Sellanen punanen pussi, josta voi nykäistä peitteen ja heittää sen hetkessä liekkien päälle,
jos jostain liekki pilkahtaa.
Pitäs vielä hädissään muistaa missä se peite roikkuu.
Yllätävän usein on lehdissä juttuja kodin koneiden paloista. Useinmiten on kyseessä tv, mutta joskus kerrotaan myös pesukoneen syttyneen
Mulla on vielä hätänumeroon 112 pikavalinta, kun sitä voi tarvita milloin tahansa, esim. maantiellä
Onhan teillä sammutuspeite tarosalla
14
750
Vastaukset
- onko se
paikallista murretta? No, vakava asia tämä on. Kyllä on peite keittiön naulassa. Sen käyttöä pitää harjoitella, ettei kaapaise peitolla liekkejä itseensä päin. Palovaroitin pitää olla monessa kohdassa huushollia.
- täysin lainsuojaton
Kaikkia lakeja ja varosääntöjä on rikottu.Ei ole yhtään palovarointakaan. Jos en huomaa, kun varpaat käryää, sama se palanko täällä vai krematoriossa enkä ole maksamassa vahinkoja taloyhtiölle.
sillä pienemmällä ei saa kuin korkeintaan kattilan peitetyksi ja kansi toimii siinä luultavasti paremmin. Lähimmilleni hankin juuri niitä suurempia peitteitä joululahjaksi heti, kun niitä tuli markkinoille. Suurella peitteellä pääsee itsekin suojautumaan, jos joutuu lähestymään jo palavaa kohdetta.
Turvaliivit hankin myös kaikille (pimeässä näkymisen turvaamiseksi) ja suosittelin laitettavaksi autojen takakonttiin. (Turvaliivi kuuluu jo ainakin muutamissa Eu-maissa auton pakolliseksi varusteeksi.) Kun ihmisillä on kaikenlaista tavaraa, niin turvavarusteita on kiva antaa lahjaksi. Niitä ei tule aina itse hankittua.
Ei varmaan pitäisi tunnustaa, mutta itselläni ei ole peittoa, vaan ainoastaan pieni sammutin ja hyvin varustettu ensiapulaukku autossa. Pitänee hankkia. Kiitos muistutuksesta.- soilike
En ole tullut ajatelleeksi.
Hankin heti omaani - Likka123
soilike kirjoitti:
En ole tullut ajatelleeksi.
Hankin heti omaaniSammutuspeite tosiaa vatii harjoittelua, ettei lietso sillä tulta. Jauhesammuttimet pitää vuosittain tarkistaa, ja se on aika kallista. Niilläkin sammuttamista on syytä harjoitella, hätätilanteessa ei ole aikaa tankata ohjeita.Lapsenlapsille ostin pimeän ajan ulkoiluun turvaliivejä.
Älä laita turvaliiviä takakonttiin vaan ovitaskuun. Takakonttiin on pimeällä matkaa ja sinä aikana joku voi ajaa päällesi. Ovitaskusta sen saa helposti päälleen eikä se siinä vie paljonkaan tilaa.
- ii-li
Likka123 kirjoitti:
Sammutuspeite tosiaa vatii harjoittelua, ettei lietso sillä tulta. Jauhesammuttimet pitää vuosittain tarkistaa, ja se on aika kallista. Niilläkin sammuttamista on syytä harjoitella, hätätilanteessa ei ole aikaa tankata ohjeita.Lapsenlapsille ostin pimeän ajan ulkoiluun turvaliivejä.
Peitto pitää osata heitää tulen päälle niin, että etuosa on kiinni lattiassa, kun heittä ylemmän osan tulen päälle poispäin itsestä. Jos tekee päinvastoin, niin saa liekit päälleen. - Eli tehdään juuri päinvastoin kuin luonnostaan tekisi. Olin kauan sitten paloharjoituksessa opetettavana, mutta silloin oli kysymyksessä painava taollisuuspaloon tarkoitettu peite, joka kyllä toimi edelläkerrotulla tavalla.
Minulla ei ole turvapeitettä. Onko niissä niin painava reuna, että peitteen voi viskata poispäin itsestä liekkien päälle? (Joskus salaa toivon, että asuntoni palaisi, jotta kaikki roina häviäisi tulen mukana.) Onneksin TV:n ja muiden kotikoneiden palot ovat hyvin harvinaisia.
Auton ensiapulaukku on aika ongelmallinen. Siinä on sisällä mm. turvavyön katkaisuleikkuri. Sen pitäisi olla käden ulottuvilla, mutta eihän auton etuosassa ole yleensä mitään paikkaa ensiapulaukulle. En ole nähnyt, että sellaisia leikkureita myytäisiin erikseen. Toisaalta ei haluaisi ottaa sitä pois ensiapulaukusta. Yksinäänhän se kyllä mahtuisi johonkin käden ulottuville.
(Parikymmantä vuotta sitten, kun palosammuttimet ja seinälle kuuluva merkkitaulu tulivat pakollisiksi kaikkiin työpaikkoihin, niin firman toimitusjohtaja oli tuohduksissaan: "Eihän se sovi firman väreihin!" Niinpä sammutin piilotettiin niin, ettei se häirinnyt hänen silmäänsä.) ii-li kirjoitti:
Peitto pitää osata heitää tulen päälle niin, että etuosa on kiinni lattiassa, kun heittä ylemmän osan tulen päälle poispäin itsestä. Jos tekee päinvastoin, niin saa liekit päälleen. - Eli tehdään juuri päinvastoin kuin luonnostaan tekisi. Olin kauan sitten paloharjoituksessa opetettavana, mutta silloin oli kysymyksessä painava taollisuuspaloon tarkoitettu peite, joka kyllä toimi edelläkerrotulla tavalla.
Minulla ei ole turvapeitettä. Onko niissä niin painava reuna, että peitteen voi viskata poispäin itsestä liekkien päälle? (Joskus salaa toivon, että asuntoni palaisi, jotta kaikki roina häviäisi tulen mukana.) Onneksin TV:n ja muiden kotikoneiden palot ovat hyvin harvinaisia.
Auton ensiapulaukku on aika ongelmallinen. Siinä on sisällä mm. turvavyön katkaisuleikkuri. Sen pitäisi olla käden ulottuvilla, mutta eihän auton etuosassa ole yleensä mitään paikkaa ensiapulaukulle. En ole nähnyt, että sellaisia leikkureita myytäisiin erikseen. Toisaalta ei haluaisi ottaa sitä pois ensiapulaukusta. Yksinäänhän se kyllä mahtuisi johonkin käden ulottuville.
(Parikymmantä vuotta sitten, kun palosammuttimet ja seinälle kuuluva merkkitaulu tulivat pakollisiksi kaikkiin työpaikkoihin, niin firman toimitusjohtaja oli tuohduksissaan: "Eihän se sovi firman väreihin!" Niinpä sammutin piilotettiin niin, ettei se häirinnyt hänen silmäänsä.)turvavyöleikkuri ottaa ensiapulaukusta jonnekin kuljettajan käden ulottuville, esim. aurinkolippaan tai johonkin lokeroon?
Mistähän niitä saisi ostaa irrallisena? (Omani taisi mennä mukana autoa vaihtaessani; onneksi on puukko hansikaslokerossa.)
Peitteen käsittelystä opastettiin harjoituksessa, että peite levitetään ensin eteen omaksi suojaksi niin, että alareuna jää varpaiden alle ja yläreuna käännetään itseen päin käsien suojaksi. Peitettä ei ohjeen mukaan heitetty vaan asetettiin, koko ajan itse avatun peitteen suojassa kädet eteenpäin ojennettuina "rauhallisesti liikkuen" ja kohdetta pienin askelin lähestyen, palavan kohteen päälle ja kiedottiin tiiviisti sen ympärille. Ainakin harjoituksissa palavassa polttonestetynnyrin puolikkaassa roikuavat korkeat liekit tukahtuivat nopeasti ja arimmatkin onnistuivat tehtävässä hyvin näppejään polttamatta.
Harjoituksiin osallistumisen jälkeen luulen osaavani toimia tehokkaammin, jos joutuisin tositilanteeseen. Suosittelen palavasti. ;))vaarivaari kirjoitti:
Älä laita turvaliiviä takakonttiin vaan ovitaskuun. Takakonttiin on pimeällä matkaa ja sinä aikana joku voi ajaa päällesi. Ovitaskusta sen saa helposti päälleen eikä se siinä vie paljonkaan tilaa.
hyvästä ohjeesta.;)
- soilike
ii-li kirjoitti:
(Parikymmantä vuotta sitten, kun palosammuttimet ja seinälle kuuluva merkkitaulu tulivat pakollisiksi kaikkiin työpaikkoihin, niin firman toimitusjohtaja oli tuohduksissaan: "Eihän se sovi firman väreihin!" Niinpä sammutin piilotettiin niin, ettei se häirinnyt hänen silmäänsä.)Olen joutunut kolme kertaa pahalle onnettomuuspaikalle, muutamia kertoja vaarattomampiin tilanteisiin
Aika hirveä on tilanne, esim uhrin päästä vuotaa hirveästi verta tai hän ojentaa vuotavaa kädentynkäänsä.
Olet aika avuton, vaikka sulla onkin ensiapulaukku kainalossa.
Ei siinä ehdi oikein etsiä mitään ensiapulaukun suljetuista pakkauksiata
Olen kovasti miettinyt , miten toimisin seuraavalla kerralla, jota toivoakseni ei tule
Päätin , että minulla on jotain , jolla voisit tukkia vammat nopeasti , ensialkuun
Taatusti paljon epähygieenisempiä on ne peltiosat , kivet ja puut, jotka vahigoittavat uhria.
Autossani on ensiapulaukku ja huopa.
Ensiapulaukussani on päällimmäisena itse laatimani hätäapu.
Isoinpaan haavapeitteeseen olen hakaneulalla kiinnittänyt isoja ja pieniä haavapeitteitä,
sideharsoja ja turvavyöleikkurit , jotka on helposti riuhtaitavissa irti.
Kaikkea mitä luulisin tarvitsevani hätäapuun
Avaan vain laukun vetoketjun ja heti on jotain kättä pitempää käytettävissä.
Laukussa oleva lämpölakana, se hopean värinen on hengen tärkeä .
Huopa kannatta myös ottaa kainaloon, jos joutuu tällaiseen hirveään tilanteeseen,
Ei siinä ehdi ajatella ensiapukurssin ohjeita, ellei ne välittömästi tule mieleen
Tekisin vain kuten toivoisin itselleni tehtävän.
Kerran eräs loukkaantunut kävi oikein kädestä pitäen kiittämässä, kun olin kietonut hänet huopaan,
jääkylmältä lokakuun pientareelta ja pitänyt kädestä, rauhoittavasti jutellen, kunnes ambulanssi ehti paikalle.
Ei se sen kummempaa ole, kauheinta on seisoa onnettomuuspaikalla tumput suorina.
Nämä monet tilanteet johtuvat varmaankin siitä, että ajelin työn ja harrastusten merkeissä, tuonnoin yli 40 000 km/vuosi
- keltamatara
on sammutuspeite eteisessä näkyvällä paikalla riippumassa. Se on tarpeellinen väline, jos sattuu tuli yllättämään. Kävin palolaitoksella sammutuskurssin ja siellä näytettiin, kuinka tuota peitettä pitää oikeaoppisesti käyttää. Samoin meillä on jauhesammutin. Kurssilla senkin käyttöä harjoiteltiin.
- sitroen.
toista reunaahan ei HEITETÄ palokohteen yli, vaan sen kummastakin nurkasta otetaan kiinni ja ja peite viedään palokohteen yli niin, että peite samalla suojaa käsiä liekeiltä.
Teollisuuslaitoksessa tuli tuokin tulityökurssilla (?) opeteltua palavaa tynnyrin puolikasta sammuttamalla.
- blondi42
Viime syksynä syttyi ilmeisesti sähkökipinästä tulipalo matkailuautomme sisällä, auton takaosassa. Olimme parkkipaikalla itä-Euroopassa. Mieheni oli kertonut, että jos matkailuautossa tai -vaunussa syttyy tulipalo, aikaa tilanteen haltuunottoon on vain vajaa 5 min. Onneksi oli sammutuspeite ja jauhesammutin käytettävissä. Jouduttiin uusimaan koko sohvaryhmän alue, seiniä ja kattoa myöten, mutta henki säilyi. Uskomaton sotku tuli sammutusjauheesta! Sitä levisi kirjaimellisesti joka ikiseen paikkaan ympäri auton.
- karavaanari90
Miehesi oikeassa, aikaa ei ole paljon,hienosti
toimittu kun paniikki ei iskenyt.
Tässä olis paikka vakuutuslaitosille järjestää
sammutus harjoituksia vaikka ilmaiseksi,tulisi
varmaan halvemmaksi kuin vahinkojen korvaaminen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?954308- 272325
- 2002146
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell1152076PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w4101812- 1491393
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale1001259Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.321055Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72966Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?
Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?78825