Mulla on paha olla. Mun rakkain olento maan päällä, 16-vuotias Niki kissani, tekee kuolemaa... Perjantaina Niki oli vielä ihan oma itsensä; kurnutteli ja jutteli äidille, ja raakkui kuin varis ja tahtoi öidin syliin... Lauantaina alkoi oksentelemaan sinne tänne sellaista keltavihreää limaa, kenties vatsanesteitä. Läysin varmaan kahdeksat oksennukset vuorokauden aikana. Niki ei syönyt lauantaina eikä sunnuntaina mitään, joi vain vettä. Nikin herkkua ovat aina olleet katkaravut ja seitikala, joita se on syönyt hyvällä ruokahalulla, vaikka ei olisi ollut nälkäkään. Nyt ei kelvanneet herralle edes ravut... Olen ollut Nikistä tosi huolissani, sillä havaittiin muutama vuosi sitten kilpirauhasen liikatoimintahäiriö, johon on meillä on säännöllinen lääkitys. Lääkärit aina varoittelevat, että Niki ei elä muutamaa vuotta kauemmin.
Niki on jo vanha, olin itse 8-vuotias, kun Niki tuli meille ihan vauvana. Se otti mut emokseen ihan pennusta ja on mun perään edelleen, eli olen sen äiti. Vaikka Niki on jo vanha kissa, on se ollut tosi hyvässä kunnossa ikäisekseen. Nyt vasta hiljattain sen kunto on heikentynyt; nukkuu miltei aina omissa oloissaan, syö vähän, juo melkoisen paljon ja välillä tahtoo äidin syliin huruttelemaan ja pitämään äidin kaulasta kiinni. Mikään ei koskaan voi tuntua ihanammalta kuin se! Niki rakas kissani... kyyneleet virtaa pitkin poskiani...
Olen monet kerrat miettinyt viime aikoina Nikin saattamista ikuiseen uneen, mutta toivon, että se tapahtuisi luonnollisesti kotona, Nikin nukkuessa. Lopettaminen tuntuu julmalta, sillä pelkkä ajatuskin siitä, että pitäisi päättää mikä päivä Niki saa nukutuspiikin ja sen odottaminen saa mut romahtamaan täysin... En halua kokea sitä, enkä halua tehdä sitä Nikille. Jos tietäisin Nikin olevan kivuissaan, niin silloin lopetus olisi ainoa vaihtoehto.
Olemme antaneet Nikille eilen ja tänään ruiskulla ruokaa, kissanmaitoa ja kananmunan keltuaista, jotta se ei nääntyisi nälkään. Viime kesänä meillä oli ihan samanlainen tilanne, kun Niki yllättäen lakkasi syömästä. Tuolloinkin jouduimme ruokkimaan sitä ruiskulla, mutta se auttoi, sillä elinvoima palasi Nikin kasvoille ja kehoon. katkaravut pelastivat tuolloin tilanteen. :)
Olen ihan neuvoton. Olen itkenyt monta päivää, kun koko tilanne tuntuu niin toivottomalta ja raskaalta. En haluaisi, että Nikin elämä päättyy nukutuspiikkiin... jos se siihen menee, niin sen täytyy tapahtua kotona. Sitten Niki tuhkataan ja tuon uurnan kotiin. Myöhemmin, kun olemme rakennuttaneet talon ja meillä on oma piha, niin hautaan uurnan sitten sinne. Tämän asian olen jo miettinyt valmiiksi.
Pää ja sydän tuntuu niin raskaalta... Onneksi mulla on rakastava ja tukea antava mieheni ja meidän 1-vuotias Tarmo-kissa...
Elämme raskaiden päätöksien aikaa... Suru on jo nyt suuri, vaikka Niki vielä nukkuu tuolla olohuoneessa...
Rakas kissa tekee kuolemaa...
10
3930
Vastaukset
- pahoillasi
puolestasi! monen vuoden ystävyyden jälkeen voi tuntua vaikealta päästää irti, mutta jos kissasi on jo niin huonossa kunnossa, että se kärsii, on armeliainta päästää se tuskistaan, niin raskaalta kuin se tuntuukin. se on viimeisin palvelus, jonka voit rakkaan kissasi vuoksi tehdä. voimia kovasti ja jaksamista! vaikka tuska on suuri, lopulta se haihtuu ja jäljelle jäävät kauniit muistot.
- !!!!!!!
osaa suruusi.. yhdyn edelliseen viestiin jos kissallasi on kovat tuskat on se parempi päästää niistä vaikka se pahalta ja vaikealta tuntuukin.. kissalla on sitten parempi olla!!!
Voimia sinulle kyllä se ajan kanssa hellittää!!! - *Sofia*
tosiaan Niki on ollut todella hyvässä kunnossa ikäisekseen viime lauantaihin asti. Silloin lakkasi syömästä. Kuka tahansa menee huonoon kuntoon, jos ei syö. Kisu pitää nyt saada syömään, ostettiin sille just sellasta nestemäistä ruokaa, jota annetaan ruiskulla. Siinä on kaikki tarvittavat vitamiinit ja ravinteet, missä kissa tarvitsee. Katsotaan muutama päivä näillä eväillä eteenpäin, sitten mietitään jatkosta. Viime kesänä homma hoitui sillä, että Nikiä ruokittiin muutama päivä ruiskulla, sitten se virkistyi ja alkoi syömään itse. Katsotaan nyt.
- *Sofia*
Huomenta vaan kaikille!
Meillä näyttäisi nyt tilanne muuttuneen sitten viime yön. Eilen tosiaan kävin ostamassa Nikille nestemäistä ravintoa eläinlääkäriasemalta ja annoin sitä ison ruutallisen illalla Niksulle. Nukuin tosi levottomasti yön ja heräsin neljältä ja kävin juomassa. Siellä Niki oli pirteänä poikana vastassa äitiä ja rupesi tuttuun tapaan kurnuttelemaan ja halusi, että silitän sitä. Voi miten ihananaa!! Äsken, aamulla, oli ihan sama juttu. Niki on palannut taas entisekseeen! :) :) Olipa kyllä tosi tehokasta se eläinlääkärin nestemäinen ruoka, sillä se antoi pikkuiselleni hirmuisesti voimia. Nyt Niki on taas sama ihana itsensä. Silti pitää vielä jatkaa sitä ruutalla syöttämistä ja seurata alkaako se syömään omin voimin.
Kiitos teille ihanille ihmisille, jotka vastasitte viestiini asiallisesti ja ymmärsitte tilanteen. Kyllähänä nyt luulisi kaikkien ymmärtävän, että kun kissa sairastuu, niin sitä käytetään lääkärissä. Ja jos se unohtuu kirjoittáa viestiin, niin siitä aletaan heti kettuilemaan. Nikin oikut johtuvat vanhuudesta, niinhän ihmisvanhuksiakin pitää syöttää, muuten saattaisi jäädä syömättä.
Pidetään rakkaista kissavanhuksistamme hyvää huolta ja tehdään kaikkemme niiden eteen, jotta niistä olisi hyvä päästää irti sitten, kun aika koittaa.Siivosin tätä ketjua, kaikki törkyviestit poistin. Ja älköön kukaan kysykö, miksi!
Mukava kuulla kissavanhuksesi voivan nyt paremmin.
Terveisin, MM & kissat.
P.S. On kokemusta kutakuinkin vastaavasta tilanteesta, joten siksi katsoin parhaaksi poistaa asiattomuudet.- *Sofia*
Man-of-Mystery kirjoitti:
Siivosin tätä ketjua, kaikki törkyviestit poistin. Ja älköön kukaan kysykö, miksi!
Mukava kuulla kissavanhuksesi voivan nyt paremmin.
Terveisin, MM & kissat.
P.S. On kokemusta kutakuinkin vastaavasta tilanteesta, joten siksi katsoin parhaaksi poistaa asiattomuudet.Kiitos sinulle, että siivosit ne asiattomuudet pois! En voi ymmärtää miksi toiset tulevat ilkkumaan ja syyttelemään suotta, kun toisella on paha olla ja kisu voi huonosti.
Kiitos vielä ja hyvää kesän jatkoa! :)
T: Sofia
- kaivaten
Olin itse heinäkuussa samassa tilanteessa kun sinä,16 v kissani(sairasti munuaisten vajaatoimintaa) meni äkkiä huonoon kuntoon,ei syönyt,lopeti juomisenkin ja kyhjötti vaan sängyn alla tai vaatekaapissa,ei tullut mua enää vastaan kun tulin töistä(mitä ei ole koskaan tehnyt 16v aikana),en pystynyt enää katsomaan kissaa,silmätkin oli aivan oudot,henki haisi aivan järkyttävälle,oli luuta ja nahkaa ja pakko oli tehdä päätös nukutukseen menosta,koska ei olisi selvinnyt enää millään keinolla,lääkäri sanoikin,että kissalla olisi ollut todella tuskallinen kuolema edessään jos en olisi tuonut nukutukseen,joskus se raskas päätös on vaan tehtävä ja toisaalta olin helpottunut Röllin puolesta kun pääsi tuskistaan eroon ikuiseen uneen!!Voimia sinulle!!
- *Sofia*
...mahdottoman suureen suruusi. Kuvauksesi kisustasi oli aivan kuin meidän Nikillä viimeiset kolme päivää... Uteliaisuudesta kysyn, että oliko teillä käytössä Feliway haihdutinta ja kokeilitko ruiskulla ruokkimista ennen tätä lopetuspäätöstä? Todettiinko kisullasi joku sairaus tms. mikä aiheutti kisusi tilan muutoksen?
Ihan järkyttävää... Itse olen myös miettinyt sitä lopetusta, mutta se on niin raskas päätös. Jos kissa menee niin huonoon kuntoon, että lääkärikin sanoo suoraan, että kisulla ei ole mitään toivoa päästä enää elävien kirjoihin, niin silloinhan lopetus on tosiaan ainoa vaihtoehto.
Sylikaupallinen voimia sinulle! Onneksi Rölli elää vielä muistoissasi ja tapaatte vielä joku kaunis päivä sateenkaarisillalla ja olette taas yhdessä onnellisia... - kaivaten!!
*Sofia* kirjoitti:
...mahdottoman suureen suruusi. Kuvauksesi kisustasi oli aivan kuin meidän Nikillä viimeiset kolme päivää... Uteliaisuudesta kysyn, että oliko teillä käytössä Feliway haihdutinta ja kokeilitko ruiskulla ruokkimista ennen tätä lopetuspäätöstä? Todettiinko kisullasi joku sairaus tms. mikä aiheutti kisusi tilan muutoksen?
Ihan järkyttävää... Itse olen myös miettinyt sitä lopetusta, mutta se on niin raskas päätös. Jos kissa menee niin huonoon kuntoon, että lääkärikin sanoo suoraan, että kisulla ei ole mitään toivoa päästä enää elävien kirjoihin, niin silloinhan lopetus on tosiaan ainoa vaihtoehto.
Sylikaupallinen voimia sinulle! Onneksi Rölli elää vielä muistoissasi ja tapaatte vielä joku kaunis päivä sateenkaarisillalla ja olette taas yhdessä onnellisia...Kiitos sinulle viestistäsi ja hyvä että teillä voidaan jo paremmin!
Röllillä todettiin maaliskuussa munuaisten vajaatoiminta ja oli jo niin pahaksi päässyt,että ruokavalion vaihdoskaan ei olisi auttanut,lääkärin mukaan ehkä viikon olisi elänyt dietruualla kauemmin ja ikääkin oli niin paljon,ettei suostunut syömään uutta ruokaa joten lääkärin kanssa yhteisestä päätöksestä sovittiin,että antaa vanhuksen syödä lempiruokiaan loppuun asti.Oli vaan ajan kysymys koska menee huonoon kuntoon ja se tapahtui 2 vkoa ennen 16v päiviä,en kokeillut kysymiäsi keinoja,jotenkin vaan tunsin/näin kissasta ,että nyt on se hetki jolloin päätös on tehtävä,ettei joudu kärsimään enempää,elämäni vaikempia päätöksiä :((
Onneksi jäi tuo nuorempi viikari vielä kaveriksi ja ehkä myöhemmin vielä kaverille hänelle!!!
Mukavaa kesää sinulle ja vanhukselle!!!
- suuri suru
voi kamalaa,tiedän miltä sinusta tuntuu,mutta varmasti olisi parempi päästää kissasi kisujen taivaaseen,voi olla koviakin kipuja.itse jouduin tekemään elämäni raskaimman päätöksen 15.8.2006 kun rakas ville kissani nukkui ikiuneen .ville oli vakavasti sairas,sairasti kilpirauhasen vajaatoimintaa ,oli lääkitys,ja 11.8.2006 eläinlääkärissä todettiin sydänvika.sai siihenkin lääkityksen ja toivottiin parasta.mutta ville kultaseni takajalat rupesi pettämään ja kaatuili ja sai säpsimiskohtauksia,jotka johtuivat sydämestä.joten ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kun päästää ville paremmille metsästysmaille.nyt ei rakas kissani enään kärsi kivuista ja tiedän että sillä on hyvä olla.ville oli kuollessaan 16v,2kk ja 9vrk.ikävä ja suru on kova!!**kauniita unia rakas ville**t,tiina
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina
Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.62469Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?
Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant722301- 2021304
- 1121122
- 711098
"Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...
...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig231978Martina ja Matias
Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi211919Toivottavasti myös pysyy häkissä
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �10847- 47789
Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa
Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta54786