Mikä koulutus tarvitaan...? Ja kertokaas kaikkea tosta työstä... Ihan mitä vaan.
Danke.
Baarimikon työ...
43
45720
Vastaukset
- abdullamulla
Susta tulee uber juntti, etenkin jos leijut hesan klubeilla. paska palkka, paskat työajat, sosiaalinen elämä rajoittuu sisäsiittoiseen baarihenkilökuntaan ja kuvitellaan olevansa jotain mitä ei tod. olla. Hah.
parhaalla tsägällä voit seurata Martina Aitolehden jalanjälkiä ja olla joskus 6 vuoden päästä maikkarilla tai subbarilla yöchattijuontaja. Ennen sitä susta on toki tullut jo salarakas Tiger Woodsille ja olet hankkinut nahkaasi jätti-ison tatskan jossa lukee englanniksi jotain joka on päin vituraa.
Mut toisaalt, suomi on turhien julkkisten taivas ja sellaiseksi tulemisen tavoitteleminen on ihan ymmärrettävää pikkusieluisilta joita elämä on potkinut daijjuun.
Itseppä kysyit 'ihan mitä vaan' -tästä sait. Itse työstä ei ole harmainta hajuakaan.- Dokaustieteiden tri
Ei se ihan näin mene, itse ollut alalla yli 15vuotta, tosin mulla nykyisin päivätyö, mut joskus huvikseen teen noita hommia, kun tuo tienesti on ihan mukava niissä. Lisineen saan 16,20e/h, joten en pidä sitä niin huonona. Tosin kyse on soppari palkasta. TES on siinä 11-12 eur lisineen, joten ei sekään kaikkein huonoin palkka ole. Työnä se on työtä siinä missä mikä tahansa, työajat on mitä on.. siinä olet oikeassa. Yleensäottaen baarimikot on ihan tavallisia ihmisiä, niihin vaan liittyy asiakaskunnan luoma kuvitteellinen stereotypia jostain bilehileestä joka luulee olevansa jumalan lahja kaikille/naisille tai miehille. Korostankin tässä että kun olette baarimikon kanssa tekemisissä niin asiallisuus ei pahitteeksi olisi, sillä hän on TÖISSÄ, ei pitämässä hauskaa tms, kuten monet luulee tai iskemässä itselleen seuraa.
- abdullamulla
en hogannu, että olet urho. No, saat piparia ja pissikset näkee susta unia. Ei sen enempää.
- Deicher_88
reps
- tekila
Itse menin opiskelemaan tarjoilijaks. En opiskelujen alussa tosin ajatellu että "haluun baarimikoks", vaan koulu anto hyvin suuntaa, että drinkkien teko on mukavaa hommaa, joten ruokatarjoilu sai aineki osittain jäädä.
Nii eli koulun päättymisen jälkee hain baariin töihin ja kutsuisin itteeni baaritarjoilijaks enkä baarimikoks.
Kattos sit jos joskus kouluttautus virallisesti baarimestariks, mutta nykynen tilanne on ihan o.k.!
Mut voihan baarii päästä töihin silleiki, että hakee eka plokkariks, sitte siitä kipuaa sinne baarimikon hommiin, eka pitää olla anniskelupassi kondiksessa aineki!- dchrrr
Vai että silleen, mut "
plokkari"? - tuoppien
dchrrr kirjoitti:
Vai että silleen, mut "
plokkari"?keräilijä siis...
- GRRRR-älätee
Jos sulla on yhtään toimivaa aivosolua päässä, niin hakeudut kiireenvilkkaa muulle alalle!
Tossa iässä se voi tuntua todella hohdokkaalta, kun ehkä itse just oot saanut laillisesti sen ekan Sinisen enkelin tai jonkun *"roscan".
Mietipä kuitenkin, haluatko jatkaa todella tällä matalapalkka-alalla loppuikäs?
Kyllä se glamouri siitä karisee.
Mäkin oon tehnyt ekaks yökerhoissa ja sit Suomen ja Ruotsin välillä noissa lautoissa parikyt vuotta. Palkka oli hyvä, mitä maissa ei oo.
Terveys meni ja selkä kans. Sun kaveris on kaiket juhlapyhät vapaalla, mitä sinä et oo - päinvastoin, katsot, ku ne ördaa meneen!
Roudaat pöytää ja kaikenmaailman paskaa. Tuu jo järkiis!!!!!!!!!!!- järkee
-Huono palkka
-Kurjat työajat: illat, viikonloput ja juhlapyhät satavarmasti töissä
-Asiakkaat osaa olla toisinaan erittäin tylyjä ja tietävät mukamas sinua paremmin miten työsi pitäisi hoitaa
-Sosiaalinen elämä onnistuu vain toisten saman alan ihmisten kanssa, koska olet töissä lauantai-iltaisin milloin ns. normaali-ihmiset pitävät illanistujaisia, tupareita, mitä tahansa bileitä. Sunnuntait menevät nukkuessa, koska lauantaina olet ollut palvelemassa bilehileitä aamunkoittoon asti, joten et ehdi silloinkaan toimistotyötä tekevien kavereittesi luo syömään / leffaan / lenkille / mitä ikinä haluaisitkaan tehdä. Pian huomaat ettei sinulla enää ole ns. normaalitöissä olevia kavereita, koska he turhautuvat työrytmiisi ja siihen ettet ikinä pääse mihinkään.
-vappu, uusivuosi - tottakai- mutta myös pääsiäinen, joulu. baari on auki koska niitä (vähäisiäkin) asiakkaita pitää palvella, ja hyvin todennäköisesti löydät itsesi työvuorosta. Turha haaveilla edes neljän päivän joululomasta. Selitäpä tämä vanhemmillesi jotka odottavat sinua kylään :)
-Työ on fyysisesti raskasta ainakin toisinaan. Nostelet painavia laatikoita jne, hajotat tärykalvosi kun tyhjennät viina- ja vinkkupullot keräyssäiliöön illan päätteeksi. Vähän väliä käteesi hajoaa tuoppi, johon on nopeiden kuuma-kylmä - vaihteluiden vuoksi kehittynyt jännite joka purkautuu lasin "räjähtämiseen". Siinä sitten nypit lasinsiruja kämmenestäsi ja yrität samalla palvella niitä asiakkaita. Olettaen ettet ole saanut kunnon haavoja jotka vaativat tikit, näitäkin aina välillä sattuu.
-Baaritarjoilijan työ on kaukana siitä, miltä se näyttää jossain O.C:ssa tms. Se ei ole rentoa ja coolia hengailua, josta livahdetaan frendien kanssa juoruilemaan syrjemmälle aina tilaisuuden tullen.
-Useissa baareissa (esim hotellit, ns. monitoimiravintolat) olet päivisin yksin vuorossa, jolloin et pääse käymään edes vessassa, puhumattakaan kunnon tauolla. Viinoja ja rahoja kun ei voi jättää vartioimatta siihen baariin, ja asiakasta on oltava valmis palvelemaan heti kun hän tiskille tulee.
Jotta harkitsehan vielä uudestaan. Jos välttämättä haluat alalle, niin mene staffin tai opteamin tms kautta plokkariksi, ole sisukas, raivaa tiesi baarityöhön sitä kautta ja tee sitä nyt nuorena muutama vuosi samalla, kun opiskelet itsellesi jonkin normaalin ammatin tai tutkinnon. Saat varmasti tarpeeksesi muutamassa vuodessa ja olet tyytyväinen, kun pääset normaaliin päivätyöhön.
terkuin baarimestarin vaimo, itsekin ravintola-alalla - tuon kaiken
järkee kirjoitti:
-Huono palkka
-Asiakkaat osaa olla toisinaan erittäin tylyjä ja tietävät mukamas sinua paremmin miten työsi pitäisi hoitaa
-Sosiaalinen elämä onnistuu vain toisten saman alan ihmisten kanssa, koska olet töissä lauantai-iltaisin milloin ns. normaali-ihmiset pitävät illanistujaisia, tupareita, mitä tahansa bileitä. Sunnuntait menevät nukkuessa, koska lauantaina olet ollut palvelemassa bilehileitä aamunkoittoon asti, joten et ehdi silloinkaan toimistotyötä tekevien kavereittesi luo syömään / leffaan / lenkille / mitä ikinä haluaisitkaan tehdä. Pian huomaat ettei sinulla enää ole ns. normaalitöissä olevia kavereita, koska he turhautuvat työrytmiisi ja siihen ettet ikinä pääse mihinkään.
-vappu, uusivuosi - tottakai- mutta myös pääsiäinen, joulu. baari on auki koska niitä (vähäisiäkin) asiakkaita pitää palvella, ja hyvin todennäköisesti löydät itsesi työvuorosta. Turha haaveilla edes neljän päivän joululomasta. Selitäpä tämä vanhemmillesi jotka odottavat sinua kylään :)
-Työ on fyysisesti raskasta ainakin toisinaan. Nostelet painavia laatikoita jne, hajotat tärykalvosi kun tyhjennät viina- ja vinkkupullot keräyssäiliöön illan päätteeksi. Vähän väliä käteesi hajoaa tuoppi, johon on nopeiden kuuma-kylmä - vaihteluiden vuoksi kehittynyt jännite joka purkautuu lasin "räjähtämiseen". Siinä sitten nypit lasinsiruja kämmenestäsi ja yrität samalla palvella niitä asiakkaita. Olettaen ettet ole saanut kunnon haavoja jotka vaativat tikit, näitäkin aina välillä sattuu.
-Baaritarjoilijan työ on kaukana siitä, miltä se näyttää jossain O.C:ssa tms. Se ei ole rentoa ja coolia hengailua, josta livahdetaan frendien kanssa juoruilemaan syrjemmälle aina tilaisuuden tullen.
-Useissa baareissa (esim hotellit, ns. monitoimiravintolat) olet päivisin yksin vuorossa, jolloin et pääse käymään edes vessassa, puhumattakaan kunnon tauolla. Viinoja ja rahoja kun ei voi jättää vartioimatta siihen baariin, ja asiakasta on oltava valmis palvelemaan heti kun hän tiskille tulee.
Jotta harkitsehan vielä uudestaan. Jos välttämättä haluat alalle, niin mene staffin tai opteamin tms kautta plokkariksi, ole sisukas, raivaa tiesi baarityöhön sitä kautta ja tee sitä nyt nuorena muutama vuosi samalla, kun opiskelet itsellesi jonkin normaalin ammatin tai tutkinnon. Saat varmasti tarpeeksesi muutamassa vuodessa ja olet tyytyväinen, kun pääset normaaliin päivätyöhön.
terkuin baarimestarin vaimo, itsekin ravintola-alallaja sama pätee myös keittiön puolella...
Onneksi pääsin liukenemaan Elintarvikealan suunniteluhommiin, palkatkin on kohdallaan... - mörrö
kultamussukat, ei saa olla liian negatiivinen!!
tuollaisia baarimikkoja kun on helsinkikin täynnä niin ei ihme että palvelu on mitä on. itse olen alalla ja viihdyn hyvin. kuittaan kaiken tuon mitä olette kirjoittaneet,mutta on niitä hyviäkin puolia duunissa.
itse olen ainakin päätänyt että se pvä kun duuniin meno ei maistu jään pois ja vaihdan alaa.. mielestäni on velvollisuus olla asiakkaille mukava ja jos koko duunin teko vi****aa niin voi mennä muualle. ei se asiakkaiden ongelma ole jos ei duuni maistu ja baarit jo menettää hohtoaan sen tiskin toisella puolella olevan mielestä. herra jumalala.
ja eihän siinä ole mitn järkeä vaan dissata alaa. on paaaaaljon nuoia jotka haluvat alalle ja anta heidän yrittää. on hyvä saada realistinen kuva tästä duunista,sillä tottahan se on että se ei todellakaan ole niin hohdoksta kuin teeveessä näyttää. paljon ajasta tiskaat, musa on kovalla,asiakkaat ihnia mutta niitä vaikeitäkin aina tulee tusinoittain,oksennukset peset sinä.... mutta on se myös niin ihanaa homaa!! vielä.. ;) - KreiviDooku
järkee kirjoitti:
-Huono palkka
terkuin baarimestarin vaimo, itsekin ravintola-alallaSaat pillua, tai persettä, tai kikkeliä (ihan mikä on sun juttusi) joka kerta kun sitä haluat.
järkee kirjoitti:
-Huono palkka
terkuin baarimestarin vaimo, itsekin ravintola-alallaMua ei ainakaan haittaa yhtään olla viikonloput ja juhlapyhät töissä. Niistähän saa parhaiten lisiä, eikä omaa rahaa kulu siihen, et itse örveltäis päissään baarissa tai missään muuallakaan :) Mun kavereilla ei ole ongelmia viettää mun kanssa aikaa arkipäivisin töiden jälkeen, eikä mun kavereilla ole myöskään mikään pakkomielle siihen, et aina pitäis olla kännissä taikka juhlimassa, kun on mun seurassa. Palkka ei kyllä ole kovinkaan kaksinen, mutta siihenkin voi vaikuttaa korottavasti niin, että tekee oikeesti tulosta talossa ja sen jälkeen pyytää PALKANKOROTUKSEN (tosin harvat naiset osaa pyytää tämmöistä suomessa, mikä lie siinäkin mahtaa olla). Joskus saan itsekkin paskaa asiakkailta niskaan, mutta nopeesti olen selkärangan itelleni kasvattanut ja osaan sanoa törkeelle aasille suorat sanat takasin. Mulla on myös se päätös käsissäni, että myynkö aasille seuraavan juoman vai näytänkö ulko-ovea. Itse olen siitä onnellisessa asemassa, että mun työpaikka on jouluna kiinni, johtuen lähinnä siitä, että ihmiset eivät oikein käy jouluaattona ravintolassa syömässä. Työasennoista ja meluista sen verran, että sitä varten on kuulosuojaimet ja tuoppeja käsitellään varovaisesti, eikä yksikään työnantaja pidä huonona työntekijänä, jos tuopin räjähtäessä käteen, menet ja hoidat kätesi ensisijaisesti kuntoon ja sen jälkeen mietitään asiakkaita. Ja jos velvoittaa, niin se on rikos :) sitä ei varmasti tarvitse sen enempää selittää. Onkohan minulla ollut sitten vain hyvä tuuri, kun en ole koskaan käsiini saanut haavoja rikkinäisistä laseista, vai olisiko sittenkin kyse ammattitaidosta? Ja minua ei haittaa fyysinen työ välissä, se on vain mukavaa vaihtelua siihen seisoskeluun ja drinkien tekoon (onhan se seisoskelu ja kävelykin raskasta, mutta välillä on mukavaa päästä verryttelemään lihaksia ja laittamaan vaikka uutta juomakuormaa varastoon paikoilleen). Niin ja mun ei tarvitse livahtaa työkavereiden kanssa nurkan taakse juoruumaan, voin jutella ihan kaikkien kuullen asioista puhtaalla omallatunnolla. Voin jutella myös asiakkaiden kanssa ja ihan ilomielin ja luonnollisesti :) Olen monesti hiljaisimpina työaikoina yksin työvuorossa, eikä yksikään asiakas ole moittinut minua siitä, jos olen vessassa käynyt. Tietty kassan varastaminen ja viinojen katoaminen on riski, joka otetaan, mutta aika kova pokka saa olla jos meän ravintolassa joku tulee reilusti tiskin taakse, jotta pääsisi alkoihin ja kassaan käsiksi, niistä kun kumpikaan ei ole tiskin takana kurkotusmatkan päässä.
Eli en sitten tiedä mikä on, mutta mun mielestä ravintolahommat on maailman parhainta hommaa, enkä vaihtais mihinkään, vaikka mikä olisi.
Raskainta tällä alalla on se, että jos on todella huono päivä syystä taikka syyttä, niin sitä ei saa asiakkaisiin purkaa millään lailla. Tosin silloin pidän asiakaskontaktit lyhyinä ja ytimekkäinä ja pyrin purkamaan energiani ravintolan kunnossapitoon. Kaikki on asenteesta kiinni ja hyvin hyvin hyvin harvalla on valitettavasti oikeeta asennetta ravintola-alalle (luokallamme oli 18 opiskelijaa ja meistä ainoastaan 3 päätti jäädä alalle, ja siitäkin yksi meni hotellivirkailijaksi).
Sen verran vielä, että opiskelin tarjoilijaksi ammattioppilaitoksessa ja tarjoilijan nimike itseasiassa sisältää myös baarimestarin nimikkeen, joskin baarimestarin työt saattavat jäädä taustalle, jos on ruokaravintolassa töissä. Jossain vaiheessa kyllä pyrin jonnekkin, jossa ollaan puhtaasti pelkkien alkoholijuomien kanssa tekemisissä, mutta tällä hetkellä teen töitä myös ruokien kanssa.- baaripirkko
järkee kirjoitti:
-Huono palkka
terkuin baarimestarin vaimo, itsekin ravintola-alallaJuurikin näin! kaikki ylläoleva pitää paikkansa. mutta löytyy siitä hommasta silti ne hyvätkin puolet ja itsellä säilynyt kipinä hommaan jo vuosia :) kaikkea pitää kokeilla :)
- kukuuhh
jos kaikki oli niin hanurista, ni miten sit kestitkin alaa parykemmntä vuotta? Eipä se nyt ihan noi paskaa ole.
- jane^d
mun tie baarimikoksi alkoi joskus viitisen vuotta sitte kun plokkailin aina silloin tällöin baarissa lukioaikana. lähdin lukemaan tarjoilijaksi ja nyt olen yökerhossa töissä.
muut ovat sanoneet niin negatiivisia asioita, että kyllä minun pitää alaani puolustaa.
-nautin työstäni
-minulle sopivat työajat
-sosiaalisia kontakteja on aivan tarpeeksi, tunnen kaikki.
-mahtava työilmapiiri kun kaikki työntekijät baarissa ovat innostuneita alasta
-osin myös vaativaa työtä, tarvitaan hyviä hermoja (!!!!!), jonkinlaista fyysista kuntoa, suht hyvää muistia
-työpäivää ei tarvitse kuluttaa istuen, vaan saa mennä ja tehdä niin paljon kuin vaan ehtii
-minua ei haittaa se, että kaikki juhlapyhät olen töissä jne. mielestäni se on vaan tottumiskysymys
-palkka ihan kohtalainen tuollaisesta työstä ottaen huomioon myös sen että suurimmalta osalta työtunneista saat yölisää
ja negatiivista löytyy myös...
-v....ilevat asiakkaat
-meteli
-savu
-fyysisesti kuluttava työ
-joillekkin henkisesti raskasta
-jotkut työkaverit jotka ovat vi.....eita koko alaan ja heitä ei mikään kiinnosta
-baarityöntekijät joille on noussut nesteet hattuun
eli yhteenvetona: joillekkin sopii, joillekkin ei. useimmille ei. kannattaa testata ennen kuin teet mitään isompia päätöksiä, mutta itselläni ainakin nuo positiiviset asiat vie voiton.- ..itsekin alalla...
toimivana haluan jatkaa edellisen puhujan kommentteja, että tosiaan, työssä ollaan mm. lauantaiöisin kun muut bailaa, mutta kyllä siitä kohtuullisen korvauksen saa noin niinkuin "matalapalkka-alaa" ajatellen, 12 euroo tunti plus pyhälisä toiset 12 euroo, yölisä tuplana ym. Mistäs duunista ja mihin aikaan päiväduunarit saa sen pyöreet 26 euroa tunnilta lukuunottamatta tietysti poikkeuksia. Sama homma palkassa kaikkina juhlapyhäöinä. Voipi sitä miettiä montako arkipäivää/yötä tarvii tehdä duunia lisäksi että saa kuussa saman kuin esim joku toimistorotta päivätyössä...;) Mukavasti jää aikaa pitää vapaapäiviä ja hoitaa asioita ja sosiaalista elämää. Alleviivaan edellisen kirjoittajan tekstin, rakastan ravintolatyötä edelleen monen vuoden jälkeen. Lisäksi mulla on nykyään "normaali" päivätyö, mutta mielelläni kohnaan tiskin takana edelleen lauantaisin (lähes joka viikonloppu). Voihan sitä pitää vapaata kun sitä tarvitsee, ei kai "normaali" "normaalia päivätyötä" tekevä ihminenkään bailaa joka perjantai ja lauantai varsinkaan jos on perheellinen?? Ko.kommentti taisi olla jonkun hyvin nuoren jolle se bailaaminen ja koko elämä tapahtuu vain lauantai-iltaisin -joka lauantai....=)
- vastailla näihin :)
..itsekin alalla... kirjoitti:
toimivana haluan jatkaa edellisen puhujan kommentteja, että tosiaan, työssä ollaan mm. lauantaiöisin kun muut bailaa, mutta kyllä siitä kohtuullisen korvauksen saa noin niinkuin "matalapalkka-alaa" ajatellen, 12 euroo tunti plus pyhälisä toiset 12 euroo, yölisä tuplana ym. Mistäs duunista ja mihin aikaan päiväduunarit saa sen pyöreet 26 euroa tunnilta lukuunottamatta tietysti poikkeuksia. Sama homma palkassa kaikkina juhlapyhäöinä. Voipi sitä miettiä montako arkipäivää/yötä tarvii tehdä duunia lisäksi että saa kuussa saman kuin esim joku toimistorotta päivätyössä...;) Mukavasti jää aikaa pitää vapaapäiviä ja hoitaa asioita ja sosiaalista elämää. Alleviivaan edellisen kirjoittajan tekstin, rakastan ravintolatyötä edelleen monen vuoden jälkeen. Lisäksi mulla on nykyään "normaali" päivätyö, mutta mielelläni kohnaan tiskin takana edelleen lauantaisin (lähes joka viikonloppu). Voihan sitä pitää vapaata kun sitä tarvitsee, ei kai "normaali" "normaalia päivätyötä" tekevä ihminenkään bailaa joka perjantai ja lauantai varsinkaan jos on perheellinen?? Ko.kommentti taisi olla jonkun hyvin nuoren jolle se bailaaminen ja koko elämä tapahtuu vain lauantai-iltaisin -joka lauantai....=)
siis ihan totta, mukavaa työtähän se on jos tykkää ihmisistä, yöelämästä ja menosta ja meiningistä. Eiks se oo huippua ku saa olla tapahtumissa mukana, kuulla samalla musaa ja olla rennolla meiningillä. Kovaa työtähän se on ja veemäisiä juttuja saattaa joskus olla, mut joka työssä on puolensa... eikös..eli sopii kelle sopii. Asenne merkitsee.
Ja niin.. eipähän oo darra sunnuntai aamuna ja maanantai-ahistuspöhnä aamutöissä toimistosa... - joujou
vastailla näihin :) kirjoitti:
siis ihan totta, mukavaa työtähän se on jos tykkää ihmisistä, yöelämästä ja menosta ja meiningistä. Eiks se oo huippua ku saa olla tapahtumissa mukana, kuulla samalla musaa ja olla rennolla meiningillä. Kovaa työtähän se on ja veemäisiä juttuja saattaa joskus olla, mut joka työssä on puolensa... eikös..eli sopii kelle sopii. Asenne merkitsee.
Ja niin.. eipähän oo darra sunnuntai aamuna ja maanantai-ahistuspöhnä aamutöissä toimistosa...niiii, ja onhan tuo palkka hitto parempi ku vaikka kosmetologin joka justii elää palkallaan ...että rai rai..
- ray
Itse olen työskennellyt baarialalla 2,5 vuotta ja olen nauttinut työstäni. Työ ei sovi kaikille, itse asiassa erittäin harvalle. Katsonkin sen olevan eräänlainen kutsumusammatti.
Mikäli kuitenki baarimeininki kiinnostaa niin kokeile ihmeessä, eihän se tarkoita että sinne pitäisi jumittua loppu iäksi. Jos lukio tai ammattikoulu on käytynä niin hae ihmeessä restonomikoulutukseen, niin minäkin tein. Suuntautumisvaihtoehtoja on valtavasti.
Hotelli- ja ravintola-ala on laaja. Tietysti aluksi joutuu tekemään sitä "paskaduunia", mutta millä alalla pääset suoraan johtajaksi? Et millään. Ala on erittäin hyvä valinta jos sinulla on halua kehittyä, etenemismahdollisuuksia uralla kyllä riittää. Restonomi voi toimia hotellin, ravintolan tai muun vastaan yrityksen johdossa, mutta myös käytännön hommia on tarjolla, esim. keittiömestari. Ja eivät ne palkat perseestä ole, sinne 2000-3000 väliin kuukaudessa, riippuen erinäisistä seikoista (nämä siis valmistuneilla restonomeilla ja esimiehillä).
Tässä pieni paketti asiaa. Kannattaa hankkia lisää tietoa alasta itse, jos kiinnostusta riittää.- joooooooooo
se nyt vaan on niin että ehkä 10% restonomeista tulee ikinä saamaan "koulutustaan" vastaavaa työtä. Jos käyt yhtä pitkän pätkän ,melkein mitä tahansa koulua pääset taatusti paremmille palkoille.
Ravintolatyö ei sovi perheellisille, sinkuille sitäkin paremmin. Kuka meinaa olla sinkku lopun ikäänsä niin toimii oikein hyvin. Ellei halua sitten tehdä jotain tosi huonosti palkattua lounas duunia. - ihmisiä
joooooooooo kirjoitti:
se nyt vaan on niin että ehkä 10% restonomeista tulee ikinä saamaan "koulutustaan" vastaavaa työtä. Jos käyt yhtä pitkän pätkän ,melkein mitä tahansa koulua pääset taatusti paremmille palkoille.
Ravintolatyö ei sovi perheellisille, sinkuille sitäkin paremmin. Kuka meinaa olla sinkku lopun ikäänsä niin toimii oikein hyvin. Ellei halua sitten tehdä jotain tosi huonosti palkattua lounas duunia.Hankikaa elämää,menkää baarin jossa saatte itse palvella,kaataa viinejä itsellenne...jotkut haukkuu blokkarin hommia tyhjien tuoppien keräilyksi...mitäsköhän ite meinaat tehä..juopotella koko vkl ja ma aamuna, sossun luukulle jonottaa toimeentulotukea...
se on selvää että toiset haluavat ansaita rahansa, oli se sitt blokkaamalla/ tarjoilemalla... älkää pilatko nuorten ihmisten unelmia kertomalla työn ainoastaan negatiivisia puolia..
Baari työntekijät nauttivat musiikista,tutustuvat uusiin ihmisiin ja samalla pääsevät tekemään sitä mistä tykkäävät..samalla kun tienaavat rahaa... Alennuksia lukuunottamatta...
Ylpeä baarimikko, blokkari hommien kautta. - ala niin huono ole
joooooooooo kirjoitti:
Ravintolatyö ei sovi perheellisille, sinkuille sitäkin paremmin. Kuka meinaa olla sinkku lopun ikäänsä niin toimii oikein hyvin. Ellei halua sitten tehdä jotain tosi huonosti palkattua lounas duunia.Ravintola-ala on kohtuu hyvin palkattua, mutta työ on raskasta! Perheessäni kaksi kokkia, yksi tarjoilija ja yksi hotellivirkailija. Kaikki nuorina vuosinaan hyvin toimeentulevia, mutta fyysisesti rankkaa duunia kaikki. Äitini oli yli 20 vuotta ravintoloissa töissä, ja oli ravintolapäällikkönä viimeiset viisi vuotta, mutta työ poltti loppuun. Eli nuorille monasti mielenkiintoinen ja innostava työ mutta harva jaksaa yli 10 vuotta samaa alaa. Itsekin leipuri-kondiittori ja haen varmasti joskus vielä restonomiksi ellei työ polta loppuun.
- terveee
ala niin huono ole kirjoitti:
Ravintola-ala on kohtuu hyvin palkattua, mutta työ on raskasta! Perheessäni kaksi kokkia, yksi tarjoilija ja yksi hotellivirkailija. Kaikki nuorina vuosinaan hyvin toimeentulevia, mutta fyysisesti rankkaa duunia kaikki. Äitini oli yli 20 vuotta ravintoloissa töissä, ja oli ravintolapäällikkönä viimeiset viisi vuotta, mutta työ poltti loppuun. Eli nuorille monasti mielenkiintoinen ja innostava työ mutta harva jaksaa yli 10 vuotta samaa alaa. Itsekin leipuri-kondiittori ja haen varmasti joskus vielä restonomiksi ellei työ polta loppuun.
Kaikenlaista kommenttia sitä tännekki on tullu, mut onneks jotku on oikasseet vääriä uskomuksia..
Mullekin sopii ilta/yövuorot oikeen hyvin, en ole aamuihmisiä.
Sosiaalinen elämä ei myöskään kärsi, on mulla ne vapaapäivätkin.
Ja meilläpäin saa ainekin niitä juhlapyhiä tai viikonloppuja vapaaksi kun toivoo.. Sitten tuo väite että "baarityöntekijät ei pääse viikonloppuisin baariin viihteelle" ... Mun tarttee käyä yhtenä lauantaina paikkakuntani yökerhossa/kerhoissa ja johan nousee kyrpä otsaan.. Se tungos...
Ei kiitos, käyn paljon mielummin baareissa viihtymässä keskiviikkoisin ja torstaisin, jolloin on meilläpäin sopivasti porukkaa, joskus JOPA tungostakin ;)
Työkaverit on kivoja. Niistä saa loistavaa tukea kun heikko hetki töissä yllättää... Heikko hetki siis AAsiakkaan toimesta
Ja mulle riittää nykyinen palkkani, josta jää verojen jälkeen käteen 1500-1800e.. Enempikin kelpais tietenkin mut kyllä mä noilla rahoilla elätän itseni, en tunne persaukisuutta, omistan auton ja käyn ulkomailla (etelän lämmöissä) n.3 kertaa vuodessa. Nam! Tossa jotain esimerkkiä. Eli hyvin mulla menee varmaankin kun verrataan johkin sossupummiin.
Miinuksena tulee nyt ensimmäisenä mieleen se pieni osio asiakkaita, jotka ovat idiootteja, ne on niin kovia kun ne tulee muutaman promillen humalassa kertomaan totuuksia ja ovat myös niiiin kovia tappelemaan.
Tästä voi siis päätellä että se suurinosa on mukavaa porukkaa kuitenkin.
Raskasta henkisesti välillä. - hr
terveee kirjoitti:
Kaikenlaista kommenttia sitä tännekki on tullu, mut onneks jotku on oikasseet vääriä uskomuksia..
Mullekin sopii ilta/yövuorot oikeen hyvin, en ole aamuihmisiä.
Sosiaalinen elämä ei myöskään kärsi, on mulla ne vapaapäivätkin.
Ja meilläpäin saa ainekin niitä juhlapyhiä tai viikonloppuja vapaaksi kun toivoo.. Sitten tuo väite että "baarityöntekijät ei pääse viikonloppuisin baariin viihteelle" ... Mun tarttee käyä yhtenä lauantaina paikkakuntani yökerhossa/kerhoissa ja johan nousee kyrpä otsaan.. Se tungos...
Ei kiitos, käyn paljon mielummin baareissa viihtymässä keskiviikkoisin ja torstaisin, jolloin on meilläpäin sopivasti porukkaa, joskus JOPA tungostakin ;)
Työkaverit on kivoja. Niistä saa loistavaa tukea kun heikko hetki töissä yllättää... Heikko hetki siis AAsiakkaan toimesta
Ja mulle riittää nykyinen palkkani, josta jää verojen jälkeen käteen 1500-1800e.. Enempikin kelpais tietenkin mut kyllä mä noilla rahoilla elätän itseni, en tunne persaukisuutta, omistan auton ja käyn ulkomailla (etelän lämmöissä) n.3 kertaa vuodessa. Nam! Tossa jotain esimerkkiä. Eli hyvin mulla menee varmaankin kun verrataan johkin sossupummiin.
Miinuksena tulee nyt ensimmäisenä mieleen se pieni osio asiakkaita, jotka ovat idiootteja, ne on niin kovia kun ne tulee muutaman promillen humalassa kertomaan totuuksia ja ovat myös niiiin kovia tappelemaan.
Tästä voi siis päätellä että se suurinosa on mukavaa porukkaa kuitenkin.
Raskasta henkisesti välillä.itse myös ihannoin nuorena baarimikon hommista.18 vuotta olin baarissa töissä ja enään en mene edes asiakkaaksi.kysynpä niiltä jotka on tehnyt yli 10 vuotta:onko vielä hauskaa?
- fjg9ewtg
hr kirjoitti:
itse myös ihannoin nuorena baarimikon hommista.18 vuotta olin baarissa töissä ja enään en mene edes asiakkaaksi.kysynpä niiltä jotka on tehnyt yli 10 vuotta:onko vielä hauskaa?
Totta,nyt tehnyt n. 10 vuotta ja alkaa riittämään. Nuorempana jakso vielä ihan hyvin olla aina iltaisin ja öisin töissä mutta ei enää. Ite saan baarimikon hommista palkkaa 2500-3000 euroo kuussa,riippuu ihan siitä paljonko jaksaa tehä töitä. Minusta se on aika huono palkka kuitenkin siitä hommasta joka tosiaankaan ei ole helppoa. Syksyllä olisi tarkotus vaihtaa alaa,nyt vaan yritettävä jaksaa väkisinkin. Ilman työtä ja rahaa kun on huono ihmisen olla. Mielestäni ala sopii,tarkoitan tässä nyt baarimikon hommia,nuoremmille ihmisille ja sellaisille jotka eivät tee sitä pitempään niinkun esim. opiskelijat joille työ on läpikulkutyö matkalla omaan ammattiin johon kouluttautuvat. Pari kolme ensimmäistä vuotta meni itsellä ihan mukavasti mutta sen jälkeen on alkanut miettimään elämää eteenpäin. Kun 30 tuli ikää niin alkaa jo kaivata muutakin kun humalaisia,tappeluita,ainaisia viikonlopputöitä ja yötöitä jne. Lähden mieluummin vaikka kauppaan töihin tai risusavottaan kun lopun ikääni kahtelen humalaisia. Kaikille alan tekijöille tsemppiä ja tuleville myös! :)
- Algemisti
Alalle aikovien kannattaa lukea Siitosen/Autin kirja "Mikosta Mestariksi". Kirja antaa melko realistisen kuvan baarimestarin työstä, vaikka onkin hyvin tekijöidensä näköinen ja painottuu cocktail-baariin. Omasta puolestani kymmenen vuotta alalla toimineena voisin kertoa seuraavaa:
- Baaritarjoilijan työssä tarvitaan ihmissuhde- ja myyntitaitoja, asiaosaamista ja organisointikykyä. Painotukset vaihtelevat eri tyyppisisssä baareissa. Perus lähiöbaarissa tai sporttibaarissa painottuvat nuo ihmissuhdetaidot, yökerhossa riittää kun on nopea ja ystävällinen. Olutravintolassa vaaditaan jo tuotetuntemusta ja myyntitaitoja, cocktailbaarissa pitää lisäksi kyetä tekemään omia luomuksia. Ruokaravintoloita, jonka aperitiivibaarissa työskentelee tarjoilijan sijasta baarimestari, ei Suomessa enää juurikaan ole.
- Näin perstuntumalla 50% kyyppareista työskentelee enemmän tai vähemmän siisteissä perusbaareissa, 25% oluthuoneissa, 15% yökerhoissa ja 10% cocktail/hotellibaareissa. Yökerhossa ainoastaan ravintolapäällikkö ja ehkä vuoropäällikkö tekevät täysiä tunteja. Muut ovat osa-aikaisia.
- Baarimestari on baarin esimies, aivan kuten salin puolella on hovimestari ja keittiössä keittiömestari. Baarimestarin tulee hallita esimiestyö, kannattavuuslaskenta ja varastonhallinta.
- Palkka on 11-14€/tunti lisät tipit. Sunnuntailisää lukuunottamatta lisät ovat aika kehnoja, mutta työ on karseimpia juottoloita lukuun ottamatta lähes aina iltatyötä. Täyspäiväisen kyypparin kokonaisansio on 2000-2500€/kk. Pubeissa tipit ovat lähes olemattomia, yökerhossa saa jotain, kansainvälisen hotellin baarissa ainakin 200€/kk.
- Ala on melko suhdanneherkkä. Baareja kaatuu nopeaan tahtiin, mutta uusia nousee aina tilalle.
- Työrytmi on epätasainen. Alkuviikosta saa keksimällä keksiä tekemistä, loppuviikko mennään melko reipasta tahtia. Kysyntäpiikit ovat lyhyitä, joten oikean työvoimamäärän ajoittaminen on hankalaa. Tämä saattaa joskus johtaa siihen, etteivät kädet riitä kaikkeen mihin pitäisi.
- Työ painottuu tosiaan iltoihin ja viikonloppuihin. Rajoittaa kyllä sosiaalista elämää, mutta alalle hakeutuu enimmäkseen mukavia ihmisiä. Vapaita saa kyllä kun pyytää (sanomattakin on selvää, ettei voi olla joka viikonloppu vapaalla), joten ainakin itse olen onnistunut säilyttämään kaveripiirissäni muitakin ihmisiä.
- Jos viihdyt ihmisten parissa eikä iltatyö ole ongelma, kannattaa kokeilla, koska alalle pääsee kuka tahansa reipas ihminen ainakin blokkariksi töihin. Mikäli oluiden/cocktailien maailma kiinnostaa, hanki kirjoista ja netistä lisätietoa, hanki työkokemusta, käy baarimestarikurssi tai lue vaikka restonomiksi.
- Helppo pääsy alalle on toisaalta myös huono puoli. Baaresissa on töissä paljon semmoisia ihmisiä, jotka työskentelevät baarissa kun eivät muutakaan osaa, eikä työmotivaatio ole kovin korkea. Tasokkaammissa baareissa näitä harvemmin on. - kyyppari Helsingistä
Tässä on keskusteltu nyt niin laidasta laitaan hyvistä ja huonoista puolista, ja voin toki yhtyä moniin kommentteihin. Baarihomma on selvästi minun juttuni. Nautin asiakaspalvelusta, pidän myöhäisistä työajoista (huom. kirjoitan tätäkin yöllä. Aamuvirkuksi minusta ei ole), pidän työstä jossa pääsen hiukan liikkumaan ja kehitysmahdollisuudet ovat verrattain hyvät (helppo yletä kyypparista esim vuoropäälliköksi, jos yhtään viitsii yrittää).
Pitää kuitenkin mainita tuosta työajasta. Okei, kyllä se saattaa vähän jurppia, kun uutena vuotena on bileet ja itse työntää lonkeroa tiskin yli minkä kerkiää. Joo, ehkä ottaa pattiin. Itse en ole vanha, en tosin enää ihan tytönnulikkakaan. Se aika, kun tahdoin joka perjantai ja lauantai olla kapakassa, taitaa olla jo ohi. Ystäväni ovat samaa mieltä. Paljon mukavempaa on koota porukka vaikkapa tiistaina kahvikupin ääreen ja juoruta viikon kuulumiset. Miksi tiistai? Yleensä se sopii kaikille. Kaveripiiriini (tarkoitan ystäviä, joita minulla oli ennen ravintola-alalle siirtymistä ja joiden kanssa tapaan säännöllisesti) kun kuuluu minun lisäkseni
- lähihoitaja (vanhustyössä)
- lentoemäntä
- kampaaja
- lääkäriksi pian valmistuva opiskelija
- työtön perheenäiti
Lähihoitajaystäväni tekee myös viikonloppua. Lentoemännästä tuskin tarvitsee edes puhua. Kampaajalla on aina sunnuntait vapaat, lauantaisinkin hän pääsee aikaisin. Lääkäriopiskelija tekee lisähommia alalla. Työtön perheenäiti on periaatteessa vapaa, mutta käytännössä hän elää työssäkäyvän miehensä kalenterin mukaan - vuorotyöelämää....
Mikä huudatus siis siitä, että aina saat olla töissä kaikki "parhaat" päivät. Niin saavat monet muutkin. Se ei ole ravintola-alan juttu. Kyse on palveluntarjonnan parantamisesta, kun kiireisille kansalaisille tarjotaan palveluita yhä laajempina aukiolotunteina yhä useampina päivinä.
Kuinka moni oikeasti työskentelee enää aina 8-16!!
- - Voidaan hyvin
Hyvä, parempi ja paras on kaikki todellakin subjektiivista. Yleiseksi tavaksi on harmillista kyllä vakiintunut toisten suulla puhuminen.
Ja jatkan sitä minäkin väittämällä, että ihmistaipaleen alussa määrä merkitsee eniten ja pikku hiljaa -jos yksilö kehittyy, niin laatu alkaa korvata määrää.
Minustakin tullee kyyppari Helsingissä. Monestakin syystä. - ulkomaille menenkö??
Tietysti
Itsehän lähden ulkomaille opiskelemaan baarimestariksi.
En tiedä onko hyvä idea vai huono? Sama tuo. Tän hetkinen työ ei kiinnosta ei sitte tippaakaan (kuorma-auton kuljettaja). Vähän haaveena että jäis sitte ulkomaille töihin. Enkä puhu mistään kesätöistä vaan pakkaan kamat ja häivyn. Mua ei haittaa vaikka työ olisi dyysistä, pitkiä tunteja, yöllä tai jotenkin muuten hermoja kiristävää. Pidän kuitenkin musiikista, ihmisistä ja omasta mielestä jos baarimikko näyttää iloiselta, ja jos jopa musiikin soidessa hieman heilahtelee musiikin tahtiin, nostaa omaa fiilistä. Ja itse näkisin olevani tuollainen henkilö :) - jj
voi voi.. ne jotka kitisee että paska duuni yms. nii miettikääpä siltä kannalta että kuka niitä juomia sitte baarissa teille tekee jos kukaan ei olisi tällä alalla...!
- kokemuksen kautta
Pakko tämän koko listan lukeneena itsekin hieman valottaa omaa mielipidettä ravintola-alasta:
Itse aloitin aikoinaan 17 vuotiaana keittiöapulaisena lukion loppuvaiheessa. Kun täytin 18 niin heti siirrettiin yökerhoon plokkaamaan ja lipunmyyntiin välillä. No silloin se tuntui että nääh.. ei tästä mun tulevaisuutta tule. Opiskelin kaksi eri korkeakoulututkintoa ja päädyin kuitenkin loppujen lopuksi sattumalta töihin baareihin ja nyt sitten on tullut vietettyä ravintoloissa töissä putkeen melkein 10 vuotta.
Alalla on paljon huonoja puolia, tiedän. Varsinkin näin huonopolvisena ihmisenä on tärkeää huomioda hyvät työkengät ja että tiskin takana oleva lattia ei ole ns. liian kova. Eli fyysisesti välillä haastavaa ja myös henkisesti. Ja ainoastaan miksi henkisesti raskasta on ainoastaan idiootit asiakkaat. Työ on mukavaa, vaihtelevaa. Koskaan ei ole samanlaista päivää.
Palkka mielestäni itsellä ainakin kohdallaan. Kun on tarpeeksi työkokemusta ja näyttöä omista taidoistaan niin voi rohkeasti pyytää parempaa palkkaa kuin TES. Ainakin sain pankissa aikoinaan tädin naaman venähtämään kun asuntolainaa miehen kanssa haettiin kun kysyi kuukausi/vuositulojani.
Rakastan arkivapaita! Mikä ihanampaa kun saat viettää maanantain vapaalla tai tiistain ja silloin ehdit hoitamaan kaikki toimistoasiat, pankkiasiat yms yms yms. Kuinka helppoa näitten asioitten hoitaminen olisi jos tekee toimistoaikoja? Kuinka ihanaa on kesälläkin istahtaa kahvilan terassille arkipäivänä ja nauttia siitä rauhasta ja hiljaisuudesta mitä harvemmin vkonloppuisin on.
Rahaa säästyy kun ei itse ole viikonloppuisin humputtelemassa jossain baarissa ja sanotaanko näin että asiakaspalvelutyöstä jos tykkää niin mitä monipuolisempi on ravintolatyö. Varsinkin vähän rennommassa pubissa on mahtavaa kun voi kanta-asiakkaitten kanssa höpötellä ja vaihtaa mielipiteitä asioista.
Okei pyhät ollaan töissä, mutta se sitten näkyy palkassa ja jos olet vaikka jouluviikolla edes yhden vuoron töissä niin saat jp päivän. Elikkä palkallisen vapaapäivän. Harvalla alalla näitäkään näin kertyy..
ja väitös että vain sinkut voi toimia tällä alalla. PAH! Mieheni on alalla ollut töissä melkein 20 vuotta ja yhdessä on taivalta katsottu jo yli 5 vuotta. Kyse on ihmisestä itsestään ei alasta onko sinkku vai parisuhteessa.
Ainoa on että siipan/vaimokkeen pitää olla suvaitseva siinä suhteessa että tällä alalla on pakko hieman flirttailla että saadaan lisää myyntiä ja ihmiset tulemaan uudestaan ravintolaan hyvän palvelun perässä. Mutta vain toinen ravintolatyöntekijä sen ymmärtää.
Suosittelen kokeilemaan että lähde tosiaan plokkariksi ja kokeilemaan alaa! Ainoastaan kokeilemalla tiedät onko se sun juttus vai ei. Itse olen työn kautta oppinut mitä tällä alalla arvostetaan paljon enemmän kuin sitä restonomin tutkintoa. Monet jopa karsastavat restonomeja koska näiltä ihmisiltä yleensä puuttuu se käytännön kokemus. Ahkeruus, sinnikkyys, ripeys ja sosiaalinen ja avoin mieli ovat avaimia tälle alalle. Esimiehen töitäkin pääsee tekemään varmasti ihan pelkän työkokemuksen pohjalta. (Tiedän.. toiminut ravintolapäällikkönäkin itse)
Joten eiku töihin vaan! Pikkujoulukiireet alkaa niin varmasti halutaan porukkaa lisää töihin. - Baaripate
Itse olen baaritarjoilijana yökerhossa ja puhun raha-asioistani suoraan (tosin naama piilotettuna) jotta voisin oikaista luuloja siitä, että baaritarjoilijoilla on paskin palkka. Tessin mukainen palkka - joka nousee jatkuvasti, tänäkin vuonna noussut kaksi kertaa, on 10,35, itsellä kaksi vuotta alalla töitä tehneenä 10,60.
Omassa työpaikassani ovet aukeavat klo 22, eli tulen töihin 21:30 jolloin palkka on lisineen 11,60 ja aina kello kahdestatoista aamuviiteen palkka on 12,60, lauantaina 24-05 ja sunnuntaina 21:30-00 palkka on 25,2e. Näillä tienesteillä pääsee ke-su avoinna olevassa yökerhossa yli kahden tonnin. Omistan kaksion ja ostin juuri uuden auton, emmekä minä tai koirani näe nälkää.
Itse työhön. Baarista löytyy paljon ärsyttäviä asiakkaita, pitää vaan löytää oikea tapa suhtautua heihin. Se on hälläväliä - asenne. Pitää varautua siihen, että suurin osa ihmisistä tiputtaa käytöstapansa baarin ovelle. Tilausta tehdessä sinulle huudetaan ''B-52!!!!!!!'' tai ''KALJAA!!!!!'', vaikka itse käytöstapojen mukaisesti tervehdit asiakasta. Varaudu myös asiakkaisiin jotka kiinnittävät huomiotasi vislaamalla, napsuttelemalla, heiluttelemalla seteleitään ja karjumalla tyttöä, poikaa tai tarjoilijaa. Hyvin monissa tapauksissa sinulle ei edes sanota kiitos.
Et kuitenkaan ehdi olemaan asiakkaan kanssa tekemisissä kuin korkeintaan sen 40 sekunttia, joten melkein ehdit unohtamaan ärsyttävän tapauksen ennen kuin se edes ehtii ärsyttää sinua.
Työ on henkisesti ja fyysisesti melko raskasta, varsinkin kesäisin ja viikoloppuisin on kiirekiirekiire, mutta kiireessä on myös kolikon kääntöpuoli, eli aika menee äärettömän nopeasti.
Työpäivän jälkeen lasketaan kassat, myydyt viinakset ja siivoillaan paikkoja. Unta saa vasta seitsemän aikaan aamulla ja herää sitten sopivasti kun ''normaali-ihmiset'' pääsevät töistä ja poikkeavat kahville. - Stubbis
Samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa.. :) Työhän on fyysisesti todella raskasta, ja kyllä meinas moneen kertaan itku tulla kun blokkarina alottelin. Olen töissä todella kiireisessä useamman baarin ja yökerhon kompleksissa, ja väkeä on aina. Tuopit hajoilee käsiin, baarimikot huutaa radiopuhelimeen että tuo sitä ja tuo tätä, asiakkaat siinä samalla vittuilee ja tuuppii, ja tauoista on todellakaan turha edes uneksia. Mutta jollain helvetin kummallisella tavalla siitäkin nautti.. :D
Sitten kun pääsee tiskille, niin homma muuttuu paljon. Ens alkuun tottakai melko kamalaa, koska esim minä menin tiskille täysin kokemattomana joten enhän mä mitään osannu tehdä. Mut Siperia opettaa. Tiskillä työ muuttuukin sit koko ajan hauskemmaks.. Sekään ei ole tietenkään pelkkää viinan myyntiä, baarimikon hommiinhan kuuluu tietysti myös (siis ainakin täällä) tiskin ja viinaräkkien puhtaanapito, tilitykset, varastolaskelmat, juomien roudaus ymymym..
Kannattaa toki kokeilla! :) - pertti7777
Mielenkiintoinen keskustelu niin tuonpa nyt oman tarinanikin tähän. Alan hommissa olen tavalla tai toisella ollut 15 vuotta. aloitin terassilla kaljan myyjänä, ammattikorkean kautta (restonomi) hain varavastaavan pätevyyden mutta heti sen saatuani lopetin koulun kesken koska mielestäni opetuksen taso on puheisiin nähden jotain aivan ala-arvoista.. ei niillä opeilla johtajia tehdä. no anyways, oli vakiduuni vuoropäällikkönä(yökerho) tes huiteli jossain reilu 2000e/kk 3 vuotta jaksoin sitä ja otin lopputilin koska palkka ei mielestäni vastannu ollenkaan sitä kaikkea vastuuta ja sähläämistä mitä minulla kyseistä työnantajaa kohden oli. perustin oman henkilöstövuokrausyrityksen, jonka kautta aloin myydä itteäni. käytännössä, työnkuva ihan sama mutta käteen jäi huomattavasti enempi. nykyisin toimin rav päällikkönä, laskutan työni edelleen firmani kautta, minulla on lisäksi töissä 2 tarjoilijaa ja 1 dj. on kämppää, mökkiä ja autoa mitä varmaan palkallisena ei olisi...ja se mikä tässä yrittäjyydessä on parasta ni saa ite määrätä työaikansa. vaiks toiminkin etupäässä yökerhoissa, pidän nykysin lähes kaikki viikonloput vapaata, tosin puhelimen päässä kuites jos jotain tarvii neuvoa.
Oon lukenu suurimman osan edelläkäydystä keskustelusta. Myönnän että vain suurimman osan. Nyt herää kysymys että onko baarimikon hommiin oikeesti "pakko" olla ammattioppilaitos taustalla? Olen kuullut että vois saada keikkahommia ihan työssäoppimisperiaatteella. Ja ei, en tarvitse mitään käännytysviestejä huonoista työajoista tai muista:D Väitän että kaikki on asenteesta kiinni.
- Its me
Baariin pääset töihin jos olet hyvä työntekijä. Itse otin 18 vuotta täytettyäni yhteyttä kaupunkini "baari/yökerhokeskukseen" ja pyysin päästä työhaastatteluun. Kävin päällikön kanssa juttusilla, ja sovittiin että aloitan blokkarina jo seuraavana viikonloppuna. Ensimmäinen vuoro sujui mukavasti, ja sitten niitä vuoroja alkoikin tulla joka viikonlopulle.
Blokkarina en kerennyt olla kuin kolme kuukautta, jonka jälkeen pääsin tiskille harjoittelemaan kokeneemman baarimikon kanssa. Ja tässä vaiheessa täytyy siis ilmoittaa, että olin osoittanut innostusta päästä tiskille koko ajan.
Harjoittelin tiskillä työskentelyä valvonnan alla toisen kolme kuukautta, ja sen jälkeen sainkin jo oman baarin. Tällä hetkellä kun jonkin verran aikaa on kerennyt kulua, minulla on töitä 6-7 pv viikossa, ja saan palkkaa sen verran mukavasti että kyllä kelpaa elellä.. ;)
Mutta tärkeintä siellä baarissa työskennellessä on se, että osoitat jatkuvaa oma-aloitteisuutta! Suostut menemään töihin puuhailemaan pieniä hoidettavia asioita (niitä riittää aina) vapaa-ajallasikin ilman palkkaa, ja otat tarkkaan irti kaiken oppimasi. Myös työkavereihin (erityisesti tietty pomoon ;)) on tärkeää pitää välit kunnossa, sitä kautta sitä oppia saa paljon enemmän.
Baarityöskentelystä yleensä sen verran, että siihen kannattaa tosiaan varautua että elämänrytmit menee totaalisesti uusiks. Nukut päivisin ja valvot öisin. Ryyppäät viikolla ja teet töitä viikonloppusin. Syöt roskaruokaa ja salilla käyminen saa jäädä.
Mutta on se vaan kuitenkin niin perhanan mukavaa..! - tää
Hauska lukea kuinka plokkarista tehty innokas ja työstään pitävä baarimikko. Ihanaa, että ihmiset tuntee tekevänsä sitä mistä tykkää. Itse taas jouduin kylmiltään suoraan tiskin taakse, tosin 26-vuotiaana. Kaksi vuotta yökerhossa tiskin takana riitti. Siirryin siihen "paskempaan" hommaan eli plokkariksi. Henkisesti paljon iisimpää vaikkakin rankkuus tulee sitten muuten ku saa välillä juosta pää kolmantena jalkana, mutta eipähän tarvii käydä lenkillä ku juoksee viisi yötä viikossa 4-6h yössä. Ei muuta kuin lippu korkealle ja viina virtaamaan!
- Kusipää123
Ammattina baarimikko = kusipää kaikkien silmissä
- LapsiEdelleen
Halusin jo 11v. ryhtyä baarimikoksi. Parin vuoden selvittelyn jälkeen päädyin siihen tulokseen että suurin osa baarialalla olevista tykkää työstään. Olen vielläkin sillä kannalla että alan baarimikoksi kunhan pääsen kouluista. Osaan jo miksata ja on sittä tutuille tullut oltua töissä joskus kesäisin ja pikkujouluina. T.14 v
- Enoid
Baarimikot, oikeastaan yksi baarimirkku minkä tiedän on täysi kusipää..
- meitsikkä
Jaksaako joku vielä valaista, että mitä kaikkea blokkarin hommiin kuuluu?
- VanhaBlokkari
Hyvä blokkari pitää huolen että myyjältä, eli baarimikolta ei lopu mikään. Mehut, lasit, hedelmät yms. Vaikka kaikkeen varaudutaan etukäteen, joskus ainekset loppuvat illan aikana. Puhtaat lasit ensisijaisesti.
Blokkari kerää lasit, tiskaa ne ja laittavaa lasit takaisin myyjän ulottuville. Jos blokki toimii, niin baarimikot voivat vain keskittyä myymiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808