Katkelmia

Marenki.

Tässä katkelma esikoisten näkemyksestä ja suhtautumisesta vanhoillislestadiolaisuuteen.

"Ruotsissa Ylitornion kirkkoherra Grape ja Suomen puolella Aatu Laitinen ja monet muut papit sekä maallikkosaarnaajat tulit enempi siihen mieleen, että ruvetaan parantamaan Laestadiolaista herätysliikettä".

" Sieltä on siis yksi hajoittava myrsky noussut tähän kristillisyyteen, myrskyilma, joka hedelmäinsä kanssa on nyt näkösällä kaikissa paikoissa, joissa se on jalasijaa saanut, ja joka nyt kulkee kaikkialla vanhoillis-Laestadiolaisuuden nimellä. Nimi on kuitenkin otettu määrätyssä tarkoituksessa saada ihmiset siihen uskoon, että he edustavat alkuperäistä Laestadiuksen oppia."

"vaikka tällä ajalla on papit alkaneet historioita kirjoittaa tästä herätysliikkeesta ynnä eriseuraisten kanssa. Joissa tekeleissä totuus ei ole jalansijaa saanut, joihin ovat koonneet kaikki tietonsa maailman ja eriseuraisten lähteistä".

" Ja sen tähden kikki, jotka tekevät työtä Laestadiuksen nimen alla, pitäisi ottaa vaarin Laestadiuksen opista ... Mutta nyt sanovat kaikki eriseuraiset, että heillä on vain yksinomaan Pyhä Raamattu, johon he luottavat, sillä Laestadius ja Raattamaa on vain tavallisia ihmisiä, joiden päälle ei voi uskoa".

Lähde: Matkamuistelmia RUOTSIN LAPISTA, Kirjoittanut: K:Luoma

Tässä kirjoituksessa monessa kohtaa kuvastuu se suuri kuilu mikä on VL- ja EL-kristillisyyden välillä.

Kommentoikaa!

27

1825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Patronos

      Anteeksi, mikä kuilu? Missä?

      Eihän tämä kirjoitus puhu mitään siitä, miten VL ja EL eroaa toisistaan opillisesti.

      Vanhoilliset tosin sanovat perustavansa Raamattuun, mutta onko se väärä periaate??

      " Ja sen tähden kikki, jotka tekevät työtä Laestadiuksen nimen alla, pitäisi ottaa vaarin Laestadiuksen opista ..."
      Mahtaako EL seurata LLL:n oppia yhtään sen enempää kuin VL? Tuskinpa!
      Seurakuntaoppi, suhde kirkkoon, suhde muihin kristillisiin yhteisöihin - rovastin neuvot ovat jäänet aika halvaksi.

    • näin on

      Täällä kirjoittaa samat kuin nettiruukussakin, joille ei enää kelpaa elävä kristillisyys. He näkevät siinä vikoja ja yrittävät edesmenneen oppi-isänsä tavoin parantaa kristillisyyttä. Tästä on sanottu, että hän on tämän ajan uskonpuhdistaja.

      • TFSH

        "Täällä kirjoittaa samat kuin nettiruukussakin, joille ei enää kelpaa elävä kristillisyys."

        oletko siinä asemassa, joka tuomaroi elävän- ja kuoleenuskon edustajat?


      • Marenki.

        Jos minua tarkoitat, en ole koskaan kuullutkaan mistään ruukusta. En aio parantaa kristillisyyttä, enkä pahentaa, mutta ulkopuolisena molemmista suunnista, vain kiinnostaa heidän kommunikointinsa toisiaan vastaa. Samanlaista tekstiä löytyy varmaan VL-leiristäkin esikoisuuta tarkoittaen. Mulle on aivan sama kumpi on oikeassa, mutta toistenne syyttely ja sättiminen on jotenkin kuin lapset hiekkalaatikolla. Se vie pohjan molempien uskottavuudelta.


      • TFSH
        Marenki. kirjoitti:

        Jos minua tarkoitat, en ole koskaan kuullutkaan mistään ruukusta. En aio parantaa kristillisyyttä, enkä pahentaa, mutta ulkopuolisena molemmista suunnista, vain kiinnostaa heidän kommunikointinsa toisiaan vastaa. Samanlaista tekstiä löytyy varmaan VL-leiristäkin esikoisuuta tarkoittaen. Mulle on aivan sama kumpi on oikeassa, mutta toistenne syyttely ja sättiminen on jotenkin kuin lapset hiekkalaatikolla. Se vie pohjan molempien uskottavuudelta.

        ole väliä oletko VL:ä vai ES.Les. tai vaan yksinkertaisesti evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

        Taivaspaikkamme on kiinni uskosta Vapahtajaamme eli yksin armosta.

        Tästä ne kiistät usein käydään...


    • Satunnainen lukija

      ...aloittajan aikeista, varmaan olisi mielenkiintoista lukea nämä katkelmat, eli VL-näkemys:

      "Ruotsin Jellivaarassa alettiin jo alkulestadiolaisuuden aikana pitää kiinni Laestadiuksen saarnoissa ilmenevistä kaikkein jyrkimmistä käsityksistä. Rippioppia teroitettiin äärimmäisyyksiin saakka. Koreutta ja maailmanrakkautta ruoskittiin armottomasti. Pappeja ja valistuneita saarnamiehiä syytettiin liiallisesta kirkon suosimisesta..."

      "Tämän jyrkän suunnan varsinaiseksi erikoisopiksi tuli vanhakatolista apostolista seuraamusta muistuttava seurakuntaoppi. Sen mukaan (---) yksi ainoa näkyväinen seurakunta, jolla on ollut oma hengellinen hallituksensa..."

      Tämän jälkeen kuvataan, kuinka Ruotsin Lapissa olevasta "Gellivaaran" seurakunnasta muodostuu esikoisten seurakunta, jonka johtohahmoksi nousee Joonas (Jonas Johanson) Purnu sekä hajaantuminen sovintoyrityksistä huolimatta.

      (K. Hulkko: Minä lähetän teidät 1956)

      Mielenkiintoista, mutta aika etäiseltä tuntuu tällaisia ajatella / muistella nykypäivänä.

      • Marenki.

        ..kommenttipyynnön, mutta aloitus poistettiin sieltä heti alkuunsa.


      • Kristillinen dogmatiikka
        Marenki. kirjoitti:

        ..kommenttipyynnön, mutta aloitus poistettiin sieltä heti alkuunsa.

        Kirkko on apostolinen (ecclesia apostolica) siihen nähden, että kaikki sen jäsenet viimeiseen päivään asti uskovat Kristukseen apostolien sanan kautta (Joh. 17:20) ja pitäytyvät apostolien sanaan (Ap. t. 2:42) tehden siten vastoin kaikkea siitä poikkeavaa oppia (Room. 16:17). Lapsellisuutena on pidettävä Rooman kirkon ja episkopaalien ajatusta, että kirkon apostolinen luonne perustuisi piispojen suksessioon. Näin on ensinnäkin siitä syystä, että Raamattu ei tunne eroa piispojen ja opettavien vanhimpien eli seurakunnanpaimenten välillä (Ap. t. 20:17 - 28; Tit. 1:5), ja toiseksi siitä syystä, että se käskee karttamaan kaikkia opettajia, jotka opettavat oppia, joka ei ole apostolista, katsomatta siihen, ovatko nämä arvoltaan piispoja, vanhimpia tai mitä hyvänsä (Room. 16:17; Gal. 1:6 ss.).


      • sama viesti useilla palstoilla
        Marenki. kirjoitti:

        ..kommenttipyynnön, mutta aloitus poistettiin sieltä heti alkuunsa.

        Vl-palstan sheriffi on huomannut saman viestin täällä, joten siellä se lienee turha.


      • satunnainen minäkin

        kun teitä minun tähteni herjataan..."

        Kullervo Hulkko on tainnut lainata Väinö Havaksen historiaa tässä. Havas lukeutui uusheränneisiin kirjoittaessaan lestadiolaisuuden historian mutta vaihtoi sitten jengiä ja liittyi vanhoillisuuteen.

