Sukelluskuolema

P1 36 / 1065

Onko mitään todellista tietoa kuulunut mitä on tapahtunut siellä jossain Turun edustalla?

27

12475

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihme porukkaa

      mitään rajaa ihmisten uteliaisuudella? MItä se sinulle kuuluu?

      • P1 36 / 1065

        Uutinen lehdessä sai miettimään mitä on tapahtunut, kun miettii mitä itselle on opetettu kurssilla. Eli mikä on mennyt pieleen. Kai se on sitä että ei tekisi itse samoja virheitä tai jos se on ollut laitevika tai jtn..

        En alkanut mitenkään herjaamaan enkä epäilemään enkä varsinkaan spekuloimaan toisten toimia tai virheitä vaan kysyin josko joku tietää oikeita speksejä jotta ei tulisi asiattomia huhuja.

        Joten hoida sinä vaan omat ongelmasi...


    • kertoo

      että: "Happi on sukeltajalta loppunut." Ne ei ole vissiin olleet ihan tavis sukeltajia kun ovat hapella sukeltaneet? Ilmaa minä hengitän sukeltaessani, joten lehtiin ei voi koskaan luottaa tietolähteenä!

      • P1 36 / 1065

        Sehän se ongelma yleensä on että lehdet kertoo sen tarinan minkä toimittaja saa "jostain".
        Sen takia kyselin alunperin koko asiaa.
        Toki nyt oli Iltalehdessä jotenkin uskottavalta kuulostava uutinen.
        "Pienet" asiavirheet (happi/paineilma) pitää suodattaa itse pois jutuista mutta..
        Kaikenkaikkiaan erittäin ikävä tapahtuma oli syyt sitten mitkä tahansa.
        Tällaisissa tapapauksissa jossa sattuu erittäin vakavia tapaturmia tai jopa kuolema, tutkijalautakunta kyllä joskus sitten kertoo sen oikean syyn tapahtumiin.


      • holy diver
        P1 36 / 1065 kirjoitti:

        Sehän se ongelma yleensä on että lehdet kertoo sen tarinan minkä toimittaja saa "jostain".
        Sen takia kyselin alunperin koko asiaa.
        Toki nyt oli Iltalehdessä jotenkin uskottavalta kuulostava uutinen.
        "Pienet" asiavirheet (happi/paineilma) pitää suodattaa itse pois jutuista mutta..
        Kaikenkaikkiaan erittäin ikävä tapahtuma oli syyt sitten mitkä tahansa.
        Tällaisissa tapapauksissa jossa sattuu erittäin vakavia tapaturmia tai jopa kuolema, tutkijalautakunta kyllä joskus sitten kertoo sen oikean syyn tapahtumiin.

        tarviiko syytä sen enempää hakea, lähinnä syyllistä sukellus vanhin on törkeästi laimin lyönyt velvollisuutensa kun päästää parin vuoden tauon jälkeen suoraan hylylle ilman riittävän kokenutta paria. selvästikään kumpikaan ei ole ollut riittävän kokenut kyseiseen sukellukseen, eihän se ilma sieltä pullosta yhtäkkiä lopu, jossei mittaria seuraa niin kyllähän se sieltä aikanaan loppuu, kaverin vara regusta hengittäminen on sentään ihan perustaitoja.
        kyllä näin törkeään laimin lyöntiin tulisi puuttua, asia kuuluu poliisin rikostutkintaan kuoleman tuottamuksena.


      • P1 36/ 1065
        holy diver kirjoitti:

        tarviiko syytä sen enempää hakea, lähinnä syyllistä sukellus vanhin on törkeästi laimin lyönyt velvollisuutensa kun päästää parin vuoden tauon jälkeen suoraan hylylle ilman riittävän kokenutta paria. selvästikään kumpikaan ei ole ollut riittävän kokenut kyseiseen sukellukseen, eihän se ilma sieltä pullosta yhtäkkiä lopu, jossei mittaria seuraa niin kyllähän se sieltä aikanaan loppuu, kaverin vara regusta hengittäminen on sentään ihan perustaitoja.
        kyllä näin törkeään laimin lyöntiin tulisi puuttua, asia kuuluu poliisin rikostutkintaan kuoleman tuottamuksena.

        Olet oikeassa, syyn hakeminen on tavallaan turhaa. Pitäis vaan oppia muiden virheeistä ettei samat virheet toistuisi.
        Omakohtaisesti tiedän että kun siellä alhaalla (esim hylyllä) löydät jotain kiinnostavaa ei välttämättä muista sitä mittaria katsoa, vaikka pitäisi.
        Silloin se kokeneen parin merkitys korostuu. Ja varsinkin jos siellä tulee ongelmia, kokenut sukelluspari voi olla se "elämä", joka rauhoittaa ja hoitaa ongelmat.
        En tiedä miten etelässä opetetaa sukeltamaan mutta itse sain koulutuksen jossa olimme altaassa yli 20 kertaa ennenkuin menimme ekan kerran avoveteen sukeltamaan. Altaassa harjoiteltiin todella monta kertaa eri ongelmatilanteita.
        Niin sillä sukellusvanhimmalla on todella kova vastuu. Mutta tiedän myös sen paineen joka kohdistuu siihen vanhimpaan kun on lähdetty "reissuun" ja kaikki tahtoo pinnanalle.


      • nippeli
        P1 36 / 1065 kirjoitti:

        Sehän se ongelma yleensä on että lehdet kertoo sen tarinan minkä toimittaja saa "jostain".
        Sen takia kyselin alunperin koko asiaa.
        Toki nyt oli Iltalehdessä jotenkin uskottavalta kuulostava uutinen.
        "Pienet" asiavirheet (happi/paineilma) pitää suodattaa itse pois jutuista mutta..
        Kaikenkaikkiaan erittäin ikävä tapahtuma oli syyt sitten mitkä tahansa.
        Tällaisissa tapapauksissa jossa sattuu erittäin vakavia tapaturmia tai jopa kuolema, tutkijalautakunta kyllä joskus sitten kertoo sen oikean syyn tapahtumiin.

        "Tällaisissa tapapauksissa jossa sattuu erittäin vakavia tapaturmia tai jopa kuolema, tutkijalautakunta kyllä joskus sitten kertoo sen oikean syyn tapahtumiin."

        Mitään tutkijalautakuntaa ei ole eikä tule!

        Tutkijalautakuntia käytetään suuronnettomuuksien lisäksi esim. liikenne- ja ilmailuonnettomuuksien tutkinnassa.

        Yksittäisen ihmisen tapaturmainen kuolema ei mihinkään erityiseen tutkintaan johda eli tämänkään tapauksen taustoja tuskin tullaan koskaan kuulemaan.

        Tutkintalautakunnista voi lukea www.onnettomuustutkinta.fi


      • I know..
        holy diver kirjoitti:

        tarviiko syytä sen enempää hakea, lähinnä syyllistä sukellus vanhin on törkeästi laimin lyönyt velvollisuutensa kun päästää parin vuoden tauon jälkeen suoraan hylylle ilman riittävän kokenutta paria. selvästikään kumpikaan ei ole ollut riittävän kokenut kyseiseen sukellukseen, eihän se ilma sieltä pullosta yhtäkkiä lopu, jossei mittaria seuraa niin kyllähän se sieltä aikanaan loppuu, kaverin vara regusta hengittäminen on sentään ihan perustaitoja.
        kyllä näin törkeään laimin lyöntiin tulisi puuttua, asia kuuluu poliisin rikostutkintaan kuoleman tuottamuksena.

        "tarviiko syytä sen enempää hakea, lähinnä syyllistä sukellus vanhin on törkeästi laimin lyönyt velvollisuutensa kun päästää parin vuoden tauon jälkeen suoraan hylylle ilman riittävän kokenutta paria."

        Saanen huomauttaa että tämä turma-sukellus ei ollut päivän ensimmäinen tälle uhrille.. eli tässä on selkeästi väärä syyte sukellusvanhinta kohtaan..


      • aussi
        P1 36/ 1065 kirjoitti:

        Olet oikeassa, syyn hakeminen on tavallaan turhaa. Pitäis vaan oppia muiden virheeistä ettei samat virheet toistuisi.
        Omakohtaisesti tiedän että kun siellä alhaalla (esim hylyllä) löydät jotain kiinnostavaa ei välttämättä muista sitä mittaria katsoa, vaikka pitäisi.
        Silloin se kokeneen parin merkitys korostuu. Ja varsinkin jos siellä tulee ongelmia, kokenut sukelluspari voi olla se "elämä", joka rauhoittaa ja hoitaa ongelmat.
        En tiedä miten etelässä opetetaa sukeltamaan mutta itse sain koulutuksen jossa olimme altaassa yli 20 kertaa ennenkuin menimme ekan kerran avoveteen sukeltamaan. Altaassa harjoiteltiin todella monta kertaa eri ongelmatilanteita.
        Niin sillä sukellusvanhimmalla on todella kova vastuu. Mutta tiedän myös sen paineen joka kohdistuu siihen vanhimpaan kun on lähdetty "reissuun" ja kaikki tahtoo pinnanalle.

        Jos ilma on loppunut niin ei siitä oikeastaan voi syyttää kuin itseään, paitsi jos tapaturmaan liittyy jotain muutakin.

        Ikinä ei ole vielä ilma minulta loppunut eikä edes ole ollut lähellä, kyllä sitä tulee katottua jonkin verran ja aina tulee lähdettyä pintaan ja takas päin kun mittari näyttää 50:ntä


    • reissussa mukana

      Tietoa on, mutta itse syyt ja seuraukset jätän toistaiseksi poliisin tutkitavaksi ja määriteltäväksi. Mutta mitenkähän Jouko Moisala kantaa edesvastuun tapahtuneesta? Ryhmän vetäjänä/ johtajana hän päästää pitkään sukeltamatta olleen ihmisen sukeltamaan kortti luokitustaan syvemälle ja vieläpä hylkyyn, omalla leväperäisellä toiminallaan hän varmisti ihmisen kuoleman. Tyypillistä urheilusukeltaja liiton toimintaa...säännöt on mutta niitä ei pidä noudattaa! Mihin "unohtui" päiväkirjojen tarkistus/ arviointi? Jouko Moisalan juttu räpellykset sukeltajan mailma lehdessä on anteeksi annettavia "vanhan herran" huomion kerjuuta ,mutta huolimattomuuttaan ihmisen kuoleman vaaraan saattaminen on anteeksi antamatonta. Tällä kertaa tuo leväperäisyys maksoi ihmishengen. Sukeltajana tunnen syvää osanottoa uhrin omaisia kohtaan (tietoisena siitä että hän ei todellakaan itse ollut vastuussa kuolemastaan)

      -------------

      • sinulta kuka sitrten lienetkin

        >>> Sukeltajana tunnen syvää osanottoa uhrin omaisia kohtaan (tietoisena siitä että hän ei todellakaan itse ollut vastuussa kuolemastaan)

        -- Siinä mulle sukeltaja... Olitko paikanpäällä ja pinnanalla kun noin viisaita latelet ja Joukoa syyttelet. Tuolssa olisi jo herjauksen ja perättömän lausuman paikka, josta taidan Joukolle ilmoittaa ja suosittaa, että nosta kaanteen.


      • P1 36/ 1065

        Suora lainaus jostain Googlen antamalta sivulta.




        > wrote in message
        > news:[email protected]...
        > > Ihan totta. Tässä vain palataan siihen ajatukseeni mistä juttuni lähti.
        > > Mainitsemasia rajat ovat joko lakiin tai asetuksiin perustuvia
        MÄÄRÄYKSIÄ
        > > joita TÄYTYY noudattaa. Korttien erot ja niiden rajat ovat joidenkin
        > > tyyppien keksimiä ja johonkin kohtaan vedettyjä. Eivät yhtään enempää.

        > Hmm. Siis, lakien ja asetusten rajat ovat 'oikeita' siinä mielessä, ettei
        > niitä ole joku tyyppi keksinyt ja johonkin kohtaan vetänyt?


        > Eiköhän lakien rajat ole ihan samalla tavalla 'arvottuja' kun PADI/CMAS
        > rajatkin. Ero on siinä, että PADI rajojen rikkomisesta virkavalta ei ole
        > kiinnostunut.



        Ei muuten ole kiinnostunut CMAS:n rajoista myöskään.
        vrt. v. 1993 tapahtunut onnettomuus kaatialassa, kun sukellusvanhin
        vapautettiin syytöksistä kuoleman tuottamukseen.
        P1:t ( 3kpl ) olivat sukeltaneet yli 30 metriin luoliin ja yksi kuoli
        4:stä . Sukellusvanhin oli yksi henkilö toisesta parista ja paikalla ei
        ollut varasukeltajaa yms.
        Kyseinen henkilö oli jo kotoa lähtiessä PÄÄTTÄNYT sukeltaa luoliin.

        Oikeuden päätöksessä todettiin, että CMAS toiminta on vapaaehtoista ja sitä
        ei sido mitkään LAIT. Sukellusvanhin ei voi ESTÄÄ ketää sukeltamasta
        yli sallittujen rajojen. Sukellusvanhin on vain vanhin ei ole mitenkään
        juridisesti vastuussa ellei ole suoralla toiminnalla vaikuttanut
        onnettomuuteen.
        (Hän voi vain suositella, ja pyytää, että :" Älkkää sukeltako syvälle
        pliis!")
        Tämä ei ollut suora lainaus, mutta luultavasti kyseessä oli tarkoitus
        rahastaa vain hyvät korvaukset.
        Onhan se näin, että sukellusvanhin ei voi estää sukeltamasta syvemmälle kuin
        se sallittu, ellei vesi ole tarpeeksi matalaa tai kaveri on käsiraudoilla
        kiinni
        sukellusvanhimaan kädessä ja hän pysyy oikeassa syvyydessä. Tässäkin
        tapauksessa sukellusvanhin rikkoo määräyksiä vastaan jos on itse
        sukeltamassa :=)


        Toivottavasti kirjoitus ei loukkaa ketään, mutta laittaa ajattelemaan.


      • P1 32kpl/945min

        Toinen suora lainaus.

        Tuo "velvoittavatko turvamääräykset vai....." on kysymys, mihin ei voi
        vastata joko/tai vastausta. Vastaus riippuu siitä, mitä tarkoitetaan tuolla
        "velvoittamisella". Siinä mielessä ne eivät velvoita, että esim. Liiton
        turvamääräysten rikkomista ei ole mitenkään kriminalisoitu eikä siitä voida
        ketään rangaista. Toisin esim. työturvallisuusmääräykset, joiden rikkominen
        saattaa aiheuttaa rangaistusvastuun (RL 47 luku), vaikka mitään
        onnettomuutta tms. ei rikkomisen seurauksena tapahtuisikaan.


        Myöskään vaikka onnettomuus tapahtuisikin, ei turvamääräysten rikkominen
        mitenkään itsestäänselvästi aiheuta kenellekään minkäänlaista oikeudellista
        vastuuta, vaan tämä arvioidaan objektiivisesti normaaleja rikos- tai/ja
        vahingonkorvausoikeuden oppeja soveltaen. Kertauksen vuoksi vastuu voi siis
        perustua joko tahallisuuteen tai tuottamukseen (huolimattomuuteen).
        Tahallisuus tuskin tulee harrastussukeltamisessa kyseeseen, sen sijaan
        huolimattomuus voi tulla. Huolimattomuusvastuu (karkeasti ottaen sekä rikos-
        että vahingonkorvausoikeudessa) tarkoittaa sitä, että henkilö tekee tai
        jättää tekemättä jotakin, vaikka hän tietää tai hänen ainakin pitäisi tietää
        (kokemuksensa, koulutuksensa, ns. "yleisen elämänkokemuksen" tms. syiden
        perusteella), että tekemisestä/ tekemättä jättämisestä saattaa
        jonkinlaisella todennäköisyydellä seurata esim. sukellusturma. Ja sitten
        tämä seuraus tapahtuu.


        Turvamääräykset voivat vaikuttaa tähän vastuuseen siten, että joissakin
        olosuhteissa (korostetaan: joissakin olosuhteissa) turvamääräysten
        rikkominen saattaa olla nimenomaan se huolimattomuus, jonka perusteella
        vastuu syntyy, tai rikkominen saattaa välillisesti osoittaa, että on
        toimittu huolimattomasti.


        Mikä nyt voisi sitten olla tällainen olosuhde? Mainituista Vaasan
        hovioikeuden perusteluista ns. Kaatialan tapauksessa voidaan tehdä
        varovaisia vastakohtaispäätelmiä siitä, minkälaisessa tilanteessa hovioikeus
        olisi saattanut päätyä toisenlaiseen ratkaisuun (taas korostetaan:
        varovaisia/ saattanut) En osaa sanoa, kuinka elävästä elämästä seuraava
        esimerkki on, mutta on yllättävän vaikea esimerkkiä, josta pointti selviäisi
        kohtuullisesti:


        Kuvitellaan seura, jossa on aina toimittu erittäin
        "sukellusvanhinvetoisesti" kaikkia turvamääräyksiä pilkuntarkasti
        noudattaen. Sukellusvanhinvetoisuudella tarkoitan sitä, että sukellusvanhin
        tosiasiassa tarkistaa kaikkien sukellussuunnitelmat ja sen, että sukeltajat
        noudattavat jokaista turvamääräystä, että ilmat riittävät jne, tarkistaa
        kaikilta painojen määrät jne. määrää/suunnittelee/hyväksyy kaikki sellaiset
        asiat, joita joku tyhmempi saattaisi pitää lähinnä sukeltajille itselleen
        kuuluvina asioina (vrt. esim. Sukellus-kirjan sivulla 284 (vuoden 2000
        painos):
        "Vaikka päävastuu sukellusten suunnittelusta kuuluukin
        sukellusvanhimmalle...."(gosh!)). Siis tällaisen seuran toiminnassa voisi
        ajatella, että jatkuvasti sovelletun käytännön johdosta sukeltajille on
        muodostunut oikeus olettaa, että sukellusvanhin jatkossakin
        tarkastaa/hyväksyy/suunnittelee kaikki sukeltamiseen liittyvät asiat, eikä
        sukeltajien itsensä tarvitse ikäänkuin olla lopullisessa vastuussa omista
        suunnitelmistaan, vaan aina on joku, joka tarkistaa. Sukellusvanhimmalta
        voitaisiin siis ajatella "kohtuudella edellytettävän" turvamääräysten
        noudattamista ja niiden noudattamisen valvontaa.


        Tämä ei kuitenkaan vielä mielestäni riitä. Ainakin minun on aivan mahdoton
        ymmärtää, että jos joku tällaisessa harrastustoiminnassa rikkoo tieten
        tahtoen jotain määräyksiä ja tietää siten riskeeraavansa oman terveytensä ja
        sitten tämä riski toteutuu, niin millä perusteella tästä olisi joku muu
        enemmän vastuussa kuin riskinottaja itse. Jos siis määräyksiä rikkoo sekä
        sukellusvanhin että sukeltaja ja molemmat tietävät mistä on kysymys, niin
        kyllä vastuu (itselle tapahtuvista vahingoista) on minun ymmärtääkseni
        sukeltajalla itsellään.


        Eli yhteenvetona eräs sellainen tilanne, jossa turvamääräykset saattaisivat
        vastuun aiheuttaa, voisi olla sukellusvanhimman turvamääräysten rikkominen
        sellaisen seuran toiminnassa, jossa määräyksiä on aina noudatettu ja
        onnettomuuden uhri on sukeltaja, joka ei ole tiennyt rikkovansa määräyksiä
        eikä ole kyennyt arvioimaan toiminnastaan aiheutuvaa riskiä. Eli kyseeseen
        voisi
        tulla lähinnä melko kokematon sukeltaja.


        Sinänsä turvamääräykset eivät eroa mitenkään esim. siitä, mitä joku ryhmä
        sukeltajia on keskenään sopinut. Jos on sovittu pelisäännöistä ja joku
        sitten ei näitä pelisääntöjä noudatakaan sillä seurauksella, että jollekin
        toiselle aiheutuu vahinko, niin vastuukysymysten aprikoinnissa nämä sovitut
        pelisäännöt voivat olla ihan yhtä "velvoittavia" kuin liiton "viralliset"
        turvamääräykset.


      • holy diver

        kyllä se tiedetään ettei vanhin teostaan joudu oikeasti vastuuseen juridisesti. mutta jos edes jotain omaa tuntoa vanhimmalla on niin lopettaa sukellus hommat, itse en ainakaan kyseisen henkilön kanssa sukeltaisi. käsittääkseeni (korjatkaa vaan jos olen väärässä) jouko oli retken järjestäjä jolloin hän todellakin voi estää henkilöitä sukeltamasta, ei ainakaan minun veneestäni sukella ketään jos sen kiellän! mahdetaanko moisalaa edes erottaa liitosta itse vahvasti epäilen, vaikka eikö sen pitäisi olla itsestään selvää. tietysti vastuun kantaa sukeltaja itse eikö se nyt ole itsestään selvää. mutta kyllä vanhimman kuuluisi vastuunsa kantaa, vai miksi sitten rajat määrätään?


      • -jj-

        Jospa aikuiset ihmiset koittaisivat vastata ihan itsestään.

        En mä hyppäisi lentokoneesta, edes laskuvarjon kanssa, vaikka siinä ovella joku kaveri sanois että kyllä sä voit hypätä.


      • loukkaantunut
        sinulta kuka sitrten lienetkin kirjoitti:

        >>> Sukeltajana tunnen syvää osanottoa uhrin omaisia kohtaan (tietoisena siitä että hän ei todellakaan itse ollut vastuussa kuolemastaan)

        -- Siinä mulle sukeltaja... Olitko paikanpäällä ja pinnanalla kun noin viisaita latelet ja Joukoa syyttelet. Tuolssa olisi jo herjauksen ja perättömän lausuman paikka, josta taidan Joukolle ilmoittaa ja suosittaa, että nosta kaanteen.

        Isäni ei ole tehnyt mitään väärää!!!!!!Jokainen aikuinen vastaa itse itsestään!!!!!Sitäpaitsi hän oli itsekkin TODELLA järkyttynyt tilanteesta!!!!Vanhinta on helppo syyttää!Isäni on rehellisin ja sydämmellisin ihminen kenet tunnen,eikä hän halua kellekkään pahaa!!!!


    • paikalla ollut

      "jossain Turun edustalla", vaan Utössä. Sieltä on pirun pitkä matka Turkuun!

      Kyseessä oli jonkin firman virkistyspäivä. Halukkaat pääsivät sukeltamaan Park Victorylle (googlatkaa, jos ette tiedä mikä se on). Hukkunut nainen oli harrastanut sukellusta aiemmin, muttei enää pitkään aikaan.

      Jokin laitevika siinä tuli, ja pari antoi ilmaa omasta pullostaan, jolloin nainen ilmeisesti hörppäsi vettä. Hän meni paniikkiin, ja lähti takaisin kohti pohjaa, vaikka pinta oli jo aika lähellä. Hän oli eloton jo siinä vaiheessa, kun kaveri sai hänet pinnalle. Elytys aloitettiin heti, ja MediHeli tuli paikalle. Kuten tiedämme, liian myöhään.

      • AnnikaM

        Haluaisin korjata seuraavaa:

        Kyseessä ei ollut firman virkistyspäivä, vaan erään firman sukelluskerhon retki. Tästä olen satavarma, koska olen töissä kyseisessä firmassa ja tunnen myös onnettomuudessa menehtyneen henkilön.

        Sain äsken lisätietoa tapahtumista. En ala tarkemmin selittää, mutta aika hyvin erään lehden kertomus tapahtumista piti paikkaansa.


    • sivusta seuranut

      Täytynee muistuttaa että ihmettelin kirjoitusta jossa syytettiin sukellusvanhinta.Vastuu pitää ottaa itse kunkin teoistaan ja hankittava riittävät tiedot ja taidot ja muuten kieltääkö jokin laki sukeltamasta vaikka ei olisi mitään kurssia käynyt, vaikka yksin niin ei voida syyttää että vaarantaa toisten hengen .

    • poro

      Tuskimpa sukelluksella oleva vanhin on meedio ja pystyy ennustamaan tulevan sukelluksen tapahtumia, jos aikuinen ihminen vakaasta tahdostaan on sukeltamaan lähdössä.
      Mielestäni jokainen sukeltaja kantaa suurimman vastuun itse omasta hengestään sekä terveydestään sukelluksen aikana. On itse tiedettävä rajansa sekä kykynsä sukeltaa. Sukeltelenkin yksin ja jos joskus sattuisi vahinkoja käymään ei tarvitse alkaa kenenkään tappelemaan kenelle vastuu kuuluu. Sukeltajana oman terveyteyteni vastuu kuuluu minulle itselleni ja itse siinä olen myös paras oman turvallisuuteni valvoja, vastaan myös tekemisistäni itse enkä työnnä niitä kenenkään muun vastuuksi edes ryhmässä sukeltaessani. Sukeltajaparista huolehtiminen tarvittaessa ennen ja jälkeen sukelluksen on tietenkin enemmän kuin suotavaa.

    • swensson

      Huomauttaisin hieman vellovasta keskustelusta seuraavaa: on turha puhua sukellus vanhimman vastuusta tms. koska kyseessä on ollut kaupalliseksi luokiteltava sukellusmatka jossa matkan järjestäjänä on toiminut sukelluksen ammattilainen. Kyseessä on siis ostettu matka/tapahtuma jossa luonnollisesti järjestäjällä/maksun saajalla on vastuu tapahtuman järjestelyistä ja turvallisuudesta. Lain mukaan ko. yrityksellä/henkilöllä on myös oltava vastuuvakuutus tapahtumalle, Edellä mainitut vastuut eivät poistu vaikka matkan järjestäjälle olisi maksettu korvaus ns. "pimeenä/ verottomana" vaan silloin on myös kysymyksessä on veropetos ja muun toiminnan laiminlyönnin osalta mahdollinen syytenimike on kuolemantuottamus.

      • Hölmö olen

        Lähden muutaman kaverin kanssa yhden tutun veneellä (koska omaa ei ole) merelle (omistaja ajaa koska en osaa käyttää venettä) ja maksan hänelle polttoaineesta sekä kahvista koska veneessä on keittiö. Sukellan omilla laitteilla. Sukelluspäiväkirjaan merkkaan sukellusvanhimmaksi sen joka on kokenein sukeltaja? Minulle sattuu jokin vahinko.... JA KAVERI ON VASTUUSSA VAI?

        Tai jos lähden kavereiden kanssa fillaroimaan omalla fillarilla metsään. Maksan kaverille bensa ja ruokarahaa koska hän on hoitanut kimpparuokailun ja kyydin. Ajan fillarilla päin puuta koska omassa fillarissa oli jarrut paskana niin se..... KAVERI ON VASTUUSSA VAI?

        Eli mikä on sitten yritystoimintaa ja mikä harrastamista. Miten se vaikuttaa että onko omat laitteet, eli onko jarrut ok tai onko pulloissa ilmaa?


    • poro

      Eikö onnettomuuden aiheuttanut ilman loppuminen?

      Varmasti sukellusta harrastamatonkin henkilö tietää ettei veden alla ilman ilmaa kovin kauaa pärjää, niin miksi ei sulkeltaja sitä ymmärtäisi.

      Jäljellä olevan paineen ilmaisinhan on sukeltajalla itsellään. Täytyykö sukelluksesta vastuussa olevan käydä itse tarkistamassa jäljellä oleva ilman määrä ajoittain muilta sukeltajilta? Ettei syyllistyisi kuolemantuottamukseen. Vaikea uskoa näinkään olevan.

      Ilman loppumiseen tai siihen, ettei itse seuraa omista mittareistaan mitä on jäljellä ja mitä ei voi olla mitään tekemistä sillä onko maksanut sukelluksesta vai ei. Eikä vastuu vieri omista laiminlyönneistä veden alla toisille.

      Se että ottaa osaa maksulliseen harrastus toimintaan ei suoraan siirrä vastuuta maksun vastaan ottajalle. Tälläinen olisi aivan järjetöntä.

      Millä tavoin kuolema on toiselle tuotettu jos siinä ei ole tahallisuutta mukana. En ymmärrä miten henkilö, joka on ollut kokenut mutta pitänyt kahden vuoden tauon ei olisi mukamas ymmärtänyt mistä on kysymys. Poliisi, joka on ollut eläkkeellä kaksi vuotta ei muistanut enää ettei päihtyneenä saa ajaa autolla. On aivan yhtä uskottava tarina.

      Mutta täällä Suomessa on hyvä harrastaa ja toilailla "laittaa omat aivot narikkaan" kun vastuuta ei edes omasta hengestään tai tekemisistään tarvitse itse kantaa. Mutta syyllinen etsitään jokatapauksessa vaikka väkisin ja niissä tapauksissa joissa syyllisyys on selkeä, sekä varma ja häkki alkaa heilua löytyy yllättäen vaikka millaista pallosilmää ja puolesta puhujaa...

      Voi olla että on harrastajia, jotka lähtevät sukeltamaan herkemmin vajailla taidoilla tai hälläväliä asenteella kun mukaan lähtee hänestä vastuussa oleva henkilö, jonka he kuvittelevat henkivakuutuksekseen.

      Olisi sukellusretki kyllä voinut paljon paremminkin päättyä.

      • swensson

        Valitettavasti suomessa ei vastuu vapautta voi myöntää. Kyseessä oleva "reissujen" järjestäjä on todennäköisesti laimmin lyönyt kaupalliselta matkanjärjestäjältä vaadittavat selvitykset viranomaisille....byrokratia toimii ja jauhaa.
        Seuran toiminassa homma olisi ok, mutta kaupallisessa toiminassa ei. Pienenä huomautuksena että parikymmentä sukellusta elämänsä aikana tehnyt sukeltaja EI todellakaan muista ja osaa parin vuoden tauon jälkeen yhtään mitään! Siitä sitten tieto/taito tasoa syvemmälle ja hylkyy, pääasia että fyrkkaa tulee järjestäjän "taskuun". Paljon parjatussa "etelässä" nämä hommat osataan ja tsekataan...ai niin siellähän näitä hommia ei hoida mitkään "eläke papparaiset"
        Btw. ajaahan ne poliisitkin kännissä vaikka tietävät ettei niin saisi...niin ja kansan edustajat...papit...opettajat...


      • Sukkelaa tietoa
        swensson kirjoitti:

        Valitettavasti suomessa ei vastuu vapautta voi myöntää. Kyseessä oleva "reissujen" järjestäjä on todennäköisesti laimmin lyönyt kaupalliselta matkanjärjestäjältä vaadittavat selvitykset viranomaisille....byrokratia toimii ja jauhaa.
        Seuran toiminassa homma olisi ok, mutta kaupallisessa toiminassa ei. Pienenä huomautuksena että parikymmentä sukellusta elämänsä aikana tehnyt sukeltaja EI todellakaan muista ja osaa parin vuoden tauon jälkeen yhtään mitään! Siitä sitten tieto/taito tasoa syvemmälle ja hylkyy, pääasia että fyrkkaa tulee järjestäjän "taskuun". Paljon parjatussa "etelässä" nämä hommat osataan ja tsekataan...ai niin siellähän näitä hommia ei hoida mitkään "eläke papparaiset"
        Btw. ajaahan ne poliisitkin kännissä vaikka tietävät ettei niin saisi...niin ja kansan edustajat...papit...opettajat...

        Olisin hyvin iloinen tiedoista joiden mukaan matka oli kaupallinen sukelluksen osalta. Tietääkseni ainoastaan "kulkupelit" oli kaupalliselta yritykseltä, sukellustoiminta seuran omaa toimintaa...


    • m420

      Jos sukellusvanhin ei ole vaatinut välinarun käyttöä niin sitte voidaan joitain sormella osoittaa

      • vedet lämpiää

        Jep, kyllä jokainen loppupeleissä kantaa itse vastuun itsestään, ei toinen eikä kolmaskaan persoona. Tarkistakaa laitteet, tarkistakaa kaverinkin laitteet, käykää sukellussuunnitelma läpi ennen suoritusta ja pitäkää mieli virkeänä ilman ylimääräistä kostuketta, jota tuntuu olevan - ainakin noilla järjestetyillä - sukellusreissuilla aina välillä tapana käyttää?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      256
      2432
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      73
      1836
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      334
      1559
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1085
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      86
      978
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      216
      773
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe