oletko kasvosokea?

minä myös

Onko sinulla vaikeuksia oppia tuntemaan ihmiset kasvoista? Etkö pysty muistamaan läheistäkään ihmistä niin hyvin, että voisit piirtää hänen kuvansa tai kuvailla hänet tarkasti toiselle?

Luin aiheesta ensimmäisen kerran äskettäin lehdestä. Suuri helpotus, en ole ainoa! Haluaisin vaihtaa ajatuksia jonkun samasta ongelmasta kärsivän kanssa. Meiliä osoitteeseen [email protected].

27

8153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimityskin 'kasvosokea'

      Kasvosokea ! Wau, mua jo helpotti, että joku toinenkin pohtii tämmöistä. Oletko itse keksinyt ilmiölle noin hienon ilmaisunkin ?

      Mua on aina ihmetyttänyt, kun en muista ihmisten kasvoja; en muista jälkikäteen ulkomuistilla just noin, että voisin piirtää, ei! Mitä enemmän vuosia kuluu, sitä vaikeampi minun on muistaa, miltä joku näytti. -Ja jos olen nähnyt jotakuta jonkun kerran ja sitten jos hänellä seuraavalla kerralla ei olekaan samanväriset vaatteet, tai tukka on erilailla, tai rillit-rillittömyys vaihtelee, menen ihan sekaisin. En tunne enää! Tulee kurjia tilanteita.

      Minä en ymmärrä, mikä siinä on, kun en näe naamoja ??!! Mikä on se mitä väistän, kun en NÄE kasvoja, saati niiden erityispiirteitä? Jotkut ihmiset muistavat hyvin kasvojen lisäksi esimerkiksi, millaiset kädet ihmisellä oli/on!

      Minä kirjoitan ehkä vielä Sinulle henk.koht. antamaasi osoitteeseen, en jaksa nyt juuri. Ja tämä juttu mennee tätäkin kautta, ihan kuin laajemmin, jotta, jos löytyy muitakin. Joskus olen ajatellut, että onko tämä jokin ujousjuttu minulla; jotta ollenko niin täynnä itseäni ja esiintymiskuumeinen etten pysty keskittymään toisen kasvonpiirteisiin. Tiedän ihmisistä, jotka ovat tosi tarkkoja tässä; muistavat kaikki NAAMAT !!? Minä taas muistan parhaiten ETUNIMET. Sitten sukunimet, sitten muuta siitä ihmisestä (asiasisältöjä) ja viimeisenä naaman. Mitä tämä minusta kertoo?! Olenko ihan vinksahtanut. Olen takaperoinen mitä normaaleihin ihmisiin tulee, hän?! Joskus minua häiritsee ja ihmetyttä esimerkiksi tv-haastattelua katsoessa täydellinen kiinteä silmiin tuijottaminen haastattelijan ja haastateltavan välillä. Mä en pystyisi keskittymään tuollai silmiin tuijottaen asiasisältöihin ja lauseenmuodostuksiin. Siis, kysyn Sinulta nyt sitäkin, että liittyykö Sinulla tähän vaikeus ihan kauhen kiinteästi joka hetken puhuessasi katsoa silmiin? -Heippa.

      • aspergerin

        syndroomaa.


      • luin jostain
        aspergerin kirjoitti:

        syndroomaa.

        aikakausilehdestä kasvosokeudesta. Siinä mainittiin mm asperger, joilla kasvosokeus on aika tavallista. Omalla murrosikäisellä on As ja hän on myös kasvosokea ja muistaa ihmiset( jos muistaa) jostain muusta kuin kasvoista.


      • minä myös

        Kasvosokeus on ihan oikea nimi ja hienommin vielä: Prosopagnosia. Wikissä on siitä lyhyesti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia. Netistä löytyy enganniksi enemmänkin asiaa.

        Lehti oli muistaakseni Kauneus & Terveys, lukaisin kirjastossa muutama päivä sitten joten oli kai uusin numero. Jutun mukaan kasvosokeutta esiintyy ihan itsenäisestikin, eikä vain Aspergerin oireyhtymään liittyen. Luin myös netin Asperger-sivuja, mutten usko minulla sitä olevan, vaikka monia tuttuja piirteitä löytyikin.

        Uusi työpaikka on kauhistus, kestää kauan ennenkuin opin muistamaan ihmiset vaikkei väkeä olisi paljonkaan. En erota monen päivän päästäkään, onko ovesta sisään tullut asiakas vai työkaveri. Noloa mennä kysymään "miten voin palvella?" henkilökunnalta. Unohdan ihmisen ulkonäön saman tien kun olen kääntänyt selkäni, ellei tällä ole jotain erityspiirrettä, joka kiinnittää huomiota. Voisin tarjota apuani kahdestikin samalle henkilölle.

        "Tavallisen" näköiset ihmiset hukkuvat massaan, moni julkkis saisi kaikessa rauhassa kävellä ovesta sisään enkä tuntisi. En opi myöskään nimiä helposti, mutta se on ehkä ihan eri juttu.

        En minäkään halua katsoa koko aikaa silmiin, en oikeastaan edes tiedä, minne puhuessani katson. Kuunnellessani pyrin kyllä katsomaan silmiin, mutta välillä myös toisaalle, ettei puhuja kiusaantuisi siitä. Ei kai ole oikein kohteliastakaan koko aikaa tuijottaa.


      • minä myös
        minä myös kirjoitti:

        Kasvosokeus on ihan oikea nimi ja hienommin vielä: Prosopagnosia. Wikissä on siitä lyhyesti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia. Netistä löytyy enganniksi enemmänkin asiaa.

