Yleinen galluppi

cccp

Kuinka moni lopettaa kotieläinpidon A-ja B tuki alueella 2008 kun 141 loppuu ? Mikäli kyseistä puuttuvaa rahaa ei korvata.

19

2009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2006

      kun sonni oli viedä käden ja se ei oikeen tahdo kuntoutua leikkauksista huolimatta. On elämä vielä sen verran arvokasta, etten enää riskeeraa noiden korvamerkkien laiton kanssa.

      • porsastilallinen

        Viimeinen suurempi emakkoerä teuraaksi. Kahden viikon kuluttua lähtee vielä muutama emakko ja lihasika, sen jälkeen vain lasketaan vesi- ja keskuslämmtysputket tyhjäksi ja suljetaan sikalan ovi. Viisikymmentä vuotta kotieläituotantoa päättyy, kolmannen isännän päätöksellä.


    • Paalinpyörittäjä

      Juu yksi yhteistyötilani lopetti emojen pidon viime lauantaina. Siitossonni tuotiin meille ja lehmät lähti pohjoissuomeen!
      Tyhjän saa pyytämättäkin!

      • Paalinpyörittäjä

        Unohtui mainita omat suunnitelmat.
        Olen rakentanut viimevuosina investointituella eläinhallia ja itse lopetan karjanpidon tulevien 5-8 vuoden kuluessa, koska inv-tuissa on tuo viiden vuoden tuotantovelvoite.


      • Lihan tuottaja
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Unohtui mainita omat suunnitelmat.
        Olen rakentanut viimevuosina investointituella eläinhallia ja itse lopetan karjanpidon tulevien 5-8 vuoden kuluessa, koska inv-tuissa on tuo viiden vuoden tuotantovelvoite.

        Ettei vaan ole sinulla kaksi sadan sonnin pihattoa sellaisella mäen päällä? Tuli tuossa iltatöillä mieleen, kun olen lukenut noita kirjoituksiasi, että en vaan olisi joskus käynyt katsomassa sinun pihattorakennuksia.

        Minulle valmistui vuosi sitten 150-päiselle karjalle uusi kylmäpihatto vinokuivikepohjalla


      • Paalinpyörittäjä
        Lihan tuottaja kirjoitti:

        Ettei vaan ole sinulla kaksi sadan sonnin pihattoa sellaisella mäen päällä? Tuli tuossa iltatöillä mieleen, kun olen lukenut noita kirjoituksiasi, että en vaan olisi joskus käynyt katsomassa sinun pihattorakennuksia.

        Minulle valmistui vuosi sitten 150-päiselle karjalle uusi kylmäpihatto vinokuivikepohjalla

        Minulla ei ole nykyään teuraskasvatusta ollenkaan, vaan ainoastaan emolehmiä ja
        varsinaisesti vaan yksi pihatto ja sitten emoille sellainen 400m2 makuu/ruokintakatos.


      • Lihan tuottaja
        Paalinpyörittäjä kirjoitti:

        Minulla ei ole nykyään teuraskasvatusta ollenkaan, vaan ainoastaan emolehmiä ja
        varsinaisesti vaan yksi pihatto ja sitten emoille sellainen 400m2 makuu/ruokintakatos.

        Kuulosti vaan tutulta, kun tiedän erään kuvailemani kaltaisen tilan siltä suunnalta, missä sinäkin vaikutat.

        Silläkin tilalla säilörehut paalataan, koska pellot ovat siellä täällä ympäri kylää. Minulle tulee ensi vuonna säilörehut laakasiiloihin. Nyt on vielä paaleissa.

        Minulla pelloista 2/3 on alle 5km päässä talouskeskuksesta, mutta kauimmaiselle lohkolle matkaa kertyy 12km. Tosin alle kilometrin päässä pihatosta peltoa on vain 3ha


    • Paalinpyörittäjä

      Maatalouskomissaari ilmoitti selvääkin selvemmin, että nykymallinen tuotantoon sidottu tuki ei tule kysymykseen missään tapauksessa ja kehotti hoitamaan asia ympäristötuen kautta!
      Suomennettuna tarkoitti siis sitä että peltotuet hieman kasvaa ja eläintuet poistuu, eli miksi pitää enää eläimiä, kun raha tulee pellolta!

    • ri-a

      lehmän lypsy riippumatta tuesta. Minä en pysty hoitamaan eläimiä ja luontoa markkinatalouden ehdoilla.

    • C1-äijjä

      solitaarisuuvesta AB-veljiä kohtaan minäkin lasautan mansikille napin ohtaan parin vuoden päästä. Ja ihan sen takia myös että saapi aamulla nukkua pitkään!

      • Paalinpyörittäjä

        Juu karjan vähentämisessä/pois laittamisessa on puolensa. Itte lopetin joku vuosi sitten teuraskasvatuksen kokonaan ja siirryin ruokkimaan emolehmät kerran päivässä.
        Jatkossa vielä puolitan nykyisenkin karjamäärän ja saan lisää vapaa-aikaa. Sellainen palkansaajan työrytmi ns. nine to five ei tunnu oikein työltäkään, kun on keskeytymättömään kolmivuoroon tottunu! Tulojen putoaminen on pieniasia vapaa-ajan rinnalla ja onneksi on vähän jääny vanhaa rahaa niiltä ajoilta, kun karjanpito kannatti täällä etelässäkin.


      • Tässä C1 alueella moni lopettaa, varsinkin pikkutilat, ei niitä ole montaa jäljellä. Pikkutilan koko alkaa olla jo 15 lehmän kieppeillä. Itse en lopeta tai laajenna, on tullu nuo omat rajat kokeiltua aikaisemmin. Olisi minunstakin kivaa nukkua joskus aamulla pitempään, mutta herätä täytyy joka tapauksessa.
        Täältä korvesta on hankala lähteä muihin töihinkään, menee aikaa ja bensaa.


    • ei enää jaksa

      nyt riittää!

      • lopettaja

        Lopetan sitten kun saan melasta oikean päätöksen. Johan niitä on tullut kymmenkunta, mutta ei haluttua. Taidan olla kärälillä ennen sitä..
        Saako lehmiä myytä eloon tällä hetkellä?


    • Maali lähellä

      Possun pito loppuu. Tuohon mennessä revittävä kasaan sen verran rahaa,että saa pääoman tuottamaan tarvittavan tuoton ilman rehkimistä.Rehkikööt muut.

      • keräämään raatomaksua

        Taas yksi naula lisää arkkuun. Eläinlääkärin elävän eläimen hylkäämästä eläimestä peritään raatomaksu.
        Nauta 80, sika 40e. ( MT 2.10.06 )
        Enää ei riitä Unionin halvin hinta.
        Ennen kuljetusmatka sioilla oli 30 km.
        Nyt ollut 80 km, ja uhkana 200 km yhteishankkinnan takia. Se tietää kilon laihtumista eläintä kohti, kun teurastus siirtyy seuraavaan päivään.
        Reilu viiden prosentin alennus katteeseen sekin.


    • EU-avustaja

      C-alue, mutta ensi vuoden loppuun taidan lopettaa sonnien kasvatuksen. Pitäisi rakentaa suht isosti, jos meinaisi vaikka 10- 15 v jatkaa. Ei kiinnosta enää rehkiminen, varmaan puolet pelloista jatkossa kesantoa, toinen puoli nurmea, jos joku tarvitsee tai helpeä (?)...

    • 565

      heti jos 141 loppuu, tyhjän saa pyytämättäkin.
      Liha ei senpuoleen pöydästä lopu, kulkee nuo hirvet ja peurat tosta läheltä pihaa, että tuoretta paistia on riittävästi,mikä on parasta, se on luomua.Ja päälle kun ottaa hyvän paukun "jokivarsilikööriä" mikä myös on luomua, niin pysyy mieli ja kurkku kirkaana, vaikkakin on uhkaavat ja synkät pilvet, yllä sikalan

    • mut mehän

      mennään kuin sopulit mereen!

      Eipä ole enää sosiaalisia paineita naapurien suuntaan. Lähes kaikki jo lopettaneet.
      Kysymys on vaan siitä, mitä tekisi elämämänsä viimeisinä työvuosina.
      Jos olisi samanlaista kuin aloittaessa, niin tekisin hautaan asti, periaatteessa ainakin.
      Nyt lähden heti eläkkeelle kun pääsen. Ehkä jo ennen sitä lopetan. Se on se valo putken päässä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      3
      1964
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      253
      1663
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      245
      1570
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1534
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1398
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      17
      1250
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1187
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1172
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1163
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      34
      987
    Aihe