Linuxtaidot?

Linuxtaidot?

Vastatkaa kysymyksiin paljonko tiedät Linuxista?
1. Oletko asentanut itse Linuxin?
2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?
3. Oletko asentanut yli 5distroa?
4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?
5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?

Jos vastaat jokaiseen kyllä olet todella nörtti!
Jos saat 3 kyllää olet hyvä perusjätkä, jos osaat 0-1 olet linux-noob.

20

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä vastaan

      1. Oletko asentanut itse Linuxin?

      Jep

      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?

      En

      3. Oletko asentanut yli 5distroa?

      Jep

      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?

      Jep

      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?

      En

    • pesee

      1. Oletko asentanut itse Linuxin?

      kyllä

      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?

      kyllä

      3. Oletko asentanut yli 5distroa?

      kyllä

      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?

      kyllä

      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?

      En

    • kysyt ?

      1. Anteeksi kuka kysyy?
      2. Paljonko itse sait kyseisestä testistä?
      3. Miksi haluat tietää tällaisia asioita?

      • Itse sain 3/5

        että en ole nörtti vaan tavallinen matti perusjätkä, hahhaa


    • miksuh.

      "1. Oletko asentanut itse Linuxin?"

      Kyllä

      "2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?"

      Kyllä

      "3. Oletko asentanut yli 5distroa?"

      Kyllä. Kotona käytän tosin vain Debiania ja Ubuntu on raatotestikoneella, mutta kyllä olen.

      "4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?"

      Kyllä

      "5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?"

      Kyllä, pari peliä.

    • Päivi......

      "1. Oletko asentanut itse Linuxin?"
      Ihan ite! Ja toimii kuin unelma.

      "2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?"
      En.

      "3. Oletko asentanut yli 5distroa?"
      En, löytyi kerralla sopiva, Ubuntu. (LiveCD kokeiluja olen tehnyt muistakin jakeluista)

      "4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?"
      En ole, turha tulla mua syyttämään, en ole koskaan edes karkkia kääntänyt kaupasta ;)

      "5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?"
      En, enkä hankkinut niitä Windowsiinkaan... enkä tarkemmin aatellen maksanut winukastakaan mitään. Käytin ns. vaihtoehtoisia jakelukanavia ;)

    • JMT§

      Kai se munkin on pakko vastailla eli:

      1. Oletko asentanut itse Linuxin?

      Kyllä

      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?

      Kyllä, Debianin ja Gentoon

      3. Oletko asentanut yli 5distroa?

      Kyllä mm. Slackware, Red Hat, Fedora, Mandriva (ex Mandrake), Debian, Gentoo, Ubuntu, Arch Linux

      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?

      Kyllä, ei se vaikeaa ole.

      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?

      En enkä varmaan tuu hankkimaankaan.
         

    • näin vastaan

      Minulla oli "mitä vastaan" kanssa samat joten
      kopioin vastauksen.

      1. Oletko asentanut itse Linuxin?

      Jep

      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?

      En

      3. Oletko asentanut yli 5distroa?

      Jep

      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?

      Jep

      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?

      En

    • debianisti

      1. Kyllä on asenneltu
      2. Verkkoasennuksia on tullut tehtyä
      3. Distrojen määrä ei taida yltää viiteen mutta
      asennuksia on parikymmentä
      4. Useita kernelin kääntöjä
      5. Olen ostanut Vuescan ohjelman (on muuten hyvä)

    • 1 joo
      2 kyl
      3 joo kai
      4 varmaan satoja kertoja, tosin jos tuo tulee toistuvasta syklistä make menuconfig tai oldconfig/make/make modules/make modules_install/cp System.map .../cp bzImage .../lilo/grub/bootti/ei toimi/aloita alusta, niin ei sitä oikein lasketa
      5 VMware, tosin en omaan laskuun

    • kyselisin tässä

      5. Kohta anteeksi vain, mutta eikös tuo osoita jonkinlaista kyvyttömyyttä siis epänörttiyttä konfailla omaa systeemiään? Ainakin maksullisten avointen lähdekoodien ohjelmien kohdalla. Kuka tahansa aito nörtti kääntää vaikka CrossOver Officen vaikka unessa maksamatta senttiäkään.

    • Vastatkaa kysymyksiin paljonko tiedät Linuxista?
      1. Oletko asentanut itse Linuxin?
      kyllä.
      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?
      en, muistitikulle kyllä olen asentanut parikin linuxia.
      3. Oletko asentanut yli 5distroa?
      kyllä, kymmeniä vuodesta 2001 mutta en jaksa luetella.
      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?
      en mutta olen pari kertaa aikonut.
      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?
      en vielä.

      >

      Paljastuin siis noobieksi mutta pari asiaa:

      kohta 2 - en ole viitsinyt ryhtyä verkkoasennukseen koska noissa levykuvissa ei ole kernelin headereita mukana eikä rt2500 ajuria joten joutuisin lisäämään ne manuaalisesti että pääsisin verkkoon joten olen passannut, tosin nyt suunnittelin debian etchin verkkoasennusta ja 10 metrin kaapelin vetoa modeemille.

      kohta 4 - luin jostakin ettei kernelin kääntäminen nykyään enää juuri vaikuta nopeuteen joten olen pitäytyny vanhassa neuvossa; ellet tiedä syytä miksi kääntää kerneli älä tee sitä.

