biodieselistä

lkjhkl

Kun Nesteen laitos ensikeväänä aloittaa. Tarkoittaako tämä sitä, että ainoastaan Nesteen diesel on jatkossa biodieseliä?
Kuinka monta prosenttista biodieseliä se on?
Tarkoittaako tämä n. 5% bensan bio-osuus myös, että diesel olisi vain 5% bio dieseliä vai 100%?

Kuka osaa vastata?

17

1800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

      Kyllä se nesteen biodiesel on ihan 100% biodieseliä.
      Biodiesel on nimike kuralle jossa on dieseliä ja satunnainen määrä sitä bio-osaa.

      Toivottavasti ei tule yleiseen myyntiin, en ole asiaan tutustunut, mutta ainakin minä aion äänestää ympäristön ja autoni puolesta ja käyttää vain perinteistä dieseliä.

      • Iso-F

        Kyllä tuo biodiesel on periaatteessa moottorille parempaa kuin perinteinen diesel. Biodiesel on voiteluominaisuuksiltaan mineraalidieseliä parempaa joten suojaa paremmin polttoainejärjestelmää kulumiselta. Lisäksi biodiesel myös pesee mineraalidieselin jättämiä karstoja ja pitää polttoainejärjestelmän puhtaampana. Tämän vuoksi mineraalidieselistä ei saa koskaan siirtyä puhtaan biodieselin käyttöön koska se mineraalidieselin jättämä kura irtoaa biodieselin pesussa ja tukkii suodattimet. Myyntiin tuleva biodiesel tullee sisältämään ehkä 5% biodieseliä sotkettuna perinteiseen mineraalidieseliin..

        Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla ja muutkin päästöt luokkaa 80% pienemmät kuin mineraalidieselillä. Hiilidioksidiahan tietenkin tulee biodieselistä ilmoille, mutta tuo hiilidioksidi on suljetussa kierrossa ja palaa kasvien yhteyttämisen kautta takaisin kasveihin joista taas tehdään uutta biodieseliä. Kokonaishiilidioksidimäärää se ei siis ilmakehään lisää kuten mineraalidiesel.

        Jos ympäristön ja autosi puolesta aiot äänestää niin siirryt suoraan käyttämään 100% biodieseliä. Auton tosin pitää olla uudehko jotta se huolii puhtaan biodieselin.


      • The Rat
        Iso-F kirjoitti:

        Kyllä tuo biodiesel on periaatteessa moottorille parempaa kuin perinteinen diesel. Biodiesel on voiteluominaisuuksiltaan mineraalidieseliä parempaa joten suojaa paremmin polttoainejärjestelmää kulumiselta. Lisäksi biodiesel myös pesee mineraalidieselin jättämiä karstoja ja pitää polttoainejärjestelmän puhtaampana. Tämän vuoksi mineraalidieselistä ei saa koskaan siirtyä puhtaan biodieselin käyttöön koska se mineraalidieselin jättämä kura irtoaa biodieselin pesussa ja tukkii suodattimet. Myyntiin tuleva biodiesel tullee sisältämään ehkä 5% biodieseliä sotkettuna perinteiseen mineraalidieseliin..

        Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla ja muutkin päästöt luokkaa 80% pienemmät kuin mineraalidieselillä. Hiilidioksidiahan tietenkin tulee biodieselistä ilmoille, mutta tuo hiilidioksidi on suljetussa kierrossa ja palaa kasvien yhteyttämisen kautta takaisin kasveihin joista taas tehdään uutta biodieseliä. Kokonaishiilidioksidimäärää se ei siis ilmakehään lisää kuten mineraalidiesel.

        Jos ympäristön ja autosi puolesta aiot äänestää niin siirryt suoraan käyttämään 100% biodieseliä. Auton tosin pitää olla uudehko jotta se huolii puhtaan biodieselin.

        Biodieselin valmistus tuhoaa ympäristöä enemmän kuin sen käyttö pelastaa...


      • alalla oleva
        Iso-F kirjoitti:

        Kyllä tuo biodiesel on periaatteessa moottorille parempaa kuin perinteinen diesel. Biodiesel on voiteluominaisuuksiltaan mineraalidieseliä parempaa joten suojaa paremmin polttoainejärjestelmää kulumiselta. Lisäksi biodiesel myös pesee mineraalidieselin jättämiä karstoja ja pitää polttoainejärjestelmän puhtaampana. Tämän vuoksi mineraalidieselistä ei saa koskaan siirtyä puhtaan biodieselin käyttöön koska se mineraalidieselin jättämä kura irtoaa biodieselin pesussa ja tukkii suodattimet. Myyntiin tuleva biodiesel tullee sisältämään ehkä 5% biodieseliä sotkettuna perinteiseen mineraalidieseliin..

        Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla ja muutkin päästöt luokkaa 80% pienemmät kuin mineraalidieselillä. Hiilidioksidiahan tietenkin tulee biodieselistä ilmoille, mutta tuo hiilidioksidi on suljetussa kierrossa ja palaa kasvien yhteyttämisen kautta takaisin kasveihin joista taas tehdään uutta biodieseliä. Kokonaishiilidioksidimäärää se ei siis ilmakehään lisää kuten mineraalidiesel.

        Jos ympäristön ja autosi puolesta aiot äänestää niin siirryt suoraan käyttämään 100% biodieseliä. Auton tosin pitää olla uudehko jotta se huolii puhtaan biodieselin.

        Tässä nyt oli aika paksua tekstiä, lisäksi käsitteitä pahasti sekaisin.Anteeksi nyt vain.

        "100% biodieseliä" ei ole olemassakan.
        Se 5% on jo tosi kova tavoite eikä se "ihanuus"
        mene ihan noin niinkuin kirjoittaja väittää.
        Autojen tekniikka mahdollistaa ilman isompia muutoksia max noin 10% suhteen. Sitä suuremmat
        aiheuttaisivat autoihin merkittäviä muutoksia,
        mm. polttoainetankit tulisi vaihtaa jne.

        "biodiesel myös pesee karstoja"
        "suojaa paremmin "
        "Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla"

        - nämä kaikki ovat täyttä puppua, mistä olet
        oikeen repäissyt nämä ajatukset? Provoa?

        Etanoli jota nyt ollaan lisäämässä ei suinkaan ole tuollaista ihmeainetta mitä väität.

        Itse asiassa melkein päinvastoin.
        Mm. biomassan(etanolin) hyötysuhde on heikompi,
        biodiesel/biobensa sisältää energiaa vähemmän
        joten samalla tankkauksella auto kulkee lyhyemmän matkan. Joten verotus on kovempaa,
        hinta korkeampaa.

        Entä ympäristöystävällisyys? Siiitä ei ole ihan lopullisia laskemelmia mutta kokonaisudessa
        taitaa jäädä /- tai jopa miinukselle.
        Brasiliasta tuleva biomassan alkutuotanto,
        rahtaus,käsittely jne aiheuttavat sen että lopullinen ympäristöystävällisyys yhdistettynä
        kasvavaa kulutukseen jne jää heikoksi.

        Kannattaisi ottaa asioista hiukan selvää ennenkuin ihan kaikkea laukoo...


      • kenny
        Iso-F kirjoitti:

        Kyllä tuo biodiesel on periaatteessa moottorille parempaa kuin perinteinen diesel. Biodiesel on voiteluominaisuuksiltaan mineraalidieseliä parempaa joten suojaa paremmin polttoainejärjestelmää kulumiselta. Lisäksi biodiesel myös pesee mineraalidieselin jättämiä karstoja ja pitää polttoainejärjestelmän puhtaampana. Tämän vuoksi mineraalidieselistä ei saa koskaan siirtyä puhtaan biodieselin käyttöön koska se mineraalidieselin jättämä kura irtoaa biodieselin pesussa ja tukkii suodattimet. Myyntiin tuleva biodiesel tullee sisältämään ehkä 5% biodieseliä sotkettuna perinteiseen mineraalidieseliin..

        Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla ja muutkin päästöt luokkaa 80% pienemmät kuin mineraalidieselillä. Hiilidioksidiahan tietenkin tulee biodieselistä ilmoille, mutta tuo hiilidioksidi on suljetussa kierrossa ja palaa kasvien yhteyttämisen kautta takaisin kasveihin joista taas tehdään uutta biodieseliä. Kokonaishiilidioksidimäärää se ei siis ilmakehään lisää kuten mineraalidiesel.

        Jos ympäristön ja autosi puolesta aiot äänestää niin siirryt suoraan käyttämään 100% biodieseliä. Auton tosin pitää olla uudehko jotta se huolii puhtaan biodieselin.

        kasviöljyjen suadatetavuuspistettä en musita tarkemmin, lienee jossain 10 asteen tienoilla, eli suamen talve vaatii järjestelyitä..

        Lisäksi dieselmoottori saadaan pelaamaan 100 kasviöljyllä pienin muutoksin, isommat suuttimet, ja uusissa autoissa vaihdetaan softa ohjainyksikköön, vanhemmissa "näytetään jakoavainta herkkumuttterille", eli lisätään maksimi ruiskutusmääriä. Kaikki tämä, koska biodieselin energiasisältö on huonompi kuin mineraali dieselin.


      • -seurailija-
        kenny kirjoitti:

        kasviöljyjen suadatetavuuspistettä en musita tarkemmin, lienee jossain 10 asteen tienoilla, eli suamen talve vaatii järjestelyitä..

        Lisäksi dieselmoottori saadaan pelaamaan 100 kasviöljyllä pienin muutoksin, isommat suuttimet, ja uusissa autoissa vaihdetaan softa ohjainyksikköön, vanhemmissa "näytetään jakoavainta herkkumuttterille", eli lisätään maksimi ruiskutusmääriä. Kaikki tämä, koska biodieselin energiasisältö on huonompi kuin mineraali dieselin.

        >> " Kaikki tämä, koska biodieselin energiasisältö on huonompi kuin mineraali dieselin. " >> .

        Ei niitä syöttöjä suurenneta lämpöarvoerojen takia.

        Rypsiöljy tarvitsee jopa enemmän happea palaakseen ja savutusraja on se joka määrää dieselin maksimisyötön


      • Iso-F
        alalla oleva kirjoitti:

        Tässä nyt oli aika paksua tekstiä, lisäksi käsitteitä pahasti sekaisin.Anteeksi nyt vain.

        "100% biodieseliä" ei ole olemassakan.
        Se 5% on jo tosi kova tavoite eikä se "ihanuus"
        mene ihan noin niinkuin kirjoittaja väittää.
        Autojen tekniikka mahdollistaa ilman isompia muutoksia max noin 10% suhteen. Sitä suuremmat
        aiheuttaisivat autoihin merkittäviä muutoksia,
        mm. polttoainetankit tulisi vaihtaa jne.

        "biodiesel myös pesee karstoja"
        "suojaa paremmin "
        "Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla"

        - nämä kaikki ovat täyttä puppua, mistä olet
        oikeen repäissyt nämä ajatukset? Provoa?

        Etanoli jota nyt ollaan lisäämässä ei suinkaan ole tuollaista ihmeainetta mitä väität.

        Itse asiassa melkein päinvastoin.
        Mm. biomassan(etanolin) hyötysuhde on heikompi,
        biodiesel/biobensa sisältää energiaa vähemmän
        joten samalla tankkauksella auto kulkee lyhyemmän matkan. Joten verotus on kovempaa,
        hinta korkeampaa.

        Entä ympäristöystävällisyys? Siiitä ei ole ihan lopullisia laskemelmia mutta kokonaisudessa
        taitaa jäädä /- tai jopa miinukselle.
        Brasiliasta tuleva biomassan alkutuotanto,
        rahtaus,käsittely jne aiheuttavat sen että lopullinen ympäristöystävällisyys yhdistettynä
        kasvavaa kulutukseen jne jää heikoksi.

        Kannattaisi ottaa asioista hiukan selvää ennenkuin ihan kaikkea laukoo...

        No provoillaan nyt sitten lisää kun täällä menee alalla olevillakin käsitteet sekaisin. Ensinnäkään etanolilla ei ole mitään tekemistä dieselin kanssa ja dieselautossa käytettynä tuhoaa moottorin. Etanolia kyllä käytetään biodieselin esteröinnissä mutta ei dieseliä sillä voi "jatkaa".

        100% biodieseliä on olemassa mutta liikennekäyttöön tätä biodieseliä sotketaan mineraalidieselin joukkoon niin että suhteeksi tulee 95% perinteistä kaasuöljyä ja 5% biodieseliä. Biodieselillä ajelevia maanviljelijöitä löytyy jo Suomenniemestä useitakin. Monissa nykyautoissa valmistajan takuu säilyy vaikka käytettäisiin 30% biodieselsuhdetta ja useiden lähteiden mukaan moderneissa autoissa voidaan käyttää vaikka puhdasta 100% biodieseliä.. Autovalmistajien takuut kyllä siinä kohtaa raukeavat.

        Biodieselin poltosta syntyy hiilidioksidia suunnilleen sen verran mitä perinteisestäkin dieselistä. Erona on se että tämä hiilidioksidi on ollut ilmakehässä jo ennestään joten se ei tee lisäystä kasvihuonekaasuihin. Maasta pumpatusta öljystä syntyvä hiilidioksidi jää ilmakehään eikä palaa maahan johon se kuuluisi. Voiko tätä enää selvemmin ilmaista?

        Brasiliasta asti ei tarvitse raaka-ainetta biodieseliin rahdata. Lähimmän hesen tai mäkkärin paistorasva on aivan kelvollinen raaka-aine ja esim. Hesburger valmistaa Kaarinaan päävarastonsa yhteyteen tällä hetkellä lämpövoimalaa joka käyttää polttoaineena tuota käytettyä paistorasvaa.

        Täysin ongelmatonta ei biodieselin käyttö ole. Esim. kylmänkestävyys on olematon ja pidempiaikainen varastointi aiheuttaa harmaita hiuksia koska biodiesel on luonnossa hajoavaa tavaraa. Harvapa uusi tekniikka syntyy valmiina joten itse ainakin odotan biodieselille ruusuista tulevaisuutta. Sitäpaitsi jotain meidän on tehtävä ennenkuin hukumme omaan paskaamme.

        Tuossa vielä pari linkkiä joissa asioista voi ottaa hiukan selvää ennenkuin alkaa ihan kaikkea laukoo:

        http://www.motiva.fi/fi/yjay/kuljetusala/polttoainevaihtoehdot/biodieselkasvioljyesterit.html

        http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=115638

        http://www.vegoleum.fi/xme_fin.htm

        Nimimerkkisi on "alalla oleva" joten odottaisin hieman ammattimaisempia lausuntoja tai edes jonkinlaisia perusteluja vastaväitteillesi ilman sanoja "max noin 10%", "melkein päinvastoin", ja "jne".


      • 40 tuhatta 100% rme:llä
        -seurailija- kirjoitti:

        >> " Kaikki tämä, koska biodieselin energiasisältö on huonompi kuin mineraali dieselin. " >> .

        Ei niitä syöttöjä suurenneta lämpöarvoerojen takia.

        Rypsiöljy tarvitsee jopa enemmän happea palaakseen ja savutusraja on se joka määrää dieselin maksimisyötön

        Miten se rypsiöljy enemmän happea tarvii? Estereissä on happea itsessäänkin, joten eppäillä soppii...


      • -seurailija-
        40 tuhatta 100% rme:llä kirjoitti:

        Miten se rypsiöljy enemmän happea tarvii? Estereissä on happea itsessäänkin, joten eppäillä soppii...

        Esrereitähän ne kaikki rasvat etupäässä on ja niihin on sitoutunut happea.

        Raakaöljystä jalostettu dieselpolttoaine sisältää myös happea, mutta johtopäätösten vetäminen pelkästään happipitoisuuden perusteella on harhaanjohtava, sisältäähän vesikin runsaasti happea, mutta polttoaineeseen sekoitettunakaan sen happi ei osallistu palamiseen.

        Toinen ongelmallinen seikka on, mihin dieseliin sitä kasvirasvaa verrataan, yhtä ainoata tarkoin määtättyä dieseliä kun ei taida olla olemassakaan.

        Ja jostain syystä kehitys näyttää kulkevan siihen suuntaan, että kasvirasvatkin estetöinnin sijaan muutetaan hiilivety-yhdisteiksi suoraan ! !

        Oletukseni hapentarpeesta perustui pitkäketjuisten sidosten suurempaan määrään rypsiöljyssä, yleensä niissä hiilen osuus vetyyn verrattuna on suurempi.

        Voinen olla pahasti väärässä, mutta estereiden sisältämä happi ei mielesräni riitä selittämään palamiseen tarvittavan hapen määrää joten kertonet hiukka tarkemmin kuinka olet päätymyt omaan oletukseesi.


      • hapesta
        -seurailija- kirjoitti:

        Esrereitähän ne kaikki rasvat etupäässä on ja niihin on sitoutunut happea.

        Raakaöljystä jalostettu dieselpolttoaine sisältää myös happea, mutta johtopäätösten vetäminen pelkästään happipitoisuuden perusteella on harhaanjohtava, sisältäähän vesikin runsaasti happea, mutta polttoaineeseen sekoitettunakaan sen happi ei osallistu palamiseen.

        Toinen ongelmallinen seikka on, mihin dieseliin sitä kasvirasvaa verrataan, yhtä ainoata tarkoin määtättyä dieseliä kun ei taida olla olemassakaan.

        Ja jostain syystä kehitys näyttää kulkevan siihen suuntaan, että kasvirasvatkin estetöinnin sijaan muutetaan hiilivety-yhdisteiksi suoraan ! !

        Oletukseni hapentarpeesta perustui pitkäketjuisten sidosten suurempaan määrään rypsiöljyssä, yleensä niissä hiilen osuus vetyyn verrattuna on suurempi.

        Voinen olla pahasti väärässä, mutta estereiden sisältämä happi ei mielesräni riitä selittämään palamiseen tarvittavan hapen määrää joten kertonet hiukka tarkemmin kuinka olet päätymyt omaan oletukseesi.

        Oilonin testejä jos sattuvat netistä löytymään. Jos eivät löydy niin tietoa rypsimetyyliesterin polttamisesta antaa, omien sanojensa mukaan mielellään, em. firman tuotepäällikkö. Oletettavasti kertoo myös polttimien ilmamäärän säätämisestä ja päästöistä mielenkiintoisia juttuja.


      • savutuksesta
        hapesta kirjoitti:

        Oilonin testejä jos sattuvat netistä löytymään. Jos eivät löydy niin tietoa rypsimetyyliesterin polttamisesta antaa, omien sanojensa mukaan mielellään, em. firman tuotepäällikkö. Oletettavasti kertoo myös polttimien ilmamäärän säätämisestä ja päästöistä mielenkiintoisia juttuja.

        Niin, aikaisempaan kommenttisi dieselin savutuksesta: vanhan japsidieselini nokiarvo putosi fossiilisen 3:sta 0,8 rme:llä. Ilman mitään säätöjä, vain polttoainetta vaihtamalla!


      • -seurailija-
        hapesta kirjoitti:

        Oilonin testejä jos sattuvat netistä löytymään. Jos eivät löydy niin tietoa rypsimetyyliesterin polttamisesta antaa, omien sanojensa mukaan mielellään, em. firman tuotepäällikkö. Oletettavasti kertoo myös polttimien ilmamäärän säätämisestä ja päästöistä mielenkiintoisia juttuja.

        Laitevalmistajien (myös Oilon) suositus on että esteröity rypsiöljy käy sellaisenaan tai löpöön sekoitettuna lämmityskäyttöön.

        Ainoa muutossuositus on pienempi suutin, koska rypsiöljy palaa suuremmalla liekillä. ! ! ! !

        Viskositeetti ei poikkea niin että öljyn määrä olisi suurempi, joten liekin koko johtuu suuremmasta ilman tarpeesta tai hitaammasta palamisesta,

        Sotketaan ne päästöt sitten johonkin toiseen yhteyteen.


      • se on
        -seurailija- kirjoitti:

        Laitevalmistajien (myös Oilon) suositus on että esteröity rypsiöljy käy sellaisenaan tai löpöön sekoitettuna lämmityskäyttöön.

        Ainoa muutossuositus on pienempi suutin, koska rypsiöljy palaa suuremmalla liekillä. ! ! ! !

        Viskositeetti ei poikkea niin että öljyn määrä olisi suurempi, joten liekin koko johtuu suuremmasta ilman tarpeesta tai hitaammasta palamisesta,

        Sotketaan ne päästöt sitten johonkin toiseen yhteyteen.

        Se pienempi suutin tarkoittaa 80 asteista suutinta joka tekee leveämmän ja lyhyemmän liekin kuin pienempiasteinen, läpimenevää gallonamäärää se ei tarkoita. Lisäksi ainakin Oilonin testien mukaan pelkästään estereitä poltettaessa täytyy ilmamäärää pienentää.
        Ps. tarkistin japsivanhuksen pakokaasutestin, tippui 1,2 :een, ei 0,8:aan kuten eilen väitin :(.


      • ulkomaalainen
        alalla oleva kirjoitti:

        Tässä nyt oli aika paksua tekstiä, lisäksi käsitteitä pahasti sekaisin.Anteeksi nyt vain.

        "100% biodieseliä" ei ole olemassakan.
        Se 5% on jo tosi kova tavoite eikä se "ihanuus"
        mene ihan noin niinkuin kirjoittaja väittää.
        Autojen tekniikka mahdollistaa ilman isompia muutoksia max noin 10% suhteen. Sitä suuremmat
        aiheuttaisivat autoihin merkittäviä muutoksia,
        mm. polttoainetankit tulisi vaihtaa jne.

        "biodiesel myös pesee karstoja"
        "suojaa paremmin "
        "Biodieselin hiilidioksidipäästöt ovat periaatteessa nolla"

        - nämä kaikki ovat täyttä puppua, mistä olet
        oikeen repäissyt nämä ajatukset? Provoa?

        Etanoli jota nyt ollaan lisäämässä ei suinkaan ole tuollaista ihmeainetta mitä väität.

        Itse asiassa melkein päinvastoin.
        Mm. biomassan(etanolin) hyötysuhde on heikompi,
        biodiesel/biobensa sisältää energiaa vähemmän
        joten samalla tankkauksella auto kulkee lyhyemmän matkan. Joten verotus on kovempaa,
        hinta korkeampaa.

        Entä ympäristöystävällisyys? Siiitä ei ole ihan lopullisia laskemelmia mutta kokonaisudessa
        taitaa jäädä /- tai jopa miinukselle.
        Brasiliasta tuleva biomassan alkutuotanto,
        rahtaus,käsittely jne aiheuttavat sen että lopullinen ympäristöystävällisyys yhdistettynä
        kasvavaa kulutukseen jne jää heikoksi.

        Kannattaisi ottaa asioista hiukan selvää ennenkuin ihan kaikkea laukoo...

        Vaikutaa siltä, ettet ole kuulutkaan toisen sukupolven biopolttoaineista, mitä pidän todella surullisena.

        Mutta sellaista se Suomessa on, ulkomailla tapahtuvan kehityksen olemassaolo kielletään, jotta saadaan omaperäisiä kummallisuuksia kehitää, kts petrooliautot jne.


    • kenny

      Sekin biodiesel tuodaan? Suomen rypsiala on muutekuule hyvi äkkiä käytetty.... palmuöljyä jostain indonesiasta?

    • niko_

      Tietoahan löytyy, esim Nesteen vuosikertomuksesta

      http://2005.nesteoil-webannualreport.com/inc/pdf/NES05_EN.pdf

      sieltä voi esim laskea, että tuo uusi biodiesel laitos vastaa noin 4 % Nesteen koko keskitisletuotannosta (diesel ja kevyt PÖ). Mutta suuren osanhan Neste myy vientiin, joten paljonko siitä jää kotimaan markkinoille on sitten jo toinen juttu.

      Samoista lähteistä löytyy muuten tällainenkin tarina. Eli Neste kovin mielellään jalostaa etanolinkin eettereiksi, koska niiden käyttökelpoisuus on parempi kuin etanolin (ja antavat lisää jalostusarvoa Nesteen tuotteille). Ja oheisesta tekstistä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, että jo nykyisessä bensassa on näitä eettereitä. Kun katselee Nesteen moottoribensan MSDS (käyttöturvallisuustiedote) niin siellä ilmoitetaan, että se sisältää noin 11 % näitä eettereitä. Käsittääkseni nämä kotimaan bensan lisäaineet eivät kuitenkaan ole valmistettu etanolista.

      "Bioetanolia sisältävä ETBE:ä (etyyli-tertiääri-butyylieetteri) käytetään tällä hetkellä vientiin menevän bensiinin valmistuksessa enintään 15 tilavuusprosenttia. Uutta komponenttia sisältävää bensiiniä viedään Saksaan. ETBE on samantyyppinen komponentti kuin MTBE (metyyli-tertiääri-butyylieetteri) ja TAME (tertiääri-amyyli-metyylieetteri), joita Neste Oil käyttää kotimaahan myymissään bensiineissä. Komponentit parantavat bensiinin palamista ja vähentävät haitallisia pakokaasupäästöjä."

    • Anonyymi

      Suomi jälkijunassa bio alalla ollut Saksassa kannustetaan uusien polttoaineiden kehitystä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1927
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1589
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1539
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1435
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1380
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1337
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1167
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe