Neliveto on vaarallinen

veto.

Neliveto luo väärän turvallisuuden tunteen autolla ajamiseen.
Pitää muistaa että jarrut on olleet neljässä pyörässä muinaisista ajoista lähtien.
Nelivetoautoja näkee nykyisin paljon purkaamoilla kun ei se vauhti pysähtynytkään paremmin kuin kaksivetoisella.
Vakuutusyhtiöt on suunnittelemassa korotettuja maksuja nelivedoille.

20

2335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaarallinen vaan

      selvästi turvallisempi kuin kaksiveto.

      "Vakuutusyhtiöt on suunnittelemassa korotettuja maksuja nelivedoille." Eivät ole.

      TM sanoi nelivetotestissään "jos meistä olisi kiinni Suomessa ei saisi myydä kuin nelivetoisia autoja"

      • Jerkku

        "TM sanoi nelivetotestissään "jos meistä olisi kiinni Suomessa ei saisi myydä kuin nelivetoisia autoja""

        TM sanoo pajon muutakin. Eikä aina niin oikeaa asiaa.


    • veto rulettaa!,

      On se vaan hienoa, että välillä tulee TIETOA eikä mitään mutua!

    • jarrut.

      Itse asiassa vasta ABS:ien myötä jarrut ovat tulleet joka pyörään.

      Asian huomaa, kun ajaa nelivetoisella keskitasauspyörästön lukko päällä.

      Auto pysähtyy huomattavasti paremmin, koska kaikki pyörät jarruttavat yhtä paljon.

      Ilman tuota lukkoa tai ABSia jarrut ovat käytännössä vain etupyörillä.

      • baarin tietoja jarruista! Kyllä teillä on siellä kaljapullon ääressä sitä viisautta, mitä missään muualla ei olekaan!


      • Rellu5L
        sitroen kirjoitti:

        baarin tietoja jarruista! Kyllä teillä on siellä kaljapullon ääressä sitä viisautta, mitä missään muualla ei olekaan!

        Mistä sikiää tämä usko tekniikan ylivoimaisuuteen, kyllä se jarruasistentti iskuu edelleenkin siinä ratin ja etupenkin välissä.


      • ymmärtänyt?
        sitroen kirjoitti:

        baarin tietoja jarruista! Kyllä teillä on siellä kaljapullon ääressä sitä viisautta, mitä missään muualla ei olekaan!

        Koetin kirjoittaa mahdollisimman selvästi, ilmeisesti onnistumatta.

        Jäikö joku asia erityisesti ymmärryksesi ulkopuolelle vai puuttuuko sinulta vain kokemus nelivetoautoista?


      • puolella..

        mutta kyllä sinukin kannattasi ajatella tuota kirjoittamaasi ja myöskin tutustua vähän paremmin auton tekniikkaan!


      • koskaan
        puolella.. kirjoitti:

        mutta kyllä sinukin kannattasi ajatella tuota kirjoittamaasi ja myöskin tutustua vähän paremmin auton tekniikkaan!

        ajanut nelivetoisella autolla keskilukko päällä?


    • uusavuttomille kuskeille

      Neliveto on perheautoissa yhtä tarpeeton kuin ESP ja alustansäätö.

      • Hanskassa

        Taito ennenkaikkea, mutta sitä ei nykynuoret oikein voi reenata, kun jääratoja kielletään tekemästä


      • The Rat

        Perheautossahan se EPS vasta tarpeellinen on, kun sillä ajaa vaimo ja sen serkkukin... Itse olen epsillä varustettuja autoja kokeillut ja täytyy todeta että parhaat niistä ovat ne joissa tuon saa nappia painamalla pois päältä.

        Ei kiitos.


    • suurin ongelma

      Tavallaan joo mutta eiköhän nelivedossa se suurin haittapuoli ole suurempi kulutus ja sitä kautta suuremmat päästöt, noin niinkun tulevaisuutta ajatellen. Noh mitäpä siitä tulevaisuudesta kun vain nyt on hyvä ja ennenkaikkea kun itsellä on hyvä olla.

      • -Sepeteus-

        Kulutus(/päästöt) vajaavetoisen ja nelivetoisen välillä on varsin pieni. Varsinkin jos neliveto ei ole jatkuva.

        Paljon suurempi ongelma päästöjen kannalta ovat uudet entistä tehokkaammat moottorit sekä isot(painavammat) autot.


    • myös turvavyöt, ajovalot, törmäystyynyt, ABSit, ESPit, nastarenkaat, kitkarenkaat ja etu- ja takapuskurit ovat vaarallisia, koska ne luovat väärän turvallisuuden tunteen autoa ajaessa. :)

      Jos neliveto parikin kertaa napsahtaa päälle jotta pääsen lähtemään kotoa töihin tai varsinkin töistä kotiin tähän tuiskureikään, niin silloin se on maksanut itsensä takaisin. Jos se lisäksi joskus keksii auttaa minua auton pitämisessä tiellä tai omalla kaistalla, niin se on jo plussaa. En ole sen varaan laskenut mitään maantiellä.

    • wwwqwww

      Ajettuani kaikenlaisilla autoilla kymmeniä vuosia mökkitielleni,
      olen aina pysynyt tiellä.

      Kun ostin perheen vitosautoksi maasturin,
      oli jokainen, minä ja lapset ojassa kolmen vuoden aikana, äitikin ajoi ojaan neljäntenä vuonna.

      Maasturissa oli kaikki herkut ja jokainen ajoi ojaan jatkuva neliveto päällä.

      Mökki on asunnostamme 8 km päässä,
      joten jokaisella oli onnistuneita matkoja mökille lähes sata.

      Tien auraus kuuluu kunnalle, joten tie oli aina hyvin aurattu, mutta ei hiekoitettu.

      Ja kukaan ei ole ajanut millään muulla tähänkää mennessä,
      ei vaikka on yksi takavetoinenkin talleissa.

      • onni

        Tulikos hommattua siihen maasturiin kunnon renkaat vai luotitko siihen, että neliveto hoitaa homman...


      • ja .
        onni kirjoitti:

        Tulikos hommattua siihen maasturiin kunnon renkaat vai luotitko siihen, että neliveto hoitaa homman...

        oli firman auto ja muovikortti taskussa joten piti olla parhaat renkaat.

        tietysti olin huolimaton, sekä syyllinen,
        ajoin varmasti kovempaa kuin muilla,
        mutta siihen vain tottui, kun meni niin hienosti.


    • Rellu5L

      Eilen yhdessä lehdessä eräs ukko kertoi, että hänen ajotaidon salaisuus on se, että hän on ajanut Toyota Corolalla 40 vuotta. Takavetoinen Suomen talvessa on ajotaidon korkeakoulu, ei siitä pääse mihinkään.

      • Yliasentaja

        Töissä ajan vm-2000 gran vitaraa.
        Se se vasta on hauska peli talvella lumisella kelillä. Sillä ei vain saata olla talvisilla keleillä leikkimättä.
        235:t renkaat ja takavetoinen, jos ei pidä nelivetoa päällä.
        Auto on aika lyhyt, eli pyörähtää 360 astetta ennen kuin ehtii kissaa sanoa.
        Onse vaan hauskaa.

        Onneksi ei oo oma auto, eikä omat bensat. :)

        Kerran motarilla talvi yllätti minut ja meinasi siellä alkaa reilun satasen vauhdista pyörähtää, mutta onneksi auton jo siirryttyä toiselle kaistalle sain taas auton hallintaani.
        Siinä meinas tulla kakit pöksyyn.

        Eiköhän se kuitenkin nelivetoa vaarallisempi asia ole asenteet siellä liikenteessä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      82
      2005
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1798
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      385
      1772
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      170
      1468
    5. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1354
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1350
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      75
      1307
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      67
      1243
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1113
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      101
      1107
    Aihe