Sopisiko belgianpaimenkoira minulle?

groenendael

Haaveena siis belgianpaimenkoira groenendael.
Haluaisin kuulla belgien omistajien mielipiteitä, sopiiko tämä rotu minulle?

Haluaisin koirani olevan älykäs, rohkea ja hyvin koulutettavissa.

Ottaisimme nartun, meiltä löytyy jo ennestään yksi narttukoira.

Asumme kaupungissa rivitalossa.
Olisimme valmiita käymään koiran kanssa lenkeillä 3-4 kertaa päivässä(pentuna tietysti useammin..). Liikuntaa 1-2 tuntia päivässä, myös vapaana, lisäksi kaikenlaista aktivointia.
Riittääkö tämä mielestänne belgille?

Treenaisimme koiran kanssa ainakin tokoa, kenties myös agilitya ja voi olla, että harrastaisimme jotain pk-lajia sitten kun perustottelevaisuus alkaa olla hallussa. Kävisimme myös näyttelyissä.

9

2995

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mimmi80

      Tarvitsee kunnon koulutuksen suurehkona paimenkoirana.Voit jos haluat harrastaa myös jotain lajia belggarin kanssa,jälkeä,hakua tai pelkkää tokoa,tai agilityä tai pelkkää metsässä tai koirapuistossa vapaanaoloa.Kaikkea kivaa,niin saat mahtavan ystävän.Itselläni ollut jo 7 vuotta ja aivan mahtava mummeli.

    • hoo

      oma kokemukseni belgeistä varsinkin kun ovat vielä nuoria, vähintään kaksi tuntia päivässä ulkoilua ja muuta, ehdottomasti tottelevaisuuskoulutusta ja muitakin harrastuksia. jos useammin ulkoilu jää tuntiin päivässä, on pian hihnan päässä ongelma

      • tervutyttö kotona

        Nuoren belggarin omistajana olen samaa mieltä - koira tarvitsee kohtuullisen paljon liikuntaa (meillä 11/2-2 tuntia päivässä), aivotyöskentelyä ja vähintään arkitottis-liikkeiden harjoitusta. Myöskään PK-lajien harrastaminen ei ole pahitteeksi, vaikka itse pidänkin ainakin toistaiseksi taukoa niiltä kentiltä: täällä päin ryhmien koot ovat niin suuret (ohjaajapula?), että 90% ajasta koira viettää autossa odottamassa omaa harjoitusvuoroaan. Ja tästä odottelustahan meidän energiapakkaus ei tykkää....


    • huh...

      Ota tervu. Grotskun kanssa harva pärjää. Nähty on jo alta vuoden ikäisistäkin koirista.

      • käyttis

        Unohda geelarit. Etsi koira käyttölinjaisista. Näyttelylinjaisilta belkeiltä on jalostettu aivot pois ja ne sairastuvat epilepsiaan.


      • Sarba
        käyttis kirjoitti:

        Unohda geelarit. Etsi koira käyttölinjaisista. Näyttelylinjaisilta belkeiltä on jalostettu aivot pois ja ne sairastuvat epilepsiaan.

        Tuo varmaan riippuu vähän kasvattajasta ja sen käyttämistä linjoista, että kumpi on vaikeampi. Yleisesti ottaen olen kyllä kuullut, että tervuilla on enemmän luonnevikoja. Meillä oli dominanssiagressiivinen tervu ja voin sanoa, että todella vaikea luonne n. 5-vuotiaaseen asti.

        Hän kyllä nukkui pois melkein 12-vuotiaana n. 2 viikkoa sitten ja erittäin kilttinä ja suloisena vanhana herrasmiehenä. Niin se aika opetti sille karvaturrille ja täytyy kyllä sanoa, että kaikki vaiva oli sen arvoista!!!


    • Tällä palstalla saa kyllä kuulla kaiken sonnan. Ei sinulta, mutta niiltä, jotka vastaavat palstalle kirjoittamaan erehtyneelle hyväuskoisille...

      Ensiksi, ota yhteyttä rotuyhdistykseen ja/tai paikalliseen koirakerhoon, josta varmasti löytyy joku belgiharrastaja. Rotuyhdistys löytyy osoitteesta http://www.finbelge.fi

      Äläkä erehdy haaveilemaan käyttölinjaisesta. Ne ovat erittäin vaativia ja sellaisen ostajan pitää todella tietää mitä on ostamassa. Ja tuskin kasvattajat niitä kelle tahansas myisivätkään.

      Näyttelylinjaiset ovat enempi peruskoiria, mutta ovat belgimäisen nopeita ja niiden kanssa voi ihan hyvin harrastaa agilitya, tokoa, pk:ta (esim. hakua tai jälkeä) ja koiratanssia. Kasvattaja pitää valita huolella, oli rotu ja linja mikä tahansa. Tarkkaile myöskin pentuehdokkaan vanhempien sukua. tässä paras apu linee rotuyhdistys.

      • chip munk

        moi! osaatteko kertoa onko tervuenilla ja groendaelilla koko tai luonne eroja?


    • jebbulis

      Belgi saa teiltä loistavan kodin. (Itselläni ollut joskus tervueren ja oli niiin ihana että!!!!)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1919
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      126
      1381
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1333
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      927
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe