tarjonnan laki

epätietoinen kipi

Olen itse juuri lopettanut työsuhteeni jatkaakseni opiskelujani,mutta kenties palaan vielä siivoushommiin jos rahat loppuvat.
Minua vaan suunnattomasti ihmetyttää kaksi asiaa?
-Miksi on työnhakijoita siivous työhön
-Miksi on lähes sata avointa paikkaa?
Kaikki mollin sivuilla.

Siivous työhön on runsaasti vapaita työpaikkoja,niin osa-aikaisia kuin vakituisiakin ja samaan aikaan runsas joukko siivousalalle hakee töitä?
Ei mene mun jakeluun.

Onko siis osa niin alipalkattuja,vai onko hakijat liian nirsoja.
Satuin vaan kuulemaan työkkärin käytävällä kun kaksi rouvaa jutteli ja valitteli kun ei vaan saa työtä mistään,toiselle oli tarjottu siivous työtä joka vaikutti hyvältä mutta kun se paikka olisi ollut melkein 10km. päästä kotoa ja iltaisin enimmäkseen.
Siinä ne rouvat marmatti huonoa kohtaloaan ja kuinka ulkomaalaiset kohta ottavat kaikki työpaikat..
Kyllä hiukan hymyilytti kuunnella kahden ruudin keksijän valitteluja.
Tosiaan työn pitäisi olla 100metrin säteellä kotoa,ja sellaiseen aikaan kun olisi kiva mennä töihin,töissä pitäisi tietenkin viihtyä ja saada kunnon palkkaa.
Jos minulla olisi tuollaiset kriteerit en varmaan olisi koskaan saanut työkokemusta saati lainojani makseltua..
Ei kai kukaan huvikseen töitä tee,sitä tekee kun on vaan pakko yrittää saada jonkinlaista toimeen tuloa ,eikä mikään firma räätälöi jokaiselle työntekijälle sopivaa hommaa.
Jotenkin vaan tuntuu että työn kunnioitus on kadonnut ja tilalle astunut marmatus ja sossun tuet.
Katsokaapas ihan aikanne kuluksi avoimia työpaikkoja vaikka stadin alueelta?

19

1887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jos

palkka on alle 10 euroa tunnissa,niin ei kannata lähteä kauas,ellei siitä työmatka-ajasta makseta.Tätä mielta ainakin itse olen.

• Palautus maan pinnalle

Kun palkka on 7 euroa ja työ epävarmaa raskasta,iltahommaa, palkoistaan saa vielä tapella. Niin siksi ei kyseinen työ kiinnosta. Joten ehkä naisilla tosiaan oli järkeä enemmän kuin sinulla? Lainoja ei edes saa siivoojan pohjapalkalla. Pistä hekemus sisään ja laita tulot minimin mukaan ja hop: Bumerangi tulee.

• touho epätoivo

Juuri noin se pallo pyörii.
        Olisi kiva vaan tietää mistä saatte leipänne,ilmeisesti sossun rahoilla eläen.
        Jos on työtä tarjolla vaikka 7e/tunti,se tekee jotain 1200e/kk luultavammin vielä iltalisät päälle,,joo,mutta eihän sillä rahalla nyt viitsi töitä tehdä kun siinähän menee ihan 8tuntia hukkaan arkisin.
        JES!!
        En syytä,en tuomitse ,mutta ihmettelen mistä se raha tulee ??
        Tai miten vastaatte niile jotka tuolla rahalla ansaitsevat elantonsa,pidätte heitä varmaan tyhminä,minä taas arvostan!
        Suomessa tulee varmaan olemaan hienoa elää vanhuksien jos tuollaisten varassa on tulevaisuus!
        Voisitteko mahdollisesti ajatella niin että ottaisitte vaikka siivousalalta hommia siksi aikaa kun keksitte sen unelma työn josta maksetaan niin paljon että kannattaa lähteä tekemään.
        Niin olen itsekkin ajatellut ja vaan tehnyt,ja kyllä mulle kelpaisi jos pomo kuskaisi taxilla duunin matkat ja palkka olisi ministeri tasoa.

