Kyykky tai enduro

Topi......

Mitä hyviä ja huonoja puolia on kyykyssä ja endurossa? Kumpi kannattaisi hankkia?

5

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sherlock

      valitset ihan sen, mikä itseäsi miellyttää.

      Kyykky:
      Aerodynaamisuus on plussaa moottoriteillä
      riippuen kyykystä useimmissa ihan mukava ajoasento ainakin mulle. kädet tosin voi väsyä.
      pienempi kulutus
      kovempi vauhti, helpottaa mm. ohitustilanteissa
      -huono ajaa hiekalla
      -kaatuessa hajoaa yleensä paljon ja tulee kalliiksi
      -vaikeampi esim. keulia kuin enduropyörällä jos siihen kokee tarvetta
      -vaikea yleensä vaihtaa osia koneeseen. pitää avata paljon

      enduro/supermoto:
      aloittelijan helpompi yleensä ajaa
      voi ajaa hiekallakin (supermotolla vaikeampaa)
      ajoasento hyvä, selkä voi väsyä pitkillä matkoilla
      helpompi keulia yms. jos siihen tarvetta
      kaatuessa ei yleensä hajoa niin paljoa
      helppo pääsy käsiksi koneeseen
      -kuluttaa yleensä enemmän
      -aerodynaamisuus ei ole parhaimmasta päästä
      -ei päästä yleensä samoihin vauhteihin ku kyykyllä, tuottaa vaikeuksia motarilla
      -yleensä esim. mäntä tulisi vaihtaa useammin, kuin kyykyissä

      tuosta sitten vaan valitsemaan... aloittelijalle suosittelen enduroa, mut oma valinta ratkaisee. kyykyllä on varmaankin parempi ajaa pitkää matkaa ja endurolla on parempi kikkailla lyhyillä väleillä.

      • Sanot että kyykyllä on parempi ajaa pidempää matkaa.
        Olen kyllä eri mieltä kanssasi.
        Kyllä kunnon matkaenskalla ajaa pitempiä päivämatkoja kuin kyykyllä, eikä käy käsien päälle.
        Oletat ilmeisesti että kaikki enskat on kakstahtisia kun puhut männänvaihdosta.
        No joka tapauksessa kannattaa käydä kokeilemassa molempia vaihtoehtoja.


      • sherlock
        vanha-erkki kirjoitti:

        Sanot että kyykyllä on parempi ajaa pidempää matkaa.
        Olen kyllä eri mieltä kanssasi.
        Kyllä kunnon matkaenskalla ajaa pitempiä päivämatkoja kuin kyykyllä, eikä käy käsien päälle.
        Oletat ilmeisesti että kaikki enskat on kakstahtisia kun puhut männänvaihdosta.
        No joka tapauksessa kannattaa käydä kokeilemassa molempia vaihtoehtoja.

        puhut nyt matkaenskasta. yhtä hyvin voisin puhua matkakyykystä, joka on kyllä todella mukava pitkällä matkalla. kärjistit tuon mielipiteesi vain näihin kisapelien näköisiksi tehtyihin kyykkyihin ja vertasit niitä matkakäyttöön tehtyihin enskoihin. otetaan sitten molemmista ne matkakäyttöön suunnitellut mallit. sitä paitsi, käsien väsymisestä huomautin tuolla kyykyn puolella. enemmän tuo enska ottaa selän päälle.

        kun puhuin tuosta männävaihdosta, huomauttaisin että enskoja ei tehdä kevarikokoa kauhean paljoa 4-tahtisiksi vaan reilusti suurin osa ja kaikki ns. suositut "laatumerkit" ovat 2-tahteja. skyteam tulee mieleen 4-tahtisena mutta kyllä se 2-tahti on suosituin vaihtoehto tässä kokoluokassa ja omasta mielestäni ainoa oikea tahtisuus näin pienessä luokassa. eri asia sit ku mennään tuonne 400cc ja siitä ylöspäin...


      • OneBrownMouse
        sherlock kirjoitti:

        puhut nyt matkaenskasta. yhtä hyvin voisin puhua matkakyykystä, joka on kyllä todella mukava pitkällä matkalla. kärjistit tuon mielipiteesi vain näihin kisapelien näköisiksi tehtyihin kyykkyihin ja vertasit niitä matkakäyttöön tehtyihin enskoihin. otetaan sitten molemmista ne matkakäyttöön suunnitellut mallit. sitä paitsi, käsien väsymisestä huomautin tuolla kyykyn puolella. enemmän tuo enska ottaa selän päälle.

        kun puhuin tuosta männävaihdosta, huomauttaisin että enskoja ei tehdä kevarikokoa kauhean paljoa 4-tahtisiksi vaan reilusti suurin osa ja kaikki ns. suositut "laatumerkit" ovat 2-tahteja. skyteam tulee mieleen 4-tahtisena mutta kyllä se 2-tahti on suosituin vaihtoehto tässä kokoluokassa ja omasta mielestäni ainoa oikea tahtisuus näin pienessä luokassa. eri asia sit ku mennään tuonne 400cc ja siitä ylöspäin...

        Siis kyykkypyörällä matkustaminen ei käy käsiin ainakaan minulla, koska ilmavirta painaa yleensä kuskin rintaa, joka keventää painoa käsiltä pois ja totta tuo, että endurolla matkustaminen ottaa todellakin selän päälle.


      • sherlock
        OneBrownMouse kirjoitti:

        Siis kyykkypyörällä matkustaminen ei käy käsiin ainakaan minulla, koska ilmavirta painaa yleensä kuskin rintaa, joka keventää painoa käsiltä pois ja totta tuo, että endurolla matkustaminen ottaa todellakin selän päälle.

        meinasin lähinnä tommosta 60-80 vauhtia missä ei vielä ilmavirta ota kiinni niin kovin... kyllä motarilla ajaa ilosesti, ku on vauhtia sen verran että painaa tuuli jo vastaan. riippuu toki vähän kuskin painostakin, et missä vaiheessa rupee tuuli ottamaan kunnolla kiinni...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe