Terveisiä taas tienpäältä, jo kohta taas unta palloon, mutta muutama rivi ennen sitä.
En voi olla puuttumatta tähän yleiseen paskan jauhantaan ammattitaidottomista rekkakuskeista. Ei se mitään jos täällä teinit ja muut märkäkorvat vittuilee ammattikuskeille, mutta se sama sävy on jo tarttunut suuren yleisön käsityksiin. Kun tieliikenteestä keskustellaan tai kirjoitetaan lehdissä voivotellaan tieliikenteen vaarallisuutta ja kuinka pitää ammattiliikenteen valvonta kiristää. Ammatikseen ajavatko täällä kartuttavat kolaritilastoja vai olisivatko syypäitä nämä kaikkitietävät sunnuntaikuskit.
Mistä saataisiin maahamme virheettömät ammattikuljettajat ja virheetön kalusto tai voitaisiinko jotenkin referoida onnettomuuksia/kuljettajien ammattitaitoa Suomi vs. muu maailma. Onko ammattiliikenteen aiheuttama onnettomuuksien määrä Suomessa jotenkin erityisen korkea? Suomessa on hyvä kuljettajakoulutus, samoin teillämme liikkuu tuhansia omistajakuljettajia, joilla on vuosikymmenten ajokokemus ja siitä huolimatta heidän ajotaitonsa kyseenalaistetaan päivittäin?
Minulle on tullut se käsitys, että ihmiset, jopa toimittajat kirjoittavat aiheesta jota he eivät tunne pätkääkään. Ei tarvitse kun mennä yhdeksi yöksi apumiehenpaikalle seuraamaan mitä yönaikana teillämme tapahtuu ja minkälainen on rahtarin arki. Nykyisin pitävät asiassa kun asiassa kaikkein suurempaa metakkaa täysin asiasta tietämättömät, yleensä asianosaista tai asiantuntijaa ei kuunnella, koska se veisi pohjan pois tuolta kouhotukselta.
Tämä Konginkangas oli varsinainen suunnannäyttäjä ammattikuljettajien julkiseen solvaamiseen, sama meno jatkuu edelleen. Mitä tekee valtio - teittemme ylläpitäjä asian hyväksi? Ilmoittaa Viitasaarelta etelään, siis kohti Konginkangasta että: ”Tieosuudella on tehostettu liikenteen valvonta”, tehdäämpä muutamaan kohtaa peltikaide kaistojen väliin, vielä kun saadaan valvontakameroita samalle tieosuudelle, johan on turvallista kulkea. On pakko kysyä olisiko valvontakamerat pelastaneen tältä onnettomalta yhteensattumalta Konginkankaalla? – Jos puhutaan raskaanliikenteen onnettomuuksista valvontakamerat eivät pelasta mitään, päinvastoin.
Mistähän johtuu, että juuri tämä ammattikunta on kaikkein ammattitaidottominta , jotkut jopa haukkuvat ammattikuljettajia sivistymättömiksi – auttaisiko akateeminen loppututkinto veturin tiellä pitämiseen jäisellä tiellä? Onko kenellekään pärähtänyt kaaliin, että se inssi, lääkäri, polliisi, juristi, sähkäri, putkimies, jne. voi olla ammatissaan todella tumpelo, mutta harva käy heille vittuilemassa heidän taidonpuutteestaan.
Lopuksi vielä muutama kysymys.
- Miten mielestänne se ammattikuljettajien ammattitaidottomuus näkyy tai onko se haitannut jokapäiväisiä toimianne?
- Onko teille ehdotusta miten voisimme saada maahamme ammattitaitoisempia ammattikuljettajia?
Kuinka hyväksi ammattimieheksi/naiseksi arvioitte itsenne?
Mistä Suomeen kunnon rahtarit ?
67
12966
Vastaukset
- ärsyttää
Minua ärsyttää jotkin rahtarit jotka ajavat aivan toisen auton takapuskurissa kiinni. Ymmärrän jos minä ajaisin alle rajoitusten, mutta kun yleensä ajan siellä hiukan yli rajoituksen. Sitten otetaan herne nenään kun otan ja vittuunnub siihen että taustapeilistä näkyy vain nokkamasi ja otan ja jarrutan vauhtia parikymmentäkilsaa. Ei näillä rahtareilla ainakaan ole ammattitaidosta tietoakaan, no onneksi näitä on vain pieni osa, mutta nämä teidän ammattitaidon pilaavat.
- vittuuntunut
Jos riittävästi ärsytetään, ja tumpeloidaan tahallaan raskaan yhdistelmän edessä. Niin tokihan siinä vittuuntuu lujahermoisinkin kuljettaja lopulta. Ja olen kyllä tavannut muunkin alan ammattilaisia, jotka käyttäytyvät sopimattomasti, jos heitä ärsyttää tarpeeksi.
- Remonttirieska
vittuuntunut kirjoitti:
Jos riittävästi ärsytetään, ja tumpeloidaan tahallaan raskaan yhdistelmän edessä. Niin tokihan siinä vittuuntuu lujahermoisinkin kuljettaja lopulta. Ja olen kyllä tavannut muunkin alan ammattilaisia, jotka käyttäytyvät sopimattomasti, jos heitä ärsyttää tarpeeksi.
Joo menkääpä vittuilemaan timpureille tuonne työmaille, että rakennatte helvetin kalliita hometaloja voipi tulla äkkilähtö tai nyrkki otsaan.
- Hevosmiäs
Toi on just tota , jos persiissänne roikkuu rekka niin kaikki kuskit ovat samanlaisia ja miksi ei ne rekat roiku minun autonromuni perässä vaikka ajan aikas huonolla vehkeellä, kyllä asennevika löytyy siltä tientukoltakin.
- neuvomaan
Hevosmiäs kirjoitti:
Toi on just tota , jos persiissänne roikkuu rekka niin kaikki kuskit ovat samanlaisia ja miksi ei ne rekat roiku minun autonromuni perässä vaikka ajan aikas huonolla vehkeellä, kyllä asennevika löytyy siltä tientukoltakin.
kun yrittää hoitaa potilasta, vaikka annat vain vinkin kuinka kannattaa lapsen korvat katsoa, ilman huutoa.... neuvoa on hyvä mutta teepäs ite paremmin.
- johtuu
tuo rekkakuskien älytön ammattitaidon korostaminen, joka käänteessä, joka foorumilla?
"Onko kenellekään pärähtänyt kaaliin, että se inssi, lääkäri, polliisi, juristi, sähkäri, putkimies, jne. voi olla ammatissaan todella"- Hyväkin, mutta silti se ei ole kokoajan korostamassa kuinka hyvä hän ammatissaan on.
Se miksi kaikki arvostelee "ammattiliikennettä" johtunee siitä että,"se inssi, lääkäri, polliisi, juristi, sähkäri, putkimies, jne." VOI olla myös hyvä auton kuljettaja, joten hänellä VOI olla sanansa sanottavana myös liikenteestä. Mutta "se inssi,REKKAKUSKI, polliisi, juristi, sähkäri, putkimies, jne." tuskin kukaan heistä on hyvä lääkäri.- Hyväkö?
Miten sinä käsität hyvän autonkuljettajan? Yhdistelmän kuljettaminen on kokonaan eri asia, kuin henkilö-autolla liikkuminen. Ja jos se sinun mainitsemasi lääkäri on hyvä ammattikuljettaja, niin silloinhan myös löytyy ainakin yksi hyvä "rekkakuski", joka on myös hyvä lääkäri.
- vaan,
Hyväkö? kirjoitti:
Miten sinä käsität hyvän autonkuljettajan? Yhdistelmän kuljettaminen on kokonaan eri asia, kuin henkilö-autolla liikkuminen. Ja jos se sinun mainitsemasi lääkäri on hyvä ammattikuljettaja, niin silloinhan myös löytyy ainakin yksi hyvä "rekkakuski", joka on myös hyvä lääkäri.
autonkuljettaja. Ei kaikki rekkakuskitkaan ole automaattisesti hyviä kuskeja. Eikä kaikki lääkäritkään ole automaattisesti hyviä lääkäreitä. Ja tuskin löytyy rekkakuskia joka on lääkäri ilman koulutusta. Mutta semmonen lääkäri löytyy joka on käynyt autokoulun. En ole lääkäri. Eikä rekkakuskin tarvitse olla mikään ydinfyysikko.
- ainaki yhren
Hyväkö? kirjoitti:
Miten sinä käsität hyvän autonkuljettajan? Yhdistelmän kuljettaminen on kokonaan eri asia, kuin henkilö-autolla liikkuminen. Ja jos se sinun mainitsemasi lääkäri on hyvä ammattikuljettaja, niin silloinhan myös löytyy ainakin yksi hyvä "rekkakuski", joka on myös hyvä lääkäri.
Rekkakuskin tuolta mantereen liikenteestä jolla lukee vastaan oton lasilla: TOHTORI
Ja tasan tarkkaan on alansa ammattilainen!!
- Fundeeraaja
Edellä oli jo muutama vastaus aiheeseen, mutta "tavallisena tienkäyttänä" sallittanee minunkin sanoa muutama kommentti:
Valitettavasti joidenkin raskaan liikenteen kuljettajien huono käytös ja liikennesilmä näkyvät ajoneuvon koon vuoksi selvästi, ja se on omiaan laskemaan ärsytyskynnystä.
Myönnän, että suuri(n) osa ammattikuljettajista on riittävän ammattitaitoisia ja oikella asenteella varustettuja, mutta valitettavasti joukkoon mahtuu todellisia mätämunia.
Yhtenä pienenä esimerkkinä voin kertoa eräästä autonkuljettajasta, joka ajoi VT 23:lla Varkauden ja Karvion välillä perässäni. Ajoin henkilöautolla vakionopeudensäätimen avulla mittari-90, joka tarkoitti todellisena nopeutena (taulut / gps) 86 km/h. Tämä Pohjois-karjalainen hake / turverekka sai minut kiinni ja ajoi turvattoman lähellä. Alamäissä hän vilkutteli valojaan ja tööttäli, muttei kuitenkaan ohi mennyt ja ylämäissä hän joutui jäämään ja suorilla ja almäissä sitten tuli taas ruotsalaistuntumalle kuitenkaan ohi menemättä. Lopulta kyllästyin hiostukseen ja menin Lajulahden suoralla bussipysäkille ja laskin hänet ohitse ja sain palkakseni piiitkän tööttäyksen. Kun kiihdytin vauhtiin, niin tämä kuski hiljensi vauhtiaan ja roikuin hänen perässään n 50 km/h Karvioon, johon hän kääntyi.
Olen valitettavasti huomannut, että näitä tien kunkkuja leikkiviä on nykyisin entistä enemmän, vaikkakin heidän osuutensa kaikista raskaan liikenteen kuljettajista on pieni. Mutta kuten aiemmin sanoin, heidän töppäilynsä näkyvät...
Ja muuten, ei tarvitse olla kovinkaan kummoinen "hippa" raskaan ajoneuvon ja henkilöauton välillä, niin rumaa jälkeä tulee, jotta iltapäivälehdet pääsevät retostelemaan tappajarekoista - todellisuudessa se tappaja on usein itsemurhaa yrittävä pikkuautoilija...
Lisäksi kun näitä "yksin tehtyjä" tai kahden raskaan ajoneuvon yhteenottojakin tulee, niin nekin huomataan helposti. Viimeisen viikon ajalta on kaksi "käsittämätöntä" esimerkkiä lähdiseudulta: Toinen oli Kallan silloilla Kuopoiossa, jossa kaveri ajoi perävaununsa kaiteeseen ja sai sen nurin aikaansaaden kunnon liikenneruuhkan. Toinen esimerkki on eiliseltä päivältä kun tuossa aiemmin mainitulla VT23:lla Experantin jäteauto tuli sivutieltä suoraan säiliörekan eteen ja tuloksena oli se, että valkoinen jäte-Volvo makasi ojassa kyljellään...
Molempiin onnettomuuksiin saattaa olla ihan luonnolllinen syy, mutta jotenkin en niitä käsitä - hyvä näkyvyys, sula ja suora tie...
Kuitenkin, turvallisia kilometreja kaikille Teille kaikille teille (ja välillä vähän metsäpoluillekin...)- Realisti.
Ja kun laitettais vielä palkkaus asiat LAIN vaatimalle tasolle,myös lepoajat sais pitää LAIN määräämällä tavalla niin kummasti olis rauhallisempaa kuski ainesta esiintymässä tien päällä?
- ------
SMC kirjoitti:
johtui siitä, että auton eturengas räjähti, jonka jälkeen auto ajautui kaiteeseen ja kaatui.
KUOPIOSSA MITÄÄN OLE KAATUNU
- halvalla saa halpaa
Pitkä vuodatuksesi oli täynnä kysymyksiä, joihin kai vastasitkin osaltasi. Kyllä ammattilaisena itseään pitävät kuljettajat aiheuttavat ne suurimmat ihmishengen menetykset, aineelliset vahingot ja tieliikenteen vaikeuttamisen raivauksen ja tutkimuksen ajaksi.
Konginkangas oli tosiaankin vedenjakaja. SKAL ja kuskijärjestöt alusta alkaen vähättelivät tapahtunutta julkisuudessa. Vedottiin liukkauteen, tienpitoon ja epäoleellisiin asioihin, mutta ei saatu sanotuksi, että ylikuorma, ylinopeus ja kuskin välinpitämätön asenne onnettomuuden syyn alku olivat. Oikeudessa syylliseksi haluttiin bussikuski.
On rekan ratin takana hyviä ja huonoja kuskeja. Toiset toitottavat sitä paremmuuttaan joka kuppilassa. Toiset yrittävät sitä olla ja ajavat juuri tes-palkalla urakkaa ja rikkovat ylityömääräyksiä. Kiire tekee virheitä ja virheet maksaa rahaa isännälle, vakuutukselle, ihmishenkinä ja tavaran toimittajalle, lopulta kuluttajalle. Sitä hyvää rekkakuskia ei löydy 6.85 euron ajotuntiliksalla! Vielä kun se ei saa puhua ylitöistä, pyhäajoistaan ja muusta palkkaan kuuluvasta, niin mitä odotatte? Tielle vain, kuten lapselliset rekkalaulut lässyttävät aamusta iltaan.- puitapuita
Mä en ymmärrä tota edellisen mainintaa noista muutaman euron tuntiliksoista! Niistä aina vittuillaan että jotkut tekee jollain kuuden euron palkoilla hommia yötäpäivää ja ajaa kolarin joka keikalla ku on niin helvetin väsynyt! Kyllä me rekkakuskitkin tarvitaan työstä palkkaa siinä missä muutkin jos sinä teet siellä siraanhoitsuna töitä 8 euroa tunti niin se on OK. en mä sulle siitä vittuile! henk.koht teen ihan TES:in palkan mukaan ja se siitä mä luulen että niitä jotka tekee reilusti alle alipalkan töitä niin ei niitä paljoa loppupelissä edes ole!
- alalla liian kauan..
puitapuita kirjoitti:
Mä en ymmärrä tota edellisen mainintaa noista muutaman euron tuntiliksoista! Niistä aina vittuillaan että jotkut tekee jollain kuuden euron palkoilla hommia yötäpäivää ja ajaa kolarin joka keikalla ku on niin helvetin väsynyt! Kyllä me rekkakuskitkin tarvitaan työstä palkkaa siinä missä muutkin jos sinä teet siellä siraanhoitsuna töitä 8 euroa tunti niin se on OK. en mä sulle siitä vittuile! henk.koht teen ihan TES:in palkan mukaan ja se siitä mä luulen että niitä jotka tekee reilusti alle alipalkan töitä niin ei niitä paljoa loppupelissä edes ole!
Kyllä suurin osa kuskeista ajelee alle tessin, se on fakta. On km liksaa, läpi/h, päiväpalkkaa, (max 10/h) vaikka suhari tekee 12-16h/vuorokausi,mutta saanhan päivärahan, ilmoittaa kuski?? Näitä variaatioita on pilvinpimein, jokainen ei tessillä ajava kehua retostaa saavansa enemmän, mitä tessi antaa, kun ajetaan ympäri viikkojen, laskematta todellisia tuntejaan! Kuskipiireissä, mitkä tunnen, ei yksikään talo maksa tessin mukaan, vaan edellä mainittujen taksojen. Ainoastaan Transpointti, Schenkkerin omat ynnä muut isot talot on asia erikseen. Mutta kun näillekkin on alkanut ulkoistaminen, laskutaidottomia torppareita alkanut sikiämään isosti. Että loppupeleissä eläkkeet, sairaspäivä, kesälomakorvaukset ja mitä kaikkia korvausia nämä em. palkat pienentääkin. Kerran laskettiin erään talon kuskin kanssa todellinen tuntipalkka, kun palkanmaksu oli ainoastaan km palkkaus, ei mitään lastaus/purkutunteja, ei venttaamisia, joita tuli tuhottomasti,lastausta/purkuja odotellessa. Km korvaus oli 16 senttiä! Niin siitä kertyi tuntipalkaksi alle 3€!! Ja näitä samanlaisia löytyy kuljetuspuolelta useita, sitä on turha kiistää. Eräskin kuski vetää 5 reissua aina yöllä, läpipalkalla 10€h, reissut kestää 12-14h, että laskekaa siitä.
- stycke
alalla liian kauan.. kirjoitti:
Kyllä suurin osa kuskeista ajelee alle tessin, se on fakta. On km liksaa, läpi/h, päiväpalkkaa, (max 10/h) vaikka suhari tekee 12-16h/vuorokausi,mutta saanhan päivärahan, ilmoittaa kuski?? Näitä variaatioita on pilvinpimein, jokainen ei tessillä ajava kehua retostaa saavansa enemmän, mitä tessi antaa, kun ajetaan ympäri viikkojen, laskematta todellisia tuntejaan! Kuskipiireissä, mitkä tunnen, ei yksikään talo maksa tessin mukaan, vaan edellä mainittujen taksojen. Ainoastaan Transpointti, Schenkkerin omat ynnä muut isot talot on asia erikseen. Mutta kun näillekkin on alkanut ulkoistaminen, laskutaidottomia torppareita alkanut sikiämään isosti. Että loppupeleissä eläkkeet, sairaspäivä, kesälomakorvaukset ja mitä kaikkia korvausia nämä em. palkat pienentääkin. Kerran laskettiin erään talon kuskin kanssa todellinen tuntipalkka, kun palkanmaksu oli ainoastaan km palkkaus, ei mitään lastaus/purkutunteja, ei venttaamisia, joita tuli tuhottomasti,lastausta/purkuja odotellessa. Km korvaus oli 16 senttiä! Niin siitä kertyi tuntipalkaksi alle 3€!! Ja näitä samanlaisia löytyy kuljetuspuolelta useita, sitä on turha kiistää. Eräskin kuski vetää 5 reissua aina yöllä, läpipalkalla 10€h, reissut kestää 12-14h, että laskekaa siitä.
Hyväähän tuolla TESsillä tarkoitetaan. Käytännössä vain ylityön teettäminen on sen voimin tullut niin kalliiksi, että TESsin mukaista palkkaa maksavissa taloissa monesti tehdään se 80 tuntia, enimmillään 92, kahteen viikkoon ja that's it. Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään. Portsariksi voi mennä tai jotain muuta ei-ajohommaa. Eipä sillä 92 tunnin TES-palkallakaan valitettavasti juhlita. Kysymys on monesti vain siitä, tehdäänkö yhdessä talossa tarpeeksi töitä että saisi järkevän palkan vai pitääkö keksiä joku sivuhomma. Toki niitäkin varmasti on jotka arvostavat juuri sitä että ollaan se aika töissä mitä ollaan ja sillä pärjätään mitä siitä saa.
Toki tuollaiset 16c/km ja muut nälkäpalkat ovat naurettavia, mutta ihan kaikkia ei-TES-systeemejä ei kannata noin vain runnoa kelvottomien koppaan, joissakin lopputulos on työntekijälle parempikin. - puikottataja
Kyllä ne julkisella paikalla itseään kehuvat rahtarit on paremminkin urbaani lekenda kuten nuo puukengätkin. Kyllä kuskit on aika hiljasta sakkia, se on eri juttu jos ollaan laivalla tai saunassa tms. missä on alan miehiä koolla.
Kyllä asioita paisutellaan aivan turhan takia eikä se raha ratkaise sitä ajotaitoa vaikka palkkkakuopassa ollaankin. On paljon nuoria päteviä kuskeja jotka ajaa halvalla, mutta mitä muuta ne tekis? Kaikki ei voi olla rakennuksilla eikä moni halua olla jossakin tehtaassa tai varastossa duunissa. Mitä palkkoihin tulee ei ne teollisuuden palkat niin kaksisia ole. Ei niitä 6€ tuntipalkkoja voi yleistää vaikka ala maksaa huonosti.
Kun ala on ajettu ja kilpailtu tarpeeksi alas samaan aikaan kun polttoaineet ovat käyneet pilvissä jossain se pohja tulee vastaan, ehkä nyt ovat ne ajat. Kuskeista on pulaa ja aina suurempi pula tulee eikä ajot lopu, kyllä merkit on alan paremmasta arvostuksesta ilmassa. Ei kai suurille logistiikkayhtymille ja tehtaille ole eduksi jos koko ala ontuu ligviditeetti vaikeuksissa. Valtio ja kalustonrahoittaja syö kaiken liikkuvan rahan
ja kuskien olisi ajettava ilmaisin...joku mättää.
Täällä netissä kaikki vääristyy, varsinkin kun jokainen valopää voi kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo vailla vastuuta sanoistaan. - lisää
stycke kirjoitti:
Hyväähän tuolla TESsillä tarkoitetaan. Käytännössä vain ylityön teettäminen on sen voimin tullut niin kalliiksi, että TESsin mukaista palkkaa maksavissa taloissa monesti tehdään se 80 tuntia, enimmillään 92, kahteen viikkoon ja that's it. Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään. Portsariksi voi mennä tai jotain muuta ei-ajohommaa. Eipä sillä 92 tunnin TES-palkallakaan valitettavasti juhlita. Kysymys on monesti vain siitä, tehdäänkö yhdessä talossa tarpeeksi töitä että saisi järkevän palkan vai pitääkö keksiä joku sivuhomma. Toki niitäkin varmasti on jotka arvostavat juuri sitä että ollaan se aika töissä mitä ollaan ja sillä pärjätään mitä siitä saa.
Toki tuollaiset 16c/km ja muut nälkäpalkat ovat naurettavia, mutta ihan kaikkia ei-TES-systeemejä ei kannata noin vain runnoa kelvottomien koppaan, joissakin lopputulos on työntekijälle parempikin."Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään."
Mitenkäs virallinen tällainen kielto on? Valvotaanko sitä, vai onko kyseessä vain kirjoittamaton sääntö jonka rikkomisesta saa paskan tyypin maineen pomojen keskuudessa? - vai mikä olet?
puikottataja kirjoitti:
Kyllä ne julkisella paikalla itseään kehuvat rahtarit on paremminkin urbaani lekenda kuten nuo puukengätkin. Kyllä kuskit on aika hiljasta sakkia, se on eri juttu jos ollaan laivalla tai saunassa tms. missä on alan miehiä koolla.
Kyllä asioita paisutellaan aivan turhan takia eikä se raha ratkaise sitä ajotaitoa vaikka palkkkakuopassa ollaankin. On paljon nuoria päteviä kuskeja jotka ajaa halvalla, mutta mitä muuta ne tekis? Kaikki ei voi olla rakennuksilla eikä moni halua olla jossakin tehtaassa tai varastossa duunissa. Mitä palkkoihin tulee ei ne teollisuuden palkat niin kaksisia ole. Ei niitä 6€ tuntipalkkoja voi yleistää vaikka ala maksaa huonosti.
Kun ala on ajettu ja kilpailtu tarpeeksi alas samaan aikaan kun polttoaineet ovat käyneet pilvissä jossain se pohja tulee vastaan, ehkä nyt ovat ne ajat. Kuskeista on pulaa ja aina suurempi pula tulee eikä ajot lopu, kyllä merkit on alan paremmasta arvostuksesta ilmassa. Ei kai suurille logistiikkayhtymille ja tehtaille ole eduksi jos koko ala ontuu ligviditeetti vaikeuksissa. Valtio ja kalustonrahoittaja syö kaiken liikkuvan rahan
ja kuskien olisi ajettava ilmaisin...joku mättää.
Täällä netissä kaikki vääristyy, varsinkin kun jokainen valopää voi kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo vailla vastuuta sanoistaan.Kirjoitat kuin joutuisit jatkuvasti jankuttamaan tuota levyä kuskeillesi, jotka uskaltavat kysyä palkkaa ja/tai nostaa kytkintä muualle. Onko näin?
- liian kauan alalla
stycke kirjoitti:
Hyväähän tuolla TESsillä tarkoitetaan. Käytännössä vain ylityön teettäminen on sen voimin tullut niin kalliiksi, että TESsin mukaista palkkaa maksavissa taloissa monesti tehdään se 80 tuntia, enimmillään 92, kahteen viikkoon ja that's it. Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään. Portsariksi voi mennä tai jotain muuta ei-ajohommaa. Eipä sillä 92 tunnin TES-palkallakaan valitettavasti juhlita. Kysymys on monesti vain siitä, tehdäänkö yhdessä talossa tarpeeksi töitä että saisi järkevän palkan vai pitääkö keksiä joku sivuhomma. Toki niitäkin varmasti on jotka arvostavat juuri sitä että ollaan se aika töissä mitä ollaan ja sillä pärjätään mitä siitä saa.
Toki tuollaiset 16c/km ja muut nälkäpalkat ovat naurettavia, mutta ihan kaikkia ei-TES-systeemejä ei kannata noin vain runnoa kelvottomien koppaan, joissakin lopputulos on työntekijälle parempikin.Kun olen lukenut sinun viestejäsi, olet asialla, siis kuittaan monta ajatustasi. Otetaanpa yksi osio tähän pamplaamiseen, että kun esim. minä raplaan ajokin ovenlukkoa ja takaisin tullessa samoin, niin eikö koko ajalta olisi liksa juostava, kun olet työmaalla? Näinhän se ei tänäpäivinä ole käytännössä.Toinen esim. elävästä elämästä, eräs kaveri joka tekee ulkomailla asennushommia kolmeviikkoa, tehden "pitkää" päivää, eli neljännen viikon sisään, ollen kotosuomessa, niin hänen työnantaja maksaa siitä neljännestä viikosta ulkomaan päivärahan kotiin, sekä matkat. Tässä pientä aivovoimistelua kaikille, asiallisesti. Ps. kyllähän se 80h pitäisi suhareillekkin riittää, jos palkka on pieni, eikun lisää pyytämään, koska kukaan ei tule tarjoamaan, vaan sitä on pyydettävä, niinkuin entiseltä likalta.
- ja yksin
stycke kirjoitti:
Hyväähän tuolla TESsillä tarkoitetaan. Käytännössä vain ylityön teettäminen on sen voimin tullut niin kalliiksi, että TESsin mukaista palkkaa maksavissa taloissa monesti tehdään se 80 tuntia, enimmillään 92, kahteen viikkoon ja that's it. Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään. Portsariksi voi mennä tai jotain muuta ei-ajohommaa. Eipä sillä 92 tunnin TES-palkallakaan valitettavasti juhlita. Kysymys on monesti vain siitä, tehdäänkö yhdessä talossa tarpeeksi töitä että saisi järkevän palkan vai pitääkö keksiä joku sivuhomma. Toki niitäkin varmasti on jotka arvostavat juuri sitä että ollaan se aika töissä mitä ollaan ja sillä pärjätään mitä siitä saa.
Toki tuollaiset 16c/km ja muut nälkäpalkat ovat naurettavia, mutta ihan kaikkia ei-TES-systeemejä ei kannata noin vain runnoa kelvottomien koppaan, joissakin lopputulos on työntekijälle parempikin.tällä työllä pitää perhe elättää, laskekoon ken osaa paljonko pitää tienata kun vuokra 800€ lapsen harrastus 90€ bussiliput kouluun 40€ sähkö 28€ vakuutukset 50€ siihen vielä vaatteet, ruoka, lääkkeet, auton osa-maksut (pakko olla kun julkinen ei kulje niin aikaisin kun töihin pitää mennä) puhelinlaskut, tv-lupa. eipä tässä etelään matkata eikä ulkona syödä... vaikka tuo liksa onkin isompi kuin kodinhoitajan tai tarhan lastenhoitajan... verottaja kun haluaa aina ensin omansa, sekin nousee siinä missä tienaat euron enemän muistaa myös verottaja ottaa omansa.
- yyy
ja yksin kirjoitti:
tällä työllä pitää perhe elättää, laskekoon ken osaa paljonko pitää tienata kun vuokra 800€ lapsen harrastus 90€ bussiliput kouluun 40€ sähkö 28€ vakuutukset 50€ siihen vielä vaatteet, ruoka, lääkkeet, auton osa-maksut (pakko olla kun julkinen ei kulje niin aikaisin kun töihin pitää mennä) puhelinlaskut, tv-lupa. eipä tässä etelään matkata eikä ulkona syödä... vaikka tuo liksa onkin isompi kuin kodinhoitajan tai tarhan lastenhoitajan... verottaja kun haluaa aina ensin omansa, sekin nousee siinä missä tienaat euron enemän muistaa myös verottaja ottaa omansa.
eine suuret tulot,vaan ne pienet menot.26-vuotta olen auto hommilla elättänyt perheen tes palkalla ylityöt on aina maksettu kunnolla mutta tommosia vuokria ei täällä maalla kukaan täysjärkinen maksa sillä rahallahan maksaa jo komiaa omakotitaloa
- töitä kaikille
yyy kirjoitti:
eine suuret tulot,vaan ne pienet menot.26-vuotta olen auto hommilla elättänyt perheen tes palkalla ylityöt on aina maksettu kunnolla mutta tommosia vuokria ei täällä maalla kukaan täysjärkinen maksa sillä rahallahan maksaa jo komiaa omakotitaloa
meille. pakko jonkun on kaupungissakin asua.
kulut eri palkat samat. - Voit väittää
SKAL ja kuskijärjestöt alusta alkaen vähättelivät tapahtunutta julkisuudessa. Vedottiin liukkauteen, tienpitoon ja epäoleellisiin asioihin, mutta ei saatu sanotuksi, että ylikuorma, ylinopeus ja kuskin välinpitämätön asenne onnettomuuden syyn alku olivat. Oikeudessa syylliseksi haluttiin bussikuski.
Kysympä vaan että miten helvetissä voit väittää noin?
Oletko oikeasti sitä mieltä,että tie saa olla vaikka missä kunnossa,ja jos siinä lähtee rattaat alta,niin onko vika asenteessa vai tienhoidossa?
Voi elämä!! - stycke
lisää kirjoitti:
"Transpoängilaisilla on kielto mennä muualle paikkaamaan tiliään, ainakaan ajamaan mitään."
Mitenkäs virallinen tällainen kielto on? Valvotaanko sitä, vai onko kyseessä vain kirjoittamaton sääntö jonka rikkomisesta saa paskan tyypin maineen pomojen keskuudessa?En tiedä tuosta, mutta juttelinpa kerran yhden Transpointilaisen kanssa purkupaikalla ja tämä kertoi tuollaisesta kiellosta.
- stycke
liian kauan alalla kirjoitti:
Kun olen lukenut sinun viestejäsi, olet asialla, siis kuittaan monta ajatustasi. Otetaanpa yksi osio tähän pamplaamiseen, että kun esim. minä raplaan ajokin ovenlukkoa ja takaisin tullessa samoin, niin eikö koko ajalta olisi liksa juostava, kun olet työmaalla? Näinhän se ei tänäpäivinä ole käytännössä.Toinen esim. elävästä elämästä, eräs kaveri joka tekee ulkomailla asennushommia kolmeviikkoa, tehden "pitkää" päivää, eli neljännen viikon sisään, ollen kotosuomessa, niin hänen työnantaja maksaa siitä neljännestä viikosta ulkomaan päivärahan kotiin, sekä matkat. Tässä pientä aivovoimistelua kaikille, asiallisesti. Ps. kyllähän se 80h pitäisi suhareillekkin riittää, jos palkka on pieni, eikun lisää pyytämään, koska kukaan ei tule tarjoamaan, vaan sitä on pyydettävä, niinkuin entiseltä likalta.
Se on myös vähän siitä kiinni miten homman laskee. Itse teen käytännössä 180-200h/kk eli kolme viikkoa töitä ja viikon vapaalla. En nyt kerro mitä saan mutta sen kerron että se elättää poikamiehen ja sillä maksaa asuntolainaa, vielä jääkin jotain. Aikanaan kun ajoin taksia, tein 250-300h/kk ja tienasin 2/3 nykyisestä. Silloin olin "aina töissä", nyt minulla on aikaa harrastaakin.
- stycke
vai mikä olet? kirjoitti:
Kirjoitat kuin joutuisit jatkuvasti jankuttamaan tuota levyä kuskeillesi, jotka uskaltavat kysyä palkkaa ja/tai nostaa kytkintä muualle. Onko näin?
Puikottataja kirjoitti ihan asiaa, mutta mikä sinä olet?
Suuret ikäluokat siirtyvät hiljalleen eläkkeelle, myös "vanhan kaavan mukaan" aloittaneet yhden-muutaman auton autoilijat. Uusia yrittäjiä ei ole jonoksi asti. Vielä se tulee teollisuudellekin kova paikka eteen, kun huomataan että Kiitolinja, Auramaa ja Haanpää eivät ihan kaikkea tässä maassa hoidakaan, ehkä sitten aletaan hiljalleen ymmärtää että kuljetusala ei ole se välttämätön menoerä vaan osa prosessia.
Se mikä olisi syytä saada järjestykseen ovat ne idiootit, olivat ne pieniä firmoja tai 200 auton huolintaliikkeitä, jotka pitäisi saada ymmärtämään että kun tarjonta vähenee mutta kysyntä ei, silloin pitää nostaa hintoja!!! Mikään ei tapahdu nopeasti, mutta jos taksat saadaan nousuun, pystytään helpommin maksamaan rätypalkkaa, ja ehkä sillä keinoin saadaan lisää fiksua porukkaa pyrkimään alalle, ettei tarvitse ottaa noita nollia sinne aiheuttamaan yleisönosastokirjoituksia. Samalla ehkä ala voisi kyetä vähän laittamaan hyssälähuovisille vähän vastaan, ihan kaikkia ehdotuksia ei tarvitse niellä koukkuineen. - stycke
"Kyllä ammattilaisena itseään pitävät kuljettajat aiheuttavat ne suurimmat ihmishengen menetykset, aineelliset vahingot ja tieliikenteen vaikeuttamisen raivauksen ja tutkimuksen ajaksi. "
Näinköhän? No, voihan sitä pitää itseään vaikka Rölli-peikkona, mutta ne ammattikuljettajat jotka vähänkään ammattiylpeyttä tuntevat, eivät ole kärkisijoilla aiheuttamassa ihmishengen menetyksiä. Siellä taitaa olla, jos tarkkaan tilastoja katsellaan, niitä insinöörejä, muurareita, maistereita, maalareita ja mitä kaikkia ryhmiä jotka kulkevat henkilö- ja pakettiautoilla. Pitävät varmaan itseään tekniikan, talonrakennuksen, tieteen ja pintakäsittelyn ammattilaisina, mutta niin vain liikenteessä paukkuu. Tätä varmaan tarkoititkin? Tottakai kuljetusalalla on mätämunia, ihan liikaa (yksi on liikaa), mutta tämän hetken tilanteessa ei nopeaa apua ole vaikka sitä itsekin toivoisin. Olen henkisesti aika vahva, mutta silti viimeinen mitä haluaisin tehdä on aiheuttaa jonkun kuolema tai edes vahingoittaa ihmistä, siksi pyrin toimimaan niin että näin ei kävisi - tosin monesti nämä muiden alojen ammattilaiset vaikeuttavat tätä pyrkimystä. Materiaalivahingot ovat toki harmillisia, mutta niin kauan kuin rahalla selvitään, on kaikki vielä hyvin. Ja joku viivytys onnettomuuspaikan raivauksen vuoksi - jokaisen henkilöauton voi kääntää ympäri valtatiellä ja valita vaihtoehtoisen reitin jos on kiire. Harvassa ovat ne reitit joille ei ole vaihtoehtoa.
"Konginkangas oli tosiaankin vedenjakaja. SKAL ja kuskijärjestöt alusta alkaen vähättelivät tapahtunutta julkisuudessa. Vedottiin liukkauteen, tienpitoon ja epäoleellisiin asioihin, mutta ei saatu sanotuksi, että ylikuorma, ylinopeus ja kuskin välinpitämätön asenne onnettomuuden syyn alku olivat. Oikeudessa syylliseksi haluttiin bussikuski. "
Liukkaus ja tienpito, etenkin jälkimmäinen, ei ole epäoleellinen asia. Ylikuorma oli juuri oikeassa paikassa, eli vetäjässä, jos sitä olla piti, eli jos mahdollista niin se ylikuorma saattoi jopa lieventää tilannetta; muutoin kuolonuhreja olisi voinut olla vielä yksi, mutta siinä olisi ollut oikeuslaitoksella ja iltapäivälehdistöoikeuslaitoksella kova pala kun
syntipukki olisi pitänyt löytää muualta! Ylinopeudeksi en mene kutsumaan sitä jos 80km/h rajoituksella alkutilanteen nopeus on alle 80km/h. Ylityperäksi menen kutsumaan idioottia joka ei ymmärrä että alamäessä voi vauhti kiihtyä, etenkin jos tie on liukas kuin linnunluu eli jarrutuksesta ei ole apua. Kuskin välinpitämätöntä asennetta et kykene todistamaan. Bussikuskia ei haluttu syylliseksi, vainajia kun ei syytetä, mutta olisi aiheellista todeta että toisin toimien bussikuski olisi voinut tehdä monta hyvää asiaa. Mutta koska Transpointin toimitusjohtaja haettiin syytettyjen tuolille, missä oli Pohjolan Turistiauton/Aurinkobussien tj, siellä oli ihan yhtä pahasti päin helvettiä laadittu tuo keikka, ei ole keinoa millä laillisesti ajetaan yhdellä rupeamalla (sis tauot) maanteitse talvirajoituksilla n.830km pitkä Hki-Ruka-väli!!
Meitä kuskeja on moneen junaan. Ulkomaanliikenteessä todella harvoin törmää itseään piukassa oleviin tyyppeihin, monenlaista ja oikeinkin hauskaa persoonaa sieltä löytyy kyllä, mutta jokaisella on aina mukana ripaus nöyryyttä. Kukaan ei vielä ole täysinoppinut, joka päivä oppii jotain - vaikka pientäkin. Rekkaromantiikka on muisto ja muutama laulu, töitä on niin paljon ettei hyvä kaveri kauan halvalla tee kun on ottajia jotka maksavat. On sitten niitäkin kavereita joita en ottaisi halvallakaan. - ????
mitäköhän sinä mahdat tietää ylikuorman vaikutuksesta siihen ko. onettomuuteen?olisi kiva kuulla perustelut asiasta noin yleisellä tasolla?
- ei mun tarvikkaan
???? kirjoitti:
mitäköhän sinä mahdat tietää ylikuorman vaikutuksesta siihen ko. onettomuuteen?olisi kiva kuulla perustelut asiasta noin yleisellä tasolla?
Kerro sinä yleisellä tasolla miksi luulet lakia ja asetuksia säädettävän? Ne koskevat jopa rekkasälliäkin. Painot ja kantavuudet ovat määritelty lakiin yksilöllisesti auton tekniseten ominaisuuksien perusteella. Sen tahallinen ylittäminen voidaan rinnastaa vaaran aiheuttamiseen. Aivan kuin juoksentelisit moottoritien yli ruuhka-aikaan vinottain. Ylikuorma on myös liikennöitsijän ja kuskin asennevamma, joka Konginkankaalla vei 23 hangen. Siitä rekkakuskin hengestä, kun sekin olisi mennyt, ei olisi juurikaan itkiöitä perään. Pelkuriammattilainen ei uskaltanut ja osannut kääntää rattia oikealle!
Mun ei tarvi ja sinäkään et tiedä mitään siitä asiasta, mutt 14 asiantuntijaa, joista yksi edusti rekkasälliä, tutki sitä juttua yli vuoden. Raportista voit sinäkin lukea koko tarinan. - stycke
ei mun tarvikkaan kirjoitti:
Kerro sinä yleisellä tasolla miksi luulet lakia ja asetuksia säädettävän? Ne koskevat jopa rekkasälliäkin. Painot ja kantavuudet ovat määritelty lakiin yksilöllisesti auton tekniseten ominaisuuksien perusteella. Sen tahallinen ylittäminen voidaan rinnastaa vaaran aiheuttamiseen. Aivan kuin juoksentelisit moottoritien yli ruuhka-aikaan vinottain. Ylikuorma on myös liikennöitsijän ja kuskin asennevamma, joka Konginkankaalla vei 23 hangen. Siitä rekkakuskin hengestä, kun sekin olisi mennyt, ei olisi juurikaan itkiöitä perään. Pelkuriammattilainen ei uskaltanut ja osannut kääntää rattia oikealle!
Mun ei tarvi ja sinäkään et tiedä mitään siitä asiasta, mutt 14 asiantuntijaa, joista yksi edusti rekkasälliä, tutki sitä juttua yli vuoden. Raportista voit sinäkin lukea koko tarinan.Tutkijalautakunnan loppuraportti on luettu. Kyllä, yhdistelmässä oli ylikuormaa, ei, se ei ole sallittua. Tässä nyt kuitenkin keskustellaan siitä, vaikuttiko tuo ylikuorma siihen onnettomuuden kulkuun. Muistelen jopa tutkijalautakunnan olleen sitä mieltä, että sillä ylikuormalla ei ollut vaikutusta onnettomuuden syntyyn tai kulkuun, koska vetoautossa akselimassat ylittyivät, perävaunussa jäi kokonaismassa jopa alle sallitun.
Pelkurista voi olla montaa mieltä, olisi kiva viedä näitä suomikaksnelosen asiantuntijoita rekkasimulaattoriin ja lavastaa siihen tuo tilanne ja katsoa mikä on reaktio. - ei rekka
ei mun tarvikkaan kirjoitti:
Kerro sinä yleisellä tasolla miksi luulet lakia ja asetuksia säädettävän? Ne koskevat jopa rekkasälliäkin. Painot ja kantavuudet ovat määritelty lakiin yksilöllisesti auton tekniseten ominaisuuksien perusteella. Sen tahallinen ylittäminen voidaan rinnastaa vaaran aiheuttamiseen. Aivan kuin juoksentelisit moottoritien yli ruuhka-aikaan vinottain. Ylikuorma on myös liikennöitsijän ja kuskin asennevamma, joka Konginkankaalla vei 23 hangen. Siitä rekkakuskin hengestä, kun sekin olisi mennyt, ei olisi juurikaan itkiöitä perään. Pelkuriammattilainen ei uskaltanut ja osannut kääntää rattia oikealle!
Mun ei tarvi ja sinäkään et tiedä mitään siitä asiasta, mutt 14 asiantuntijaa, joista yksi edusti rekkasälliä, tutki sitä juttua yli vuoden. Raportista voit sinäkin lukea koko tarinan.Muistan itsekin, kuinka rekkapuolustus pyrki saamaan matkustajat ja bussikuskin syylliseksi koko trageriaan. Samalla laajennettiin syylliseksi 500 m ennen ollut mäennyppylä, jäätyvä vesi, tuuli, lähitalon nukkuva emäntä ja taivaalla ollut kuu. Veturin pyöriä ei kuulemma voinut kääntää kun ei ollut pitoa, mutta kaasulla vain noustiin ojanpohjalta 30 m siellä lastilla kynnettyä. Silloin oli kaasujalan alla pitoa, mutta ei etupyörissä. Kuskissa, nopeudessa, lastissa ja autossa ei mitään vikaa. Saa nähdä maksetaanko vielä miljoonat verorahoista liikennöitsijälle ja kuskille säikähdyksestä!
- vaille
ei rekka kirjoitti:
Muistan itsekin, kuinka rekkapuolustus pyrki saamaan matkustajat ja bussikuskin syylliseksi koko trageriaan. Samalla laajennettiin syylliseksi 500 m ennen ollut mäennyppylä, jäätyvä vesi, tuuli, lähitalon nukkuva emäntä ja taivaalla ollut kuu. Veturin pyöriä ei kuulemma voinut kääntää kun ei ollut pitoa, mutta kaasulla vain noustiin ojanpohjalta 30 m siellä lastilla kynnettyä. Silloin oli kaasujalan alla pitoa, mutta ei etupyörissä. Kuskissa, nopeudessa, lastissa ja autossa ei mitään vikaa. Saa nähdä maksetaanko vielä miljoonat verorahoista liikennöitsijälle ja kuskille säikähdyksestä!
samaa mieltä. Kyllä se vika löytyy AINA, ratin ja selkänojan välistä. Oli alla henkilö- tai rekka-auto.
- stycke
ei rekka kirjoitti:
Muistan itsekin, kuinka rekkapuolustus pyrki saamaan matkustajat ja bussikuskin syylliseksi koko trageriaan. Samalla laajennettiin syylliseksi 500 m ennen ollut mäennyppylä, jäätyvä vesi, tuuli, lähitalon nukkuva emäntä ja taivaalla ollut kuu. Veturin pyöriä ei kuulemma voinut kääntää kun ei ollut pitoa, mutta kaasulla vain noustiin ojanpohjalta 30 m siellä lastilla kynnettyä. Silloin oli kaasujalan alla pitoa, mutta ei etupyörissä. Kuskissa, nopeudessa, lastissa ja autossa ei mitään vikaa. Saa nähdä maksetaanko vielä miljoonat verorahoista liikennöitsijälle ja kuskille säikähdyksestä!
"Veturin pyöriä ei kuulemma voinut kääntää kun ei ollut pitoa, mutta kaasulla vain noustiin ojanpohjalta 30 m siellä lastilla kynnettyä. Silloin oli kaasujalan alla pitoa, mutta ei etupyörissä."
Tuliko lintsattua se tunti kun maikka kertoi massan hitauden laista? Ei sitä vaunua kaasulla ojasta vedetty, se tuli omalla vauhdillaan, eikä se kysellyt missä asennossa etupyörät ovat.
"Kuskissa, nopeudessa, lastissa ja autossa ei mitään vikaa. Saa nähdä maksetaanko vielä miljoonat verorahoista liikennöitsijälle ja kuskille säikähdyksestä!"
Kuski teki voitavansa, nopeutta olisi voinut olla vähemmän mutta eipä siihen äkkiliukkaaseen kukaan muu (eivät edes suomikaksnelosen pääasiantuntijat!) sen hiljempaa olisi tullut. Lastia oli liikaa, sidonta ei mielestäni ollut hyvä muttei myöskään kelvoton - jos kaikki mukana olleet liinat olivat siinä, se oli niin hyvä kuin käytettävissä olevin välinein on voitu saada aikaan. Autossa ei tosiaan tainnut juuri vikaa olla, niinkuin ei vuoden vanhassa autossa oikein kuulukaan. Perävaunun mahdollisia puutteita en muista, mutta ei sekään ihan surkeassa kunnossa ollut. Verorahoista lienee liikennöitsijälle aika turha maksaa koska se olisi vain rahan siirtoa taskusta toiseen - jos nimittäin perehtyy Transpointin omistuspohjaan. Ja se kuljettaja oli kyllä uhri muiden joukossa - jos yli 20 erillistä syytä löydetään onnettomuudelle, on hiukan naiivia syyttää kahta henkilöä, kun noihin muihin syihin olisi voitu vaikuttaa jo vuosia etukäteen mm. Eduskunnassa ja ministeriöissä. Sieltä vain ei lähdetty etsimään syyllistä, miksi ei? Poliittinen vastuu on yhtä kuin ei vastuuta? - Tä ja Tä?
stycke kirjoitti:
"Veturin pyöriä ei kuulemma voinut kääntää kun ei ollut pitoa, mutta kaasulla vain noustiin ojanpohjalta 30 m siellä lastilla kynnettyä. Silloin oli kaasujalan alla pitoa, mutta ei etupyörissä."
Tuliko lintsattua se tunti kun maikka kertoi massan hitauden laista? Ei sitä vaunua kaasulla ojasta vedetty, se tuli omalla vauhdillaan, eikä se kysellyt missä asennossa etupyörät ovat.
"Kuskissa, nopeudessa, lastissa ja autossa ei mitään vikaa. Saa nähdä maksetaanko vielä miljoonat verorahoista liikennöitsijälle ja kuskille säikähdyksestä!"
Kuski teki voitavansa, nopeutta olisi voinut olla vähemmän mutta eipä siihen äkkiliukkaaseen kukaan muu (eivät edes suomikaksnelosen pääasiantuntijat!) sen hiljempaa olisi tullut. Lastia oli liikaa, sidonta ei mielestäni ollut hyvä muttei myöskään kelvoton - jos kaikki mukana olleet liinat olivat siinä, se oli niin hyvä kuin käytettävissä olevin välinein on voitu saada aikaan. Autossa ei tosiaan tainnut juuri vikaa olla, niinkuin ei vuoden vanhassa autossa oikein kuulukaan. Perävaunun mahdollisia puutteita en muista, mutta ei sekään ihan surkeassa kunnossa ollut. Verorahoista lienee liikennöitsijälle aika turha maksaa koska se olisi vain rahan siirtoa taskusta toiseen - jos nimittäin perehtyy Transpointin omistuspohjaan. Ja se kuljettaja oli kyllä uhri muiden joukossa - jos yli 20 erillistä syytä löydetään onnettomuudelle, on hiukan naiivia syyttää kahta henkilöä, kun noihin muihin syihin olisi voitu vaikuttaa jo vuosia etukäteen mm. Eduskunnassa ja ministeriöissä. Sieltä vain ei lähdetty etsimään syyllistä, miksi ei? Poliittinen vastuu on yhtä kuin ei vastuuta?Sulla se on joustava käsitys voitavansa tekemisestä. Toisaalta ajatusmaailmaasi mahtuu kunnioitus ja ihailu ylinopeutta ajavaan rekkakuskiin, joka tappaa 23 ihmistä lainrikkomisella ja ylimielisyydellään! Se on henkisessä kehitystasossa poikasasteelle pysähtyneen puberteettiuhoa. Siitä on paljon alan kirjallisuudessa kansantajuisesti tarinaa.
Itse olen ajanut yhdistelmän kerran lumipyryllä Alavudella metsään, kun vastaantuleva lumiaura päätti peruuttaa eteen vasemmalle. Kääntämättä olisin liistannut itseni, aura-Sisun ja 40 000 litraa bensaa siihen järvenrantaan. Sinne meni Scania 111 ja tynnyrit vakutuusyhtiölle. Maaperään valui arviolta 3 kuutiota tavaraa.
En ole ajanut enää 18 vuoteen raskasta, mutta tiedän, että eivät fysiikan lait muutu tai saa lisäväriä mistään oletuksista.
Saat yrittää laskuuni liukkaalla kymmenen kertaa lasitssa heittää (Konginkankaan suoralla) peräkärryn oikealle ojaan ja yrittää saada se sieltä 40 metrin jälkeen takaisin liukkaalle tielle. Onnistuessasi saat omakotitaloni Espoosta (arvo 250 000€) ja irtaimistoni. - ja viivasuorina
Voit väittää kirjoitti:
SKAL ja kuskijärjestöt alusta alkaen vähättelivät tapahtunutta julkisuudessa. Vedottiin liukkauteen, tienpitoon ja epäoleellisiin asioihin, mutta ei saatu sanotuksi, että ylikuorma, ylinopeus ja kuskin välinpitämätön asenne onnettomuuden syyn alku olivat. Oikeudessa syylliseksi haluttiin bussikuski.
Kysympä vaan että miten helvetissä voit väittää noin?
Oletko oikeasti sitä mieltä,että tie saa olla vaikka missä kunnossa,ja jos siinä lähtee rattaat alta,niin onko vika asenteessa vai tienhoidossa?
Voi elämä!!Jos olet rekkakuski, niin älä mene autoon enää. Talvella voi olla tiellä jäätä, lunta ja pimeää.
Ei taideta saada tälle rekkojen sankarille tielämmitystä sulaksi ja valonheitinpatteria auton sivuille. Eikä taida löytyä viivasuoria teitä. Tätä miestä varten ne koko ajan pitää höylätään tasaiseksi. - sannoo
ja viivasuorina kirjoitti:
Jos olet rekkakuski, niin älä mene autoon enää. Talvella voi olla tiellä jäätä, lunta ja pimeää.
Ei taideta saada tälle rekkojen sankarille tielämmitystä sulaksi ja valonheitinpatteria auton sivuille. Eikä taida löytyä viivasuoria teitä. Tätä miestä varten ne koko ajan pitää höylätään tasaiseksi.Keljusti sellasen asijan, jok on totta
- epäonnistuessa
Tä ja Tä? kirjoitti:
Sulla se on joustava käsitys voitavansa tekemisestä. Toisaalta ajatusmaailmaasi mahtuu kunnioitus ja ihailu ylinopeutta ajavaan rekkakuskiin, joka tappaa 23 ihmistä lainrikkomisella ja ylimielisyydellään! Se on henkisessä kehitystasossa poikasasteelle pysähtyneen puberteettiuhoa. Siitä on paljon alan kirjallisuudessa kansantajuisesti tarinaa.
Itse olen ajanut yhdistelmän kerran lumipyryllä Alavudella metsään, kun vastaantuleva lumiaura päätti peruuttaa eteen vasemmalle. Kääntämättä olisin liistannut itseni, aura-Sisun ja 40 000 litraa bensaa siihen järvenrantaan. Sinne meni Scania 111 ja tynnyrit vakutuusyhtiölle. Maaperään valui arviolta 3 kuutiota tavaraa.
En ole ajanut enää 18 vuoteen raskasta, mutta tiedän, että eivät fysiikan lait muutu tai saa lisäväriä mistään oletuksista.
Saat yrittää laskuuni liukkaalla kymmenen kertaa lasitssa heittää (Konginkankaan suoralla) peräkärryn oikealle ojaan ja yrittää saada se sieltä 40 metrin jälkeen takaisin liukkaalle tielle. Onnistuessasi saat omakotitaloni Espoosta (arvo 250 000€) ja irtaimistoni.Maksaako Stycke mahdollisesti ne 9 epäonnistunutta kokeilua. Onko auto paperirullalastissa ja jäädytetäänkö tie ja penkat lumella?
Minä voisin kokeilla kolme kertaa ja sinä tietysti maksat leikin, vai mitä suurisuu? - Jorge
Ko. tilanteessa ei alle 10% ylikuormalla mitään merkitystä, eikä TODELLINEN NOPEUS ole kenenkään tiedossa, rekaiden halkaisijaa ei mitattu ja tarkastettu kalibrointia, eikä jäällä sutiva rengas anna oikeaa lukemaa piirturiin jne.
Mistähän saat tuon alle 7ekun tuntiliksan, meikällä on 14,2/h ilta-, yö- ylityökorvaukset ja päivärahat, keskituntipalkka lähempänä 20ekua.
ei tarvitse painaa rajoitinta vasten ja saa pitää tauot ajallaan.
Koginmällin vastapuolikin ajoi ylinopeutta, eikä ole voinut pitää taukojaan, kun osaa laskea ajoon tarvittavan ajan, eikä bussifirmaakaan vedetty edesvastuuseen samoista rikkeistä, kuin transpointti vedettiin.
Henkilöliikenteessä, BUSSIFIRMAT ajattavat vielä enemmän ylinopeuksia, eikä aikataulut kestä lakisäänteisten taukojen pitoa, poliisin pysäytystä kiekkojen tarkistusta varten.
Ruumat ovat usein ylikuormattuja, varsinkin tilausliikenteessä, kolmiakselisilla saattaa nippanappa riittää, eikä sidonnoista tietoakaan,
eikä koskaan ole näkynyt bussia vaakalla.
Päälilasti ihmisiä ja ajetaan kesäslikseillä läpi vuoden, etusissa usein pinnatut.
Voisit otta faktoista selvää, ennen ruikutusta, josta kuultaa läpi kateus kuljetusalaa ja sen harjoittajia kohtaan.
Kaiketi olet jo kirjallisissa reputtanut tai et edes läpäissyt ensi karsintaa kursseille. - ylilikosoillaan
Jorge kirjoitti:
Ko. tilanteessa ei alle 10% ylikuormalla mitään merkitystä, eikä TODELLINEN NOPEUS ole kenenkään tiedossa, rekaiden halkaisijaa ei mitattu ja tarkastettu kalibrointia, eikä jäällä sutiva rengas anna oikeaa lukemaa piirturiin jne.
Mistähän saat tuon alle 7ekun tuntiliksan, meikällä on 14,2/h ilta-, yö- ylityökorvaukset ja päivärahat, keskituntipalkka lähempänä 20ekua.
ei tarvitse painaa rajoitinta vasten ja saa pitää tauot ajallaan.
Koginmällin vastapuolikin ajoi ylinopeutta, eikä ole voinut pitää taukojaan, kun osaa laskea ajoon tarvittavan ajan, eikä bussifirmaakaan vedetty edesvastuuseen samoista rikkeistä, kuin transpointti vedettiin.
Henkilöliikenteessä, BUSSIFIRMAT ajattavat vielä enemmän ylinopeuksia, eikä aikataulut kestä lakisäänteisten taukojen pitoa, poliisin pysäytystä kiekkojen tarkistusta varten.
Ruumat ovat usein ylikuormattuja, varsinkin tilausliikenteessä, kolmiakselisilla saattaa nippanappa riittää, eikä sidonnoista tietoakaan,
eikä koskaan ole näkynyt bussia vaakalla.
Päälilasti ihmisiä ja ajetaan kesäslikseillä läpi vuoden, etusissa usein pinnatut.
Voisit otta faktoista selvää, ennen ruikutusta, josta kuultaa läpi kateus kuljetusalaa ja sen harjoittajia kohtaan.
Kaiketi olet jo kirjallisissa reputtanut tai et edes läpäissyt ensi karsintaa kursseille.Esson pasaarin mies paukuttaa henkseleitään yli 14 ekun tuntitaksalla ja tietysti kaikkia lisiä päälle! Taas niitä joilla todellisuus ja haave eivät toteudu, eivät kohtaa.
Yritätkö sinä väittää, että Konginkankaan bussi aiheutti sen onnettomuuden, kun siellä ei ollut matkustajien tavarat kiinni? Vai mitä sönkkäät?
Sen veturin renkaat ja tekniikka on varmasti Suomen parhaiten mitattu ja syynätty kulkuneuvo. Tutkijalautakunta piti sitä hallissa 8 viikkoa lamppujen alla. Sulla ei ole mitään tietoa tutkimuksista tai tekniikan mahdollisuuksista! Ei kaikkea tietoa saa tupakkatauolla naapurin rahtarilta, joka onkin istunut Orituvassa kuuntelulla ja itse tulee Tampereen Essolta. Siihen väliin jää paljon kilsoja ja epätietoutta. Olisit vielä kertonut, että kuunvalo lämmitti murharekan tasauspyörästöä ja varpusenpaska oli tarttunut tuulilasinpyyhkijään, joten kuskissa ei ollut vikaa! - kli
ylilikosoillaan kirjoitti:
Esson pasaarin mies paukuttaa henkseleitään yli 14 ekun tuntitaksalla ja tietysti kaikkia lisiä päälle! Taas niitä joilla todellisuus ja haave eivät toteudu, eivät kohtaa.
Yritätkö sinä väittää, että Konginkankaan bussi aiheutti sen onnettomuuden, kun siellä ei ollut matkustajien tavarat kiinni? Vai mitä sönkkäät?
Sen veturin renkaat ja tekniikka on varmasti Suomen parhaiten mitattu ja syynätty kulkuneuvo. Tutkijalautakunta piti sitä hallissa 8 viikkoa lamppujen alla. Sulla ei ole mitään tietoa tutkimuksista tai tekniikan mahdollisuuksista! Ei kaikkea tietoa saa tupakkatauolla naapurin rahtarilta, joka onkin istunut Orituvassa kuuntelulla ja itse tulee Tampereen Essolta. Siihen väliin jää paljon kilsoja ja epätietoutta. Olisit vielä kertonut, että kuunvalo lämmitti murharekan tasauspyörästöä ja varpusenpaska oli tarttunut tuulilasinpyyhkijään, joten kuskissa ei ollut vikaa!Sehän oli bussikuski ja kerto niitten todellisuudesta mistä ei paljon muuten puhuta, hyvä tietää matkustajienkin
- ptruuu
kli kirjoitti:
Sehän oli bussikuski ja kerto niitten todellisuudesta mistä ei paljon muuten puhuta, hyvä tietää matkustajienkin
Rauhoitu lapsi! Etkö tiedä, että elämä on vain näytelmä. Siihen kuuluu kyllä tunnekuohut, kuten sinulla nyt, mutta kyllä kestät sen. Huomenna jo hymyilet. Puhu asiasta vaikka läheistesi kanssa.
- asd-.
ptruuu kirjoitti:
Rauhoitu lapsi! Etkö tiedä, että elämä on vain näytelmä. Siihen kuuluu kyllä tunnekuohut, kuten sinulla nyt, mutta kyllä kestät sen. Huomenna jo hymyilet. Puhu asiasta vaikka läheistesi kanssa.
Pitää olla vähän kato virtaa kintaissa ku lähtee paasaa junaan koivun kolomosta
- jotakin?
Jorge kirjoitti:
Ko. tilanteessa ei alle 10% ylikuormalla mitään merkitystä, eikä TODELLINEN NOPEUS ole kenenkään tiedossa, rekaiden halkaisijaa ei mitattu ja tarkastettu kalibrointia, eikä jäällä sutiva rengas anna oikeaa lukemaa piirturiin jne.
Mistähän saat tuon alle 7ekun tuntiliksan, meikällä on 14,2/h ilta-, yö- ylityökorvaukset ja päivärahat, keskituntipalkka lähempänä 20ekua.
ei tarvitse painaa rajoitinta vasten ja saa pitää tauot ajallaan.
Koginmällin vastapuolikin ajoi ylinopeutta, eikä ole voinut pitää taukojaan, kun osaa laskea ajoon tarvittavan ajan, eikä bussifirmaakaan vedetty edesvastuuseen samoista rikkeistä, kuin transpointti vedettiin.
Henkilöliikenteessä, BUSSIFIRMAT ajattavat vielä enemmän ylinopeuksia, eikä aikataulut kestä lakisäänteisten taukojen pitoa, poliisin pysäytystä kiekkojen tarkistusta varten.
Ruumat ovat usein ylikuormattuja, varsinkin tilausliikenteessä, kolmiakselisilla saattaa nippanappa riittää, eikä sidonnoista tietoakaan,
eikä koskaan ole näkynyt bussia vaakalla.
Päälilasti ihmisiä ja ajetaan kesäslikseillä läpi vuoden, etusissa usein pinnatut.
Voisit otta faktoista selvää, ennen ruikutusta, josta kuultaa läpi kateus kuljetusalaa ja sen harjoittajia kohtaan.
Kaiketi olet jo kirjallisissa reputtanut tai et edes läpäissyt ensi karsintaa kursseille."Koginmällin vastapuolikin ajoi ylinopeutta, eikä ole voinut pitää taukojaan, kun osaa laskea ajoon tarvittavan ajan, eikä bussifirmaakaan vedetty edesvastuuseen samoista rikkeistä, kuin transpointti vedettiin. "
Bussi ajoi sentään omalla kaistalla. - hoi hoi hiihtoliitto
asd-. kirjoitti:
Pitää olla vähän kato virtaa kintaissa ku lähtee paasaa junaan koivun kolomosta
joo ja laukku raskaana, kato pilviset päivät ja kohta on taas joulu
- voi kun helppo näyttää
Tä ja Tä? kirjoitti:
Sulla se on joustava käsitys voitavansa tekemisestä. Toisaalta ajatusmaailmaasi mahtuu kunnioitus ja ihailu ylinopeutta ajavaan rekkakuskiin, joka tappaa 23 ihmistä lainrikkomisella ja ylimielisyydellään! Se on henkisessä kehitystasossa poikasasteelle pysähtyneen puberteettiuhoa. Siitä on paljon alan kirjallisuudessa kansantajuisesti tarinaa.
Itse olen ajanut yhdistelmän kerran lumipyryllä Alavudella metsään, kun vastaantuleva lumiaura päätti peruuttaa eteen vasemmalle. Kääntämättä olisin liistannut itseni, aura-Sisun ja 40 000 litraa bensaa siihen järvenrantaan. Sinne meni Scania 111 ja tynnyrit vakutuusyhtiölle. Maaperään valui arviolta 3 kuutiota tavaraa.
En ole ajanut enää 18 vuoteen raskasta, mutta tiedän, että eivät fysiikan lait muutu tai saa lisäväriä mistään oletuksista.
Saat yrittää laskuuni liukkaalla kymmenen kertaa lasitssa heittää (Konginkankaan suoralla) peräkärryn oikealle ojaan ja yrittää saada se sieltä 40 metrin jälkeen takaisin liukkaalle tielle. Onnistuessasi saat omakotitaloni Espoosta (arvo 250 000€) ja irtaimistoni.Tässä on kohta viikon lojunut tarjous, jolla näyttäisi työpäivässä saavan kokoon yhden, tai kahdenkin ihmisen elinikäisen työnteon hedelmät.
Ymmärrän niin, että samoissa Konginkankaan olosuhteissa rekkayrittäjä saa kymmenen kertaa näyttää ammattitaitonsa, kuinka kaasulla painaen nostaa peräkännyn kuormineen poikittaisliusta ojanpohjalta tielle 90 vauhdissa. Epäonnistumiset ja hengenmenon kustantaa sitten osaaja itse. Ei näy nyt niitä kiihkeitä "ammattimiehiä" jotka taiteilevat rekoillaan puheissaan immelmannia ja kaksoiskerien lastauslaituriin takaapäin taittaen silmät kiinni peruuttaen, nyt löytyvän.
Turmarekan kuski oli kuulusteluissa kertonut että "Etupyörät eivät pitäneet mitään. En voinut ohjata. Tie oli aivan peilijäässä. Vetoautossa vain vetävät pyörät ottivat kiinni ja kaasua painaen nostin heittelevän peräkärryn ojasta tielle, josta se sitten heitteli vasemmalle."
On erikoinen liukkaus, kun etupyöriin vain osuu. Onhan tässä nyt toki aikaa järjestellä tätä Suomen suurinta koeajoa maaliskuuhun. - terve ...
stycke kirjoitti:
Puikottataja kirjoitti ihan asiaa, mutta mikä sinä olet?
Suuret ikäluokat siirtyvät hiljalleen eläkkeelle, myös "vanhan kaavan mukaan" aloittaneet yhden-muutaman auton autoilijat. Uusia yrittäjiä ei ole jonoksi asti. Vielä se tulee teollisuudellekin kova paikka eteen, kun huomataan että Kiitolinja, Auramaa ja Haanpää eivät ihan kaikkea tässä maassa hoidakaan, ehkä sitten aletaan hiljalleen ymmärtää että kuljetusala ei ole se välttämätön menoerä vaan osa prosessia.
Se mikä olisi syytä saada järjestykseen ovat ne idiootit, olivat ne pieniä firmoja tai 200 auton huolintaliikkeitä, jotka pitäisi saada ymmärtämään että kun tarjonta vähenee mutta kysyntä ei, silloin pitää nostaa hintoja!!! Mikään ei tapahdu nopeasti, mutta jos taksat saadaan nousuun, pystytään helpommin maksamaan rätypalkkaa, ja ehkä sillä keinoin saadaan lisää fiksua porukkaa pyrkimään alalle, ettei tarvitse ottaa noita nollia sinne aiheuttamaan yleisönosastokirjoituksia. Samalla ehkä ala voisi kyetä vähän laittamaan hyssälähuovisille vähän vastaan, ihan kaikkia ehdotuksia ei tarvitse niellä koukkuineen.pyydä palkkaa...pyydä työtehoseuran kortteja...kumpi voittaa.ammattitaito 0-1v.
- stycke
voi kun helppo näyttää kirjoitti:
Tässä on kohta viikon lojunut tarjous, jolla näyttäisi työpäivässä saavan kokoon yhden, tai kahdenkin ihmisen elinikäisen työnteon hedelmät.
Ymmärrän niin, että samoissa Konginkankaan olosuhteissa rekkayrittäjä saa kymmenen kertaa näyttää ammattitaitonsa, kuinka kaasulla painaen nostaa peräkännyn kuormineen poikittaisliusta ojanpohjalta tielle 90 vauhdissa. Epäonnistumiset ja hengenmenon kustantaa sitten osaaja itse. Ei näy nyt niitä kiihkeitä "ammattimiehiä" jotka taiteilevat rekoillaan puheissaan immelmannia ja kaksoiskerien lastauslaituriin takaapäin taittaen silmät kiinni peruuttaen, nyt löytyvän.
Turmarekan kuski oli kuulusteluissa kertonut että "Etupyörät eivät pitäneet mitään. En voinut ohjata. Tie oli aivan peilijäässä. Vetoautossa vain vetävät pyörät ottivat kiinni ja kaasua painaen nostin heittelevän peräkärryn ojasta tielle, josta se sitten heitteli vasemmalle."
On erikoinen liukkaus, kun etupyöriin vain osuu. Onhan tässä nyt toki aikaa järjestellä tätä Suomen suurinta koeajoa maaliskuuhun.Joo enpä ole tarjousta lukenut, kun mulla on töitäkin tehtävänä.
Jos kuljettaja on noin kertonut kuulusteluissa, niin hän on, sitä en ole sitten itse nähnyt tai kuullut mistään. Sitten se on uskottava että pito riitti vetämään...vaikka en kyllä edelleenkään usko siihen.
Mielestäni ei oikeastaan ole edes olennaista mitä paikalla olleet tekivät tai jättivät tekemättä, vaan mitä tienpidon suhteen on aiemmin tehty ja suunniteltu tehtäväksi, ja se on aivan liian vähän kun tiestö on tuohon kuntoon päässyt! Eipä se suotta tullut tuo nelos"tie" Tuulilasin lukijaäänestyksessä ykköseksi äänestettäessä Suomen huonointa valtatietä. - aiheuttjasankaria
voi kun helppo näyttää kirjoitti:
Tässä on kohta viikon lojunut tarjous, jolla näyttäisi työpäivässä saavan kokoon yhden, tai kahdenkin ihmisen elinikäisen työnteon hedelmät.
Ymmärrän niin, että samoissa Konginkankaan olosuhteissa rekkayrittäjä saa kymmenen kertaa näyttää ammattitaitonsa, kuinka kaasulla painaen nostaa peräkännyn kuormineen poikittaisliusta ojanpohjalta tielle 90 vauhdissa. Epäonnistumiset ja hengenmenon kustantaa sitten osaaja itse. Ei näy nyt niitä kiihkeitä "ammattimiehiä" jotka taiteilevat rekoillaan puheissaan immelmannia ja kaksoiskerien lastauslaituriin takaapäin taittaen silmät kiinni peruuttaen, nyt löytyvän.
Turmarekan kuski oli kuulusteluissa kertonut että "Etupyörät eivät pitäneet mitään. En voinut ohjata. Tie oli aivan peilijäässä. Vetoautossa vain vetävät pyörät ottivat kiinni ja kaasua painaen nostin heittelevän peräkärryn ojasta tielle, josta se sitten heitteli vasemmalle."
On erikoinen liukkaus, kun etupyöriin vain osuu. Onhan tässä nyt toki aikaa järjestellä tätä Suomen suurinta koeajoa maaliskuuhun.Ota koekaniiniksi se aito sankarimies Transsilta. Siinä ei sitten kallis oikeusavustaja ehdi kuiskia valheita korvaan, kun 90 kilsan vauhdissa rullakuormalla heittää perävehkeen poikittain ojanpohjasta kaasulla bussin keulaan.
Tietenkin löytyy selittäjiä, jotka tietävät, että oli ylikuntoa ja kesällä kuollut hyttynen puskurissa. Se aiheutti fysikaalista kierreväsymystä runkopalkkiin ja vertikaalista värinää horiosonttaaliseen ohjaustankoon. - 15.v alalla
ei mun tarvikkaan kirjoitti:
Kerro sinä yleisellä tasolla miksi luulet lakia ja asetuksia säädettävän? Ne koskevat jopa rekkasälliäkin. Painot ja kantavuudet ovat määritelty lakiin yksilöllisesti auton tekniseten ominaisuuksien perusteella. Sen tahallinen ylittäminen voidaan rinnastaa vaaran aiheuttamiseen. Aivan kuin juoksentelisit moottoritien yli ruuhka-aikaan vinottain. Ylikuorma on myös liikennöitsijän ja kuskin asennevamma, joka Konginkankaalla vei 23 hangen. Siitä rekkakuskin hengestä, kun sekin olisi mennyt, ei olisi juurikaan itkiöitä perään. Pelkuriammattilainen ei uskaltanut ja osannut kääntää rattia oikealle!
Mun ei tarvi ja sinäkään et tiedä mitään siitä asiasta, mutt 14 asiantuntijaa, joista yksi edusti rekkasälliä, tutki sitä juttua yli vuoden. Raportista voit sinäkin lukea koko tarinan.kyllä asia on niin että ei se kärri eikä auto lähde heittelehtimään minnekkään jos on ylikuormaa päinvastoin paino pitää autoa ja kärriä tiessä tiukemmin kiinni ainut syy mihin ylikuorma vaikuttaa on se että auto ei saata pysähtyä niin helposti ja kerron kokemuksesta ei pidä aina vaan lukea mitä jossain paperissa lukee vaan saa käyttää myös maalaisjärkeä sitä ei näissä tutkimuksissa ole käytetty
- Toweri
Kuljetussektorin kaltaiselle matalapalkka-alalle ei nykypäivänä millään voida saada erityisen kehittymiskykyistä väkeä.
Kovien sosiaalisten paineiden alla on rekkamiehen pakko vääntää pitkää päivää että saa hankittua samat asiat perheelle kuin mitä "parempien ammattien" harjoittajat saavat 7,5 tunnin päivätöillä. Tilanteesta syntyy katkeruutta ja pahaa mieltä rekkamiehelle. Se näkyy erityisesti silloin kun jollakin "paremmalla autolla" tonttuillaan liikenteessä. Ihan totta: Lada- tai Corollamies ei käy samalla tavalla rekkamiehen hermoille hölmöillessään liikenteessä kuin mitä käy joku BMW- tai Jaguar-jamppa.
Alalle on ehkä lähdetty kutsumuksesta. Siinä vaiheessa, nuorena, ei vielä monellekaan ole selvää mitä kaikkea elämältä odotetaan ja kuinka kalliiksi se tuleekaan.
Muutosta asiaan ei ole tulossa. Päinvastoin. Suomessa palkkaerot jatkavat kasvua ja yksi jälkeenjäävistä ammattikunnista ovat juuri autonkuljettajat. Ehkä juttu menee samaan kuin bussihommissakin. Maahanmuuttajille hommat kelpaavat noillakin palkoilla ja motivaatiota riittää, myös edelleen kehittymiseen.- stycke
"Se näkyy erityisesti silloin kun jollakin "paremmalla autolla" tonttuillaan liikenteessä. Ihan totta: Lada- tai Corollamies ei käy samalla tavalla rekkamiehen hermoille hölmöillessään liikenteessä kuin mitä käy joku BMW- tai Jaguar-jamppa. "
No, monenlaisia itsetunto-ongelmia maailmaan mahtuu. Mulle on se ja sama mikä ritsa siihen liian pieneen väliin yrittää sulloutua, tämä ammattilaisena itseään pitävä, kotimatkaa taittava henkilöauton rattiin istunut nolla ottaa mua pattiin ihan yhtä vähän taikka paljon. Jossain määrin on kyllä pääteltävissä, että just BMW:t ja Jaguarit ym. "premiumit" ovat ilmeisesti niin kamalia autoja, että niiden omistajat pyrkivät mahdollisimman nopeasti perille päästäkseen autostaan ulos... Ruotsalaiset näyttävät inhoavan eniten Saabejaan ja Audejaan.
- saastana!!
ei jaksa ekikään lukee
- tuleeko monikaan
toimeen ilman meitä, rahtareita?? jos koko SUOMEN pyörät pysähtyisi, siinä alkaisi monelle tulla nälkä ja menovesi loppuisi aika pikaseen, eikä kulkis jakuaari eikä BMV.
meitä vaan saa julkisesti mollata, kiitosta ei monikaan muista sanoa.
mites oikeesti suu pannaan kun ei sillon voisi edes lukea lehteä aamulla, eikä saisi mäyräkoiraa kaupasta, itkis muijat kotona kun muksut parkus maitoo. eikä tietty kulkis bussitkaan, milläs johtajat sitten menis töihin?
ei sillä 60l bensalla montaa päivää ajeltas, äkkiä olis kaupan hyllyt tyhjänä.
johan ne viimeksi tyhjeni pelkästä pelosta, että mentäs lakkoon kaikki.
paljonkos meitä heilauttas jos nokian pomot olis lakossa, tai jotku sihteerit.
eipä jurikaan. - Toweri
tuleeko monikaan kirjoitti:
toimeen ilman meitä, rahtareita?? jos koko SUOMEN pyörät pysähtyisi, siinä alkaisi monelle tulla nälkä ja menovesi loppuisi aika pikaseen, eikä kulkis jakuaari eikä BMV.
meitä vaan saa julkisesti mollata, kiitosta ei monikaan muista sanoa.
mites oikeesti suu pannaan kun ei sillon voisi edes lukea lehteä aamulla, eikä saisi mäyräkoiraa kaupasta, itkis muijat kotona kun muksut parkus maitoo. eikä tietty kulkis bussitkaan, milläs johtajat sitten menis töihin?
ei sillä 60l bensalla montaa päivää ajeltas, äkkiä olis kaupan hyllyt tyhjänä.
johan ne viimeksi tyhjeni pelkästä pelosta, että mentäs lakkoon kaikki.
paljonkos meitä heilauttas jos nokian pomot olis lakossa, tai jotku sihteerit.
eipä jurikaan.Ala ei ole riittävän yhtenäinen mennäkseen mihinkään yleislakkoon. Aina löytyy AKT:n ulkopuolisia puukenkämiehiä ja Rekka-Penoja ajamaan ainakin kaikkein tärkeimpiä kuormia.
Nykyinen torpparimeininki on myös suuri este kunnon lakolle. Torpparit vekselivetoisilla vehkeillään pysyvät joka tilanteessa tiukasti baanalla, vaikka joku Transpointti tai Schenker-Gargo lakossa olisikin.
Nokian pomot taikka "jotkut sihteerit" taasen eivät edes ajattele lakkoilevansa. He ovat ajat sitten irrottautuneet kommunismin aatteesta ja painavat duunia innolla joka tilanteessa.
Aika on ajanut ohi järjestöjyrien, punakantisten jäsenkirjojen ja lakoilla uhkailevien perussuorittavaa työtä tekevien kohdalta.
Jakuaarimies päättää sinunkin kohdaltasi että ajatko vai et. Jos et aja, olet seuraavana päivänä työvoimatoimiston ovella nöyränä hakemassa uutta työpaikkaa. Se on varmaa se.
- Loveena
Teksti oli sen verran uuvuttavaa (raskasta). Mutta tiedän että kaikille rekka-autoille pitäis asettaa max. 80 km/h rajoitus. Vai onks niillä jo semmonen?
Tai sitten pitäis rajoittaa niitten kulkua tietyillä teillä.
Kenestä on mukavaa ajaa korkean ja vaarallisesti huojuvan rekan perässä?- näitä lisää
Pliis!!! Jääthän kotiisi ja jos liikut niin käytä julkisia liikenne yhteyksiä!!!Sillä juuri sinun kaltaisia "Ammattilaisia"liikenne ei kaipaa tai ei ainakaan kommentoimaan(olet tietämätön).Siis edelleenkään suomentiestö ei ole kiskoihin verrattavissa(on uria,heittoja,kallistuksia yms)jotka kallistelevat esim perävaunuja ja voipi olla että se näyttää hurjalta(aatteleppa ite 90% ne kiikkuu ilmapussien päällä)monesti vielä ei osata katsoa oikein kallistelu/huojunta johtuu jousituksesta(monesti painopisteeet korkealla) akselit kulkee suoraan ja se voi näyttää hurjalta.80km/h on max ja eiköhän ajella ihan vapaasti vaan kaikkilla teillä.
- Huojun..
Aja vaan sen huojuvan rekan perässä,niin pääset jopa varmasti turvallisemmin perille kuin yksin siellä niitten kamikaze ohituksiesi kanssa ja poikkea samaan baariin välillä kahville rekan perässä hengähtämään,jossa mietit :mihin tässä oikeastaan valmiissa maailmassa on niin kiire?(muista se turvaväli)
- näitä juttuja?
Onko kysyjä aikuinen mies, joka itsekin toimii kuljetusalalla? Sitten alkaa olla pelko puserossa. Mies kysyy ja tietää ja on tuskassa asiasta. Tämähän viittaa jo uskonnolliseen hurmioon.
- 110
Kunolisten kuljettajien saanti, itse olen sitä vanhaa kaartia: aloitanut paketiautolla siitä kuorma-autoon ja lopuksi yhdistelmä ensin lähemmäksi ja sitten kokemuksen karttuessa pitemmälle. Nykyään kuski koulutetaan kurseilla luokkahuoneessa ja ajaa vähän ympyrää koulun pihalla (suorittaa ammatitutkinnon jne). siitä sitten paanalle ilman mitään KOKEMUSTA ei ihme jos autoja kaatuu.
Toinen syy kuinka kukaan kunollinen ihminen viitsii ruveta näin huonosti palkatulle alalle.- tetämättömyyttä
Voi tietämättömyyttä.
Ennenkuin haukut enemmän yhdistelmäkuljettajien koulutusta ota selvää mitä siihen kuluu ja mitä se pitää sisällä äläkkä jauha paskaa täällä palstalla! - tsk
tetämättömyyttä kirjoitti:
Voi tietämättömyyttä.
Ennenkuin haukut enemmän yhdistelmäkuljettajien koulutusta ota selvää mitä siihen kuluu ja mitä se pitää sisällä äläkkä jauha paskaa täällä palstalla!Ei kai se koulutuksen vika oo jos toisilla autot kaatuu/puskurit putoilee. Kyllä niitä kädettömiä kouheloita taitaapi toisista tulla siitä kortin hankkimistavasta riippumatta. Toki ei koulussa voi ihmiselle kaikkea opettaa mutta siitä saa varmaan hyvän POHJAN eteenpäin toiset sitte etenee ja toiset ei.
- stycke
tetämättömyyttä kirjoitti:
Voi tietämättömyyttä.
Ennenkuin haukut enemmän yhdistelmäkuljettajien koulutusta ota selvää mitä siihen kuluu ja mitä se pitää sisällä äläkkä jauha paskaa täällä palstalla!Ystäväni kävi tuon koulutuksen. Kyllä siellä ihan hyvät perusteet annettiin, mutta pakollinen tuntimäärä on simputusta, koska siellä oli varaa pitää opiskelijoita päivätolkulla "korjaamoharjoittelussa" pyörittämässä kuljetusliikkeen kalustoon talvipintoja alle. Kyllä sen renkaanvaihdon parilla harjoituskerralla oppinee, vai?
Nykyään kun päivän sanoja ovat koulutus ja kortit, niin saahan sieltä CE-kortin, ADR-luvat ja työturvallisuuskortin ja mitävielä. Se vain kun ei vielä takaa mitään...
Koulutuksen syyksi ei voine sitäkään pistää, että ihan mistä tahansa aineksesta siellä ei hyviä kuskeja pystytä loihtimaan. Jos pyrkijät ovat nollia, ei niistä huippuja muutamassa kuukaudessa leivota ellei opiskelijan oma asenne ole kunnossa.
Silti minä tietyllä tavalla hämmästelen, että kun kautta aikain nämä hommat on opittu tekemällä ja tyvestä puuhun nousten, niin yhtäkkiä tämä metodi on huono ja koulunpenkki tekee autuaaksi...vielä kun lisätään soppaan joitakin erinomaisen hyviä "harjoittelupaikkoja" joissa ei harjoittelija pääse koko 2kk:n aikana ajamaan, siinähän se kokemus karttuukin! Ystäväni tuli samaan taloon harjoitteluun missä itse olin töissä, pistin ekana päivänä rattiin ja samoin tekivät muut joiden mukana kaveri oli. Kyllä siitä ihan kuski tuli, jäi taloon töihin kunnes vaihtoi ulkomaanliikenteeseen. - manta72
kyllä se rekkakurssin käynti oli ihan muuta kuin pelkkää pihassa pyörimistä. Mutta todellinen taito tuli vasta työtä tehdessä.
- terve näinkin
auton kuljettaminen on veren perintöä,usko vaan.sen enempää saarnaamatta.
- Anonyymi
Muutama vuosi rajoitinasetuksella 81 ajaneena voin sanoa että 95% raskaastaliikenteestä ajaa ylinopeutta. Sillä minä olen täysin tien tukko muille. Tuntuu olevan kuin paise perheessä jos joutuu ajaa pienenkin ajan 80km/h toisen perässä.Pakko päästä ohi! Ja seuraavasta rampista baariin!!!
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845