        Lehti oli muistaakseni Kauneus & Terveys, lukaisin kirjastossa muutama päivä sitten joten oli kai uusin numero. Jutun mukaan kasvosokeutta esiintyy ihan itsenäisestikin, eikä vain Aspergerin oireyhtymään liittyen. Luin myös netin Asperger-sivuja, mutten usko minulla sitä olevan, vaikka monia tuttuja piirteitä löytyikin.

        Uusi työpaikka on kauhistus, kestää kauan ennenkuin opin muistamaan ihmiset vaikkei väkeä olisi paljonkaan. En erota monen päivän päästäkään, onko ovesta sisään tullut asiakas vai työkaveri. Noloa mennä kysymään "miten voin palvella?" henkilökunnalta. Unohdan ihmisen ulkonäön saman tien kun olen kääntänyt selkäni, ellei tällä ole jotain erityspiirrettä, joka kiinnittää huomiota. Voisin tarjota apuani kahdestikin samalle henkilölle.

        "Tavallisen" näköiset ihmiset hukkuvat massaan, moni julkkis saisi kaikessa rauhassa kävellä ovesta sisään enkä tuntisi. En opi myöskään nimiä helposti, mutta se on ehkä ihan eri juttu.

        En minäkään halua katsoa koko aikaa silmiin, en oikeastaan edes tiedä, minne puhuessani katson. Kuunnellessani pyrin kyllä katsomaan silmiin, mutta välillä myös toisaalle, ettei puhuja kiusaantuisi siitä. Ei kai ole oikein kohteliastakaan koko aikaa tuijottaa.

        Tarkistin Kauneus&Terveys -lehden nettisivuilta: juttu on numerossa 10.


      • Ohhoh
        minä myös kirjoitti:

        Kasvosokeus on ihan oikea nimi ja hienommin vielä: Prosopagnosia. Wikissä on siitä lyhyesti: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prosopagnosia. Netistä löytyy enganniksi enemmänkin asiaa.

        Lehti oli muistaakseni Kauneus & Terveys, lukaisin kirjastossa muutama päivä sitten joten oli kai uusin numero. Jutun mukaan kasvosokeutta esiintyy ihan itsenäisestikin, eikä vain Aspergerin oireyhtymään liittyen. Luin myös netin Asperger-sivuja, mutten usko minulla sitä olevan, vaikka monia tuttuja piirteitä löytyikin.

        Uusi työpaikka on kauhistus, kestää kauan ennenkuin opin muistamaan ihmiset vaikkei väkeä olisi paljonkaan. En erota monen päivän päästäkään, onko ovesta sisään tullut asiakas vai työkaveri. Noloa mennä kysymään "miten voin palvella?" henkilökunnalta. Unohdan ihmisen ulkonäön saman tien kun olen kääntänyt selkäni, ellei tällä ole jotain erityspiirrettä, joka kiinnittää huomiota. Voisin tarjota apuani kahdestikin samalle henkilölle.

        "Tavallisen" näköiset ihmiset hukkuvat massaan, moni julkkis saisi kaikessa rauhassa kävellä ovesta sisään enkä tuntisi. En opi myöskään nimiä helposti, mutta se on ehkä ihan eri juttu.

        En minäkään halua katsoa koko aikaa silmiin, en oikeastaan edes tiedä, minne puhuessani katson. Kuunnellessani pyrin kyllä katsomaan silmiin, mutta välillä myös toisaalle, ettei puhuja kiusaantuisi siitä. Ei kai ole oikein kohteliastakaan koko aikaa tuijottaa.

        - Miten Sinä pärjäät, voitko ollenkaan katsoa filmejä tai elokuvia? Ja voitko varsinkaan pysyä kärryillä, jos pitää tekstityskin lukea?
        - Niin, tuo silmiin jatkuvan kiinteästi katsominen on minusta ihan omituista, mutta sitä kyllä näkee ns. oikeaoppisten toimittajien ja haastateltavien välillä esimerkiksi. En käsitä, minusta näyttääkin ihan kiusalliselta, saati että itse pystyisin moiseen, noloon tuijotukseen. Katson silmiin kyllä usein ja olen käsittääkseni sillai kohtelias, mutta että koko ajan! Eihän siinä voi keskittyä ajattelemaan!
        - Koen myös usein lähes "ärsyttävänä", kun on niin paljon niin tavallisen näköistä väkeä, että meikä ei löydä mitään "tarttumakohtaa", jotta voisin tunnistaa 'hahmon' myöhemmin.
        - Käsittämätöntä, että jotkut ihmiset muistavat kasvot hyvin ja lisäksi minkä väriset silmät, millaiset kädet/sormet, kengät... Kuulevatko ja kuuntelevatkohan tämmöiset ihmiset mitään keskustelussa !!?? :-( Olemmekohan me tässä kirjoittavat tavallista syvällisempää lajia; herkkä, syvä ja laaja maailma jossakin sisällämme eli samapa tuo, miltä joku näyttää ! ?


      • minä....
        Ohhoh kirjoitti:

        - Miten Sinä pärjäät, voitko ollenkaan katsoa filmejä tai elokuvia? Ja voitko varsinkaan pysyä kärryillä, jos pitää tekstityskin lukea?
        - Niin, tuo silmiin jatkuvan kiinteästi katsominen on minusta ihan omituista, mutta sitä kyllä näkee ns. oikeaoppisten toimittajien ja haastateltavien välillä esimerkiksi. En käsitä, minusta näyttääkin ihan kiusalliselta, saati että itse pystyisin moiseen, noloon tuijotukseen. Katson silmiin kyllä usein ja olen käsittääkseni sillai kohtelias, mutta että koko ajan! Eihän siinä voi keskittyä ajattelemaan!
        - Koen myös usein lähes "ärsyttävänä", kun on niin paljon niin tavallisen näköistä väkeä, että meikä ei löydä mitään "tarttumakohtaa", jotta voisin tunnistaa 'hahmon' myöhemmin.
        - Käsittämätöntä, että jotkut ihmiset muistavat kasvot hyvin ja lisäksi minkä väriset silmät, millaiset kädet/sormet, kengät... Kuulevatko ja kuuntelevatkohan tämmöiset ihmiset mitään keskustelussa !!?? :-( Olemmekohan me tässä kirjoittavat tavallista syvällisempää lajia; herkkä, syvä ja laaja maailma jossakin sisällämme eli samapa tuo, miltä joku näyttää ! ?

