Olen vasta-alkaja ja tanssikurssilla, foksi alkaa jotenkuten jo sujua. Koska kurssi on aika suppea, käymme läpi vielä valssin ja humpan. Uskaltaako näillä taidoilla lähteä sitten jo lavoille?
Kengistä: pitääkö/kannattaako hankkia kengät jo nyt? Tanssikengat.fi:stä saisi kyllä hienoja, mutta ei oikein köyhän opiskelijan budjetti riitä ... saako tanssikenkiä kirpputoreilta? Jos saa, mistä tunnistaa hyvät tanssikengät?
Pareista: voiko nainen tanssia naisen kanssa lavoilla? Eräs ystäväni on enempi naisiin päin kallellaan, ja haluaisi hänkin kokeilla tanssia (kun olen siitä niin innostuneena kertonut). Hän voisi tanssia miehen askelilla, oikeita miehiä hän ei halua tanssittaa. Katsotaanko meitä kieroon jos tanssimme keskenämme lavoilla? Niin ennakkoluulottomia lavoilla ei varmaan olla, että naistenhaulla kukaan tulisi ystävääni hakemaan ..?
kuinka paljon pitää osata?
35
4752
Vastaukset
- Lavojen hurmurimies
Ensinnäkin,jos foksi alkaa sujua,niin sillähän pärjää jo varsin mainiosti...esim myös tangohan menee samanlaisilla askelilla.Sitten kun valssi ja humppa tulee kokeiltua kurssilla,niin eikun lavalle harjoittelemaan.Siitä sitä kokemusta kertyy.
Kirppikseltä ei kannata muitten hikisiä kenkiä ostaa,koska jokaisella on erilaiset jalat ja kengäthän muotoutuvat jalkaan ajan mittaan.
Naiset voivat tanssia keskenään....mutta jos miehiä riittää,niin eikös parempi niinku silleen...?
Tervetuloa huippuharrastuksen pariin!!- rändi3
Kun itse aloitin niin en osannut tanssia yhtään. Kukaan ei katso kieroon jos saa välitettyä sellaisen olotilansa, että haluaa oppia.
- Drago`
Ihan pakko älähtää tähän: Älkää edes sanoko, että tango ja foksi menevät samalla tavalla. Eivät ne mene! Ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia, vaikka niin moni tekeekin. Se vaan vaikeuttaa myöhemmin, kun alkaa tosiaan opetella tangoa.
Mutta lavoille tulemisesta samaa mieltä muuten. Jos foksi, valssi ja humppa ovat suunnilleen hallussa, niin sekaan vaan! Tanssimaan ei opi kunnolla muuta kuin hankkimalla niitä tanssikilometrejä runsaasti. Tervetuloa uuden ihanan harrastuksen pariin! - Kysyn vaan
Drago` kirjoitti:
Ihan pakko älähtää tähän: Älkää edes sanoko, että tango ja foksi menevät samalla tavalla. Eivät ne mene! Ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia, vaikka niin moni tekeekin. Se vaan vaikeuttaa myöhemmin, kun alkaa tosiaan opetella tangoa.
Mutta lavoille tulemisesta samaa mieltä muuten. Jos foksi, valssi ja humppa ovat suunnilleen hallussa, niin sekaan vaan! Tanssimaan ei opi kunnolla muuta kuin hankkimalla niitä tanssikilometrejä runsaasti. Tervetuloa uuden ihanan harrastuksen pariin!Mitä eroja on nähdäksesi suomalaisen lavatangon ja hitaan lavafoksin välillä?
- Lavojen hurmurimies
Drago` kirjoitti:
Ihan pakko älähtää tähän: Älkää edes sanoko, että tango ja foksi menevät samalla tavalla. Eivät ne mene! Ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia, vaikka niin moni tekeekin. Se vaan vaikeuttaa myöhemmin, kun alkaa tosiaan opetella tangoa.
Mutta lavoille tulemisesta samaa mieltä muuten. Jos foksi, valssi ja humppa ovat suunnilleen hallussa, niin sekaan vaan! Tanssimaan ei opi kunnolla muuta kuin hankkimalla niitä tanssikilometrejä runsaasti. Tervetuloa uuden ihanan harrastuksen pariin!Kuulehan ystäväiseni,kyllä foxissa ja tangossa on vaan samat askeleet:hidas,hidas,nop,nop !!
Foxi on vaan paljon letkeämpää ja rennompaa kuin tango.Tangossa jalat hiukan koukussa tyylitellen.
Hidas foxi ja tango ovat aikalailla samanlaista.
Ettäs tälläistä haluan kertoa ystävällisesti. - diefenbaker
Drago` kirjoitti:
Ihan pakko älähtää tähän: Älkää edes sanoko, että tango ja foksi menevät samalla tavalla. Eivät ne mene! Ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia, vaikka niin moni tekeekin. Se vaan vaikeuttaa myöhemmin, kun alkaa tosiaan opetella tangoa.
Mutta lavoille tulemisesta samaa mieltä muuten. Jos foksi, valssi ja humppa ovat suunnilleen hallussa, niin sekaan vaan! Tanssimaan ei opi kunnolla muuta kuin hankkimalla niitä tanssikilometrejä runsaasti. Tervetuloa uuden ihanan harrastuksen pariin!Ei olis ollu ihan pakko älähtää, tai olisi ainakin kannattanut ensin lukea kunnolla. Ensinnäkin ei täällä ole väitetty, että foksi ja tango menevät samalla tavalla vaan samoilla askelilla. Ja ymmärrät varmaan, että tässä tarkoitetaan molempien perusaskelien menevän H-H-N-N.
Jos alkuperäinen kysyjä osaa mennä tangoa rytmiin foksin askelilla, hän on jo tavallisen lavan tavallisen keskivertomiestanssijan tasolla. Vai oletko Drago todellakin sitä mieltä, ettei ensikertalainen saisi mennä em. taidoilla lavalle? Onko tuo sitä rohkaisua, jota ensikertalainen tarvitsee? Ja jos tuota periaatetta noudattaisivat kaikki, lavoilla olisi melkoisen tyhjää (eikä tamä koske vain osaamattomia miehiä, samanlaisia pmppufoksitangoajia sitä löytyy naisistakin).
Toki olet oikeassa siinä, että foksi ja tango ovat aivan eri tanssit. Myös hidas foksi, vaikka sitä periaatteessa tanssittaisiin samanlaisella perusaskelluksellakin eikä esim. H-N-N -perustyylillä, on eri tanssi kuin tango. Karkeita peruseroja ovat mm. (tässä siis vastauksia toiselle kysyjälle):
- tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas
- tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi. Terävyys/pehmeys-ero näkyy myös muissa liikkeissä
- hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa.
Tässä lyhyesti muutamia peruseroja - muitakin on. Se miten todellisuudessa tanssitaan, riippuu tietysti musiikista. Tangojakin on monenlasia; ei Hernahdon salaisuutta mennä samalla tyylillä kuin Soi maininki hiljainen -biisiä (olikos tuo sen oikea nimi?) - TrueUkko
diefenbaker kirjoitti:
Ei olis ollu ihan pakko älähtää, tai olisi ainakin kannattanut ensin lukea kunnolla. Ensinnäkin ei täällä ole väitetty, että foksi ja tango menevät samalla tavalla vaan samoilla askelilla. Ja ymmärrät varmaan, että tässä tarkoitetaan molempien perusaskelien menevän H-H-N-N.
Jos alkuperäinen kysyjä osaa mennä tangoa rytmiin foksin askelilla, hän on jo tavallisen lavan tavallisen keskivertomiestanssijan tasolla. Vai oletko Drago todellakin sitä mieltä, ettei ensikertalainen saisi mennä em. taidoilla lavalle? Onko tuo sitä rohkaisua, jota ensikertalainen tarvitsee? Ja jos tuota periaatetta noudattaisivat kaikki, lavoilla olisi melkoisen tyhjää (eikä tamä koske vain osaamattomia miehiä, samanlaisia pmppufoksitangoajia sitä löytyy naisistakin).
Toki olet oikeassa siinä, että foksi ja tango ovat aivan eri tanssit. Myös hidas foksi, vaikka sitä periaatteessa tanssittaisiin samanlaisella perusaskelluksellakin eikä esim. H-N-N -perustyylillä, on eri tanssi kuin tango. Karkeita peruseroja ovat mm. (tässä siis vastauksia toiselle kysyjälle):
- tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas
- tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi. Terävyys/pehmeys-ero näkyy myös muissa liikkeissä
- hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa.
Tässä lyhyesti muutamia peruseroja - muitakin on. Se miten todellisuudessa tanssitaan, riippuu tietysti musiikista. Tangojakin on monenlasia; ei Hernahdon salaisuutta mennä samalla tyylillä kuin Soi maininki hiljainen -biisiä (olikos tuo sen oikea nimi?)Komppaan. Aloittelijan (tai kenen tahansa muunkaan) ei todellakaan tarvitse jättää tangoja tanssimatta sen vuoksi, että ei osaa erikseen nimenomaisesti tangoa.
- Drago`
diefenbaker kirjoitti:
Ei olis ollu ihan pakko älähtää, tai olisi ainakin kannattanut ensin lukea kunnolla. Ensinnäkin ei täällä ole väitetty, että foksi ja tango menevät samalla tavalla vaan samoilla askelilla. Ja ymmärrät varmaan, että tässä tarkoitetaan molempien perusaskelien menevän H-H-N-N.
Jos alkuperäinen kysyjä osaa mennä tangoa rytmiin foksin askelilla, hän on jo tavallisen lavan tavallisen keskivertomiestanssijan tasolla. Vai oletko Drago todellakin sitä mieltä, ettei ensikertalainen saisi mennä em. taidoilla lavalle? Onko tuo sitä rohkaisua, jota ensikertalainen tarvitsee? Ja jos tuota periaatetta noudattaisivat kaikki, lavoilla olisi melkoisen tyhjää (eikä tamä koske vain osaamattomia miehiä, samanlaisia pmppufoksitangoajia sitä löytyy naisistakin).
Toki olet oikeassa siinä, että foksi ja tango ovat aivan eri tanssit. Myös hidas foksi, vaikka sitä periaatteessa tanssittaisiin samanlaisella perusaskelluksellakin eikä esim. H-N-N -perustyylillä, on eri tanssi kuin tango. Karkeita peruseroja ovat mm. (tässä siis vastauksia toiselle kysyjälle):
- tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas
- tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi. Terävyys/pehmeys-ero näkyy myös muissa liikkeissä
- hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa.
Tässä lyhyesti muutamia peruseroja - muitakin on. Se miten todellisuudessa tanssitaan, riippuu tietysti musiikista. Tangojakin on monenlasia; ei Hernahdon salaisuutta mennä samalla tyylillä kuin Soi maininki hiljainen -biisiä (olikos tuo sen oikea nimi?)Tietenkään en ole sitä mieltä, että ei saisi mennä em. taidoilla lavalle. Meinin itsekin aikanaan lähes noilla taidoilla ( jenkka ja polkka). Minä myös kirjoituksessani selkeästi kehotin lähtemään lavoille rohkeasti.. jos et huomannut?
Melko hyvin kuvailit foksin ja tangon eroja. En minä varsinaisesti sitä vastustanut, että askeleet ovat h-h-n-n, vaan sitä, että helposti tulee aloittelijalle sellainen mielikuva, että tango = foksia.. ja silloin mennään metsikköön vauhdilla. Kun sitten tottuu menemään tangoa foksina, käyttämään niitä nousuja ja laskuja ja muita foksille ominaisia tekniikoita, onkin melkoinen työ ja tuska sitten lähteä opettelemaan tangoa.. matalalla menevää hiipivää, jäntevää askellusta, sitä jalan tuomista terävästi toisen jalan viereen, kanta-askelia ja voimakkaita vartalon kiertoja. Siksi minusta on hyvä erottaa foksi ja tango heti alkuunsa toisistaan... monella lavatanssikurssillahan on pakko aluksi opettaa ihmisiä juuri irtautumaan siitä "foksitangosta", eikä se tunnu olevan kovin helppoa!
Toki kappaleellakin ON merkityksensä. Minä henk. kohtaisesti rakastan nimenomaan intohimotangoja.. sellaisia joissa on suvantoja, terävyyttä, agressiota ja tulista tunnetta :) Niiden tanssiminen pliisusti foksina on suunnilleen pyhäinhäväistys..
Minä rakastan tangon tanssimista. Tango on lempilajini, ehdoton ykkönen kaikista lavalajeista! - Kysyn vaan
diefenbaker kirjoitti:
Ei olis ollu ihan pakko älähtää, tai olisi ainakin kannattanut ensin lukea kunnolla. Ensinnäkin ei täällä ole väitetty, että foksi ja tango menevät samalla tavalla vaan samoilla askelilla. Ja ymmärrät varmaan, että tässä tarkoitetaan molempien perusaskelien menevän H-H-N-N.
Jos alkuperäinen kysyjä osaa mennä tangoa rytmiin foksin askelilla, hän on jo tavallisen lavan tavallisen keskivertomiestanssijan tasolla. Vai oletko Drago todellakin sitä mieltä, ettei ensikertalainen saisi mennä em. taidoilla lavalle? Onko tuo sitä rohkaisua, jota ensikertalainen tarvitsee? Ja jos tuota periaatetta noudattaisivat kaikki, lavoilla olisi melkoisen tyhjää (eikä tamä koske vain osaamattomia miehiä, samanlaisia pmppufoksitangoajia sitä löytyy naisistakin).
Toki olet oikeassa siinä, että foksi ja tango ovat aivan eri tanssit. Myös hidas foksi, vaikka sitä periaatteessa tanssittaisiin samanlaisella perusaskelluksellakin eikä esim. H-N-N -perustyylillä, on eri tanssi kuin tango. Karkeita peruseroja ovat mm. (tässä siis vastauksia toiselle kysyjälle):
- tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas
- tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi. Terävyys/pehmeys-ero näkyy myös muissa liikkeissä
- hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa.
Tässä lyhyesti muutamia peruseroja - muitakin on. Se miten todellisuudessa tanssitaan, riippuu tietysti musiikista. Tangojakin on monenlasia; ei Hernahdon salaisuutta mennä samalla tyylillä kuin Soi maininki hiljainen -biisiä (olikos tuo sen oikea nimi?)"tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas.".
Tuo riippuu tyylistä. Nykyisin opetetetaan enemmän alhaallaolemista. Aikaisemmin alas-ylös -liikkuminen oli enemmän muotia.
"tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi."
Tämä on mielestäni se ainoa todellinen ero hitaan lavafoksin ja lavatangon välillä. Itse en muuten näitä kahta lajia erota kuin tästä "rytmityksen" eroavuudesta.
"hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa."
Ei ne käsivarret ole lavatangon sosiaalitanssiversiossakaan kilpatangotyyliin vaakasuoraan hartialinjan mukaisesti. Tuota kilpatangosta matkittua tyyliä näkee ikävä kyllä lavoilla. Vie aivan liikaa tilaa, eikä se edes ole hauskaa, kun hampaat irvessä haetaan kilpatangomaista raamitusta.
Eikös esimerkiksi mannetangoa tanssita ylävartalot varsin lähekkäin -tässä mielessä- suppeassa asennossa? - Kysyn vaan
Drago` kirjoitti:
Tietenkään en ole sitä mieltä, että ei saisi mennä em. taidoilla lavalle. Meinin itsekin aikanaan lähes noilla taidoilla ( jenkka ja polkka). Minä myös kirjoituksessani selkeästi kehotin lähtemään lavoille rohkeasti.. jos et huomannut?
Melko hyvin kuvailit foksin ja tangon eroja. En minä varsinaisesti sitä vastustanut, että askeleet ovat h-h-n-n, vaan sitä, että helposti tulee aloittelijalle sellainen mielikuva, että tango = foksia.. ja silloin mennään metsikköön vauhdilla. Kun sitten tottuu menemään tangoa foksina, käyttämään niitä nousuja ja laskuja ja muita foksille ominaisia tekniikoita, onkin melkoinen työ ja tuska sitten lähteä opettelemaan tangoa.. matalalla menevää hiipivää, jäntevää askellusta, sitä jalan tuomista terävästi toisen jalan viereen, kanta-askelia ja voimakkaita vartalon kiertoja. Siksi minusta on hyvä erottaa foksi ja tango heti alkuunsa toisistaan... monella lavatanssikurssillahan on pakko aluksi opettaa ihmisiä juuri irtautumaan siitä "foksitangosta", eikä se tunnu olevan kovin helppoa!
Toki kappaleellakin ON merkityksensä. Minä henk. kohtaisesti rakastan nimenomaan intohimotangoja.. sellaisia joissa on suvantoja, terävyyttä, agressiota ja tulista tunnetta :) Niiden tanssiminen pliisusti foksina on suunnilleen pyhäinhäväistys..
Minä rakastan tangon tanssimista. Tango on lempilajini, ehdoton ykkönen kaikista lavalajeista!"Kun sitten tottuu menemään tangoa foksina, käyttämään niitä nousuja ja laskuja ja muita foksille ominaisia tekniikoita."
