Pasifismi on epärealistista...

vasemmistopasifitsi

Mitä yhteistä on merirosvolla ja pasifistilla? Yksisilmäisyys. Pasifistille pahaa on vain sota ja hyvää vain rauha, joka on määritelty sodattomuudeksi, rauhan tilan puuttumiseksi. Pasifistisen ideologian mukaan sota ei koskaan voi olla oikeutettu tai perusteltu. Kaikkea maailmassa katsellaan tästä näkövinkkelistä. Mutta juuri siksi puhtaaksiviljelty pasifismi on ideologisesti ja moraalisesti vääristynyttä.

Pasifismi on epärealistista. Sen mukaan, kun sota on pois paha on pois. Pasifismissa kaikkein suurin moraalinen pahuus on sota, ja sitä vastustetaan itsetarkoituksellisesti. Koska sota on pahaa, siihen osallistuvat ovat pahoja. Vain pahat ihmiset sotivat. Siksi pasifisti nostaa itsensä moraaliselle jalustalle vastustaessaan sotaa: hän on hyvä, koska ei kannata sotaa, mitään sotaa. Ja koska pasifisti vastustaa sotaa, paha on aina pasifistin itsensä ulkopuolella. Sodan syy ei koskaan löydy pasifistin sisimmästä. Hänen ahneutensa on erilaista, kuin sotaan johtanut ahneus. Koska sodassa kuitenkin on aina vähintään kaksi osapuolta pasifistilla on ongelma: Kumman sotaa hän vastustaa enemmän? Siksi hän näkee toisen osapuolen uhrina – useimmiten sen, jolla on pienempi armeija. Ei sen, joka de facto suunnitteli ja aloitti aggression, ja pyrkii ohjelmallisesti hävittämään toisen osapuolen maailmankartalta. Uhrin löytyminen on kuitenkin tärkeää, koska siten on mahdollista asettua moraaliselle jalustalle oletetun uhrin rinnalle - sen jolla on pienempi armeija. Pasifisti esiintyy siten hyvänä ihmisenä puolustaessaan uhria, ei välttämättä vastustaessaan todellista pahaa.

Pasifismi on populistista. Se sanoo vastustavansa sotaa mm. siviileille aiheutuvan kärsimyksen vuoksi, mutta käytännössä vaikenee heidän kärsimyksistään pahan kourissa rauhan aikana. Diktaattorit saavat rauhan suojissa kiduttaa ja murhata joukoittain. Pohjois-Korea. Henkilönpalvontakultti. Vuosikymmeniä jatkuneet toisinajattelijoiden vangitsemiset, kidutukset ja julkiset joukkoteloitukset, ihmisoikeusrikkomukset. Ydinaseohjelma ja pitkänmatkan ohjusten testaus. Pasifisteja ei näy missään! Pasifismi ei lähde kaduille, ennen kuin vanhenevat diktaattorit provosoivat maansa ja kansansa sotaan saadakseen nimensä historian sivuille. Yksisilmäinen pasifismi saa kaiken energiansa sodan vastustamisesta, siksi sillä ei riitä moraalista selkärankaa vastustaa pahaa rauhan aikana. Se ei saa ihmisiä liikkeelle rauhan aikana hyvän asian puolesta, todellista pahaa vastaan. Pahan johdonmukainen vastustaminenhan voisi viimeisenä keinona johtaa sotaan. Siksi yksisilmäinen pasifismi ei uskalla seistä pahaa vastaan rauhan aikana, vaan vasta sotaa vastaan kun se syttyy. Jos pasifisti on aktiivinen rauhan aikana hän miettii silloinkin vain keinoja sodan, ei pahan, rajoittamiselle.

Pasifismi on helposti manipuloitavissa. Tarvitaan vain sota ja pasifistit ovat liikkeellä. Diktaattorit ja terroristit tietävät voivansa luottaa pasifisteihin tiukan paikan tullen. Jos kansainvälinen yhteisö koettaa kukistaa heidän valtansa, nämä diktaattorit tietävät, kuinka media toimii, ja minkälaisilla kuvilla pasifistit saadaan kaduille vastustamaan sotaa, ja siten de facto tukemaan diktaattoreiden hirmuvaltaa. Pasifisti unohtaa nopeasti kuka todella oli aggression takana, missä todellinen paha piilee, ja puolustaa diktaattoreita ja terroristeja - jos näillä vain on pienempi armeija.

Pasifismi on välinpitämättömyyttä. Koska pasifismi on kiinnostunut vain sodista, sitä ei kiinnosta yhden ihmisen kärsimys rauhan aikana. Milloin pasifistit ovat marssineet kaduilla vastustaakseen minkään hirmuhallinon tai diktaattorin omiin kansalaisiinsa kohdistamia julmuuksista? TIME –lehti kertoi vuosia Irakin vankilassa viruneesta naisesta, toisinajattelijasta. Häntä pahoinpideltiin. Häntä kidutettiin. Vartijat raiskasivat hänet kerta toisensa jälkeen. Hänet pakotettiin istumaan limsapullojen päälle niin, että pullot tunkeutuivat hänen peräaukkoonsa. Lopulta Saddam kukistettiin. Nainen vapautettiin. Vankila, jossa häntä kidutettiin sijaitsi Bagdadin keskustassa, vain kivenheiton matkan päässä ihmisten kodeista. Kulkiessaan vapautumisensa jälkeen hiljaisena TIME –lehden reportterin kanssa vankilan käytävillä hän yllättäen näki avatusta ikkunasta ihmisiä kadulla, ja alkoi huutaa heille: ”Ettekö te kuulleet kuinka minä huusin apua?! Miksi ette välittäneet kun huusin apua?” Miksi pasifistit eivät välittäneet? Irakin sodan alettua jotkut matkustivat ihmiskilviksi suojelemaan Saddamin hirmuhallintoa. Mitä yksisilmäisyyttä!

Pasifismi on epäraamatullista. ”Autuaita ovat rauhantekijät” sanoi Jeesus. Mutta hän myös sanoi: ”Autuaita ovat ne, jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta.” Pasifisti isoaa vain rauhaa. Siksi Jeesus ei sanonut: ”Autaita ovat pasifistit”. Raamattu ei pidä tavoitteena rauhaa mihin hintaan hyvänsä, vaan oikeudenmukaista rauhaa. Rauhan ei tarvitse olla, eikä se voi langenneessa maailmassa olla, täydellinen. Mutta rauhan on oltava vanhurskas rauha. Jeesus sanoi: "Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin." Mutta Jeesus ei sanonut: "Jos joku lyö toista oikealle poskelle käännä sinä katseesi muualle". Jos siis joku tekee sinulle pahaa, älä vastaa samalla mitalla. Tämä on aivan eri asia kuin seistä toimettomana katsomassa sivusta, kun pahaa tehdään toisille ja näin tulla osalliseksi heidän pahuudestaan. Yksisilmäinen pasifisti ei kuitenkaan tee raamatunmukaista eroa yksilö- ja yhteisöetiikan välillä.

Yksisilmäinen pasifismi on yksinkertaisesti väärässä. Se käyttää kaiken energiansa sodan, ei pahan vastustamiseen. Sodan ja rauhan ohella se ei edes osaa määritellä pahaa ja hyvää. Se ei siksi tee eroa hyvän ja pahan välillä, ainoastaan sodan ja rauhan. Ei moraalisesti hyvän voimankäytön ja moraalisesti pahan voimankäytön välillä. Sodan syy ei milloinkaan voi pasifismin mukaan olla pahan vastustamisessa. Sota ei koskaan voi olla legitiimi tapa kukistaa pahaa. Edes viimeisenä keinona. Se ei tee eroa oikeutetun sodan ja jumalattoman sodan välillä. Ei hyökkäys- ja puolustussodan välillä. Ei moraalisesti hyväksyttävän hyökkäyksen ja moraalisesti torjuttavan hyökkäyksen välillä. Kuitenkin, Suomen puolustussota Neuvostoliittoa vastan oli oikeutettu – Neuvostoliiton aggressio Suomeen ei. Hitlerin hyökkäys Puolaan oli paha – se palveli natsien valtapyrkimyksiä ja juutalaisten kansanmurhan tarkoitusperiä – liittoutuneiden hyökkäys Normandiassa Hitlerin kukistamiseksi ja Saksan sotakoneiston tuhoamiseksi oli hyvä ja oikein.

