muutto ausseihin??

summer!

Tosiaan kerronpa sitten omat suunnitelmani. Tarkoitus olisi lähteä ausseja päin ensi vuoden alussa, mahdollisesti jo tammikuussa. Tapasin australialaisen poikaystäväni saksassa ja hänen kanssaan sinne menisimme. Hänkään ei ole ollut siellä moneen vuoteen.

Tarkoitus olisi asua varmaankin hänen vanhempien omistamassa talossa, lähellä Brisbanea.

Mutta siis en ole ottamassa mitään work and travel asennetta, vaan menossa jämähtämään pidemmäksi aikaa yhteen paikkaan. Eli silloin tarvitsen jonkun pidemmän viisumin vai? jos kukaan tietää et mitä paperisotaa mun pitää tehdä niin kertokaa ihmeessä!

Haluaisin sitten mennä baariin/kahvilaan töihin ja mahdollisesti aloittaa opiskelun mahd.pian.

Tietääkö joku opiskelusta siellä ja miten sen oikeen pystyy rahoittamaan?

7

5483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pepsa

      Moikka. :) Itse odottelen pikapuoliin vastausta ausseista yliopistosta. Saas nähdä kuin käy. Ekan 1/2 vuoden maksut mulla periaatteessa kasassa ja tarkotus olisi olla töissä loppuvuosi. Maksaa hirveästi per lukukausi, ainakin näin suomalaisin silmin, mutta olen pohtinut että sijoitus on takuulla sen arvoinen. Meillä suvussa ei oikeen tolla rahalla kukaan mälläile, joten opintolainaa on hyväksyvän vastauksen tullessa haettava. Sen lisäksi opintotuki ja asumislisä, sekä töitä tehtävä luultavasti liian paljon. Olen kuvitellut sillä opinnot kustantavani, vaikka tietysti toivon apua myös perheeltä tiukan paikan tullen. Ja jos ongelmiin joudutaan niin ei muuta kun paluulippu käyttöön! ;)

      Mutta sulla ehkä eri tilanne tiedossa. En tiedä vielä tarkasti näistä viisumikiemuroista, mutta se vaikuttanee ainakin tukien ja lainan saantiin. Mun motiivi on lähteä opiskelemaan joten kuvittelisin viisumin saavani helpohkosti ja myös olevani oikeutettu tukiin.

      Mutta jos sä ensin muutat sinne ikäänkun asumaan ja tekemään töitä ja haet sen perusteella viisumia, ja vasta myöhemmin haet opiskelemaan, niin onnistuukohan se kelan tuen hakeminen ihan tosta vaan? Tottakai olet vielä suomen kansalainen, mutta... En tiedä, joku osaavampi kertokoon? Asumislisä saattaa ainakin olla ongelma, jos kela saa tietää että asut poikaystävän vanhempien taloudessa.

      Kiemuroita kaikki paikat täynnä, näinhän se menee. Toivottavasti saat selkoa asioihin. :)

      • summer!

        kiitti et joku jakso vastata :) joo mä en oikeen tiedä, yritin udella poikaystävältä mut ei sekään oikeen tienny... ja sitten kun on joku sellanenkin pykälä et jos tulee sinne niin pitää olla visa ja pitää pystyy todistamaan et on rahaa selvitä siitä vuodesta, et pitäis olla kiva summa pankkitilillä tai jotain vakituista. mut poikaystävä sano et se on eri asia koska tuun asumaan sen kanssa ja olemaan sen kanssa.

        hoh, katsotaan mihin sitä joutuu. parempi kai mennä suomeen kyselee et miten sieltä heruu apua, mut muuten kai paras luottaa vaan itseensä. tehdä vaik vuosi töitä ja säästää opiskelun alkuun rahat ja sitten käydä töissä samalla kun alottaa :)

        mitä muuten meet opiskelee ja mihin päin?

        mua kiinnostais kansainvälinen politiikka ja aasian kultttuuri, tai ympäristöpolitiikka :D kuullostaa tylsältä mut mua kiinnostas ihan kauheesti ja töitä varmaan riittäs!


      • Taas näitä
        summer! kirjoitti:

        kiitti et joku jakso vastata :) joo mä en oikeen tiedä, yritin udella poikaystävältä mut ei sekään oikeen tienny... ja sitten kun on joku sellanenkin pykälä et jos tulee sinne niin pitää olla visa ja pitää pystyy todistamaan et on rahaa selvitä siitä vuodesta, et pitäis olla kiva summa pankkitilillä tai jotain vakituista. mut poikaystävä sano et se on eri asia koska tuun asumaan sen kanssa ja olemaan sen kanssa.

        hoh, katsotaan mihin sitä joutuu. parempi kai mennä suomeen kyselee et miten sieltä heruu apua, mut muuten kai paras luottaa vaan itseensä. tehdä vaik vuosi töitä ja säästää opiskelun alkuun rahat ja sitten käydä töissä samalla kun alottaa :)

        mitä muuten meet opiskelee ja mihin päin?

        mua kiinnostais kansainvälinen politiikka ja aasian kultttuuri, tai ympäristöpolitiikka :D kuullostaa tylsältä mut mua kiinnostas ihan kauheesti ja töitä varmaan riittäs!

        Ensinnäkin, Australiaan ei noin vain muuteta. Jotta saisit pysyvän oleskeluluvan (permanent residency), sinun täytyy hakea jotakin siihen oikeuttavaa viisumia. Jos/kun sinulla ei kerran ole tutkintoa eikä siten ilmeisesti mitään ammattiakaan, ei Skilled Migration -kategoria tule kysymykseen. Vaihtoehdoiksi jää siis kategoriat Prospective Spouse ja Spouse. Ensimmäinen edellyttää naimisiinmenoa 6kk sisällä maahan saapumisen jälkeen, jälkimmäinen edellyttää vähintään 12kk yhdessäasumista poikaystäväsi kanssa välittömästi ennen hakemuksen jättämistä. Tämä on todistettava esim. vuokrasopimuksin, yhteisin tiliottein ym. Jos ette ole olleet saman vuokrasopparin alla, se on voi voi.

        Itse olen sikäli samassa tilanteessa, että asun aussipoikaystäväni kanssa. Todennäköisesti muutamme takaisin Australiaan muutaman vuoden päästä, mutta olemme aloittaneet "todisteiden" kokoamisen jo nyt.

        Opiskella voit vaikka saman tien maahan päästyäsi, mutta maksat opiskelusta ulkomaalaisen taksan mukaan (tietysti), eli huikeita summia. Et välttämättä saa Kelasta mitään tukia, jos/kun suoritat koko tutkinnon ulkomailla ja asut siellä pysyvästi. Eli lihavaa lompakkoa tarvitaan, eikä sellaista baarihommilla hankita. Ainoa käytännöllinen vaihtoehto on lainan ottaminen, siis henkilökohtaisen lainan, jossa voi olla tuntuva korkoprosentti.

        "Visa" on muuten ihan viisumi, eikä asialla ole mitään tekemistä luottokortin kanssa.


      • Taas näitä
        Taas näitä kirjoitti:

        Ensinnäkin, Australiaan ei noin vain muuteta. Jotta saisit pysyvän oleskeluluvan (permanent residency), sinun täytyy hakea jotakin siihen oikeuttavaa viisumia. Jos/kun sinulla ei kerran ole tutkintoa eikä siten ilmeisesti mitään ammattiakaan, ei Skilled Migration -kategoria tule kysymykseen. Vaihtoehdoiksi jää siis kategoriat Prospective Spouse ja Spouse. Ensimmäinen edellyttää naimisiinmenoa 6kk sisällä maahan saapumisen jälkeen, jälkimmäinen edellyttää vähintään 12kk yhdessäasumista poikaystäväsi kanssa välittömästi ennen hakemuksen jättämistä. Tämä on todistettava esim. vuokrasopimuksin, yhteisin tiliottein ym. Jos ette ole olleet saman vuokrasopparin alla, se on voi voi.

