Apua kertokaa

missä

oikein menee 2normaalin2 ylivilkkauden / ADHD RAJA?
Poikani on 4,5 vuotias. Hän on luonteeltaan vilkas, vauhdikas.Syöminen ruokapöydässä on nykyään hidasta( hän haaveilee ja vetkuttelee) aina siis viimeinen ruokansa syönyt. Hän on hyvin mustasukkainen siskolleen (1,8 vuotias) Pikkusisko ei saa tulla pojan huoneeseen, ei saa leikkiä hänen leluillaan , eikä kyllä muutkaan lapset. Hyvin harvoin muut saa koskea hänen tavaroihin, aina kauhea kiljuminen ja huuto jos joku koskee/ottaa hänen tavaran. Hän nyppii, tönii, tukistelee pikkusiskoaan sekä päivähoitopaikan muita lapsia, joskus täysin ilman syytä. Ja kun kysyn miksi teit niin? Hän sanoo ettei tykkää kyseistä henkilöstä.Välillä on aivan ihana poika, osaa olla kohtelias ja fiksu varsinkin aikuisille. Ja toisinaan kun vieraita tulee kylään hän on kova "esittämään" kaikenlaista. esim. esittää lepakkomiestä, leijonaa ym.
Moni on sanonut että olisi uhmaikää? Onko näin? Vai onko mahdollista että lapsellani voisi olla tämä ADHD?

11

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • röllikkä

      ..kuin meidän 4-vuotias poikamme. Päiväkodin keskusteluissa on näitä asioita setvitty moneen kertaan, ja siellähän oltaisiin valmiita lyömään leima -"ADHD" otsaan välittömästi. Neuvolassa ei kuitenknaan ole mitään viitteitä aiheesta. Leimaaminen onkin helppoa ja kätevä tapa hoitaa ongelmat pois. Näissä asioissa pitää itse pitää ohjat käsissä tai on muuten täysin vietävissä. Jos maalaisjärjellä ajatellaan, niin miksi 20 vuotta sitten ei ollut ADHD framillia kuten nyt? Vastaus lienee se, että tuolloin ei päiväkodin henkilökunta ollut samalla tavoin 'lukenutta' porukkaa, ja lukemalla saatua tietoa aiheesta ei ollut. Siten ei aiheesta edes puhuttu, mutta nyt kun jokainen täti on toinen toistaan viisaampi, on tarve päteä ja alkaa 'soveltamaan' kirjatietoa vaikka siihen ei ole minkäänlaista ammatillista pätevyyttä. Herätkää hyvät vanhemmat! Tottakai yksi muita aktiivisempi ja vilkkaampi saa ryhmässä vauhtia aikaan, ja on huomion keskipisteenä. Ketäpä on helpoin syyttää konflikteista - sitä hiljaista ja 'kilttiä' lasta vai vauhtiveikkoa? Jokainen vilkkaan lapsen vanhempi saa lohduttautua sillä, että myöhemmällä iällä nämä nyt vilkkaat sosiaalisesti taitavat ja aktiivisemmat kaverit ovat niitä, jotka johtavat tätä yhteiskuntaa, ja ne hiljaiset ja kiltit lapset ovat niitä joiden osaksi jää seurata sivusta. Miksi näistä ei puhuta ja käydä keskustelua, että mikä näitä sivusta katseellaan seuraajia vaivaa, miksi ne eivät halua kehittyä ja opiskella uusia asioita?

      • alkup.

        sitähän minäkin olen miettinyt että minun lapsuudessani ei tälläisistä ADHD jutuista ollut koskaan mitään puhetta. Nyt se on joka päiväistä.
        Olen itsekin ollut lapsena levoton ja vauhtihirmu. Vieläkään en pysty olla paikallani etten liikuttaisi esim. jalkoja tai varpaitani. Mutta hyvin olen selvinnyt. Olen aina energinen ja aktiivinen eikä se ole eläämääni haitannut, päinvastoin!Koskaan ei ole testattu olisi minulla ADHD. "Oireeni" sopisivat hyvin siihen. Enkä muuten aio mennä testattavaksi, koska eläämääni se ei haittaa. Ei kai kaikilla jotka ovat ns. perusluonteeltaan vilkkaita ja energisiä voi olla ADHD? Ja on totta kun kerroit et vilkkaat lapset yleensä voivat menestyä elämässään paremmin kuin hiljaisemmat lapset. Se on nyt vaan jaksettava olla vilkkaan lapsen kanssa, pitkää pinnaa välillä kysytään.


      • ADHD-äiti

        On aika surullista, mutta hyvinkin yleistä ajatella, että "ADHD-leima lyödään otsaan". Onko sinusta parempi, että ylivilkasta lasta ajatellaan mielummin villinä/tuhmana/huonosti kasvatettuna, kun diagnoosi puuttuu, vai lapsena, joka ei ADHD:n vuoksi kykene aina olemaan paikoillaan, hiljaa ja keskittymään siihen, mihin pitäisi? Minulla on useampi lapsi, näistä kaksi vilkkaampia kuin toiset, poikia kumpikin. Tunnistan heissä täydellisesti itseni (lapsena), puhua höpöttävät lakkaamatta, tehdä koheltavat kaiken aikaa jotain (usein aivan muuta kuin mitä pitäisi jne, koulutyö kuitenkin sujuu kohtuudella, ovat molemmat pieniä koululaisia). Olisi ollut sinällään helppoa ajatella, että pojat ovat perineet äidiltään vilkkaan luonteen (toki näin voi ollakin)jne. MUTTA. Minä itse kärsin aikanaan siitä, että esim. opettaja koulussa leimasi minut tuhmaksi/tottelemattomaksi/liian puheliaaksi/huonoksi keskittymään. Ja nuo nimenomaan pelkästään negatiivisessa mielessä. Itselläni on mielikuvia siitä, miten YRITIN, mutta en vain pystynyt olemaan paikoillani ja hiljaa siellä pulpetissa. "Vaiva" loppui/helpottui ehkä joskus 10 vuotiaana, sen jälkeen olen pärjännyt hyvin. Olen ammatissa, jossa vaaditaan keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, ei ole ongelma. Paikoillani en edelleenkään varmaan jaksaisi tuntikausia istua. Onko minulla ADHD vai ei, kuka tietää? Mutta varmistaakseni sen, etteivät lapseni saa sitä samaa tuhmuuden negatiivista leimaa otsaansa, hankin heille asiasta diagnoosin ennen koulua. Heillä on siis todettu lievä ADHD, joka on painottunut impulssien säätelyn vaikeuteen ja tarkkavaisuushäiriöön. He käyvät normaalisti koulua, mutta saavat osakseen ymmärrystä ja tukea, ja kiitosta/leiman reissuvihkoon jokaisesta hyvin menneestä koulupäivästä. Ja tästä kiitos mm. erittäin ammattitaitoiselle esikouluopettajalle, jonka suosituksesta saimme asian vireille aikoinaan.


      • individual
        ADHD-äiti kirjoitti:

        On aika surullista, mutta hyvinkin yleistä ajatella, että "ADHD-leima lyödään otsaan". Onko sinusta parempi, että ylivilkasta lasta ajatellaan mielummin villinä/tuhmana/huonosti kasvatettuna, kun diagnoosi puuttuu, vai lapsena, joka ei ADHD:n vuoksi kykene aina olemaan paikoillaan, hiljaa ja keskittymään siihen, mihin pitäisi? Minulla on useampi lapsi, näistä kaksi vilkkaampia kuin toiset, poikia kumpikin. Tunnistan heissä täydellisesti itseni (lapsena), puhua höpöttävät lakkaamatta, tehdä koheltavat kaiken aikaa jotain (usein aivan muuta kuin mitä pitäisi jne, koulutyö kuitenkin sujuu kohtuudella, ovat molemmat pieniä koululaisia). Olisi ollut sinällään helppoa ajatella, että pojat ovat perineet äidiltään vilkkaan luonteen (toki näin voi ollakin)jne. MUTTA. Minä itse kärsin aikanaan siitä, että esim. opettaja koulussa leimasi minut tuhmaksi/tottelemattomaksi/liian puheliaaksi/huonoksi keskittymään. Ja nuo nimenomaan pelkästään negatiivisessa mielessä. Itselläni on mielikuvia siitä, miten YRITIN, mutta en vain pystynyt olemaan paikoillani ja hiljaa siellä pulpetissa. "Vaiva" loppui/helpottui ehkä joskus 10 vuotiaana, sen jälkeen olen pärjännyt hyvin. Olen ammatissa, jossa vaaditaan keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta, ei ole ongelma. Paikoillani en edelleenkään varmaan jaksaisi tuntikausia istua. Onko minulla ADHD vai ei, kuka tietää? Mutta varmistaakseni sen, etteivät lapseni saa sitä samaa tuhmuuden negatiivista leimaa otsaansa, hankin heille asiasta diagnoosin ennen koulua. Heillä on siis todettu lievä ADHD, joka on painottunut impulssien säätelyn vaikeuteen ja tarkkavaisuushäiriöön. He käyvät normaalisti koulua, mutta saavat osakseen ymmärrystä ja tukea, ja kiitosta/leiman reissuvihkoon jokaisesta hyvin menneestä koulupäivästä. Ja tästä kiitos mm. erittäin ammattitaitoiselle esikouluopettajalle, jonka suosituksesta saimme asian vireille aikoinaan.

        Näin on, mutta surullista on se, että normaalia vaativamman lapsen kasvattamiseen ja ohjaamisen mahdollistamiseen tarvitaan diagnoosi. Mikä siitä diagnoosin jälkeen tekee helpomman, ja silläkö se lapsen itsetunto parannetaan? Olisiko helpompaa ja yksinkertaisempaa hyväksyä jokainen yksilönä puutteineen ja vahvuuksineen, ja ottaa heidät vastaan sellaisina kuin he ovat? Ihmettelen myös, että miten nämä päiväkotien sedät ja tädit osaavat tehdä diagnoosin ja suositella tutkimuksia, mutta eivät tiedä kuinka sitten itse 'taudin' oireiden kanssa tulisi toimia. Kaikkien pitäisi mahtua samaan pulloon - poikkeuksia tempperamenttisuudessa ei sallita. Toisille yksinkertaisesti itsensä säätely kehittyy myöhemmin, koska meissä kaikissa taitaa olla vielä yksilöllisiä eroja.


      • cheetah.grrr
        individual kirjoitti:

        Näin on, mutta surullista on se, että normaalia vaativamman lapsen kasvattamiseen ja ohjaamisen mahdollistamiseen tarvitaan diagnoosi. Mikä siitä diagnoosin jälkeen tekee helpomman, ja silläkö se lapsen itsetunto parannetaan? Olisiko helpompaa ja yksinkertaisempaa hyväksyä jokainen yksilönä puutteineen ja vahvuuksineen, ja ottaa heidät vastaan sellaisina kuin he ovat? Ihmettelen myös, että miten nämä päiväkotien sedät ja tädit osaavat tehdä diagnoosin ja suositella tutkimuksia, mutta eivät tiedä kuinka sitten itse 'taudin' oireiden kanssa tulisi toimia. Kaikkien pitäisi mahtua samaan pulloon - poikkeuksia tempperamenttisuudessa ei sallita. Toisille yksinkertaisesti itsensä säätely kehittyy myöhemmin, koska meissä kaikissa taitaa olla vielä yksilöllisiä eroja.

        Ei diagnoosia hankita vain diagnoosin takia, vaan se mahdollistaa myös kuntoutuksen saamisen ja jossain tapauksessa myös lääkityksen. ADHD ei ole vain lievää ylivilkkautta, eikä diagnoosi ole vain koulua varten. Ei kaikkia lapsia yritetä sulloa yhteen muottiin, mutta kun vilkkaus tai muu oire on niin voimakasta, että se häiritsee ja vaikeutta lapsen omaa kehitystä, niin diagnoosin saaminen voi olla tosi tarpeen. Joskus omien lasten suhteen vanhemmat ovat hieman "sokeita" ja kestää aikaa, että myöntää vaikeuksia olevan. Itsellänikin kesti aikaa ennen kuin myönsin, miten rankaa se arki oikeasti on. Kyllä monien kokemukset todistavat, miten diagnoosin myötä elämä on muuttunut ja lapsen itsetuntoa on osattu vahvistaa.

        Ei niitä adhd diagnooseja anneta, jos kyse on vaan yksilöllisestä erosta ja persoonallisuudesta. Vaatii aika paljon yleensä rohkeutta suositella vanhemmille, että lapsi tutkitaan. Ei se ole mitään sellaista puuhaa, että sitä ihan huvikseen tekee.


      • ad/hd
        cheetah.grrr kirjoitti:

        Ei diagnoosia hankita vain diagnoosin takia, vaan se mahdollistaa myös kuntoutuksen saamisen ja jossain tapauksessa myös lääkityksen. ADHD ei ole vain lievää ylivilkkautta, eikä diagnoosi ole vain koulua varten. Ei kaikkia lapsia yritetä sulloa yhteen muottiin, mutta kun vilkkaus tai muu oire on niin voimakasta, että se häiritsee ja vaikeutta lapsen omaa kehitystä, niin diagnoosin saaminen voi olla tosi tarpeen. Joskus omien lasten suhteen vanhemmat ovat hieman "sokeita" ja kestää aikaa, että myöntää vaikeuksia olevan. Itsellänikin kesti aikaa ennen kuin myönsin, miten rankaa se arki oikeasti on. Kyllä monien kokemukset todistavat, miten diagnoosin myötä elämä on muuttunut ja lapsen itsetuntoa on osattu vahvistaa.

        Ei niitä adhd diagnooseja anneta, jos kyse on vaan yksilöllisestä erosta ja persoonallisuudesta. Vaatii aika paljon yleensä rohkeutta suositella vanhemmille, että lapsi tutkitaan. Ei se ole mitään sellaista puuhaa, että sitä ihan huvikseen tekee.

        Näin on, että diagnooseja ei helpoin perustein anneta, mutta kylmä fakta on se, että diagnoosien määrä on kasvanut huimasti, ja valitettavasti joukkoon mahtuu turhiakin diagnooseja. Vanhemmat ovat aina olleet "sokeita" omille lapsilleen, mutta nyt tämä "sokeus" on muuttumassa todelliseksi "pimeydeksi" omia lapsia kohtaan. Yht'äkkiä ei tunneta/tiedetä mikä lapselle on parasta ja haetaan ratkaisua ulkopuolelta, eikä luoteta enää omaan vaistoon. Itselläni on 4 vuotias vilpertti poika, joka saa tuttaperheiden vanhempien suut haukkomaan henkeä, kun heidän omat lapset istuvat vanhempien vieressä hievahtamatta. Päiväkodissakin ollaan vahvasti sitä mieltä, että poikkeaa käytökseltään muista, ja "oireet" viittaavat vahvasti adhd:n oireisiin - 15 min mittainen pettymyksestä johtuva itkukin tulkitaan epänormaaliksi. Kärjistäen, miten se onkin niin, että lapsena pitäisi istua hiljaa ja vanhempana nämä ominaisuudet ovatkin ujon ja syrjäänvetäytyvän merkki. Olemme päättäneet, että menemme päivän kerrallaan. Käytössämme on kaikki hyväksi havaitut keinot poikamme itsetunnon ja käyttäytymisen kohentamiseksi, ja tuloksia syntyy ilman diagnoosiakin. En silti väitä, että arkipäivät eivät olisi raskaita ja välillä vielä raskaampia, mutta tällaista tämä elämä vaan on.


      • fakta on
        ad/hd kirjoitti:

        Näin on, että diagnooseja ei helpoin perustein anneta, mutta kylmä fakta on se, että diagnoosien määrä on kasvanut huimasti, ja valitettavasti joukkoon mahtuu turhiakin diagnooseja. Vanhemmat ovat aina olleet "sokeita" omille lapsilleen, mutta nyt tämä "sokeus" on muuttumassa todelliseksi "pimeydeksi" omia lapsia kohtaan. Yht'äkkiä ei tunneta/tiedetä mikä lapselle on parasta ja haetaan ratkaisua ulkopuolelta, eikä luoteta enää omaan vaistoon. Itselläni on 4 vuotias vilpertti poika, joka saa tuttaperheiden vanhempien suut haukkomaan henkeä, kun heidän omat lapset istuvat vanhempien vieressä hievahtamatta. Päiväkodissakin ollaan vahvasti sitä mieltä, että poikkeaa käytökseltään muista, ja "oireet" viittaavat vahvasti adhd:n oireisiin - 15 min mittainen pettymyksestä johtuva itkukin tulkitaan epänormaaliksi. Kärjistäen, miten se onkin niin, että lapsena pitäisi istua hiljaa ja vanhempana nämä ominaisuudet ovatkin ujon ja syrjäänvetäytyvän merkki. Olemme päättäneet, että menemme päivän kerrallaan. Käytössämme on kaikki hyväksi havaitut keinot poikamme itsetunnon ja käyttäytymisen kohentamiseksi, ja tuloksia syntyy ilman diagnoosiakin. En silti väitä, että arkipäivät eivät olisi raskaita ja välillä vielä raskaampia, mutta tällaista tämä elämä vaan on.

        myös Adhd-asiantuntijalääkäreiden mukaan adhd-ihmisten lukumäärä eli heitä on 200-250 tuhatta henkilöä kaikki lapset/aikuiset mukaanlukien.
        Moni asiantuntija on päätellyt että ainakin kolmasosalla vankilakierteessä olevilla on diagnosoimaton adhd. Miltä hekin ja heidän läheisensä olisivat voineet välttyä, jos dg olisi ollut mahdollista ja oikeat tukitoimet. Ainakin osaa olisi voiti auttaa ja ennaltaehkäistä rikoskierrettä ym. Eli adhd:ta on paljon ja vain murto-osalla on diagnoosi. Silti joukkoon mahtunee muutama väärä diagnoosi. Ja niin adhd:ssa kuin assissa dg on tarpeen vain jos nähdään/koetaan suuria vaikeuksia arjen selviytymisessä esim koulussa/päiväkodissa ym niin saadaan oikeat tukitoimet dg:n myötä.
        Ei diagnoosia diagnoosin vuoksi.


      • ihmettelen vaan
        ad/hd kirjoitti:

        Näin on, että diagnooseja ei helpoin perustein anneta, mutta kylmä fakta on se, että diagnoosien määrä on kasvanut huimasti, ja valitettavasti joukkoon mahtuu turhiakin diagnooseja. Vanhemmat ovat aina olleet "sokeita" omille lapsilleen, mutta nyt tämä "sokeus" on muuttumassa todelliseksi "pimeydeksi" omia lapsia kohtaan. Yht'äkkiä ei tunneta/tiedetä mikä lapselle on parasta ja haetaan ratkaisua ulkopuolelta, eikä luoteta enää omaan vaistoon. Itselläni on 4 vuotias vilpertti poika, joka saa tuttaperheiden vanhempien suut haukkomaan henkeä, kun heidän omat lapset istuvat vanhempien vieressä hievahtamatta. Päiväkodissakin ollaan vahvasti sitä mieltä, että poikkeaa käytökseltään muista, ja "oireet" viittaavat vahvasti adhd:n oireisiin - 15 min mittainen pettymyksestä johtuva itkukin tulkitaan epänormaaliksi. Kärjistäen, miten se onkin niin, että lapsena pitäisi istua hiljaa ja vanhempana nämä ominaisuudet ovatkin ujon ja syrjäänvetäytyvän merkki. Olemme päättäneet, että menemme päivän kerrallaan. Käytössämme on kaikki hyväksi havaitut keinot poikamme itsetunnon ja käyttäytymisen kohentamiseksi, ja tuloksia syntyy ilman diagnoosiakin. En silti väitä, että arkipäivät eivät olisi raskaita ja välillä vielä raskaampia, mutta tällaista tämä elämä vaan on.

        Pienempi paha turha diagnoosi kuin puuttuva diagnoosi. Vai häpeävätkö vanhemmat sitä, että heidän kullannupullaan on SAIRAUS?
        Samat vanhemmat kiikuttavat sitten kuitenkin lapsukaisensa lääkäriin joka kerta, kun nenä vähän vuotaa?


      • 100%
        fakta on kirjoitti:

        myös Adhd-asiantuntijalääkäreiden mukaan adhd-ihmisten lukumäärä eli heitä on 200-250 tuhatta henkilöä kaikki lapset/aikuiset mukaanlukien.
        Moni asiantuntija on päätellyt että ainakin kolmasosalla vankilakierteessä olevilla on diagnosoimaton adhd. Miltä hekin ja heidän läheisensä olisivat voineet välttyä, jos dg olisi ollut mahdollista ja oikeat tukitoimet. Ainakin osaa olisi voiti auttaa ja ennaltaehkäistä rikoskierrettä ym. Eli adhd:ta on paljon ja vain murto-osalla on diagnoosi. Silti joukkoon mahtunee muutama väärä diagnoosi. Ja niin adhd:ssa kuin assissa dg on tarpeen vain jos nähdään/koetaan suuria vaikeuksia arjen selviytymisessä esim koulussa/päiväkodissa ym niin saadaan oikeat tukitoimet dg:n myötä.
        Ei diagnoosia diagnoosin vuoksi.

        että ainoastaan 25% kansalaisista on adhd -diagnisoitavissa. 20 vuotta sitten prosenttiluku oli varmastikin 5%. vähän aikaa kun tutkimukset kehittyvät, niin päästään jo lähellä 50%, ja kun saadaan tarhojen opejen koulutusta vielä lisättyä, niin tavoitteena lienee diagnoosi joka lapselle. ai niin, unohtakaa ne hiljaa olevat, sillä niitä ei vaivaa mikään. voiko tästä sairaammaksi touhu mennä? no tottakai.


      • ylireagoit?
        100% kirjoitti:

        että ainoastaan 25% kansalaisista on adhd -diagnisoitavissa. 20 vuotta sitten prosenttiluku oli varmastikin 5%. vähän aikaa kun tutkimukset kehittyvät, niin päästään jo lähellä 50%, ja kun saadaan tarhojen opejen koulutusta vielä lisättyä, niin tavoitteena lienee diagnoosi joka lapselle. ai niin, unohtakaa ne hiljaa olevat, sillä niitä ei vaivaa mikään. voiko tästä sairaammaksi touhu mennä? no tottakai.

        tosiasiat ovat tosiasioita ja tiede kehittyy ja tutkimukset. Varmaan sinun elinaikana voidaan löytää geeni, jolla osoitetaan adhd:n periytyvyys. Ainakin yhteen harvinaisempaan neurobiologiseen sairauteen on löydetty geeni. Nimeä en muista, mutta täytyy etsiä.
        En usko, että koskaan mennään adhd:ssa 100% dg:n eikä siihen ole tarvetta, eikä yhteiskunnan resurssitkaan riitä. Suuri osa "oireisista" pärjää ilman dg:a -onneksi.


      • cheetah.grrr
        ad/hd kirjoitti:

        Näin on, että diagnooseja ei helpoin perustein anneta, mutta kylmä fakta on se, että diagnoosien määrä on kasvanut huimasti, ja valitettavasti joukkoon mahtuu turhiakin diagnooseja. Vanhemmat ovat aina olleet "sokeita" omille lapsilleen, mutta nyt tämä "sokeus" on muuttumassa todelliseksi "pimeydeksi" omia lapsia kohtaan. Yht'äkkiä ei tunneta/tiedetä mikä lapselle on parasta ja haetaan ratkaisua ulkopuolelta, eikä luoteta enää omaan vaistoon. Itselläni on 4 vuotias vilpertti poika, joka saa tuttaperheiden vanhempien suut haukkomaan henkeä, kun heidän omat lapset istuvat vanhempien vieressä hievahtamatta. Päiväkodissakin ollaan vahvasti sitä mieltä, että poikkeaa käytökseltään muista, ja "oireet" viittaavat vahvasti adhd:n oireisiin - 15 min mittainen pettymyksestä johtuva itkukin tulkitaan epänormaaliksi. Kärjistäen, miten se onkin niin, että lapsena pitäisi istua hiljaa ja vanhempana nämä ominaisuudet ovatkin ujon ja syrjäänvetäytyvän merkki. Olemme päättäneet, että menemme päivän kerrallaan. Käytössämme on kaikki hyväksi havaitut keinot poikamme itsetunnon ja käyttäytymisen kohentamiseksi, ja tuloksia syntyy ilman diagnoosiakin. En silti väitä, että arkipäivät eivät olisi raskaita ja välillä vielä raskaampia, mutta tällaista tämä elämä vaan on.

        Eläkää ihan rauhassa päivä kerrallaan. Pitääkö tämä kirjoituksesi tulkita, että mielestäsi adhd ei ole totta? Ilmeisesti kuitenkin jonkin verran olet epävarma, jos täällä keskustelet asiasta. Minä olen nähnyt työssäni usean lapsen, jotka ovat teidän lapsen tavoin olleet vailla diagnoosia ja tukitoimet eivät ole sen takia voineet olla parhaat mahdolliset. Hienoa, jos teillä on vain vilkas poika. Ehkäpä hänellä ei ole ADHD:tä tai sitten te elätte vielä kieltämisvaihetta. Hyväksyntävaihe tulee myöhemmin. Jos päiväkodissa ollaan vahvasti jotain mieltä, niin ehkäpä he eivät ole ihan täysin väärässäkään. Ymmärrän (koska olen itse saman kokenut) sen, että on vaikea myöntää, että lapsella on oikeasti ongelmia, johon pitää hakea apua. Mutta säälittää niitten lapsien ja vanhempien puolesta, jotka eivät koskaan uskalla hakea apua tai ottaa apua vastaan.

        Itse olen luottanut omaan vaistooni ja hankkinut lapsilleni diagnoosit. Ja en kyllä voi myöntää olevani pimeydessä. Maailma on aina ollut täynnä vilkkaita lapsia, mutta neurologisesti terveet vilkaat lapset osaavat istua myös hiljaa hetken aikaa. Ainakin pienen hetken ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4873
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2310
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1836
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1156
    Aihe