Helou,
Osaisiko joku todellakin asiasta jotain tietävä vastata kysymykseeni? Mitään valistuneita arvauksia en nyt tässä kaipaa. Eli olin opintojeni loppuun saattamisen ajan toimeentulotuella jonkin aikaa. Nyt opinnot on suoritettu loppuun ja olen onnellisesti(?) työttömyyskortistossa.
Postiluukusta kopsahti tässä eräänä päivänä tasaussähköllasku, joka koskee aikaa, jolloin olin sossun asiakkaana. Joten toimitin sen sossuun. Nyt se tuli kuitenkin postissa takaisin, hylättynä sillä perusteella, että en ole enää sossun asiakkaana. Heidän mukaan siellä pitää olla asiakkaana sekä sinä aikana jota lasku koskee, että läaskun eräpäivänä.
Muistelen kuitenkin, että ex-poikakaverini, joka opiskeli hallinto-oikeutta vei vastaavanlaisessa tapauksessa oman sähkölaskunsa sossuun maksettavaksi, ja se myös maksettiin ilman mitään ongelmia. Eli tietääkö kukaan, olenko oikeasti oikeutettu tuon laskun maksuun sossun osalta ja jos olen, niin mistä säädöksestä, ym. saisin perusteluja mahdolliseen valitukseeni?
Kiitokset etukäteen vastaajalle:)
Laki toimeentulotuesta
20
776
Vastaukset
- arvausta
Sossun tuki on tarveharkintaan perustuvaa, siitä ei siis ole yksityskohtaista lainsäädäntöä olemassa. Valituksen voit jokatapauksessa tehdä ja vedota vaikka siihen exäsi tapaukseen.
Tarveharkintaisuus tarkoittaa sitä, että omat ja perheen tulot vaikuttavat tukeen. Se ei tarkoita, että asiat päätettäisiin pärstäkertoimen perusteella. Toimeentulotuki ja työmarkkinatuki ovat tarveharkintaisia. Esim. lapsilisät eivät.
- arvausta
okaro kirjoitti:
Tarveharkintaisuus tarkoittaa sitä, että omat ja perheen tulot vaikuttavat tukeen. Se ei tarkoita, että asiat päätettäisiin pärstäkertoimen perusteella. Toimeentulotuki ja työmarkkinatuki ovat tarveharkintaisia. Esim. lapsilisät eivät.
Kuka tässä nyt on pärstäkertoimesta puhunut. Kysysjän pitää tehdä valitus, tai se taitaa olla ensin oikaisupyyntö päätöksessä tulleiden ohjeiden mukaisena. Mitään yksityiskohtaisia pykäliä ei näissä vaadita, vaan riittää että osaa perustella valituksensa oikein ja perusteluiksi kelpaa tässä erinonomaisesti se aiemmin ratkaistu tapaus. Viranomaisen velvollisuus on selvittää päätöksen lainmukaisuus ja pyytää tarvittaessa lisäselvitystä.
Ongelman ydin on siinä, että eri sossut tai lautakunnat joko tulkitsevat lakia eri tavalla tai oikeasti kysyjällä ei ole enää sosiaalituen tarvetta samallatavoin kuin sillä exällä oli omassa tapauksessaan ollut. arvausta kirjoitti:
Kuka tässä nyt on pärstäkertoimesta puhunut. Kysysjän pitää tehdä valitus, tai se taitaa olla ensin oikaisupyyntö päätöksessä tulleiden ohjeiden mukaisena. Mitään yksityiskohtaisia pykäliä ei näissä vaadita, vaan riittää että osaa perustella valituksensa oikein ja perusteluiksi kelpaa tässä erinonomaisesti se aiemmin ratkaistu tapaus. Viranomaisen velvollisuus on selvittää päätöksen lainmukaisuus ja pyytää tarvittaessa lisäselvitystä.
Ongelman ydin on siinä, että eri sossut tai lautakunnat joko tulkitsevat lakia eri tavalla tai oikeasti kysyjällä ei ole enää sosiaalituen tarvetta samallatavoin kuin sillä exällä oli omassa tapauksessaan ollut.Ei ole syytä ruveta arvailemaan mitään. Käsitääkseni ongelma oli, ettei hän ollut tehnyt hakemusta vaan oli vain lähettänyt laskun. Ilman hakemusta ja sitä seuraavaa päätöstä eivät maksa mitään. Asiat tehdään lakien ja ohjeiden perusteella, eikä mihinkään toisen henkilön epämääräiseen tapaukseen voi viitata.
- arvausta
okaro kirjoitti:
Ei ole syytä ruveta arvailemaan mitään. Käsitääkseni ongelma oli, ettei hän ollut tehnyt hakemusta vaan oli vain lähettänyt laskun. Ilman hakemusta ja sitä seuraavaa päätöstä eivät maksa mitään. Asiat tehdään lakien ja ohjeiden perusteella, eikä mihinkään toisen henkilön epämääräiseen tapaukseen voi viitata.
Hänelle on omien sanojensa mukaan jo annettu PÄÄTÖS, ja viranomaisen päätöksestä voi aina tehdä kantelun, oikaisupyynnön tai valituksen.
arvausta kirjoitti:
Hänelle on omien sanojensa mukaan jo annettu PÄÄTÖS, ja viranomaisen päätöksestä voi aina tehdä kantelun, oikaisupyynnön tai valituksen.
Hän kyllä sanoi vieneensä laskun sosiaalitoimistoon ja he hylkkäsivät sen, koska hän ei ole asiakas. Jos hän olisi tehnyt hakemuksen oikeine liitteineen (esim. tiliotteet) olisi siellä tehty laskelma ja sen perusteella hyvätty tai hyväksytty päätös.
- arvausta
okaro kirjoitti:
Hän kyllä sanoi vieneensä laskun sosiaalitoimistoon ja he hylkkäsivät sen, koska hän ei ole asiakas. Jos hän olisi tehnyt hakemuksen oikeine liitteineen (esim. tiliotteet) olisi siellä tehty laskelma ja sen perusteella hyvätty tai hyväksytty päätös.
Jos exälle on kerta samanlaisessa tilanteessa maksettu ja kysyjälle ei, niin vika on joko siinä että tapaukset eivät olekaan samanlaisia tai sossut tekevät päätöksensä eri perusteilla.
Ja toistan vielä, että yksittäisen kansalaisen ei tarvitse tietää yksityiskohtaisia lakipykäliä asioidessaan viranomaisen kanssa. Kyseinen henkilö voi aivan hyvin vaikka soittaa sossuun ja tiedustella ohjeita siitä miten hänen tulee menetellä omassa tapauksessaan. Viranomainen neuvoo kyllä virkavastuun ja lain velvoittamana.
- niiden maksaa
itellä aika sama tilanne, työttömyyskorvausta saan, valmistuin koulusta kesällä ja kyllä sossu joka kuu antaa lisävaluuttaa,maksaa vuokran,veden ja sähkön.
- jopas on sulla sossu
Olet työttömänä ja sossu maksaa sulle vuokran, sähkön ja veden. Miksi? Ja tottahan saat sen lähes 400 euroa juokseviin kuluihin ja kaikki lääkkeet, vai mitä? Mihin sinä työttöömyyskorvauksen käytät? Eikös sitä lasketa. Itse olen työtön ja maksan kaiken ihan itse, enkä saa edes asumistukea, vaikka vuokra on 600 e/kk.
jopas on sulla sossu kirjoitti:
Olet työttömänä ja sossu maksaa sulle vuokran, sähkön ja veden. Miksi? Ja tottahan saat sen lähes 400 euroa juokseviin kuluihin ja kaikki lääkkeet, vai mitä? Mihin sinä työttöömyyskorvauksen käytät? Eikös sitä lasketa. Itse olen työtön ja maksan kaiken ihan itse, enkä saa edes asumistukea, vaikka vuokra on 600 e/kk.
Tuo on aivan normaalia. Työmarkkiatuki (laskettuna 21,5 päivälle) on vain parikymppuä suurempi kuin toimeentulotuen perusosa. Jos sitten on vähänkin muita kuluja (esim. asumistuen omavastuusta, lääkkeistä tai sähköstä) saa toimeentulotukea.
Miksi ihmeessä et saa asumistukea ja miten edes maksat 600 euron vuokran 400 euron tuella? Vai jätitkö jotain oleellista pois?- ja maksan itse
okaro kirjoitti:
Tuo on aivan normaalia. Työmarkkiatuki (laskettuna 21,5 päivälle) on vain parikymppuä suurempi kuin toimeentulotuen perusosa. Jos sitten on vähänkin muita kuluja (esim. asumistuen omavastuusta, lääkkeistä tai sähköstä) saa toimeentulotukea.
Miksi ihmeessä et saa asumistukea ja miten edes maksat 600 euron vuokran 400 euron tuella? Vai jätitkö jotain oleellista pois?Käteen jää 800 e/kk, josta maksan 600 e vuokraa ja loput tuhlaan mm. sähkölaskuihin ja kaikenlaiseen turhuuteen. Asumistukea hain mutten saa, liian suuret tulot.
- vai...
ja maksan itse kirjoitti:
Käteen jää 800 e/kk, josta maksan 600 e vuokraa ja loput tuhlaan mm. sähkölaskuihin ja kaikenlaiseen turhuuteen. Asumistukea hain mutten saa, liian suuret tulot.
Liian suuri vuokra myös?
eivät kelassa huomioine yksinäiselle 600 e/kk vuokraa, vaan kunnasta riippuen 300-400. Oma vika kun asuu liian kalliista - eivätkä muuten ota sossussakaan huomioon kuin kohtuullisen vuokran. - kohtuuhintaista asuntoa
vai... kirjoitti:
Liian suuri vuokra myös?
eivät kelassa huomioine yksinäiselle 600 e/kk vuokraa, vaan kunnasta riippuen 300-400. Oma vika kun asuu liian kalliista - eivätkä muuten ota sossussakaan huomioon kuin kohtuullisen vuokran.Hakemus on ollut kaupungin vuokra-asuntoihin jo yli kolme vuotta, mutta en saa mitään, koska mulla on jo asunto, pitäisi olla asunnoton tai ainakin häädetty. Ei riitä että hinta on korkeampi kuin pystyisin maksamaan. Vaitettavasti Helsingistä ei saa yksiöitä juurikaan halvemmalla (kalliimmalla kyllä). Enkä kyllä voi muuttaa minnekään kauas koska alani työpaikat sijaitsevat täällä.
- kaiken itse
vai... kirjoitti:
Liian suuri vuokra myös?
eivät kelassa huomioine yksinäiselle 600 e/kk vuokraa, vaan kunnasta riippuen 300-400. Oma vika kun asuu liian kalliista - eivätkä muuten ota sossussakaan huomioon kuin kohtuullisen vuokran.Eipä tosiaan Kela huomioi todellista vuokra-asumisen hintatasoa eikä huomioi sossukaan. Ihan uuden kaksiion sai kaupungin vuokratalosta 400:n kk-vuokralla, mutta meitä liian kalliisti asuvia on paljon.
Vuokran, sähkön, lääkkeiden jne. jälkeen pitäisi ihmiselle jäädä ruokaan ja muuhun 382,70 €/kk ja ellei jää, sosiaalitoimisto auttaa. Paitsi jos asuu kalliissa asunnossa. Kun sähkölasku (100e) erääntyy ja pitää ostaa lääkkeet, ei ruokaan jää mitään. Onneksi on Pelastusarmeija. - valittaa
kaiken itse kirjoitti:
Eipä tosiaan Kela huomioi todellista vuokra-asumisen hintatasoa eikä huomioi sossukaan. Ihan uuden kaksiion sai kaupungin vuokratalosta 400:n kk-vuokralla, mutta meitä liian kalliisti asuvia on paljon.
Vuokran, sähkön, lääkkeiden jne. jälkeen pitäisi ihmiselle jäädä ruokaan ja muuhun 382,70 €/kk ja ellei jää, sosiaalitoimisto auttaa. Paitsi jos asuu kalliissa asunnossa. Kun sähkölasku (100e) erääntyy ja pitää ostaa lääkkeet, ei ruokaan jää mitään. Onneksi on Pelastusarmeija.Valittakaan hallinto-oikeuteen siitä, että sossu ei huomioi vuokraa vaikka edullisempaa asuntoa ei löydy. Tuolloin sosiaalitoimisto joutuu hallinto-oikeudelle todistamaan, että halvempi asunto on löydettävissä lähimailta. Ja jos ei pysty todistamaan niin hao määrää kyllä maksamaan tuon suuremman vuokra n koska se on käyvän vuokran suuruinen.
t. Petu
- on kysymys?
Miksi sossun pitäisi maksaa vain sillä perusteella, että sähkönkulutus kohdistuu aikaan jolloin olit rahaton? Laista mitään tietämättä. Eikös periaate ole se, että ellei sinulla ole itselläsi tarpeeksi tuloja kattamaan kulujasi, sossu voi auttaa. Jos rahasi riittävät sähkölaskuun, miksi jonkun muun se pitäisi maksaa?
Olen saanut itse sossusta apua alkuvuodesta, kun tuloja ei ollut 3 kk:een. Työt oli tehty, mutta tilaaja ei viitsinyt maksaa. Silloin sain rahaa mm. sähköntasauslaskuun 150 euroa, jonka eräpäivä oli ko. ajanjaksolla vaikka se kohdistui edelliseen vuoteen.- Alkup.
Tää kuulostaa nyt sellaselle ihmiselle, joka ei oo talouspuolen ihminen (niin kuin minä) varmaan hassulta. Eli siis koska yritysten tilinpäätöksissä laskut kohdistetaan pääsääntösesti sille ajalle, jolloin hyödyke on vastaanotettu (eikä siis sille ajalle, jolloin lasku on maksettu), niin ajattelin, että sama pätee näihin valtion virastoihin.
Ja tosiaan muistelen, että eksälleni kävi samoin. Mutta ihan varma en ole, koska siitä on jo jonkin verran aikaa, eikä olla oltu yhteyksissä aikoihin. Ja tämä eksäni tosiaan opiskeli myös tätä toimeentulotukilakia ja hänen puheistaan sain sellaisen käsityksen, että tää mun juttu voisi olla mahdollista.
Pointti on varmaan tässä se, että jos joku täällä ois myös opiskellu tai muuta kautta kuullu, että mikä se periaate on, niin voisin hakea.
Niin ja huom! Mulla on tosi korkee kynnys lähteä mitään valituksia laittamaan lautakunnille, koska siellä on entisiä työkavereita töissä. Joten paras olis jos voisin suoraan sossun tädille kertoa asiani hyvine perusteluineen.
Niin ja asumisesta en maksa mitään (pitkä juttu), ja koska työttömyyskorvaus ylittää joka tapauksessa toimeentulotuen, niin laskelmien perusteella ei sossulta mitään heruisi.
Kiitokset jälleen:) - arvausta
Alkup. kirjoitti:
Tää kuulostaa nyt sellaselle ihmiselle, joka ei oo talouspuolen ihminen (niin kuin minä) varmaan hassulta. Eli siis koska yritysten tilinpäätöksissä laskut kohdistetaan pääsääntösesti sille ajalle, jolloin hyödyke on vastaanotettu (eikä siis sille ajalle, jolloin lasku on maksettu), niin ajattelin, että sama pätee näihin valtion virastoihin.
Ja tosiaan muistelen, että eksälleni kävi samoin. Mutta ihan varma en ole, koska siitä on jo jonkin verran aikaa, eikä olla oltu yhteyksissä aikoihin. Ja tämä eksäni tosiaan opiskeli myös tätä toimeentulotukilakia ja hänen puheistaan sain sellaisen käsityksen, että tää mun juttu voisi olla mahdollista.
Pointti on varmaan tässä se, että jos joku täällä ois myös opiskellu tai muuta kautta kuullu, että mikä se periaate on, niin voisin hakea.
Niin ja huom! Mulla on tosi korkee kynnys lähteä mitään valituksia laittamaan lautakunnille, koska siellä on entisiä työkavereita töissä. Joten paras olis jos voisin suoraan sossun tädille kertoa asiani hyvine perusteluineen.
Niin ja asumisesta en maksa mitään (pitkä juttu), ja koska työttömyyskorvaus ylittää joka tapauksessa toimeentulotuen, niin laskelmien perusteella ei sossulta mitään heruisi.
Kiitokset jälleen:)Katso ensin ne muutoksenhakuohjeet siitä päätöksestä.
Juridisesti en tähän hätään keksi muuta keinoa sellaiseen tilanteeseen, jossa asianomainen ei tohdi perätä oikeuksiaan lain edellyttämällä tavalla, kuin että hakeutuu holhouksenalaiseksi.
Sähköälaskussa oleellista on eräpäivä, ei se milloin kulutus on muodostunut. Sensijaan se, että olet työttömänä yleensä oikeuttaa toimeentulotukeen. Sinun pitää vain tehdä uusi anomus. Toimeentulotuessa olennaista on tulojen määrä. Jos saat vain peruspäivärahaa/työmarkkinatukea ha asumistukea yleensä se jää alle toimeentulotulorajan, kun ottaa huomioon muut kulut, kuten sähkölaskut.
Siis tee ensin anomus ja vasta, kun se on mahdollisesti hylätty voit miettiä valittamista.
Osaava osaa kikkailla nostamalla arvion jo ennakkoon ylisuureksi ja sitten tasauslasku on normaalia pienempi :-)- tällaistakin
Kun olit ensimmäisen kerran sossun asiakkaana ja sähkölaskusi maksettiin, niin oliko se ehkä aikaisemmilta kuukausilta?
Kyllä nämä eräpäivät ratkaisevat.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594703
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2133241- 1143061
- 482894
- 232558
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2482003- 1081872
- 361865