Parkinsonin perinnöllisyys?

tulevaisuuttaan miettivä

Lääkärit tosiaankin väittävät vielä ettei parkinsonintauti ole perinnöllinen, mutta onkohan näin?
Onko se todellakin vaan sattumaa, että isälläni ja hänen kahdella sisaruksellaan on parkinson.

Kertokaahan muutkin kenen suvussa on useammalla tämä sama tauti.
Ja tietääkö joku, onko jonkun parkinsonintautia sairastavan jälkeläinen sairastunut?

26

8381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymykseen

      Mun äidillä ja hänen äidillään on/oli parkinsonin tauti. Itsekin miettinyt ihan samaa, että onkohan tauti kuitenkin jollain tavalla perinnöllistä... Olen kyllä kuullut/lukenut, että alttius sairastua ko. tautiin olisi olemassa, mutta se riippuu suvusta.

      • tässä.

        Parkinsonin tautia ei ole varmaksi vielä todettu että sitä olisi myös periytyvää laatua.

        Se että äidilläsi ja isoäidilläsi on/oli parkkis voi todellakin olla myös alttius sairastua.

        Yksi aiheuttaja voi olla ympäritömyrkyt joihin saman rerheenjäsenet voivat altistua. Silloin ei ole kysymyksessä perinnöllinen sairaus.

        Parkinsonin taudin aiheuttajaa ei vielä tiedetä.


      • näkemys
        tässä. kirjoitti:

        Parkinsonin tautia ei ole varmaksi vielä todettu että sitä olisi myös periytyvää laatua.

        Se että äidilläsi ja isoäidilläsi on/oli parkkis voi todellakin olla myös alttius sairastua.

        Yksi aiheuttaja voi olla ympäritömyrkyt joihin saman rerheenjäsenet voivat altistua. Silloin ei ole kysymyksessä perinnöllinen sairaus.

        Parkinsonin taudin aiheuttajaa ei vielä tiedetä.

        Kun katsoo aiheesta esim.Googlesta, siellä mm. Wikipedia kertoo dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti.

        ...> Tarkkoja syitä tälle dopamiinivajeelle ei toistaiseksi tiedetä, mutta siihen voivat johtaa ainakin jotkut hermomyrkyt.

        Mikä osuus taudin synnyssä voisi olla esim. AMALGAAMIPAIKOILLA, jotka sisältää noin puolet 1.asteen solu-, ja HERMOMYRKKYÄ, ELOHOPOEAA!

        Onkohan tutkittu, katsottu mikä on näiden potilaiden mm. hampaiden amalgaamitilanne?
        Olisipa mielenkiintoista tietää!


      • näkemys.
        näkemys kirjoitti:

        Kun katsoo aiheesta esim.Googlesta, siellä mm. Wikipedia kertoo dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti.

        ...> Tarkkoja syitä tälle dopamiinivajeelle ei toistaiseksi tiedetä, mutta siihen voivat johtaa ainakin jotkut hermomyrkyt.

        Mikä osuus taudin synnyssä voisi olla esim. AMALGAAMIPAIKOILLA, jotka sisältää noin puolet 1.asteen solu-, ja HERMOMYRKKYÄ, ELOHOPOEAA!

        Onkohan tutkittu, katsottu mikä on näiden potilaiden mm. hampaiden amalgaamitilanne?
        Olisipa mielenkiintoista tietää!

        Kyllä amalkaamin osuutta on tutkittu. Parkinson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        viime päivinä on puhuttu paljon wikipedian tietojen luotettavuudesta ja asetettu niitä kyseinalaiseen aseemaan.

        Aivan niin..
        "dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti."
        Edellinen ei ole näkemys vaan tosi asia. Oli aiheuttaja sitten mikä tahansa.

        Amalgaami on myös ympäristömyrkky.


      • amalgaamia
        näkemys. kirjoitti:

        Kyllä amalkaamin osuutta on tutkittu. Parkinson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        viime päivinä on puhuttu paljon wikipedian tietojen luotettavuudesta ja asetettu niitä kyseinalaiseen aseemaan.

        Aivan niin..
        "dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti."
        Edellinen ei ole näkemys vaan tosi asia. Oli aiheuttaja sitten mikä tahansa.

        Amalgaami on myös ympäristömyrkky.

        ...> Parkinsson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        Onko tämä oikein jonkun tutkimuksen tulos?
        Kovin suurpiirteiseltä tuntuu ainakin loppupäätelmä.

        Kiinnostavampaa olisi tietää yksilötason tilanteita!


      • ei ole
        amalgaamia kirjoitti:

        ...> Parkinsson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        Onko tämä oikein jonkun tutkimuksen tulos?
        Kovin suurpiirteiseltä tuntuu ainakin loppupäätelmä.

        Kiinnostavampaa olisi tietää yksilötason tilanteita!

        No isälläni ja hänen kahdella sisaruksellaan ei ainakaan ole amalgaamipaikkoja.


      • Onko
        ei ole kirjoitti:

        No isälläni ja hänen kahdella sisaruksellaan ei ainakaan ole amalgaamipaikkoja.

        heillä koskaan ollutkaan amalgaamipaikkoja, joissa on noin puolet tätä 1.asteen hermomyrkkyä ELOHOPEAA!
        Sen puoliintumisaika hermoista lähentelee 30 vuotta!

        Vaikutukset siis jatkuvat kovin pitkään, vaikka paikat olisivatkin poistettu!


      • tähän perään
        Onko kirjoitti:

        heillä koskaan ollutkaan amalgaamipaikkoja, joissa on noin puolet tätä 1.asteen hermomyrkkyä ELOHOPEAA!
        Sen puoliintumisaika hermoista lähentelee 30 vuotta!

        Vaikutukset siis jatkuvat kovin pitkään, vaikka paikat olisivatkin poistettu!

        että kyllä mun äidillä on amalgaamipaikkoja aika paljon. Äidinäidistä en tiedä. Oli itseasiassa aika mielenkiintoinen näkemys, että amalgaamipaikoilla voisi olla yhteyttä Parkinsonin tautiin. Tosin 20-vuotiaatkin voi jo sairastua em. tautiin, joten ainakaan amalgaamipaikat ei välttämättä aiheuta näiden ihmisten sairautta, koska heillä amalgaamipaikkoja ei ole koskaan varmaan ollutkaan.

        Lisäksi toteaisin, että äitini pätevä lääkäri ei ainakaan ole suoralta kädeltä torjunut väitettä, etteikö alttiutta sairastuvuuteen olisi olemassa. Tämä lääkäri ei kuitenkaan ole puhunut mitään suvuista, mutta jotkut yksilöt eivät hormonitoiminnan häiriön sattuessa välttämättä aina pysty korjaamaan tilannetta, jolloin siis Parkinsonin taudin puhkeaminen on mahdollinen. Itse ja äitini ollaan kuitenkin sitä mieltä, että joissakin suvuissa tiettyä heikkoutta olisi olemassa, joka mahdollistaa em. sairauden puhkeamisen.

        On muuten myös sellaistakin yleisesti ottaen puhuttu, että stressitekijätkin pitkäikaisina tai oik. sellaiset ihmiset, jotka stressaavat helposti (koko elämän ajan), voivat joissain tapauksissa sairastua Parkinsonin tautiin.


      • Eikös
        tähän perään kirjoitti:

        että kyllä mun äidillä on amalgaamipaikkoja aika paljon. Äidinäidistä en tiedä. Oli itseasiassa aika mielenkiintoinen näkemys, että amalgaamipaikoilla voisi olla yhteyttä Parkinsonin tautiin. Tosin 20-vuotiaatkin voi jo sairastua em. tautiin, joten ainakaan amalgaamipaikat ei välttämättä aiheuta näiden ihmisten sairautta, koska heillä amalgaamipaikkoja ei ole koskaan varmaan ollutkaan.

        Lisäksi toteaisin, että äitini pätevä lääkäri ei ainakaan ole suoralta kädeltä torjunut väitettä, etteikö alttiutta sairastuvuuteen olisi olemassa. Tämä lääkäri ei kuitenkaan ole puhunut mitään suvuista, mutta jotkut yksilöt eivät hormonitoiminnan häiriön sattuessa välttämättä aina pysty korjaamaan tilannetta, jolloin siis Parkinsonin taudin puhkeaminen on mahdollinen. Itse ja äitini ollaan kuitenkin sitä mieltä, että joissakin suvuissa tiettyä heikkoutta olisi olemassa, joka mahdollistaa em. sairauden puhkeamisen.

        On muuten myös sellaistakin yleisesti ottaen puhuttu, että stressitekijätkin pitkäikaisina tai oik. sellaiset ihmiset, jotka stressaavat helposti (koko elämän ajan), voivat joissain tapauksissa sairastua Parkinsonin tautiin.

        pitkään jatkuva stressi voi aiheuttaa ihmisille kaikenlaisia ongelmia, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin!

        Tuntuu vain, että stressin ja sen vaikutusten yhdistäminen erilaisiin vaivoihin ja sairauksiin ei tunnu kiinnostavan lääkäriä normaalissa terveydenhoidossa!


      • paikkoja
        Onko kirjoitti:

        heillä koskaan ollutkaan amalgaamipaikkoja, joissa on noin puolet tätä 1.asteen hermomyrkkyä ELOHOPEAA!
        Sen puoliintumisaika hermoista lähentelee 30 vuotta!

        Vaikutukset siis jatkuvat kovin pitkään, vaikka paikat olisivatkin poistettu!

        Ei ole ollut ainakaan isälläni yhtään paikkaa(kuten ei paljon hampaitakaan)


      • itse vaan
        Eikös kirjoitti:

        pitkään jatkuva stressi voi aiheuttaa ihmisille kaikenlaisia ongelmia, niin fyysisiä kuin psyykkisiäkin!

        Tuntuu vain, että stressin ja sen vaikutusten yhdistäminen erilaisiin vaivoihin ja sairauksiin ei tunnu kiinnostavan lääkäriä normaalissa terveydenhoidossa!

        koittaa olla stressaamatta mahdollisuuksien mukaan, niin ei flunssakaan sitten helpommin iske ;). Ja ainahan näin parempi onkin, vaikka lääkäritkin ois päteviä ja osais yhdistää eri asioita toisiinsa.


      • parkinson?
        näkemys kirjoitti:

        Kun katsoo aiheesta esim.Googlesta, siellä mm. Wikipedia kertoo dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti.

        ...> Tarkkoja syitä tälle dopamiinivajeelle ei toistaiseksi tiedetä, mutta siihen voivat johtaa ainakin jotkut hermomyrkyt.

        Mikä osuus taudin synnyssä voisi olla esim. AMALGAAMIPAIKOILLA, jotka sisältää noin puolet 1.asteen solu-, ja HERMOMYRKKYÄ, ELOHOPOEAA!

        Onkohan tutkittu, katsottu mikä on näiden potilaiden mm. hampaiden amalgaamitilanne?
        Olisipa mielenkiintoista tietää!

        No mun isällä oli tekohampaat jo 30 vuotta ennen kuin sairastui, että enpä tiedä...


      • osatekijä?
        tähän perään kirjoitti:

        että kyllä mun äidillä on amalgaamipaikkoja aika paljon. Äidinäidistä en tiedä. Oli itseasiassa aika mielenkiintoinen näkemys, että amalgaamipaikoilla voisi olla yhteyttä Parkinsonin tautiin. Tosin 20-vuotiaatkin voi jo sairastua em. tautiin, joten ainakaan amalgaamipaikat ei välttämättä aiheuta näiden ihmisten sairautta, koska heillä amalgaamipaikkoja ei ole koskaan varmaan ollutkaan.

        Lisäksi toteaisin, että äitini pätevä lääkäri ei ainakaan ole suoralta kädeltä torjunut väitettä, etteikö alttiutta sairastuvuuteen olisi olemassa. Tämä lääkäri ei kuitenkaan ole puhunut mitään suvuista, mutta jotkut yksilöt eivät hormonitoiminnan häiriön sattuessa välttämättä aina pysty korjaamaan tilannetta, jolloin siis Parkinsonin taudin puhkeaminen on mahdollinen. Itse ja äitini ollaan kuitenkin sitä mieltä, että joissakin suvuissa tiettyä heikkoutta olisi olemassa, joka mahdollistaa em. sairauden puhkeamisen.

        On muuten myös sellaistakin yleisesti ottaen puhuttu, että stressitekijätkin pitkäikaisina tai oik. sellaiset ihmiset, jotka stressaavat helposti (koko elämän ajan), voivat joissain tapauksissa sairastua Parkinsonin tautiin.

        ...> Tosin 20-vuotiaatkin voi sairastua em. tautiin, joten ainakaan amalgaamipaikat ei välttämättä aiheuta näiden ihmisten sairautta,.......

        Näitä myrkkyjähän saadaan muualtakin kuin vain amalgaamipaikoista.
        Mm. ympäristöstä, ruuasta, unohtamatta myöskään rokotuksia, joita ruvetaan antamaan lapsille jo kovin varhaisessa vaiheessa syntymän jälkeen!
        Niissähän on säilöntäaineena elohopeayhdistettä TIOMERSAALIA, joka työnnetään lähes vastasyntyneen elimistöön!
        Mitkä ovatkaan sitten vaikutukset, kun lasketaan yhteen kaikki myöhemminkin saadut annokset ja altistukset?

        Katso esim.Googlesta TIOMERSAALI!


      • vaan
        näkemys. kirjoitti:

        Kyllä amalkaamin osuutta on tutkittu. Parkinson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        viime päivinä on puhuttu paljon wikipedian tietojen luotettavuudesta ja asetettu niitä kyseinalaiseen aseemaan.

        Aivan niin..
        "dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti."
        Edellinen ei ole näkemys vaan tosi asia. Oli aiheuttaja sitten mikä tahansa.

        Amalgaami on myös ympäristömyrkky.

        ...> Viime päivinä on puhuttu paljon wikipedian tietojen luotettavuudesta.....

        Mitä wikipedian luotettavuus tähän aiheeseen kuuluu?
        Eikös asiaa tarkastella ELOHOPEAN perusominaisuuksista lähtien?


      • näemmä vastata
        osatekijä? kirjoitti:

        ...> Tosin 20-vuotiaatkin voi sairastua em. tautiin, joten ainakaan amalgaamipaikat ei välttämättä aiheuta näiden ihmisten sairautta,.......

        Näitä myrkkyjähän saadaan muualtakin kuin vain amalgaamipaikoista.
        Mm. ympäristöstä, ruuasta, unohtamatta myöskään rokotuksia, joita ruvetaan antamaan lapsille jo kovin varhaisessa vaiheessa syntymän jälkeen!
        Niissähän on säilöntäaineena elohopeayhdistettä TIOMERSAALIA, joka työnnetään lähes vastasyntyneen elimistöön!
        Mitkä ovatkaan sitten vaikutukset, kun lasketaan yhteen kaikki myöhemminkin saadut annokset ja altistukset?

        Katso esim.Googlesta TIOMERSAALI!

        tähän... Eli otin kantaa vain amalgaamiPAIKKOJEN mahdollisesta vaikutuksesta parkinsonin taudin puhkeamiseen, enkä amalgaamiin yleensä. Hyvän pointin toit kuitenkin esille.


      • sairastuin1997
        näkemys. kirjoitti:

        Kyllä amalkaamin osuutta on tutkittu. Parkinson potilailla ei ole sen enempää amalgaamia suussa kuin muullakaan väestöllä.

        viime päivinä on puhuttu paljon wikipedian tietojen luotettavuudesta ja asetettu niitä kyseinalaiseen aseemaan.

        Aivan niin..
        "dopamiini-nimisen välittäjäaineen
        tärkeydestä, tyvitumakkeiden hermosolujen kannalta. Jos dopamiinitaso laskee ko. hermosoluja rappeutuu ja kuolee, jonka seurauksena sitten on Parkinnssonin tauti."
        Edellinen ei ole näkemys vaan tosi asia. Oli aiheuttaja sitten mikä tahansa.

        Amalgaami on myös ympäristömyrkky.

        minulla on parkinsonin tauti.eikä suvussa ole muita sairastuneita.minulle laitettiin hermo simulaattori päähän helpottaa oloa lääkkeittein määrä puolitu.


    • parkinson?

      Mulle ei koskaan lääkärit noin väittäneet. Isäni kuoli taudin vuoksi vuosia sitten, ja äitinsä epäiltiin jälkeenpäin sairastaneen samaa tautia, oireiden perusteella. Varmaa diagnoosia ei tosin kukaan osannut tehdä silloin, viime vuosisadan alkupuoliskolla.

      • tutkimukset

        ...> Varmaa diagnoosia ei tosin kukaan osannut tehdä silloin, viime vuosisadan alkupuoliskolla.

        Tämän vuosituhannen alkupuoliskolla taitaa olla tilanne aivan sama?
        Pillerien myynti on vain runsaasti kasvanut!


    • mimmu

      sukulaismiehellä parkison ja nyt vähänaikaa kyseisen miehen veljen pojalla sama sairaus todettu

    • pietari53

      Äitini on sairastanut kohta kolmekymmentä vuotta parkinsonia ja jonkin aikaa alsheimerin tautia , itse olen sairastanut kolme ja puoli vuotta parkinsonia ja uskon että molemmat ovat perinnöllisiä . Ja tiedän tapauksen jossa neljällä sisaruksella on parkinson.

    • Saga1971

      Käsittääkseni alle 50-vuotiaana todettu Parkinsonin tauti on jossain määrin perinnöllistä. Isoisäni veljellä todettiin Parkinson n. 50-vuotiaana. Itselläni on vahvasti Parkinsonin tautiin viittaavia oireita, olen 34-vuotias.

    • Tepazu

      Hei.Opiskelen tällä hetkellä hoitoalaa ja olen tekemässä esitelmää Parkinsonin taudista.Lähipiirissäni on kaksi ihmistä,jotka ovat sairastuneet ko. tautiin.Molemmat ovat jo huonossa kunnossa enkä tahtoisi vaivata heitä enkä heidän omaisiaan taudin tässä vaiheessa.Olen kiinnostunut lähinnä perinnöllisyydestä,koska se tuntuu olevan aikamoinen kiistakapula.Alttiutta perinnöllisyyteen tietääkseni kuitenkin on olemassa.
      Tahtoisin tietää enemmän mustatumakkeen ja välittäjäaineen,dopamiinin toiminnasta. Olen lukenut jonkun verran aiheesta, mutta aina törmään samoihin asioihin ja tuntuu etten pääse asiassa eteenpäin.
      Sinulle ja läheisillesi toivon mitä parhainta kevättä ja voimia! t.Tepa

    • Neliseiska

      En ole saanut selville yhtäkään sukulaista jolla olisi ollut Parkinson. Mutta muistan lukeneeni jostain että pohjanmaa olisi Parkinson aluetta ja äitini oli sieltä kotoisin. Tuli mieleeni että olisiko siinä jotain perää.

      • 32-vuotias

        No tuosta perinnollisyydestä en tiedä, mutta ainakaan sukulaisillani ei tiettävästi ole kyseistä tautia ja itselläni on suurella todennäköisyydellä kyseinen tauti. Oikea käsi ja jalka lepovapisee.

        Pitkäaikaisen stressin aiheuttama masennus pari vuotta sitten. Masennus alkoi loppua vuosi sitten keväällä ja samoihin aikoihin alkoi lepovapina. Nyt kun olen vuoden laukannut kaikissa tutkimuksissa niin yhtäkkiä sitten joku tajusikin, että poissuljettu parkinssonin tauti on sittenkin kyseessä ja menin aivojen välittäjä ainekuvauksiin. Avot! se onkin todennäköisesti parkinsson, koska aivoissa dopamiinin tuotos on laskenut. Oikealla puolen aivorappeuman muutos on voimakkaammin kuin vasemmalla ja oireet ovat vasta oikealla puolen... Muistini on kyllä aina takunnut, mutta en laittaisi sitä taudin piikkiin. :)

        Hajuaistista en voi sanoa muuta kuin että on parantunut koska lopetin röökin viime elokuussa.

        Elokuussa sitten saan lomien jälkeen vasta diaknoosin, mutta eldepryl lääkitys on jo aloitettu. Mielenkiintoisinta olisi tietää etenemisvauhdista, koska ikää ei ole mittarissa paljoakaan. Kiitos vastanneille!


      • mä vaan
        32-vuotias kirjoitti:

        No tuosta perinnollisyydestä en tiedä, mutta ainakaan sukulaisillani ei tiettävästi ole kyseistä tautia ja itselläni on suurella todennäköisyydellä kyseinen tauti. Oikea käsi ja jalka lepovapisee.

        Pitkäaikaisen stressin aiheuttama masennus pari vuotta sitten. Masennus alkoi loppua vuosi sitten keväällä ja samoihin aikoihin alkoi lepovapina. Nyt kun olen vuoden laukannut kaikissa tutkimuksissa niin yhtäkkiä sitten joku tajusikin, että poissuljettu parkinssonin tauti on sittenkin kyseessä ja menin aivojen välittäjä ainekuvauksiin. Avot! se onkin todennäköisesti parkinsson, koska aivoissa dopamiinin tuotos on laskenut. Oikealla puolen aivorappeuman muutos on voimakkaammin kuin vasemmalla ja oireet ovat vasta oikealla puolen... Muistini on kyllä aina takunnut, mutta en laittaisi sitä taudin piikkiin. :)

        Hajuaistista en voi sanoa muuta kuin että on parantunut koska lopetin röökin viime elokuussa.

        Elokuussa sitten saan lomien jälkeen vasta diaknoosin, mutta eldepryl lääkitys on jo aloitettu. Mielenkiintoisinta olisi tietää etenemisvauhdista, koska ikää ei ole mittarissa paljoakaan. Kiitos vastanneille!

        itselläni kummallakin vanhemmalla parkinson,sen lisäksi äitini isällä oli kyseinen tauti.
        Ja nyt viimevuoden puolella itselläni todettiin ms-tauti,onkohan näillä jotain yhteistä tekijää?


    • entinen nuori

      Isälläni ja tädilläni oli Parkinson. Veljelläni on ollut jo 10 v, itselläni todettiin viime marraskuussa..tulee mieleen, että joku perimäjuttu tämä voisi olla. Isäni, veljeni ja viimeksi minä itse, sairastuimme luultavasti kaikki hiukan yli 50 -vuotiaina. Itse olen luultavasti/toivottavasti vielä pitkään työssä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      195
      7687
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4412
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2155
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2089
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1905
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1726
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1716
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1659
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1623
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe