Lainsäädäntö Euroopassa

laahaa perässä

Rekkakuljetukset Euroopassa kasvavat 50% vuodesta 2000 vuoteen 2020!

Kumpikohan on järkevämpää pitemmän päälle: A)kasvattaa automäärää tuolla 50%:lla vai B)pitää automäärä ennallaan ja lisätä niiden kapasiteettia 50%:lla?

Eli kun kuuden kontin kuljettamiseen tarvitaan 3 rekkaa, niin saman homman voisi hoitaa kahdella moduuliyhdistelmällä!

14

2213

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epärealistinen

      arvio kuljetusten kasvusta,mihin se voi perustua? "Aino Kassinen,selvänäkijä olisi voinut ennustaa tulevia,mutta hänkin on kuollut jo aikaa sitten" en usko moiseen kasvuun,pikemminkin uskon kuljetusten laskuun. Höpöjuttuja.

      • Rukkikuski

        Ei lainkaan epärealistinen arvio mikäli kehitys jatkuu entisellään. Vilkaisepa tämän linkin takaa löytyvää tilastoa (luotettavuuden saa vapaasti kyseenalaistaa jos perusteluja löytyy):

        http://www.erf.be/images/stat/2006_chap1.pdf

        Sen mukaan tavaraliikenne on tonnikilometreissä laskettuna kasvanut EU:n alueella kymmenen vuoden aikana 30 %. Taulukossa puhutaan vain kuljetusmäärien kasvusta, mutta kyseessä ovat siis nimenomaan maantiekuljetukset. Käyrä näyttää - yllätys yllätys - seuraavan BKT-käyrää melko tarkasti.

        Näyttäisi siis siltä, että ennemminkin kuljetusten väheneminen on täysin epärealistista, ainakin lähitulevaisuudessa.


      • uskonut
        Rukkikuski kirjoitti:

        Ei lainkaan epärealistinen arvio mikäli kehitys jatkuu entisellään. Vilkaisepa tämän linkin takaa löytyvää tilastoa (luotettavuuden saa vapaasti kyseenalaistaa jos perusteluja löytyy):

        http://www.erf.be/images/stat/2006_chap1.pdf

        Sen mukaan tavaraliikenne on tonnikilometreissä laskettuna kasvanut EU:n alueella kymmenen vuoden aikana 30 %. Taulukossa puhutaan vain kuljetusmäärien kasvusta, mutta kyseessä ovat siis nimenomaan maantiekuljetukset. Käyrä näyttää - yllätys yllätys - seuraavan BKT-käyrää melko tarkasti.

        Näyttäisi siis siltä, että ennemminkin kuljetusten väheneminen on täysin epärealistista, ainakin lähitulevaisuudessa.

        parikymmentä vuotta sitten,miltä maailma tänään näyttää,ei siihen ihmeitä tarvita että noi käyrät kääntyy laskuun,koko eurooppa voi ajautua lamaan sen tietää jokainen joka on elänyt edellisen laman,eihän se ollut ennen tuloaan tavallisen tallaajan mitenkään ennustettavissa,pankit tyrkytti rahaa ja nyt niillä on samat kuviot meneillään. Toivotaan että käyrät jatkuvasti vain nousevat,se ei ole kylläkään ihan jatkuvasti mahdollista.


      • tapauksessa
        uskonut kirjoitti:

        parikymmentä vuotta sitten,miltä maailma tänään näyttää,ei siihen ihmeitä tarvita että noi käyrät kääntyy laskuun,koko eurooppa voi ajautua lamaan sen tietää jokainen joka on elänyt edellisen laman,eihän se ollut ennen tuloaan tavallisen tallaajan mitenkään ennustettavissa,pankit tyrkytti rahaa ja nyt niillä on samat kuviot meneillään. Toivotaan että käyrät jatkuvasti vain nousevat,se ei ole kylläkään ihan jatkuvasti mahdollista.

        Ja varsinkin laman iskiessä olisi ensiarvoisen tärkeää hoitaa kuljetukset vähemmällä kalustolla!
        Siis 25.25-metriset ecocombit ja gigalinerit kiireesti käyttöön!


      • silmin

        Rekkaliikenteen kasvu on helppo todeta omin silmin vaikkapa millä tahansa EU:n ja itäblokin välisellä raja-asemalla.


      • hirmu hinku
        tapauksessa kirjoitti:

        Ja varsinkin laman iskiessä olisi ensiarvoisen tärkeää hoitaa kuljetukset vähemmällä kalustolla!
        Siis 25.25-metriset ecocombit ja gigalinerit kiireesti käyttöön!

        maksimaalisen ison auton rattiin ? kyllä euroopan liikenteessä on ihan passeli toi nykynen koko ja paino.pohjois-saksa,hollanti ja belgia olis semmosta seutua missä mäet ei hidasta.siellä vois joittenkin terminaalien välillä ollakkin isot vehkeet.ja onhan se kuskin kannalta mukavampi reilu 40 tonnin kokonaispaino kuin 60 tonnia.nii ja saksassa kyl jo monta vuotta lyypekin ja hampurin välillä 22 metrisiä yhdistelmiä käytössä.ei varmaa kovin paljo tuu yleistymään,ei ainakaan etelän maihin.


      • kovaa vauhtia
        hirmu hinku kirjoitti:

        maksimaalisen ison auton rattiin ? kyllä euroopan liikenteessä on ihan passeli toi nykynen koko ja paino.pohjois-saksa,hollanti ja belgia olis semmosta seutua missä mäet ei hidasta.siellä vois joittenkin terminaalien välillä ollakkin isot vehkeet.ja onhan se kuskin kannalta mukavampi reilu 40 tonnin kokonaispaino kuin 60 tonnia.nii ja saksassa kyl jo monta vuotta lyypekin ja hampurin välillä 22 metrisiä yhdistelmiä käytössä.ei varmaa kovin paljo tuu yleistymään,ei ainakaan etelän maihin.

        Ajan itse 25.25-metrisellä. Ja kohta ajaa koko Eurooppa. Joka maassa niitä on testattu ja tuotapikaa ne tulevat lievittämään ruuhkia. Se on aivan välttämätöntä, muuten autobaanat tukkeutuvat lopullisesti.
        Eikä tuo pituus tai paino hyydytä mäkiin, vaan tehopainosuhde. Nyt yleisin moottorikoko on isoilla firmoilla 380 hevosvoimaa. Moduulipäätöksen jälkeen ehkäpä 550 hv. Siihen päästään helposti vielä näillä samoilla 12-litraisilla...


      • äsjhv

        että sanot höpöjä ja väität epärealistiseksi, muttet millään tavalla perustele. oo sit vaikka mieluummin hiljaa.


      • Jorge
        hirmu hinku kirjoitti:

        maksimaalisen ison auton rattiin ? kyllä euroopan liikenteessä on ihan passeli toi nykynen koko ja paino.pohjois-saksa,hollanti ja belgia olis semmosta seutua missä mäet ei hidasta.siellä vois joittenkin terminaalien välillä ollakkin isot vehkeet.ja onhan se kuskin kannalta mukavampi reilu 40 tonnin kokonaispaino kuin 60 tonnia.nii ja saksassa kyl jo monta vuotta lyypekin ja hampurin välillä 22 metrisiä yhdistelmiä käytössä.ei varmaa kovin paljo tuu yleistymään,ei ainakaan etelän maihin.

        Otappa selville asian oikea puoli.
        Raaka-ainekuljetuksissa kantavuus tuo edun teho/painosuhteessen, kokoa tarvitaan valmiiden tuotteiden kuljetukseen, jolloin tilavuusrahditus, kuutio/lavametripohjaisena on yleisin kuorman painon jäädessä jopa kolmannekseen normaalista kantavuudesta.
        Esim. muovin raaka-aine täysi kokonaispaino yhdistelmällä 60t., josta kuorma 40t. Valmis muovituote paluukuormassa rahdituspaino 40t., mutta todellinen rahdin paino 12t.
        Meillä runkokuljetus suoritetaan täysikokoisilla ja jakelu osakuormista pienemmillä, eikä painoilla ole sen kummempaa merkitystä, täysiperä taipuu jopa pienempään väliin, kun puolikas, se on vain taidosta kiinni.
        Keskieuroopassa vain päätieverkko on ajan tasalla, mutta meneppä sivummalle, jossa kylässä on jopa 50 000 asukasta, mutta tiet meidän metsäteiden veroisia kujia, joiden varret täys pysäköidyistä henkilöautoista, harvassa on pihaparkit.


    • oli esillä

      IAA'ssa oli nyt modulit voimakkaasti esillä, kyllä myös keski euroopan maissa harkitaan niiden käyttöön ottoa.

      • Totta , Saksassa olen kuluvan vuoden aikana pari kertaa nähnyt 25,25 m pitkän vasikalla varustetun puoliperävaunuyhdistelmän.Oli ilmeisesti testi vehkeitä,pressuis oli teksti minkä huonolla Saksallani koetin tulkata " tässä menee tulevaisuuden peli " Hollannis moduulit (25,25m) on jo ammatti käytös, niitä näkee joka reissu muutaman.


      • Jorge
        alalla kirjoitti:

        Totta , Saksassa olen kuluvan vuoden aikana pari kertaa nähnyt 25,25 m pitkän vasikalla varustetun puoliperävaunuyhdistelmän.Oli ilmeisesti testi vehkeitä,pressuis oli teksti minkä huonolla Saksallani koetin tulkata " tässä menee tulevaisuuden peli " Hollannis moduulit (25,25m) on jo ammatti käytös, niitä näkee joka reissu muutaman.

        On se jo keksitty, saa nähdä, miten ne vasikan kanssa taipuu, kun nyt ei meinaa pelkkä puolikaskaan taipua tieltä rakennuksen viereen.
        Onneksi vasikan kuorma useinmiten purkautunut terminaaaliin, mutta sattuu niitä täyskuormia toisinaaan takapihoillekin.


    • hoitaa

      vaikka kuudella nuppiautolla !!! olis työllistävä vaikutus.ei saa olla niin itsekäs,että minä ite kaikki kontit ajan !mä oonki pähkäilly kun suomessa niin isot yhistelmät,jotta tuo ei hyvä , kun muutamat firmat ajaa kaiken tavaran ja pienille ei jää mitään järkihintasta rahtia vaikka ois 50,50m motuulit.jos jollain vaikeuksia ittesä mieheksi muuten tunnistaa kun,että auto pitkä ja painava,ni suosittelen lähtee vaikka australian semtiin,tai jollekkin avolouhokselle dumpperikuskiks.
      olis metrejä ja kiloja.

      • saa paremman

        Kyllä pienet saa paremman rahan.
        Nuo isot on rationalisoineet työnsä niin että eivät pysty hoitaan täsmällisyyttä vaativia töitä, jotka heille pieniä.
        Näistä pienyrittäjät saavat hyvän rahan, ja jos on ahne eikä niitä pysty yhdistään huippu kannattavaksi kuvioksi, niin paluu kuorman saa sillä paska hinnalla niiden isojen alihankkijana, kokonaisuus vielä hyvin kannattava.
        Tilastoja katsoessa näitä hyvin kannattavia pien yrityksiä yhtä paljon kun niitä huonosti kannattavia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      80
      5689
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      127
      3943
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

      Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      45
      3850
    4. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      66
      3524
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2908
    6. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      7
      2447
    7. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      27
      2194
    8. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      204
      2101
    9. 33
      1949
    10. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

      Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      432
      1769
    Aihe