        Kävin ostamassa tuon lehden itselleni. Siinä haastatellaan Görel Kristina Näslundia, joka on psykologi ja lääketieteen tohtori ja itsekin kasvosokea. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan "Vem var det där?". sitä ei kai ole vielä suomennettu, kun ei mainita.

        Kirjasta on peräisin seuraava testi:
        1. Oliko sinulla jo lapsena tapana kysyä muilta: kuka tuo oli? Teetkö niin myös aikuisena?
        2. Oletko ennen kutsuille menoa huolissasi siitä pystytkö tunnistamaan tapaamasi ihmiset?
        3. Tuntuvatko muut tunnistavan sinut nopeammin kuin sinä heidät?
        4. Tuntuvatko seuralaisesi tunnistavan tapaamanne ihmiset nopeammin kuin sinä?
        5. Onko ystävillänne tapana kertoa sinulle, kenet juuri tapasitte?
        6. Onko sinulle sattunut niin, ettet tunnista aiemmin tapaamasi henkilöä, vaan esittäydyt hänelle kuin tapaisitte ensimmäistä kertaa?
        7. Onko sinun vaikea muistaa tapaamasi henkilön kasvoja?
        8. Onko sinun vaikea pysyä mukana elokuvan tai televisiosarjan juonessa, jos tarinassa on useita roolihenkilöitä?
        Mitä useampaan kysymykseen vastasit kyllä, sitä todennäköisemmin olet kasvosokea.

        En oikein muista, oliko näin jo lapsena, mutta kaikkiin muihin vastaan kyllä. Elokuva täytyy katsoa kahteen kertaan ennekuin ymmärrän todella sen juonen.

        En ole niinkään huolissani siitä, etten muista ihmisiä ensitapaamiselta, vaan etten muista esim. sisarusteni, vanhempieni ym. läheisten kasvoja. Tunnen heidät sentään, jos vastaan tulevat vaikka olisikin uusi kampaus tai jotain. No, jos veli kasvattaisi parran, se voisi jo hämätä.

        Vähän aikaa sitten onnittelin yhtä sukulaista uuden kampauksen johdosta. Hän katsoi minua hämmästyneenä ja sanoi että hänen tukkansahan on ollut näin jo monta vuotta. Olimme nähneet viikottain, mutta muistin yhä hänet blondina. Nyt väri oli musta.

        Toisinaan on käynyt myös niin, että tervehdin jotakuta luullen tuntevani hänet vaikka onkin sitten ihan outo. Nykyisin odotan, että toinen tervehtii ensin.

        Kukapa ei muistelisi rakkaintaan hänen poissaollessaan? Harmikseni en vaan saa hänen kasvojaan jäämään mieleeni, vaikka niitä on sentään tullut tuijoteltua pitkäänkin ja läheltä. Keskittämällä ajatukset silmiin, muistan ne, mutta muu osa kasvoista jää hämäräksi. Voin vastaavasti nähdä mielessäni hänen hymynsä, mutta silloin silmät haihtuvat näkyvistä.

        Wikissä muuten kirjoitettiin kasvosokeuden aiheuttajaksi aivovamma. Lehtijutun mukaan se voi olla myös synnynnäistä. Lukaisepa se, vtuntuuko tutulta?


      • nonamenoface
        minä.... kirjoitti:

        Kävin ostamassa tuon lehden itselleni. Siinä haastatellaan Görel Kristina Näslundia, joka on psykologi ja lääketieteen tohtori ja itsekin kasvosokea. Hän on kirjoittanut aiheesta kirjan "Vem var det där?". sitä ei kai ole vielä suomennettu, kun ei mainita.

        Kirjasta on peräisin seuraava testi:
        1. Oliko sinulla jo lapsena tapana kysyä muilta: kuka tuo oli? Teetkö niin myös aikuisena?
        2. Oletko ennen kutsuille menoa huolissasi siitä pystytkö tunnistamaan tapaamasi ihmiset?
        3. Tuntuvatko muut tunnistavan sinut nopeammin kuin sinä heidät?
        4. Tuntuvatko seuralaisesi tunnistavan tapaamanne ihmiset nopeammin kuin sinä?
        5. Onko ystävillänne tapana kertoa sinulle, kenet juuri tapasitte?
        6. Onko sinulle sattunut niin, ettet tunnista aiemmin tapaamasi henkilöä, vaan esittäydyt hänelle kuin tapaisitte ensimmäistä kertaa?
        7. Onko sinun vaikea muistaa tapaamasi henkilön kasvoja?
        8. Onko sinun vaikea pysyä mukana elokuvan tai televisiosarjan juonessa, jos tarinassa on useita roolihenkilöitä?
        Mitä useampaan kysymykseen vastasit kyllä, sitä todennäköisemmin olet kasvosokea.

        En oikein muista, oliko näin jo lapsena, mutta kaikkiin muihin vastaan kyllä. Elokuva täytyy katsoa kahteen kertaan ennekuin ymmärrän todella sen juonen.

