Magirus-Deutz

ken muistaa?

Oliko niin, että 50-luvulla tämä ihme oli suosiossa sahoilla ja sähkölaitoksilla etenkin Keski-Suomessa? Näillä ajettiin paalukuormia todella vaikeisiin paikkoihin ja tukkikuormat paikoista joihin ei Sisulla, Volvolla ja Vanajalla menty.
Moottorit oli muistaakseni ilmajäähdytettyjä suoria kuutosia 6,5 ja 9 litran välistä, mutta tehoa saatiin suurimmasta yli 300 hv! Eikö vain ollut yksi malli, jossa veti teli ja etuakselikin? Siinä taisi olla sellainen kaksoislaatikkoratkaisu, vai mitä?
Sanokaa, että muistan väärin, mutta rekkavetureina niitä oli vaasalaisella liikennöitsijällä, vai oliko seinäjokinen? Vingunta oli melkoinen, vaikka turboa ei ollutkaan.
Muistelkaa, ken vielä pystyy.

70

13643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • advnsdvdvdks

        onko tuo ensimmäisen linkin vehjas muka V-10? kyllä siitä vaan saa viis venakoppaa laskettua toiselta puolelta - on mahtanu olla meteli! ;) tai musiikkiahan se taitaa olla moottorimiehelle...


      • advnsdvdvdks kirjoitti:

        onko tuo ensimmäisen linkin vehjas muka V-10? kyllä siitä vaan saa viis venakoppaa laskettua toiselta puolelta - on mahtanu olla meteli! ;) tai musiikkiahan se taitaa olla moottorimiehelle...

        Kyllä noita oli vielä 90 luvun alussakin liikenteessä.

        Oriveden kultakaivoksessa oli muutama vehje, oli kuulema ainoa auto joka toi tavarat luolasta ylös ilman ongelmia.

        Ja mitä ääniin tulee niin hymyilyttää nuo aikaisemmat keskustelut autojen äänistä.
        Täytys poikien päästä kuuntelen joskus ilmajäähdytteisen Magiruksen ääntä.


      • siellä oli.
        advnsdvdvdks kirjoitti:

        onko tuo ensimmäisen linkin vehjas muka V-10? kyllä siitä vaan saa viis venakoppaa laskettua toiselta puolelta - on mahtanu olla meteli! ;) tai musiikkiahan se taitaa olla moottorimiehelle...

        ajelin tuossa -80 luvun alussa erään rakennusliikeen Magirusta, omapaino lähes 12t. suurella Hiabilla varustettuna, nostoteli, loota oli kahdeksanvaihteinen ja koneena ilmajäähdytteinen v-10 jonka tehoksi muistaakseni kerrottiin tuo 320hp. Koneen ääni todellakin oli omanlaisensa, sitä ei varmasti voinut sekoittaa muihin. Tehoa tuntui olevan käyttötarkoitukseen "riittävästi".


    • oli -70 luvun

      puolivälissä 6x6 maansiirtoajossa,komee peli.

    • jrm

      Eikös Sallisella Kangasalla ollut Magiruksia useampia. Ajoivat Tampere Hesa väliä. Tämä oli joskus 50-60 luvulla. Olin aloittelija alalla silloin ja näin näitä autoja tällä välillä.

      • 310 iveco-magirus

        sora-autona.Luja ja kestävä maastossa.Vaihteisto
        ZF,joka oli taka-akselin edessä.Moottori
        ilmajäähd. V8,teliveto.Maaantiellä
        kyllä volvot ja scaniat puhalsi ohi,mutta
        kun asvaltilta mentiin sivuun..tultiin
        magiruksen valtakuntaan!Hyvät muistot jäi ko.ajo-
        kista.


      • Anonyymi
        310 iveco-magirus kirjoitti:

        sora-autona.Luja ja kestävä maastossa.Vaihteisto
        ZF,joka oli taka-akselin edessä.Moottori
        ilmajäähd. V8,teliveto.Maaantiellä
        kyllä volvot ja scaniat puhalsi ohi,mutta
        kun asvaltilta mentiin sivuun..tultiin
        magiruksen valtakuntaan!Hyvät muistot jäi ko.ajo-
        kista.

        Itse ajoin 256 malli 90 luvulla useita vuosia. Kiva peli lyömätön maastossa. 6x4. Voi niitä aikoja.


    • Jys-ky

      Viiskyt luvusta en osaa sanoa mitään mutta 60 ja 70 luvulla näitä oli aika paljon meidänkin kulmilla . Ensimmäiset muistikuvat ovat 60 luvun puolivälistä piltti-ikäisenä kun talvipakkasella seurasin Magirusten mäkistartteja kotimme pihalta. Savua ja säksätystä oli ilma täynnä. Pikkuhiljaa nämä vehkeet hävisi ja viimoisen näin tositoimissa 90 luvun puolivälissä omalla omakotitalo työmaalla.

      Kertomallasi kaksoislaatikkoratkaisulla tarkoitat varmaan jakolaatikkoa joka oli merkkiä ZF (sama kuin Sisussa). Yhtä usein tuntui toi laatikko olevan remontissa oli se sitten Magiruksessa tai Sisussa.

      Jos sen aikaisia todella pahan paikan menijöitä laitetaan järjestykseen uskaltaisin väittää seuraavaa (on muuten nykyvehkeilläkin tekemistä).

      Ehdoton ykkönen on kaikilla vetävä putkirunkoinen Tatra. Tokana tulee 60 luvun alun Jyry-Sisu nelikkona ja riipputelinä (yllätys yllätys ei kaikki vetävänä). Kolmosena kaikilla vetävä Magirus. Volvot ja kanikat voi huoletta unohtaa tästä listasta mersu hyvä nelonen.

      • kasipariNB

        rullien kanssa meni hyvin!Hiekasta lähti
        nätisti nelosella.!


      • Anonyymi
        kasipariNB kirjoitti:

        rullien kanssa meni hyvin!Hiekasta lähti
        nätisti nelosella.!

        Lelu magiruksen rinnalla


    • mutta 260

      Koneita oli melkein joka käyttöön. Oli kaksiakselista jakeluun vehettä suoralla nelosella noin 120 hv ja rekkaveturia V8 200 - 260 hv vesijäähdytteinen tai ilmapuhallin. Tuotiin neliakselista kaivos- ja louhostyöhön. Niissä muistaakseni vetivät kaikki akselit ja teli oli kiinteä. Huusivat kilometrien päähän noustessaan 45 asteen kulmassa kiviröykkiöt lavalla.
      Talvella oli muuten aamulla kiva lähteä lämpimällä ohjaamolla palkan etsimiseen. Eberi puski lasit kirkkaaksi ja ei tavinnut pelätä niitä nesteitä yli 30 asteen nipistyksessä. Lapin miehet olivat etenkin puuajossa Mageista mielissään.
      Hyvä auto se oli, mutta kehitys ja markkinointi ajoi sen Suomesta pois 80-luvulla.
      (tytär sanelustani kirjoittaa, olen jo 80 v.)

      • Muistaakseni niissä oli hytinlämitykseen kenno jossa kiersi moottoriöljy, sen tehosta ei ole kokemuksia.

        Kytkin remontti oli erikoinen.
        Yksi omistaja kertoi että ennen auton ostoa (Saksasta) ne teki kytkin remontin sielä poistamalla hytin päältä.
        Me kun tehtiin samaan autoon kytkin remonti täälä niin pistimme moottori pyöräkoneen rukkipiikkeihin roikkumaan ja vedettiin kone eteen päin.
        En muista mikä siinä oli, mutta pelkkää laatikkoa ei alakautta saanut pois.


      • entinen Magiruskuski
        RK-asentaja kirjoitti:

        Muistaakseni niissä oli hytinlämitykseen kenno jossa kiersi moottoriöljy, sen tehosta ei ole kokemuksia.

        Kytkin remontti oli erikoinen.
        Yksi omistaja kertoi että ennen auton ostoa (Saksasta) ne teki kytkin remontin sielä poistamalla hytin päältä.
        Me kun tehtiin samaan autoon kytkin remonti täälä niin pistimme moottori pyöräkoneen rukkipiikkeihin roikkumaan ja vedettiin kone eteen päin.
        En muista mikä siinä oli, mutta pelkkää laatikkoa ei alakautta saanut pois.

