erityislastentarhanopettaja

sosionomi?

Voiko sosionomi toimia erityislastentarhanopettajana? Haluaisin kovasti erityislastentarhanopettajaksi, joten onko sosionomi oikea koulutusvaihtoehto? Oon käsittäny et erityislastentarhanopettajan työ on pääosin palveluohjausta ja perhetyötä. Eikös sosionomin koulutuksessa paneuduta juuri näihin asioihin?

41

18880

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • weeer

      ei niistä voi puhua samana päivänäkään!
      "Sosionomi auttaa selviytymään arjessa

      Sosionomin tehtäväaloja ovat varhaiskasvatus, nuorisotyö, lastensuojelu, päihdetyö, mielenterveystyö, kriminaalityö, maahanmuuttajatyö, vanhustyö, vammaistyö, sosiaaliturvaan liittyvä ohjaus- ja neuvontatyö, sosiaalivakuutus, työvoimapalvelut ja kuntoutus." Diak (ammattikorkeakoulu)
      "Erityislastentarhanopettajat (ELTO) toimivat lapsiryhmissä erityisopettajina, päiväkodin/päiväkotien yhteisenä erityisopettajana tai alueen tai kunnan konsultoivana erityisopettajana.

      Työn kuva ja sisällöt vaihtelevat jonkin verran, mutta perusosaamisen suhteen työn perusta on samankaltainen. Päivähoidossa erityislastentarhanopettaja toimii erityiskasvatuksen erityisasiantuntijana."
      ja ensin pitää olla lto,sitten opiskellaan eltoksi. Se tapahtuu yliopistossa!
      Eli pitkä uraputkeen opiskelu tiedossa sulla.
      Kannattaa aloittaa käsitteistä ja opiskelemisesta ja kouluista ja oppilaitoksesta yleensä. Ja tiedonhankintaa suosittelen myös.

    • Rankkaa työtä

      Erityislastentarhan opettaja työskentelee nimensä mukaisesti erityis lasten kanssa.
      Toinen lapseni on kielenkehitysongelmien vuoksi päiväkodin pienryhmässä (dysfasia). Hän on rauhallinen lapsi, mutta puheen käsitteet (eilen, huomenna, sivulla, päällä, punainen, sininen - kuvaava puhe on heikkoa). Ryhmässä on myös adhd lapsia eli keskittymiskyky on huonompaa, ylivilkkautta on sekä joitain tunne elämän häiriöistä kärsiviä lapsia eli aggressiivisuuttakin on. Erityislastentarhan opettaja työskentelee tälläisten lapsien kanssa. Kunnioitan kovasti heidän suurta tietomääräänsä erilaisista neurologisista ongelmista ja vakaasta halustaan löytää keinoja auttaa. He ovat (niinkuin edellinen mainitsi) korkeasti koulutettuja. Työskentelevät pienellä palkalla ja saavat osakseen lasten lyöntejä ja turhautumista, työskentelevät sairaalakouluissa, pienryhmissä, joskus kiertävät tarhasta toiseen havannoimassa lasten kehitystasoa pyydettäessä. Työ on kuitenkin painottunut lasten kanssa yhdessä tekemiseen, ei niinkään papereiden pyörittelyyn. Raskasta työtä kaikin puolin, ei ihan sosionomin koulutuksella, mutta siitä voi varmasti jatkaa, jos ala todella kiinnostaa.

    • ELTOna,

      eikä edes lastentarhanopettajana, vaikka valitettavasti joskus sosionomeja joskus lastentarhanopettajan sijaisena näkeekin. Sosionomi on sosionomi ja lastentarhanOPETTAJA on lastentarhanOPETTAJA, tästä ei pitäisi olla kenelläkään epäselvyyttä.

      nim. AutaMinuaKäytännössä vs yliopisto.

      • yliopisto

        ja käytäntö liittyvät toisiinsa?

        nim. sosionomi (amk) ja kasvatustieteen maisteri kohta


      • autaminuakäytännöissä -
        yliopisto kirjoitti:

        ja käytäntö liittyvät toisiinsa?

        nim. sosionomi (amk) ja kasvatustieteen maisteri kohta

        opistoista valmistuvat -nomit olisivat parempia eltoja etc, koska heillä harjoittelun (mutta ei kasvatuksen perustana olevan tieteen) määrä on suurempi? heh heh.


      • muuten:
        yliopisto kirjoitti:

        ja käytäntö liittyvät toisiinsa?

        nim. sosionomi (amk) ja kasvatustieteen maisteri kohta

        tukeeko tuo tittelien esiintuonti (todellisia tai keksittyjä) viestisi informaatiosisältöä jollakin tavalla?


      • vai mikä on

        Miten perustelet sen, että sosionomi(AMK) ei voi toimia lastentarhanopettajana?

        Valitettavaa on, että työkentällä on ahdasmielisiä lastentarhanopettajia, jotka ilmiselvästi pelkäävät, että sosiomit(AMK) vievät heidän työnsä. Itse valmistun sosionomiksi(AMK) ja tähtään siihen, että tulen työskentelemään päiväkodissa, jolloin ammattinimikkeenäni on lastentarhanopettaja. Itse tekisin mielelläni töitä nimikkeellä sosionomi(AMK).


      • pätevyyttä toimia
        vai mikä on kirjoitti:

        Miten perustelet sen, että sosionomi(AMK) ei voi toimia lastentarhanopettajana?

        Valitettavaa on, että työkentällä on ahdasmielisiä lastentarhanopettajia, jotka ilmiselvästi pelkäävät, että sosiomit(AMK) vievät heidän työnsä. Itse valmistun sosionomiksi(AMK) ja tähtään siihen, että tulen työskentelemään päiväkodissa, jolloin ammattinimikkeenäni on lastentarhanopettaja. Itse tekisin mielelläni töitä nimikkeellä sosionomi(AMK).

        lastentarhanopettajana, ei käytännössä, eikä teoriassa. Heillä ei ole siihen todellista pedagogista pätevyyttä, vaikka useat tuntuvat niin kuvittelevankin. AutaMinuaKäytännössä opiston kursseilla ei ole mitään tekemistä todellisen esi- ja alkuopettamisen teoreettisen ja tieteellisen perustan kanssa. Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että opistot luovat nomeille tällaisen kuvan heidän opistokoulutuksen mukanaan tuomasta "pätevyydestään" ja useimmat vielä kirkkain silmin tämän harhakuvitelman omaksuvat. Loppujen lopuksi voidaan siis sanoa, ettei opistojen kursseja, opintosisältöjä ja vaatimuksia voida edes samana päivänä verrata YLIOPISTOJEN vastaaviin, vaikka monet nomit kokevatkin omaavansa LTO:n (opettaja) pätevyyden toimissaan.

        Sosio-nomi ELTOna, pliis hei... heh.


      • hmmmm
        pätevyyttä toimia kirjoitti:

        lastentarhanopettajana, ei käytännössä, eikä teoriassa. Heillä ei ole siihen todellista pedagogista pätevyyttä, vaikka useat tuntuvat niin kuvittelevankin. AutaMinuaKäytännössä opiston kursseilla ei ole mitään tekemistä todellisen esi- ja alkuopettamisen teoreettisen ja tieteellisen perustan kanssa. Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että opistot luovat nomeille tällaisen kuvan heidän opistokoulutuksen mukanaan tuomasta "pätevyydestään" ja useimmat vielä kirkkain silmin tämän harhakuvitelman omaksuvat. Loppujen lopuksi voidaan siis sanoa, ettei opistojen kursseja, opintosisältöjä ja vaatimuksia voida edes samana päivänä verrata YLIOPISTOJEN vastaaviin, vaikka monet nomit kokevatkin omaavansa LTO:n (opettaja) pätevyyden toimissaan.

        Sosio-nomi ELTOna, pliis hei... heh.

        Voi vielä toimia, muttei sosionomi elto:na, ei millään riitä pätevyys.


      • luulet..
        pätevyyttä toimia kirjoitti:

        lastentarhanopettajana, ei käytännössä, eikä teoriassa. Heillä ei ole siihen todellista pedagogista pätevyyttä, vaikka useat tuntuvat niin kuvittelevankin. AutaMinuaKäytännössä opiston kursseilla ei ole mitään tekemistä todellisen esi- ja alkuopettamisen teoreettisen ja tieteellisen perustan kanssa. Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että opistot luovat nomeille tällaisen kuvan heidän opistokoulutuksen mukanaan tuomasta "pätevyydestään" ja useimmat vielä kirkkain silmin tämän harhakuvitelman omaksuvat. Loppujen lopuksi voidaan siis sanoa, ettei opistojen kursseja, opintosisältöjä ja vaatimuksia voida edes samana päivänä verrata YLIOPISTOJEN vastaaviin, vaikka monet nomit kokevatkin omaavansa LTO:n (opettaja) pätevyyden toimissaan.

        Sosio-nomi ELTOna, pliis hei... heh.

        Ensinnäkin hiemn oikaisen sinun tietämättömyyttäsi: Sosionomi ei ole opistoasteen koulutus, vaan korkeakoulu. Ja mitä tulee tuohon sosionomin työskentelystä lastentarhanopettajana, niin itse olen ollut lto:na kohta viisi vuotta sosionomin papereilla. Hyvimpä ovat lapset omaksuneet oppini ja kukaan vanhemmistakaan ei ole sitä moittinut. Että sama se mitä mieltä sinä olet, mutta käytäntö toimii!


      • perusteitasi
        muuten: kirjoitti:

        tukeeko tuo tittelien esiintuonti (todellisia tai keksittyjä) viestisi informaatiosisältöä jollakin tavalla?

        väittämääsi amk --- korkeakoulu-tason eroihin käytännössä. Tiede ja teoriat ovat tärkeitä pohjan luomiselle. Niitä käydään molemmissa koulutuksissa läpi. Käytännössä pelkästään yhteen teoriaan ei pysty täysipainoisesti tukeutumaan, koska tilanteet, ihmiset, asiat jne ovat erilaisia. Sinua opastaisin ottamaan pääsi pois takapuolestasi ja perehtymään asioihin ennenkuin niitä vertailet. Ei sillä perusteella että MINÄ olen yliopistossa, SINÄ et, joten minä olen sinua viisaampi. Voit olla teoriassa, en kiistä, mutta siinä miten työskentelet ja tulet toimeen ihmisten kanssa voi olla jo tarina erikseen.

        ps. enkä väittänyt missään vaiheessa sosionomien olevan parempia eltoja kun muidenkaan.

        Ja uskon lisäksi huomanneeni koulutukselliset erot käytännössä. yliopisto on teoreettisempaa kuin amk


      • heh..
        luulet.. kirjoitti:

        Ensinnäkin hiemn oikaisen sinun tietämättömyyttäsi: Sosionomi ei ole opistoasteen koulutus, vaan korkeakoulu. Ja mitä tulee tuohon sosionomin työskentelystä lastentarhanopettajana, niin itse olen ollut lto:na kohta viisi vuotta sosionomin papereilla. Hyvimpä ovat lapset omaksuneet oppini ja kukaan vanhemmistakaan ei ole sitä moittinut. Että sama se mitä mieltä sinä olet, mutta käytäntö toimii!

        Joo, kyllä ne sitä kovasti KORKEAkouluksi kutsuvat, vaikka ei sillä opetuksella noissa opinahjoissa mitään tekemistä varsinaisen "korkeakoulun" kanssa kyllä ole. Ennemminkin kyse on ammattikoulusta, kuin edes ammattiKORKEAkoulusta, se keskiosa on vain profiilin noston takia laitettu. Millään muulla keinoinhan amkkien profiilia ei ole nostettu. Toisaalta, kasvatuksen TIETEELLISESTÄ pohjasta valmistuvilla nomeilla ei ole käytännössä mitään käsitystä, ja miksi olisi, koska eihän heille minkäänlaista tiedettä ko opinahjoissa opeteta..

        Et sinä muuten ole LTO:na ollut, kun sinulla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta, vaan olet toiminut epäpätevänä sosionomina LTO:n toimessa. Älä siis kuvittele itsestäsi sellaista, mitä et ole. Ja tuosta käytännön "toimimisesta" voi olla niin montaa mieltä...


      • työsopimuksessa
        heh.. kirjoitti:

        Joo, kyllä ne sitä kovasti KORKEAkouluksi kutsuvat, vaikka ei sillä opetuksella noissa opinahjoissa mitään tekemistä varsinaisen "korkeakoulun" kanssa kyllä ole. Ennemminkin kyse on ammattikoulusta, kuin edes ammattiKORKEAkoulusta, se keskiosa on vain profiilin noston takia laitettu. Millään muulla keinoinhan amkkien profiilia ei ole nostettu. Toisaalta, kasvatuksen TIETEELLISESTÄ pohjasta valmistuvilla nomeilla ei ole käytännössä mitään käsitystä, ja miksi olisi, koska eihän heille minkäänlaista tiedettä ko opinahjoissa opeteta..

        Et sinä muuten ole LTO:na ollut, kun sinulla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta, vaan olet toiminut epäpätevänä sosionomina LTO:n toimessa. Älä siis kuvittele itsestäsi sellaista, mitä et ole. Ja tuosta käytännön "toimimisesta" voi olla niin montaa mieltä...

        lukee jokatapauksessa lastentahanopettaja. Paljoapa tarvitsee tässäki hommassa mitään "tiedettä". heh heh. Itse asiassa olen vaihtamassa duunipaikkaa kehitysvammaisten palvelukodinjohtajaksi, siinä on sentään palkkaus kohdallaan, ja haastetta enemmän kuin open hommis. Ja mollaa vaan ammattikorkeakoulua rauhassa, ei kuule vois vähempää kiinnostaa sun mielipiteet siitä. Jos ihminen haluaa opiskella "tiedettä", niin kai se nyt yliopistoon menee, mutta kun kaikki ei halua. Ja taitaa pitää paikkansa myös puheet Suomen yliopistojen tieteen heikosta tasosta..


      • rupeaa
        heh.. kirjoitti:

        Joo, kyllä ne sitä kovasti KORKEAkouluksi kutsuvat, vaikka ei sillä opetuksella noissa opinahjoissa mitään tekemistä varsinaisen "korkeakoulun" kanssa kyllä ole. Ennemminkin kyse on ammattikoulusta, kuin edes ammattiKORKEAkoulusta, se keskiosa on vain profiilin noston takia laitettu. Millään muulla keinoinhan amkkien profiilia ei ole nostettu. Toisaalta, kasvatuksen TIETEELLISESTÄ pohjasta valmistuvilla nomeilla ei ole käytännössä mitään käsitystä, ja miksi olisi, koska eihän heille minkäänlaista tiedettä ko opinahjoissa opeteta..

        Et sinä muuten ole LTO:na ollut, kun sinulla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta, vaan olet toiminut epäpätevänä sosionomina LTO:n toimessa. Älä siis kuvittele itsestäsi sellaista, mitä et ole. Ja tuosta käytännön "toimimisesta" voi olla niin montaa mieltä...

        epäillyttämään tuo sinun oma koulutuksesi. Kuulostaa vähän siltä että sinulla ei ole muuta pohjaa kun esikoulu näihin keskusteluihin. Vai oletko vaan tullut tietoiseksi siitä että sinun persoonasi ja sosiaalinen kasvusi ei riitä yliopistosta huolimatta käytännön työhön. Kommenttisi sisältö kertoo sen ettet ole perehtynyt korkeakoulun oppi sisältöön. Jos joskus pääset johonkin lastentarhanopeksi tai vaikka edes siivoojaksi (mitä ilman hukkuisimme paskaan) niin ilmoittele. Pidämme lapset loitolla.


      • sosionomir
        heh.. kirjoitti:

        Joo, kyllä ne sitä kovasti KORKEAkouluksi kutsuvat, vaikka ei sillä opetuksella noissa opinahjoissa mitään tekemistä varsinaisen "korkeakoulun" kanssa kyllä ole. Ennemminkin kyse on ammattikoulusta, kuin edes ammattiKORKEAkoulusta, se keskiosa on vain profiilin noston takia laitettu. Millään muulla keinoinhan amkkien profiilia ei ole nostettu. Toisaalta, kasvatuksen TIETEELLISESTÄ pohjasta valmistuvilla nomeilla ei ole käytännössä mitään käsitystä, ja miksi olisi, koska eihän heille minkäänlaista tiedettä ko opinahjoissa opeteta..

        Et sinä muuten ole LTO:na ollut, kun sinulla ei ole siihen vaadittavaa koulutusta, vaan olet toiminut epäpätevänä sosionomina LTO:n toimessa. Älä siis kuvittele itsestäsi sellaista, mitä et ole. Ja tuosta käytännön "toimimisesta" voi olla niin montaa mieltä...

        ENSINNÄKIN Yliopiston kouluttamilla lastentarhan opettajilla on sitä paitsi ainakin vuoden lyhyempi koulutus kuin sosionomeilla!!

        (Antaisinko lapseni hoidettavaksi ihmiselle joka on viettänyt elämänsä nenä kiinni kirjassa ja snobbailessa yliopisto statuksellaan VAI annanko lapseni mieluiten sosionomille joka on ihmisläheisempi ja käytännöllisempi, mutta silti koulutettu- jälkimmäiselle tietenkin..)

        Taistelu kumpi on pätevämpi on ihan älytöntä. Loppuen lopuksi sosionomi plus kasv.tiet.kandi on hyvä tiimi yhdessä. Toisella enemmän tieteellistä näkemystä ja toisella laajempi yhteiskunnallinen näkökulma. Tällaista tiimiä pitäisi joka päiväkodissa käyttää.

        En uskoisi tätä keskustelua alkuunkaan sivistyneiden ihmisten keskusteluksi.. haloo lastentarhanopettajat!! En päästäisi "heh" tyyppiä
        lähellekään lastani!


      • xyz100
        sosionomir kirjoitti:

        ENSINNÄKIN Yliopiston kouluttamilla lastentarhan opettajilla on sitä paitsi ainakin vuoden lyhyempi koulutus kuin sosionomeilla!!

        (Antaisinko lapseni hoidettavaksi ihmiselle joka on viettänyt elämänsä nenä kiinni kirjassa ja snobbailessa yliopisto statuksellaan VAI annanko lapseni mieluiten sosionomille joka on ihmisläheisempi ja käytännöllisempi, mutta silti koulutettu- jälkimmäiselle tietenkin..)

        Taistelu kumpi on pätevämpi on ihan älytöntä. Loppuen lopuksi sosionomi plus kasv.tiet.kandi on hyvä tiimi yhdessä. Toisella enemmän tieteellistä näkemystä ja toisella laajempi yhteiskunnallinen näkökulma. Tällaista tiimiä pitäisi joka päiväkodissa käyttää.

        En uskoisi tätä keskustelua alkuunkaan sivistyneiden ihmisten keskusteluksi.. haloo lastentarhanopettajat!! En päästäisi "heh" tyyppiä
        lähellekään lastani!

        Nyt on pakko panna kortensa kekoon, vaikken olekaan töissä lasten parissa vaan aivan muissa hoitoalan hommissa.
        Silmääni on pistänyt tällä palstalla jatkuva sosionomien "oman hännän nosto", muiden kustannuksella. Vaikuttaa vähän siltä, että se oma paikka työelämässä täytyy ottaa muita ja muiden koulutusta polkemalla. Eihän se näin käy! Anna arvo toisillekin, niin sinuakin arvostetaan.
        Hoitajan työ on palstalla olevien sosionomien (onko kyse vain yksittäisestä henkilöstä?) mielestä silkkaa "p***n pyyhkimistä, ei mitään muuta. Vain "korkeakoulu" pätevöittää.


      • Lto Ebestä
        pätevyyttä toimia kirjoitti:

        lastentarhanopettajana, ei käytännössä, eikä teoriassa. Heillä ei ole siihen todellista pedagogista pätevyyttä, vaikka useat tuntuvat niin kuvittelevankin. AutaMinuaKäytännössä opiston kursseilla ei ole mitään tekemistä todellisen esi- ja alkuopettamisen teoreettisen ja tieteellisen perustan kanssa. Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että opistot luovat nomeille tällaisen kuvan heidän opistokoulutuksen mukanaan tuomasta "pätevyydestään" ja useimmat vielä kirkkain silmin tämän harhakuvitelman omaksuvat. Loppujen lopuksi voidaan siis sanoa, ettei opistojen kursseja, opintosisältöjä ja vaatimuksia voida edes samana päivänä verrata YLIOPISTOJEN vastaaviin, vaikka monet nomit kokevatkin omaavansa LTO:n (opettaja) pätevyyden toimissaan.

        Sosio-nomi ELTOna, pliis hei... heh.

        Sosionomeilla AMK on virallinen pätevyys toimia lastentarhanopettajan toimessa mikäli opintoihin on sisältynyt riittävä määrä varhaiskasvatuksen valinnaisia opintoja. Paljon heitä lastentarhanopettajina onkin, myös omalla työpaikallani, ja ihan hienoja tyyppejä joukossa onkin. Teoreettinen pedagoginen ja didaktinen pohja on loistavaa rakennusainetta kasvattajan ja opettajan työssä mutta pienten alle kouluikäisten lasten kanssa toimiessa persoona ja sensitiivisyys on tärkein. Kaiken muu voi kyvykäs oppia ja opiskella. Vaan mikäli persoona ei päiväkotityöhön sovellu niin tiedolla ei tee mitään... Ruotsinkielisellä puolella sosionomi voi pätevöityä eltoksi mutta suomenkielisellä ei. Eltoja myöskin on hyviä, huonoja ja todella huonoja.


      • tsippa
        pätevyyttä toimia kirjoitti:

        lastentarhanopettajana, ei käytännössä, eikä teoriassa. Heillä ei ole siihen todellista pedagogista pätevyyttä, vaikka useat tuntuvat niin kuvittelevankin. AutaMinuaKäytännössä opiston kursseilla ei ole mitään tekemistä todellisen esi- ja alkuopettamisen teoreettisen ja tieteellisen perustan kanssa. Valitettavasti tilanne on kuitenkin sellainen, että opistot luovat nomeille tällaisen kuvan heidän opistokoulutuksen mukanaan tuomasta "pätevyydestään" ja useimmat vielä kirkkain silmin tämän harhakuvitelman omaksuvat. Loppujen lopuksi voidaan siis sanoa, ettei opistojen kursseja, opintosisältöjä ja vaatimuksia voida edes samana päivänä verrata YLIOPISTOJEN vastaaviin, vaikka monet nomit kokevatkin omaavansa LTO:n (opettaja) pätevyyden toimissaan.

        Sosio-nomi ELTOna, pliis hei... heh.

        Sä oot ilkee


      • valmistuva

        Vanha keskustelu, mutta jos joku muukin tätä eksyy lukemaan niin tässä pari faktaa.

        Yliopistossa lastentarhanopettajan koulutus ei todellakaan ole pelkkää tiedettä. Meillä on pari harjoittelua per vuosi, ja käytännössä opiskelemme esim. liikuntakasvatusta/kuvataidekasvatusta/musiikkikasvatusta ym käytännönläheistä, ohjaamme kursseilla lapsiryhmiä jne. Käytännön opintoja pohjustaa teoreettiset opinnot lapsen kasvusta ja kehityksestä. Itse erityislastentarhanopettajaksi aikovaksi käyn ensin 3v. kasvatustieteen kandiksi, josta samalla saa lastentarhanopettajan pätevyyden, sitten kasvatustieteenmaisteriksi, jossa voin samalla lukea sivuaineena erityispedagogiikan pätevöittävät opinnot. Koulutus kestää 5v, jotta voi toimia ELTOna.


      • Kandi-lto
        valmistuva kirjoitti:

        Vanha keskustelu, mutta jos joku muukin tätä eksyy lukemaan niin tässä pari faktaa.

        Yliopistossa lastentarhanopettajan koulutus ei todellakaan ole pelkkää tiedettä. Meillä on pari harjoittelua per vuosi, ja käytännössä opiskelemme esim. liikuntakasvatusta/kuvataidekasvatusta/musiikkikasvatusta ym käytännönläheistä, ohjaamme kursseilla lapsiryhmiä jne. Käytännön opintoja pohjustaa teoreettiset opinnot lapsen kasvusta ja kehityksestä. Itse erityislastentarhanopettajaksi aikovaksi käyn ensin 3v. kasvatustieteen kandiksi, josta samalla saa lastentarhanopettajan pätevyyden, sitten kasvatustieteenmaisteriksi, jossa voin samalla lukea sivuaineena erityispedagogiikan pätevöittävät opinnot. Koulutus kestää 5v, jotta voi toimia ELTOna.

        Toinen tie eltoksi pätevöityäkseen on kasvatustieteen kandin lisäksi suorittaa erilliset varhaiskasvatuksen erityisopettajan (VEO) opinnot (60 op). Nämä opinnot edellyttävät kanditutkinnon sekä kahden vuoden mittaista päätoimista opetuskokemusta.


    • tuleva elto

      Olen tuleva erityislastentarhanopettaja ja kyllä elton työssä aika paljon onkin palvelujen koordinointia lapsiperheille sekö perheiden kanssa tehtävää yhteityötä ja perhe-elämän tukemista. Elton työ sisältää kuitenkin myös opettamista ja oppimisen arviointia, johon sosionomin koulutus ei ihan riitä. Meillä ainakin merkittävä osa koulutuksesta on harjoittelua, joten sen puolen ei auta sanominen että yliopistolaiset eivät näkisi muka käytäntöä!

      • ole siinä

        kiteytettynä. eli molempia reittejä opeks pääsee eikä maisteriks asti tarvii lukea.
        7 § Lastentarhanopettaja
        Kelpoisuusvaatimuksena lastentarhanopettajan tehtäviin on vähintään kasvatustieteen kandidaatin tutkinto, johon sisältyy lastentarhanopettajan koulutus, taikka sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyvät varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet opinnot sen laajuisina kuin valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädetään.

        Asetus 608/2005 1 §: Sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun lain (272/2005) 7 §:n mukaiset varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet opinnot ovat yhteensä vähintään 60 opintopisteen laajuiset.

        Siirtymäsäännös: Laki 272/2005 15 §


    • kannata..

      lukea ensin sosionomiksi ja sitten tyytyä johonkin huonostipalkattuun opettajan hommaan.

      • on totta

        kannattaa lukea sosionomiks ja ruveta paremmalla palkalla esim. ammattikouluun kuraattoriksi.


    • voi...

      toimia lastentarhanopettajana, mutta ei ole pätevä esiopettaja. Sosionomi ei myöskään voi pätevöityä eltoksi, kuin opiskelemalla ensin yliopistossa lto:ksi.

      • Elto

        Eli olen itse opiskelemassa erityislastentarhanopettajaksi Jyväskylässä. Sosionomi voi tosiaan toimia lastentarhanopettajan toimessa, mutta ei suoraan erityislastentarhanopettajana. Tämä vaatii lisäkoulutusta yliopistossa, kuten jo aiemmin sanottiin. Mahdollisuuksia on kaksi, joko erityisopettajan erilliset opinnot tai Jyväskylässä järjestettävä varhaiserityisopetuksen koulutus, joka on viisivuotinen. Lastentarhanopetttajat ja sosionimit voivat täydentää toistensa osaamista mielestäni monilla aloilla, joten ei pidä olla liian jyrkkä mielipiteissään.

        Ja mitä käytäntöön tulee, on totta että työn kuin työn oppii todella vasta sitä tekemällä, ei yliopisto-opintojen sen paremmin kuin ammattikorkeakoulunkaan harjoitteluissa :)


      • monipuolisuus ja varhaisped...
        Elto kirjoitti:

        Eli olen itse opiskelemassa erityislastentarhanopettajaksi Jyväskylässä. Sosionomi voi tosiaan toimia lastentarhanopettajan toimessa, mutta ei suoraan erityislastentarhanopettajana. Tämä vaatii lisäkoulutusta yliopistossa, kuten jo aiemmin sanottiin. Mahdollisuuksia on kaksi, joko erityisopettajan erilliset opinnot tai Jyväskylässä järjestettävä varhaiserityisopetuksen koulutus, joka on viisivuotinen. Lastentarhanopetttajat ja sosionimit voivat täydentää toistensa osaamista mielestäni monilla aloilla, joten ei pidä olla liian jyrkkä mielipiteissään.

        Ja mitä käytäntöön tulee, on totta että työn kuin työn oppii todella vasta sitä tekemällä, ei yliopisto-opintojen sen paremmin kuin ammattikorkeakoulunkaan harjoitteluissa :)

        Nuoret ylioppilaat ja alan vaihtajat, jos mieleitte lastentarhanopettajksi tai eltoksi, niin pyrkikää kasvatustiettelliseen tiedekuntaan!!!

        Itse yo:ksipäästyäni, pyrin 3-vuotiseen sosiaalikasvattajan opistotasoiseen koulutusohjelmaan kasvatustiede ja yhteiskunnalliset aineet pääaineina. Pätevöidyin sosionomiksi AMK myöhemmin ja olen täydentänyt mm. viitomakielen approbaturilla ja toisella luovalla ammatilla (teatteriohjaus)lastentarhanopettajan työtäni. Kaikki suuren vaivan näköistä, ottaen huomioon, jos olisin aikoinani mennyt ns. vanhamuotoiseen lastentarhanopettajakoulutukseen (EBEEN), pääsisin muitta mutkitta elto-koulutukseen olemalla vain Eben 3-vuotisen lto-opiston!!!

        Älkää em. asiassa hakeutuko sosionomi AMK-koulutukseen, jos mieleitte varhaiskasvatuksen opettajaksi tai eltoksi!!!

        Syvällä rintaäänellä vielä suht nuori ope.


      • Huokauz
        monipuolisuus ja varhaisped... kirjoitti:

        Nuoret ylioppilaat ja alan vaihtajat, jos mieleitte lastentarhanopettajksi tai eltoksi, niin pyrkikää kasvatustiettelliseen tiedekuntaan!!!

        Itse yo:ksipäästyäni, pyrin 3-vuotiseen sosiaalikasvattajan opistotasoiseen koulutusohjelmaan kasvatustiede ja yhteiskunnalliset aineet pääaineina. Pätevöidyin sosionomiksi AMK myöhemmin ja olen täydentänyt mm. viitomakielen approbaturilla ja toisella luovalla ammatilla (teatteriohjaus)lastentarhanopettajan työtäni. Kaikki suuren vaivan näköistä, ottaen huomioon, jos olisin aikoinani mennyt ns. vanhamuotoiseen lastentarhanopettajakoulutukseen (EBEEN), pääsisin muitta mutkitta elto-koulutukseen olemalla vain Eben 3-vuotisen lto-opiston!!!

        Älkää em. asiassa hakeutuko sosionomi AMK-koulutukseen, jos mieleitte varhaiskasvatuksen opettajaksi tai eltoksi!!!

        Syvällä rintaäänellä vielä suht nuori ope.

        Millaista erityislastentarhanopen työ sitten käytännössä on? Stressaavaa, palkitsevaa?? Mietiskelen tässä juuri alan vaihtoa metsätieteistä ja toivoisin saavani rehellistä tietoa siitä, millaista työ todella on:)


      • elto
        Huokauz kirjoitti:

        Millaista erityislastentarhanopen työ sitten käytännössä on? Stressaavaa, palkitsevaa?? Mietiskelen tässä juuri alan vaihtoa metsätieteistä ja toivoisin saavani rehellistä tietoa siitä, millaista työ todella on:)

        Lastenrathanopettajan työ on paljon paikkakunnasta ja talon johtajasta kiinni. Joissakin paikoissa elää vahvana "kaikki tekee kaikkia" ajatus, jolloin pyyhit pyllyjä ja pöytiä siinä missä lähihoitajatkin. Toisaalta esiopettajana ei näitä perushoitoon kuuluvia hommia enää ole. Itse en ehkä enää alalle jo surkean palkkauksen vuoksi lähtisi (17v työkokemus, käteen n.1500). Kutsumus ei elätä, yhden ehkä muttei koko perhettä.
        Työ on nykyään myös hieman pelottavaa. Lasten ongelmat ovat lisääntyneet ja vaatimukset omaa osaamista ja jaksamista kohtaan ovat melkoiset. Erityislastentarhanopettajan koulutus olisi jokaiselle lapsiryhmässä työskentelevälle paikallaan.
        Harkitse vielä uravalintaasi, käy tekemässä jokunen sijaisuus jotta saat realistisen kuvan työstä. Erityislastentarhanopettaja työskentelee kaikkein haastellisimpien lasten kanssa ja yrittää löytää siltoja, joilla auttaa heidät mahdollisimman lähelle lapsen tavallista arkea.


      • Patrik27
        elto kirjoitti:

        Lastenrathanopettajan työ on paljon paikkakunnasta ja talon johtajasta kiinni. Joissakin paikoissa elää vahvana "kaikki tekee kaikkia" ajatus, jolloin pyyhit pyllyjä ja pöytiä siinä missä lähihoitajatkin. Toisaalta esiopettajana ei näitä perushoitoon kuuluvia hommia enää ole. Itse en ehkä enää alalle jo surkean palkkauksen vuoksi lähtisi (17v työkokemus, käteen n.1500). Kutsumus ei elätä, yhden ehkä muttei koko perhettä.
        Työ on nykyään myös hieman pelottavaa. Lasten ongelmat ovat lisääntyneet ja vaatimukset omaa osaamista ja jaksamista kohtaan ovat melkoiset. Erityislastentarhanopettajan koulutus olisi jokaiselle lapsiryhmässä työskentelevälle paikallaan.
        Harkitse vielä uravalintaasi, käy tekemässä jokunen sijaisuus jotta saat realistisen kuvan työstä. Erityislastentarhanopettaja työskentelee kaikkein haastellisimpien lasten kanssa ja yrittää löytää siltoja, joilla auttaa heidät mahdollisimman lähelle lapsen tavallista arkea.

        Kelpoisuuslain (2005) mukaan sosionomi on täysin pätevä eli kelpoinen sekä lastentarhanopettajan että päiväkodin johtajan tehtäviin. Päivähoitolaki (1973) on ottanut viisaasti esille sen seikan, että päivähoidossa pedagogisen osaamisen lisäksi tarvitaan sosiaalista osaamista. Tätä osaamista on sosionomeilla ja aiemmilla sosiaalikasvattajilla. Vielä, kun lapset voivat yhä enemmän pahoin, tulee sosiaaliseen osaamiseen panostaa varhaiskasvatuspalveluissa. Sosiaalinen osaaminen sisältää esim. ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön (lastensuojelulaki 2007) velvoitteet, perhetyön ja kasvatuskumppanuuden menetelmiä. Kasv. kandien ja sosionomien tulisikin yhdessä taistella itselleen parempia palkkoja ja työn mitoituksen kohtuullistamista!


      • elto
        Patrik27 kirjoitti:

        Kelpoisuuslain (2005) mukaan sosionomi on täysin pätevä eli kelpoinen sekä lastentarhanopettajan että päiväkodin johtajan tehtäviin. Päivähoitolaki (1973) on ottanut viisaasti esille sen seikan, että päivähoidossa pedagogisen osaamisen lisäksi tarvitaan sosiaalista osaamista. Tätä osaamista on sosionomeilla ja aiemmilla sosiaalikasvattajilla. Vielä, kun lapset voivat yhä enemmän pahoin, tulee sosiaaliseen osaamiseen panostaa varhaiskasvatuspalveluissa. Sosiaalinen osaaminen sisältää esim. ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön (lastensuojelulaki 2007) velvoitteet, perhetyön ja kasvatuskumppanuuden menetelmiä. Kasv. kandien ja sosionomien tulisikin yhdessä taistella itselleen parempia palkkoja ja työn mitoituksen kohtuullistamista!

        Sosionomi koulutus on laajempi eikä sisällä lähellekään sitä varhaiskasvatuksen tietoa mitä päiväkodeissa tarvitaan lasten , alle kouluikäisten kehityksen tueksi.


    • yksi elto

      Kyllä se asia vaan on niin, että ei sosionomi ole pätevä erityislastentarhanopettajaksi. Siksi sillä on ihan oma koulutuskanava ja pohjakoulutuksena joko lastentarhanopettaja/kandi/maisteri. Kyllä koulutussisällöt ovat sosionomilla ihan eri mitä erityislastentarhanopettajalta vaaditaan. Esim. varhaiskasvatuksen pedagogiset opinnot ja erityispäivähoidon opinnot.

      • Mimmuliini776

        Tiedoksi virheellisestä tiedosta, että sosionomit voivat hakea yliopistojen elto-koulutuksiin. Näin on tapahtunut ainakin Itä-Suomessa.


      • niilohannakin
        Mimmuliini776 kirjoitti:

        Tiedoksi virheellisestä tiedosta, että sosionomit voivat hakea yliopistojen elto-koulutuksiin. Näin on tapahtunut ainakin Itä-Suomessa.

        Sosionomi/sosiaalikasvattaja on täysin pätevä NYKYÄÄN lto:na VAIN, mikäli hänellä on esi- ja alkuopetuksen pätevyys myös suoritettuna. Laki muuttui tämän suhteen joitain vuosia sitten.
        Johtajana ja esimiehenä voi toki toimia ilman em. suorittamistakin, mutta esiopetuspätevyyttä hänellä ei ole ellei täydennyskoulutusta ole käytynä.


      • kaikkia tarvitaan!
        niilohannakin kirjoitti:

        Sosionomi/sosiaalikasvattaja on täysin pätevä NYKYÄÄN lto:na VAIN, mikäli hänellä on esi- ja alkuopetuksen pätevyys myös suoritettuna. Laki muuttui tämän suhteen joitain vuosia sitten.
        Johtajana ja esimiehenä voi toki toimia ilman em. suorittamistakin, mutta esiopetuspätevyyttä hänellä ei ole ellei täydennyskoulutusta ole käytynä.

        Sosionomi saa koulutuksestaan kelpoisuuden toimia lastentarhanopettaja, ei pätevyyttä. Sosionomi ei voi työskennellä kentällä nimikkeellä lastentarhanopettaja, vaan sosionomi. Sosionomi ei saa valmistuttuaan "pätevyyttä" toimia esiopetustehtävissä.

        Sosionomi ei astu lastentarhanopettajan varpaille, vaan päiväkodeissa tarvitaan nykyään myös sosionomien osaamaa tietotaitoa. Päiväkodeissa ei ole enää niin homogeenisiä ryhmiä kuin ennen, vaan yhä enemmän lapset tulevat erilaisista perheistä ja eri taustoista. Sosionomeillä on tietoa ja taitoa ohjata lapsia ja perheitä eri palveluihin ja havaita eri ongelmia.
        Lastentarhanopettajilla on taas enemmän pedagogista osaamista. Päiväkoteihin tarvitaan myös lähihoitajia, jotka osaavat hoidollisen puolen hyvin.

        Olen itse lastentarhanopettaja, ja haluan puolustaa nyt sosionomeja sillä että huomioikaa se, että lastentarhanopettajan työtehtävä on huonopalkkaisimpia töitä mihin sosionomit ovat kelpoisia. Esimerkiksi lastensuojelusta, johon meillä lastentarhanopettajilla ei ole pätevyyttä, maksetaan paljon enemmän palkkaa!


    • ..................--

      Sosionomien puolustuksesta herää jälleen kysymys, että onko varhaiskasvatus sosiaalityötä vaiko lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemista. Tehdäänkö työtä lasten vai perheiden takia?

      Entäs kun lapset tulevatkin normaaleista perheistä (aivan, kaikki eivät tulekaan ongelmaperheistä)?

      Mielestäni on äärimmäisen kummallista, että sama henkilö kykenee työskentelemään 3,5 vuoden opiskelujen jälkeen pätevänä lastensuojelussa sekä lastentarhanopettajana jne.

      Lisäksi, kuinka sosionomi voi nimittää itseään lastentarhanopettajaksi, vaikka hänellä ei kuitenkaan riitä taidot/koulutus täyttämään kaikkia lastentarhanopettajan nimikkeeseen kuuluvia tehtäviä, joihin kuuluu muun muassa esiopetuspätevyys. Erikoista.

      • j

        Olen toiminut lastentarhanopettajana, koulutuksena sosionomi ja siihen sisällytetty 60 opintopistettä sosiaalipedagogisia opintoja, joiden mukaan määritellään LTO:n pätevyys. Samalla koulutuksella olen toiminut nyt 2 vuotta erityislastentarhanopettajana, määräaikainen sopimus. (ja toimin edelleen).


      • kasvatuskumppanuus

        Suomessa varhaiskasvatuksessa on edu-care-malli. Se pitää sisällään lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen tukemisen. Eii siinä on sekä pedagoginen puoli, että sosiaalinen puoli.

        2000-luvulla asiakas ei ole ainoastaan lapsi vaan hänen perheensä. Puhutaan kasvatuskumppanuudesta.

        Päiväkotiin tulee lapsia kaikenlaisista perheistä, suurinosa ns.normaaleista perheistä, mutta myös ns. ongelmaperheistä. Päihde-ja mielenterveysongelmat ovat kasvussa ja tämä näkyy lasten arjessa. On lapsia, jotka ovat päiväkodissa lastensuojelun tukitoimena, vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona.
        Sosionomilla on sosiaalipedagoginen pätevyys kohdata kaikenlaisia perheitä, niin suomalaisia kuin maahanmuuttajaperheitä. Lastentarhanopettajalta puuttuu tämä pätevyys.

        Sen sijaan lastentarhanopettajalla on hyvä pedagoginen osaaminen ja lastentarhanopettaja voi antaa esiopetusta, toisin kuin sosionomi.

        Summa summarium, molempien työpanos on tärkeä. Kumpiakin tarvitaan lapsen tasapainoisen kasvun ja kehityksen tukemiseen.


    • :(

      Niin, erityislastentarhanopettajista on niin suuri pula, että valitettavasti päteviä hommaan ei löydy :(

    • tricella------

      kyllä voi. kaikki lto:ksi pätevöityneet sosionomit ja yliopistosta valmistuneet voivat 2v lto työnteon jälkeen hakea yliopistoon opiskelemaan eltoksi :)

    • kakkaa__!!

      ei ainakaa helsingin yliopistoon voi sosionomi hakea eltokoulutukseen..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe