Aaltohuopa?

mökissä

Olen alustavasti katsellut yhtä mökkiä ostoaikeissa, mökki on vanha, mutta hyvässä kunnossa kun sitä on useaan kertaan saneerattu. Päällisin puolin "aaltohuopainen" katto näyttää ehjältä, eikä sisällä näy vesivuodon merkkejä. Myöskään rakenteessa ei näy isompia notkahduksia, pientä kyllä. En ole vielä katolle kiivennyt ja ko. katemateriaali on minulle täysin outo.

Kysynkin nyt, onko jollakin käytännön kokemusta ko. katemateriaalista. Perikunta on myymässä, eikä kukaan tunnu tietävät milloin katto on laitettu, veikkaisin 70-80 -lukua. Onkohan pian odotettavissa kattoremontti ja minkämuotoinen... kokonaan uusiminen vai lieneekö ko. materiaalia pinnoitettavissa jollakin bitumimönjällä tms., nämä seikat tietty vaikuttavat merkittävästi tarjoukseni määrään.

Kiitos etukäteen tietäjille.

9

4065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahvia

On se aika heikko materiaali, kun pahvimaista ainetta on ja naulat ovat erikoisia muovipäisiä joista nuo muovipäät haurastuvat UV-säteilystä.

Ei se aivan tiivistä ole juuri noiden naulojen kohdista, mutta yleensähän alla on vanha huopa- tai pärekatto aluskatteena.

Kyllä se kannattaa vaihtaa johonkin kestävämpään, mutta ko. kohteessa ei ilmeisesti ole mikään tulipalokiire, kun vuotoja ei ainakaan vielä näy. (eivät kyllä heti näykkään)

• tiedosta...

...pitää jostakin kohti yrittää kurkata mitä siellä on alla. Jos siellä on vanhaa huopaa, niin sitten siihen päälle pienellä oikaisulla voisi saada myös esim. peltikatteen. Tosin ko. kohde on kaksikerroksinen, joten ääniongelma pellistä tietysti voi tulla yläkerran huoneisiin. Talossani (1 kerroksinen) juuri uusittu peltikate ei aiheuta isompaa ogelmaa.

• kuin luullaan

Tuo onduliini tai ite olen kuullut onduliitti on parempaa katetta mitä kuvitellaan.
        Juttelin joskus yhen vanhemman kirsvesmiehen kanssa ja hän oli sitä mieltä jotta ei olisi senkään tarvinnut poistua markkinoilta.

Kotokämpässä on 20 vuotta ollut tuo pahviretale ilman toiminpiteitä eikä vuoda tai vaadi toiminpiteitä. Ostettaessa oli ollut katolla jo varmaan toistakymmentä.
        Olen ollut vaihtamassa pellejä pois jo kahdenkymmenen vuoden jälkeen joten ei pahvi ihan paskaa ole.

• kommentti
        kuin luullaan kirjoitti:

Tuo onduliini tai ite olen kuullut onduliitti on parempaa katetta mitä kuvitellaan.
        Juttelin joskus yhen vanhemman kirsvesmiehen kanssa ja hän oli sitä mieltä jotta ei olisi senkään tarvinnut poistua markkinoilta.

Kotokämpässä on 20 vuotta ollut tuo pahviretale ilman toiminpiteitä eikä vuoda tai vaadi toiminpiteitä. Ostettaessa oli ollut katolla jo varmaan toistakymmentä.
        Olen ollut vaihtamassa pellejä pois jo kahdenkymmenen vuoden jälkeen joten ei pahvi ihan paskaa ole.

kiitos ! Eli pitää tarkkailla tilannetta jos mökki omaksi päätyy, harja on muuten suht jyrkkä, eli se varmaa plusssaa. En tiedä miten kestävyyteen/ikään vaikuttaa se, että mökki on talvet kylmänä, tuskin se tilannetta pahentaa. ymmärrän kyllä että saarimökkiin on tämä kate asennettu, sillä lienee kevyttä kuljettaa.

• vielä...
        kuin luullaan kirjoitti:

...piti kysymäni, miten kestää kävellä/putsata roskista ?

• ...kiintoista

että onduliitti tai onduliini hakusanalla ei löydy kuukkelista kuin joku myytävä kohde, joka ei sekään aukea. Ei miltään rtv-sivuilta tai kattotekniikka-sivuilta. Weird.

• Alan mies
        ...kiintoista kirjoitti:

että onduliitti tai onduliini hakusanalla ei löydy kuukkelista kuin joku myytävä kohde, joka ei sekään aukea. Ei miltään rtv-sivuilta tai kattotekniikka-sivuilta. Weird.

-sanalla löytyy, koetapa.
        Ovat tuon maahantuojatkin vaihtuneet aikojen kuluessa.

• timpuri-61

Kesämökin ulkorakennuksessa oli sellainen (v.75)ja vaihdettiin peltikatoksi v. 02. Kate on hauras murtumaan ja joiduin hätäpaikkailemaan bitumimassalla. Tarkistaisin huolella erityisesti jos ruodelaudoitettu katto ja vintiltä jos näkyy auringonpaistetta murtumista. Innokas katolla ramppaaminen on myrkkyä aaltohuopakatolle :=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      20
      6036
    2. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      23
      3381
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      162
      2781
    4. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      29
      2680
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      82