Kerrostalojen lukot

karavaanari90

Kerrostalossa pääosin asuneena useita kertoja muuttaneena,olen ihmetellyt kun saan vanhan asukkaan kaksi avainta asuntooni että kuinkahan monta näitä avaimia on viellä maailmalla.Pyörä,kylmä ja häkkikellareista,häviää paljon tavaraa,entäs asuntomurrot kun ei ole murtojälkiä,ajatelkaa yksinäisen ihmisen mietteitä jollei ole sarjoituttanut tai uusinut lukkoa,muistaako aina panna turvaketjun paikoilleen.En halua peloitella mutta mielestäni koko kerrostalon lukkot pitäisi sarjoittaa 2-3 vuoden välein ja uusia avaimet.Luulisi esim. vakuutusyhtiöiden tukevan tällaista toimintaa.

16

2126

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halutessaan itsekin sarjoituttaa ja hankkia lisäksi oman turvalukon.

Teetin sarjoituksen, kun laukkuni ryöstettiin ja avaimet sen mukana. Työ ei kestänyt kauaa ja veloitus on mielestäni kohtuullinen.

Ehdotuksesi on ihan hyvä, mutta toistuvista sarjoituksista aiheutuisi mielestäni monille turhaa vaivaa ja kustannuksia. Kun tarvetta ilmenee, kannattaa tietysti ryhtyä viivyttelemättä toimeen.

• Anskuliini

laittaa turvalukko oveen. Kun lähtee matkalle pitää antaa vara-avain isännöitsijälle, meidän kerrostalossa on alkuperäiset lukot, suurin osa asukkaistakin on asunut rakentamisesta lähtien, itse olin asunnon 3. asukas, joten laitatutin oveen turvalukon.

• Utelias Ulriika

Informaatiosi tulikin hvyään saumaan kun juuri kyselen samantyyppistä asiaa. Olemme uusia kerrostaloasukkaita. Paljon kiitoksia tiedoista.

• Pelästynyt

Asuimme tässä vuosia sitten nikun asunnossa ja kuis ollakkaan yksi yö vieras yllätti meidän perheen, omilla avaimilla sisään ja penkonut kaikki laatikot, mitä lie etsinyt, rahaa tai arvokasta, oli ainakin minun timanttisormuksen vienyt kirjahyllystä...
        seuraavana päivänä naapurien avaimia kokeiltiin ja 3 oveen kävi sama avain kun meidän oveen, joten, aika outoa toimintaa nikulla ollut, eivät silloin ruvennut sarjoittamaan uusia, olisi tullut kalliiksi, joten katsoimme parhaaksi muuttaa pois, emmekkä ikinä enää nikun asuntoon muuta ja asumme omassa asunnossa nyt,,,, , että opetus oli nikulla asuminen

• En tiedä
        Pelästynyt kirjoitti:

Asuimme tässä vuosia sitten nikun asunnossa ja kuis ollakkaan yksi yö vieras yllätti meidän perheen, omilla avaimilla sisään ja penkonut kaikki laatikot, mitä lie etsinyt, rahaa tai arvokasta, oli ainakin minun timanttisormuksen vienyt kirjahyllystä...
        seuraavana päivänä naapurien avaimia kokeiltiin ja 3 oveen kävi sama avain kun meidän oveen, joten, aika outoa toimintaa nikulla ollut, eivät silloin ruvennut sarjoittamaan uusia, olisi tullut kalliiksi, joten katsoimme parhaaksi muuttaa pois, emmekkä ikinä enää nikun asuntoon muuta ja asumme omassa asunnossa nyt,,,, , että opetus oli nikulla asuminen

Mikä kumma niku oikein on? Nikulla asuminen? Täyttä hepreaa minulle.

• ii-li

...että edellinen asukas uskaltaa käyttää avaimia väärin. Hänen tietonsa ja henkilöllisyytensä on selvillä. - Mutta ongelma on kyllä ihan todellinen. Se mahdollisuus on aina olemassa ja vieläpä sekin että jollakin vielä aikaisemmalla asukkaalla on yhä avain tallessa.