Suojelemalla rauhaa korkeimpana hyveenä ylitse kaiken, pasifismi itse asiassa suojelee pahuutta. Pasifismin tavoitteena ei ole oikeudenmukaisuus, vaan rauha. Sitä ei kiinnosta moraalinen pahuus sinänsä. Ainoastaan sodattomuus. Niinpä paha saa elää rauhassa. Pasifismilla ei ole todellista voimaa todellista pahaa vastaan. Se ei saa voimaansa hyvästä. Sen ainoa voima on sodassa. Se saa voimansa juuri siitä mitä se itse pitää pahana ja suojellessaan rauhaa ylitse kaiken, ja jopa ylitse oikeudenmukaisuuden, se siten suojelee itse asiassa pahuutta. Pasifistit reagoivat kyllä sotaan, mutta eivät todelliseen pahuuteen, vaan seuraavat samalla sivusta mitä tahansa suoranaista julmuutta, kunhan rauhan tilaa ei rikota. Pasifistien joukkovoimaa ei näy siellä missä julmuus ja pahuus rehottavat, jos vain on rauha. Siksi yksisilmäisestä pasifismista on tullut pahan palkkalainen.

Pasifisteja tarvitaan. Yksisilmäinen pasifismi on pahasta, jos sen moraalinen näkökulma typistetään vain rauhan ja sodan kysymykseen. Sitä olen kritisoinut yllä. Maltilliselle pasifismille sen sijaan on tarvetta. Tarvitaan moraalista debattia sotien oikeutuksesta. Tarvitaan sotien, niiden syiden, tavoitteiden ja tarkoitusperien ankaraa arvostelua. Tarvitaan jopa sellaista sodan arvostelua, joka tapahtuu täysin virheelliseltä pohjalta. Tätä kaikkea tarvitaan, jotta ne, joilla on päätäntävalta sodan ja rauhan kysymyksissä eivät käyttäisi valtaansa väärin, vaan osaisivat olla kriittisiä omien päämääriensä suhteen. Sotien aiheuttama kärsimys siviileille (erityisesti lapsille), joilla harvoin on mitään tekemistä sodan todellisten syiden kanssa, on kysymys, jonka pitäisi nostaa sodan kynnys mahdollisimman korkealle – ”Hätätilassa riko lasi”. Esivalta ei turhaan miekkaa kanna, vaan se on Jumalan palvelija, joka voi turvautua voimankäyttöön pahan kukistamiseksi. Poliisi voi tietyissä tapauksissa virantoimituksessaan jopa käyttää asetta suojellakseen kansalaisia pahalta. Joskus valtion on turvauduttava aseisiin suojellakseen kansalaisiaan.

On olemassa päämääriltään vanhurskasta ja oikeutettua, moraalisesti hyvää voimankäyttöä. Mutta sota ei milloinkaan saa olla ensimmäinen ratkaisu. Joskus se on vihoviimeinen ratkaisu. Sotien ankara arvostelu auttaa osaltaan huolehtimaan siitä, että näin on toivottavasti jatkossakin.



http://www.patmos.fi/uskonpuolesta/artikkelit/pasifismi.htm

6

480

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Atte Ateisti

      Olipa paatoksellista...

      Uskonsodat Patmoslaisen uskon puolesta ovat síis suotavia?

      Pasifismi ei sisällä mainitsemiasi asioita. Ihmisoikeuksien puolustajat puuttuvat asioihin jo silloin kun ihmisoikeuksia rikotaan.

      Jos joitakuita voi syyttää rauhanajan laiminlyönneistä, niin ei ainakaan pasifisteja, vaan pikemmin "reaalipolitiikkaa" harjoittavia valtiovallan edustajia, joille kaupan joustava jatkuminen on tärkeämpää kuin kauppakumppanin ihmisoikeuksien taso.

      Mistä sait päähäsi että pasifistit kannattavat ihmisoikeuksien rikkomista?

      On selvää, että sotia vastustetaan, sillä sodankäynti on kuitenkin se eniten uhreja aiheuttava toimenpide, josta syntyvä häviäjien katkeruus voi jatkua sukupolvien ajan.

      Marssin ennen Irakin sodan syttymistä (ei: tahallista sytyttämistä) mielenosoituskulkueessa, joka vastusti sodan aloittamista. Nähtyäni mihin se johti, huomaan ettei tarvitse sitä marssia katua. Ihmisuhrien määrä on ollut valtava, sisällissota syttynyt ja väkeä kuolee. Saddam olisi saatu vallasta muutenkin.

      • mutta

        vuodatuksen tarkoitus ei tainnut ollakaan sanoa pasifismista mitään oleellista tai edes paikkansapitävää, vaan nostaa kirjoittaja jalustalle, jolta hän voi tuomita eläviä ja kuolleita, huomaamatta itse lainkaan, miten hutera hänenlaistensa itse itselleen kyhäämä jalusta on: yks sana heidät kaataa.


    • Veljesi Jan

      Minkälainen kristitty sinä olet?

      Onneksi Patmos-porukan ja Leo Mellerin todelliset kasvot paljastuivat minulle jo hyvän aikaa sitten...

    • a.käkätti

      Jos arvoisa nimimerkki pitää pasifismia
      typeränä, niin samalla hän pitää sotaa
      ja militarismia oikeutettuna ja hyväk-
      syttävänä. Väärin on saddamin hallinnon
      teot, joita usan tuella aikanaan tehtiin,
      mutta mene tekouskovainen kertomaan se
      650000 sodassa kaatuneelle irakilaisille,
      että oli loppujen lopuksi hyvä, että
      usa miehitti maanne, ja sotatila on jokapäi-
      väinen. Tämä erinomainen keino lopettaa vankila-
      kidutus : Hyökätä maahan tappamaan sekä
      hävittämään.
      Pitäisi vähän miettiä ennenkuin alkaa
      kirjoittelemaan mitä sattuu : suojelemalla
      sotaa suojelet moraalista hyvyyttä, sillä
      pasisfimi suojelee moraalista pahutta, kun
      pyrkii rauhaan. Mistä näitä sikiää?
      Raamattuun vetoaminen ei ole muuta kuin
      omien pahojen tarkoitusten pyhittämistä
      uskonnollisella paatoksella.
      Olisiko Jeesus lähtenyt ase kädessä puolus-
      tamaan maailmallisia periaatteita ?
      Ei muuta kuin hyvyyttä todistamaan
      ja hyökkäilemään pohjoiskorean kimppuun
      ja minne sitten ikinä kerkiääkin.
      Usan hyökkäys kyllä lopetti saddamin
      vartijoiden vankien kiduttamisen, mutta
      samalla aloitti usan armeijan vartioi-
      den harjoittaman vankien kiduttamisen.
      Sotiminen on yksi pääsyy maailmassa
      esiintyvään pahuuteen, ja ketjun aloit-
      ta ensitöikseen hyökkäsi rauhan kimppuun.
      Maanpäällinen helvetti lienee toivottava
      tila ?

    • surrealistista tai

      Uuden Testamentin mukaista maailmasta irtautunutta. Posken kääntäminen ja iskun ottaminen toimii vain mikäli takana on jokin suurempi voima joka korjaa vääryyden aikanaan. Yksilötasolla voi yhteiskunta toimia näin ainakin näennäisesti, mutta ei valtiotasolla. Ajatus siitä että Suomen Puolustusvoimat voidaan ajaa alas ja - säästää - liittymällä Natoon on aivan vastaavaa illuusiota.

      Maailmassa on aina toiminut vahvemman voima, moraali voidaan muokata joko tapahtumien hetkellä oikeuttamaan teot tai niiden jälkeen. Totuus seuraa voittajan miekkaa.
      Jos Jenkit olisivat saaneet luulemansa siistin ja nopean voiton Irakista niin sinne hyökkäämiseen olisi ollut tälläkin hetkellä moraalinen oikeutus, huolimatta siitä kaikesta valehtelusta jolla homma potkittiin käyntiin.
      Eilisen tekstitv:n jutun mukaan ovat nyt valmiit neuvottelemaan minkä hyvänsä ryhmän kanssa paitsi Al-Qaidan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että ovat pahasti häviöllä ja pyrkivät liittoutumaan vaikka saatanan kanssa kunhan pystyisivät saamaan kunniallisen vetäytymisen ilman kasvojen menetystä. Katsotaan vielä hetki eteenpäin ja kansallisen eheytymisen nimissä Saddam otetaan koipussista.

      Television ohjelmat tulevat noin 80 prosenttisesti Jenkkien mediatodellisuudesta ja siinä on tietty näkökanta asioihin. Tämä muokkaa mielikuvia ja ajatuksia joko tahtoen tai tahtomatta. Periaatteessa objektiivisen kansallisen verovaroilla tuotetun uutistarjonnankin tiedoilla on useasti pelkkä mainosarvo, läpi pääsee melkoisia yksisilmäisiä ankkoja. Esim Afganistanista puhutaan rauhanturva operaationa, vaikka Nato meni sinne Usan talutusnuorassa sitä haluamatta ja nyt näennäisesti Naton komennossa operaatio jatkuu ja jenkeillä on 15000 miestä näennäisesti alaisuudessa. Todellisuudessa kyseessä on 9.11 teon jälkeinen kosto ja demonstraatio miten käy kun alkaa poikkiteloin Afganistan oli riittävän paha media todellisuuden mukaan ja riittävän kaukana ja lisäksi sieltä tulevaa tiedonvälitystä on siitä syystä helppo hallita. Natolla ei ole kasvoja mitä menettää kun lähtevät, se on ajan kysymys. Kaikki suuret imperiumit ovat valloittaneet Afganistanin, ja kaikki ovat tulleet verissä päin pois.

      Maassa on aina armeija, jollei oma, niin jonkun toisen valtion.
      Sosialistinen holhousyhteiskunta luottaa siihen että valtio byrokratiansa ja väkivaltakoneistonsa avulla pystyy hallitsemaan yksilöitä ja takaamaan näiden hyvinvoinnin ja turvan. Nyt tätä ajatusteemaa on pyritty viemään Eu:n ja Naton kautta valtiotasolle. Mutta ei se onnistu, jollei raha lopu niin homma leviää muuten käsiin. Rahan saamisen takaamiseksi on haettu uusia markkina alueita ja syydetty sinne sijoituksia ostovoiman ja kulutusyhteiskunnan luomiseksi. Taitaa vaan aika ja - rahat - loppua samoin epävakaus uusien jäsenmaiden lisääntyessä.

      Paletin yhdistämiseksi tarvitaan yhteinen vihollinen, aate ja johtaja.
      Bushista ei siihen ole.
      Katsotaan vielä, kohta on aika taas uudelle messiaalle. Ehkä taas sama kaava toimii: Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan, ja ponnistusalustan pitää olla riittävän iso että sillä on voimaa, siis joku Euroopan isoista maista.
      Mutta lähdetäänkö taas liikkeelle Itävallasta?

    • fistaaja

      pasifisti?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      190
      8637
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4808
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4268
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3837
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3020
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2696
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2501
    9. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      45
      2419
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2233
    Aihe