        Olihan siellä lämmityslaite, joka imi ilmaa kahden sylinterin välistä v10-koneessa. Tuon teho oli käytännössä olematon, talvipakkasilla lämpö tuli Webastosta (ei Eberistä). Kun lohkolämmitystä ei ollut, käyntiipano pakkasessa oli aina oma jännitysnäytelmänsä.


      • silloinnoin9

        Yhdessäkään Magiruksessa ei ole ollut suoraa nelosta. Pienin Magirus oli 90 hv:n V6 Jupiter sarja, se pyöreänokkainen. Suurin oli Uranus V8 ja V10 moottoreilla noin 200hv ja 280-300hv. Kirjoitan vain vanhoista =50-60-.luvun Magiruksista, jolloin ei valmistettu yhtäkään vesijäähdytettyä mallia. Ihanteeni pikkupoika-ajoilta on Magirus Saturn neliveto noin vm:59-60, V6 150hv.


      • Truck ´N´roll
        silloinnoin9 kirjoitti:

        Yhdessäkään Magiruksessa ei ole ollut suoraa nelosta. Pienin Magirus oli 90 hv:n V6 Jupiter sarja, se pyöreänokkainen. Suurin oli Uranus V8 ja V10 moottoreilla noin 200hv ja 280-300hv. Kirjoitan vain vanhoista =50-60-.luvun Magiruksista, jolloin ei valmistettu yhtäkään vesijäähdytettyä mallia. Ihanteeni pikkupoika-ajoilta on Magirus Saturn neliveto noin vm:59-60, V6 150hv.

        Uranusta oli myös 20-l. ilmaj. V12-myllyllä.
        http://www.magirusdeutz.co.uk/ForSale.htm


      • oiaikojaentisiä

        Magirus oli parasta soranajoon aikaan ennen kuin Sisu ajoi ohi. Tuli Jyry Sisu 10 pyörä kans ja joku keksi laittaa perään 2-akselisen kasetti kärryn. Sai vietyä 2 kuormaa yhdellä ajolla, kuten tuohon aikaan sanottiin. Ajat on nyt toiset Magirusta ei moni sorakuski ole edes nähnyt ja Sisutkin vähentyny harmillisesti. Autossa akseleita samanverran kuin ensimmäisissä kasetti yhdistelmissä.


      • deutz
        silloinnoin9 kirjoitti:

        Yhdessäkään Magiruksessa ei ole ollut suoraa nelosta. Pienin Magirus oli 90 hv:n V6 Jupiter sarja, se pyöreänokkainen. Suurin oli Uranus V8 ja V10 moottoreilla noin 200hv ja 280-300hv. Kirjoitan vain vanhoista =50-60-.luvun Magiruksista, jolloin ei valmistettu yhtäkään vesijäähdytettyä mallia. Ihanteeni pikkupoika-ajoilta on Magirus Saturn neliveto noin vm:59-60, V6 150hv.

        Uranus oli v12 koneella ainoastaan


      • Anonyymi

        Kyllä se on kikkiä tuo 45 asteen kulma. On jäänyt geometrian opinnot vähälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on kikkiä tuo 45 asteen kulma. On jäänyt geometrian opinnot vähälle.

        Mitä tuolla kommentilla tarkoitat? Voihan kaivoksissa todellakin olla ajotiessä 45 asteen nousu (nousu ja etenemä yhtä suuret).


      • Anonyymi
        silloinnoin9 kirjoitti:

        Yhdessäkään Magiruksessa ei ole ollut suoraa nelosta. Pienin Magirus oli 90 hv:n V6 Jupiter sarja, se pyöreänokkainen. Suurin oli Uranus V8 ja V10 moottoreilla noin 200hv ja 280-300hv. Kirjoitan vain vanhoista =50-60-.luvun Magiruksista, jolloin ei valmistettu yhtäkään vesijäähdytettyä mallia. Ihanteeni pikkupoika-ajoilta on Magirus Saturn neliveto noin vm:59-60, V6 150hv.

        Kyllä niitä on 4-pyttysenäkin ilmeisesti saanut. Tänään ainakin ostin sellaisen raadon..


      • Anonyymi
        silloinnoin9 kirjoitti:

        Yhdessäkään Magiruksessa ei ole ollut suoraa nelosta. Pienin Magirus oli 90 hv:n V6 Jupiter sarja, se pyöreänokkainen. Suurin oli Uranus V8 ja V10 moottoreilla noin 200hv ja 280-300hv. Kirjoitan vain vanhoista =50-60-.luvun Magiruksista, jolloin ei valmistettu yhtäkään vesijäähdytettyä mallia. Ihanteeni pikkupoika-ajoilta on Magirus Saturn neliveto noin vm:59-60, V6 150hv.

        Oli myös v12 Uranuksessa


    • mettäliitolla

      Eteläpohjanmaalla oli 80-luvun alussa uutena tullut nokka Magirus.Ajoivat M-B:lle Kaskisiin pölkkyä. Toinen kuskeista oli Kauhajoen Harjankylästä.Magirus seisoi siinä erään talon pihassa sunnuntaisin.Tandemi oli ja 2axs kärry perässä.PS. Tämä juttu vähän myöhemmin kuin 50 luku mutta kuitenkin viimesiä muistoja magirugsesta.

    • tarinaa kerrot

      mutta kyllä meidän kaikkien jotka on 60-70 luvuilla olleet näiden himmeleiden kanssa tekemisissä ,on myönnettävä että se oli SISU ja Vanaja ne valtamerkit jotka silloin repi puuta Suomen metsistä pois.

    • merkiltään se

      joka Rauma-Repolan toimeksiannosta veti Englantilaisesta maihin nousu aluksesta 183tonnisen reaktorin pois Neste oy:n Porvoon öjysatamassa vuonna 65.Rauma-Repolan järjestämässa vetokokeessa, sen aikaiset järeimmät Lavettiveturit saivat näyttää kyntensä (Magirus-Deutsit mukaan luettuna).Kuljettaja legenda Tauno Wasenius veti Sjömannin Åken Vanaja merkkisellä lavetin veturilla vetodynamometrin joka vatasi reaktorin vetovastusta paskaksi,sen jälkeen niin Magirus-Deuts miehet kuin muutkin hopeelle jääneet saivat lähteä Neste oy:n kahvilaan korvapuusti kahveelle, Waseniuksen ja Sjömannin jäädessä kirjoittamaan sopimusta Repolan herrojen kanssa.Vanajassa oli 250 hv AEC moottori ,ja 10 5 vaihteinen syngronisoimaton Fullerin vaihdelaatikko.Tietääkseni Scania-Vabis ja Volvo ei osallistunut testiin lainkaan ,mutta tässä asiassa en ole ihan täysin varma.

      • tiesi,mitä teki

        kertoi joskus tarinoita,reissuistaan Sjömanin kalustolla joihin kuuluivat Tatra,Praga,Scania-Vabis,Volvo ja Vanaja,juuri tuo mistä kirjoitit. Ympäri Suomea oli keikoilla näillä käynyt,varmasti oli monet "pahat paikat" nähnyt noilla autoilla mutta varmasti oli myös niistä ammattitaidolla selvinnyt joka tulee vain käsityskyvyn ja kokemusten kautta ja sitä Taukalla alalta varmasti oli,ammattimies alallaan.


    • löööö----

      Pohjanmaalla oli 90 -luvun lopussa SM-sarjan sisussa Deutzin V8 kasin kone ajovat sillä puita. Kyllä väänti ja oli kunnon saundit pystyputkilla, siin ajäi V8 Scaniakin suorella putkella toiseks.

      • ne Deutsin

        Myllyt oli rakenteeltaan turhan monimutkaisesti väsättyjä.Se varmaan oli yksi syy miksi ne ei ollut kovin suosittuja näissä pohjois maalaisissa,ja varmaankin kallis .Sisustahan sai autona täydellisen ,laittamalla siihen Scanian moottorin,Volvon takasillan ,ja jättämällä niideb väliin sen Fullerin laatikon .


      • kokeiluja toisensa perään

        Herää kysymys, että onko yhtään moottorivalmistajaa jonka tuotteita ei Sisun konehuoneesta olisi aikojen kuluessa löytynyt!


