Väärä peruste

tullaSuomeen

Suomeen tulleilta inkeriläisiltä riittää jos yksi neljästä isovanhemmasta on joskus ollut suomalainen. Mutta tämä uusi sukupolvi Venäjällä on täysin venäläistynyt, ja ikinä kuullutkaan esim suomenkieltä kotona eikä muuallakaan. Koulut käyty venäjäksi. Siis aivan ummikkovenäläisiä! Tämä muuttoidea Koivistolta oli täysi fiasko. Ne aidot inkeriläiset joille tämä muutto olisi voinut kuulua, ovat niin vanhaa sukupolvea tai kuolleet että heitä ei ole liikkeellelähtijöiksi ja juuri heitä oli ajatus auttaa, ei nykyajan venäläistä uutta sukupolvea tänne riesaksi.

19

1299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inkerinkulttuuri

      Hieman tarkennusta. Ulkomaalaislaissa edellytetään, että vähintään kaksi isovanhemmista on syntyperältään suomalaista. Ei siis yksi. Ensiksi mainittu yhden isovanhemman käytäntö oli tulkintana paluumuuton alkuvaiheessa.

      • On olemmassa toinen paluunmuutajien ryhmä-suomen kansalaisten jälkeläisiä-punasuomalaispakolaisten lastenlapset.Niiltä ei kysytään kielitaitoa ,ja yksi mummo riittä pääsemän Suomeen.Niiden perhessä EI VARMASTI ollut suomen kieltä eikä kulttuuria ja ne itse pitävät itseä täysi venäläisinä.Niitä mä en missä nimessä päästäisi Suomeen.Tai onko minä väärässä?


      • Inkerinkulttuuri
        Inkeriläinen kirjoitti:

        On olemmassa toinen paluunmuutajien ryhmä-suomen kansalaisten jälkeläisiä-punasuomalaispakolaisten lastenlapset.Niiltä ei kysytään kielitaitoa ,ja yksi mummo riittä pääsemän Suomeen.Niiden perhessä EI VARMASTI ollut suomen kieltä eikä kulttuuria ja ne itse pitävät itseä täysi venäläisinä.Niitä mä en missä nimessä päästäisi Suomeen.Tai onko minä väärässä?

        Suomen kansalaisia koskee eri lakipykälät ja se on hyväksyttävä tai laki on muutettava. Olen aikaisemminkin huomannut, että osa inkeriläisiä suhtautuu varsin jyrkästi 1920-1930-luvuilla Suomesta ja myös Amerikasta muuttaneisiin ja heidän jälkeläisiinsä. Ei heidän suomalaisuutensa mihinkään hävinnyt muuton myötä. Monet avioituivat toisten suomalaisten ja myös inkerinsuomalaisten kanssa. Ja lähtöpäätöksen syyt olivat moninaiset. 1930-luvun Suomi ei ollut järin suvaitsevainen paikka ja nykyisin voimassa olevien sosiaalisten uudistusten ajamisesta saattoi seurata vankilatuomio. Kaikki Neuvostoliittoon lähteneet eivät suinkaan olleet kiihkokommunisteja. On myös hieman kyseenalaista syyllistää lapsia ja lastenlapsia. Inkeriläiset toivovat muilta suvaitsevaisuutta ja taustojensa hyväksymistä. Sitä samaa on myös inkeriläisten pystyttävä osoittamaan muita kohtaan.


      • Toksovalainen
        Inkerinkulttuuri kirjoitti:

        Suomen kansalaisia koskee eri lakipykälät ja se on hyväksyttävä tai laki on muutettava. Olen aikaisemminkin huomannut, että osa inkeriläisiä suhtautuu varsin jyrkästi 1920-1930-luvuilla Suomesta ja myös Amerikasta muuttaneisiin ja heidän jälkeläisiinsä. Ei heidän suomalaisuutensa mihinkään hävinnyt muuton myötä. Monet avioituivat toisten suomalaisten ja myös inkerinsuomalaisten kanssa. Ja lähtöpäätöksen syyt olivat moninaiset. 1930-luvun Suomi ei ollut järin suvaitsevainen paikka ja nykyisin voimassa olevien sosiaalisten uudistusten ajamisesta saattoi seurata vankilatuomio. Kaikki Neuvostoliittoon lähteneet eivät suinkaan olleet kiihkokommunisteja. On myös hieman kyseenalaista syyllistää lapsia ja lastenlapsia. Inkeriläiset toivovat muilta suvaitsevaisuutta ja taustojensa hyväksymistä. Sitä samaa on myös inkeriläisten pystyttävä osoittamaan muita kohtaan.

        Asia selvä,suomalaisherroja ei saa arvostella.
        Itse asia mulle on yhdentekevä toisen maahanmuuttajien asiat.Mutta se antaa venäläisille syy irvistellä,että emme olekaan aitoja suomalaisia,jos meitä kohdellan sillä laila.Ja mistä syystä se on näin?


      • Mustilan Murahdus
        Toksovalainen kirjoitti:

        Asia selvä,suomalaisherroja ei saa arvostella.
        Itse asia mulle on yhdentekevä toisen maahanmuuttajien asiat.Mutta se antaa venäläisille syy irvistellä,että emme olekaan aitoja suomalaisia,jos meitä kohdellan sillä laila.Ja mistä syystä se on näin?

        Ei pidä antaa periksi jos kohtaa outoja ennakkoluuloja. Pää vain pystyyn ...ja kannattaa kenties keskutellakin mistä ennakkoluulot johtuvat ja missä kohtaa ne menevät pieleen.


    • Anton_Keltosta

      Sinä selvästi ajattelet, että suomalainen on venäläistä parempi. Et edes perustele, se on ikäänkuin itsestään selvä asia. Jää Jumalan armon turvaan, kerran kun ajattelet niin. Jokaisella valtiolla on valta tehdä mitä haluaa. Kerran on päästetty inkeriläisiä tulemaan heikoin perustein.. kutsuttu heitä tulemaan.. Nyt emme voi sanoa häipykää, jos he eivät riko lakia. En puolusta rikollisia.. Mutta tuskin inkeriläiset ovat riesa... itse olet riesa.. joutilas, kun löydät aikaa tulla inkeriläisten palstalle puhumaan moisia.. Eivät ne "väärät" inkeriläiset tänne koskaan vitsi.. Kiitos, kun pilasit monen oikean inkeriläisen päivän. Oletko itse suomalainen? Oletko EUta vastaan? Syötkö mäkkärissä? Kuunteletko ulkomaalaisia bändejä? Mitä suomalaisuus merkitsee..? Vasta! ole hyvä. Jos et pysty selittämään niin älä ikinä vaivaudu tälle palstalle!

      • Inkerinkulttuuri

        Huoli suomen kielen asemasta ei välttämättä näy arjessa. Shopit, Centerit, Paradiset ja Marketit on adoptoitu riemuiten. Niitä ei mitenkään pidetä suomalaisuuden uhkana.


    • Sä oot osittain oikeassa.Suomalaiset hyvin usein lian hössöttelivät inkeriläsjälkeläisten kanssa.Piti alkuvaihessa HETI laittaa tulonvatimuksella paitsi kielen,myöskin kuttuurintieto.IL melkein julkisesti myi inkeriläisjuuret (se maksoi 10 000FMk),ja oli mahdollista matsa passitoimistonkin ,että sun isoäiti on suomalainen - ja tie Suomeen on auki,vaikkapa oot umpivenäläinen.
      Juuresta sanoisin,että tiedän muutama ihmisiä,jotka ovat vain 1\4 osa inkeriläisiä ,mutta osavat kieltä ja teidävät oma kulttuurista enemmän ,kuin minä(esimerkkinä on Antti Pyykkenen),häntä en laittaisi venäläisiksi,vaikkapa olisi halunnut,ja tunnen muutama puhdasverisiä,jotka eivät lainkaan osaa kieltä eikä mitään kulttuuristä,siksi minusta puhdasverisyys ei ole pääkriteeri inkeriläsyydessä.
      Itse olen nuorisukupolvi,ja osittain sama mieltä,että mun ikäiset ihmiset puhdasverisyydestä huolimatta ovat imeneet paljon venäjän kulttuurista,pitävät itseä venäläisinä ja tulevat Suomeen vain Kelan rahan vuoksi,itse inhon niitä,senkin vuoksi,että meitä usein lukitsevat samaan ryhmään,vaikkapa EMME OLE SAMANLAISIA!!

      • Mustilan Murahdus

        Jos Inkerin Liitto myy tai on myynyt "inkeriläisjuuria" 10.000,- markalla (1700 euroa)per henkilö niim herättä kyllä ihmetystä. Ketä varten koko liitto on olemassa (?). Hinta kuulostaa aika kovalta.


        Kyse lienee Venäjän Inkerin Liitosta (?)


      • Mustilan Murahdus kirjoitti:

        Jos Inkerin Liitto myy tai on myynyt "inkeriläisjuuria" 10.000,- markalla (1700 euroa)per henkilö niim herättä kyllä ihmetystä. Ketä varten koko liitto on olemassa (?). Hinta kuulostaa aika kovalta.


        Kyse lienee Venäjän Inkerin Liitosta (?)

        Sain tätä tietoa jo Suomessa ollessaan yhdeltä inkeriläismummolta.Sen jälkeen ymmärsin,miksi palunmuuttoijen jono oli siirretty konsulattiin.Kyllä,kyse on Venäjän(Pietarin) IL,Suomen IL ei koska tätä asia hoitanut.
        Tuntui inhottavalta,koska meille Suomen elämä oli piirretty mustilla väreillä,ja patistetu jäämän paikalle,ja monet todelliset inkeriläiset sen takia jäivät aidan takaa.


    • Inkeriläisiä tuttuna

      Mistä voi saada selvää juuristaan. Ainakin minun tuttuja on sellaisia joitten isät ja isoisät on syntyny Suomessa. onko jotain paikkaa mistä voisi selvittää. Nää asuu lähellä Petroskoita.

      • inkerinkulttuuri

        Ota yhteyttä Inkerin kulttuuriseuran sukututkimukseen eli meilaa [email protected]. Kerro tarpeitasi. Sieltä opastetaan eteen päin.


      • Mustilan Murahdus

        Jos kyse on tosiaan Suomesta niin mitä sillä tarkjoitetaan. Nyky-Suomea vastavaa lauetta vai jotain esim luovutettua karjalaa tai Petsamoa yms?

        Tavallisinta on aloittaa vanhoista kirkonkirjoista. Mikkelin maakunta-arkstossa on esim. luovutetun karjalan useimmat kirkonkirjat viety digitietokantaan. Hakuja voi tehdä kirjoittamalla vain nimen yms. tiedon ja sitten "painamalla enteriä".

        Alku voi olla sukutukimuksessa hankalaa. Pienikin (perimä-)tieto auttaa. Kun saa jostain "kiinni" on jo yleensä helpompaa jatkaa.


      • Mustilan Murre

      • Mustilan Murre

        Muutama vinkki (lähde lopussa) niille jotka etsivät taustainformaatiota inkeriläisiin tai suomalaisiin sukututkimusarkistoihin Venäjällä:

        Kiiski, Tuula, Ortodoksisukujen tutkiminen. 1998:12-17, 45-46.


        Ryhljakov, V. N., Pietarin arkistojen genealogisesta aineistosta. 2002: 125-132, 178-180.

        Ryhljakov, V. N., Sukututkimus nykypäivän Venäjällä. 2001: 84-92, 112.


        Katin-Jartsev, Mihail, Suomalaisia Moskovan arkistoissa. 2001:96-97)

        Knjazeva, Jelena, Suomenkielisten luterilaisten seurakuntien kirkonkirjat Pietarin kaupunginarkiston kokoelmissa. 2001:70-75, 111.

        Laakso, Timo, "Ketään ei ole unohdettu, mitään ei ole unohdettu". Neuvostoliiton armeijassa 1941-45 kaatuneiden luetteloita julkaistu. 2000:36-37.


        Šumkov, Andrei, Kronstadtissa vuosina 1905-1918 kuolleita suomalaisia. 2001:94-97.


        Voipio, P[entti] J., Inkerinmaan revisiopöytäkirja vuosilta 1638-1639. 1986:91-92.

        Lähde:


        http://www.genealogia.fi/genos/

        3. Henkilö- ja sukuryhmät - Person- och släktgrupper /

        32. Alueelliset ryhmät - Regionala grupper /

        l. Venäjä, Inkerinmaa, Vironmaa - Ryssland, Ingermanland, Estland


    • on mielestäni

      Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka tyrmäävät toiset aivan vain tietämättömyyttään. Kannattaa selvittää taustoja, jolloin omat ennakkoluulotkin vähitellen häviävät.

    • valtsu00

      nyt kaikki menee siihen, että inkeriläisiä ei kohta muuta suomeen.jos katsoit uutisia 14.10, niin siinä tuli selväksi mistä on kysymys.

      • Mustilan Murre

        Katsoin nauhan jälkikäteen videosalista.

        Mutta ihan selväksi ei tullut mikä oli peruste lopettaa paluummuuto.

        Ymmärrän sen että ihmisten siirtäminen paikasta toiseen ei ole välttämättä oikea tapa ratkaista ongelmia. Mutta liikkuvuuden lisääminen rajojen yli olisi hyödyksi varmaan kaikille.

        Sitten on aina se inhimillinen näkökulma. Se mikä on hyvää kansantaloudelle tms. makrotason ilmiölle ei ole välttämättä parasta yksittäiselle ihmiselle.



        Paitsi liikkuvuudella on taloudellista merkitystä, se ehkä hälventäisi ennakkoluulojakin ? mene ja tiedä.

        Mutta onko nyt niin että halutaan maahanmuutto katkaista sillä(-kin) perusteella että osittain venäjänkielentaitoinen inkeriläisvähemmistö koetaankin painolastina suomalaisessa yhteiskunnassa. Eli onko taustalla kätkettyjä motiiveja joita julkisuudessa perustellaan parantuneilla toimeentulomahdollisuuksilla Venäjällä. Miten sekin tilasto muuten laaditaan ?

        Heitän vain lonkalta ilman tarkempaa tietoa: voiko olla niin että kun erään hiljattain julksuudessa olleen professorin surmajutun yhteydessä kerrottiin että tekijät olivat "itärikollisia" niin sekin julksuus on jouduttanut ("helpottanut") päätöksentekoa tässä asiassa.

        En väitä että ratkaisu on väärin mutta eipä tämäkään päätös tainnut olla kovin laajakantoisen keskustelun tulos. Sitä paitsi taisi olla niin että "hallituksen asiantuntijana" tässä kuunneltiin Vladimir Kokkoa (asuu Venäjällä). Ainakin jossain haastattelussa hän esiintyi.Mitä Kokko tietää asiasta oikeasti?

        Kysymys kuuluukin kuka oikeasti edustaa Suomeen muuttaneita/ pyrkiviä inkeriläisiä ?

        ja mitkä ovat Suomeen tulijoiden/pyrkijöiden haaveet, kuvitelmat ja tarpeet ? Ja mten ne toteutuivat Suomessa. Onko selvitetty ?


      • Inkerinkulttuuri
        Mustilan Murre kirjoitti:

        Katsoin nauhan jälkikäteen videosalista.

        Mutta ihan selväksi ei tullut mikä oli peruste lopettaa paluummuuto.

        Ymmärrän sen että ihmisten siirtäminen paikasta toiseen ei ole välttämättä oikea tapa ratkaista ongelmia. Mutta liikkuvuuden lisääminen rajojen yli olisi hyödyksi varmaan kaikille.

        Sitten on aina se inhimillinen näkökulma. Se mikä on hyvää kansantaloudelle tms. makrotason ilmiölle ei ole välttämättä parasta yksittäiselle ihmiselle.



        Paitsi liikkuvuudella on taloudellista merkitystä, se ehkä hälventäisi ennakkoluulojakin ? mene ja tiedä.

        Mutta onko nyt niin että halutaan maahanmuutto katkaista sillä(-kin) perusteella että osittain venäjänkielentaitoinen inkeriläisvähemmistö koetaankin painolastina suomalaisessa yhteiskunnassa. Eli onko taustalla kätkettyjä motiiveja joita julkisuudessa perustellaan parantuneilla toimeentulomahdollisuuksilla Venäjällä. Miten sekin tilasto muuten laaditaan ?

        Heitän vain lonkalta ilman tarkempaa tietoa: voiko olla niin että kun erään hiljattain julksuudessa olleen professorin surmajutun yhteydessä kerrottiin että tekijät olivat "itärikollisia" niin sekin julksuus on jouduttanut ("helpottanut") päätöksentekoa tässä asiassa.

        En väitä että ratkaisu on väärin mutta eipä tämäkään päätös tainnut olla kovin laajakantoisen keskustelun tulos. Sitä paitsi taisi olla niin että "hallituksen asiantuntijana" tässä kuunneltiin Vladimir Kokkoa (asuu Venäjällä). Ainakin jossain haastattelussa hän esiintyi.Mitä Kokko tietää asiasta oikeasti?

        Kysymys kuuluukin kuka oikeasti edustaa Suomeen muuttaneita/ pyrkiviä inkeriläisiä ?

        ja mitkä ovat Suomeen tulijoiden/pyrkijöiden haaveet, kuvitelmat ja tarpeet ? Ja mten ne toteutuivat Suomessa. Onko selvitetty ?

        Tämä paluumuuttoa koskeva päätös tehtiin virkamiestyöryhmässä. Esityksen etusivuilta paljastuu keitä asiantuntijoita on kuultu. Käytännössä asiantuntijat valitsee selvitystä tekevä virkamies. Edellsen kerran ulkomaalaislakia uudistettaessa eri inkeriläisjärjestöjä kuultiin. Näilläkin sivuilla puhuttu "kaksi isovanhempaa neljästä" tuli järjestöjen aloitteesta, kun tuolloin seulaa olisi kiristetty vanhempiin. Teimme silloin nyt hyväksytyn esityksen, koska tiedämme, miten sattumanvaraisesti dokumentit säilyivät muutettaessa paikasta toiseen.

        Nyt ei järjestöjä kuultu. Mietinnössä mainitaan nimeltä venäjänkielisen väestön edustaja. Siis venäjänkielisen - inkeriläisistä ei puhuttu mitään.

        Inkeriläisten edustamisesta on puhuttu, mutta jostakin syystä ei ole haluttu perustaa esim. inkeriläisparlamenttia (josta jossakin vaiheessa puhuttiin). Paluumuuttajat kulkevat muun maahanmuuttajaväestön seassa, vaikka lähtökohdat ja historia on toinen.

        Yrityksiä on ollut, mutta ehkä ei riittävän ponnekkaita. Tiiviimmät rivit olisivat ehkä auttaneet.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      916
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      679
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe