon laki ,alkaa kutittaa niin vietävästi ,siitä ne iltatähdet saa alkunsa .puhun kokemuksesta.siinä jää vielä aikaa kasvattaa tuleva elättäjä .nainen on sitten 60 kymppinen .näin oli ennen vanhaan.

• Puh huijaa

Kolmenkympin kriisi on myynninedistämistarkoituksessa( kuntoilu/kauneus/ terveystuotteet ym. krääsä) keksitty juttu vaikutuksille alttiille ihmisille, joilla on huono itsetunto. Ole kriisissä/ tunne itsesi epäkelvoksi niin ostat enemmän kamaa, jota et tarvitse!

• Rommaani Porista

Puhut kyllä täyttä asiaa näin "Rommaani"nkin näkökulmasta. Asia vain on niin, että alle 30 vuotiaisiin mainokset uppoavat eri tavalla. Kriisi syntyy, kun uusi sukupolvi astuu vastuuseen ja vanha viihteellinen elämä joutuu syrjään. Häh häh hää. Valkolaisten murheita.

• eppeli

30 kriisi iskee ihmiseen, jonka elämässä ei ole sisältöä. Jos on muutakin tekemistä (esim. perhe,omia harrastuksia, mielekäs työ jne.) kuin omaan napaan tuijottaminen ja pintaliito, niin ei mitään kriisiä ehdi pohtia.

• koti parempi

yksi syy kriiseilyyn, kun peruskamat ostettu kolmekymppisenä. pitäisi keksiä tilalle uutta tavoiteltavaa... aloittaakko alusta perustaen uuden kodin kuten parikymppisenä, jolloin kaikki edessä tuollakin rintamalla...

• onko nimimerkkiä mikä ei ol...

jep. ei tartte olla jäänyt edes mitään kokematta, mut jos tyttö eli oma. on juuri täyttänyt 14v ja itse on 34 ja ei saanut juuri muuta aikaiseksi, tosin erittäin mainio muksu. niin tulee väkisin mieleen et josko sitä sittenkin olisi voinut tehdä vielä jotain toisin. nyt töissä jossain mikä sinällään on ihan hyvä paikka, mutta palkka oikein heikko. ei mitään talletuksia tai muuta tulevaisuuden varalle. tosin voiko edes sellaista olla, eli tulevaisuuta. no tottakai mutta millainen? ehkä jossain huono laatuisessa hoitolaitoksessa jossain jumalan selän takana :) nooh kai asiat vois olla vielä huonommin. ei olisi edes sitä mainiota muksua josta voisi leuhkia kiikkustuolissa ja harmitella ainoastaan sitä et, ei tullu opiskeltua kieli oppia tän paremmin. ehkä sillä ei tosin siinä vaiheessa ole enää mitään merkitystä mut nyt vois olla ihan hyvä osata kirjoitaa. kiitos jos luit loppuun ja hyvää yötä.

• 20 cm Vehje

Oot vissin virolainen kielioppisi takia. No ei haittaa. Jos olisit istunut mun vehkeeni päällä 10 vuotta, olis sillä sun lapsellas liuta siskoja.

• 2x30

2x30 vuotta ja tosi vähän on tullu riisiä eikös sitä pitäisi saada silloin kaksinkertaisesti?

• anis pentti

kriisin huomaa kolmen a:n säänöstä, eli kun vaihtuu Auto, Ammatti ja Aviopuoliso...

• noista vain

huonoimman, eli vaimo sai lähteä...

• Anu S. Aukko
        noista vain kirjoitti:

huonoimman, eli vaimo sai lähteä...

Sanotaan, että 33-vuotiaana vasta päättää, mitä sukupuolta oikein on. Näin sanoi Odysseia.

• Hylätty mies

Auto vaihtui polkupyörään.

Ammatti vaihtui työttömyyskortiston asiakkaaksi ja uudelleen valmennettavaksi.

Aviopuoliso häipyi ja sen tilalle tein pappa-Tunturi-mopon etupyörän sisäkumista semmoisen vempeleen, ettei ole tullut enää naisten perään haikailtua.

• Himo-R-mies
        Hylätty mies kirjoitti:

Auto vaihtui polkupyörään.

Ammatti vaihtui työttömyyskortiston asiakkaaksi ja uudelleen valmennettavaksi.

Aviopuoliso häipyi ja sen tilalle tein pappa-Tunturi-mopon etupyörän sisäkumista semmoisen vempeleen, ettei ole tullut enää naisten perään haikailtua.

Aiemmin 30-vuotta täyttäneet aviomiehet siirtyivät Opelin pakoputkea hässimään. Nyt tämän idean luettuani valitsen pehmeämmän vaihtoehdon, eli Tunturimopon sisärenkaan.

• Vaihda Kumi
        Himo-R-mies kirjoitti:

Aiemmin 30-vuotta täyttäneet aviomiehet siirtyivät Opelin pakoputkea hässimään. Nyt tämän idean luettuani valitsen pehmeämmän vaihtoehdon, eli Tunturimopon sisärenkaan.

Joskus sitä löytää sokeakin kana oikeata asiaa.

Sain suurta lohtua ideoistanne.

Korvasin mieheni kynttilällä.

• Internetin Takia
        Vaihda Kumi kirjoitti:

Joskus sitä löytää sokeakin kana oikeata asiaa.

Sain suurta lohtua ideoistanne.

Korvasin mieheni kynttilällä.

Joskus menee netissä aamu kymmeneen ennen kuin 30 kympin kriisin hoidettua.

Tavaraa riittää netissä niin, että joutuu Viagraa ottamaan, jotta pääsee repertuaarin läpi.

• ftyfh

mutta ei ole rahaa vaihtaa autoa ja työpaikan ja naisen vaihtokaan ei käy, kun ei ole kumpaakaan...

• on Asunto

30:ssa vaihtui asunto ja auto

avi()opuoliso ja ammatti ei vielä ... ...

• VASTA TEILLÄ

SEURAAVAT 20-VUOTTA ON ELÄMÄN TÄYTELÄISINTÄ JA KYPSINTÄ JA PARHAINTA JA NAUTITTAVINTA AIKAA!
      KUNNES KOET VIIDENKYMPIN VILLITYKSEN, SEN JÄLKEEN ALKAA LASKEUTUMINEN VANHUUTEEN...

TERV KOKENUT PAPPARAINEN

• Rommaani Porista

Kolmenkympin kriisi saattaa liittyä siihen, kun valta ja vastuu siirtyvät seuraavalle sukupolvelle.

Alle kolmenkympin elämä on ollut viihteellisempää, paitsi jos on ollut työvoimaviranomaisten pompoteltavana.

Nyt kun nämä suruttomat nuoruusvuodet ovat menneet, pitää uuden sukupolven ottaa ohjakset käsiin.

Tämä on kriisin paikka, koska se katkaisee vastuuttoman elämän. Uusi sukupolvi alkaa vastata vastuukysymyksistä.

• ...

jaa-a.se alkaa vitutuksella ja loppuu ku teet asialle jotain.ite muutin ulkomaille ja alotin kaikki alusta.uusi maa,uusi duuni ja uusi muija.

• fiksu jätkä

Olet nero.

• uusi mies, uusi.......

Kaikki vain uusiksi, eduskunta, hallitus, anoppi, ...

• eile täytin

Joo, täytin just 30 ja elämä on ihan rullalla. maanisdepressiivisyys diagnosoitiin toissatalvella, 10 vuoden avoliitto kariutui, aloitin antabuksen käytön jne. Ongelmien määrä on valtava. Vielä kolme vuotta sitten kaikki näytti täydelliseltä. Uskon kuitenkin kaiken johtuvan alkoholiriippuvuudestani sekä luovuudestani. Yritän saada elämäni järjestykseen kokeilemalla uudestaan asioita jotka oli lapsena mulle tärkeitä mutta joita ei enää ole tullut tehtyä yli 15 vuoteen esim. maastopyöräily, sali, lukeminen, lenkkeily. Nekään ei toistaiseksi tunnu miltään mutta toivottavasti vierottavat alkoholista jonka alaisena olen tälläkin hetkellä. Olen urani huipulla mutta voisin ottaa minäpäivänä tahansa loparit koska sekään ei tunnu miltään... joo. mut tosta 30 kriisistä sanoisin että mulle se on todellisuutta ja se tuli salakavalasti just kun kaikki meni liian hyvin.

• mie vaan

mulla on alkamassa 40.kriisi nyt olen 38.v.jä tää on todellakin ihan hirveetä.ei kiinnosta mikään ja joka viikonloppu pitää päästä baariin olen jo ukkoonikin pettäny toisen kanssa.elämä on yhtä itkua ja hammasten kiristysä ei tiijä mitä tekis kauhee masennus päällä.koskaan ei ole ollu tämmönen olo mulla tuntuu,että pää sekoo lopullisesti.mikä tähän auttaa vai pitääkö vaan kestää.

• aatu.
        mie vaan kirjoitti:

mulla on alkamassa 40.kriisi nyt olen 38.v.jä tää on todellakin ihan hirveetä.ei kiinnosta mikään ja joka viikonloppu pitää päästä baariin olen jo ukkoonikin pettäny toisen kanssa.elämä on yhtä itkua ja hammasten kiristysä ei tiijä mitä tekis kauhee masennus päällä.koskaan ei ole ollu tämmönen olo mulla tuntuu,että pää sekoo lopullisesti.mikä tähän auttaa vai pitääkö vaan kestää.

-rakensin 82 ,vaimo oli 40.tuli meno päälle ,eipysynyt työssä rakensi kapakoissa kuulema niin perusteellisesti. oli kotoo pois jätti lapset yksin nuorin oli 2v .tätä kesti 11vuotta oli puoli vuottakin kerralla pois. 2 kertaa .alkoi maksun aika .91 m,sairaala .93 sama 97 sama 2003 sama.nyt kun on ikää lukee tuolla .lääkkeillä ja kotona. hoitaa nyt hyvin kodin ,mutta jäin aviosta paitsipaljon .pää asia että pystyin pitään kodin .lainaa lainan lyhennykseen .

• Hesus572

Kolmenkympin kriisi tarkoittaa samaa kuin kahdenkympin kriisi joka edelleen tarkoittaa samaa kuin kympin kriisi, että siinä vastaus!

• Kaikki vaihtoon...

En ikinä uskonu koko juttuun, mutta sitten kun se kolahti, niin huomasin! Vaimo vaihtoon, maisemat vaihtoon, suku vaihtoon, auto vaihtoon, kaikki vaihtoon... Että silleen!
      Soon sitä!
      Yritän vain keksiä, miten selviän tästä... Totta vai tarua? Harvoin voi tutkia elämäänsä näin tarkoin, kuin nyt! Ehkä se arkinen elämä kohta taas maistuu?!
      Sitä vain etsii uusia asioita ja yritää löytää elämän tarkoitusta ja ylireagoi kaikkea! Keskeisin asia on nyt vaihtoon vai ei! Melkein jo meni kaikki vaihtoon, mutta odotan ja odotan... mutta mitä?

• O.n

kun vaimon rupeaa tekemään mieli vierasta miestä.

• 30:n kärsimys

vaimo tuli lesboksi

• Eräs 30v

Mulle iski kans toi kriisi ku täytin tos kesällä 30..Lopetin ammatiurheilun ja tyttöystäväki sai jäädä.Käytin urheilun kautta saamiani suhteita ja nyt asun ulkomailla sekä reissaan työni takia ympäri maapalloa..Ne oli kaikki kipeitä ratkaisuja mutta tuntu siltä ettei ollu vaihtoehtoja..En voinu ittelleni mitään.