      • moottoritehtaasta

      • huippuja
        moottoritehtaasta kirjoitti:

        Volvo omistaa osan.Fe/FL sarjan 7,2 litran koneet
        "doitseja".Hyviä koneita.:http://www.deutz.com.au/

        Niitä oli bensakoneina, joissa kaksipyttyinen kolmilitrainen vinkupörinä. Ei sammunut kesken tai jäänyt kiinni, jos ketjulla takapyörät sai propsin ympäri. Dieselit olivat sitten pieniä, mutta kuitenkin sen aikaisia Valmettia ja Massikoita terhakkaampia ja nostolaite oli nopea ja tarkka.


      • magirusnostalgiaa

        Jos näet tämän viestin niin pistä tietoja autoilijoista, jotka ajoivat SM-Sisuilla Deuz-moottoreilla. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta, josta ei ole kenelläkään tietoa. Jos SM-Sisun hytin alle laitetaan 1990-lopun Scanian V8:n tappaja, täytyy kyllä tehdä mittavia laajennuksia.1988-1990 Deuzin V8-kone vaatii saman tilan kuin Scanian vastaava 420-480-kone. Olen muuten Magirus-Deuz-fani ja entinen rekkamies.


      • tukkirekka
        magirusnostalgiaa kirjoitti:

        Jos näet tämän viestin niin pistä tietoja autoilijoista, jotka ajoivat SM-Sisuilla Deuz-moottoreilla. Olisi mielenkiintoista kuulla asiasta, josta ei ole kenelläkään tietoa. Jos SM-Sisun hytin alle laitetaan 1990-lopun Scanian V8:n tappaja, täytyy kyllä tehdä mittavia laajennuksia.1988-1990 Deuzin V8-kone vaatii saman tilan kuin Scanian vastaava 420-480-kone. Olen muuten Magirus-Deuz-fani ja entinen rekkamies.

        Ei tainnut olla, kuin yks muistaaksein Soinista tai jostain, useampi Sisu hänellä, mutta yhdessä kokeilivat Deutzia tehtaan toimesta, vaan ei tainnut olla onnistunut paketti.


      • sorjonen
        tukkirekka kirjoitti:

        Ei tainnut olla, kuin yks muistaaksein Soinista tai jostain, useampi Sisu hänellä, mutta yhdessä kokeilivat Deutzia tehtaan toimesta, vaan ei tainnut olla onnistunut paketti.

        Korpela Soinista


    • voimissaan

      Magirus on tänä päivänä osa Fiiattia.
      Magirus teki viime vuonnakin Saksassa yli 16 000 raskasta kuorma-autoa. Tosin niitten nokalla lukee nykyään Iveco.

      • jo kauan

        itsekkin ajoin aikoinaan vuoden 83 mallista "Magirus"ivecoa


      • nokka-magirukset
        jo kauan kirjoitti:

        itsekkin ajoin aikoinaan vuoden 83 mallista "Magirus"ivecoa

        olivat jo ivecon 13,5 liran moottorilla,fullerin
        laatikolla.Aikoinaan Salikoskella oli muutama
        pks ajossa.Siistejä pelejä.


      • Anonyymi
        nokka-magirukset kirjoitti:

        olivat jo ivecon 13,5 liran moottorilla,fullerin
        laatikolla.Aikoinaan Salikoskella oli muutama
        pks ajossa.Siistejä pelejä.

        Mulla zf


    • <<<

      OLISI NASTAA AIKANAAN AJAA HANOMAGIA JA MAGIRUSTA JA MERSUA

    • kukahanlienee

      Magiruksia oli 70-luvun loppupuolella vielä lopulla, täällä Enonkosken Simanalassa, naapurin sedällä,Reino
      Koskivirralla pari kappaletta,tosin Reino ei enää rahti hommia harrastanut ,tukkeja oli ajellut niillä aiemmin.
      Toinen oli pelkkä hiabbi-auto ja toinen tukki-auto.
      Olivatpa kuitenkin silloinkin paremman näköisiä nuoren pojan silmään,
      kuin Niirasen uudet Scaniat naapurissa!Samoin "Imppo" Karhulla oli ollut useita magiruksia,joilla poikansa jo nuorina (n.10v.),opettelivat pellolla ajamalla,opetellessaan nykyiselle rekka-kuskin taipaleelleen!Hienoja vehkeitä olivat ulkonäöltään ja se ääni!!!

      • Tarkka.

        Nostalgiaa! Olin nuori mies kun Saimaan kanavaa rakennettiin 1966.
        Rättijärven sulussa oli ajossa Kinnunen niminen mies Muuramesta.
        Sillä oli 3 akselinen Magirus missä kaikki akselit veti. Päällä 12 kuution vanerilava. Ainut kun tuli täydellä mällillä pohjasta ylös, laatikko täynnä kuraa. Runko oli kuin kumia, piti huolen että oli pitävyyttä. Mies painoi kahta vuoroa, ja siinä välissä teki huollot. Sitkeä sissi, nostan hattua.


    • deutz

      olen viimeksi kesällä ajanut 12 sylinteristä 6x6 magirus uranusta joka sattuu olemaan omassa tallissa

      • ÄR730

        HAISTAHAN PERSE. Sinä et ole ajanut yhtään mitään. Valehtelija.


    • deutz

      Joka kesä olen sillä ajanut myös löytyy saturn 6x6 saturn 4x4 merkur 4x4 ym useita deutzeja noin 40 kpl ettäse siitä haistamisesta

    • deutz

      oot muuten ensimmäinen joka on mua valehtelijaksi väittänyt olen harrastanut deutzeja 40 vuotta ja olettaisin niistä jotain tietäväni ja jokainen todellinen deutz harrastaja minut kyllä tuntee

    • autoharrast

      Pikkupoikana 70-luvun alussa Etelä-Pohjanmaalla näin kaksiakselisen Magiruksen hiekanajossa. Ulkonäön ohella omanlaisensa ääni on jäänyt mieleen.

    • Kloppipoika

      Nuorena miehenä oli muutamia Magiruksia Tampereen seudulla Oiskos vielä 80- luvun alussa ollut. No Sallisella Kangasalla oli ja E Maja ajoi maansiirtoa. Tehokas ja kallis peli. Olikos se ilmajäähteinen mylly peräti kakstahti diesel, kannessa yksi venttiili, ja sylinteriputkessa ilma-aukot. Niinkuin Detroit diisselissä, olen poikasena katsellut Kulmakorven Epun purkaman koneen lasittunutta putkea, jolla oli menty miljoona km.
      1983 se oli kova juttu. GMC:llä ajettiin Kostamukseen elementtejä. Joskus pikkuauto oli ohituskaistalla valoissa, sitten Gempsu lähti ja Lada katseli perävaloja. Sitten muutama Detroitti asennettiin Petterin koneeksi, vinkeä viritys, sano. Näin myös joskus kun nämä mainiot speedway-miehet olivat keksineet puoliperävaunun jossa oli kolme kääntyvää akselia.

      • deutz

        ei ollut kaksitahtinen


    • Magirus
      • mittausmies

        Todellakin.. Ollessani Kostamuksessa mittaustyönjohtajana 1974-1977, "kuutioin" monen Magiruksen lavan. Ajourakoitsijat vielä hitsasivat 10-20 cm korokkeet reunoille..! Todistuksella sitten urakkatilin tekoon.! Ukot ajoi kolmessa vuorossa ja autoa kohti oli 2 kuskia. Oli muuten jousipakat tiukilla kun 30-50 mm:n mursketta tasakertaan. Nafta muuten silloin siellä maksoi 65 penniä/ litra.! Eikä ollut paino-eikä nopeusrajoituksia.


    • Sellua

      Minun lapsuudessani kuljetusliike Nurmisen Magirukset olivat kova sana. Isot rekat ajoivat sellua ja paperirullia Mäntästä Tampereelle ja päin vastoin. Tiet olivat uskomattoman huonoja ja vaikeita ajaa varsinkin talvikelillä vanhaa tietä pitkin Juupajoen kautta Orivedelle. Kuskit todellisia oman aikansa SANKAREITA.

    • AK-R

      Mistä saa tietoa moottorista 170D15?

      • Vanha.porari

        Tuon mallin moottori pitäisi olla Deutz F6L413V. Lisätietoja ja varaosia saa Grönblom Oy:sta. Tai netistä ympäri maailmaa.


      • AK-R

        Mistä voisi löytää ohjekirjaa 170d 15 ak 4x4?


    • kokemustakin

      Oli ihme peli etenemään pehmeillä alustoilla , moottorin vääntö oli passeli kuormitus ei tuntunut äänimaailmas kiusaamiselta .

    • AK-R

      Isä osti äsken tuon 170d15 ak4x4 Magiruksen ja on parhaillaan ajamissa sitä etelästä tänne Kokkolaan. Sellainen kysymys asiantuntioille. Mikä vika kun ei käy tyhjäkäyntiä alle 800 rpm vaan sammuu eikä tahdo lähteä käyntiin ilman ilmaamista? Jännittää pääsevätkö illaksi kotia

    • mahdollisuuksiakin

      Polttoaineen saanti , tankin huohotin tukossa " tankkiin syntyy alipaine " tai putkistossa vuotoa , siirtopumppu .

    • Anonyymi

      No Metsäliitto toi joskus 80 luvun alkupuolella Keuruulle puutavara-auton Magirus- Doits oli ilmajäähdytteinen jäykällä telillä. Kuskeista en tiedä , auto vaihtu Sisuun ja Heinosen Jussi ajoi sitä yhtenä kuskina muita en tuntenut

      • Anonyymi

        Olen ajanut Sulkavalla 80 luvulla 6x6 Magirusta Velj.Kontisen montulla. Hyvin pelasi .
        Hyvin meni pakilla jyrkkää tietä kasalle, kun teliveto 88 Volvo ja 110 Scania alkoivat nypyttää.
        Ovessa luki R ja V Tikka Kitee. Tietääkö kukaan tarinaa Tikasta ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ajanut Sulkavalla 80 luvulla 6x6 Magirusta Velj.Kontisen montulla. Hyvin pelasi .
        Hyvin meni pakilla jyrkkää tietä kasalle, kun teliveto 88 Volvo ja 110 Scania alkoivat nypyttää.
        Ovessa luki R ja V Tikka Kitee. Tietääkö kukaan tarinaa Tikasta ?

        R ja V Tikka kommandiittiyhtiö
        Osoite: Uikuntie 4, 82500 Kitee, Suomi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        R ja V Tikka kommandiittiyhtiö
        Osoite: Uikuntie 4, 82500 Kitee, Suomi

        Kiitos, oltiin jutulla. Kyllä muistivat vanhan autonsa. Oli hyvät jutut.
        Tietää kyllä Magirus-asiat.


    • Anonyymi

      Vieläkö toi on elossa

      • Anonyymi

        Oli ainaki paloauto alustana 80/90 lukujen aikaan


    • Anonyymi

      Oliko paloautona

    • Anonyymi

      Voimansiirtoja oli 4x2, 4x4, 6x4 ja 6x6. Moottorit puhallinjäähdytteisiä ahtamattomia V6, V8, V10 ja V12, tehot 90- alle 300 hv. Nestejäähdytteiset rivimoottorit tulivat vasta myöhemmin Iveco- omistajuuden myötä. Pitkät joustovarat ja joustava runko takasivat hyvät maasto- ominaisuudet.

    • Anonyymi

      Onneksi yksi Uranus suomessa tallella saa käydä kuuntelemassa herrasmiesmäistä saundia kuuntelamassa toinen uranus jo huonossa hapessa ja kolmas jo romutettu valitettavasti. V12 Deuz 6x6 Pidä hyvä huoli viimeisestä.Ja Kiteen Magirus tuttu vehje meidän entinen 6x6 VM 67 suorasuihku Terv TL 52 Mänsälä

    • Anonyymi

      Isäukkoi ajoi magirusta 60 luvulla oli kymppipyörä kiven ja maan ajossa pk seudulla,firma oli Maa ja Kallio.

    • Anonyymi

      Magiruksel vetivät kuusamos volovoo metästä poikittain se sieltä tuli ja meni vaihtoo saman tien

    • Anonyymi

      Sora-autona oli kaksiakselinen Magirus-Deutz meilläpäin 70-luvun alussa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      100
      3489
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      307
      1880
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1707
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      96
      1567
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      411
      1526
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      430
      1417
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1410
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1180
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      356
      1021
    10. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      27
      1008
    Aihe