        Itse olen sikäli samassa tilanteessa, että asun aussipoikaystäväni kanssa. Todennäköisesti muutamme takaisin Australiaan muutaman vuoden päästä, mutta olemme aloittaneet "todisteiden" kokoamisen jo nyt.

        Opiskella voit vaikka saman tien maahan päästyäsi, mutta maksat opiskelusta ulkomaalaisen taksan mukaan (tietysti), eli huikeita summia. Et välttämättä saa Kelasta mitään tukia, jos/kun suoritat koko tutkinnon ulkomailla ja asut siellä pysyvästi. Eli lihavaa lompakkoa tarvitaan, eikä sellaista baarihommilla hankita. Ainoa käytännöllinen vaihtoehto on lainan ottaminen, siis henkilökohtaisen lainan, jossa voi olla tuntuva korkoprosentti.

        "Visa" on muuten ihan viisumi, eikä asialla ole mitään tekemistä luottokortin kanssa.

        Teille tulee muuten aikamoinen kiire, jos meinaatte laittaa hakemuksen vetämään ja saada tuloksetkin jo tammikuuksi... Yleensä prosessiin menee aikaa kuukausitolkulla. Tosin spouse-viisumin saattaa saada jo parissa kuukaudessa, skilled-viisumissa menee helposti vuosiakin.


      • summer!
        Taas näitä kirjoitti:

        Ensinnäkin, Australiaan ei noin vain muuteta. Jotta saisit pysyvän oleskeluluvan (permanent residency), sinun täytyy hakea jotakin siihen oikeuttavaa viisumia. Jos/kun sinulla ei kerran ole tutkintoa eikä siten ilmeisesti mitään ammattiakaan, ei Skilled Migration -kategoria tule kysymykseen. Vaihtoehdoiksi jää siis kategoriat Prospective Spouse ja Spouse. Ensimmäinen edellyttää naimisiinmenoa 6kk sisällä maahan saapumisen jälkeen, jälkimmäinen edellyttää vähintään 12kk yhdessäasumista poikaystäväsi kanssa välittömästi ennen hakemuksen jättämistä. Tämä on todistettava esim. vuokrasopimuksin, yhteisin tiliottein ym. Jos ette ole olleet saman vuokrasopparin alla, se on voi voi.

        Itse olen sikäli samassa tilanteessa, että asun aussipoikaystäväni kanssa. Todennäköisesti muutamme takaisin Australiaan muutaman vuoden päästä, mutta olemme aloittaneet "todisteiden" kokoamisen jo nyt.

        Opiskella voit vaikka saman tien maahan päästyäsi, mutta maksat opiskelusta ulkomaalaisen taksan mukaan (tietysti), eli huikeita summia. Et välttämättä saa Kelasta mitään tukia, jos/kun suoritat koko tutkinnon ulkomailla ja asut siellä pysyvästi. Eli lihavaa lompakkoa tarvitaan, eikä sellaista baarihommilla hankita. Ainoa käytännöllinen vaihtoehto on lainan ottaminen, siis henkilökohtaisen lainan, jossa voi olla tuntuva korkoprosentti.

        "Visa" on muuten ihan viisumi, eikä asialla ole mitään tekemistä luottokortin kanssa.

        ai että nauratti :D

        mun elämän suunnittelu tosiaan ei tällähetkellä ole niin vakavaa, halusin vaan saada neuvoja ihmisiltä jotka ovat ehkä samassa tilanteessa tai ovat joskus olleet. tosiaan voin aivan hyvin ottaa tuon turistiviisumin ainakin aluksi ja uusia sitä sitten jos tarvetta tulee, tai ennenkuin löytyy sopiva työ taikka opiskelu paikka.

        mitä opiskelunrahoitukseen tulee niin se kyllä hoituu, ei siitä tarvitse huolehtia... baarihommilla tai muilla töillä (tuo oli vaan esimerkkinä) olisi tarkoitus kattaa mm. ruoka ja elämiskulut.
        mutta muuten myönnetään opintorahaa ja asumistukea sekä voi hakea opintolainaa myös ulkomaanopintoja varten, joskus se voi olla jopa korotettu summa ulkomailla opiskelun vuoksi. tällä on mahdollista kattaa opiskelu varsinkin jos työskentelee opiskelun ohella esimerkiksi toisena tai kolmantena vuotena. mutta tuskin tästä tarvitsee mainita.

        en nyt muista kutsuinko edellisessä viestissä virheellisesti viisumia visaksi vai mistä moinen loppunäpäytys, mutta itse olen asunut ulkomailla viimeiset 2vuotta joten suomenkieleen vaihtaminen välillä jopa hankalaa, pahoittelen :D

        mutta kiitos vinkeistä, ja onnea poikaystävän kanssa :)


      • zinha
        summer! kirjoitti:

        ai että nauratti :D

        mun elämän suunnittelu tosiaan ei tällähetkellä ole niin vakavaa, halusin vaan saada neuvoja ihmisiltä jotka ovat ehkä samassa tilanteessa tai ovat joskus olleet. tosiaan voin aivan hyvin ottaa tuon turistiviisumin ainakin aluksi ja uusia sitä sitten jos tarvetta tulee, tai ennenkuin löytyy sopiva työ taikka opiskelu paikka.

        mitä opiskelunrahoitukseen tulee niin se kyllä hoituu, ei siitä tarvitse huolehtia... baarihommilla tai muilla töillä (tuo oli vaan esimerkkinä) olisi tarkoitus kattaa mm. ruoka ja elämiskulut.
        mutta muuten myönnetään opintorahaa ja asumistukea sekä voi hakea opintolainaa myös ulkomaanopintoja varten, joskus se voi olla jopa korotettu summa ulkomailla opiskelun vuoksi. tällä on mahdollista kattaa opiskelu varsinkin jos työskentelee opiskelun ohella esimerkiksi toisena tai kolmantena vuotena. mutta tuskin tästä tarvitsee mainita.

        en nyt muista kutsuinko edellisessä viestissä virheellisesti viisumia visaksi vai mistä moinen loppunäpäytys, mutta itse olen asunut ulkomailla viimeiset 2vuotta joten suomenkieleen vaihtaminen välillä jopa hankalaa, pahoittelen :D

        mutta kiitos vinkeistä, ja onnea poikaystävän kanssa :)

        Tossa näyttikin olevan jo aika pitkälti tietoa..mutta kannanpa vielä korteni kekoon. Sukulaisia itselläni ausseissa ja muutamia kertoja tullut maassa vierailtua.Ausseissa käsittääkseni tarkka "ulkomaalaispolitiikka", tarkoittaen että ottavat asukkaiksi porukkaa joista on "pulaa".Eli työmarkkinoiden mukaan mennään pikälti.En tiedä sitten tosta pankkitilin tsekkaamisesta..voi olla.Käytössä ainakin Monacossa.
        Omasta mielestäni aussien ulkomaalaispolitiikka olis asiaa täällä meidän Suomessakin.Saatais koulutettua porukkaa maksamaan veroja ym..Toivottavasti se joskus tajutaan täälläkin..Mut ei muuta kun onnea matkaan!!!


    • JessicaK

      Summer: ihan vaan uteliaisuudesta kiinnostas tietää et missäpäin oot asunu vimeset 2vuotta? ja mitä teit siellä ulkomailla? kuin vanha oot? itellä kans kova matkakuume.. myös ausseihin kunhan saan koulun käytyä..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      274
      2890
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1870
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1532
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1310
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1208
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      258
      1144
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1042
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      983
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      79
      930
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      142
      794
    Aihe