Oikeita olivat ratkaisut sillä uusia tuttavuuksia sekä kokemuksia tulee nyt valtavasti lisää.Mulla tais herätä se sisäinen kulkuri mitä olin tukahdutellut melkein 10 vuotta.Kaikkille joilla on samoja oireita niin rohkeesti vaan kovia päätöksiä..Asiat yleensä paranee ku on hetken itsekäs.
        Kaverini isän sanat muistan vieläki kun oltiin teinejä ja oltiin lähös tansseihin"Hyvä pojat..maailmassa pitää tehdä kaikenlaista ettei sitte tarvi vanhainkodissa valehdella"Mun mielestä ihan helvetin hyvin sanottu.Sitä tässä nyt yritetään toteuttaa..Tsemppiä kaikille!!

• willitys.

-oli se sitten minkä kympin villitys ,niin ei sille voi mitään .(mullakin),kun kattelee noita videoita täältä ,ehkä brasialaisia ,tulee kyllä 50 villitys mieleen .kaupunki oli umeota vasta päätä ,eli v a.oli ihana nainen hänellä villitys .oli vuosi 85.

• janne.

luuserien puhetta koko ketju ja sanonpa yhden asian.

20v on teini-ikä eikä sen ikäiset ole kovin komeita edes, ei edes miehiä vielä. ajellaan lippikset
        päässä autoilla joka saatiin 2v sitten. opiskellaan tai käydään ensitöissä.

ovet on auki 30v tai 40v, asenteesta kiinni. 30v on nuori ja 35v myös eikä 40v ole vielä edes keski-ikä ellei halua hifistellä että kuollaan 80veenä. makuasia sanoi musti.

se joka masentuu kolmikymppisenä niin voi vittu salli mun nauraa :)
        meidän kylällähän kateellisia riittää. kun ajeli mopolla vielä 28 vuotiaana niin keski-ikäiset läskiperseet haistatteli :)

Itse olen 32v ja ovet on auki. ei hävetä tehdä sitä samaa mitä teki nuorempana, saan olla mitä haluan.

terveisiä paska-pasosille sinne kuusaalle, haiskaahan pahalle ja vetäkää vittu päähänne.

• janne.
        janne. kirjoitti:

luuserien puhetta koko ketju ja sanonpa yhden asian.

20v on teini-ikä eikä sen ikäiset ole kovin komeita edes, ei edes miehiä vielä. ajellaan lippikset
        päässä autoilla joka saatiin 2v sitten. opiskellaan tai käydään ensitöissä.

ovet on auki 30v tai 40v, asenteesta kiinni. 30v on nuori ja 35v myös eikä 40v ole vielä edes keski-ikä ellei halua hifistellä että kuollaan 80veenä. makuasia sanoi musti.

se joka masentuu kolmikymppisenä niin voi vittu salli mun nauraa :)
        meidän kylällähän kateellisia riittää. kun ajeli mopolla vielä 28 vuotiaana niin keski-ikäiset läskiperseet haistatteli :)

Itse olen 32v ja ovet on auki. ei hävetä tehdä sitä samaa mitä teki nuorempana, saan olla mitä haluan.

terveisiä paska-pasosille sinne kuusaalle, haiskaahan pahalle ja vetäkää vittu päähänne.

"Mulle iski kans toi kriisi ku täytin tos kesällä 30..Lopetin ammatiurheilun ja tyttöystäväki sai jäädä.Käytin urheilun kautta saamiani suhteita ja nyt asun ulkomailla sekä reissaan työni takia ympäri maapalloa..Ne oli kaikki kipeitä ratkaisuja mutta tuntu siltä ettei ollu vaihtoehtoja..En voinu ittelleni mitään. "

lopetitko ihan urheilun, oletpa nyt katkeraa? olis kannattanut jatkaa, eihän tuo 30 ole ikä eikä mikään. jätkällä on vaan psyykkinen ongelma, voi voi.. :)
        menehän hoitoon ja sitten kun paranet niin huomaat että samat asiat kiinnostaa, asenne ratkaisi silloin jo kun olit nuorempi. muiden löpinöistä ei kannata välittää. joku on sitä mieltä ettei 20 vuotta vanhaa autoa kannata enää ostaa, mutta on niitäkin jotka ostaa sellaisen ennemmin kuin uuden.

psyykkisiä ongelmia nämä kriisit, ei sellasia ole olemassa kuin mielenvikaisilla.

t. terve nuori 32v mies

• vitut vanhuudesta
        janne. kirjoitti:

"Mulle iski kans toi kriisi ku täytin tos kesällä 30..Lopetin ammatiurheilun ja tyttöystäväki sai jäädä.Käytin urheilun kautta saamiani suhteita ja nyt asun ulkomailla sekä reissaan työni takia ympäri maapalloa..Ne oli kaikki kipeitä ratkaisuja mutta tuntu siltä ettei ollu vaihtoehtoja..En voinu ittelleni mitään. "

lopetitko ihan urheilun, oletpa nyt katkeraa? olis kannattanut jatkaa, eihän tuo 30 ole ikä eikä mikään. jätkällä on vaan psyykkinen ongelma, voi voi.. :)
        menehän hoitoon ja sitten kun paranet niin huomaat että samat asiat kiinnostaa, asenne ratkaisi silloin jo kun olit nuorempi. muiden löpinöistä ei kannata välittää. joku on sitä mieltä ettei 20 vuotta vanhaa autoa kannata enää ostaa, mutta on niitäkin jotka ostaa sellaisen ennemmin kuin uuden.

psyykkisiä ongelmia nämä kriisit, ei sellasia ole olemassa kuin mielenvikaisilla.

t. terve nuori 32v mies

15 vuoden kriisi, mitä se sitten on? sitäkö ettei saa enää tuttia ja tulee kauhia kiire päästä imemään äkkiä kaikki tutit mitä on saatavilla!!!

• aj3

Tuli alkupotkut jo 27v ja pahenee kokoajan...

Moottoripyörät, laskuvarjohyppy, laitesukeltaminen, kalliit viinat ja viinit, nuoremmat naiset, tapahtumat...

Käytös on kuin 15v. erona se että 15v. ei osannut käyttäytyä ja nyt 30v. kun osaa niin ei huvita.

... Loppua ei näy ja mitään suurempia rajoituksia ei ole (paitsi että vartalo valittaa kivusta kovemmin).

• GoingThruChanges

Mulla oli kriisi, mutta en täysin tajunnut sitä ennen kuin vasta näin jälkeenpäin. Asiat alko kohdallani siitä elämän pohdiskelusta joka johti siihen että masennuin elämäntilanteestani ja siitä etten tuntenut olevani mitään enkä ollut saanut mielestäni mitään aikaiseksi. Ei auttanut muu kuin niellä paskaansa ja alkaa tehdä päätöksiä muuttaakseen asiat. Aluksi se olikin vaikeaa mutta sitten alkoi tapahtua asioita jotka ovat johtaneet tähän missä olen ja ne vaikuttavat vielä voimakkaasti myös siihen mihin pyrin tästä eteenpäin.

Aluksi pitkäaikainen intohimoinen harrastukseni ja henkireikäni koki muutoksen, lopetin sen ja siitä tuli minulle merkityksetöntä vaikka joskus se haikealta tuntuukin kun muistelee. Seuraavaksi päätin lopettaa tupakoinnin ja totesin myös että minun on löydettävä "oma juttu" muutenkin tähän elämään ja niinpä aloin etsiä ja etsiä. Samalla vaihtui elämänasenne aika tavalla ja tämä tuntuu hassulta sikäli kun koen etten ole enää täysin se sama mies kuin ennen vaan elän aivan eri elämää.

Etsiminen johti erilaisiin työpaikkoihin ja lopulta siihen että päätin lähteä uudelleen kouluttautumaan. Siinä samassa hajosi myös pitkäaikainen parisuhdekin, tosin sitä en itse katkaissut vaan tulin jätetyksi. Se sattui enemmän mikään koskaan aiemmin mutta tästä seurasi se että sisuunnuin entistä enemmän ja jatkoin muutosten tiellä yhä hanakammin. Nyt olen siinä tilanteessa että olen onnellinen siitä että olen lähtenyt tälle muutosten tielle, vaikka se muutoksen polku ei vielä ole kokonaan ohitse kohdaltani - on vain jaksettava pinnistää saadakseen ne loputkin asiat kuntoon jotta voisin edes ajatella asettuvani johonkin elämään "tavallista" elämää jos nyt niin voi sanoa.

Kokemusteni perusteella sanoisin että jos on itseensä ja/tai asioihinsa tyytymätön niin onneksi voi aina muuttaa asioita tai itseään. Se itsensä ja asenteiden muuttaminen tässä onkin ollut vaikeinta mutta se on myös antanut kaikkein eniten takaisin joten en kadu. Mulle kriisi ei ole sitä että eletään päättömästi tai kuin oltaisiin nuorempia vaan sitä että tajutaan omia mokia tai tekemättä jättämisiä; otetaan itseä niskasta kiinni ja lähdetään korjaamaan asioita ja kasvetaan niistä. Minulla on nyt ainakin asiat paremmin kuin ennen ja lisäksi selkeä päämäärä mitä kohti olen menossa....

• kriisi-30

se meinasi lähinnä sitä, että huomasin etten ole koskaan ollut naisen kanssa, humalassa, ulkomailla, palkkatöissä tai muutenkaan saavuttanut juuri yhtään mitään elämän millään osa-alueella, mutta koska elämäni on ollut muutenkin yhtä kriisiä, niin eipä tuo missään tuntunut

• kasvissyöjä70%sesti

Itse olen pohtinut juuri sitä,että nuoruus on ollutta ja siihen liittyy vaikka mitä suruja - että tällä tavalla on jokin tärkeä vaihe päättynyt.Olen jännittänyt myös muiden suhtautumista tähän omaan ikääni,30 vee.Nyrpistelläänkö sitä nenää epätrendikkäälle vanhalle iälle jne.Sit on ollut pimeitä hetkiä kun olen todennut että olen jopa älykkö mutta kaunis nainen en varsinaisesti ole.Jos edes älykkökään.Yksin jääminen edessä,jokainen vuosi vuoden vanhempana.

• hv

bump

• seksiseppo81

aivan helvetin viihdyttävää luettavaa tämä viestiketju :D Ihan unohtui kaikki paska mitä tuntuu päälle nyt 3-kymppisenä kaatuvan kun tätä lukee :)

Itselläni kriisi on sitä että epäilen valintojani mutta epäilen myös näitä epäilyjäni. En tiedä kuka olen ja mitä tahdon. Taidan yrittää seuraavaa: teen miltä tuntuu ja mikä on moraalisesti muita kohtaan oikein, elän hetki kerrallaan ja pyrin olemaan hyvä ihminen kunhan se ei sodi itseäni vastaan. Tuo on tavoite, saa nähdä kuin käy. Lähteekö avovaimo, lapsipuolet, talo ja auto, jotka kaikki on hankittu tässä vuoden sisään ja joista kaikki aiheuttaa minulle paljon iloa ja paljon surua. vitun outoa aikaa tämä 30-vuotisuus minun tapauksessani.. Olisi hauskaa matkustella ja pitää vaan hauskaa kun teen etätyötäkin, mutta pelottaa että olen sitten vanhana yksin koska lähteminen tarkoittaisi tämän uuden perheen jättämistä ja tuleva vaimoni on niin kovin rakas vaikka jatkuvasti riitelemmekin... hmm.. mitähän tekisin..

• Tommi36v

Kuulostaa niin tutulta... Armotonta tyhjyyttä ja onko millään mitään merkitystä kuitenkaan? Onko tullut tehtyä oikeita asioita ja tuleeko oikeita asioita tehtyä tulevaisuudessa.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      44
      3888
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1879
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1326
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1202
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      980
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      190
      975
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      228
      954
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      927
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      800
    10. Jälkiviisauttako

Kun katsot taaksepäin, tekisitkö jotain asioita toisin kaivattusi suhteen? Vai onko kaikki mennyt, niin kuin piti?
      Ikävä
      79
      799
    Aihe