Nousuja ja laskuja löytyy tangostakin. Taivutus on simppeli esimerkki sellaisesta.
"onkin melkoinen työ ja tuska sitten lähteä opettelemaan tangoa.. matalalla menevää hiipivää, jäntevää askellusta, sitä jalan tuomista terävästi toisen jalan viereen, kanta-askelia ja voimakkaita vartalon kiertoja."
Kuvaamasi tangotyyli viittaa vahvasti lavakilpatangoon, jolla tyylillä lavoilla tunteja tanssimalla mennään jo urheilun puolelle. Harva tuota pitkään jaksaa. Reisilihakset rupeavat kapinoimaan.
Vähemmällä pääsee, kun tanssii foksimaisemmin tangoja lavoilla. Kaikki eivät ole tulleet lavoille urheilemaan. - vääntäen
Kysyn vaan kirjoitti:
"Kun sitten tottuu menemään tangoa foksina, käyttämään niitä nousuja ja laskuja ja muita foksille ominaisia tekniikoita."
Nousuja ja laskuja löytyy tangostakin. Taivutus on simppeli esimerkki sellaisesta.
"onkin melkoinen työ ja tuska sitten lähteä opettelemaan tangoa.. matalalla menevää hiipivää, jäntevää askellusta, sitä jalan tuomista terävästi toisen jalan viereen, kanta-askelia ja voimakkaita vartalon kiertoja."
Kuvaamasi tangotyyli viittaa vahvasti lavakilpatangoon, jolla tyylillä lavoilla tunteja tanssimalla mennään jo urheilun puolelle. Harva tuota pitkään jaksaa. Reisilihakset rupeavat kapinoimaan.
Vähemmällä pääsee, kun tanssii foksimaisemmin tangoja lavoilla. Kaikki eivät ole tulleet lavoille urheilemaan.Kuinka moni oikeesti lavoilla tekee tangoon esim. noita voimakkaita vartalon kiertoja? Suurin osa lavalla tangoa tanssivista tuskin edes tietää sellaisten olemassa olosta.
- diefenbaker
Kysyn vaan kirjoitti:
"tangossa ei yleensä ole vertikaaliliikettä - hitaaseen foksiin sopii useimmin aaltoileva, rauhallinen liikkuminen ylös-alas.".
Tuo riippuu tyylistä. Nykyisin opetetetaan enemmän alhaallaolemista. Aikaisemmin alas-ylös -liikkuminen oli enemmän muotia.
"tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi."
Tämä on mielestäni se ainoa todellinen ero hitaan lavafoksin ja lavatangon välillä. Itse en muuten näitä kahta lajia erota kuin tästä "rytmityksen" eroavuudesta.
"hitaaseen lavafoksiin sopii usein intiimimpi, "suppeampi" asento, esim. kädet (miehen vas. naisen oik.) ovat vähemmän terävästi ja lähempänä vartaloa."
Ei ne käsivarret ole lavatangon sosiaalitanssiversiossakaan kilpatangotyyliin vaakasuoraan hartialinjan mukaisesti. Tuota kilpatangosta matkittua tyyliä näkee ikävä kyllä lavoilla. Vie aivan liikaa tilaa, eikä se edes ole hauskaa, kun hampaat irvessä haetaan kilpatangomaista raamitusta.
Eikös esimerkiksi mannetangoa tanssita ylävartalot varsin lähekkäin -tässä mielessä- suppeassa asennossa?""tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi."
Tämä on mielestäni se ainoa todellinen ero hitaan lavafoksin ja lavatangon välillä. Itse en muuten näitä kahta lajia erota kuin tästä "rytmityksen" eroavuudesta. "
Oikeassa olet. Liikkeen tai liikkumisen tervävyys lienee se keskeisin ero hitaan lavafoksin ja tangon välillä. Suurella osalla tanssijoita tosin tätäkään eroa ei ole näkyvillä - jos ei musiikkia kuulisi, ei pelkästään katsomalla tietäisi kumpi musiikki soi. Tämä tanssilajien parempi "erottuminen" lienee pääsyy siihen, että hitaaseen lavafoksiin on yritetty kehitellä "omaa" perusaskelta ja tyyliä (siis sitä hidas-nopea-nopea).
Pieni kommentti vielä tuosta asennosta. En tarkoita että tangoa lavalla tanssittaisiin mitenkään kilpatangotyyliin. Silti slovareissa tuo asento on/voisi olla vielä hieman suppeampi ja intiimimpi. Piti eilen ihan vertailla omaa käden asentoa em. tansseissa ja kyllä siellä pieni ero löytyy. Tämä meni tietty sarjaan turhanaikaista pilkunviilausta.
Joku kirjoitti myös siitä, ettei lavoilla jaksa tuntikausia tangota alhaalla ja foksimainen tyyli olisi parempi. No, harvoinpa sitä tunteja peräkkäin tangoja soitetaan - eiköhän ne illan kolme tangoparia jaksa menne alhaalla, jos niin haluaa. Tuskinpa se vielä urheilun puolelle menee.
Tangon taivutukset eivät taasen kuvaa perusaskeleen/liikkumisen vertikaalisuutta, josta erojen vertailussa on ollut kyse. Ei myöskään ole väitetty, etteikö tangossakin olisi vertikaaliliikeetä - sitä pitääkin olla tarpeen (=musiikki) niin vaatiessa. - Drago`
diefenbaker kirjoitti:
""tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi."
Tämä on mielestäni se ainoa todellinen ero hitaan lavafoksin ja lavatangon välillä. Itse en muuten näitä kahta lajia erota kuin tästä "rytmityksen" eroavuudesta. "
Oikeassa olet. Liikkeen tai liikkumisen tervävyys lienee se keskeisin ero hitaan lavafoksin ja tangon välillä. Suurella osalla tanssijoita tosin tätäkään eroa ei ole näkyvillä - jos ei musiikkia kuulisi, ei pelkästään katsomalla tietäisi kumpi musiikki soi. Tämä tanssilajien parempi "erottuminen" lienee pääsyy siihen, että hitaaseen lavafoksiin on yritetty kehitellä "omaa" perusaskelta ja tyyliä (siis sitä hidas-nopea-nopea).
Pieni kommentti vielä tuosta asennosta. En tarkoita että tangoa lavalla tanssittaisiin mitenkään kilpatangotyyliin. Silti slovareissa tuo asento on/voisi olla vielä hieman suppeampi ja intiimimpi. Piti eilen ihan vertailla omaa käden asentoa em. tansseissa ja kyllä siellä pieni ero löytyy. Tämä meni tietty sarjaan turhanaikaista pilkunviilausta.
Joku kirjoitti myös siitä, ettei lavoilla jaksa tuntikausia tangota alhaalla ja foksimainen tyyli olisi parempi. No, harvoinpa sitä tunteja peräkkäin tangoja soitetaan - eiköhän ne illan kolme tangoparia jaksa menne alhaalla, jos niin haluaa. Tuskinpa se vielä urheilun puolelle menee.
Tangon taivutukset eivät taasen kuvaa perusaskeleen/liikkumisen vertikaalisuutta, josta erojen vertailussa on ollut kyse. Ei myöskään ole väitetty, etteikö tangossakin olisi vertikaaliliikeetä - sitä pitääkin olla tarpeen (=musiikki) niin vaatiessa.Komppailen tässä siihen vertikaaliliikkeeseen. Välillä tangoissa on ns. bikini osuus (eikös sitä ainakin jossain tuolleen kutsuta) joihin vertikaalinen liike saattaa sopia hyvinkin. Kumminkaan pääsääntöisesti vertikaalista liikettä tangossa ei pahemmin ole. Nämä ovat kuitenkin osin musiikin tulkinnallisia juttuja ja näistä myös eri opettajilla lienee omat mielipiteensä. Itse tunnen omimmaksi juuri sen hiipivän, matalalla, jäntevällä askeleella tanssitun tangon.
Ja kyllä, puhun nimenomaan lavatangosta (tai lavakilpatangosta ns. suomalaisesta tangosta), kilpatanssitangoa en osaa, niin sen liikeratoihin en kommentoi mitään. - Drago`
Kysyn vaan kirjoitti:
"Kun sitten tottuu menemään tangoa foksina, käyttämään niitä nousuja ja laskuja ja muita foksille ominaisia tekniikoita."
Nousuja ja laskuja löytyy tangostakin. Taivutus on simppeli esimerkki sellaisesta.
"onkin melkoinen työ ja tuska sitten lähteä opettelemaan tangoa.. matalalla menevää hiipivää, jäntevää askellusta, sitä jalan tuomista terävästi toisen jalan viereen, kanta-askelia ja voimakkaita vartalon kiertoja."
Kuvaamasi tangotyyli viittaa vahvasti lavakilpatangoon, jolla tyylillä lavoilla tunteja tanssimalla mennään jo urheilun puolelle. Harva tuota pitkään jaksaa. Reisilihakset rupeavat kapinoimaan.
Vähemmällä pääsee, kun tanssii foksimaisemmin tangoja lavoilla. Kaikki eivät ole tulleet lavoille urheilemaan.Ei lavatangon tanssiminen "kisatyylillä" ole minulle urheilua. Se ei ole hampaat yhteen purtuna väännetty suoritus. Se on nautinto.. ja minulle myös se omimmalta ja luontevimmalta tavalta tuntuva.
En saa tangoon tangon tunnetta, jos sitä viedään foksimaisesti. Tangossa tunne on ainakin minulle äärimmäisen tärkeä juttu; tanssin tangoa sydämmelläni, koko kehollani, jokaisella solullani, en pelkästään jaloillani tai reisilihaksillani. Kunnon tango vaivuttaa minut puolittaiseen transsitilaan, muu maailma lakkaa olemasta ja vain musiikki ja yhteinen liike musiikkiin jäävät jäljelle.
Tangokappaleella on tässä myös suuri merkitys.. joistakin tangoista ei vain saa irti mitään, ovat kuin ärsyttävä lääppäisy jotain sinnepäin.. Vastaavasti jonkun toisen tangokappaleen ensimmäiset tahdit jo saavat kehon huutamaan tanssia.
Niin.. enkä ole milloinkaan ollut yksissäkään tansseissa, joissa olisi soitettu enemmän kuin yksi tangopari putkeen. - tavisfoksaaja
Drago` kirjoitti:
Ihan pakko älähtää tähän: Älkää edes sanoko, että tango ja foksi menevät samalla tavalla. Eivät ne mene! Ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia, vaikka niin moni tekeekin. Se vaan vaikeuttaa myöhemmin, kun alkaa tosiaan opetella tangoa.
Mutta lavoille tulemisesta samaa mieltä muuten. Jos foksi, valssi ja humppa ovat suunnilleen hallussa, niin sekaan vaan! Tanssimaan ei opi kunnolla muuta kuin hankkimalla niitä tanssikilometrejä runsaasti. Tervetuloa uuden ihanan harrastuksen pariin!Täytyy vissiin jättää tällainen tavisfoksaaja tulevaisuudessa nuo tangot väliin kun ei noita kaikkia hienouksia osaa. Ei kehtaa enää lähteä näillä heikohkoilla foksintaidoilla tangoja lavalle raiskaamaan. :(
- diefenbaker
tavisfoksaaja kirjoitti:
Täytyy vissiin jättää tällainen tavisfoksaaja tulevaisuudessa nuo tangot väliin kun ei noita kaikkia hienouksia osaa. Ei kehtaa enää lähteä näillä heikohkoilla foksintaidoilla tangoja lavalle raiskaamaan. :(
Sekä Drago, TrueUkko että allekirjoittanut (ja monet muutkin) ovat koko ajan tuoneet esille sen, että lattialle vaan, vähemmilläkin taidoilla siellä selviää. Tämähän oli viesti alkkuperäiselle kysyjälle. Elikä kertauksen vuoksi: jos menet tangoa tahdisa foksin askelilla, kuulunet jo lavojen miesten keskikastiin. Jos olet muistanut käydä suihkussa, pestä hampaat ja vaihtanut puhtaan paidan päälle, mennään jo keskiarvon paremmalle puolelle :-).
- diefenbaker
Drago` kirjoitti:
Komppailen tässä siihen vertikaaliliikkeeseen. Välillä tangoissa on ns. bikini osuus (eikös sitä ainakin jossain tuolleen kutsuta) joihin vertikaalinen liike saattaa sopia hyvinkin. Kumminkaan pääsääntöisesti vertikaalista liikettä tangossa ei pahemmin ole. Nämä ovat kuitenkin osin musiikin tulkinnallisia juttuja ja näistä myös eri opettajilla lienee omat mielipiteensä. Itse tunnen omimmaksi juuri sen hiipivän, matalalla, jäntevällä askeleella tanssitun tangon.
Ja kyllä, puhun nimenomaan lavatangosta (tai lavakilpatangosta ns. suomalaisesta tangosta), kilpatanssitangoa en osaa, niin sen liikeratoihin en kommentoi mitään.Tuo bikini taidetaan kirjoittaa beguine. Näin maallikon korvaan beguine-osa kuulostaa lähinnä rumbalta (bolerolta). Jotkut tanssikappaleethan ovat sitten ihan pelkkää beguinea (toivottavasti se nyt noin kirjoitetaan), mutta ummikkona en osaa edes arvailla miten se oikein eroaa esim. bolerosta.
Tuohon bikini-kohtaan tangossa sopii esim. tuo vertikaalin lisäys, ja toisaalta myös esim. vartalon rumbamainen liike ja/tai perustangoa pehmeämmät askeleet/liikkeet. Askeleenkin voi hyvin muuttaa esim. H-N-N -muotoon. (Toki tuota askellusta käytetään myös normitangossa). - tavisfoksaaja
diefenbaker kirjoitti:
Sekä Drago, TrueUkko että allekirjoittanut (ja monet muutkin) ovat koko ajan tuoneet esille sen, että lattialle vaan, vähemmilläkin taidoilla siellä selviää. Tämähän oli viesti alkkuperäiselle kysyjälle. Elikä kertauksen vuoksi: jos menet tangoa tahdisa foksin askelilla, kuulunet jo lavojen miesten keskikastiin. Jos olet muistanut käydä suihkussa, pestä hampaat ja vaihtanut puhtaan paidan päälle, mennään jo keskiarvon paremmalle puolelle :-).
Kun sanotaan suoraan että "ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia" joutuu käyttämään sisälukutaidon lisäksi jonnin verran yliluonnollisa kykyjä että tuon ymmärtää kuitenkin niin että foksina voi tangoa tansia. Annettiin myös ymmärtää että tangon tanssiminen foksina vaiekeuttaa varsinaisen tangon oppimimista voi siittä vetää sen johtopäätöksen että se tango pitäis kuitenkin opetella ennen kuin sitä foksilla pilaa ja olla näin ollen sitä foksina tanssimatta.
Jos sitä siis kumminkin herra/rouva Dragon mielestä saa foksina tanssia, perään kuuluttaisin siis ainakin asiasta puhuttaessa selkeämpää ilmaisua mitä tarkoitetaan. - Kysyn vaan
Drago` kirjoitti:
Ei lavatangon tanssiminen "kisatyylillä" ole minulle urheilua. Se ei ole hampaat yhteen purtuna väännetty suoritus. Se on nautinto.. ja minulle myös se omimmalta ja luontevimmalta tavalta tuntuva.
En saa tangoon tangon tunnetta, jos sitä viedään foksimaisesti. Tangossa tunne on ainakin minulle äärimmäisen tärkeä juttu; tanssin tangoa sydämmelläni, koko kehollani, jokaisella solullani, en pelkästään jaloillani tai reisilihaksillani. Kunnon tango vaivuttaa minut puolittaiseen transsitilaan, muu maailma lakkaa olemasta ja vain musiikki ja yhteinen liike musiikkiin jäävät jäljelle.
Tangokappaleella on tässä myös suuri merkitys.. joistakin tangoista ei vain saa irti mitään, ovat kuin ärsyttävä lääppäisy jotain sinnepäin.. Vastaavasti jonkun toisen tangokappaleen ensimmäiset tahdit jo saavat kehon huutamaan tanssia.
Niin.. enkä ole milloinkaan ollut yksissäkään tansseissa, joissa olisi soitettu enemmän kuin yksi tangopari putkeen."Ei lavatangon tanssiminen "kisatyylillä" ole minulle urheilua. Se ei ole hampaat yhteen purtuna väännetty suoritus. Se on nautinto.. ja minulle myös se omimmalta ja luontevimmalta tavalta tuntuva."
Jos kerran nauttii hikoilemisesta ja käyttää paljon voimaa tanssissaan. Vähemmälläkin pääsee. Jos tuo tuntuu itsestäsi vielä helpolta, niin menepä vielä 40 cm alemmas. Alat todennäköisesti lähestyä "kisakorkeutta". Voi alkaa tuntumaan. - Kysyn vaan
diefenbaker kirjoitti:
""tangossa askel on useimmiten terävä ja vapaa jalka "poimitaan" napakasti tukijalan viereen - hitaassa foksissa liike on jatkuvampi ja pehmeämpi."
Tämä on mielestäni se ainoa todellinen ero hitaan lavafoksin ja lavatangon välillä. Itse en muuten näitä kahta lajia erota kuin tästä "rytmityksen" eroavuudesta. "
Oikeassa olet. Liikkeen tai liikkumisen tervävyys lienee se keskeisin ero hitaan lavafoksin ja tangon välillä. Suurella osalla tanssijoita tosin tätäkään eroa ei ole näkyvillä - jos ei musiikkia kuulisi, ei pelkästään katsomalla tietäisi kumpi musiikki soi. Tämä tanssilajien parempi "erottuminen" lienee pääsyy siihen, että hitaaseen lavafoksiin on yritetty kehitellä "omaa" perusaskelta ja tyyliä (siis sitä hidas-nopea-nopea).
Pieni kommentti vielä tuosta asennosta. En tarkoita että tangoa lavalla tanssittaisiin mitenkään kilpatangotyyliin. Silti slovareissa tuo asento on/voisi olla vielä hieman suppeampi ja intiimimpi. Piti eilen ihan vertailla omaa käden asentoa em. tansseissa ja kyllä siellä pieni ero löytyy. Tämä meni tietty sarjaan turhanaikaista pilkunviilausta.
Joku kirjoitti myös siitä, ettei lavoilla jaksa tuntikausia tangota alhaalla ja foksimainen tyyli olisi parempi. No, harvoinpa sitä tunteja peräkkäin tangoja soitetaan - eiköhän ne illan kolme tangoparia jaksa menne alhaalla, jos niin haluaa. Tuskinpa se vielä urheilun puolelle menee.
Tangon taivutukset eivät taasen kuvaa perusaskeleen/liikkumisen vertikaalisuutta, josta erojen vertailussa on ollut kyse. Ei myöskään ole väitetty, etteikö tangossakin olisi vertikaaliliikeetä - sitä pitääkin olla tarpeen (=musiikki) niin vaatiessa."Pieni kommentti vielä tuosta asennosta. En tarkoita että tangoa lavalla tanssittaisiin mitenkään kilpatangotyyliin. Silti slovareissa tuo asento on/voisi olla vielä hieman suppeampi ja intiimimpi. Piti eilen ihan vertailla omaa käden asentoa em. tansseissa ja kyllä siellä pieni ero löytyy. Tämä meni tietty sarjaan turhanaikaista pilkunviilausta."
Itse karsastan kilpatangotyylin raamitusta lavalla. Sitä vaan ikävä kyllä näkee vähän liikaa. Miehen vasemman käden (naisen oikean käden) voi pitää myös lähempänä vartaloa, tarvittaessa jopa alhaalla. Tämä taitaa olla sitä mainitsemaasi slovarityyliä.
Ikävää on, kun nämä kyynärpäätaktikot tanssivat vasen kyynärpää ojossa ja "hakkaavat" siinä pahimmillaan naapurit lakoon.
Mikään ei silti estä menemästä alas ja tanssia tangot "tangomaisina", vaikka pitäisi sen vasemman käsivarren kiinni vartalossa. - Kysyn vaan
Drago` kirjoitti:
Komppailen tässä siihen vertikaaliliikkeeseen. Välillä tangoissa on ns. bikini osuus (eikös sitä ainakin jossain tuolleen kutsuta) joihin vertikaalinen liike saattaa sopia hyvinkin. Kumminkaan pääsääntöisesti vertikaalista liikettä tangossa ei pahemmin ole. Nämä ovat kuitenkin osin musiikin tulkinnallisia juttuja ja näistä myös eri opettajilla lienee omat mielipiteensä. Itse tunnen omimmaksi juuri sen hiipivän, matalalla, jäntevällä askeleella tanssitun tangon.
Ja kyllä, puhun nimenomaan lavatangosta (tai lavakilpatangosta ns. suomalaisesta tangosta), kilpatanssitangoa en osaa, niin sen liikeratoihin en kommentoi mitään."Komppailen tässä siihen vertikaaliliikkeeseen. Välillä tangoissa on ns. bikini osuus (eikös sitä ainakin jossain tuolleen kutsuta) joihin vertikaalinen liike saattaa sopia hyvinkin. Kumminkaan pääsääntöisesti vertikaalista liikettä tangossa ei pahemmin ole."
On tangossa nousua ja laskua, jos näin haluaa tanssia. Suomalaisen tangon beisikkiäkin on opetettu nousuilla ja laskuilla. Pivot-käännöksiinkin on neuvottu nousuja ja laskuja. Bequine-osan tanssimista opetetetaan myös ajatuksella, että tällöin noustaan ylöspäin, kun tanssi on kevyempää.
Kyse on täysin omasta tyylistä. Nykykisatyyliin kuuluu hyvin alhaalla olo, josta noustaan ylös lähinnä bequineosissa. Miksi täytyy matkia kisaajia, kun voit tanssia hyvinkin tangomaisesti ylempänä? Lavoillahan ei olla esiintymässä, vai? - diefenbaker
tavisfoksaaja kirjoitti:
Kun sanotaan suoraan että "ei kannata edes alkuunsa luulla, että foksina voisi tangoa tanssia" joutuu käyttämään sisälukutaidon lisäksi jonnin verran yliluonnollisa kykyjä että tuon ymmärtää kuitenkin niin että foksina voi tangoa tansia. Annettiin myös ymmärtää että tangon tanssiminen foksina vaiekeuttaa varsinaisen tangon oppimimista voi siittä vetää sen johtopäätöksen että se tango pitäis kuitenkin opetella ennen kuin sitä foksilla pilaa ja olla näin ollen sitä foksina tanssimatta.
Jos sitä siis kumminkin herra/rouva Dragon mielestä saa foksina tanssia, perään kuuluttaisin siis ainakin asiasta puhuttaessa selkeämpää ilmaisua mitä tarkoitetaan.Tervetuloa tanssin sosiaaliseen maaimaan - selviytyäksesi täällä tarvitset todellakin yliluonnollisia kykyjä, naiivin tietämättömän luonteen, välinpitämättömän asenteen tai parkkiintuneen luonteen - valitse aseesi. (Ja tämä oli ilman sarvia ja hampaita. Itse olen turvautunut lähinnä tuohon kolmosvaihtoehtoon).
Neiti Drago voinee vastata lähemmin omasta puolestaan,mutta kyllähän hänkin toisessa kappaleessa toivotti aloittelijat lavoille oppimaan.
Tosiasiahan on, että useimmat tanssin harrastajat tanssisivat mieluiten useimmiten oman tasoisensa parin kanssa. Jotkut ehkä etsivät itseään parempaa oppimismielessä ja jotkut taasen vähän heikompaa, mutta noin suurin piirtein etsitään omaa tasoa vastaavaa tanssijaa. Tällöin tanssista saatava nautinto (eikös sitä sieltä haeta) on useimmiten suurimmillaan molemmille osapuolille.
Reaalimaalimassa tuo tavoite on sitten vaikeampaa totettaa, etenkin naisille se on lähes mahdotonta. Eivätköhän useimmat lavoilla kävijät ole kuitenkin hyväksyneet sen, että melkoinen osa illan tansseista ei täytä ihannevaatimuksia. Eli useimmat hyväksyvät myös sen, ettei tangoa tanssita prikulleen niin kuin itse haluaisi sen tapahtuvan. Se että täällä nyt keskustellaan ihanteellisesta tavasta tanssia tangoa, ei siis tarkoita, etta aina ja iänkaikkisesti ja joka kerta odotettaisiin näin tapahtuvan.
Onhan toki olemassa niitä, jotka eivät juurikaan kestä huonoja tansseja - kuten minä :-( . Olen jo kertaalleen lopettanut tanssimisen useiksi vuosiksi, kun kylläsytin kuljettelemaan käsilaukkutätejä ravintolan lattialla trio pelikaanin tahtiin. Toista kertaa en tuota virhettä aio tehdä. Siksi kuljenkin joko evästettynä, haen tuttuja tai paikan päällä hyväksi havaittuja. Joskus haen summamutikassa ja silloin hyväksyn sen, että homma voi mennä aivan puihin. Naistenhaulla olen haettavana, jos fiilikset ovat sellaiset, ettei tanssin laadulla ole suurta merkitystä. Muussa tapauksessa pakenen kahvilaan, josta minua tietävät/uskaltavat hakea yleensä ne, joiden kanssa oikeasti haluan tanssia.
Sanottakoon nyt vielä sekin, ettei naisen tarvitse olla konkaritason tanssiakrobaatti nauttiakseni tanssimisesta. Huippufiiliksiä voi saada yhtä hyvin kehityskykyisen aloittelijan kuin kisatanssijan kanssa.
Taisin vähän karata itse asiasta..... - JIi
diefenbaker kirjoitti:
Tervetuloa tanssin sosiaaliseen maaimaan - selviytyäksesi täällä tarvitset todellakin yliluonnollisia kykyjä, naiivin tietämättömän luonteen, välinpitämättömän asenteen tai parkkiintuneen luonteen - valitse aseesi. (Ja tämä oli ilman sarvia ja hampaita. Itse olen turvautunut lähinnä tuohon kolmosvaihtoehtoon).
Neiti Drago voinee vastata lähemmin omasta puolestaan,mutta kyllähän hänkin toisessa kappaleessa toivotti aloittelijat lavoille oppimaan.
Tosiasiahan on, että useimmat tanssin harrastajat tanssisivat mieluiten useimmiten oman tasoisensa parin kanssa. Jotkut ehkä etsivät itseään parempaa oppimismielessä ja jotkut taasen vähän heikompaa, mutta noin suurin piirtein etsitään omaa tasoa vastaavaa tanssijaa. Tällöin tanssista saatava nautinto (eikös sitä sieltä haeta) on useimmiten suurimmillaan molemmille osapuolille.
Reaalimaalimassa tuo tavoite on sitten vaikeampaa totettaa, etenkin naisille se on lähes mahdotonta. Eivätköhän useimmat lavoilla kävijät ole kuitenkin hyväksyneet sen, että melkoinen osa illan tansseista ei täytä ihannevaatimuksia. Eli useimmat hyväksyvät myös sen, ettei tangoa tanssita prikulleen niin kuin itse haluaisi sen tapahtuvan. Se että täällä nyt keskustellaan ihanteellisesta tavasta tanssia tangoa, ei siis tarkoita, etta aina ja iänkaikkisesti ja joka kerta odotettaisiin näin tapahtuvan.
Onhan toki olemassa niitä, jotka eivät juurikaan kestä huonoja tansseja - kuten minä :-( . Olen jo kertaalleen lopettanut tanssimisen useiksi vuosiksi, kun kylläsytin kuljettelemaan käsilaukkutätejä ravintolan lattialla trio pelikaanin tahtiin. Toista kertaa en tuota virhettä aio tehdä. Siksi kuljenkin joko evästettynä, haen tuttuja tai paikan päällä hyväksi havaittuja. Joskus haen summamutikassa ja silloin hyväksyn sen, että homma voi mennä aivan puihin. Naistenhaulla olen haettavana, jos fiilikset ovat sellaiset, ettei tanssin laadulla ole suurta merkitystä. Muussa tapauksessa pakenen kahvilaan, josta minua tietävät/uskaltavat hakea yleensä ne, joiden kanssa oikeasti haluan tanssia.
Sanottakoon nyt vielä sekin, ettei naisen tarvitse olla konkaritason tanssiakrobaatti nauttiakseni tanssimisesta. Huippufiiliksiä voi saada yhtä hyvin kehityskykyisen aloittelijan kuin kisatanssijan kanssa.
Taisin vähän karata itse asiasta....."Neiti Drago voinee vastata lähemmin omasta puolestaan,mutta kyllähän hänkin toisessa kappaleessa toivotti aloittelijat lavoille oppimaan."
Eipä jonkinmatkaa toista vuotta tanssineella ole vielä varaa sanoa olevansa alkua pidemmällä itsekään...
"Tosiasiahan on, että useimmat tanssin harrastajat tanssisivat mieluiten useimmiten oman tasoisensa parin kanssa. Jotkut ehkä etsivät itseään parempaa oppimismielessä ja jotkut taasen vähän heikompaa, mutta noin suurin piirtein etsitään omaa tasoa vastaavaa tanssijaa. Tällöin tanssista saatava nautinto (eikös sitä sieltä haeta) on useimmiten suurimmillaan molemmille osapuolille."
Kaikki eivät ole lavalla tekemässä teknisesti mahdollisimman onnistuneita tanssisuorituksia. Muitakin syitä löytyy: tutustutaan uusiin ihmisiin, tavataan kavereita yms. Tanssinautinto ei muodostu pelkästään teknisestä suorittamisesta. Siihen vaaditaan mm. kemioiden kohtaavuutta, supliikkikykyä, oikeaa asennetta ja ennenkaikkea miellyttävää vienti-seurantaa. Jälkimmäinen ei aina vaadi vuosien tanssikokemusta. Toisilla on luonnostaan pehmeä ja varma vienti-seuranta. - Drago`
JIi kirjoitti:
"Neiti Drago voinee vastata lähemmin omasta puolestaan,mutta kyllähän hänkin toisessa kappaleessa toivotti aloittelijat lavoille oppimaan."
Eipä jonkinmatkaa toista vuotta tanssineella ole vielä varaa sanoa olevansa alkua pidemmällä itsekään...
"Tosiasiahan on, että useimmat tanssin harrastajat tanssisivat mieluiten useimmiten oman tasoisensa parin kanssa. Jotkut ehkä etsivät itseään parempaa oppimismielessä ja jotkut taasen vähän heikompaa, mutta noin suurin piirtein etsitään omaa tasoa vastaavaa tanssijaa. Tällöin tanssista saatava nautinto (eikös sitä sieltä haeta) on useimmiten suurimmillaan molemmille osapuolille."
Kaikki eivät ole lavalla tekemässä teknisesti mahdollisimman onnistuneita tanssisuorituksia. Muitakin syitä löytyy: tutustutaan uusiin ihmisiin, tavataan kavereita yms. Tanssinautinto ei muodostu pelkästään teknisestä suorittamisesta. Siihen vaaditaan mm. kemioiden kohtaavuutta, supliikkikykyä, oikeaa asennetta ja ennenkaikkea miellyttävää vienti-seurantaa. Jälkimmäinen ei aina vaadi vuosien tanssikokemusta. Toisilla on luonnostaan pehmeä ja varma vienti-seuranta.Onko kukaan tanssin harrastaja loppuviimeksi alkua pidemmällä? Aina kun luulee jotain oppineensa, huomaa että jotain muuta ei osaakaan. Näin se tähän asti on mennyt, en näe mitään syytä edes olettaa, etteikö tilanne jatkuisi samana.. aina löytyy uusia juttuja, tyylejä, jippoja, lajeja.
Niin ja olen viittä vaille täydet kaksi vuotta tanssinut. Tammikuun eka viikonloppu 2004 oli ensimmäinen tanssireissuni. Taitotasostani en sano mitään muuta, kuin että jokainen on tervetullut itse toteamaan sen. En taatusti ole suomen paras tanssija, mutta en kyllä huonoinkaan. Hakualueella olen ja hakea saa se joka ehtii ekana.
Ja kyllä, myös minä toivotin lavoille kaikki uudet mukaan oppimaan. Ei sitä taitoa tule kuin kilometreillä. Enkä pakittele aloittelijoita, vaan tanssin heidän kanssaan vaikka sitä foksitangoakin. Minusta aloittelijan kanssa tanssiminen on tavallaan hauskaakin. Hyvällä tuurilla voi tarjota toiselle sen onnistumisen kokemuksen, joka saa aloittelijan jatkamaan harrastusta ja opettelemaan lisää. Muutaman vuoden kuluttua se nyt aloitteleva voi olla jo tosi hyvä tanssija.
Sensijaan en saa mitään irti siitä, että minua hakee 10 vuotta lavaa tahkonnut tyyppi joka ei ole vaivautunut opettelemaan mitään perusfoksia enempää. Sori nyt vaan, että kuulostaa karulta, mutta näin se menee. Minua ei kiinnosta jaaritella tuntemattomien kanssa säästä tai kumminkaiman kissan ilmavaivoista. Minä menen lavalle tanssimaan, en puhumaan.
Ohimennen mainittuna sitä lavatangoa voi mennä katsomaan Somerolle 11.11 kisoihin. Paikalle tulevat varmaan suunnilleen kaikki suomen huippuparit.. Takuulla upeaa katsottavaa! Ja kisalattiallehan sopii uusiakin pareja.. - vuosikymmeniä tanssinut
Drago` kirjoitti:
Onko kukaan tanssin harrastaja loppuviimeksi alkua pidemmällä? Aina kun luulee jotain oppineensa, huomaa että jotain muuta ei osaakaan. Näin se tähän asti on mennyt, en näe mitään syytä edes olettaa, etteikö tilanne jatkuisi samana.. aina löytyy uusia juttuja, tyylejä, jippoja, lajeja.
Niin ja olen viittä vaille täydet kaksi vuotta tanssinut. Tammikuun eka viikonloppu 2004 oli ensimmäinen tanssireissuni. Taitotasostani en sano mitään muuta, kuin että jokainen on tervetullut itse toteamaan sen. En taatusti ole suomen paras tanssija, mutta en kyllä huonoinkaan. Hakualueella olen ja hakea saa se joka ehtii ekana.
Ja kyllä, myös minä toivotin lavoille kaikki uudet mukaan oppimaan. Ei sitä taitoa tule kuin kilometreillä. Enkä pakittele aloittelijoita, vaan tanssin heidän kanssaan vaikka sitä foksitangoakin. Minusta aloittelijan kanssa tanssiminen on tavallaan hauskaakin. Hyvällä tuurilla voi tarjota toiselle sen onnistumisen kokemuksen, joka saa aloittelijan jatkamaan harrastusta ja opettelemaan lisää. Muutaman vuoden kuluttua se nyt aloitteleva voi olla jo tosi hyvä tanssija.
Sensijaan en saa mitään irti siitä, että minua hakee 10 vuotta lavaa tahkonnut tyyppi joka ei ole vaivautunut opettelemaan mitään perusfoksia enempää. Sori nyt vaan, että kuulostaa karulta, mutta näin se menee. Minua ei kiinnosta jaaritella tuntemattomien kanssa säästä tai kumminkaiman kissan ilmavaivoista. Minä menen lavalle tanssimaan, en puhumaan.
Ohimennen mainittuna sitä lavatangoa voi mennä katsomaan Somerolle 11.11 kisoihin. Paikalle tulevat varmaan suunnilleen kaikki suomen huippuparit.. Takuulla upeaa katsottavaa! Ja kisalattiallehan sopii uusiakin pareja..Uskotaan, uskotaan Drago, että olet taituri ja tiedät tangon ja foksin, sekä varmaan monien muidenkin tanssilajien eron. Mutta kuten avaaja fiksusti kysyikin, että voiko lähteä lavoille sellaisilla ja sellaisilla taidoilla...niin miksi on pakko älähtää. Periaatteessa voi tanssia myöskin tangoa, jos foksin osaa. Se on sitten viejästä kiinni, kumpaa se enemmän muistuttaa tangoa vaiko foksia.
Vuosikymmeniä tanssineena itse kyllä huomaan, miten paljon tanssin saralla on koko ajan opittavaa. Mutta sylitanssithan ovat periaatteessa vain kävelyä musiikin tahtiin, ei sen ihmeellisempää. - monestakin lähteestä
Drago` kirjoitti:
Onko kukaan tanssin harrastaja loppuviimeksi alkua pidemmällä? Aina kun luulee jotain oppineensa, huomaa että jotain muuta ei osaakaan. Näin se tähän asti on mennyt, en näe mitään syytä edes olettaa, etteikö tilanne jatkuisi samana.. aina löytyy uusia juttuja, tyylejä, jippoja, lajeja.
Niin ja olen viittä vaille täydet kaksi vuotta tanssinut. Tammikuun eka viikonloppu 2004 oli ensimmäinen tanssireissuni. Taitotasostani en sano mitään muuta, kuin että jokainen on tervetullut itse toteamaan sen. En taatusti ole suomen paras tanssija, mutta en kyllä huonoinkaan. Hakualueella olen ja hakea saa se joka ehtii ekana.
Ja kyllä, myös minä toivotin lavoille kaikki uudet mukaan oppimaan. Ei sitä taitoa tule kuin kilometreillä. Enkä pakittele aloittelijoita, vaan tanssin heidän kanssaan vaikka sitä foksitangoakin. Minusta aloittelijan kanssa tanssiminen on tavallaan hauskaakin. Hyvällä tuurilla voi tarjota toiselle sen onnistumisen kokemuksen, joka saa aloittelijan jatkamaan harrastusta ja opettelemaan lisää. Muutaman vuoden kuluttua se nyt aloitteleva voi olla jo tosi hyvä tanssija.
Sensijaan en saa mitään irti siitä, että minua hakee 10 vuotta lavaa tahkonnut tyyppi joka ei ole vaivautunut opettelemaan mitään perusfoksia enempää. Sori nyt vaan, että kuulostaa karulta, mutta näin se menee. Minua ei kiinnosta jaaritella tuntemattomien kanssa säästä tai kumminkaiman kissan ilmavaivoista. Minä menen lavalle tanssimaan, en puhumaan.
Ohimennen mainittuna sitä lavatangoa voi mennä katsomaan Somerolle 11.11 kisoihin. Paikalle tulevat varmaan suunnilleen kaikki suomen huippuparit.. Takuulla upeaa katsottavaa! Ja kisalattiallehan sopii uusiakin pareja..tangoa. Somerolla ja muualla. Tuttua on.
"Onko kukaan tanssin harrastaja loppuviimeksi alkua pidemmällä?"
Riippuu mistä näkökulmasta tuon katsoo. Jos olet kehittänyt itseäsi vuosikausia, etkä tunne pääseväsi minkäännäköiseen päämäärään kovasta treenistä huolimatta, olet tällöin alussa.
Jos sen sijaan tunnet edistyneesi ja tuosta on näyttöä esimerkiksi kisamenestyksenä, voit sanoa olevasi alkua pidemmällä.
Kun ne jotkut, hyvin harvat, ovat päässeet tavoitteeseensa, huomaavat he, olevansa jälleen alussa. Ympyrä on sulkeutunut. - tanssimista
Drago` kirjoitti:
Onko kukaan tanssin harrastaja loppuviimeksi alkua pidemmällä? Aina kun luulee jotain oppineensa, huomaa että jotain muuta ei osaakaan. Näin se tähän asti on mennyt, en näe mitään syytä edes olettaa, etteikö tilanne jatkuisi samana.. aina löytyy uusia juttuja, tyylejä, jippoja, lajeja.
Niin ja olen viittä vaille täydet kaksi vuotta tanssinut. Tammikuun eka viikonloppu 2004 oli ensimmäinen tanssireissuni. Taitotasostani en sano mitään muuta, kuin että jokainen on tervetullut itse toteamaan sen. En taatusti ole suomen paras tanssija, mutta en kyllä huonoinkaan. Hakualueella olen ja hakea saa se joka ehtii ekana.
Ja kyllä, myös minä toivotin lavoille kaikki uudet mukaan oppimaan. Ei sitä taitoa tule kuin kilometreillä. Enkä pakittele aloittelijoita, vaan tanssin heidän kanssaan vaikka sitä foksitangoakin. Minusta aloittelijan kanssa tanssiminen on tavallaan hauskaakin. Hyvällä tuurilla voi tarjota toiselle sen onnistumisen kokemuksen, joka saa aloittelijan jatkamaan harrastusta ja opettelemaan lisää. Muutaman vuoden kuluttua se nyt aloitteleva voi olla jo tosi hyvä tanssija.
Sensijaan en saa mitään irti siitä, että minua hakee 10 vuotta lavaa tahkonnut tyyppi joka ei ole vaivautunut opettelemaan mitään perusfoksia enempää. Sori nyt vaan, että kuulostaa karulta, mutta näin se menee. Minua ei kiinnosta jaaritella tuntemattomien kanssa säästä tai kumminkaiman kissan ilmavaivoista. Minä menen lavalle tanssimaan, en puhumaan.
Ohimennen mainittuna sitä lavatangoa voi mennä katsomaan Somerolle 11.11 kisoihin. Paikalle tulevat varmaan suunnilleen kaikki suomen huippuparit.. Takuulla upeaa katsottavaa! Ja kisalattiallehan sopii uusiakin pareja..Voi niin, sitä kaikkea sieltä on ollut kiva hakea ja kokea. Toivon mukaan kysyjäkin rohkaistuu ja antaa itselle tilaa kaikilla taidoillaan ja rohkeudellaan sekä daamikaverilleen myös.
Taitaa myös olla eräs ilmiö tuo mitä aikisemminkin tutulla avoimmuudella "nirhaiset". Eli sitä ettei saa juuri mitään siitä että, joku hakee tai että pyrkisi hakemaan sitä 10 vuotta tai enemmän lavoja tahkonnutta naista tai miestä joka ei ole vaivautunut tosiaan tekemään itsensä tanssitaidoille mitään!!??
Ei siitä tosiaan saa, ja minunkin mielestä juuri siitä syystä ettei ole "mitään tehnyt". Tyyppihän voi olla muuten aivan jees. Tanssimisen iloa siitä on vaikea löytää ja useimmiten se puhe tai ilmaisu onkin sitten noita mainitsemiasi hirvenmetsästyksiä tai saunalattian pesuja, tai ylpeitä sinkkunaisen renkaanvaihtoja.
Joku taisi muutn mainita sylitanssien olevan vain musiikkiin kävelyä ja siksi jotain "vain "tanssia? No vaikuttaa että on yksi "tanssirauhaturvaaja" lisää parketeilla.
Kiitti Dra... taas - vuosikymmeniä
tanssimista kirjoitti:
Voi niin, sitä kaikkea sieltä on ollut kiva hakea ja kokea. Toivon mukaan kysyjäkin rohkaistuu ja antaa itselle tilaa kaikilla taidoillaan ja rohkeudellaan sekä daamikaverilleen myös.
Taitaa myös olla eräs ilmiö tuo mitä aikisemminkin tutulla avoimmuudella "nirhaiset". Eli sitä ettei saa juuri mitään siitä että, joku hakee tai että pyrkisi hakemaan sitä 10 vuotta tai enemmän lavoja tahkonnutta naista tai miestä joka ei ole vaivautunut tosiaan tekemään itsensä tanssitaidoille mitään!!??
Ei siitä tosiaan saa, ja minunkin mielestä juuri siitä syystä ettei ole "mitään tehnyt". Tyyppihän voi olla muuten aivan jees. Tanssimisen iloa siitä on vaikea löytää ja useimmiten se puhe tai ilmaisu onkin sitten noita mainitsemiasi hirvenmetsästyksiä tai saunalattian pesuja, tai ylpeitä sinkkunaisen renkaanvaihtoja.
Joku taisi muutn mainita sylitanssien olevan vain musiikkiin kävelyä ja siksi jotain "vain "tanssia? No vaikuttaa että on yksi "tanssirauhaturvaaja" lisää parketeilla.
Kiitti Dra... taasKävelyllä ei kyllä ollut tarkoitus vähätellä tanssia. En todellakan tarkoittanut normaalia siviilikävelyä. Kävellä voi miljoonalla eri tavalla. Mutta periaatteessa tanssimisessa on kyse kävelystä musiikin mukaan, mikä tarkoittaa yleensä sitä, että toinen jalka on maassa.
- diefenbaker
Tanssilajivalikoimasi riittää hyvin. Rumba ja cha-cha menee myös hyvin foxin askelilla - ei tosin kaikkien kanssa.
Varsinaisia tanssikenkiä et välttämättä vielä tarvitse.
Lavoilla on aika normaalia, että naiset tanssivat keskenään. Yleensä kyseessä on tällöin kuitenkin jokin kansanomainen tanssi (polkka, jenkka tms.) tai bugg. Tavallisesti toki tanssitaan vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Tunnen useita homoja/lesboja jotka tansseissa käyttäytyvät kuin "normaalit ihmiset". - TrueUkko
Foksin, valssin ja humpan kanssa uskaltaa jo lähteä lavalle.
Varsinaisilla tanssikengillä on parempi tanssia, mutta tavallisillakin popoilla pärjää. Jos aiot tanssia enemmänkin, varsinaisten tanssikenkien hankinta on hyvä ostos.
"Pareista: voiko nainen tanssia naisen kanssa lavoilla?"
Yksiselitteisesti: voi.
"Eräs ystäväni on enempi naisiin päin kallellaan, ja haluaisi hänkin kokeilla tanssia (kun olen siitä niin innostuneena kertonut). Hän voisi tanssia miehen askelilla, oikeita miehiä hän ei halua tanssittaa. Katsotaanko meitä kieroon jos tanssimme keskenämme lavoilla?"
Jos tanssitte paljon keskenänne, asia saatetaan jollain tavalla "rekisteröidä", mutta minkäänlaiseen kieroonkatsomiseen en usko. Olen nähnyt ainakin yhden naispariskunnan, jotka tanssivat lavoilla vain keskenään. Ja olen eri mieltä sellaisesta ajatuksesta, että naisparien jonkinlaisena velvollisuutena olisi tanssia lavoilla miesten kanssa. Ei ole!
"Niin ennakkoluulottomia lavoilla ei varmaan olla, että naistenhaulla kukaan tulisi ystävääni hakemaan ..?"
Voi olla että ei, mutta tulevaisuus on rohkeiden! :-) - Kertoiletkohan?
Ensimmäiseen kohtaan sanoisin että, kyllä uskaltaa ja kannattaa. ellei myöhemmin vihjamasi epäilysi aseta tunne esteitä?
Kengät on syytä hankkia aina tansimiseen tanssikengän tunnistaa siitä että, kenkä on sopiva jalkaan, sen lesti on laajasti tukeva ja ei hierrä mistään. Sen korko on noin 4-6 cm ja tukeva , siis ei piikki. Pohja on mieluiten nahkaa ja sieleä myös pehmyt nahkainen säämiskä tyyppinen kengän pohja on hyvä mutta ei yhtään sitten ulkokenkä.
Naisethan on Suomessa aina tansineet keskenään "leimautumatta" mitenkään. Miehille se onkin sitten vaikeampaa tai että ympäristön asenteet on aika alkukantaisia sitten.
Tulipahan muuten mieleen komentistasi että mistäs sen tietää tahtooko ystävät tanssia miehen kanssa? Tiedä vaikka?
No naisten haulla tehän tietenkin varmaankin sitten jo opittekin lisää tanssia kun pokkaatte miesten rivistä viejät taitoa kasvattamaan...- 104_neitokaista
Kiitos asiallisista vastauksista, sinulle ja muutamille edellisillekin vastaajille. Näköjään menee aiheen vierestä täälläkin helposti.
Koitan katella tanssikenkiä kirppareilta. Kävin viikonloppuna tanssikenkäliikkeessä, josta ei oikein löytynyt opiskelijalle sopivan hintaisia ... niinhän se on, että harrastusvälineet ei ole ilmaisia missään lajissa.
Tiedän, ettei ystäväni halua tanssia miesten kanssa, koska hän on sanonut suoraan olevansa l-nainen ja haluavansa tanssittaa vain naisia. Hänen on senkin takia turha pokata miesten rivistä ketään, koska hän tanssii itse miesten askelilla ... mutta kiitos kuitenkin tiedosta, että naisparejakin näkee ja niinkin kehtaa tanssia. - meneekin
104_neitokaista kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista, sinulle ja muutamille edellisillekin vastaajille. Näköjään menee aiheen vierestä täälläkin helposti.
Koitan katella tanssikenkiä kirppareilta. Kävin viikonloppuna tanssikenkäliikkeessä, josta ei oikein löytynyt opiskelijalle sopivan hintaisia ... niinhän se on, että harrastusvälineet ei ole ilmaisia missään lajissa.
Tiedän, ettei ystäväni halua tanssia miesten kanssa, koska hän on sanonut suoraan olevansa l-nainen ja haluavansa tanssittaa vain naisia. Hänen on senkin takia turha pokata miesten rivistä ketään, koska hän tanssii itse miesten askelilla ... mutta kiitos kuitenkin tiedosta, että naisparejakin näkee ja niinkin kehtaa tanssia.Aiheen viereen tosiaan helposti menee.
Kirppareilta löytynee tuurilla tosi hyviäkin, vinkit paljon tanssiville vaativat hyvat kengät. No jokin muutama tanssikerta ja harvakseltaan käytynä ei niin ole merkitystä. Jos tarkoitus on vain tanssia lyhyitä jaksoja.
Hyviä tansittavia kenkiä on myös kohtuuhintaisia, mikäli estetiikka tai muu vetovoisuus aspekti pakoita kalliisiin kenkiin. Niissä kun maksaa se ulkokuori ja näyttävyys.
Naispareja näkee tansimassa useasti ja olen nähnyt ikäni, tosin muutama silloin tällöin siis tansiparina. Muusta seksuaalisuuntautuneisuudesta en sitten ole mitään mieltä heidän suhteen sillä pidän luonnollisena kun henkilöt tansivat keskenään. Syvissä tanssikulttuureissa myös miehet tansivat keskenään ja paljonkin. Niissä kulttureissa ei ilmeisesti tanssia liitetä mitenkään sukupuolisuuden selvittelyyn?? Vaan tansitaan tansin vuoksi ja sen tuoman viihtyvyyden.
- Päivi, tanssitytsä
Nopeita poimintoja, joista saattaisi olla sinulle jotain apua:
http://tanssi.org/keskustelu/31/32043.html#t
http://tanssi.org/keskustelu/159/163144.html#t
http://tanssi.org/keskustelu/141/145402.html#t
http://tanssi.org/keskustelu/93/95995.html#t
http://tanssi.org/keskustelu/75/77784.html#t
http://tanssi.org/keskustelu/35/36203.html#t - Anonyymi
Kaikki tanssimaan ei niin väliä meneekö askellus oikein ja tansiiko foksin tangon vai tangon foksina kukaan ei katsele toisten tanssia pääasia on hauskanpito.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.34787091 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12561Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692338- 1791945
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161532Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91381- 1121337
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181791307RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601300Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421217