• milloin vaan
        touho epätoivo kirjoitti:

Jos on työtä tarjolla vaikka 7e/tunti,se tekee jotain 1200e/kk luultavammin vielä iltalisät päälle,,joo,mutta eihän sillä rahalla nyt viitsi töitä tehdä kun siinähän menee ihan 8tuntia hukkaan arkisin.
        JES!!
        Tai miten vastaatte niile jotka tuolla rahalla ansaitsevat elantonsa,pidätte heitä varmaan tyhminä,minä taas arvostan!
        Suomessa tulee varmaan olemaan hienoa elää vanhuksien jos tuollaisten varassa on tulevaisuus!
        Voisitteko mahdollisesti ajatella niin että ottaisitte vaikka siivousalalta hommia siksi aikaa kun keksitte sen unelma työn josta maksetaan niin paljon että kannattaa lähteä tekemään.
        Niin olen itsekkin ajatellut ja vaan tehnyt,ja kyllä mulle kelpaisi jos pomo kuskaisi taxilla duunin matkat ja palkka olisi ministeri tasoa.

Eli sinä teet työn ilosta riemuiten vaikkapa kerroshoitajan työt 6,20 tunti? Juokset 3 edestä, samalla lasket pyykit ja vahdit kahta alaikäistä ja kolmea maahanmuuttajaa. Otat vastuun että kaikki pelaa, toimit siis ryhmänvanhimpana ilman että saat edes TES:n minimin?
        Näin tyhmänä tein kolme viikkoa ja kun uskalsin kysyä, miksi palkka on ekassa palkkakuitissa ihan eri kun mitä sovittiin työhaastattelussa, kummasti loppuivat työvuorot.
        Mutta sinä teet kiltisti nyt minun tilallani työt? Et vlaita ja olet nöyrä, kuten kunnon siivoojan pitääkin? Teet vähän ekstraa vielä omalla työajallasi?
        Ja luottamusmies ei tee mitään, liitto eikä kukaan, eli miksi siis kuulua PAM:iin??
        Erosin liitosta ja totean, EI IKINÄ enää siivousfirmoja.

• paikkaansa
        milloin vaan kirjoitti:

Eli sinä teet työn ilosta riemuiten vaikkapa kerroshoitajan työt 6,20 tunti? Juokset 3 edestä, samalla lasket pyykit ja vahdit kahta alaikäistä ja kolmea maahanmuuttajaa. Otat vastuun että kaikki pelaa, toimit siis ryhmänvanhimpana ilman että saat edes TES:n minimin?
        Näin tyhmänä tein kolme viikkoa ja kun uskalsin kysyä, miksi palkka on ekassa palkkakuitissa ihan eri kun mitä sovittiin työhaastattelussa, kummasti loppuivat työvuorot.
        Mutta sinä teet kiltisti nyt minun tilallani työt? Et vlaita ja olet nöyrä, kuten kunnon siivoojan pitääkin? Teet vähän ekstraa vielä omalla työajallasi?
        Ja luottamusmies ei tee mitään, liitto eikä kukaan, eli miksi siis kuulua PAM:iin??
        Erosin liitosta ja totean, EI IKINÄ enää siivousfirmoja.

että luottamusmies tai liitto ei tee mitään...
        Varmasti tekee, kunhan annat asiasi sinne. Ajatustenlukijoita ne ei ole, eikä kaikkia epäkohtia voi tietää jos niitä ei ilmoiteta.
        Takautuvasti saat kaikki palkkarästisi vielä pitkän aikaa, nyt vain toimeksi...

• kaikki ei tomi noin
        paikkaansa kirjoitti:

että luottamusmies tai liitto ei tee mitään...
        Varmasti tekee, kunhan annat asiasi sinne. Ajatustenlukijoita ne ei ole, eikä kaikkia epäkohtia voi tietää jos niitä ei ilmoiteta.
        Takautuvasti saat kaikki palkkarästisi vielä pitkän aikaa, nyt vain toimeksi...

Olet todella sinisilmäinen, jos luulet että luottamusmies aina toimii tai liitto auttaa!!

Luottamusmies kun on samalla kyseisen hotellin esimies, eikä uskalla tehdä mitään. Oli lähinnä kiukkuinen miten "uskalsin" valittaa kun juuri minut oli valittu useiden "loistavien" hakijoiden joukosta.

Olen lähettänyt kaikki paperit eteenpäin ja työnantajalle meni selvä viesti liitolta että palkkasaatavia on maksamatta. Ilmoittivat kuitenkin etteivät maksa.

Sama peli jatkuu edelleen, kyseinen firma on paikkakunnan yksi suurimpia, kukaan ei uskalla sanoa mitään ja kaikki "valittajat" leimataan työtä kaihtaviksi ja työtä pakoileviksi.
        Soitto paikalliseen lehteen, että tekisivät firmasta ja hotellista artikkelin: "ei me voida, ne on meidän hyvä asiakas".

Joten TEORIASSA liitto ja luottamusmies auttavat, mutta eivät käytännössä läheskään aina.
        Liiton lakimies sanoi, että sitten kun ryhmäkanne astuu voimaan, voidaan kenties jotain tehdä, alle 2kk työsuhteiden takia eivät mene yhden ihmisen takia oikeuteen haastamaan.
        Eli sillähän homma pyörii = joka 2kk uusi tyyppi, meidän palkkasaavat eivät kiinnosta ketään.
        Että revi siitä!

• yleensä osapäiväistä
        touho epätoivo kirjoitti:

JES!!

Siivoustyö on yleensä osapäiväistä, 2-4 tuntia pvässä. Siitä verot, matkat ja vaatekerta.
        Paljonko jää käteen? Ei paljon yli 400 euroa/kk, joten pakostikin sossun asiakas.

• Vero 30%
        yleensä osapäiväistä kirjoitti:

Siivoustyö on yleensä osapäiväistä, 2-4 tuntia pvässä. Siitä verot, matkat ja vaatekerta.
        Paljonko jää käteen? Ei paljon yli 400 euroa/kk, joten pakostikin sossun asiakas.

Älä unohda että veroprocentti on kans alhaisempi. Ei ole aina varma että käteen jää niin paljon enemmän vaikka palkka nousee vähän.

• Yrittäjäxxxx

Moi,

Suurin osa hakijoista on täysin epäpäteviä. Jokainen hakija sanoo että on kokemusta, mutta kun tarkemmin alkaa kyselemään, niin kokemusta on 1 vk- 2kk(suurimmalla osalla) eli kokemusta ei ole. Tarkastelee työtodistuksia niin HUPS kohde kilpailutettu ja kilpailia saannut!!! Antaa varmasti hyvän kuvan hakijasta.

Jos löytyy hyvä tyyppi(ammattilainen), jolla homma toimii täysin!! niin kyllä sille maksaakin parempaa palkkaa.(yli 8,0 € esim. toimisto)

• PekkaJJ

Voisit herätä todellisuuteen sen sijaan että kirjoitat jotain
      kuvitteellista juttua siivoustyöstä ja lainojen maksusta.

Siivoojan palkalla ei pysty hankkimaan ja pitämään autoa jolla
      ajaa sinne 10 kilometrin päähän ja samalla maksamaan esim.asuntolainaa.
      Ihminen tarvitsee sellaisen työn ja palkan jolla pystyy lainat maksamaan
      ja elämään normaalia elämää.

• faktat esiin

Eikös pekkaa huvita kulkea yleisillä kulkuvälineillä joilla useat työmatkansa tekevät,10km sattuu olemaan aika lyhyt matka?

Ja onhan se ihmeellistä että tunnen aika monta siivoojaa joilla kaikilla on oma auto ,ja silti he tekevät siivousalan työtään,hoitavat talouttaan lainoja ym.

Jos pekkajj tarkastelee asiaa oikein syvällisesti niin taitaa oikea syy olla laiskamato,ja liian hyvät edut jotta voi maata kotona sängyssä surkuttelemassa kohtaloaan.

Olen aivan samaa mieltä edellisen yrittäjän kanssa palstalla.
        Moni hakee siivoustyötä ja palkkatoivetta eittäessään mainistee olevansa ammattilainen,mutta kokemusta ei ole kuin muutama kuukausi jos sitäkään.

Minun mielestä ei kenenkään ole pakko ryhtyä tekemään siivousalan töitä,mutta sitten ei pidä valittaa huonoa kohtaloaan kun ei mukamas saa töitä mistään.
        Töitä on tarjolla,etenkin pääkaupunki seudulla runsaasti,saa jopa valita.
        Mutta työ ei tarkoita sitä että työntekijä saa valita työn osoitteen,palkan suuruden ja työn tehtävät.
        Usein vaan tuntuu niin että tästä ongelmasta tulee aina riitaa.
        Jos työnhakija tälläistä vaatii,silloin pitää ryhtyä itse yrittäjäksi ja katsoa kuinka pärjää laatimillaan ehdoilla.

Kaikkea hyvää syksyyn,ymmärrystä kaikille ,niin ARVOKKAILE siivousalan työläisille kuin pöydän toisella puolella istuville.
        Yhdessä parempaa luomaan.
        Surkuttelijat ja kohtalonsa valittajat muistakaa että ihminen voi paljon vaikuttaa omaan kohtaloonsa.

• siivoustyöstä pitävä

Kyllä se asia nyt vaanon niin että työnteolla se leipä ansaitaan ja jostakinhan on jokaisen meistä aloitettava. Kysynkin sinulta sossun elätti, mikset ole sitten kouluja käynyt jotta voisit saada parempi palkkaisen työn ? Vaikka se työpaikka onkin 10 kilometrin päässä niin työ on aina kuitenkin työ !!! Mahtaako sitten sossu olla lähempänä ???

• jämät..
        faktat esiin kirjoitti:

Eikös pekkaa huvita kulkea yleisillä kulkuvälineillä joilla useat työmatkansa tekevät,10km sattuu olemaan aika lyhyt matka?

Ja onhan se ihmeellistä että tunnen aika monta siivoojaa joilla kaikilla on oma auto ,ja silti he tekevät siivousalan työtään,hoitavat talouttaan lainoja ym.

Jos pekkajj tarkastelee asiaa oikein syvällisesti niin taitaa oikea syy olla laiskamato,ja liian hyvät edut jotta voi maata kotona sängyssä surkuttelemassa kohtaloaan.

Moni hakee siivoustyötä ja palkkatoivetta eittäessään mainistee olevansa ammattilainen,mutta kokemusta ei ole kuin muutama kuukausi jos sitäkään.

Minun mielestä ei kenenkään ole pakko ryhtyä tekemään siivousalan töitä,mutta sitten ei pidä valittaa huonoa kohtaloaan kun ei mukamas saa töitä mistään.
        Mutta työ ei tarkoita sitä että työntekijä saa valita työn osoitteen,palkan suuruden ja työn tehtävät.
        Jos työnhakija tälläistä vaatii,silloin pitää ryhtyä itse yrittäjäksi ja katsoa kuinka pärjää laatimillaan ehdoilla.

Kaikkea hyvää syksyyn,ymmärrystä kaikille ,niin ARVOKKAILE siivousalan työläisille kuin pöydän toisella puolella istuville.
        Surkuttelijat ja kohtalonsa valittajat muistakaa että ihminen voi paljon vaikuttaa omaan kohtaloonsa.

Mikset peku hae sellaiseen työhön josta saat rahat omistusasuntoosi,autoosi ja lainoihisi.
        Olet varmaan koulutettu ihminen.
        Ei siivoustyö ole kaltaisiasi varten,me kun ei voida valita ammattia,tehdään sitä mitä osataan ja suhteutetaan taloutemme sen mukaan.

• justiina o.
        siivoustyöstä pitävä kirjoitti:

Kyllä se asia nyt vaanon niin että työnteolla se leipä ansaitaan ja jostakinhan on jokaisen meistä aloitettava. Kysynkin sinulta sossun elätti, mikset ole sitten kouluja käynyt jotta voisit saada parempi palkkaisen työn ? Vaikka se työpaikka onkin 10 kilometrin päässä niin työ on aina kuitenkin työ !!! Mahtaako sitten sossu olla lähempänä ???

Aivan samaa mieltä!!
        Vaikkei siivoustyö ole aina mieluista,ja palkat on mitä on,on se kumminkin parempi yrittää pärjätä työn teolla kun alkaa sosiaalipummiksi sossun rahoilla.
        En väitä että kaikki ovat pummia,mutta aika moni jää laakereilleen lepämään kun huomataan että tässä tullaan jotenkin toimeen tekemättä mitään.
        Mutta se on vääryys niitä kohtaan jotka sentään yrittävät ansaita rahansa työllä.
        Olen itse käyttänyt seuraavaa metodia elämässäni,tehnyt kaikenlaisia hommia,enimmäkseen siivouksia mutta olen siitä ylpeä että olen omilla käsillä laskuni maksanut..,metodini on ollut seuraavanlainen"Tehdään sitä mihin päästään ,ja ainahan voi siinä sivussa etsiä parempaa".
        Samaa metodia tuntuu käyttävän monet vaan vääriin,tyyliin"ei tehdä mitään ja eletään sossun rahoilla kunnes tulee joku kotoa hakemaan siihen parempaan hommaan".

Jos vain laakereillaan lepääjät ymmärtäisivät miten paljon oma mieli on parempi,itsekunnioitus nousee kun tekee työtä,oli se sitten mitä tahansa.MUTTA ITSE ANSAITTUA.

• siivoustyöstä pitävä kirjoitti:

Mulle on aivan sama vaikka kaikki sossutoimistot ja työvoimatoimistot poltettaisiin maan tasalle,
        siinä olisi hupia vähäksi aikaa.
        Ehkä kuitenkin on ihmisiä jotka tarvii työtä tai sossua tai työvoimatoimistoa.

• PekkaJJ
        faktat esiin kirjoitti:

Kysehän ei ollut mun kulkemisista,se 10km matka oli sun juttuja,
        olen siivonnut aikaisemmin mutta valitsin siivouspaikan asuntoni läheltä.
        Ei kannata niitä teorioita esittää kun et tiedä arjen todellisuudesta,
        Bussit ei kulje esim. täälläpäin ennen kello 6:00 jolloin työt alkaa.

Sä oot ite joku kumma tyyppi joka istuu kotona netin ääressä eikä
        tiedä mitään ulkopuolisesta maailmasta,
        saat varmaan ilmaista rahaa kun et kykene tekemään mitään,
        toivot kuitenkin että muut tekisivät työtä 7 eurolla/tunti jotta
        itse voisit elää leveämmin ja joku muu siivoais sun paskat.

Minä en ole tavannut siivoojia joilla olisi oma auto ja jotka pystyisivät yksin
        hoitamaan lainojaan,
        (avo/aviopuolison tuella se on mahdollista.)

Opiskelen tällä hetkellä,edut ovat paremmat kuin siivoustyössä,
        ehkä meiltä opiskelijoilta kannattaisi ottaa kaikki edut pois niin
        olisimme ahkerampia ja valmistuisimme nopeammin.

En ole asunut pääkaupunkiseudulla muualla kuin opiskelija-asunnossa mutta
        kaveri asuu vuokralla siellä ja jos se saisi siivojan palkkaa niin
        ei sillä jäisi käytännössä mitään elämiseen,
        asuntojen hintataso on pääkaupunkiseudulla aivan eri kuin muualla Suomessa.
        Olet varmaan sellainen "nojatuolimietiskelijä" jolla ei ole käytännön tietoa asioista.

Olen samaa mieltä siitä että yhdessä voimme luoda parempaa ja se
        parempi on sitä että arvostamme muita ihmisiä,
        heidän työtään, ja olemme valmiita maksamaan siivoojille vähintään
        sellaista palkkaa kuin mitä toivomme itse saavamme kun menemme työelämään.

• Ani

Tuo asenne se mielestäni on, mikä mättää, eivätkä palkat tule koskaan muutamaa senttiä enempää nousemaan. "Vaikka on huonot palkat, niin on kuitenkin itse ansaittua..." Blaa blaa paskaa sanon minä! Lakko pystyyn ja taistelutahtoa palkkojen nostamisen vuoksi!!! Turha odottaa, että kukaan niitä palkkoja huvikseen nostaa. Tuollaista alistumista en ymmärrä! Itse olen 27-vuotias 4 vuotta siivonnut ja nyt uutta ammattia opiskeleva 2 lapsen äiti ja jos minulla ei olisi miestäni, en mitenkään olisi voinut tarjota lapsillemme MITÄÄN muuta kuin kurjuutta ja kaikesta pihistelyä, niin surkea siivoojan palkka on. Ja minä en ole IKINÄ tyytynyt palkkaan tes:in mukaan, vaan palkkani on aina ollut 9-10.50e/h (ensimmäisiä kuukaisia lukuunottamatta). Ja tuokin on mielestäni huono palkka. Joten neuvotelkaa edes palkoistanne, älkääkä tyytykö siihen pienimpään mahdolliseen. ARGH että tämä aihe pistää veren kiehumaan!!!!

• ulos ja seuraava

Isoissa kaupungeissa olet liukuhihnatavaraa. Jos vaadit enemmän kun TES:n minimi, olet entinen työntekijä. Tilallesi saadaan aina uusi opiskelija tai maahanmuuttaja ja heti kun alkaa kuulua jotain valitusta voidaan ottaa taas seuraava. Työnantajat eivät arvosta osaamista mitenkään.

• Ani
        ulos ja seuraava kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa olet liukuhihnatavaraa. Jos vaadit enemmän kun TES:n minimi, olet entinen työntekijä. Tilallesi saadaan aina uusi opiskelija tai maahanmuuttaja ja heti kun alkaa kuulua jotain valitusta voidaan ottaa taas seuraava. Työnantajat eivät arvosta osaamista mitenkään.

Ja ei se ole hölmö kuka pyytää... Eli kannattaa ainakin yrittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 6 kW saunan lämmityksestä kohta 10 euron lisämaksu / kerta

Kokoomuslainen sähköyhtiöiden hallitsema Energiavirasto ehdottaa 5 kW:n rajaa, jonka ylittämisestä tulee lisämaksu. Tark
      Maailman menoa
      318
      8703
    2. Duunarit hylkäsivät vasemmistoliiton, siitä tuli feministinaisten puolue

Pääluottamusmies Jari Myllykoski liittyi vasemmistoliittoon, koska se oli duunarien puolue. Sitä samaa puoluetta ei enää
      Maailman menoa
      205
      4764
    3. Olen väsynyt tähän

En osaa lopettaa ja koen huonoa omaatuntoa tästä. Kaikki on muutenkin turhaa ja tekemisesi sattuvat. Tunteita on vain hy
      Ikävä
      35
      3870
    4. Oppiiko vasemmistolaiset valehtelun jo kotonaan?

Sillä vasemmistolaiset/äärivasemmistolaiset valehtelee ja keksii asioita omasta päästään todella paljon. Esim. joku vas
      Maailman menoa
      200
      2691
    5. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      126
      2268
    6. Olenko mies sinun mielestä outo?

Saat vastata rehellisesti.
      Ikävä
      53
      1820
    7. Maailman laiskin eläin: persu

Persu ei ole eläessään laittanut rikkaa ristiin itsensä elättämiseen. Luonnossa tuollainen ei olisi mahdollista, mutta s
      Maailman menoa
      111
      1808
    8. Millasia unelmia sulla on?

onko unelmia...?
      Ikävä
      66
      1753
    9. Miten usein toivot

Tai olet toivonut että olisimme lähekkäin vai toivotko ollenkaan?
      Ikävä
      191
      1504
    10. Minneapolisin tapauksesta hyvä video

Runoilijan auto oli poikittain tiellä ja kun poliisit lähestyivät sitä, runotyttö painoi reippaadti kaasua. Auto syöksäh
      Maailman menoa
      355
      1415
    Aihe