        En ole niinkään huolissani siitä, etten muista ihmisiä ensitapaamiselta, vaan etten muista esim. sisarusteni, vanhempieni ym. läheisten kasvoja. Tunnen heidät sentään, jos vastaan tulevat vaikka olisikin uusi kampaus tai jotain. No, jos veli kasvattaisi parran, se voisi jo hämätä.

        Vähän aikaa sitten onnittelin yhtä sukulaista uuden kampauksen johdosta. Hän katsoi minua hämmästyneenä ja sanoi että hänen tukkansahan on ollut näin jo monta vuotta. Olimme nähneet viikottain, mutta muistin yhä hänet blondina. Nyt väri oli musta.

        Toisinaan on käynyt myös niin, että tervehdin jotakuta luullen tuntevani hänet vaikka onkin sitten ihan outo. Nykyisin odotan, että toinen tervehtii ensin.

        Kukapa ei muistelisi rakkaintaan hänen poissaollessaan? Harmikseni en vaan saa hänen kasvojaan jäämään mieleeni, vaikka niitä on sentään tullut tuijoteltua pitkäänkin ja läheltä. Keskittämällä ajatukset silmiin, muistan ne, mutta muu osa kasvoista jää hämäräksi. Voin vastaavasti nähdä mielessäni hänen hymynsä, mutta silloin silmät haihtuvat näkyvistä.

        Wikissä muuten kirjoitettiin kasvosokeuden aiheuttajaksi aivovamma. Lehtijutun mukaan se voi olla myös synnynnäistä. Lukaisepa se, vtuntuuko tutulta?

        Minulla on jonkin asteinen kasvosokeus, vaikka sitä ei olla virallisesti diagnosoitu. Olen aloittanut uudessa työssä kuukausi sitten ja tällä hetkellä tunnistan kasvonpiirteet ja muistan nimet kahdeksalta lähimmältä työtoveriltani. Työyhteisössämme on 40 henkeä, joiden kanssa olen päivittäin tekemisissä enemmän ja vähemmän. Jos joku pyytää minua viemään papereita tms. jonkun henkilön työpisteelle, minun täytyy käydä tarkistamassa tietokoneelta missä kyseinen henkilö istuu (onneksi täällä on määritellyt työpisteet ja tuolin selkämyksessä kyseisen työntekijän nimi). Tavoitteenani on että vuoden päästä muistan kaikkien nimet ja kasvot että tunnistan heidät myös kadulla vastaan tullessa ja voin esitellä heidät miehelleni nimeltä.

        Yleensä tunnistan ihmiset muiden piirteiden kuin kasvojen perusteella, joka on ongelmallista, koska ihmiset ovat harvoin tarpeeksi uniikkeja. Minä olen yrittänyt treenata muistiani vaikka millaisilla tempuilla ja luoda tapaamistani ihmisistä muistisääntöjä, mutta ne vaan ei auta.

        Miehenikään ei tiedä, että minulla on tällainen ongelma.. tämä asia ei ole suuri salaisuus, mutta en usko että mieheni ymmärtäisi minua koska hänellä on laaja sosiaalinen verkosto ja hän muistaa tapaamansa ihmiset vielä pitkänkin ajan kuluttua.


        1. Oliko sinulla jo lapsena tapana kysyä muilta: kuka tuo oli? Teetkö niin myös aikuisena?
        -kyllä.
        2. Oletko ennen kutsuille menoa huolissasi siitä pystytkö tunnistamaan tapaamasi ihmiset?
        -kyllä jonkin verran. Enemmän ärsyttää kutsujen jälkeen jos joku siellä ollut moikkaa minua jossain ja minulla ei ole hajuakaan onko hän ollut bilekaverina vai kenties asiakas työn kautta.

        3. Tuntuvatko muut tunnistavan sinut nopeammin kuin sinä heidät?
        -KYLLÄ
        4. Tuntuvatko seuralaisesi tunnistavan tapaamanne ihmiset nopeammin kuin sinä?
        -mieheni on ilmiömäinen kasvo- ja nimimuistiltaan
        5. Onko ystävillänne tapana kertoa sinulle, kenet juuri tapasitte?
        -en ole ajatellut tällaista tapaa, mutta taitaa pitää paikkansa
        6. Onko sinulle sattunut niin, ettet tunnista aiemmin tapaamasi henkilöä, vaan esittäydyt hänelle kuin tapaisitte ensimmäistä kertaa?
        -Kyllä. Varsinkin alkuaikoina mieheni mukana kulkiessa ja hänen työkavereitaan tavatessa esittäydyin (ja myöhemin tajusin että ollaan istuttu jossain ravintolassa pari kuukautta aikaisemmin kasvokkain). Nykyisin kuuntelen esittäytyykö vastapuoli, jolloin sanon myös oman nimeni. Jos vastapuoli ei sano mitään niin oletan että olemme tavanneet aikaisemminkin.
        7. Onko sinun vaikea muistaa tapaamasi henkilön kasvoja?
        -kyllä.. asiakkaiden muistaminen on vaikeaa. Yleensä kun menen hakemaan asiakasta (asiakastiloista), jonka olen tavannut jo aikaisemmin niin näen asiakkaan kasvon ilmeistä että hän on se henkilö jonka kanssa minulla on tapaaminen. Nyt olen siirtynyt työhön, jossa palvelen asiakasta puhelimen välityksellä eikä minun tarvitse tavata häntä kasvokkain.
        8. Onko sinun vaikea pysyä mukana elokuvan tai televisiosarjan juonessa, jos tarinassa on useita roolihenkilöitä?
        -tämän vuoksi luen kirjoja. En ole koskaan saanut mitään kiksejä elokuvista..

        Mitä useampaan kysymykseen vastasit kyllä, sitä todennäköisemmin olet kasvosokea.


    • ihmeissään täällä

      Ei kai kukaan osaa piirtää toisen kasvoja ulkomuistista, vai osaako muka? No ehkä minullakin on sitten tämä vika. Jos näen ihmisen kerran tai kaksi en muista miltä hän näytti. En osaa tutuistakaan kuvata minkä muotoiset silmät esim. tällä on jos en ole katsonut niitä erityisen tarkkaan. Ja tuo kampausten ym. vaihto sekoittaa myös. Onko minulla tuo vika?

      • "Ohhoh.." jatkaa

        Juu, hyvin mietit ja perustelet, että on normaaliaKIN . Mutta silti minulla tämä on elämää haittaavan epätäydellistä. Olen usein saanut tahtomattanikin verrata itseäni ja jotakin ystävääni. Huomaan, että toiselle on bläkkiselvää, että tuohan on se ja se sama ihminen, höh, eksä nyt näe. Kun en näe, en tunnista. - Vaikka tv-filmiä jonkun kanssa katsellessa en kehtaa sanoa toiselle, että sekosin ihan, onko tuo naama nyt se ja se, joka oli siinä tilanteessa, sen ja sen mies tms. Onks' toi nyt se poliisi taas tossa, vai onko toi nyt joku ihan uusi tyyppi. - Kamalan vaikea on kun en tunne helposti naamoja, kun seuraa filmiä/elokuvaa: pitää painaa mieleen naamat, etunimet, sukunimet, ihmissuhteet, kuka kenenkin kuka mikkä, mihin liittyi.... Niin paljon asiaa ja tekstityksen luku vie huomioni yhtälailla. En ole vanha vielä, mutta en meinaa pysyä perässä ja varsinkin just tuo kasvojen muistamattomuus haittaa.

        Jos olen mennyt johonkin kurssille tai kokoukseen ja sitten tulee seuraava kerta, niin toiselle ihmiselle on heti selvä, että tuo ja tuo ja tuo olivat myös viimeksi. Minusta näyttää kuin en olisi nähnyt aiemmin ketään muita kuin kaikkein erikoisimman näköiset eli jos jollakin on jokin tosi helpottava tuntomerkki ulkonäössä, huom. koko ulkonäössä, kasvot eivät aina pelkästään riitä minulle, jotta tunnistaisin. - Niin, minä vaan joudun usein vertaamaan muihin ja huomaan, että olen ihan tohelo. On niitä pahempiakin vikoja, juu, anti olla! ?


    • muistaa

      Tunnen ihmiset kasvoilta kun he ovat "oikeassa paikassaan". Eli vaikka työpaikalla työpuku päällä. Mutta jos vähän oudompi ihminen työpaikalta kävelee omissa vaatteissaan vastaan, en tunnista ennenkuin tervehtii. Enkä tunnista myöskään lapsen tarhakavereiden vanhempia moniakaan jos tulevat vastaan muualla kuin päiväkodin pihalla. Noloa!!! Niin mistä se kertoo lukemasi artikkelin mukaan jos on vaikeuksia tunnistaa ihmiset kasvoista?

      • Ohhoh

        Kuvaisin just noin omiakin sekoilujani ihmisten näössä. Virkavaate vasta kamala pelätin on meikäläiselle! - Ai kun helpottaa, että "tätäKIN on liikkeellä". On mainio lukea tätä ketjua nyt. Kiitos. Hyvää yötä ja tuntekaamme edes itsemme aamulla peilistä!


      • dementikko?

        vielä lisää kun ei muista nimiäkään. Mulla ainakin menee tosi kauan jos meinaan jonkun nimen muistaa.


      • minä myös
        dementikko? kirjoitti:

        vielä lisää kun ei muista nimiäkään. Mulla ainakin menee tosi kauan jos meinaan jonkun nimen muistaa.

        Tyypillinen kohtaus rikoselokuvassa: uhri tai silminnäkijä kuvailee konnan poliisin piirtäjälle, kuva julkaistaan ja joku oitis tunnistaa henkilön. Uhrillahan on melkoinen paniikki päällä, tuskin siinä tulee mieleen katsella hyökkääjää tarkasti. Silminnäkijä on taas tavallisesti joku ohikulkija, joka näkee vaan vilaukselta jonkun poistuvan paikalta. Tapahtuuko tätä vain elokuvissa vai onko tuo "normaalia"?

        Pidän itseäni yleensäkin huonomuistisena. Olen ollut testeissä ja tulos yllätti: keskimääräistä parempi. Ei se normaali muisti voi kovin hyvä olla, jos minä tavaroita hukkaavana ja ostoslistan kotiin unohtavana ym. olen niin hyvä.

        Onko media vain luonut meille käsityksen, että pitäisi olla superihminen, joka muistaa aina ja kaiken?


    • keitäkös olemme

      menneellä viikolla tulleet tavanneeksi ?? !! Onkos hajuakaan naamoista ja sillei :-) Oikeastaan mitä enemmän kasvosokeutta, niin eiks' elämä ole helpompaa, kun ei edes muista minkä näköisten kanssa ei ollut kivaa, minkä näköinen ei käyttäytynyt hyvin mua kohtaan; eiks' tässä kuljeta ihan omissa maailmoissa... siel ei tule niin helposti riitaa. Bööö :-(

    • Jjt

      Ensimmäisen kerran elämässäni sain tänään (tarkalleen ottaen 5 min sitten) nimen tälle asialle mikä on itselläni ollut aktiivisesti haittana koko aikuiselämäni ajan.

      Oli kyse sitten kavereista (esim. en tunnistanut kavereitani jos vaatteet olivat erillaiset tai käynyt parturista) tai tutuista, tämä on ollut hyvin kiusallinen asia minulle -- Mutta kiitos erään iltalehden lööpin julkimosta joka sairastaa samaa sain nimen viimeinkin tälle asialle: Prosopagnosia.

    • Victoria!

      Olen kärsinyt aina kasvosokeudesta, ilmeisesti kylläkin vain lievästä kun luin muiden kokemuksia. Tutustuin nykyiseen poikaystävääni haalaribileissä ja muutenkin ennen seurusteluamme tapasimme aina haalarit päällä. Kun sitten menimme ensimmäisille treffeille, pelkäsin todella sitä hetkeä kun minun piti tunnistaa hänet muiden ihmisten keskeltä, ilman haalareita. Olemme olleet melkein kaksi vuotta yhdessä ja koskettelen ja tutkin hänen kasvojaan päivittäin, mutta en silti pysty hahmottamaan hänen kasvoja mieleeni jos hän ei ole paikalla.

      Ala-asteella minun oli vaikea oppia lukemaan ja vieläkin minun on vaikea ymmärtää lukeemaani, varsinkin jos tekstin yhteydessä ei ole kuvia. Tuossa Victorian jutussahan mainittiin, että kasvosokeus ja lukihäiriö saattavat liittyä toisiinsa (vai kuinka se siinä sanottiin...). Opiskelen tutkijaksi, joten tulen työni puolesta lukemaan paljon (ja luettu pitäisi ymmärtää ja sisäistää nopeasti)ja minun oletetaan muistavan tärkeitä ihmisiä.

      Niin kuin joku tuossa edellä, myös minä kävin lukemassa AS-ihmisistä. En voi myöskään allekirjoittaa täysin niitä oireita, mutta "huolestuttavan" paljon oli lieviä oireita: minulla on ollut lapsesta saakka intohimona nykyinen oppiaineeni, olen mielummin yksin kuin ryhmässä (osaksi siksi kun tunnen olevani ulkopuolinen), pidän siitä kun tiedän ennalta mitä päivän aikana tapahtuu..

      • Nörtti-tyttö

        Itselläni on tämä ollut koko elämäni ajan ja olen aina luullut että se kuuluu tyypillisesti lukihäiriöisille.
        Itselläni on lukihäiriö siis. Parilla muullakin lukihäiriintyneellä olen kuullut olevan saman tyyppistä kasvojen tunnistusongelmaa

        Pari esimerkkiä omasta elämästäni:

        Opiskellessani, en tunnistanut oman ryhmäni oppilaita kuin vasta kolmannella vuodella, silloinkaan en kaikkia.
        Mieheni serkut menevät sekaisin, heitä en tunnista oikeastaan ollenkaan.
        Eilen tajusin että vaikka olen ollut 1½ vuotta samassa työpaikassa en tunne kaikkia toimistomme ihmisiä, meitä on täällä töissä n 15 henkeä.

        Kadulla en tunnista edes omia sukulaisiani, joiden kanssa olen ollut tekemisissä vähintään viikoittain.

        Onneksi tunnistan ihmiset äänen perusteella

        Myös minä rakastan monotonisuutta ja ennalta-arvattavuutta.
        Olen myös nykymittapuulla "epäsosiaalinen" eli viihdyn erinomaisesti itsekseni, enkä pidä suurista väkijoukoista.


      • rose....
        Nörtti-tyttö kirjoitti:

        Itselläni on tämä ollut koko elämäni ajan ja olen aina luullut että se kuuluu tyypillisesti lukihäiriöisille.
        Itselläni on lukihäiriö siis. Parilla muullakin lukihäiriintyneellä olen kuullut olevan saman tyyppistä kasvojen tunnistusongelmaa

        Pari esimerkkiä omasta elämästäni:

        Opiskellessani, en tunnistanut oman ryhmäni oppilaita kuin vasta kolmannella vuodella, silloinkaan en kaikkia.
        Mieheni serkut menevät sekaisin, heitä en tunnista oikeastaan ollenkaan.
        Eilen tajusin että vaikka olen ollut 1½ vuotta samassa työpaikassa en tunne kaikkia toimistomme ihmisiä, meitä on täällä töissä n 15 henkeä.

        Kadulla en tunnista edes omia sukulaisiani, joiden kanssa olen ollut tekemisissä vähintään viikoittain.

        Onneksi tunnistan ihmiset äänen perusteella

        Myös minä rakastan monotonisuutta ja ennalta-arvattavuutta.
        Olen myös nykymittapuulla "epäsosiaalinen" eli viihdyn erinomaisesti itsekseni, enkä pidä suurista väkijoukoista.

        Kouluaikoina tuo oli myös minula ongelmana, vähänkin isompi ryhmä tai joku kurssi jota ei ihan joka päivä ollut.. ei pienintäkään mahdollisuutta että muistaisin kaikkien nimiä...ala-asteella ei ollut muistaakseni kovin vaikeaa kun oli niin pieni koulu ja pienet luokat, mutta yläasteella en muistanut edes viimeisenä vuonna kaikkien nimiä... kasvot kyllä opin tunnistamaan mutta nimet eivät jää päähän. ammattikoulussa sama ongelma, ja myöskin harrastuksissa.
        Voi tietysti sekin vaikuttaa, että olin koulukiusattu lähes koko peruskoulun ajan ja minusta tuli ujo, syrjäänvetäytyvä ja muutenkin epäsosiaalinen...

        Lähimmät ihmiset ja ystävät kyllä muistan ja saan kasvotkin mieleeni ihan hyvin, mutta muut sukulaiset ja tutut aiheuttavat ongelmia, varsinkin kun niitä tätejä, setiä, enoja ja serkkuja on yhteensä yli 50..

        Poikaystävän kanssa kun pitää hänen sukunsa joillekkin juhlille mennä, tiedän nähneeni monia ihmisiä mutta nimiä en muista ainuttakaan.

        Hävettää välillä kun kaikki muistaa aina minun nimeni, vaikka olisi kerran nähty..
        Tosin jos juhlissa on pikkulapsia niin heidän nimiensä muistaminen ei ole vaikeaa kun olen niin lapsirakas ja usein lapset haluavat leikkiä kanssani jotain :)

        Onneksi en ole yksin ongelmani kanssa :)


    • minullakin

      Mul on ollut aina sillai, et ku tutustun uuteen ihmiseen, en tunnista häntä, jos hän kävelee kaupungil vastaan ja moikkaa. Joskus saattaa tulla tunne, et oon nähnyt ton jjossai, mut en muista missä jne.

      Nykyään sanonkin ku tutustun uusii ihmisii, että kasvot unohtuvat kokonaan ja siksi en tervehdi ku törmätää kadulla. Kaverini ovat saaneet monet kerrat selittää jollekulle, että en mä epäkohteliaisuuttani sitä tee, en vaan tunnista.

      Aika moni mun kaveriporukassa tietää täst onneks mut omat hankaluutensa tulee ku joku tuo jonku "porukkaan kuulumattoman" bileisiin. En vahingossakaa tunnista häntä ellei seuraavan kerran nähdä tyylii taas jossai bileissä ja sillee et tää tyyppi on sen saman ihmisen seuras ku aiemminki. Sillon saatan hokasta et hei, oon nähnyt sut ennenkin.

      Tarpeeks monta kertaa ku oon nähny, kasvot jää mieleen.

      Huomaan et välil iskee paniikki, jos vaik mä oon jossai pirskeis se uusi kasvo. Kaikki ne uudet kasvot saa mut iha hämilleni. Ja tosi moni ihminen on luullut et oon nii leuhka, etten voi tervehtii jälkeenpäin. No en oo, en vaa tunnista enkä voi sille mitään.

      Mun kaverit sanoo mul usein jos ollaa joku tyyppi nähty et toi oli se ja se. Oot nähny sen siellä ja siellä kosk ne tietää et mä en tunnista sitä ihmistä vaik oonki sen kans vaihtanu muutaman sanan viikkoo aikasemmin.

      Joidenki ihmisten kohdal opin tunnistaan jo parin kerran jälkeen, joidenki kohdal ei välttämät riitä ees et ollaa nähty 5 kertaa.

      Muuten muistikapasitettini on varmaa rajoittamaton. Muistan kaiken muun hyvin kirkkaasti mut kasvoja en. Esim. jos mun pitäis kuvailla jotai valokuvaa. Kaikki muu olis iha helppoo mut kasvojen kohdalla pelkkää lumisadetta.

      Mut ilmeisest mä en oo iha toivoton tapaus sillä ajan kanssa opin tunnistaan kasvot:)

    • kasvoja

      on minunkin vaikea tunnistaa, koska kaikki näyttävät ihan samanlaisilta äkkiseltään. Vain persoonalliset ihmiset jäävät kertaheitolla muistiin ja tietysti läheiset muistaa. Vieraita ihmisiä muistan tarkemmin hiusten, äänen ja vaatteiden perusteella. Jos tiettyjä ihmisiä tapaa säännöllisesti, he rupeavat pikkuhiljaa jäämään muistiin.

      • aloittaja

        Ihmettelin eilen konserttisalin narikassa, että millä ihmeellä ne järkkärit muistavat, kenen kädestä se vaatelappu tuli otettua, kun ihmisiä tungeksii tiskin takana vaikka millä mitalla. Eikä oltu nätisti jonossa. Ja kova kiire, ei heillä ole aikaa tuijotella ja painaa erityistuntomerkkejä mieleen. Enpä ole koskaan huomannut, että he olisivat joutuneet edes hämmennyksiin, saati sitten tarjonneet takkia väärälle ihmiselle. Lienevätkö he sitten toinen ääripää vai onko se ihan normaalia? Ei onnistuisi minulta ollenkaan.

        Persoonalliset kasvot tosiaan jää mieleen. Tarja Halonen oli helppo, mutta useimmat muut julkkikset saisi ihan rauhassa kävellä kadulla vastaan, en tunnistaisi, ainakaan jos en tietäisi että he ovat täälläpäin liikkeellä just tänään.


      • jannika______
        aloittaja kirjoitti:

        Ihmettelin eilen konserttisalin narikassa, että millä ihmeellä ne järkkärit muistavat, kenen kädestä se vaatelappu tuli otettua, kun ihmisiä tungeksii tiskin takana vaikka millä mitalla. Eikä oltu nätisti jonossa. Ja kova kiire, ei heillä ole aikaa tuijotella ja painaa erityistuntomerkkejä mieleen. Enpä ole koskaan huomannut, että he olisivat joutuneet edes hämmennyksiin, saati sitten tarjonneet takkia väärälle ihmiselle. Lienevätkö he sitten toinen ääripää vai onko se ihan normaalia? Ei onnistuisi minulta ollenkaan.

        Persoonalliset kasvot tosiaan jää mieleen. Tarja Halonen oli helppo, mutta useimmat muut julkkikset saisi ihan rauhassa kävellä kadulla vastaan, en tunnistaisi, ainakaan jos en tietäisi että he ovat täälläpäin liikkeellä just tänään.

        MInulla on jonkin asteinen kasvosokeus niin olen vuosikausia hämmästellyt ravintoloissa, narikoissa ja baareissa tms. (paikoissa joissa työntekijät palvelevat suurta ihmismäärää nopeassa tahdissa) olevien ihmisten muistia ja sitä että tilatut tuotteet/palvelut menevät oikeille henkilöille. Kyseisíssä töissä varmasti kehittyisi tunnistamaan ja muistamaan jos sitä pääsisi tekemään, mutta minulle se todennäköisesti tuottaisi valtavasti työtä ja muistisääntöjen kehittämistä.

        Olen hyvä palkkaisessa työssä, jossa asiakkaat ovat "kasvottomia" joten tulen hyvin toimeen kun tarvitsee vain muistaa oman tiimin henkilöt.

        Olen hieman kateellinen "normaaleille" ihmisille, jotka tunnistavat helposti aikaisemmin tapaamansa ihmiset.. tosin jokaisella meistä on omat taakkamme ja vaivamme kannettavana ja luulen että olen kuitenkin loppujen lopuksi varsin helpon "vaivan" saanut taakakseni.


      • mikrobitti
        jannika______ kirjoitti:

        MInulla on jonkin asteinen kasvosokeus niin olen vuosikausia hämmästellyt ravintoloissa, narikoissa ja baareissa tms. (paikoissa joissa työntekijät palvelevat suurta ihmismäärää nopeassa tahdissa) olevien ihmisten muistia ja sitä että tilatut tuotteet/palvelut menevät oikeille henkilöille. Kyseisíssä töissä varmasti kehittyisi tunnistamaan ja muistamaan jos sitä pääsisi tekemään, mutta minulle se todennäköisesti tuottaisi valtavasti työtä ja muistisääntöjen kehittämistä.

        Olen hyvä palkkaisessa työssä, jossa asiakkaat ovat "kasvottomia" joten tulen hyvin toimeen kun tarvitsee vain muistaa oman tiimin henkilöt.

        Olen hieman kateellinen "normaaleille" ihmisille, jotka tunnistavat helposti aikaisemmin tapaamansa ihmiset.. tosin jokaisella meistä on omat taakkamme ja vaivamme kannettavana ja luulen että olen kuitenkin loppujen lopuksi varsin helpon "vaivan" saanut taakakseni.

        Huvittaa lukea näitä juttuja kun itsellä on tismalleen samanlainen vaiva. En muista ihmisiä miltä ne näyttää ja sijoitan ihmisen vain siihen samaan ympäristöön missä hänet olen aiemminkin tavannut. Mutta nyt itse asiaan, olen ammatiltani tarjoilija ja työskennellyt myös kaupan kassana, ja kun täällä ihmeteltiin miten tarjoilijat muistavat kiireessä kaikki asiakkaat, kelle mikäkin juoma on menossa. Olen kehittänyt tähän loistavan tavan, painan mieleeni ihmisten vaatteet, tai jonkun muun yksityiskohdan mm.korvakorut, kynsilakan, paidan napituksen, jos esim pukuja on usealla päällä. Toinen ja melkein tärkeämpi asia vielä on se paikka missä ihminen on, jos en ole kerennyt ottaa muuta merkkiä hänestä niin vien juoman siihen kohti baaritiskillä mistä se tilattiin, nämä paikat minä muistan täydellisesti, ja yleensä se tilaaja on siinä jo lompakko kourassa eli siitä tiedän kuka juoman tilasi. Sit vielä yksi miten muistan myös ihmisen, muistan heidät siitä mitä ne juo. Kasvoja en muista mutta kun katson ihmistä muistan heti mitä hän on aikaisemmin tilannut. Asiakkaita en todellakaan muista sitten kadulla jos vastaan kävelee ja niitä noloja tilanteita on sitten tullut työpaikan ulkopuolella liiankin paljon.. Nyt olen oppinut että en puhuttele ikinä ihmistä jos hän ei puhuttele minua ensin ja jo valmiiksi vähän silleen tuttavallisesti hymyilen jos luulen tunnistavani jonkun, niin he luulevat että minä tunnistan. Tämän kanssa kun on oppinut elämään niin aina se luonto jotenkin sen puuttuvan taidon jollain korvaa, ja minulle ainakin on tullut hyvä muisti muuten. Ja sit vielä jos joku tulee minulle juttelemaan niin en kysy kuka hän on vaan mietin hänen kasvonsa johonkin tilanneyhteyteen tai paikkaan ja sieltä sitten muistan ennemmin tai myöhemmin kuka hän oli ja miksi hänet tunsin. :-).


    • nonamenoface

      Käykää testaamassa: http://www.faceblind.org/research/index.html
      Sivulta löytyy kaksi erilaista testiä, jolla voi kasvosokeutta testata. Testin ohjeistus on englannin kielinen, mutta simppeli.

      Itse sain tulokseksi molemmista testeistä alle puolet oikein...

    • Kasvosokea

      Nyt on avattu myös suomenkieliset sivut: www.kasvosokeus.fi

      Kannattaa käydä tutustumassa :) Itseälläni myös prosopagnosia ja kaipaan jatkuvasti lisää tietoa asiasta.

    • Anonyymi

      Olen aina ihmetellyt, kun en tunnista ihmisiä kasvoista. En tunnista edes suurinta osaa naapureistani, vaikka muutin taloon joulukuussa 2016, eli aikaa on kulunut jonkin verran. Monesti törmään kadulla ihmisiin, jotka selvästi tuntevat minut, mutta minä en tunnista heitä. Jotkut jopa puhuvat kuin tietäisivät minusta vaikka huru mykket. Aivoissani vaan ei "raksuta", kuka tämä ihminen on. Kerran olin 7 vrk leirillä, jossa tunnistin lähikaupungin rouvaksi erään ihmisen siitä, että hänellä oli aina punainen pusero. Sitten yhtenä päivänä hän olikin laittanut eri värisen puseron ja olin ihan "ulalla", kuka näistä ihmisistä on lähikaupungin rouva. Vasta 2 päivää sitten löysin netistä kasvosokeuden. mm prinsessa Victorialla ja kirjailija Kaari Utriolla on kasvosokeus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe