Mitä pitää

sisällään

keskusteluissa usein käytetty termi "Uusiomotoristi"? Miksi sanonnalla on hieman negatiivinen sävy?
Esim.uusiopaperi on positiivinen asia.

23

1730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Mä voisin aatella, että nää firman 4...5-kymppiset harrikan ostajat vois sopia uusiokäsitteeseen.

      Eli aikaisempi kokemus = tunturi supersport > Honda CB125

      Välissä 20 vuotta ja alla HD sportster ( tai jotain muuta, mutta suurin usko on HD:n ostajilla)

      Puheet kovat ja itsevarmat. Kukaan muu ei tiedä pyöristä mitään. Ei sen enempää Mika Kallio kuin Juha Salminen.

      PS. Vinkkinä uusiomotoille: muistakaa laittaa jalka maahan kun pysähdytte valoihin (bemarista tuttu ajovakauden hallinta ei pidä pyörää pystyssä)

      • uusiomotoristi

        vetää valmistajan oikeuteen, jos pyörä noin vaan kaatuu valoissa.

        Tässä on ennakkotapauksen makua... Moottoripyörästä maksaneen kuluttajan kannalta kyse on hyvin yllättävästä vaatimuksesta. Kyllä moottoripyörällä pitäisi selviytyä liikenteessä samoin edellytyksin kuin autolla.

        Odottelen mielenkiinnolla ratkaisua.


      • tavanomainen
        uusiomotoristi kirjoitti:

        vetää valmistajan oikeuteen, jos pyörä noin vaan kaatuu valoissa.

        Tässä on ennakkotapauksen makua... Moottoripyörästä maksaneen kuluttajan kannalta kyse on hyvin yllättävästä vaatimuksesta. Kyllä moottoripyörällä pitäisi selviytyä liikenteessä samoin edellytyksin kuin autolla.

        Odottelen mielenkiinnolla ratkaisua.

        esimerkki uusiomotoristin ajatusmaailmasta. Uusiomotoristi on sellanen, joka on antanut sielunsa pirulle(autolle), ja vanhemmiten alkaa haikelemaan sitä paratiisimaista maailmaa takaisin josta aikoinaan luopui. Mutta maailma ja pyörät ovat muuttuneet niin paljon että ei pysy itse enää hommassa mukana.


    • narinaa

      Tosimotoristi on sellainen, joka on pistänyt viimeiset rahansa itselleen liian kalliiseen moottoripyörään, jolla on pitänyt ajaa heti lumien sulettua enslumiin saakka. Tosimotoristilla ei ole autoa, koska hänellä ei ole varaa laittaa sitä. Tosimotoristi ajaa räntäsateessa, koska on pakko. Tosimotoristilla meinaa katketa kateudesta verisuoni päästä, kun näkee jonkun uusiomotoristin ajelevan uudella pyörällään kauniilla ilmalla. Tosimotoristi ei moikkaa uusiomotoristille.

      Uusiomotoristi on saanut asunto- ja kesämökkilainat maksettua ja ostaa uuden moottoripyörän. Uusiomotoristi ajaa parituhatta kilometriä vuodessa, silloin kun on kaunista tai siltä tuntuu. Uusiomotoristi nauttii jokaisesta kilometristä, jonka ajaa. Uusiomotoristille kaikki motoristit ovat kavereita.

      • toi olikin

        faktaa. Paitsi tosimotoristin osalta.


      • uusiomotoristi

        on lihava mieshenkilö yhtä lihavalla moottoripyörällä. Tosimotoristit ovat hoikkia koska pyörällä kurvailu on fyysisesti pitänyt heidät kunnossa. Niin myös älyllisesti. Tosimotoristeillä on huomattavasti kehittyneempi liikennesilmä kuin näillä tumpuloilla jotka ajavat pyörääkin auton lailla. Ja siten kun se ei onnistu niin sitten mennäänkin metsään ja aletaan moottoripyöräilyn mollaus.


      • se nyt

        ole aivan noinkaan. Tunnen itseni uusiomotoristiksi vaikka nyt olenkin taas ajellut jo lähes kymmenen vuotta, sitä ennen olikin reilun neljännesvuosisadan tauko. Asunto- yms . lainoja ei enää ole mutta en aja uudella pyörällä enkä HD:llä enkä tule koskaan hankkimaan uutta pyörää ( en myöskään uutta autoa). Se on aivan asennekysymys vaikka nyt ehkä ei olekaan enää niin rahasta kiinni. Varsinkin uuden auton hankinta on yksi typerimmistä rahan poltto keinoista. Siinä hukkaa helposti tuhansia euroja hetkessä.
        Itse olen aina ostanut pari vuotta vanhan auton joka on sopivasti sisäänajettu, hinta on pudonnut jo huomattavasti ja yleensä autoissa on kaikki lisävarusteet jo paikallaan, joten niihinkään ei mene rahaa. Nykyiset autot eivät ole parin vuoden käytöllä menneet miksikään, useissa on vielä takuukin voimassa.
        Pyörissä olen pitäynyt vielä vanhemmissa, eka pyöräni oli nelipuolikas Suzuki 80-luvulta, sen jälkeen ajelin Hondan viissatasella ja nyt on alla kuussatanen. Sillä tulee aivan hyvin toimeen, nykyiset kuussataset ovat jo niin tehokkaita ja vääntäviä että sen suurempaa pyörää ei Suomen teille ja nopeusrajoituksille tarvita.


    • tuohon

      uusiomotoristien luokkaan kuuluva oli Antti Piippo. Yksi ensimmäisistä ainakin. Toiset kutsuvat näitä uusiomotoristejä yhä vieläkin uusiopiipoiksi.

    • Olen itse uusiomotoristi viime vuosituhannelta. Sittemmin Eurooppa on käynyt pieneksi. Itse koen nimityksen positiivisena, mutta nuoriso saa pitää sitä niin negatiivisena, kuin haluaa.

      Joudun usein ”opastuksen” kohteeksi sellaisten motoristien taholta, joiden kausimäärä on vähäisempi, kuin nykyjaksoni pituus. Sitten kun ruvetaan puhumaan ajokilometrimääristä, se opastus useimmiten loppuu. On kokemusta ja ”kokemusta”:)

      On kovin monenlaista motorismia. On myös monenlaista uusiomotoristia. Kun pipo ei kiristä, on helpompi kuunnella näitä määrittelijöitä. Talvikaudella siihen on aikaa. Tosin silloinkin on hyvät ajokelit, aina jossain –jopa Suomessa, mutta kurapyörä multa vielä puuttuu...

    • itseäni

      ..uusmotoristina. Kortin saatuani ajoin 10 vuotta ja n 250 tkm. Sitten oli 6 vuoden tauko.
      Nyt olen ajanut taasen 5 vuotta ja n 80 tkm.
      Mielestäni olen ns uusmotoristi.

      • taas et ole

        uusiomotoristi vaan tosimotoristi. Edellyttäen että pyöräsi on tunnetasolla sulle viides elementti. Pidä tota kuuden vuoden pyörättömyyttä vaan harharetkenä autojen sairaaseen maailmaan jossa ruoste syö haaveet ja unelmat :-)


    • Kra

      Otitpa ihan hyvän aiheen "pureskeltavaksi"! Tiedä vaikka saatais vielä yksimielinen ratkaisu tälle niin epämääräiselle termille.

      Uusio- etuliitteellä yleisesti kai tarkoitetaan jonkin (yleensä aineellisen) ottamista uudelleen käyttöön, varsinaisen elinkaarensa lopussa olevalle asialle.
      Elikkä pitänee olla takana huomattava määrä ajokokemusta ja lisäksi pitkä tauko välissä kun aloittaa pyöräilyn uudelleen, ennenkuin voidaan henkilöä pitää UUSIOMOTORISTINA. Aikaisemmaksi kokemukseksi ei riitä mopo piikki/ajelua pari kesää, vaan vähintään kymmeniä- tai mieluummin satojatuhansia kilsoja "täysmittaisella" pyörällä sekä Suomessa että kauempana.
      Miten tällaisen UUSIOMOTORISTIN sitten voi bongata liikennevirrasta? Ei oikein mitenkään, koska hän tietää/tiedostaa todelliset riskit samoin omat taitonsa ja toimii muutenkin asiallisesti muut huomioiden. Paitsi tietysti ehkä joskus siitä paljon puhutusta vyötärönmitasta, mutta osa siitäkin voi olla rahapussia he...
      Tällaisella kokemuksella ja asenteella ei kaatuilla valoissa, eikä edes irtohiekalla kesken kaarteen. Koska kaikki keskeiset perustaidot/motoriikka tulevat syvältä selkärangasta, niitä ei tarvii erikseen miettiä.

      Tältäosin termi on mielestäni kokolailla
      merkkinen!

      UUS-motoristi on sitten ihan eri asia, samoin kuin UUS-avuton.

      • ratkaisee

        mä oon aivan noviisi, parinkymmenen vuoden aikana ehkä suunnilleen parikymmentä tuhatta kilsaa. Sisältäen tosin pari sataa trialkisaa ja suunnilleen saman verran enskaa. Asfaltilla oon ajanut pari kertaa, mutta uskallus loppui. Mä oon varmaan ei-motoristi.


      • Kra
        ratkaisee kirjoitti:

        mä oon aivan noviisi, parinkymmenen vuoden aikana ehkä suunnilleen parikymmentä tuhatta kilsaa. Sisältäen tosin pari sataa trialkisaa ja suunnilleen saman verran enskaa. Asfaltilla oon ajanut pari kertaa, mutta uskallus loppui. Mä oon varmaan ei-motoristi.

        Tuossa edellä heitin vain oman näkemykseni asiasta, kyllähän puiden välissä resuaminen pyörän kanssa antaa ihan erilailla oppia/taitoa pyörän käsittelyssä.
        En väheksy sitä ollenkaan, olen sitä joskus itsekin kokeillut, mutta ei ole minun laji se. Samoin kokeilin viime keväänä customipyörää, ihan hauska kokemus sekin, mutta ei ole sekään laji minua varten. Onneksi kaikille on tilaa!


    • Pakkohan se on tänne sitten huudella kun kerran on lähtenyt. Ajokortti ajettu 18v (ABCe). Ensimmäinen auto (käytetty, hankittu 32v), ensimmäinen moottoripyörä (käytetty, hankittu 33v). 32-vuotiaaksi asti pääasiallinen kulkupeli ollut polkupyörä (kyllä, reidet edelleen kunnossa).

      Urheilijatausta ja perhe aina asenteiltaan ollut moottoroitua liikkumistapaa kohtaan vähintäänkin asenteellinen. Eli ukko ei ollut todellakaan istuttamassa mopon selkään. Mikähän minä nyt sitten oon???







      Ai niin, evvk...
      Mopoilin kesällä 18000 ja ajot jatkuu...

      • minäkin aloitin

        Siinä oli kiukkuinen moottori kokoisekseen. Kyllä harmitti kun myöhästyin muutaman kuukauden mp-kortin saamiselta ikärajan noustua 18 vuoteen. Yamahan jälkeen T 250 J Suzuki ja perheeseen tuli jatkossa velipojille vielä suzukin T 500 J sekä Vesipyssy. Kawan malleista meillä oli viisisatanen ja Hondista 80-luvulla 900 F2 ja myöhemmin pari Vfr:ää. Kai minäkin olen sitten uusiomotoristi kun toteutin nuoruuden haaveen hankkimalla maailmalta muutama vuosi sitten hyväkuntoisen Möhkön museorekisteriin ja arkipäiväiseen ajoon Honda X 4:sen. Nyt harmittaa kun tuli aikanaan hukattua monta hienoa pyörää. Sitä se rahanpuute teetti vaikka jo tuolloin oli aavistus että muutamista pyöristä tulisi klassikoita ajan mittaan.


    • mankelix

      On matkamotoristeja, endurokuskeja, kruisailijoita ja ties mitä. Itse olen kai lähinnä matkamotoristi. Ja eikös se niin ole, että tavallaan olemme jokainen aina keväällä näitä uusmotoristeja? Tosimotoristihän, ainakin vanhan määritelmän mukaan, ajoi ympäri vuoden. Mutta koska en itse milloinkaan ole tohon täysin kyennyt, niin olen omalta kohdaltani väljentänyt tuota määritelmää, ja lasken itseni myös kuuluvaksi tosimotoristeihin. Onhan toi pyörä oikeastaan pala itseäni :-)

    • A.Tomi

      kommentteja lähes 20 kpl.Olen ketjun aloittaja.
      Itse olen 175cm/73kg,en siis läski.
      Pyörä on 250cc,eisiis ylitehoinen.
      En ole kaatunut liikenne valoissa,enkä muutenkaan.
      Ajo taukoa n.20 vuotta.
      Voinko kutsua itseäni jo tosimotoristiksi isolla T;llä?

    • Uusio...

      Minä taas olen pelkkä uusio, sillä taukoa on 30v ja alla pelkkä kevytmp ei edes mp. En kuitenkaan viihdy tuolla kevarikeskustelussa, jossa teinit pohtii kuinka pääsis yli 100km/h.

      Ajoin prätkäkortin aikanaan autokoulun kevarilla ja pidin sitä mopojen jälkeen käsittämättömän hienona vehkeenä. Kortin saatuani rahani riittivät vain vanhoihin romuihin (350ccm).

      Nyt rahat riitti uuteen kevariin, joka kulkee yhtä kovaa kuin ajan autolla maksimissaan. Pidän pyörääni käsittämättömän hienona, ainoa kulkupeli, jonka olen saanut uutena irti. Ajelen sillä ilokseni ympäri etelä-suomea, pikkuteitä. Nautin elämästä ja moottoripyöräilystä. Ja kun tämän kilometrit loppuvat, minulla on taas varaa ostaa uusi kevari, vaikka vaihdossa ei mitään vanhasta hyvitetä.

      • A.Tomi

        näyttää olevan sama asenne moottoripyöräilyyn kuin minullakin. Etelä-Suomen mutkateitä kruisaillaan,moottoriteille ei suurin surminkaan.
        Kaks`puolikas tai satapiikki mitä väliä,eipä karkaa mopo käsistä niin herkästi.
        Nostetaan lapaa kun kohdataan!


      • uusio...
        A.Tomi kirjoitti:

        näyttää olevan sama asenne moottoripyöräilyyn kuin minullakin. Etelä-Suomen mutkateitä kruisaillaan,moottoriteille ei suurin surminkaan.
        Kaks`puolikas tai satapiikki mitä väliä,eipä karkaa mopo käsistä niin herkästi.
        Nostetaan lapaa kun kohdataan!

        Toki, toki. Itseä vartenhan tämä harrastus on. Jokainen tekee niitä valintoja, jotka on omasta mielestä perusteltuja ja järkeviä. Mulle merkkaa toi uudehkon pyörän käyttövarmuus, kun en ole remonttireiska sekä halpa hankinta ja käyttö (2,5-3 litraa sadalla). Ei tarvii pihtailla kilometreissä. Aina liikkeelle, kun vähänkin huvittaa..


      • A.Tomi
        uusio... kirjoitti:

        Toki, toki. Itseä vartenhan tämä harrastus on. Jokainen tekee niitä valintoja, jotka on omasta mielestä perusteltuja ja järkeviä. Mulle merkkaa toi uudehkon pyörän käyttövarmuus, kun en ole remonttireiska sekä halpa hankinta ja käyttö (2,5-3 litraa sadalla). Ei tarvii pihtailla kilometreissä. Aina liikkeelle, kun vähänkin huvittaa..

        peukalo melkein keskellä kämmentä tekniikan puolella.Kulutus 3,2litraa/100km.Olut tuopin hinnalla pääsee pitkälle.Pyörän hankinnan jälkeen en ole krapulaa sairastanut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      92
      3392
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3097
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      434
      2604
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2393
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2343
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2076
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      40
      2046
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      21
      1679
    9. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1676
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      39
      1614
    Aihe