Korjauskäsikirjassa

Tarvittaniksitkö

Löytyykö noista korjaus käsikirjoista tarvittavat neuvot kuinka kaasarit synkronoidaan ja venat säädetään? (600cc cbr pc-25)
Stormilla muistan nähneeni jotain kirjoja,nimeä en kyllä muista.
Entäs mitä tuo synkronointi mittari maksaa/mistä saa ostettua?

12

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirjassani (Z-Kawa) on ainakin tietoa synkkaamisesta.
      Eikä siinä vielä kaikki!!!
      Tässä alempana on keskusteluketju, josta löydät parhaan Suomessa olevan tietotaidon asiasta!!!

      • liianvanhatämmöseen

        tarkoititko tuota keskusteluketjua missä neuvotaan kaasareiden synkronointi kännykällä ?


      • liianvanhatämmöseen kirjoitti:

        tarkoititko tuota keskusteluketjua missä neuvotaan kaasareiden synkronointi kännykällä ?

        Juu laita filtteri päälle ja ota sieltä se asiallinen tieto...
        No sattuuhan sitä - itsekin olen joskus erehtynyt kirjoittamaan jotain hörtslööperiä ihan asialliseen kysymykseen.


    • Käsikirjoissa on varsin hyvin selitetty moiset toimenpiteet,mutta on todella avuksi jos itellä sattuu olemaan edes jonkinlainen käsitys miten ne tehdään.
      Edullisimmat? mittarit saat Biker Pointista Raisiosta,2.n mittarin sarja 39.95 ja 4.n mittarin sarja 79.95.
      Stormilta löytyy 91-95 cbr.ään kirja hintaan 34 egee.
      Hondahuollossa moiset toimenpiteet kustantavat runsaat 200 että pienellä vaivannäöllä tienaat kafferahat enskesäksi.

    • Kra

      Vaikka täältä: http://www.x-trager.fi/

      Tää on parempi kuin viisarimittarit, mulla oli ennen Mopo Sportista ostetut isot viisaripelit. Nyt pelkästään tämä tolppanäyttöinen mittalaite.

      Homma vaatii perusteoriatiedon lisäksi pientä harjoitusta. Mutta ihan mielenkiintoinen homma ketä ruuvailu kiinnostaa.

      • viikonlopuxpuuhaa

        Okei kiitoksia vastauksista!
        Ainakin toi Carbtune II näytti paperilla hyvältä...
        jeps,täytyypä käydä hakemassa kirjanen ja vähän lueskella ensiksi teoriaa :)


      • phoenixie
        viikonlopuxpuuhaa kirjoitti:

        Okei kiitoksia vastauksista!
        Ainakin toi Carbtune II näytti paperilla hyvältä...
        jeps,täytyypä käydä hakemassa kirjanen ja vähän lueskella ensiksi teoriaa :)

        Eikö kaasareita voi synkronoida esim. mittapaloilla tai työntömitalla mittaamalla, niin että aukeaa yhtä paljon kun kahvasta vääntää? itse ainakin tein niin, tuntui toimivan ainakin.


      • mankelix
        phoenixie kirjoitti:

        Eikö kaasareita voi synkronoida esim. mittapaloilla tai työntömitalla mittaamalla, niin että aukeaa yhtä paljon kun kahvasta vääntää? itse ainakin tein niin, tuntui toimivan ainakin.

        homma perustuu moottorin aiheuttamaan alipaineeseen. Joka sylinterissä se on aina hieman erilainen. Moni asia vaikuttaa tohon alipaineen määrään, eikä sitä kyllä mitenkään ole mahdollista saada millään välysmitoilla kohdalleen. Enkä edes ymmärrä, kuinka saisit sen välysmitan sopimaan paikalleen koska pinnat eivät ole tasopintoja vaan pyöreitä. Hauska ajatus sisänsä, mutta pitäisi vaan irrottaa ne kaasuttimetkin tolla sun tavalla. Ja niin kuin totesin, ei tule onnistumaan muulla kuin alipainemittareilla.


      • Kra
        mankelix kirjoitti:

        homma perustuu moottorin aiheuttamaan alipaineeseen. Joka sylinterissä se on aina hieman erilainen. Moni asia vaikuttaa tohon alipaineen määrään, eikä sitä kyllä mitenkään ole mahdollista saada millään välysmitoilla kohdalleen. Enkä edes ymmärrä, kuinka saisit sen välysmitan sopimaan paikalleen koska pinnat eivät ole tasopintoja vaan pyöreitä. Hauska ajatus sisänsä, mutta pitäisi vaan irrottaa ne kaasuttimetkin tolla sun tavalla. Ja niin kuin totesin, ei tule onnistumaan muulla kuin alipainemittareilla.

        Saattaa hyvällä tuurilla synkrosäätökin olla lähestulkoon oikein, mutta käytännössä harvemmin.

        Sama pätee myöskin vaikkapa seosruuvin säätöön, tiedän esimerkin käytännöstä jossa ruuvien keskinäinen maximi ero oli jopa 0,75 kierrosta. Eli silloin vasta saatiin eri sylintereiden pakokaasujen häkäarvot täsmäämään keskenään. Säädössä käytettiin pakokaasujen häkämittausta apuna.

        Ohjekirjoissa yleensä kerrotaan joitain säätöarvoja seosruuveille ja luisteille/läpille, niistä on apua silloin kun kaasarit ovat olleet palasina. Ohjekirjan arvoilla saa koneen pelittämään jotenkin, mutta lopulliset säädöt löytyvat vasta mittaamalla-ajamalla-säätämällä.

        Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä.


      • mankelix
        Kra kirjoitti:

        Saattaa hyvällä tuurilla synkrosäätökin olla lähestulkoon oikein, mutta käytännössä harvemmin.

        Sama pätee myöskin vaikkapa seosruuvin säätöön, tiedän esimerkin käytännöstä jossa ruuvien keskinäinen maximi ero oli jopa 0,75 kierrosta. Eli silloin vasta saatiin eri sylintereiden pakokaasujen häkäarvot täsmäämään keskenään. Säädössä käytettiin pakokaasujen häkämittausta apuna.

        Ohjekirjoissa yleensä kerrotaan joitain säätöarvoja seosruuveille ja luisteille/läpille, niistä on apua silloin kun kaasarit ovat olleet palasina. Ohjekirjan arvoilla saa koneen pelittämään jotenkin, mutta lopulliset säädöt löytyvat vasta mittaamalla-ajamalla-säätämällä.

        Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä.

        tarkotin lähinnä alipainekaasuttimia. Ei niissä ole mitään mahdollisuutta mitata millään "mitalla" säätöä kohdalleen. Jos taas vaijeri vaikuttaa suoraan luisteihin, niin helppohan siinä on saada kaikki nousemaan yhtä aikaa kun kaasua käännetään. Vaan ei ne silti ole aivan balanssissa sittenkään. Ton tyhjäkäyntiseoksen kanssa tehtaan antama arvo pilotscrewille on yleensä luokkaa 1-2 kierrosta auki. Mutta sekin on siis tosiaan vain lähtökohta. Monissa V-moottoreissa sekin vaihtelee sitten eri sylinterien kesken. Rivikoneissa ei niinkään. Mä olen käyttänyt ton tyhjäkäyntiseoksen säädössä väritulppaa. Varsin kätevä laite tälleen tee-se-itse tyypille. Taisi olla joku colortune tai sen kaltainen. Hintakaan ei niin kauhea ollut ja toimiva värkki.


      • Kra kirjoitti:

        Saattaa hyvällä tuurilla synkrosäätökin olla lähestulkoon oikein, mutta käytännössä harvemmin.

        Sama pätee myöskin vaikkapa seosruuvin säätöön, tiedän esimerkin käytännöstä jossa ruuvien keskinäinen maximi ero oli jopa 0,75 kierrosta. Eli silloin vasta saatiin eri sylintereiden pakokaasujen häkäarvot täsmäämään keskenään. Säädössä käytettiin pakokaasujen häkämittausta apuna.

        Ohjekirjoissa yleensä kerrotaan joitain säätöarvoja seosruuveille ja luisteille/läpille, niistä on apua silloin kun kaasarit ovat olleet palasina. Ohjekirjan arvoilla saa koneen pelittämään jotenkin, mutta lopulliset säädöt löytyvat vasta mittaamalla-ajamalla-säätämällä.

        Muistaakseni Kawan Z1 kirjassa neuvottiin irtokaasareiden tyhjäkäynti/synkrosäätö tekemään 0,7 mm paksulla rauralangan pätkällä. Langan pitää mahtua luistin ja kaasarin rungon väliin. Kokeilin tehdä näin ja aika hyvin se toimikin, mutta lopullinen säätö mittareiden kanssa vaati vielä pientä säätöä.

        Joo, Clymerin kirjassa on selitetty tuo mekaaninen synkronointi rautalangalla koko Kawan Z-sarjalle, 900-1000cc vm:t 1973-80.
        Siellä kylläkin mainitaan myös, että ainoa tarkka synkronointi voidaan tehdä mittareilla.


    • mankelix

      Kaikessa yksinkertaisuudessaan. Se missä sylinterissä on suurin alipaine, sen kaasuläppää tai luistia avataan. Seurauksena alipaine pienenee. Ja päinvastoin. Kun läppää tai luistia suljetaan, alipaine kasvaa. Ensin siis tyhjäkäynti kohdalleen ja tyhjäkäynnin paineet..siitä sitten kierroksia ylemmäs ja säädellään kunnes "bypassit" vaikuttamaan. Ovat ne kaksi tai kolme reikää kaasuttimen kurkussa joka hoitaa siirtymävaiheen tyhjäkäynniltä tehoalueelle. Seoksilla ei ole mitään tekemistä itse synkronoinin kanssa, on ihan oma säätönsä. Välillisesti se kuitenkin saattaa vaikuttaa koska moottorin pyörimisnopeus on siitäkin riippuvainen. Alipaine jonka moottori saa aikaan riippuu sen kunnosta. Säätökin menee siis vähän niin kuin armeijassa marssi, eli sen hitaamman mukaan. Mikään säätöhän ei moottorin mekaanista kuntoa miksikään muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe