Tietolaari/sähkön säästäminen

a-woman1

Eräässä viikkolehdessä annettiin ympäristön-/sähkönsäästövinkkejä. Kehoitettiin mm. sulkemaan tietokoneen näyttö, jos poistuu koneelta vaikkapa kahvitauolle.
Tietäisikö joku miten paljon näyttö kuluttaa sähköä esim tunnissa? Olen avannut koneen aamulla ja sulkenut illalla nukkumaan mennessä. Joskus en päivän aikana istu koneella ollenkaan. Näytönsäästäjä on kyllä päällä.
Tuhlaanko minä?

15

1241

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että et tuhlaa

Jos konetta sulkee usein, se on pahempi, kuin jos se olisi aina päällä.

• a-woman1

Noin tiesin/luulin aikaisemminkin, että koneen avaaminen ja sulkeminen kuluttavat enemmän kuin koneen auki pitäminen. Lehdessä puhuttiin kyllä näytön silkemisesta; olisiko siinä jotain säästämismahdollisuutta?
      Rivitaloasuntoni lämpiää kaukolämmöllä. Vesi kiertää pattereissa ja mustaa savua tupruttava turvevoimala näkyy ikkunaani.
      Maksan sähkölaitteitteni kuluttamasta sähköstä mittarilukeman mukaan.
      Kiitos molemmille vastaajille kuitenkin :).

• mummikka

• a-woman1

• Tietokoneen näytön ja itse koneenkin kestoikä riippuu siitä kauanko se on ollut päällä. Samoin itse koneessakin on kuluvia osia. Niinpä kahvitauollekin poistuessa kannattaa kone ainakin pudottaa säästötilaan. Eihän se operaatio ainakaan Windows XP:sä vaadi kuin pari napsautusta hiirellä.

Jos lisäksi tietää, ettei sen kahvitauon jälkeen heti palailekaan koneen ääreen, kannattaa koko kone sulkea. Ja mieluummin niin, ettei mihinkään laitteeseen jää edes valmiusvirtaa päälle. Sehän onnistuu helposti siten, että kaikki laitteet ovat kytketyt katkaisijalla varustettuun jatkojohtoon.

On tietenkin totta, että suoralla sähkölämmityksellä varustetussa asunnossa sähkön säästö ei ole merkittävä. Mutta sekin asia pätee vain lämmitysaikana. Mutta sinun tapauksessasi koneiden ja laitteiden sulkeminen on aina kotiin päin.

Nyt menen valmistelemaan lounasta. Siispä suljen tämän tietokoneen.

• a-woman1
        Oro kirjoitti:

Tietokoneen näytön ja itse koneenkin kestoikä riippuu siitä kauanko se on ollut päällä. Samoin itse koneessakin on kuluvia osia. Niinpä kahvitauollekin poistuessa kannattaa kone ainakin pudottaa säästötilaan. Eihän se operaatio ainakaan Windows XP:sä vaadi kuin pari napsautusta hiirellä.

Jos lisäksi tietää, ettei sen kahvitauon jälkeen heti palailekaan koneen ääreen, kannattaa koko kone sulkea. Ja mieluummin niin, ettei mihinkään laitteeseen jää edes valmiusvirtaa päälle. Sehän onnistuu helposti siten, että kaikki laitteet ovat kytketyt katkaisijalla varustettuun jatkojohtoon.

On tietenkin totta, että suoralla sähkölämmityksellä varustetussa asunnossa sähkön säästö ei ole merkittävä. Mutta sekin asia pätee vain lämmitysaikana. Mutta sinun tapauksessasi koneiden ja laitteiden sulkeminen on aina kotiin päin.

Nyt menen valmistelemaan lounasta. Siispä suljen tämän tietokoneen.

Mukavaa, että olen saanut asiallisia ohjeita.
        Hyvää ruokahalua :).

• vaan minä

Kaikenlainen säästäminen, olen kasvanut ainaisen
      pihistämisen ja säästämisen kanssa. Nyt 57 v,
      en halua säästää enää mistään mun mittani on
      täys. Joten onnea teille jotka säästätte todella.
      En ole kateellinen.

• on jäänyt se sotaajan--pula päälle . Kaikkista on säästettävä. Yhteen aikaan leikattiin lehdistä kupongit että sitten kun ajettiin sinne naapuri kylän isoon kauppaan saatiin muutamanmarkan säästö . Olikoos siinäkään mitään järkee .Narutettiin ihmisiä.
        Ei silti olen minäkin ottanut selville missä sähköfirmassa on edullisempaa ja löysinkin mieleiseni on jopa eläkeläis alennus --mutta täytyy olla eläkeläis järjestössö että sen saa. Satun olemaan PRO: ssa täällä ruotsissa.

• a-woman1

En minä pelkästään omia rahojani tässä ole ajatellut vaan ympäristöasioita. Sähkön tuottaminen ei ole kovin ympäristöystävällistä touhua; siinä omalla kohdallani tämän aloituksen juju. Olen muissakin hankinnoissani vähän entistä tarkemmin miettinyt, että mitä kannattaa hankkia (tulisiko juttuun peräti ilmankin) ja mistä hankkisin, jotta en aiheuttaisi luonnolle, köyhille maille, lapsille jne. tarpeetonta haittaa ja huolta.

P.S. Korkokenkiä en ainakaan enää koskaan osta, hyvä jos nykyisiäkään kärsin ja ehdin käyttää hyvistä ohjeista huolimatta! Hehhh...

• a-woman1 kirjoitti:

En minä pelkästään omia rahojani tässä ole ajatellut vaan ympäristöasioita. Sähkön tuottaminen ei ole kovin ympäristöystävällistä touhua; siinä omalla kohdallani tämän aloituksen juju. Olen muissakin hankinnoissani vähän entistä tarkemmin miettinyt, että mitä kannattaa hankkia (tulisiko juttuun peräti ilmankin) ja mistä hankkisin, jotta en aiheuttaisi luonnolle, köyhille maille, lapsille jne. tarpeetonta haittaa ja huolta.

P.S. Korkokenkiä en ainakaan enää koskaan osta, hyvä jos nykyisiäkään kärsin ja ehdin käyttää hyvistä ohjeista huolimatta! Hehhh...

Maaseudun Tulevaisuus julkaisi pienenpienen raportin maapallon tilasta. Sen mukaan 9.10. maapallon siirtyi tilaan, jossa sen luonnonvaroja riistetään ilman että tilalle saadaan lisää.

Tietokoneen kiintolevyn laakerit kuluvat jokaisella pyörähdyksellä, mutta myös käynnistettäessä hieman enemmän... Nokka irtos - Pyrstö tarttui.....

Kukapa sen maailman lopullisen viisauden osaisikaan sanoa. Vissiin "herr Besserwisser"

• vaarivaari kirjoitti:

Maaseudun Tulevaisuus julkaisi pienenpienen raportin maapallon tilasta. Sen mukaan 9.10. maapallon siirtyi tilaan, jossa sen luonnonvaroja riistetään ilman että tilalle saadaan lisää.

Tietokoneen kiintolevyn laakerit kuluvat jokaisella pyörähdyksellä, mutta myös käynnistettäessä hieman enemmän... Nokka irtos - Pyrstö tarttui.....

Kukapa sen maailman lopullisen viisauden osaisikaan sanoa. Vissiin "herr Besserwisser"

kuka mahtoikaan olla tämä herr Bisserwisser?
        Ei ole esitelty minulle --on sivistyksessä aukko :=)
        Sama herra on ollut toistamiseen palstalla --mutta kuitenkin on jäänyt minulle hänen persoonansa epäselväksi:=)

• a-woman1
        ullamirjami kirjoitti:

kuka mahtoikaan olla tämä herr Bisserwisser?
        Ei ole esitelty minulle --on sivistyksessä aukko :=)
        Sama herra on ollut toistamiseen palstalla --mutta kuitenkin on jäänyt minulle hänen persoonansa epäselväksi:=)

...ja tarkoittaa paremmin tietävää. Tullut vähän leikkimieliseksi fraasiksi ja käytetään henkilöstä, joka on joka paikassa tietävinään asiat muita paremmin. Ei ehkä kovin imarteleva sanonta.

• ullamirjami¤
        a-woman1 kirjoitti:

...ja tarkoittaa paremmin tietävää. Tullut vähän leikkimieliseksi fraasiksi ja käytetään henkilöstä, joka on joka paikassa tietävinään asiat muita paremmin. Ei ehkä kovin imarteleva sanonta.

pikkusen "viisaammaksi",aina kannattaa kysyä --kiitos vastauksesta.
        Vaikka en tule käyttämään sitä sanaa --on liian hionolta kalskahtava minun suuhuni.

• ---

Onko teillä tietoa mikä kotona vie eniten sähköä? Voiko normaaliin sähkön kulutukseen ylipäätään vaikuttaa pienillä asioilla vai pitäisikö kaikki rutiinit laittaa remonttiin säästön saamiseksi?

Aiheeseen liittyvä linkki
        http://www.muova.fi/site/?sc=5507&lang=fi&sid=834634512

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      84
      3402
    2. Joku hukkui Hyrynsalmella?

Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      25
      2014
    3. Mitä sinä mietit

Mies?
      Ikävä
      194
      1924
    4. PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä

Toivottavasti on   s  i  n  i  v  u  o  k  k  o    nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w
      Maailman menoa
      341
      1316
    5. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      84
      1279
    6. Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka

Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale
      Perussuomalaiset
      89
      1137
    7. Sinä eräs, pyydän......

AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      82
      923
    8. Varoitus kyläläisille Suomussalmella

Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo
      Suomussalmi
      12
      915
    9. Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi

Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.
      Tunteet
      23
      845
    10. Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen

Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha
      Ikävä
      61
      790
    Aihe