Bulgaria matkakohteena

turistina maailmalla

Bulgaria on aivan kelpo matkakohde, siinä missä muutkin. Täällä palstalla roikkuu joku häiriintynyt, joka käyttää useampia eri nimimerkkejä. Annetaan hänen pitää pinttymänsä, mutta te jotka menette ensimmmäistä kertaa, älkää uskoko näihin aivan sataprosenttisesti. Onhan näitä eksoottisia paikkoja, joissa pitää varoa varkaita,katsoa mitä suuhunsa laittaa ym. negatiivista. Sehän kuuluu matkailuun, ei missään ole täysin tyytyväisyyttä taattu. Aina jollain menee jotain mönkään. Jos ei ole matkustanut missään muualla, kuin Espanjassa ja Kreikassa, ja sitten menee Bulgariaan ja kännipäissään syö jotain pilaantunutta, niin ruikuhan siitä tulee. Marokossa saa melko varmasti salmonellan pesemättömistä hedelmistä ja marjoista. Brasiliassa saa salmonellan irtojäätelöstä. Aivan samoin käy Bulgariassakin. Puhumattakaan kotimaasta. Terveellä maalaisjärjellä pärjää pitkälle.

58

6136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tomppa.

Olen matkustanut 16 eri maassa ja neljässä eri maanosassa. Bulgaria oli huonoin kohtaamani maa. Se on minun mielipiteeni, eikä siitä tarvitse tykätä kyttyrää.

Tiedän mitä saa suuhunsa laittaa, osaan varoa varkaita. Olen jo iso poika, ei tarvitse neuvoa minua matkustamisessa.

• MOT

Iso voit olla, järkeä vaan ei ole karttunut.

• tomppa.
        MOT kirjoitti:

Iso voit olla, järkeä vaan ei ole karttunut.

Bulgariasta ei saa sanoa mitään negatiivista.

• poikanen

että olet kovasti "matkustellut", mutta jos sen tekee vain täällä netissä, niin ei saa ihan oikeaa kuvaa, eikä totuutta asioista!
        Koita käydä oikein konkreettisesti jossain, esim. Bulgariasta aloitat, niin asiat valkenee !!

• naurattaa

Heti omit itsellesi tämänkin stoorin. Se koira älähtää, mihinkä kalikka kalahtaa. Muuten, olen sitä mieltä, että Bulgarian on ihan jees.

• matkustaa

sinne minne itse haluaa.Eivät kaikki halua matkustaa Bulgariaan.
      Minä taas en halua esim.Kanariansaarille tai Turkkiin.
      Mutta ensi kesänä taas Kultahietikolle.

• käyty

Aika monessa maassa on tullut matkailluksi ja kuun lopulla taas Välimerelle, ainoastaan lentoliput ostettuna. Muusta huolehdin itse paikan päällä.

Bulgariassakin tuli käydyksi jokunen vuosi sitten ja seuraavan kerran arvioin käväiseväni aikaisintaan 10 vuoden päästä. Maan infrastruktuurin pitää kehittyä paljon ja kansan elintason myös, että elintasokuilu edes meikäläisen t-paidassa ja shortseissa matkaavan rinkka-ihmisen ja paikallisten kansalaisten välillä ei ole niin valtava. Voihan tuonne lähteä silmät kiinni niihin Mustanmeren huvipuistoihin, mutta mitä se halvan viinan kittaaminen ajattelevalle ihmiselle antaa? Missä muualla sivistyneissä valtioissa nuo Kultahietikot ja SB:t ynnä muut on noin hyvin ewotettu paikallisasutuksesta?

Kun vieläpä aikoinmaan tuollaisessa lomaghetossa asuessa jouduttiin poikkeuksellisesti turvautumaan sekä lääkärin palveluihin (ja hyvinkin länsimaisella hinnoittelulla) että kokemaan vatsatautia, niin sanonpa vaan: ei kiitos toista kertaa! Eikä turistipaikkojen lähikaupungeissa näpistely sekä omaan köyhyyteensä syyttömien mustalaislasten kintereillä olo esim. Varnassa ole varmaankaan lomailun tai maahan tutustumisen kohokohtia?

• nirppanokalle

"Bulgariassakin tuli käydyksi jokunen vuosi sitten ja seuraavan kerran arvioin käväiseväni aikaisintaan 10 vuoden päästä. Maan infrastruktuurin pitää kehittyä paljon ja kansan elintason myös, että elintasokuilu edes meikäläisen t-paidassa ja shortseissa matkaavan rinkka-ihmisen ja paikallisten kansalaisten välillä ei ole niin valtava."

Jos infrastruktuurin astetta käyttäisi matkustamiskriteerinä kuten nimimerkki "käyty" tekee, niin eipä tälle maapallolle jäisi kovinkaan monta maata, jonne nirppanokka voisi matkustaa.

Onneksi ainakin meikällä on tallella terve uteliaisuus ja kunnioitus myös köyhempiä maita ja niiden asukkaita kohtaan.

• nirppanokka.
        nirppanokalle kirjoitti:

"Bulgariassakin tuli käydyksi jokunen vuosi sitten ja seuraavan kerran arvioin käväiseväni aikaisintaan 10 vuoden päästä. Maan infrastruktuurin pitää kehittyä paljon ja kansan elintason myös, että elintasokuilu edes meikäläisen t-paidassa ja shortseissa matkaavan rinkka-ihmisen ja paikallisten kansalaisten välillä ei ole niin valtava."

Jos infrastruktuurin astetta käyttäisi matkustamiskriteerinä kuten nimimerkki "käyty" tekee, niin eipä tälle maapallolle jäisi kovinkaan monta maata, jonne nirppanokka voisi matkustaa.

Onneksi ainakin meikällä on tallella terve uteliaisuus ja kunnioitus myös köyhempiä maita ja niiden asukkaita kohtaan.

"ei jäisi kovinkaan monta maata, jonne norppanokka voisi matkustaa"

Suurin osa etelänlomakohdemaista täyttää kyllä kriteerini. Ihmettelen teitä, joiden täytyy matkustaa kaikkein paskasimpaan maahan, mahdollisesti Romania voisi olla vielä huonompi.

Valitsetteko te matkanne ainoastaan hinnan perusteella. Minun mielestä matkakohteessa pitää olla asiat kunnossa ja hygieniatason riittävän hyvän, jotta suomalainen voi sinne matkustaa. Kuka nyt kurjuutta lähtee lomaltaan hakemaan, vaikka halvalla saisikin.

• avuksi
        nirppanokka. kirjoitti:

Suurin osa etelänlomakohdemaista täyttää kyllä kriteerini. Ihmettelen teitä, joiden täytyy matkustaa kaikkein paskasimpaan maahan, mahdollisesti Romania voisi olla vielä huonompi.

Valitsetteko te matkanne ainoastaan hinnan perusteella. Minun mielestä matkakohteessa pitää olla asiat kunnossa ja hygieniatason riittävän hyvän, jotta suomalainen voi sinne matkustaa. Kuka nyt kurjuutta lähtee lomaltaan hakemaan, vaikka halvalla saisikin.

Sä et näy edes tietävän, mitä infrastruktuuri-sana tarkoittaa.

• jo...
        nirppanokka. kirjoitti:

jokainen matkustaa just sinne minne itse haluaa!
        Minä en ainakaan halua esim.Kanariansaarille mutta en hauku sinne matkustavia.

• käyty
        nirppanokalle kirjoitti:

Tuotas noin, merkillinen tulkinta sulla.

Itse asustelen matkoillani nimenomaan tavallisen kansan keskuudessa, useimmiten yksityismajoituksessa jos se vaan on mahdollista. Nimenomaan uteliaisuudesta tavallisen kansan oloja kohtaan. Lieneekö Euroopassa missään niin suurta kontrastia tavallisen kansan ja turistikohteiden olojen välillä kuin Bulgariassa ja ehkä Romaniasssa tai Albaniassa?

Se, että Bulgaria jää edelleen pois laskuista mieluisana matkustusmaana, ei ole suinkaan sen tavallisen kansan syy. Suurten kaupunkien lieveilmiöitä lukuunottamatta Bulgarialaisetkin olen kokenut aivan ystävällisinä ihmisinä sekä omassa maassaan että tässä firmassa työkavereina.

Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa vaan tuo totalisaarisen järjestelmän jälki näkyy poikkeuksellisen pitkään verrattuna esim. Unkariin tai Tsekkiin, joiden olot ovat lähentyneet vauhdilla muuta Eurooppaa, ja joihin haluan ja voin vaikka rinkka selässä lähteä milloin vain pariksi viikoksi! Bulgarian kanssa käytävissä neuvotteluissahan EU on korostanut vaatimuksia korruption kitkemisestä ja järjestäytyneen rikollisuuden vastaisesta taistelusta.

Kuten sanottu, 10 vuoden päästä Bulgaria voi olla jo ihan hyvä matkailumaa sellaisellekin, joka kriittisesti suhtautuu myös Kultahietikon ulkopuolella näkemäänsa ja kokemaansa!

• Viltzu
        nirppanokka. kirjoitti:

Niin kyllä Bulgaria matkailun infrastruktuuriltaan on kehittyneempi tätä nykyä kuin Romania. Mitä massalomakohteisiin (rantalomat) tulee, niin Euroopasta Romania on selvästi alkeellisimmasta päästä. Bulgaria on jo kilpailukykyisempi, vaikka monissa juuri palveluihin (palvelukulttuuri) liittyvissä asioissa on vielä kehittämistä.

• panu
        Viltzu kirjoitti:

Niin kyllä Bulgaria matkailun infrastruktuuriltaan on kehittyneempi tätä nykyä kuin Romania. Mitä massalomakohteisiin (rantalomat) tulee, niin Euroopasta Romania on selvästi alkeellisimmasta päästä. Bulgaria on jo kilpailukykyisempi, vaikka monissa juuri palveluihin (palvelukulttuuri) liittyvissä asioissa on vielä kehittämistä.

Bulgaria on ihan yhtä alkeellinen kuin Romania, nämä kaksi maata ovat ihan samassa sarjassa. Käykää lukemassa Romania-foorumilta. Siellä Romanian matkailijat kehuvat Romaniaa, että on parempi maa kuin Bulgaria ja halvempi. Etsikää joku muu vielä surkeampi maa, jos meinaatte, että Bulgaria ei ole euroopan huonoin maa, kyllä se on!

• hajua!
        panu kirjoitti:

Bulgaria on ihan yhtä alkeellinen kuin Romania, nämä kaksi maata ovat ihan samassa sarjassa. Käykää lukemassa Romania-foorumilta. Siellä Romanian matkailijat kehuvat Romaniaa, että on parempi maa kuin Bulgaria ja halvempi. Etsikää joku muu vielä surkeampi maa, jos meinaatte, että Bulgaria ei ole euroopan huonoin maa, kyllä se on!

Jos Romanian ja Bulgarian paremmuudesta pitää vielä kilpailla, niin kylläpä ryvetään jo tosi pohjamudissa!
        Mutta toden totta: kun ummistaa silmänsä muulta, niin voihan tosiaan vertailla vaikka viinan hintaa. Tämä asia ei taas kehittyneempiin maihin matkaajaa taida kiinnostaa. Nuo mainitut kaksi maata voivat olla halpoja, mutta matkailun hinta/laatu ei montaa tähteä ansaitse!

• tomppa.
        hajua! kirjoitti:

Jos Romanian ja Bulgarian paremmuudesta pitää vielä kilpailla, niin kylläpä ryvetään jo tosi pohjamudissa!
        Mutta toden totta: kun ummistaa silmänsä muulta, niin voihan tosiaan vertailla vaikka viinan hintaa. Tämä asia ei taas kehittyneempiin maihin matkaajaa taida kiinnostaa. Nuo mainitut kaksi maata voivat olla halpoja, mutta matkailun hinta/laatu ei montaa tähteä ansaitse!

..asiaa, joka sana.

• sekakäyttäjät
        tomppa. kirjoitti:

..asiaa, joka sana.

ovat taas heränneet !
        eli siis tomppa. ja kumppanit, tai oikeastaan vain tomppa, eri nimimerkeillä.

• avarakatseisuus !
        käyty kirjoitti:

Tuotas noin, merkillinen tulkinta sulla.

Itse asustelen matkoillani nimenomaan tavallisen kansan keskuudessa, useimmiten yksityismajoituksessa jos se vaan on mahdollista. Nimenomaan uteliaisuudesta tavallisen kansan oloja kohtaan. Lieneekö Euroopassa missään niin suurta kontrastia tavallisen kansan ja turistikohteiden olojen välillä kuin Bulgariassa ja ehkä Romaniasssa tai Albaniassa?

Se, että Bulgaria jää edelleen pois laskuista mieluisana matkustusmaana, ei ole suinkaan sen tavallisen kansan syy. Suurten kaupunkien lieveilmiöitä lukuunottamatta Bulgarialaisetkin olen kokenut aivan ystävällisinä ihmisinä sekä omassa maassaan että tässä firmassa työkavereina.

Maatalousvaltaisessa yhteiskunnassa vaan tuo totalisaarisen järjestelmän jälki näkyy poikkeuksellisen pitkään verrattuna esim. Unkariin tai Tsekkiin, joiden olot ovat lähentyneet vauhdilla muuta Eurooppaa, ja joihin haluan ja voin vaikka rinkka selässä lähteä milloin vain pariksi viikoksi! Bulgarian kanssa käytävissä neuvotteluissahan EU on korostanut vaatimuksia korruption kitkemisestä ja järjestäytyneen rikollisuuden vastaisesta taistelusta.

Kuten sanottu, 10 vuoden päästä Bulgaria voi olla jo ihan hyvä matkailumaa sellaisellekin, joka kriittisesti suhtautuu myös Kultahietikon ulkopuolella näkemäänsa ja kokemaansa!

Olen matkaillut Bulgariassa jo nyt sen 10 vuotta ja koko sen ajan se on ollut mielenkiintoinen ja kiva paikka reissailla.
        Turistikeskuksista en sano mitään, ei ole juuri kokemusta.

"Reppumatkailija ja kriittisyys" on epäyhtälö sinun tapauksessasi.
        Jos kriittisyys on este matkailullesi, et voi paljon minnekään matkustaa, vikaahan löytyy kaikesta ja joka puolella, kun vikoja haluaa etsiä - mutta se ei ole kriittisyyttä ! Se on kehittymättömyyttä, pikkusieluisuutta, ahdasmielisyyttä ja kapeaa, rajoittunutta ajattelua !

Eläköön erilaisuus maitten välillä !

• tuntuu siltä
        nirppanokka. kirjoitti:

että täällä monet kantaa ottavat eivät ole edes käyneet Bulgariassa!
        Mikä siellä Bulgariassa on niin "paskaa"?
        Mikä siellä on niin halpaa?
        Mikä siellä on niin epähygeniaa?
        Mikä siellä on kurjaa??

PS; jos miliisi ajaa ruosteisella Ladalla, niin se ei minua häiritse!
        ESIM! Hotelli missä asuin GS:lla, niin todella upea, siisti ja hyvä huonejärjestely, sekä puolihoito tarjosi sellaiset pöydät aamua iltaa, ettei missään päin maailmaa lähellekkään samanvertaista määrää, laatua ja monipuolisuutta!
        Kaikki siitä kiinni, miten asiat järjestää.

• "maija"
        Viltzu kirjoitti:

mikä palveluissa mättää??
        Miten niitä pitäis kehittää??
        en oikein ymmärrä!

• minusta..
        panu kirjoitti:

tosi ihana maa

• kiinnostunut.
        tomppa. kirjoitti:

..asiaa, joka sana.

mäkin matkustelen täällä netissä kuten sinä, niin miten saisi asiaan elävyyttä eli Bulgarialaista baskanhajua?? ettei tartte piereskellä itse.

• tavallinen turisti
        tuntuu siltä kirjoitti:

että täällä monet kantaa ottavat eivät ole edes käyneet Bulgariassa!
        Mikä siellä Bulgariassa on niin "paskaa"?
        Mikä siellä on niin halpaa?
        Mikä siellä on niin epähygeniaa?
        Mikä siellä on kurjaa??

PS; jos miliisi ajaa ruosteisella Ladalla, niin se ei minua häiritse!
        ESIM! Hotelli missä asuin GS:lla, niin todella upea, siisti ja hyvä huonejärjestely, sekä puolihoito tarjosi sellaiset pöydät aamua iltaa, ettei missään päin maailmaa lähellekkään samanvertaista määrää, laatua ja monipuolisuutta!
        Kaikki siitä kiinni, miten asiat järjestää.

Itse on myöskin jotain asioille tehtävä, eikä vaan odottaa, että kaikki sujuu automaattisesti. Halvalla ei saa hyvää. Bulgariassa on monta todella hyvää hotellia, tosin monta todella huonoa ja surkeata.

• tomppaioöoö
        tomppa. kirjoitti:

..asiaa, joka sana.

..ja oon homo

• Viltzu

"Jos ei ole matkustanut missään muualla, kuin Espanjassa ja Kreikassa, ja sitten menee Bulgariaan ja kännipäissään syö jotain pilaantunutta, niin ruikuhan siitä tulee. Marokossa saa melko varmasti salmonellan pesemättömistä hedelmistä ja marjoista."

Kyllä "turistiripuli" tai yleensäkin vatsavaivoja tulee oikeastaan yhtä helposti Espanjassa ja Kreikassa kuin Bulgariassa, jos syö mitä sattuu. Tosin ehkä Bulgariassa vielä helpommin. Joo, Marokossa sain olla tarkkana mitä suuhunsa pistää. Silti olin puolen toista viikon aikana Marokossa ja Espanjassa, kunnon ripuli tuli Espanjassa ja ilmeisesti tapaksista. Kyllä Bulgariassakin hyvin pärjää kun vähän tarkemmin kattoo mitä syö. Muutenkin varmasti ihan kelpo valmismatkamatkakohde siinä missä esim. Kreikka ja Turkkikin.

• panu

Ihmetyttää tämä kreikan ja espanjan mollaaminen ja vertaaminen bulgariaan. Maat eivät millään muotoa ole samalla arvosteluasteikolla. Bulgariaa ei voi luokitella etelän lomakohteeksi, vaan se on lähinnä halpalomakohde, jonne vähävaraisille annetaan mahdollisuus matkustaa, kun ei rahat ei riitä etelän matkailuun. Bulgariaan tietysti mennään omalla vastuulla.

• Pieksämäki ?
        panu kirjoitti:

Ihmetyttää tämä kreikan ja espanjan mollaaminen ja vertaaminen bulgariaan. Maat eivät millään muotoa ole samalla arvosteluasteikolla. Bulgariaa ei voi luokitella etelän lomakohteeksi, vaan se on lähinnä halpalomakohde, jonne vähävaraisille annetaan mahdollisuus matkustaa, kun ei rahat ei riitä etelän matkailuun. Bulgariaan tietysti mennään omalla vastuulla.

Oletko huomannut, että joka paikkaan mennään omalla vastuulla ?!
        Useimmat ihmiset valitsevat matkakohteensa ihan muilla perusteella kuin hinnalla.
        Ihmiset haluavat nähdä uusia paikkoja ja ovat kiinnostuneita eri maista riippumatta hinnoista.
        Edullinen hinta ei kai ole sentään mikään haitta tai miinuspuoli?
        En ymmärrä sitä ajatuskuviota, että mitä halvempi maa, sen huonompi.
        Ihmisillähän on monenlaisia intressejä valintoihinsa.
        Jos lomallaan löhöää enimmäkseen vain auringossa, se sama aurinko paistaa Bulgarian rannoillekin.
        Monet ovat kiinnostuneet myös hiekkarantojen ulkopuolisesta Bulgariasta, oikeasta Bulgariasta ja Bulgarialla onkin paljon tarjottavaa.

Mistä lie käsitys, mutta Bulgarian matkat eivät edes ole mitenkään erikoisen halpoja muihin lähialueisiin verrattuna, poislukien äkkilähdöt, mutta niitähän on muuallekin. Edullisemmaksi matkailun Bulgariassa tekee vain paikallishintataso, siinä tapauksessa, että on kiinnostunut näkemään maata ja liikkumaan muualla kuin turistipaikoissa.

Ihmiset matkustavat myös elämätilanteidensa mukaan milloin mihinkin ja monet valitsevat Bulgarian, vaikka voisivat sallia itselleen sen kalliimmankin lomamatkan, koska ovat mieltyneet Bulgariaan ja kiinnostuneet siitä.
        Vielä enemmän ihmisiä matkustaa muualle maailmaan maihin, joissa on myös Suomea alhaisempi elintaso ja hinnat. Ovatko nekin kaikki huonoja maita ?

Mikä vikaa on muuten olla taloudellinen ?
        Täytyy olla pieni itsetunto, jos sen pitää pystyssä kallis lomamatka, niinkuin joillakin kommentoijilla tuntuu asia olevan.
        Monet "halpamaa"-Bulgariassa käyneet ovat lisäksi lomailleet monessa muussakin maassa ja vaikka eivät olisikaan, olen ainakin itse tyytyväinen kaikkien puolesta, jotka ovat löytäneet tällä hetkellä vaikkapa Bulgariasta hyvän lomamaan.
        Kuka mieltyy mihinkin, se on jokaisen oma asia, mieltymyksien solvaus ei kai ole tämän palstan tarkoitus vaan asiallinen keskustelu maasta ?

Olen onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat hyvän loman viettäneet ihan missä vain !
        Se virkistää ja antaa voimia taas talven varalle.
        Olen käynyt parissa vielä köyhemmässä maassa kuin Bulgaria, yhtään "huonoa" maata ei ole vielä elämässäni eteeni tullut ja lomani ovat olleet antoisia, mielenkiintoisia ja onnistuneita, hinnasta ja maasta riippumatta.

Perusteltu kritiikki on joka asiassa hyvä ja tervetullutta. Saman jankkaus, alatyyliset moitteet ja solvaukset eivät ole mitään keskustelua, edes matkailusta Bulgariassa.
        Pieni tason nosto ei olisi eräillä pahitteeksi !
        Eikös Suomi ole sivistysmaa ja suomalaiset itseään sivistyneinä pitäviä ?

• Viltzu
        Pieksämäki ? kirjoitti:

Oletko huomannut, että joka paikkaan mennään omalla vastuulla ?!
        Useimmat ihmiset valitsevat matkakohteensa ihan muilla perusteella kuin hinnalla.
        Ihmiset haluavat nähdä uusia paikkoja ja ovat kiinnostuneita eri maista riippumatta hinnoista.
        Edullinen hinta ei kai ole sentään mikään haitta tai miinuspuoli?
        En ymmärrä sitä ajatuskuviota, että mitä halvempi maa, sen huonompi.
        Ihmisillähän on monenlaisia intressejä valintoihinsa.
        Jos lomallaan löhöää enimmäkseen vain auringossa, se sama aurinko paistaa Bulgarian rannoillekin.
        Monet ovat kiinnostuneet myös hiekkarantojen ulkopuolisesta Bulgariasta, oikeasta Bulgariasta ja Bulgarialla onkin paljon tarjottavaa.

Mistä lie käsitys, mutta Bulgarian matkat eivät edes ole mitenkään erikoisen halpoja muihin lähialueisiin verrattuna, poislukien äkkilähdöt, mutta niitähän on muuallekin. Edullisemmaksi matkailun Bulgariassa tekee vain paikallishintataso, siinä tapauksessa, että on kiinnostunut näkemään maata ja liikkumaan muualla kuin turistipaikoissa.

Ihmiset matkustavat myös elämätilanteidensa mukaan milloin mihinkin ja monet valitsevat Bulgarian, vaikka voisivat sallia itselleen sen kalliimmankin lomamatkan, koska ovat mieltyneet Bulgariaan ja kiinnostuneet siitä.
        Vielä enemmän ihmisiä matkustaa muualle maailmaan maihin, joissa on myös Suomea alhaisempi elintaso ja hinnat. Ovatko nekin kaikki huonoja maita ?

Mikä vikaa on muuten olla taloudellinen ?
        Täytyy olla pieni itsetunto, jos sen pitää pystyssä kallis lomamatka, niinkuin joillakin kommentoijilla tuntuu asia olevan.
        Monet "halpamaa"-Bulgariassa käyneet ovat lisäksi lomailleet monessa muussakin maassa ja vaikka eivät olisikaan, olen ainakin itse tyytyväinen kaikkien puolesta, jotka ovat löytäneet tällä hetkellä vaikkapa Bulgariasta hyvän lomamaan.
        Kuka mieltyy mihinkin, se on jokaisen oma asia, mieltymyksien solvaus ei kai ole tämän palstan tarkoitus vaan asiallinen keskustelu maasta ?

Olen onnellinen kaikkien puolesta, jotka ovat hyvän loman viettäneet ihan missä vain !
        Se virkistää ja antaa voimia taas talven varalle.
        Olen käynyt parissa vielä köyhemmässä maassa kuin Bulgaria, yhtään "huonoa" maata ei ole vielä elämässäni eteeni tullut ja lomani ovat olleet antoisia, mielenkiintoisia ja onnistuneita, hinnasta ja maasta riippumatta.

Perusteltu kritiikki on joka asiassa hyvä ja tervetullutta. Saman jankkaus, alatyyliset moitteet ja solvaukset eivät ole mitään keskustelua, edes matkailusta Bulgariassa.
        Pieni tason nosto ei olisi eräillä pahitteeksi !
        Eikös Suomi ole sivistysmaa ja suomalaiset itseään sivistyneinä pitäviä ?

Nimenomaan, puhut asiaa. Lomakohteen valinta perustuu ihmisen tarpeisiin. Ja ehkä sanan halpa tilalla tulisi mieluummin käyttää sanaa edullinen, sillä monestihan halpa yhdistetään huonoon, vaikka ei sitä suomen kielessä tarkoitakaan.

Bulgaria tarjoaa hyviä rantoja, ja monille mielikuva maasta syntyykin juuri "halpakohteeseen" matkustavista viinaturisteista. Onhan se Itä-Eurooppaa, aika köyhä maa eurooppalaisittain verrattuna, palvelurakenne ei ole yhtä kehittynyt, turistipalveluiden taso ei yllä Kreikan ja Espanjan tasolle, mutta kyllä kehitystä tapahtuu juuri turismisektorilla; uudet hotellit aivan eri tasoa kuin vanhemmat ja monille Bulgarian lomakohteet ovat sopivia - tarviiko mitään muuta... ja kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, kulttuuritarjontaakin on, sitä vain harvemmin lähdetään hakemaan.

Näillä palstoilla Bulgaria on saanut jonkunlaisen huonomman maineen. Kyllähän sinne matkustaa paljon rällästäviä ja junttimaisia turisteja, mutta hyvä niin. Varmasti sinne matkustaa myös erittäin asiallista väkeä ja hyvän loman voi viettää. Häiriköintiä on kaikissa massalomakohteissa Costa del Solilta Ayia Napaan. Kyllä ymmärrän silti näitä, mutta voishan sitä asiallisestikin kirjoitaa. Kumma kun nämä vakioprovot ei kirjottele Romanian palstalle.

Itsekin kyllä lomalla tykkään ottaa rennommin ja yöelämä on tervetullutta. Tylsää hieman se, että tällä palstalla saa etsiä asiallisia kirjoituksia. Esim. Espanjan palstalla niitä tulee eteen helpommin.

• ja vapaus
        Viltzu kirjoitti:

Nimenomaan, puhut asiaa. Lomakohteen valinta perustuu ihmisen tarpeisiin. Ja ehkä sanan halpa tilalla tulisi mieluummin käyttää sanaa edullinen, sillä monestihan halpa yhdistetään huonoon, vaikka ei sitä suomen kielessä tarkoitakaan.

Bulgaria tarjoaa hyviä rantoja, ja monille mielikuva maasta syntyykin juuri "halpakohteeseen" matkustavista viinaturisteista. Onhan se Itä-Eurooppaa, aika köyhä maa eurooppalaisittain verrattuna, palvelurakenne ei ole yhtä kehittynyt, turistipalveluiden taso ei yllä Kreikan ja Espanjan tasolle, mutta kyllä kehitystä tapahtuu juuri turismisektorilla; uudet hotellit aivan eri tasoa kuin vanhemmat ja monille Bulgarian lomakohteet ovat sopivia - tarviiko mitään muuta... ja kuten edellinen kirjoittaja mainitsi, kulttuuritarjontaakin on, sitä vain harvemmin lähdetään hakemaan.

Näillä palstoilla Bulgaria on saanut jonkunlaisen huonomman maineen. Kyllähän sinne matkustaa paljon rällästäviä ja junttimaisia turisteja, mutta hyvä niin. Varmasti sinne matkustaa myös erittäin asiallista väkeä ja hyvän loman voi viettää. Häiriköintiä on kaikissa massalomakohteissa Costa del Solilta Ayia Napaan. Kyllä ymmärrän silti näitä, mutta voishan sitä asiallisestikin kirjoitaa. Kumma kun nämä vakioprovot ei kirjottele Romanian palstalle.

Itsekin kyllä lomalla tykkään ottaa rennommin ja yöelämä on tervetullutta. Tylsää hieman se, että tällä palstalla saa etsiä asiallisia kirjoituksia. Esim. Espanjan palstalla niitä tulee eteen helpommin.

Bulgariassa on ihan minkälainen loma vain mahdollinen.
        Itsestähän se on kiinni.
        Itäisen ja läntisen Euroopan historiallinen ja ja varsinkin poliittinen tausta on erilainen, se näkyy Bulgariassa monessa asiassa, esimerkiksi joskus vielä juuri siinä palvelurakenteen kehittyneisyydessä tai kehittymättömyydessä.
        Joka haluaa samaa tai samaa tasoa kuin kotimaassakin on, hakee sellaisia kohteita, jotkut taas haluavat erilaisuutta lomaltaan, koska erilaisuus on myös mielenkiintoista ja antaa ajattelemisen aihetta ja uutta tietoa ja näkemyksiä.
        Jotkut ihmiset pitkästyvät "helpoilla" lomilla
        rantalomakeskuksissa ja suuntavat
        "tutkimusretkille" muuallekin maahan. Toiset nauttivat juuri rantalomista.
        On olemassa kaksi vaihtoehtoa ja vapaus nauttia kummasta haluaa. Bulgaria on erittäin kelvollinen kumpaankin vaihtoehtoon.

• L-R V
        Viltzu kirjoitti:

Maiden vertailu muuten kuin informaatiomielessä on ihan tarkoituksetonta.
        Luokattomat lausahdukset: "Bulgaria (Turkki/Espanja/Kreikka jne.) on ihan paska", kertovat vain negatiivista kirjoittajasta.
        Ne eivät anna mitään tietoa kellekään.
        Onneksi on erilaisia maita ja kulttuureja, saa uusia virikkeitä, on syy tehdä uusia matkoja ja löytöretkiä mieltymystensä mukaan !
        Kaikkihan eivät viihdy mökillä korvessa lomillaan, toisille se taas on loman suurin nautinto.

• vuosienmittaan
        panu kirjoitti:

kanarialla mulla piisaa tonni kahdessa viikossa, bulgariassa mulla menee tonni viikossa!

• jopa pesemättömiä hedelmiä ...

eikä saatu mitään vatsatautia. Oma vastustuskyky toimii, missä sitten onkin. Voihan sen vatsataudin saada Finnairin ruuastakin tai lähtiessä kotosuomesta. Oltiin just viikko Sveti Konstantinissa ja voisi jopa sanoa, että uhalla kokeiltiin kaikkea syötävää, mutta ei pöpöt tarttuneet.

Mielestäni turhaa pelotella sinne matkaavia. Tosin ikäväähän se on jos ainoaksi nähtävyydeksi jää hotellin vessan pytty.

Muuten Bulgariasta jäi hyvä mielikuva. Ihmiset oli ystävällisiä, ainakin meidän hotelli oli tosi siisti ja palvelu oli ensiluokkaista, vaikka hotelli oli kolmen tähden hotelli. Rannat oli melko siistejä. Tosin ojat ja "reuna-alueet" oli turistien heittelemiä vesipulloja ja muuta roskaa pullollaan, mutta niinhän ne on täällä Suomessakin "mäyräkoiran raatoja" täynnä.

Onhan se niin, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan ja vikoja löytyy kaikesta jos niitä lähtee etsimään. Meillä oli ainakin mukava lemmenloma kahdestaan ukko-kullan kanssa eikä poissuljettua ole, etteikö mentäis samaan paikkaan vielä uudestaankin.

Oikein hyvää matkaa kaikille Bulgariaan matkaa suunnitteleville:)

• Tämäkin tuli nähtyä

Bulgaria on erinomainen matkakohde, jos haluaa päästä pienellä budjetilla ilman sen kummempia laatuvaatimuksia dokaamaan ja bailaamaan iltaisin ja keräämään voimia auringossa makaamalla seuraavaa iltaa varten päivisin muiden samanhenkisten kanssa. Lisäplussana suhteellisen lyhyt lento Suomesta.

• totta...

...ja se on yksi tapa nauttia lomasta.
        Bulgariassa voi kuitenkin viettää erilaisia ja monenlaisia lomia. Dokaaminen ja bailaaminen ei ole suinkaan ainoa mahdollisuus.
        Hyviä lomia, teittepä mitä tahansa !

• matkustellut oon mä

Oikeastaan siinä se pointti on!
        Bulgariassa voi päästä pienellä budjetilla, sitte maristaan, ei laatua jasitä ja tätä....
        Mutta pistää saman budjetin kuin esim. Epsanjaan, johan löytyy laatua ja paljon yli kanarian tason esim. hotelleissa ja sapuskan tarjonnassa.
        Mitä ne mahtaa olla ne laatuvaatimukset? Täällä näyttää olevan vain sellainen kahtia jako ihmisillä, poliittinen tai rikas köyhä asetelma. Ei oikein osata asettua tavallaan "ulkopuoliseksi tarkkailijaksi" ja punnita asiaoita mistä oikein on kymysys!
        Jos ette ymmärtäneet mitä ajan takaa, niin lyhykäisyydessä: Esim. Bulgariaan 700€ matka ja 1000€ matkakassaa, sama esim. Kanarialle!
        Kokeilkaa kummassa laadukkaampi viikko! (joka suhteessa). Minä olen sen kokeillut 4x.
        Ja kuten mainitsit, palkkioksi lyhyt lento (ja ystävällinen palvelu myös).
        ps. pitää olla tajua mistä ja minkä hotellinkin valitsee, itsellä aina merinäköala ja ihan rannasta, paitsi siihen ei kanarialla budjetti riitä, se siitä laadusta!!!!!!!!!!
        Tämä ei tarkoita, että jotenkin kehuisin Bulgariaa matkailumaana, kuten ei muitakaan, mutta totuus asioista pitää nähdä.
        Samanlaista turisteilta rahat pois meininkiä se on kaikkialla, samaa piratismia ja huijausta se on kaikkialla. Mutta valta ja valinta on turistilla itsellä mitä ja mistä maksaa.

• yhdyn edellisen puhujan poi...
        matkustellut oon mä kirjoitti:

Oikeastaan siinä se pointti on!
        Bulgariassa voi päästä pienellä budjetilla, sitte maristaan, ei laatua jasitä ja tätä....
        Mutta pistää saman budjetin kuin esim. Epsanjaan, johan löytyy laatua ja paljon yli kanarian tason esim. hotelleissa ja sapuskan tarjonnassa.
        Mitä ne mahtaa olla ne laatuvaatimukset? Täällä näyttää olevan vain sellainen kahtia jako ihmisillä, poliittinen tai rikas köyhä asetelma. Ei oikein osata asettua tavallaan "ulkopuoliseksi tarkkailijaksi" ja punnita asiaoita mistä oikein on kymysys!
        Jos ette ymmärtäneet mitä ajan takaa, niin lyhykäisyydessä: Esim. Bulgariaan 700€ matka ja 1000€ matkakassaa, sama esim. Kanarialle!
        Kokeilkaa kummassa laadukkaampi viikko! (joka suhteessa). Minä olen sen kokeillut 4x.
        Ja kuten mainitsit, palkkioksi lyhyt lento (ja ystävällinen palvelu myös).
        ps. pitää olla tajua mistä ja minkä hotellinkin valitsee, itsellä aina merinäköala ja ihan rannasta, paitsi siihen ei kanarialla budjetti riitä, se siitä laadusta!!!!!!!!!!
        Tämä ei tarkoita, että jotenkin kehuisin Bulgariaa matkailumaana, kuten ei muitakaan, mutta totuus asioista pitää nähdä.
        Samanlaista turisteilta rahat pois meininkiä se on kaikkialla, samaa piratismia ja huijausta se on kaikkialla. Mutta valta ja valinta on turistilla itsellä mitä ja mistä maksaa.

Bulgariassa voit matkustaa tosi huokealla, kun valitset huokeimman vaihtoehdon.Voit myöskin asua hyvin ja syödä hyvää ruokaa, mutta silloin pitää olla valmis maksamaan enemmän. Tarkoitan hyvällä ruualla siis syötävää maukasta ruokaa, en ole kotonakaan tottunut syömään a´la carte annoksia. Bulgarian vanhat hotellit ovat 60-luvulta ja silloin sinne tehtiin matkoja joissa ei ollut ruokailumahdollisuutta kuin jossain kuplahallissa tarjoiltiin retkimuonaa. Aurinko paistoi silloinkin.

• paljon !
        yhdyn edellisen puhujan poi... kirjoitti:

Bulgariassa voit matkustaa tosi huokealla, kun valitset huokeimman vaihtoehdon.Voit myöskin asua hyvin ja syödä hyvää ruokaa, mutta silloin pitää olla valmis maksamaan enemmän. Tarkoitan hyvällä ruualla siis syötävää maukasta ruokaa, en ole kotonakaan tottunut syömään a´la carte annoksia. Bulgarian vanhat hotellit ovat 60-luvulta ja silloin sinne tehtiin matkoja joissa ei ollut ruokailumahdollisuutta kuin jossain kuplahallissa tarjoiltiin retkimuonaa. Aurinko paistoi silloinkin.

Ei tarvitse paljon maksaa hyvästä ruoasta Bulgariassa.
        Söimme ja joimme "neljään pekkaan" ihanassa paikallisravintolassa tajuttoman herkullista ja maukasta ruokaa, lysti maksoi 27 euroa meiltä kaikilta neljältä yhteensä.
        Se oli parempaa kuin a la carte-ruoka Suomessa ikinä ja siltä listalta se oli tilattukin.

Onko muka kallista ?

• ruuat
        paljon ! kirjoitti:

Ei tarvitse paljon maksaa hyvästä ruoasta Bulgariassa.
        Söimme ja joimme "neljään pekkaan" ihanassa paikallisravintolassa tajuttoman herkullista ja maukasta ruokaa, lysti maksoi 27 euroa meiltä kaikilta neljältä yhteensä.
        Se oli parempaa kuin a la carte-ruoka Suomessa ikinä ja siltä listalta se oli tilattukin.

Onko muka kallista ?

ei ole tosiaankaan kalliita Bulgariassa mutta hyvää ruokaa saa muutenkin.
        Periaatteessa melkein kaikki paikallisravintolat ovat a la carte ravintoloita, joissakin on sen lisäksi päivän lounaslista.
        Turistipaikoissa on kalliimpaa ympäripyöreätä mautonta eikä niin tuoretta turistiruokaa. Siitä ei voi puhua samana päivänäkään, jos puhutaan bulgarialaisesta hyvästä ruosta.

• siis todella oksettaa
        ruuat kirjoitti:

ei ole tosiaankaan kalliita Bulgariassa mutta hyvää ruokaa saa muutenkin.
        Periaatteessa melkein kaikki paikallisravintolat ovat a la carte ravintoloita, joissakin on sen lisäksi päivän lounaslista.
        Turistipaikoissa on kalliimpaa ympäripyöreätä mautonta eikä niin tuoretta turistiruokaa. Siitä ei voi puhua samana päivänäkään, jos puhutaan bulgarialaisesta hyvästä ruosta.

tämä bulgarialaisen ruuan kehuminen.

• maha on kestänyt reissun
        siis todella oksettaa kirjoitti:

Edellä puhuttiin a´la carte-annoksista, siis paremmista paikoista. Ihanaa ruokaa olen myöskin saanut. Katuköökit ja ja suomalainen lihapulla ja muusi eivät kuulu siihen.

• joku provo
        maha on kestänyt reissun kirjoitti:

Edellä puhuttiin a´la carte-annoksista, siis paremmista paikoista. Ihanaa ruokaa olen myöskin saanut. Katuköökit ja ja suomalainen lihapulla ja muusi eivät kuulu siihen.

sanat ei riitä, provoilua.

• koskaan
        siis todella oksettaa kirjoitti:

edes bulgarialaista ruokaa syönyt !
        Olet syönyt korkeintaan turistirysän mössöjä.

• ajatuksistasi

Tismalleen oikein ajateltu.Nämä räiriköt on tuonut palstalle AVOHOITO.Kun ei ole paljon pitämistä päässä,niin yritetään sillä vähälläkin häiriköidä.Minun matkareissuihini eivät tällaiset ääliöt tee muutoksia....Siispä huomenna nokka kohti Bulgariaa.Olen ollut siellä ennenkin ja nauttinut lomastani.

• tarvitse vaikuttaa...

...käytökseesi, mutta bulgaria voi olla juuri se syy miksi sinusta tuli tuollainen idiootti!

• -p-o-q-

Minäkin voisin matkustaa Bulgariaan toistamiseen. Ei se matkakohteena ollut sen kummoisempi kuin moni muukaan missä olen ollut.

Tältä palstalta voi hakea tietoa ja vinkkejä omaa matkaa ajatellen. Asiat/mielipiteet pitää kuitenkin osata esittää suht siistillä tavalla, vaikka olisivat negatiivisiakin. Jokaisella on omat mieltymyksensä ja päättävät omista menoistaan. Makuasioista ei siis voi kiistellä

Täytyy vielä muistaa että: Kehitysvamma ei tartu, mutta asennevamma periytyy.

• elämä opettaa

Tänä vuonna olen käynyt Kreikassa ja Bulgariassa, Kreikan matka oli seitsemäs ja Bulgarian ensimmäinen. Kreikkalaiset ovat rehellisiä sanotaan, aivan.Tänä kesänä sattui vaan, että kreikkalainen kauppias petkutti pahemman kerran. Bulgariassa vastaavaa esinettä ostaessa oli aivan kiitettävää kaupankäyntiä. Kyseessä ei ollut mikään piraattituote, vaan aito kultaesine. Kreikan papparainen saa vielä kuulla, koska minusta tuntuu, että kohtaamme vielä. Oma vika, mutta olen nyt kokenut rehellisen bulgarialaisen kauppiaan ja kreikkalaisen petkuttajan kontrastin.

• ..hän myy..
        elämä opettaa kirjoitti:

Tänä vuonna olen käynyt Kreikassa ja Bulgariassa, Kreikan matka oli seitsemäs ja Bulgarian ensimmäinen. Kreikkalaiset ovat rehellisiä sanotaan, aivan.Tänä kesänä sattui vaan, että kreikkalainen kauppias petkutti pahemman kerran. Bulgariassa vastaavaa esinettä ostaessa oli aivan kiitettävää kaupankäyntiä. Kyseessä ei ollut mikään piraattituote, vaan aito kultaesine. Kreikan papparainen saa vielä kuulla, koska minusta tuntuu, että kohtaamme vielä. Oma vika, mutta olen nyt kokenut rehellisen bulgarialaisen kauppiaan ja kreikkalaisen petkuttajan kontrastin.

Älä muita syytä siitä, että ostat liian kallista. Päätös on täysin sinun!

• elämä opettaa
        ..hän myy.. kirjoitti:

Älä muita syytä siitä, että ostat liian kallista. Päätös on täysin sinun!

Siis, kuten sanoin oma vika. Kyse oli kuitenkin siitä, että tavara ei ollut sitä miksi hän sitä väitti. Ei piraatti vaan väärennös ja se on kokonaan toinen juttu. Halusin vain tuoda tämän asian julki sentähden, että täällä jotkut aika pahasti haukkuvat kaikki bulgaarialaiset maanrakoon ja kreikkalaiset ovat sitten niin hyviä.

• ja viimeinen kerta

Kuules,olin tänä syksynä ensimmäisen ja viimeisen kerran Bulgariassa.
      Oltiin Elo-syyskuun vaihteessa Synny Beachillä,ja en ollut kertaakaan känissä enkä syönyt missään epämääräisessä paikassa,vaan meidän neljän tähden hotelissa,ja yllätys yllätys sieltähän sain pahan vatsataudin,joka ei vieläkään ole täysin ohi.
      Ja kyllä täytyy sanoa että eipä ollut muutenkaan kovin kummoinen paikka,ihan kun olis ollut venäjällä,ja jos on venäjällä se on jo pahimpia rangaistuksia jonka voi ihminen saada.
      Olihan siellä kieltämättä edullista,mutta kun ei päässyt siitä nauttimaan kipeänä.
      Henkilökohtaisesti en kyllä suosittele Bulgariaa kenellekkään.

• siis naapurissa

Tuntematon usein pelottaa. Aivan mahtava keittiö, kulttuuri,historia. Ei kannata hakea niitä huonoimpia seikkoja, vaan ottaa parhaat päältä.

• asunut.

en todella voi moittia sitä aikaa, ei mua ole missään niin palveltu, en missään niin hyvin ole tienannut. Kaikkea ruokaa sai ja niin paljon kuin tilas! Kaviaariakin kilo meni viikossa.
        Eli älä ota kantaa sellaiseen mitä et tiedä!
        Asiat menee jokapaikassa siten kuin itse järjestää.
        En Bulgariassa mene tutkiin surkeutta ei köyhyyttä, vaan nauttimaan ja poimimaan "marjat" päältä!
        Täytyy nääs oivaltaa.
        Koskaan en myöskään missään saanut paskatautia kuin Rodoksella, Kanarialla, Keniassa, Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa, Malesiassa, Englannissa, Saksassa, Thaimaassa, Suomessa!
        Luetteloon ei todella kuulu Bulgaria, eikä itä-naapuri! Joskus ihmetellyt itsekin.

• matkailu avartaa
        asunut. kirjoitti:

en todella voi moittia sitä aikaa, ei mua ole missään niin palveltu, en missään niin hyvin ole tienannut. Kaikkea ruokaa sai ja niin paljon kuin tilas! Kaviaariakin kilo meni viikossa.
        Eli älä ota kantaa sellaiseen mitä et tiedä!
        Asiat menee jokapaikassa siten kuin itse järjestää.
        En Bulgariassa mene tutkiin surkeutta ei köyhyyttä, vaan nauttimaan ja poimimaan "marjat" päältä!
        Täytyy nääs oivaltaa.
        Koskaan en myöskään missään saanut paskatautia kuin Rodoksella, Kanarialla, Keniassa, Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa, Malesiassa, Englannissa, Saksassa, Thaimaassa, Suomessa!
        Luetteloon ei todella kuulu Bulgaria, eikä itä-naapuri! Joskus ihmetellyt itsekin.

Monilla ihmisillä on laput silmillä ja korvilla, kun vanhat ennakkoluulot ja esi-isien iskostamat vihat nostavat päätään. Meidän pitää oppia hyväksymään erilaisuuksia, sekä poimimaan tosiaan niistä helmet. Elämme muutosten aikoja ja vanhakantaiset vihat pitää unohtaa. Nuorison pitäisi tajuta tämä. Muutos tuo tullessaan aina myöskin negatiivisia asioita, sille ei voi mitään. Elämä jatkuu.

• valintaa
        matkailu avartaa kirjoitti:

Monilla ihmisillä on laput silmillä ja korvilla, kun vanhat ennakkoluulot ja esi-isien iskostamat vihat nostavat päätään. Meidän pitää oppia hyväksymään erilaisuuksia, sekä poimimaan tosiaan niistä helmet. Elämme muutosten aikoja ja vanhakantaiset vihat pitää unohtaa. Nuorison pitäisi tajuta tämä. Muutos tuo tullessaan aina myöskin negatiivisia asioita, sille ei voi mitään. Elämä jatkuu.

Olet oikeassa noista ennakkoluuloista kirjoittaessasi.

Minua on ihmetyttänyt monen kirjoittajan kohdalla, kun he ovat jo etukäteen tienneet Bulgarian itselleen sopimattomaksi kohteeksi mutta ovat siltikin matkustaneet sinne. En minä ainakaan menisi maahan, jota vihaisin ja josta minulla on huono mielikuva jo ennakkoon.

• panu
        valintaa kirjoitti:

Olet oikeassa noista ennakkoluuloista kirjoittaessasi.

Minua on ihmetyttänyt monen kirjoittajan kohdalla, kun he ovat jo etukäteen tienneet Bulgarian itselleen sopimattomaksi kohteeksi mutta ovat siltikin matkustaneet sinne. En minä ainakaan menisi maahan, jota vihaisin ja josta minulla on huono mielikuva jo ennakkoon.

et usko tuohon itsekään, kyllä kaikki sen yhden reissun ovat heittäneet ja pettyneet. Siis todella pettyneet. Ehkä pettyneillä on paremmat vertailumaat. Kyllä täällä kirjoittelee myös niitä, jotka eivät ole käyneet muualla kuin Bulgariassa.

• mitä kirjoitin
        panu kirjoitti:

et usko tuohon itsekään, kyllä kaikki sen yhden reissun ovat heittäneet ja pettyneet. Siis todella pettyneet. Ehkä pettyneillä on paremmat vertailumaat. Kyllä täällä kirjoittelee myös niitä, jotka eivät ole käyneet muualla kuin Bulgariassa.

Totta helkkarissa minä uskon siihen, mitä kirjoitan. Ja ymmärrän, että pettymyksiäkin on tullut, kun oletukset ja odotukset eivät ole jostakin syystä täyttyneetkään.

Nykyisenä tiedonhankinnan aikana jokaisella on kuitenkin mahdollisuus tutustua etukäteen kohteeseensa. On täysin oma syy, jos pää umpipussissa matkaa Sunny Beachille kuvitellen saapuvansa Havaijille.

Se on kuitenkin eri asia kuin että lähdetään asenteella "minä menen nyt paskamaahan, jotta saan sitten sanoa kaikille, että maa on paska ja sinne matkustavat ovat paskoja."

Ihmiset myös matkustavat nykyisin niin paljon, että tuskinpa foorumeilla on kovinkaan monia sellaisia henkilöitä, jotka ovat käyneet elämänsä aikana ulkomaanmatkoilla vain ja ainoastaan Bulgariassa.

Saatan tietysti olla väärässäkin, mutta en yleensä ole :)

• Matkailija ...
        panu kirjoitti:

Samoin kolusin aikaisemmin syksystä välimerenkohteita, nyt olen käynyt Kultahietikolla 4x ja paikka on ihan OK !

• mulla..
        Matkailija ... kirjoitti:

Samoin kolusin aikaisemmin syksystä välimerenkohteita, nyt olen käynyt Kultahietikolla 4x ja paikka on ihan OK !

monet maat on tullut koluttua ja tänäkin vuonna jo noin 15 maata johtuen kesän pienestä kiertomatkailusta. Bulgaria ei minään erityisen huonona paikkana kyllä mieleen jäänyt, vaan tekisi mieli takaisinkin. En siis ymmärrä ollenkaan kun aina kirjoitetaan, että kun sä et ole muualla käynyt....

Ja entä sitten vaikka oliskin eka matka? Jostainhan se on aloitettava, jos ei Suomessa halua koko ikäänsä pysyä. Kyllä ekakertalaisellakin voi olla arvokkaita mielipiteitä ja vinkkejä muillekin jaettavaksi.

Sit nää tyhmäksi, köyhäksi ja juopoksi nimittelyt on kans kumma juttu. Matkailu maassa kuin maassa avartaa ja antaa uudenlaisia näkökantoja elämään, jos niin haluaa ja sellaiseen pyrkii. Lisääpä tuo myös suvaitsevaisuutta erilaisuutta ja erilaisia valintojakin kohtaan. Tompan. kohdalla näin ei ilmeisesti ole tapahtunut.

Ei kai se sulle mikään uhka sentään ole, jos joku käy Bulgariassa ja tykkää näkemästään? Ihan semmonen on tullut viime aikoina mieleen....

• Ja viimeien kerta
        siis naapurissa kirjoitti:

Tuntematon usein pelottaa. Aivan mahtava keittiö, kulttuuri,historia. Ei kannata hakea niitä huonoimpia seikkoja, vaan ottaa parhaat päältä.

En tosiaan ole koskaan käynyt venäjällä,enkä tosiaankaan koskaan sinne mene,vihaan venäläisiä sydämmeni täydestä,ne on sellasia helvetin varkaita kaikki!!!

Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6819
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1221
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      824
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      817
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      784
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      726
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      723
    Aihe