- Kun hymyilet, ovet aukeavat.
(jatka)
aforismiketju
13
1137
Vastaukset
- Klara*
Mieti tarkkaan, mitä toivot, sillä toiveesi voi toteutua.
Tuo yllä oleva on kiinalainen sananlasku ja olenkin usein miettinyt, mitä eroa on sananlaskulla ja aforismilla.
Kuka mahtaisi tietää ja kertoa?- Yykaakoo
Nykysuomen sanakirja selittää näin:
- Sananlasku on kiinteä, muodoltaan rytmikäs ja sisällykseltään usein KUVALLINEN lausuma, joka ilmaisee jnk yleisesti hyväksytyn, kokemuksen tietä opitun totuuden ja on (ollut) yleisesti käytössä (Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin).
- Aforismi (ajatelma) on tiiviissä muodossa esitetty ajatus, mietelmä (Terve sielu terveessä ruumiissa).
Itse selitän lisäksi itselleni, että sananlaskut
ovat vanhaa kansanperinnettä ja ne ovat suullisesti periytyneet jälkipolville (Kiitos mm. Lönnrotin, kun niitä muistiin kirjoitti). Jos minä nyt tässä keksisin jonkun "sananlaskun", sitä ei voitaisi nimetä sananlaskuksi vaikka käyttäisinkin kuvakieltä, sillä se olisi sananlaskuksi liian tuore. Ajatelmia = aforismeja hoksaavassa päässä syntyy myös nykyhetkessä siellä sun täällä.
Mitä suurempi on kaipuusi...sitä lähempänä on kaipuusi kohde.
- Lilka
on kuin kaivo,
jonka veden näkee muttei ylety juomaan. - kitina
Lilka kirjoitti:
on kuin kaivo,
jonka veden näkee muttei ylety juomaan.tämän päivän sää oli kuin entinen morsian:
KYLMÄ MUTTA KAUNIS!
- on hyvettä!
Sehän on sun omasi sieltä hymyilevästä Apollosta, juu rimembö?
ku en minä oikein tajunnut, että halusitkos tähän ometekemiä vai toisten oivaltamia vai hymy-aiheisia ajatelmia, niin tökkäsinpä tuohon tuon, vassakuu...ja itkeä ei voi ilkeä.
Yykaakoo - Hiljainen mies
Sanomattakin on selvää, että puheitta paras.
- 'ehkä'
"Suu kiinni ja syö!"
- Pihlajanmarja
satu kirjoitti:
"Suu kiinni, jotta voin paikata!"
Huutokauppias hälisevälle väelle: "Olkaa hiljaa ja huutakaa!"
- Yykaakoo
Cutta cavat lapidem, non vi, sed saepe cadendo.
(Pisara murtaa kiven, ei voimalla, vaan usein tippumalla) - Atolfia
Taide on sivistyksen puumerkki.
Jos löydät edestäsi mahdollisuuksien ikkunan, älä vedä kaihdinta alas.
Mikään ei ole niin hyvää kuin ennalta näyttää.Taiteessa on kaikki sallittua..mutta kaikki ei ole kelvollista...
Huono ihminenkin voi olla Luojansa mestariteos
tai ainakin rikkainta taidemateriaa täynnä..
Taide on kiteyttämistä...
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 921125
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa116938- 125896
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten282685- 76668
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74631Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54576Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48559- 72483