Minulla ei ole turvalukkoa, mutta oven lukko on jossakin vaiheessa sarjoitettu uudelleen. Matkalle lähtiessäni panen oven takalukkoon ja jätän jonkin valon palamaan, sellaisen, joka näkyy sekä pihalle että ovisilmästä. - Asun ensimmäisessä kerroksessa hissittömässä talossa, joten kuvittelen mielessäni, etteivät rosmot ensimmäisenä hyökkää minun asuntooni. Kaikki portaan asukkaat kulkevat oveni ohi. - Parvekkeen oveen olen pannut turvaketjun, koska sitä kautta kerran yritettiin sisään.

Edellisessä taloyhtiössäni yleisavain oli joutunut vääriin käsiin. Minusta se on aivan anteeksiantamatonta huoltoyhtiön puolelta. Avain oli jollakin nuorisojengillä. Onneksi sitä ei käytetty muuhun kuin siihen, että jengi kävi bilettämässä kaksikerroksiesssa kellarissa. Porukka tuli sisään maanalaisesta parkkihallin takaovesta, jota palolaitos ei antanut panna kiinni.

Nykyisin on elektronisia avaimia myös kerrostaloissa. Niistä pidetään kirjaa. Ongelma vain on se, että jos niihin tulee vika, niin ei asukaskaan pääse omaan kotiinsa. Kuulemma se on yleistä.

Kerran eräässä hotellissa sain huoneeseeni magneettikortin, joka oli vanha. Tuntematon ihminen, joka ei ollut henkilökuntaa, tunkeutui omalla kortillaan huoneeseeni juuri, kun tulin suihkusta. Hän lähti käpälämäkeen ja minä menin pitämään saarnan vastaanottoon. >:)

• karavaanari90

Ei ole kysymys edellisistä niinkään, vaan heidän edeltäjistä.Ja vanhoissa taloissa on vanhan aikaiset ABLOY lukot, senkus kävelet lähimpään marketiin suutarin luo teettämään avaimia,eikä maksa paljon.

• ii-li
        karavaanari90 kirjoitti:

Ei ole kysymys edellisistä niinkään, vaan heidän edeltäjistä.Ja vanhoissa taloissa on vanhan aikaiset ABLOY lukot, senkus kävelet lähimpään marketiin suutarin luo teettämään avaimia,eikä maksa paljon.

...myös siten, että huoltomiehen yleisavain yhä käy siihen. Minun käsittääkseni kustannus kuuluu taloyhtiölle. Pitää vain osata perustella syy.

En oikein muista, miten minun lukkoni sarjoitettiin, kun olen asuanut samassa paikassa 23 vuotta. Ainakin minulle on jäänyt se muistikuva, että en maksanut sitä itse.

Lapsuuden paikkakunnallani tapahtui niin (kymmeniä vuosia sitten), että uuteen taloon asennettiin prikulleen samanlaiset lukot kuin erääseen toiseen, vanhempaan taloon. Asia tuli ilmi aivan sattumalta, ja lukot tietysti sarjoitettiin molemmissa taloissa uudelleen. En tiedä, kuka sen kustansi, Abloy vaiko rakennusyhtiö.

Kun olin vielä työssä, niin yrityksemme siivousfirman tympääntynyt (ja alkoholisoitunut) siivooja heitti koko avainnipunsa jonnekin ja lähti lätkimään. Se tuli siivousfirmalle kalliiksi. Kaikki lukot ja avaimet piti uusia. Niitä oli satoja.

Vanhanaikaiset Abloy-avaimet ovat todellakin turvattomia. Olin nuorena työssä kesäapulaisena rautakaupassa. Tein siellä myös Abloy-avaimia. Osasin lukea avaimen tiedot vain katsomalla avainta. Sen oppi hyvin helposti.

• Jaska2321
        ii-li kirjoitti:

...myös siten, että huoltomiehen yleisavain yhä käy siihen. Minun käsittääkseni kustannus kuuluu taloyhtiölle. Pitää vain osata perustella syy.

En oikein muista, miten minun lukkoni sarjoitettiin, kun olen asuanut samassa paikassa 23 vuotta. Ainakin minulle on jäänyt se muistikuva, että en maksanut sitä itse.

Lapsuuden paikkakunnallani tapahtui niin (kymmeniä vuosia sitten), että uuteen taloon asennettiin prikulleen samanlaiset lukot kuin erääseen toiseen, vanhempaan taloon. Asia tuli ilmi aivan sattumalta, ja lukot tietysti sarjoitettiin molemmissa taloissa uudelleen. En tiedä, kuka sen kustansi, Abloy vaiko rakennusyhtiö.

Kun olin vielä työssä, niin yrityksemme siivousfirman tympääntynyt (ja alkoholisoitunut) siivooja heitti koko avainnipunsa jonnekin ja lähti lätkimään. Se tuli siivousfirmalle kalliiksi. Kaikki lukot ja avaimet piti uusia. Niitä oli satoja.

Vanhanaikaiset Abloy-avaimet ovat todellakin turvattomia. Olin nuorena työssä kesäapulaisena rautakaupassa. Tein siellä myös Abloy-avaimia. Osasin lukea avaimen tiedot vain katsomalla avainta. Sen oppi hyvin helposti.

Voi omistusasunnossa sarjoittaa ilman isännöitsijän lupaa/hankkia lisä avaimia. Turvalukon hinnoista laita googleen "tarjous turvalukko" niin vertaile

• Ämmi

Omistus asunnoissa; saa teetätettyä avaimia, vain isännöitsijän luvalla, eli lukko/avainliikkeeseen viedään lupalappu avaimen teetätys vaiheessa, muuten ei valtuutettulukkoliike avainta valmista ja näitä avaimia saa valmistaa vain valtuutettulukkoliike.
      Pyöräkellari on asunnonavaimen takana, Mutta kylmäkellarissa ja häkissä on jokaisen omalukko.
      Turvaketjua käytetään itse sisällä ollessa, pois ollessa ne vorot vierailee, siihen auttaa vain Varaslukko.
      Mukava juttu on myös ajastimella toimivat valot esim. kukkasilla ”aina” on joku ”kotona”. Itselläni on huoneiden pimeissä nurkissa ja eteisessä kukkaryhmillä.
      Oletko mahdollisesti lukkoliikkeessä töissä, kun noin pitäisi kauppaa tehdä? Lukot eivät ole kertakäyttö kamaa…

(*.*)
      __`*♥Ämmi

• karavaanari90

En todellakaan,mutta melkein kokoikäni kerrostalossa asunut.Ja useimmissa perheissä on lapsia ja jokaisella avain.

• Riippumatta omistatko vai oletko vuokralla, lukon malli ratkaisee saatko siihen suoraan kopioitettua avaimen vai onko se edelleen kopiosuojauksessa. Valtuutetut Abloy-liikkeet eivät tee "laittomia" avaimia, mutta pikasuutarit saattavat sellaisen värkätä jos heillä on aihioita.

• turvalukon avaimia

monta avainta on lukossa kun ostaa uuden lukon.
      Tiedosta kiitollinen.

• avaimia

on kolme kpl.

• Turvalukko
        avaimia kirjoitti:

on kolme kpl.

Mitähän maksaa turvalukko?

• Turvalukko kirjoitti:

Mitähän maksaa turvalukko?

lähimmältä valtuutetulta lukkoliikkeeltä ja asennuta samalla saranapuolelle turvatapit. Jos asut kerros- tai rivitalossa, voisit ehdottaa yhteishankintaa ja päästä halvemmalla.

Uskon, että ainakin niin kauan kun kaikilla ei ole ko. varustusta, rosvotkin valitsevat mieluummin helpompia kohteita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe