Kissa töpöttää peiton päällä

Saara

Minua on kiinnostanut kun kissani usein ennen asettumistaan lepäämään johonkin, kuten peiton päälle, alkaa töpöttää paikkaa astellen sen päällä yksi tassu kerrallaan ja hartaasti kehräten. Mitä kissa tekee?

32

6331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sae

      kissan jättävän nukkumispaikalla hajumerkkejä. On sitten kivempi nukkua kun paikka on hyvin merkattu omalla hajulla. Turvallisempaakin varmaan. :)

      • Saara

        juuri tuota olen itsekin arvellut. Kiitos kommentista =)


      • on tyytyväinen

        sillon ku se töpöttää" paikkaa.. meijän kissa "töpöttää" minun selkää kun se siihen rupeaa nukkumaan ;D


      • piautsi
        on tyytyväinen kirjoitti:

        sillon ku se töpöttää" paikkaa.. meijän kissa "töpöttää" minun selkää kun se siihen rupeaa nukkumaan ;D

        se mitään töpötä vaan sillä on eläimelliset tarpeet ja eläinlääkäri sanoi sitä meille einakin onanoimiseksi ja sanoi vielä että saattaa muuten lorahtaa pissaakin sekaan että silleen!


      • Janhenia
        piautsi kirjoitti:

        se mitään töpötä vaan sillä on eläimelliset tarpeet ja eläinlääkäri sanoi sitä meille einakin onanoimiseksi ja sanoi vielä että saattaa muuten lorahtaa pissaakin sekaan että silleen!

        Samaa esiintyy kissanpennulla, kun se imee tissiä. Mielihyvän tunnetta tuo kissalle on. Minunkin kissan harrastaa tuota sylissä ja niin tyytyväisenä kehrää että :) Ja ikinä mitää pissoja ole tullut.


    • Masi

      sellaista tassuilla tarpomista? Muistelen jostain lukeneeni, että tällainen tarpominen on jäänne pentuajoilta, jolloin kissanpentu "leipoo" tassuillaan emon tissiä, että sieltä tulisi paremmin maitoa. Eli siis onnellisia lapsuusmuistoja :)

    • onpas taas ristiriitaista..

      mulle on sanottu että, ja muistan jopa lukeeneeni jostakin että se töpötys on tavallaan jokin muinais jäänne kissan "pesän" möyhimisestä.

      vähän samallailla kun koirakin tekee ympryän ennen kuin pistää nukkumaan, kiertää tavallaan oman peti alueen,

      voin olla väärässäkin mutta jotain tälläista saattas olla :) meillä poika kissa tekee samaa, yleensä aina ennen kun laittaa nukkumaan. Tamppaa siis alustan sopivaksi.

      • -Mymmis-

        Niin, täysin normaali ilmiö jota kaikki minun kissani ovat myös tehneet. Täytyyhän makuupaikka möyhiä sopivaksi ennenkö käy nukkumaan :)


    • Tapa jäänyt..

      "lapsuusajasta" juuri siittä maidon "lypsystä". =) Meillä kisu joka aamu ja ilta tekee mulle tuota ku peiton alla olen vielä aamu/ilta tuhnuissani. Ilostuu ku huomaa, että oon hereillä ja tulee tervehtiin mua. =) Se on kissoilla semmosta mielihyvää ja ehkäpä ne näyttää meille ihmisille et kuinka ne tykkää meistä.?

    • Bumble-B

      ..tuota ajattelutapaa että se olisi jäänne siitä "tissin lypsämisestä" koska meidän kissa ei niinkään tamppaa makuualustaansa, vaan esim sylissä maatessa saattaa tassuilla "lypsää" kasvoja tai paitaa, tassuilla rutistaa paidan helmaa tyytyväisenä ja kehrää.. :)

    • aikainen vieroitus..

      Mitä nuorempana vieroitettu kissa, sitä enempi ne tuota tekevät..

      Mitähän tuohon lisäisi..

      • K-I

        Piti sitten päästä taas sanomaan tuo?

        Ei nyt ollut kyse siitä, mikä sen aiheuttaa tai miten tuosta "vaivasta" pitäisi päästä eroon, vaan kyse oli siitä mitä se tarkoittaa, mistä kissa on sen oppinut ja mikä sen merkitys on. Jos kysytään mitä se tarkoittaa, ei vastaus ole siihen että "kissa on luovutettu liian aikaisin".


      • miettikää kisanne parasta..
        K-I kirjoitti:

        Piti sitten päästä taas sanomaan tuo?

        Ei nyt ollut kyse siitä, mikä sen aiheuttaa tai miten tuosta "vaivasta" pitäisi päästä eroon, vaan kyse oli siitä mitä se tarkoittaa, mistä kissa on sen oppinut ja mikä sen merkitys on. Jos kysytään mitä se tarkoittaa, ei vastaus ole siihen että "kissa on luovutettu liian aikaisin".

        Josko tuo tieto, mistä 'häiriökäyttäytyminen' johtuu, saisi ihmisiä vähän miettimään, minkä ikäisenä sen pennun ottaa!

        Selvästihän liian aikaisesta vieroituksesta pennulle jää, jotain traumoja, jos ja kun ei osaa heruttamista lopettaa..


      • normaalia aikuiselta - ei

        Tosiaan, voihan tuo tuntua ja vaikuttaa herttaiselta, mutta se ei kuulu 'terveen' tasapainoisen aikuisen kissan käyttäytymiseen.


      • texmex

        Meille kissa tuli 13-viikkoisen ja oli siihen saakka emonsa ja sisarustensa seurana. Silti "leipoo" juuri kuten kuvattu. Kuinka kauan sen olisi kuulunut olla emonsa luona?

        jotenkin rasittaa kun aina on sama selitys, oli sitten kissan "vaivana" aivan mitå tahansa.


      • K-I
        normaalia aikuiselta - ei kirjoitti:

        Tosiaan, voihan tuo tuntua ja vaikuttaa herttaiselta, mutta se ei kuulu 'terveen' tasapainoisen aikuisen kissan käyttäytymiseen.

        Niin ei se silloin voi olla häiriökäyttäytymistä?


      • mielestä
        texmex kirjoitti:

        Meille kissa tuli 13-viikkoisen ja oli siihen saakka emonsa ja sisarustensa seurana. Silti "leipoo" juuri kuten kuvattu. Kuinka kauan sen olisi kuulunut olla emonsa luona?

        jotenkin rasittaa kun aina on sama selitys, oli sitten kissan "vaivana" aivan mitå tahansa.

        tuo "leipominen" ei kuulu häiriökäyttäytymisen listaan.. meillä kaikki harrastaa sitä joskus.

        tiedän kyllä häiriökäyttäytymisestäkin jotain, kun paljon on omakohtaistakin kokemusta.


      • ei kuulu aikuiselle kissalle..
        K-I kirjoitti:

        Niin ei se silloin voi olla häiriökäyttäytymistä?

        Kyllähän kissa tavallaan kärsii, kun tuollaista sijaistoimintaa tekee..


      • liikkeellä..
        texmex kirjoitti:

        Meille kissa tuli 13-viikkoisen ja oli siihen saakka emonsa ja sisarustensa seurana. Silti "leipoo" juuri kuten kuvattu. Kuinka kauan sen olisi kuulunut olla emonsa luona?

        jotenkin rasittaa kun aina on sama selitys, oli sitten kissan "vaivana" aivan mitå tahansa.

        Kaikki kissat tekee tuota - tai ainakin melkein, mutta liian varhain vieroitetut polkee lähes jatkuvasti.


      • meille on

        sattunut käymään niin, että vain 14 viikkoisena emosta erotettu kissa tekee tuota ja 8- ja 9- viikkoisina luovutetut eivät tee? Ainakaan en ole ikinä huomannut, että ne tekisivät...

        Varmaan kaikki kissan tekeminen johtuu liian aikaisin luovutuksesta...ainakin joidenkin mielestä. Tuntuu, että ne tarpeeksi myöhään luovutetut kissat eivät tee muuta kuin nukkuu, syö ja pyydystää hiiriä. Kiva, kun jotkut tietävät täysin, mikä on "normaalia" kissan käyttäytymistä, eihän kissoissakaan tietenkään ole mitään eroja. Kaikkien tulee käyttäytyä juuri samalla tavalla.


      • K-I
        ei kuulu aikuiselle kissalle.. kirjoitti:

        Kyllähän kissa tavallaan kärsii, kun tuollaista sijaistoimintaa tekee..

        Sinä joka tunnet kissojen psykologiaa, kerro miten se kärsii?


      • ei tiedä mitä tekisi..
        K-I kirjoitti:

        Sinä joka tunnet kissojen psykologiaa, kerro miten se kärsii?

        Sijaistoiminta on aina merkki stressistä.


      • onko kissaihmiset tällasia..
        meille on kirjoitti:

        sattunut käymään niin, että vain 14 viikkoisena emosta erotettu kissa tekee tuota ja 8- ja 9- viikkoisina luovutetut eivät tee? Ainakaan en ole ikinä huomannut, että ne tekisivät...

        Varmaan kaikki kissan tekeminen johtuu liian aikaisin luovutuksesta...ainakin joidenkin mielestä. Tuntuu, että ne tarpeeksi myöhään luovutetut kissat eivät tee muuta kuin nukkuu, syö ja pyydystää hiiriä. Kiva, kun jotkut tietävät täysin, mikä on "normaalia" kissan käyttäytymistä, eihän kissoissakaan tietenkään ole mitään eroja. Kaikkien tulee käyttäytyä juuri samalla tavalla.

        Mielipidehän ei koskaan ole väärä, ei edes sinun mielipide!


      • jees...
        meille on kirjoitti:

        sattunut käymään niin, että vain 14 viikkoisena emosta erotettu kissa tekee tuota ja 8- ja 9- viikkoisina luovutetut eivät tee? Ainakaan en ole ikinä huomannut, että ne tekisivät...

        Varmaan kaikki kissan tekeminen johtuu liian aikaisin luovutuksesta...ainakin joidenkin mielestä. Tuntuu, että ne tarpeeksi myöhään luovutetut kissat eivät tee muuta kuin nukkuu, syö ja pyydystää hiiriä. Kiva, kun jotkut tietävät täysin, mikä on "normaalia" kissan käyttäytymistä, eihän kissoissakaan tietenkään ole mitään eroja. Kaikkien tulee käyttäytyä juuri samalla tavalla.

        Katsos ihmisillä ei ole tietoa asiasta vaan pelkät luulot, mikä kuulostaa heidän korviinsa hyvältä on heidän mielestään oikea "tieto". Meillä 5 viikkoisena luovutettu teki sitä jatkuvasti.

        5 viikkoisena luovutetun pentu joka sai pitää emonsa neljä vuotiaaksi teki tätä.

        Viisiviikkoisena luovutetun neljä vuotiaaksi emonsa kasvaneen kissan pentu joka oli kuusivuotias kun emonsa kuoli tekee tätä.

        Viisiviikkoisena luovutetun neljävuotiaaksi emonsa kanssa kasvaneen kuusivuotiaana emonsa menettäneen kaksivuotiaaksi emonsa kanssa kasvanut pentu tekee tätä.

        On meinaan hemmetinmoinen häiriökäyttäytyminen kun noin periytyy =p


      • hermoheikkoutta - kyllä
        jees... kirjoitti:

        Katsos ihmisillä ei ole tietoa asiasta vaan pelkät luulot, mikä kuulostaa heidän korviinsa hyvältä on heidän mielestään oikea "tieto". Meillä 5 viikkoisena luovutettu teki sitä jatkuvasti.

        5 viikkoisena luovutetun pentu joka sai pitää emonsa neljä vuotiaaksi teki tätä.

        Viisiviikkoisena luovutetun neljä vuotiaaksi emonsa kasvaneen kissan pentu joka oli kuusivuotias kun emonsa kuoli tekee tätä.

        Viisiviikkoisena luovutetun neljävuotiaaksi emonsa kanssa kasvaneen kuusivuotiaana emonsa menettäneen kaksivuotiaaksi emonsa kanssa kasvanut pentu tekee tätä.

        On meinaan hemmetinmoinen häiriökäyttäytyminen kun noin periytyy =p

        Tosiaan sukuvika.

        Esiintyy sitä ihmisissäkin suvuttain periytyvää hermoheikkoutta!


      • mutta meillä
        hermoheikkoutta - kyllä kirjoitti:

        Tosiaan sukuvika.

        Esiintyy sitä ihmisissäkin suvuttain periytyvää hermoheikkoutta!

        se on ihan luonteenpiirre, ei minkäänlaista hermoheikkoutta, älä vertaa kissan käytöstä omaasi vaikka olisit miten hermoheikko tahansa.


      • johan pääsi
        normaalia aikuiselta - ei kirjoitti:

        Tosiaan, voihan tuo tuntua ja vaikuttaa herttaiselta, mutta se ei kuulu 'terveen' tasapainoisen aikuisen kissan käyttäytymiseen.

        "Leipominen" on kissalta täysin normaalia käytöstä oli kissa minkä ikäinen tahansa. Olen ollut tekemisissä kymmenien kissojen kanssa jotka ovat eläneet emonsa kanssa siihen saakka kunnes emo ne on erottanut itsestään ja kaikki nämä kissat leipovat kun niitä silittää ja niillä on hyvä olla.


      • häiriö kehityksessä..
        johan pääsi kirjoitti:

        "Leipominen" on kissalta täysin normaalia käytöstä oli kissa minkä ikäinen tahansa. Olen ollut tekemisissä kymmenien kissojen kanssa jotka ovat eläneet emonsa kanssa siihen saakka kunnes emo ne on erottanut itsestään ja kaikki nämä kissat leipovat kun niitä silittää ja niillä on hyvä olla.

        Kisalla on jokin trauma, jos ei tuosta käytöksestä pääse eroon.


    • Rudolf

      Töpöttäessään kissa toteuttaa pentuaikojen nisänetsimisviettiään tai mikä senyt onkaan. Jos joskus pääset seuraamaan pentuetta emon nisällä. Samanlaista toimintaa on havaittavissa. Se on mielihyvän ilmausta samalla.

    • kissaFANI

      Kissan tallominen peiton yms. päällä johtuu pentuaikojen tavoista saada emon nisästä maitoa. Pentu talloo emon masua jotta emon nisästä tulisi paremmin maitoa. Itse ihmettelin tätä asiaa oman kissani kohdalla kunnes eläinlääkärimme kertoi meille edellämainitun asian, toivottavasti olin avuksi. XD

    • piautsi

      kuulkaa, kävin eläinlääkärissä kysymässä kun kissa on ihan kaksinkerroin kourussa kun sen sieltä sängyltä ajaa pois niin elääkäri sanoi että se onanoi eli tyydyttää tarpeitaan ja saattaa lorauttaa pissaa sinne samalla. ettekö tajua...

      • Joku sanoi, että töpöttää sitä enemmän mitä varhaisemmin on erottu emostaan, noh mun kisu sai elellä 7kk emonsa kanssa ja töpöttää silti vaikka kuinka, että juu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      891
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe