Hei,
Lapseni "ilmoitti", että menee ensi kesänä Tuskaaan kolmeksi päiväksi sekä vähän sen jälkeen myös kolmeksi päiväksi Ilosaari rokkiin. Tuskasta poika pääsee yöllä kotiin, mutta varmaan menisi jatkoille ja tulisi kuulema 3.00 kotiin ja muu perhe on silloin todennäköisesti mökillä, sillä silloin on muun perheen paras lomaika. Epäilen, että onkohan fiksua, kun poikani on tuolloin 16 (täyttää pian sen jälkeen 17). Kaverinsa ovat 16-19 tuolloin. En tiedä mitään poikani alkoholista (onnistunut kai salaamaan sen vain hyvin?). Todennäköistä, että siellä kuitenkin viinalla läträtään oikeenja onhan siellä pojilla myös paljon tyttöjä ja teltassa tai asuntovaunussa asutaan Ilosaari rokissa. Päästäisittekö 16 tai 17-vuotiasta lastanne tuollaisiin paikkoihin? En kuitenkaan missään nimessä hyväksy ala-ikäisen alkoholin käyttöä ja sen poikani tietää, mutta enhän sitä voi valvoa siellä.
Aikaisessa olen juu, mutta haluan kertoa pojalleni päätökseni talven aikana, jottei tulisi viimetipassa suuria yhteenottoja. Kiitos vastauksista!
Lapseni 3:ksi päiväksi festareille?
19
2521
Vastaukset
- festaroinut
lapseensa pitää jo tuossa iässä luottaa eli itse päästäisin. Jossain vaiheessa on kuitenkin vanhempanakin päästettävä irti lapsestaan - aikuistuminen on tuossa iässä jo edessä. Omat vanhempani päästivät festareille 16-vuotiaana ja koin sen luottamuksen osoituksena. Ei ne festarit välttämättä tarkoita humaltumista ja jos näin kävisi, onhan tuokin kokemus joskus edessä (toki viisainta olisi antaa kokeilla kotona vanhempien kanssa kuin festarilla). Tuohon ikään kuuluu myös normaalina tutustuminen vastakkaiseen sukupuoleen, ei siinä ole mitään väärää ja eihän voida ajatella, että jokaisella pojalla olisi pahat mielessä? Päästäisin sinuna jo pojasta irti, ettei käy niin, että hän tekee uhmasta mitä haluaa tai kokee, ettei sinun kanssasi voi asioista edes keskustella. Nuoret arvostavat sitä, että heitä kuullaan ja heihin luotetaan.
- melkeen totta!
olen aika samlla linjoilla, itse olen 17 ja toissa kesänä sain lähteä festareille, oli kyllä aika moinen show äitin puolesta, hössötti sitä 3kk aikasemmin, mutta ku lähtö tuli sanoi se vaan että hyvää matkaa ja oo ihmisiks.. ja hauskaa oli, kyllähän me juotiin ja "hilluttiin" leirialueella myöhään, mutta ei mitään vakavampaa, olin kiitollinen koska minuun luotettiin.. tosin olisin luultavasti lähtenyt luvattakin matkaan, mutta parempi noin:) anna poikasi mennä:)
- äiti123
melkeen totta! kirjoitti:
olen aika samlla linjoilla, itse olen 17 ja toissa kesänä sain lähteä festareille, oli kyllä aika moinen show äitin puolesta, hössötti sitä 3kk aikasemmin, mutta ku lähtö tuli sanoi se vaan että hyvää matkaa ja oo ihmisiks.. ja hauskaa oli, kyllähän me juotiin ja "hilluttiin" leirialueella myöhään, mutta ei mitään vakavampaa, olin kiitollinen koska minuun luotettiin.. tosin olisin luultavasti lähtenyt luvattakin matkaan, mutta parempi noin:) anna poikasi mennä:)
Salliko vanhempasi 15-vuotiaana juomisen tosiaan festareilla vai teittekö sen salaa?
- herranen
äiti123 kirjoitti:
Salliko vanhempasi 15-vuotiaana juomisen tosiaan festareilla vai teittekö sen salaa?
aika sentään, ei tietenkään, mutta eipä ne sitä kyllä ikinä mulle vaikeeks tehny, luottamus luja kun oli:)
menossa, niin ilmoittaisin, että äiti lähtee mukaan. Me vanhemmat olemme vastuussa lapsistamme aikuiseksi saakka. Omat pahimmat vuoteni sattuivat juuri 16-19v. Mutta isäni tuli hakemaan kotiin ja olen siitä hänelle edelleen kiitollinen!
- festaroinut
mielipiteesi, kun luin galleriasivusi.. ;-)
festaroinut kirjoitti:
mielipiteesi, kun luin galleriasivusi.. ;-)
meitä on moneen junaan. Matka jatkukoon! :D
- Mama-50
Nyt kun tässä on aikaa ens kesään, voisit antaa pojalle vähän narua, eli pieniä vapauksia.
Viikonloppu kaverilla tms. ja sano, että katsotaan nyt miten tää toimii, että voiko sua sinne Tuskaan päästää.
Itse tunnet poikasi ja tiedät missä tilanteissa hän sitä narua haluaa. Näin hän voi nyt jo näyttää luotettavuutensa.
Tätä kyllä kannattaa käyttää nuorille muutenkin. Jos menee överiksi, naru lyhenee välittömästi.
Näin meillä mentiin ja nuoret oppivat itsekontrollia pikkuhiljaa.
Tosin, mulle ei olisi mennyt tuollainen ilmoitusluontoinen 3;n päivän reissu läpi, kyllä siitä olisi keskusteltu. - pojalle, että
ei se voi sinne festareille kylmiltään lähtä, vaan pitää harjoitella vastuullisuutta talven mittaan. Sitten jos poika osoittaa elävänsä siivosti, esim. jos käy viihteellä viikonloppuisin, niin muistaa soitella sovittuihin aikoihin että missä on menossa, tulee ajoissa kotiin tai soittaa heti kun tietää olevansa myöhässä jne, niin sitten saa mennä. Puhukaa myös huumeista, tupakasta, turvaseksistä ja alkoholista kotona. Kerro, että tämä kuuluu kuvioon, koska olet kuitenkin vielä vanhempana vastuussa hänen hyvinvoinnistaan. Jos ei poikaa huvita, niin ei hän sitten ole valmis ottamaan vastuuta itsestään, kun ei ole edes valmis tiedostamaan mahdollisia ongelmanaiheuttajia. Ja silloinhan ei voi päästää yksin festareille. Jos taas vastuunkanto-ohjelma onnistuu, niin sitten voit päästää pojan hyvillä mielin festareille: kaikki nuoret hölmöilee, mutta olet opettanut pojan pitämään huolta itsestään ja että kotiin voi aina soittaa, vaikka tilanne olisi mikä.
- Henkka
Ihan hyvin voi jo 16.v festareita kierrellä, ei se tippa tapa. Ja matkailu avartaa, pitäähän se joskus oppia ettei sitten tarvitse uunona olla vanhempana. Itsekin kasvoin normaaliksi yhteiskunnan yksilöksi vaikka kesät 15.v- ylöspäin kavereitten kanssa festareita kierreltiin/ kierrellään edelleen, kyllä se kannattaa aina. Kait se on tärkeintä, että lapsellasi on hyvät muistot =)
- lapsi1211
Salliko vanhempasi henkka 15-vuotiaan ryyppykeikat vai luulivatko he, että olit vain kuuntelemassa musiikkia?
- huumeet
lapsi1211 kirjoitti:
Salliko vanhempasi henkka 15-vuotiaan ryyppykeikat vai luulivatko he, että olit vain kuuntelemassa musiikkia?
vai luuletteko ettei niitä enää käytetä ?
Kolmen päivän festarit mahdollistaa just tonkin jutun.
Ei nuori menentä mitään jos ei pääse mukaan elleivät nyt sitten kaikki kaverit ole tota samaa festariporukkaa... - poika 89
huumeet kirjoitti:
vai luuletteko ettei niitä enää käytetä ?
Kolmen päivän festarit mahdollistaa just tonkin jutun.
Ei nuori menentä mitään jos ei pääse mukaan elleivät nyt sitten kaikki kaverit ole tota samaa festariporukkaa...kyllähän niitä kaiken näkösii mömmöi festareilla liikkuu,mut niin niitä liikkuu myös viikonloppu-sin ja arkisinkin kaupunkil niin se kokeilu riski tuskin oleellisesti kasvaa siel. ja huumeiden käytön mahdollistaa ihan samal taval se yks perjantai ilta kaupunkilla kun kolmen päivän festarit.
keskustelun alottaja vois kyll päästää poikansa sinne festareille.kyll 16 vuotias on must sen verran iso jo että pärjää.kyllähän sitä alkoholii siel liikkuu,mut niinkun joku aikasemmin sano niin eikai se tippa tapa.voithan sä tehä sillee et päästät poikas tuskaan ja käsket sen pitää kännykän auki.sitten soittelet säännöllisesti sille ja jos se vetää siel överiks juomalla liikaa niin sitten et päästä sitä ilosaari rokkiin.kyll sä varmaan huomaat poikas äänest jos se on kännissä.mä luulen että poikas tajuu ottaa iisisti kun tietää että sä soittelet sille säännöllisesti ja että ilosaarirokki jää väliin jos se töppäilee tuskas.joo mut anna pojalles mahollisuus näyttää että se pärjää ja osaa käyttäytyy fiksusti festareil.
- 17 vuotta täyttänyt nuorimies
ja olen ajatellut näin, että nyt on se hyvä hetki hellittää "valjaista". Antaa enemmän ja enemmän vapauksia ja samalla vastuuta. Täytettyään 18 ne kumminkin vetoavat täysi-ikäisyyteensä. Toki, jos kotona asuvat kodin säännöt ovat edelleen voimassa, mutta vapauden ja vastuun kasvaessa. Me emme voi loputtomasti suojella "piiperoitamme" maailmalta. Ehkä oppivat paremmin selviämään, kun on vielä koti johon tulla. Eikö poikasi voisi kuitenkin aloittaa esim. päivän festareilla. Onhan niitäkin. Ei sinun ole pakko suostua 3 päivän festari- reissulle. Minusta on vanhemmallekin 3 päivää liikaa yksillä ja samoilla festareilla. Sekin on totta, jos tämän ikäinen kaveri saa olla noin kauan reissussa ilman "valvontaa" ja vapaana on suorastaan ihme ellei mukana ole viina,, toivon mukaan ei huumeet. Minä suostuisin päivän, korkeintaan yksi yö ja yksi ehto vielä kännykkä pysyy koko ajan auki.
- saman ikäinen poika
ja olen ajatellut näin, että nyt on se hyvä hetki hellittää "valjaista". Antaa enemmän ja enemmän vapauksia ja samalla vastuuta. Täytettyään 18 ne kumminkin vetoavat täysi-ikäisyyteensä. Toki, jos kotona asuvat kodin säännöt ovat edelleen voimassa, mutta vapauden ja vastuun kasvaessa. Me emme voi loputtomasti suojella "piiperoitamme" maailmalta. Ehkä oppivat paremmin selviämään, kun on vielä koti johon tulla. Eikö poikasi voisi kuitenkin aloittaa esim. päivän festareilla. Onhan niitäkin. Ei sinun ole pakko suostua 3 päivän festari- reissulle. Minusta on vanhemmallekin 3 päivää liikaa yksillä ja samoilla festareilla. Sekin on totta, jos tämän ikäinen kaveri saa olla noin kauan reissussa ilman "valvontaa" ja vapaana on suorastaan ihme ellei mukana ole viina,, toivon mukaan ei huumeet. Minä suostuisin päivän, korkeintaan yksi yö ja yksi ehto vielä kännykkä pysyy koko ajan auki.
- Mieti tarkasti
No ton ikäsethän ja nuoremmatkin ne noilla festareilla kulkee, se on heille se henki ja elämä. Itse tunnet oman poikasi parhaiten, mieti miten uskallat antaa vastuuta ja luottaa. Silti voi tulla pahasti takapakkia, on selvä että siellä lotrataan viinaa, ehkäpä jotain muutakin (pilveä) ja se ei tunnut mukavalta. Kuiteskin on päästettävä lapset irti jossain vaiheessa ja 17 v on aika iso mutta kuiteski henkisesti pieni. Toiset vie mukanaan, jos kaverit juo niin takuulla hänkin juo. Ja voiko sitä lasta aina suojella kuiteskaan? Liian sinisilmäinenkään ei saisi olla.
- -.-.-.-
Et tiedä, miten katkera se on sulle, jos on koko vuoden odottanut festareita ja kaikki kaverit pääsee mutta oma äiti ei päästä.
- fxg
Miten valistaisit poikaa alkoholista vai antaisitko vetää pään täyteen?
- kannanottaja
no vaikka poikaan et välttämättä luotakaan niin jos ei hän ole ikinä alkoholista kiinni jäänyt niin ei hän silloin sillä ylenmäärin läträä kyllä hän osaa ajatella viisaasti sen ikäinen nuori minä päästäisin mutta tee omat valintasi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h373097- 522614
- 1402565
- 1582114
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201868- 731655
- 401469
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa221270- 511057
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To241032