        Paljon myöhemmin (eli 1980-luvulla) on silloinen EL-saarnaaja E. Halme saarnannut:
        "Ja niin me huomaamme, että lestadiolaisen nimen alla olevat - olkoot sitten papit tai teologit - jos ne pienenkin puheen pitävät, jossa ne koskettelevat tätä kristillisyyttä tai vähäisimmänkin kirjoituksen kirjoittavat, jossa he kirjoittavat tästä kristillisyydestä, täytyy aina olla sellainen yksi terävä piikki, jolla koetellaan pistellä ja tehdä halvaksi tätä kristillisyyttä. - - - Ja siitä olemme saaneet varsin selviä esimerkkejä aivan viimepäivinäkin, mitä eriseuraset näkevät tästä kristillisyydestä: ne on ne vanhat valheet ja osoitukset. Kyllä me tiedämme sen, että silloin kun ihmisten elämä oli varsin köyhää ja yksinkertaista - varsinkin viime vuosisadan loppupuolella - se maailmallisuus, joka silloin alkoi tulemaan kristillisyyteen, tuli niissä muodoissa, että piti saada mattoja ja pöytäliinoja, vaikka ei olisi juuri leivästäkään ollut tietoa. Mutta se tilanne on tänä päivänä aivan sama, vaikka se ei juuri tällaisissa kappaleissa tapahdu. Mutta me emme voi halventaa niitten saarnaajien työtä, jotka sinä aikana ovat saarnanneet maailman rakkautta vastaan, sillä me tunnemme sisäistä pakotusta ja hengen vaatimusta myös tänäkin aikana saarnaamaan maailman rakkautta ja maailman koreutta vastaan. Mutta jos asiat tuodaan esiin vääristeltyinä joko puheissa tai kirjoituksissa, se osoittaa ainoastaan sitä, että puhuja tai kirjoittaja kantaa sen verran käärmeen siemeniä sydämellänsä, että pitäisi saada antaa elävästä kristillisyydestä joku negatiivinen kuva. Tämä on kuitenkin meille yksi osoitus siitä, että se pilkka ja ylenkatse elävää kristillisyyttä kohtaan ei ole tänäkään päivänä loppunut ja sen tähden me voimme pitää sen yhtenä armonmerkkinä että Jumala on vieläkin säilyttänyt elävän kristillisyyden siinä muodossa, että se ei kelpaa maailmalle eikä maailman jumalisille, vaikka ne vielä kulkisivat lestadiolaisenkin nimen alla."

        Näin meitä on opetettu ja siihen voimme sanoa AMEN.


      • Huiomautus
        satunnainen minäkin kirjoitti:

        kun teitä minun tähteni herjataan..."

        Kullervo Hulkko on tainnut lainata Väinö Havaksen historiaa tässä. Havas lukeutui uusheränneisiin kirjoittaessaan lestadiolaisuuden historian mutta vaihtoi sitten jengiä ja liittyi vanhoillisuuteen.

        Paljon myöhemmin (eli 1980-luvulla) on silloinen EL-saarnaaja E. Halme saarnannut:
        "Ja niin me huomaamme, että lestadiolaisen nimen alla olevat - olkoot sitten papit tai teologit - jos ne pienenkin puheen pitävät, jossa ne koskettelevat tätä kristillisyyttä tai vähäisimmänkin kirjoituksen kirjoittavat, jossa he kirjoittavat tästä kristillisyydestä, täytyy aina olla sellainen yksi terävä piikki, jolla koetellaan pistellä ja tehdä halvaksi tätä kristillisyyttä. - - - Ja siitä olemme saaneet varsin selviä esimerkkejä aivan viimepäivinäkin, mitä eriseuraset näkevät tästä kristillisyydestä: ne on ne vanhat valheet ja osoitukset. Kyllä me tiedämme sen, että silloin kun ihmisten elämä oli varsin köyhää ja yksinkertaista - varsinkin viime vuosisadan loppupuolella - se maailmallisuus, joka silloin alkoi tulemaan kristillisyyteen, tuli niissä muodoissa, että piti saada mattoja ja pöytäliinoja, vaikka ei olisi juuri leivästäkään ollut tietoa. Mutta se tilanne on tänä päivänä aivan sama, vaikka se ei juuri tällaisissa kappaleissa tapahdu. Mutta me emme voi halventaa niitten saarnaajien työtä, jotka sinä aikana ovat saarnanneet maailman rakkautta vastaan, sillä me tunnemme sisäistä pakotusta ja hengen vaatimusta myös tänäkin aikana saarnaamaan maailman rakkautta ja maailman koreutta vastaan. Mutta jos asiat tuodaan esiin vääristeltyinä joko puheissa tai kirjoituksissa, se osoittaa ainoastaan sitä, että puhuja tai kirjoittaja kantaa sen verran käärmeen siemeniä sydämellänsä, että pitäisi saada antaa elävästä kristillisyydestä joku negatiivinen kuva. Tämä on kuitenkin meille yksi osoitus siitä, että se pilkka ja ylenkatse elävää kristillisyyttä kohtaan ei ole tänäkään päivänä loppunut ja sen tähden me voimme pitää sen yhtenä armonmerkkinä että Jumala on vieläkin säilyttänyt elävän kristillisyyden siinä muodossa, että se ei kelpaa maailmalle eikä maailman jumalisille, vaikka ne vielä kulkisivat lestadiolaisenkin nimen alla."

        Näin meitä on opetettu ja siihen voimme sanoa AMEN.

        Älä kopioi anteeksi annettuja syntejä tänne.
        E.E. teki parannuksen omavanhurskaudestaan.


      • Korjaus
        Huiomautus kirjoitti:

        Älä kopioi anteeksi annettuja syntejä tänne.
        E.E. teki parannuksen omavanhurskaudestaan.

        ------------


      • sama viesti useilla palstoilla kirjoitti:

        Vl-palstan sheriffi on huomannut saman viestin täällä, joten siellä se lienee turha.

        Ei kannattaisi laittaa samaan aikaan useammalle palstalle asiaa, koska se katsotaan massapostitukseksi, joka on kiellettyä.

        Mikäli haluaa monipuolista mielipidettä, kannattaa laittaa toiselle palstalle vain lukemiskehotus.


      • Lasse-setä
        Huiomautus kirjoitti:

        Älä kopioi anteeksi annettuja syntejä tänne.
        E.E. teki parannuksen omavanhurskaudestaan.

        Tuskin kaikki saarnat ennen parasta päivämäärää kuuluvat jotenkin parannuksen piiriin.

        Nimittäin olisihan se hirveää, jos saarnat ennen jotain päivämäärää lisivat syntiä. Saarna leviää niin laajalle, että korjaus on mahdoton.

        Jos ihminen tekee parannusta vääräksi kirkastuneesta hengestä, ei se tarkoita, että kaikki mitä on tehty siihen asti, on ollut syntiä.

        Saarnaaja tietää itse, miksi on jotain sanonut ja Henkien erottamisen lahjan omaava tietää samoin, mistä hengestä joku asia tulee.

        Ei kai meille ole vierasta sellainen kristillisyys, jossa tehdään parannusta kuolemaan asti aina, kun Henki siihen kehottaa.


      • Huomautus
        Lasse-setä kirjoitti:

        Tuskin kaikki saarnat ennen parasta päivämäärää kuuluvat jotenkin parannuksen piiriin.

        Nimittäin olisihan se hirveää, jos saarnat ennen jotain päivämäärää lisivat syntiä. Saarna leviää niin laajalle, että korjaus on mahdoton.

        Jos ihminen tekee parannusta vääräksi kirkastuneesta hengestä, ei se tarkoita, että kaikki mitä on tehty siihen asti, on ollut syntiä.

        Saarnaaja tietää itse, miksi on jotain sanonut ja Henkien erottamisen lahjan omaava tietää samoin, mistä hengestä joku asia tulee.

        Ei kai meille ole vierasta sellainen kristillisyys, jossa tehdään parannusta kuolemaan asti aina, kun Henki siihen kehottaa.

        Kukaan ei ole puhunut päivämääristä, vaan omasta vanhurskaudesta, joka tuottaa karvaita hedelmiä.

        Kristuksen vanhurskaudessa elävä nauttii saamastaan lahjasta, eikä kadehdi kenenkään autuutta ja aseta muille ehtoja kuinka kireälle liha pitää kiristää että se kiiltäisi ihmisten silmissä.

        Puhtaat ja aatteelliset ovat aina ahdasmielisiä ja puutteellisia ihmisiä (rikki). He heijastavat toisiin vain omaa rajoittuneisuuttaan, sanoen sitä "Jumalan sanaksi".

        Toisin sanoen he eivät usko sitä, että JUMALA YKSIN VANHURSKAUTTAA.

        He eivät luota siihen, että Jumala armahtaa Kristuksen teon tähden, ja armahtaa nimenomaan syntisiä. Niitä jotka tietävät sen, että Jumalalle ei kelpaa ihmisen harjoittama vanhurskaus, vaan ainoastaan Kristuksen, hänen Poikansa vanhurskaus.

        Ja sitä vanhurskautta ei saa millään muulla tavalla kun lahjaksi. Uskokaa jo vihdoinkin.


      • Satunnainenlukija (Hulkko-s...
        satunnainen minäkin kirjoitti:

        kun teitä minun tähteni herjataan..."

        Kullervo Hulkko on tainnut lainata Väinö Havaksen historiaa tässä. Havas lukeutui uusheränneisiin kirjoittaessaan lestadiolaisuuden historian mutta vaihtoi sitten jengiä ja liittyi vanhoillisuuteen.

        Paljon myöhemmin (eli 1980-luvulla) on silloinen EL-saarnaaja E. Halme saarnannut:
        "Ja niin me huomaamme, että lestadiolaisen nimen alla olevat - olkoot sitten papit tai teologit - jos ne pienenkin puheen pitävät, jossa ne koskettelevat tätä kristillisyyttä tai vähäisimmänkin kirjoituksen kirjoittavat, jossa he kirjoittavat tästä kristillisyydestä, täytyy aina olla sellainen yksi terävä piikki, jolla koetellaan pistellä ja tehdä halvaksi tätä kristillisyyttä. - - - Ja siitä olemme saaneet varsin selviä esimerkkejä aivan viimepäivinäkin, mitä eriseuraset näkevät tästä kristillisyydestä: ne on ne vanhat valheet ja osoitukset. Kyllä me tiedämme sen, että silloin kun ihmisten elämä oli varsin köyhää ja yksinkertaista - varsinkin viime vuosisadan loppupuolella - se maailmallisuus, joka silloin alkoi tulemaan kristillisyyteen, tuli niissä muodoissa, että piti saada mattoja ja pöytäliinoja, vaikka ei olisi juuri leivästäkään ollut tietoa. Mutta se tilanne on tänä päivänä aivan sama, vaikka se ei juuri tällaisissa kappaleissa tapahdu. Mutta me emme voi halventaa niitten saarnaajien työtä, jotka sinä aikana ovat saarnanneet maailman rakkautta vastaan, sillä me tunnemme sisäistä pakotusta ja hengen vaatimusta myös tänäkin aikana saarnaamaan maailman rakkautta ja maailman koreutta vastaan. Mutta jos asiat tuodaan esiin vääristeltyinä joko puheissa tai kirjoituksissa, se osoittaa ainoastaan sitä, että puhuja tai kirjoittaja kantaa sen verran käärmeen siemeniä sydämellänsä, että pitäisi saada antaa elävästä kristillisyydestä joku negatiivinen kuva. Tämä on kuitenkin meille yksi osoitus siitä, että se pilkka ja ylenkatse elävää kristillisyyttä kohtaan ei ole tänäkään päivänä loppunut ja sen tähden me voimme pitää sen yhtenä armonmerkkinä että Jumala on vieläkin säilyttänyt elävän kristillisyyden siinä muodossa, että se ei kelpaa maailmalle eikä maailman jumalisille, vaikka ne vielä kulkisivat lestadiolaisenkin nimen alla."

        Näin meitä on opetettu ja siihen voimme sanoa AMEN.

        Itse kuulun ry-lestadiolaisiin. Esikoisten kanssa olen keskustellut vain kerran pari uskon- /uskontoasioista, ja aina varsin asiallisesti. Erään juttelun aikana El-kaverini kiisti varsinaisesti minkään esikoisten seurakunnan olemassaolon, totesi vain ylimalkaisesti "Lapin vanhimpien" olevan aivan tavallisia ihmisiä (totta kai :)

        Varovaiseen kysymykseeni siitä, mitä mieltä hän on rauhanyhdistyksellä kävijöistä, hän vastaili kutakuinkin niin, että "kai me niin uskomme niinkuin tekin, että meiltä (vain?) löytyy uskovaisten joukko". Mitä ajattelette tällaisista kommenteista?

        Lopuksi: Olen vakaasti sitä mieltä, että se melske, joka naapuri-vl-palstalla käydään, ei edusta koko liikettä, vaan on lähinnä yksi "alakulttuuri" suuremmassa kokonaisuudessa, voinen ajatella tästä palstasta samoin esim. el:ien suhteen?


      • huomautus 2
        Huomautus kirjoitti:

        Kukaan ei ole puhunut päivämääristä, vaan omasta vanhurskaudesta, joka tuottaa karvaita hedelmiä.

        Kristuksen vanhurskaudessa elävä nauttii saamastaan lahjasta, eikä kadehdi kenenkään autuutta ja aseta muille ehtoja kuinka kireälle liha pitää kiristää että se kiiltäisi ihmisten silmissä.

        Puhtaat ja aatteelliset ovat aina ahdasmielisiä ja puutteellisia ihmisiä (rikki). He heijastavat toisiin vain omaa rajoittuneisuuttaan, sanoen sitä "Jumalan sanaksi".

        Toisin sanoen he eivät usko sitä, että JUMALA YKSIN VANHURSKAUTTAA.

        He eivät luota siihen, että Jumala armahtaa Kristuksen teon tähden, ja armahtaa nimenomaan syntisiä. Niitä jotka tietävät sen, että Jumalalle ei kelpaa ihmisen harjoittama vanhurskaus, vaan ainoastaan Kristuksen, hänen Poikansa vanhurskaus.

        Ja sitä vanhurskautta ei saa millään muulla tavalla kun lahjaksi. Uskokaa jo vihdoinkin.

        Usko huviksesi myös että elävä usko voi muuttua kuolleeksi.


      • V. Mitähoriset
        huomautus 2 kirjoitti:

        Usko huviksesi myös että elävä usko voi muuttua kuolleeksi.

        Kyllä silloin on hereetikolta henki poissa kun ei syntiselle Jumalan armo enää kelpaa lahjana Jumalalta, että täytyy jo alkaa itseään ja yhdistystään leuhkimaan ja muita tuomitsemaan ylpeydessään..


    • Lasse-setä

      Suorat johtopäätökset kirkkohistoriassa ovat ongelmallisia, samoin jossakin herätyksen historiassa.
      Lestadius saarnaa siitä jossain saarnassaan, miten lohikäärme luo nahkansa.

      Äkillisesti on mahdotonta ymmärtää alkuseurakunnan muuttumista vainotusta vainoajaksi. Kuitenkin historia kertoo kymmenestä vainosta ja vähän myöhemmin Husin polttamisen ja Lutherin pannaanjulistamisen. Ainakin mielikuvien tasolla on kyse samasta kirkosta.

      • Vastauksia

        Gal. 4:29   Mutta niin kuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        ---------------------------

        Gal. 4:30   Mutta mitä sanoo Raamattu?

        "Aja pois orjatar poikinensa;

        sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

        Gal. 4:31   Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        ----------
        *) Gal. 5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät.

        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        ----------

        Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.


      • Vastauksia
        Vastauksia kirjoitti:

        Gal. 4:29   Mutta niin kuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        ---------------------------

        Gal. 4:30   Mutta mitä sanoo Raamattu?

        "Aja pois orjatar poikinensa;

        sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

        Gal. 4:31   Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        ----------
        *) Gal. 5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät.

        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        ----------

        Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

        Mistä on siis kysymys.

        Orjatar kuvittelee voivansa täyttää jossakin määrin Jumalan tahtoa, koska hän ei ymmärrä syntinsä syvyyttä, eikä Jumalan vanhurskautta.

        Vapaa Jumalan lapsi joka on syntynyt lupauksen jälkeen, omistaa YKSIN uskolla ja yksin armosta Kristuksen hänelle lahjoittaman vanhurskauden,
        NIMENOMAAN ilman yhtäkään omaa työtä. Hänen vanhurskautensa perustuu kokonaan Kristuksen tekoon hänen edestään. Ja tämä poika on täydellisesti vapaa lain määräämästä rangaistuksesta. Hän ei pelkää, vaan nauttii Jumalan rakkauden tulessa, Hengestä palavana.


      • Lasse-setä
        Vastauksia kirjoitti:

        Gal. 4:29   Mutta niin kuin lihan mukaan syntynyt silloin vainosi Hengen mukaan syntynyttä, niin nytkin.
        ---------------------------

        Gal. 4:30   Mutta mitä sanoo Raamattu?

        "Aja pois orjatar poikinensa;

        sillä orjattaren poika ei saa periä vapaan vaimon pojan kanssa."

        Gal. 4:31   Niin me siis, veljet, emme ole orjattaren lapsia, vaan vapaan.

        ----------
        *) Gal. 5:1   Vapauteen Kristus vapautti meidät.

        Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        ----------

        Gal. 5:2   Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.

        Sun juttusi ei kuulunut mitenkään asiaan. Ei raamatun kopsaaminen tee ihmisestä ymmärtäväistä.

        Minusta paavi edusti ja edustaa kirkkoaan ja kaikki kardinaalit ja piispat siihen lisäksi.


      • Vastauksia
        Lasse-setä kirjoitti:

        Sun juttusi ei kuulunut mitenkään asiaan. Ei raamatun kopsaaminen tee ihmisestä ymmärtäväistä.

        Minusta paavi edusti ja edustaa kirkkoaan ja kaikki kardinaalit ja piispat siihen lisäksi.

        Kyllä Jumalan sana lukeminen ja - sanaan uskominen tekee ihmisestä huomattavasti ymmärtävaisemmän, kun alati uusien mielikuvitusten tuotteena syntyvien tulkintojen sorvaaminen Jumalan sanasta.

        Kirkko ei ole koskaan vainonnut petään, vaan kirkossa riehuva saatana.

        Saatanan todellinen ja vaarallinen olemus on nimenomaan juuri omavanhurskaus.

        Kristuksen lahjoittama vanhurskaus ja ihmisen oma suoritusten kautta ansaittu vanhurskaus ovat kaksi toisiaan vastaan sotivaa henkeä. Henki ja henki.

        Omavanhurskaus pettää ihmisen hylkäämään Kristuksen vanhurskauden, jonka ihminen voi saada ainostaan lahjaksi - ilman omia töitä.

        Martti:

        Mutta kun p. Hieronymus tässä kohdassa erottaa lain teot ja "hyvät teot" toisistaan ja arvelee Korneliuksen Ap. t. 10:1 ja seur. saaneen Hengen sellaisten hyvien tekojen tähden, niin sitä en suinkaan usko;

        sillä on selvää, että Pyhä Henki Pietarin vielä puhuessa tuli heidän päälleen, se on "uskossa kuulemisesta".

        Eipä Aabrahamia, Moosesta tai muita pyhiä, niin kuin koetetaan esittää, ole vanhurskautettu luonnollisen lain teoista, vaan uskosta, niin kuin on kirjoitettu tässä ja Room. 4. luvussa.

        Apostoli ei tarkoita ainoastaan jumalanpalveluslakia,

        vaan lyhyesti sanoen jokaista lakia;
        -----------------
        sillä kun usko yksin vanhurskauttaa

        ja tekee hyviä tekoja,

        on siitä seurauksena,

        etteivät yleensä minkään lain teot vanhurskauta eivätkä minkään lain teot ole hyviä,
        ________________________________________
        *) - vaan ainoastaan ne, jotka ovat uskosta .


      • mmenttii

        Lasse
        Kysymys ei ole mielikuvista, vaan yhdestä ja samasta kirkosta.
        Näin luterilaiset ajattelevat.
        Siinä ei ole oleellista kirkon puhtaus vaan julistuksen puhtaus.

        Kirkosta eroaminen sen "saastuneisuuden takia" on lahkolaisuuden tuoma harha.
        Vetoaminen vanhimpiin ja alkuperäiseen lestadiolaisuuteen on itse asiassa katolilaista hapatusta.
        Kirkkoa ei tee, keneltä vanhimmalta (piispalta) kukin on saanut virkansa perintönä, vaan sen tekee julistettava sana. Siinä suhteessa ollaan aina epätäydellisiä.


      • Aukku Maunula
        mmenttii kirjoitti:

        Lasse
        Kysymys ei ole mielikuvista, vaan yhdestä ja samasta kirkosta.
        Näin luterilaiset ajattelevat.
        Siinä ei ole oleellista kirkon puhtaus vaan julistuksen puhtaus.

        Kirkosta eroaminen sen "saastuneisuuden takia" on lahkolaisuuden tuoma harha.
        Vetoaminen vanhimpiin ja alkuperäiseen lestadiolaisuuteen on itse asiassa katolilaista hapatusta.
        Kirkkoa ei tee, keneltä vanhimmalta (piispalta) kukin on saanut virkansa perintönä, vaan sen tekee julistettava sana. Siinä suhteessa ollaan aina epätäydellisiä.

        Ylpeälle ihmiselle on liian vaikeata ottaa armo vastaan pelkästään armosta ja ilman ansioita. Tästä on kysymys. Siksi sana sanoo että Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän ANTAA armonsa.

        Tämä ei johdu Jumalan pikkumaisuudesta, vaan siitä että ylpeä ei voi ottaa vastaan Jumalan vanhurskautta pelkästään armosta lahjana vastaan.

        Tosuus on, että ihminen ei armoa kykene millään konstilla itse ansaitsemaan, (eihän se silloin armoa olisikaan, vaan ansiota), armon voi saada vain lahjaksi.

        Ja jos lahja ei kelpaa, niin ilman jää.


      • what?
        Aukku Maunula kirjoitti:

        Ylpeälle ihmiselle on liian vaikeata ottaa armo vastaan pelkästään armosta ja ilman ansioita. Tästä on kysymys. Siksi sana sanoo että Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän ANTAA armonsa.

        Tämä ei johdu Jumalan pikkumaisuudesta, vaan siitä että ylpeä ei voi ottaa vastaan Jumalan vanhurskautta pelkästään armosta lahjana vastaan.

        Tosuus on, että ihminen ei armoa kykene millään konstilla itse ansaitsemaan, (eihän se silloin armoa olisikaan, vaan ansiota), armon voi saada vain lahjaksi.

        Ja jos lahja ei kelpaa, niin ilman jää.

        So what? Mitä tahdot sanoa?

        Näinhän kristillisyydessä on aina saarnattu ja saarnataan edelleen. Lisäksi saarnataan muistaklin synneistä kuin ylpeys, ihan kokonainen jumalansana.


      • Sel Vennys
        what? kirjoitti:

        So what? Mitä tahdot sanoa?

        Näinhän kristillisyydessä on aina saarnattu ja saarnataan edelleen. Lisäksi saarnataan muistaklin synneistä kuin ylpeys, ihan kokonainen jumalansana.

        On hyvin vaarallista luopua armosta, ja alkaa omine ponnistuksineen ansaitsemaan armoa.
        Muut saarnat synnistä eivät merkitse mitään jos ihminen turvautuu Jumalan sanan sijasta lihan käsivarteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      63
      1849
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1227
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      76
      1149
    4. 45
      1095
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      962
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      959
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      900
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      843
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      838
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      36
      804
    Aihe