      • miksuh.

        "ellet tiedä syytä miksi kääntää kerneli älä tee sitä."

        Toi on hyvä neuvo. Kernelin kääntämiselle on nykyään vain harvoin tarvetta. jakeluiden mukana tulevat kernelit sopii varsin hyvin useimmille ja ajurien lisääminen kerneliin moduuleina on vähentänyt kernelin kääntämistarvetta merkittävästi.


      • miksuh. kirjoitti:

        "ellet tiedä syytä miksi kääntää kerneli älä tee sitä."

        Toi on hyvä neuvo. Kernelin kääntämiselle on nykyään vain harvoin tarvetta. jakeluiden mukana tulevat kernelit sopii varsin hyvin useimmille ja ajurien lisääminen kerneliin moduuleina on vähentänyt kernelin kääntämistarvetta merkittävästi.

        "ajurien lisääminen kerneliin moduuleina on vähentänyt kernelin kääntämistarvetta merkittävästi."

        Näin mäkin olen asian ymmärtänyt, monoliittinen kerneli on asia erikseen, ymmärrettävää että jos yhteen pakkaan pitäisi ahtaa miljoona ajuria niin olis semmonen paali ettei paremmasta väliä, siinä kyllä on kernelin modaamisella varma paikka ja tuhdisti etua uskoisin.
        Kuitenkin ihan uteliaisuudesta voisin joskus viedä sen kääntämisen ihan loppuun asti, voihan sen tehdä vmwaressa niin ei tapahdu edes mitään katastrofia. Eihän tieto tapa eikä oppi ojaan kaada vai miten sitä sanotaan? Ehkäpä siinä tuhtaillessa saa taas jotakin välähdyksiä linuxin sielunelämästä, sehän ei noobielle ole pahitteeksi. Sitäpaitsi, mitä enemmän tätä linuxia käyttää niin sitä enemmän tästä innostuu joten kunhan joku päivä sattuu sopiva hetki niin päsäytän sen kernelin käännöksen ihan vaikka uteliaisuuttani vaikkei se mikään kummonen homma edes taida ollakaan. Jostakin syystä se vain on otettu "peloitteeksi" että "juujuu, asenna linux ja kääntele kerneliä lopun elämääsi".
        Voisiko syy olla se että ennenmuinoin laiteajurit ja muut olivat jotenkin vaativampia eli mallit piti tietää hyvinkin tarkasti ja koneen raudan läpikotainen tuntemus oli lähes pakollinen vaatimus kääntämisen onnistumiseksi ja sitä kautta ehkä tapahtui enemmän epäonnistumisia? Vai mikä siinä mahtaa olla syynä, kerro miksuh kun olet ikäsi sätännyt tän linuxin kanssa.


    • linux on

      sata linuxia olen asentanut mutta mikään niistä paskoista ei toiminut... ei se mikään yllätys ollut ;-)

      • puusilimä_

        vois sulle vastata tuohon kun tuohon tyyliin edes vaivaudut vastaamaan että, : "ET TOSIAAN VAAN OSAA!"


    • 1. Oletko asentanut itse Linuxin?
      Kyllä (vuonna 93/94 ensimmäisen kerran)
      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?
      Kyllä
      3. Oletko asentanut yli 5distroa?
      Kyllä (Aikajärjestyksessä: Slackware, RedHat, Mandrake, SuSE 7.2-10.1 ja (edu/k)ubuntu)
      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?
      Kyllä (Oli vähän pakko jotta sain tuolloin oman aloitukseni paikkeilla harmaasävy monitorin toimimaan ja muutenkin sen 486DX2:en nopeammin skulaan)
      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?
      Kyllä (Kaikki kaksi kappaletta, nimiä en nyt muista)

    • Näsä

      1. Oletko asentanut itse Linuxin?
      Kyllä

      2. Oletko asentanut muistitikulta tai verkkoasennuksena asentanut distron?
      Kyllä

      3. Oletko asentanut yli 5distroa?
      Kyllä, yli 20.

      4. Oletko kääntänyt Linuxin kernelin?
      Kyllä, Gentoossa useita kertoja ja Fedora 2:ssa kerran.

      5. Oletko hankkinut Linuxiin maksullisia ohjelmia?
      En, mutta olen pari maksullista jakelua ostanut ennen laajakaistayhteyttä.

    • monta

      linuxia on asennettu ja kerneliä käännetty kymmenet kerrat ja ihme ja kumma on niistä muutama toiminut aivan moitteettomasti!Mutta kuten Linus itse sanoo: JUST FOR FUN!

    • mitähaluaasaadaaikaiseksi

      Eri distrojen asentelu harrastuksenaan on lähinnä ajanhukkaa. Mieluummin voi sanoa osaavansa, kun saa sen purkin toimimaan niinkuin itse haluaa. Esimerkiksi perus-komentorivityökalujen opetteleminen avaa aivan uusia mahdollisuuksia päivittäisten tehtävien automatisointiin. Vi-editori rokkaa edelleen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe